Forsterkere Har Bladelius "løst klasse D problemet" ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Vel, jeg har dessverre ingen bedre svar selv, så da får jeg bare holde meg til forklaringen at jeg er en nostalgiker inntil noen kloke hoder finner ut noe annet.

Takk for støtten og omsorgen for en fallen bror!:)
    Størrelse og vekt pga trafo og kjøleribber er nok også med å gi godfølelse. Da har man konkrete ting man kan peke på og forklare prisen med. ;)
    For min del ser jeg ingen grunn til å bruke klasse D da jeg bor i ett hus fra 60 tallet og må ha elektrisk oppvarming på året rundt. Dermed vil ett par klasse AB forsterkere ha forholdsvis god virkningsgrad likevel da varmepumpa slipper å kjøre på full effekt.
    Klasse AB er også fint for å lære seg litt om elektronikk. ;)

Det er fort gjort å tenke "varm forsteker, varm lyd" så da kan man skru opp biasen litt for å få enda mer godfølelse. :p Jeg innbiller meg at fraværet av varme er grunnen til at folk klager over kald lyd i Klasse D.

Det var både varme og godfølelse med NAD M22, bygget som en tanks, men jeg merket jo lite til dette da den sto godt plassert inni skapet da jeg testet den, kanskje derfor jeg ikke ble fornøyd..... ettersom jeg ikke fikk kjent på varmen og sett hvor fin den var hele tida.....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.507
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Mulig. Kjøleribbene er gjerne også den dyreste komponenten i en effektforsterker, så digre kjøleribber er en ganske god forklaring på høy pris.
    Audiotrafoer er heller ikke gratis...
    ...og ikke helt lette heller. I tillegg til at det blir godt og varmt har det vært et tradisjonelt kvalitetstegn at greiene har vært tunge. Diger nettrafo, et batteri ladelytter på størrelse med ølbokser, kjølefinner til å gå seg bort i, og gjerne en trafo eller to på utgangene også. Tung hifi. Det er klart at en liten sigarkasse som hverken veier noe særlig eller blir spesielt varm ikke kan låte bra. Det må jo alle skjønne. I det minste inntil man har hørt etter. :)

A

ANM

Gjest
    ...og ikke helt lette heller. I tillegg til at det blir godt og varmt har det vært et tradisjonelt kvalitetstegn at greiene har vært tunge. Diger nettrafo, et batteri ladelytter på størrelse med ølbokser, kjølefinner til å gå seg bort i, og gjerne en trafo eller to på utgangene også. Tung hifi. Det er klart at en liten sigarkasse som hverken veier noe særlig eller blir spesielt varm ikke kan låte bra. Det må jo alle skjønne. I det minste inntil man har hørt etter. :)
    Så kan du spørre meg hvilken bil som jeg synes er morsomst å kjøre med. Den gamle tørste italieneren uten servo og clutch som du nesten må ta sats for tråkke ned, eller tyskeren med all moderne komfort, som nesten kjører seg selv og i tillegg tåler litt regn. Begge går 0-100 rundt 6 sekunder og har samme toppfart.... :)

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Trodde for en stund siden, etter å ha lest om alle som var så begeistret over Ncore, at dette ville bli løsningen for meg. Kjøpe meg et par 400/600 og kjørte på. Hele denne seansen forble et stort spørsmål. Ble bare sittende å vente på noe som skulle «komme». Tilfeldigvis kom jeg borti Benchmark AHB. Herregud for en frelsening. Hvor feil kan man ta!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.507
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke hørt Benchmark AHB selv, men teknologien er interessant. En helt annen måte å kontrollere en forsterker på. Det samme kan man si om Nelson Pass' konstruksjoner med to-trinns MOSFET-forsterkere i balansert brokobling og med en sær crossfeed mellom de to forsterkerhalvdelene. Det er faktisk mer enn en måte å gjøre det på, men det betyr ikke at alt fortjener like mye respekt. Det er mange middelmådige implementeringer av velkjente kretsløsninger der ute også.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    I øyeblikket har jeg Hypex UcD180HG/HxR, UcD400AD og UcD700AD i drift hos meg. De to førstnevnte heller nok mot det varme, den sistnevnte mot det kjølige. NC400 er ikke montert ennå, men vi får vel snart høre hvor den plasserer seg i det landskapet. Et sted midt mellom, kanskje, ettersom jeg opplever UcD'ene som på den varme og behagelige siden av nøytral.

Det er ingen som helst teknisk grunn til at klasse D skal låte kaldt og lyst, snarere tvert imot. (Hint: Utgangsfilteret.) Den mest sannsynlige grunnen til at enkelte opplever dem slik er antagelig den feilaktige assosiasjonen til noe "digitalt" og at det i sin tur assosieres med "kald lyd". Vel, feil i begge ledd, så kanskje det er på tide å høre etter en gang til.

Det kan godt hende at man foretrekker en klangbalanse som er tiltet nedover med økende frekvens (det gjør ihvertfall jeg), men jeg mener at forsterkeriet er feil sted å lete etter den. Vil man ha eq får man vel kjøpe seg en equalizer da. En forsterker skal forsterke signalet og være en strømbuffer, ikke tilføre alskens farging.
    Nå har jeg kjeklet uten mål og mening i hele formiddag, men anser deg som voice of reason, så har et spørsmål. Hvorfor har så mange en hang til eldre tech? Klasse D er jo bevist å fungere og gir jo potensielt uovertrufne resultater, allikevel er det noe galt for mange. Lett for å kaste inn følelser og nostalgi som forklaring, men allikevel... Er det noe vi overser i søken etter det perfekte? Grunnen til at jeg spør er at jeg sitter igjen som et spørsmåltegn etter å ha levd en stund med noe så gammelmodig og utdatert som trafobuffrede transistorer. Jeg føler at jeg trekkes over til "the dark side". :( Mulig jeg kommer meg?:)
    Kort innpå er det fra mitt ståsted søken etter nettopp det perfekte som er blir feil. Musikk handler ikke om perfeksjon, men om kommunikasjon og følelser.
    Sjel, engasjement og patina handler om skjønnhetsflekker. Mediet vi spiller av er ikke bedre enn at anleggene trenger en dose av dette før det blir virkelig bra.

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Benchmark AHB kan være lastavhengig i toppen og kan potensielt gi en avrulling der. Bortsett fra det tipper jeg at de vil låte rimelig identisk i en blindtest.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.351
    Kort innpå er det fra mitt ståsted søken etter nettopp det perfekte som er blir feil. Musikk handler ikke om perfeksjon, men om kommunikasjon og følelser.
    Sjel, engasjement og patina handler om skjønnhetsflekker. Mediet vi spiller av er ikke bedre enn at anleggene trenger en dose av dette før det blir virkelig bra.
    Er enig der når det kommer til produksjon/fremføring, men i reproduksjon burde man trakte etter det perfekte for å få spilt det av tilnærmet likt som det ble innspilt. (Hi-Fidelity)

Det skal sies at jeg ikke er noen motstander av tonekontroller for å tilpasse lyden til rom og smak, men jeg vil gjerne vite hvor tonekontrollen sitter og ha mulighet til å justere den. Etter min mening er effektforsterkeren helt feil sted å tilpasse lyden og det blir fort dyrt å bytte forsterkere for å finne den lyden man foretrekker.
    Jeg foretrekker at alt utenom EQ/dsp er så nøytralt som mulig.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Er enig der når det kommer til produksjon/fremføring, men i reproduksjon burde man trakte etter det perfekte for å få spilt det av tilnærmet likt som det ble innspilt. (Hi-Fidelity)

Det skal sies at jeg ikke er noen motstander av tonekontroller for å tilpasse lyden til rom og smak, men jeg vil gjerne vite hvor tonekontrollen sitter og ha mulighet til å justere den. Etter min mening er effektforsterkeren helt feil sted å tilpasse lyden og det blir fort dyrt å bytte forsterkere for å finne den lyden man foretrekker.
    Jeg skrev med vilje ikke noe om hvor skjønnhetsflekkene bør legges inn, det får folk erfare selv. :)
    High fidelity slik du beskriver det finnes ikke i min verden.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850

Men hvordan er lyden innspilt, hvordan høres det ut i studio? En gitar spilles i et rom, vokalen i et annet, slagverk i et tredje. Deretter mikset sammen og justert både her og der via elektronikk. Hva er Hi-fidelity? Hver tone for seg i studio, hvordan det kunne høres ut på konsert, eller hvordan ekte vare høres ut i stua. Uansett så blir det satt sammen av div elektronikk og det blir opp til enhver hvordan man ønsker at det skal låte.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.862
    Sted
    Østfold
    Benchmark AHB kan være lastavhengig i toppen og kan potensielt gi en avrulling der. Bortsett fra det tipper jeg at de vil låte rimelig identisk i en blindtest.
    Man skal ikke undervurdere hvilken påvirkning ulike systemer for lastkontroll har på den opplevde lyden heller. Det kommer sjelden godt frem på tradisjonelle målinger.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.351

Men hvordan er lyden innspilt, hvordan høres det ut i studio? En gitar spilles i et rom, vokalen i et annet, slagverk i et tredje. Deretter mikset sammen og justert både her og der via elektronikk. Hva er Hi-fidelity? Hver tone for seg i studio, hvordan det kunne høres ut på konsert, eller hvordan ekte vare høres ut i stua. Uansett så blir det satt sammen av div elektronikk og det blir opp til enhver hvordan man ønsker at det skal låte.
    Det er variabler som man ikke har kontroll over, så man må leve med det kildematerialet man får.
    Som sagt, har jeg ingenting imot å justere lyden, men jeg mener at det ideelle er at en forsterker forsterker signalet uten å manipulere det og at evt endringer gjøres i ett enkelt ledd som man har kontroll over.
    I ett anlegg med fargede komponenter kan feks bassen bli forsterket i den ene komponenten, mens neste komponent i kjeden demper bassen igjen. De to utgjevner hverandre, men resultatet blir degradering av det opprinnelige signalet.

Jeg vil ivertfall ikke at produsenten av effektforsterkeren min skal bestemme hvordan det skal låte. ;)

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    165
    Sted
    Sunndalsøra
    Behøver vel ikke fortælle at jeg er vildt uenig. Done anyway
    :) Det er jo lov, heldigvis. Problemet jeg som observatør har, er jo at jeg sammenligner så ofte jeg orker med levende lyd. Det betyr at jeg altså har nokså klare opplevelser av hvordan virkeligheten høres ut, i diverse settinger.
    Ja, en stor del av klasse-D kreasjonene låter pastell (i mangel på et bedre ord), men med en strålende oppløsthet, silkeglatthet, og god kontroll (til et visst punkt). Ta vi med prisklassen de fleste av disse hører til i, finnes det ikke en klasse A/B som gjør noe som helst særlig mye bedre. Til en viss grad annerledes, ja vel, men objektvit sett bedre? Neigu!

Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg har akkurat det inntrykket av den D-klasse forsterkeren jeg har tatt ibruk i anlegg 2. Det er greit å
    prøve ut disse forsterkerne på forskjellig musikk/innspillinger og høyttalere:) mvh. Guit

M

MusicBear

Gjest
    Trodde for en stund siden, etter å ha lest om alle som var så begeistret over Ncore, at dette ville bli løsningen for meg. Kjøpe meg et par 400/600 og kjørte på. Hele denne seansen forble et stort spørsmål. Ble bare sittende å vente på noe som skulle «komme». Tilfeldigvis kom jeg borti Benchmark AHB. Herregud for en frelsening. Hvor feil kan man ta!

Jeg også kjøpte 2 stk. Benchmark AHB. Hehe, ikke pakket de opp en gang, kjøpte de nærmest på impuls tre dager etter jeg kjøpte deres DAC/pre, som er stygge & pinglete men råbra! Tenkte at er forsterkerne like bra, ja så skal jeg ha to stykkert til den dagen jeg går tilbake til passive høyttalere. Og testene de får over alt tyder jo på at disse er enormt bra! Tja, kanskje jeg skulle låne dem bort til en likesinnet, står jo bare her i eskene sine...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vi er først og fremst overgitt til selve miksen/mastringen og ikke opptaket. Det er klart. Derimot er det er en misforståelse at man ikke kan høre noe av det som ligner på det var i studio så sant man ikke har helt likt rom. Det argumentet ser jeg ofte og det er ikke spesielt korrekt.

Man kan i stor utstrekning fjerne rommets egen signatur og dermed høre slik det var mikset/mastret. Det krever riktig nok en god del akustiske tiltak og helst et rom med litt størrelse på (god avstand til bakvegg). Å fjerne rommets egenlyd begynte man å studere for flere tiår siden. Det var en gradvis utvikling hvor man kombinerte ideer med studier på psykoakustikk. Spesielt på 80-tallet slo dette veldig gjennom i studioverden og det ble bygget svært mange studioer etter disse prinsippene.

Og nøyaktig de samme prinsippene kan man bruke i et avspillingsanlegg. Men det er ikke sikkert konemor blir så fornøyd. :D

I de fleste studioer brukes det elektronikk med svært lav forvrengning, så det ikke vil ikke skille. Da står man hovedsakelig igjen med forskjell på høyttalere. Her vil det skille noe selvsagt, men samtidig mindre enn man skulle tro siden rommene har blitt akustisk fjernet i stor grad. Det er i alle mer enn godt nok til å høre miksen med relativ stor likhet. Om ikke 100& likt, så blir det veldig likt.

Dog er man som nevnt låst til hvordan platen er mikset. Har de beveget seg langt ifra opptaket, så hører man selvsagt ikke opptaket spesielt godt. Det må vi leve med.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg også kjøpte 2 stk. Benchmark AHB. Hehe, ikke pakket de opp en gang, kjøpte de nærmest på impuls tre dager etter jeg kjøpte deres DAC/pre, som er stygge & pinglete men råbra! Tenkte at er forsterkerne like bra, ja så skal jeg ha to stykkert til den dagen jeg går tilbake til passive høyttalere. Og testene de får over alt tyder jo på at disse er enormt bra! Tja, kanskje jeg skulle låne dem bort til en likesinnet, står jo bare her i eskene sine...
    Jeg tester de gjerne. Send meg i så fall en pm. Kan betale frakt begge veier.

8

8x12_TOM

Gjest
    I øyeblikket har jeg Hypex UcD180HG/HxR, UcD400AD og UcD700AD i drift hos meg. De to førstnevnte heller nok mot det varme, den sistnevnte mot det kjølige. NC400 er ikke montert ennå, men vi får vel snart høre hvor den plasserer seg i det landskapet. Et sted midt mellom, kanskje, ettersom jeg opplever UcD'ene som på den varme og behagelige siden av nøytral.

Det er ingen som helst teknisk grunn til at klasse D skal låte kaldt og lyst, snarere tvert imot. (Hint: Utgangsfilteret.) Den mest sannsynlige grunnen til at enkelte opplever dem slik er antagelig den feilaktige assosiasjonen til noe "digitalt" og at det i sin tur assosieres med "kald lyd". Vel, feil i begge ledd, så kanskje det er på tide å høre etter en gang til.

Det kan godt hende at man foretrekker en klangbalanse som er tiltet nedover med økende frekvens (det gjør ihvertfall jeg), men jeg mener at forsterkeriet er feil sted å lete etter den. Vil man ha eq får man vel kjøpe seg en equalizer da. En forsterker skal forsterke signalet og være en strømbuffer, ikke tilføre alskens farging.
    Nå har jeg kjeklet uten mål og mening i hele formiddag, men anser deg som voice of reason, så har et spørsmål. Hvorfor har så mange en hang til eldre tech? Klasse D er jo bevist å fungere og gir jo potensielt uovertrufne resultater, allikevel er det noe galt for mange. Lett for å kaste inn følelser og nostalgi som forklaring, men allikevel... Er det noe vi overser i søken etter det perfekte? Grunnen til at jeg spør er at jeg sitter igjen som et spørsmåltegn etter å ha levd en stund med noe så gammelmodig og utdatert som trafobuffrede transistorer. Jeg føler at jeg trekkes over til "the dark side". :( Mulig jeg kommer meg?:)
    Vi overser nettopp det at ingen av oss er perfekte, selv om vi har en stor hang for å tro det selv.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.622
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Crusty, du må åpenbart klart å unngå alle som her på sentralen mener klasse D konstruksjoner er elendig til gjengivelse av musikk. Ikke så rent få, faktisk.
    De trenger nok å få renset ørene sine, disse ikke så rent få.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Crusty, du må åpenbart klart å unngå alle som her på sentralen mener klasse D konstruksjoner er elendig til gjengivelse av musikk. Ikke så rent få, faktisk.

Meg eller Crusty som bør få renset ørene?

Det er de som ikke hører at klasse det er Guds gave til den audiofile verden , som bør få renset sine ører. Iflg Val..:)

M

MusicBear

Gjest

Yepp, sender deg PM, kanskje også "de gamle mænd" i Audiophile.no hadde hatt lyst til å teste de ut, hvis de først ramler ned der borte på andre siden av fjellet :)

Vært morsomt om noen med ørene i orden hadde prøvd de som brokoblet på store høyttalere. Har lest tester av dem, er visst bare å putte på helt opp uten at det skal vrenge eller noe annet.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.622
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Det var nok ikke det jeg mente, HCS.
    Men disse vrøvleriene om at klasse D ikke er godt nok for musikkgjengivelse er intet annet enn akkurat det: Vrøvlerier.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.364
    Torget vurderinger
    2

Det er de som ikke hører at klasse det er Guds gave til den audiofile verden , som bør få renset sine ører. Iflg Val..:)
    Uten å blande religion inn i dette, vil jeg i det minste si at klasse D er en gave til musikkelskere uten grenseløst budsjett. Uten varmgang og høy vekt, klarer altså disse forsterkerne for tross alt moderate summer, å gjenskape særdeles fornuftige musikkopplevelser, uten store feil og mangler. Må jo være selvsagte løsninger for multikanalsforsterkere, bilforsterkere, sub'er, proffmarkedet og alt mulig annet fantasien kan komme opp med.
    Så får det være så at noen av oss finner at i enkelte settinger finnes det andre prinsipper som oppleves bedre, men akkurat det kan da ikke være nødvendig å krangle om.

Mvh
    Håkon Rognlien

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    ^Det var nok ikke det jeg mente, HCS.
    Men disse vrøvleriene om at klasse D ikke er godt nok for musikkgjengivelse er intet annet enn akkurat det: Vrøvlerier.

Man har vel forskjellig oppfatning av hva som er "godt nok". Det skal vel helst være optimalt i forhold til hva man liker (og lommeboka).

M

MusicBear

Gjest

Uten å blande religion inn i dette, vil jeg i det minste si at klasse D er en gave til musikkelskere uten grenseløst budsjett. Uten varmgang og høy vekt, klarer altså disse forsterkerne for tross alt moderate summer, å gjenskape særdeles fornuftige musikkopplevelser, uten store feil og mangler. Må jo være selvsagte løsninger for multikanalsforsterkere, bilforsterkere, sub'er, proffmarkedet og alt mulig annet fantasien kan komme opp med.
    Så får det være så at noen av oss finner at i enkelte settinger finnes det andre prinsipper som oppleves bedre, men akkurat det kan da ikke være nødvendig å krangle om.

Mvh
    Håkon Rognlien

En av årets beste uttalleser på dette forum Håkon - uansett tema! Så får man se om klasse D-eiere avanserer oppover (i den grad det er oppover) til alt det vi andre raringer holder på med for å få en menneskestemme eller symbal til å låte sånn eller sånn...

Allikevel; JEG mener i denne tråd å sanse at klasse D anno 2016 på dette forum er mer akseptert enn for par et par, tre år siden. Kan sågar være noen har turt komme ut av skapet...

...Samtidig som jeg undrer meg stort (!) over at ikke flere produsenter tilbyr nettopp dette forsterkerprinsipp anno 2016. Fordi vi VET det går den veien av hensyn til miljøet. Hehe, kanskje vi om ytterst få år handler rør- og klasse A-forsterkere på svartebørs :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man har vel forskjellig oppfatning av hva som er "godt nok". Det skal vel helst være optimalt i forhold til hva man liker (og lommeboka).
    Kanskje det handler mer om at ene gruppen bruker bevisst forvrengning fra elektronikk til å tune anleggene med og den andre gruppen tuner anlegget på andre måter.

I førstnevnte tilfellet, så betyr "godt nok" kun til et spesifikt oppsett og eierens ører. Og hvilke verdi har det egentlig det for andre? Hvilke objektive kriterer finner da som har verdi for andre og som gjør at man karakterisere det som bedre?

I det andre tilfellet handler det om forvrengningspekteret fra en forsterker foruten teknisk match. Og her er de beste klasse D forsterkerne bedre enn hva som helst på markedet utifra målinger vi kjenner til. Så her blir en uttalelse om ikke godt nok meningsløst. Det finnes faktisk ikke bedre pr dags dato som også leverer godt med krefter.

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    695
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    8

Yepp, sender deg PM, kanskje også "de gamle mænd" i Audiophile.no hadde hatt lyst til å teste de ut, hvis de først ramler ned der borte på andre siden av fjellet :)

Vært morsomt om noen med ørene i orden hadde prøvd de som brokoblet på store høyttalere. Har lest tester av dem, er visst bare å putte på helt opp uten at det skal vrenge eller noe annet.
    OT, men: DETTE er ein test eg ser fram til å lese meir om!! :D

Mvh Arild

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mer interessant synes jeg dersom vi kunne fått arrangert en blindtest. Jeg har ikke tid til å arrangere det, men kan alltids høre med noroff eller lignende om de kan utføre det med studenter i et kontrollrom.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    I førstnevnte tilfellet, så betyr "godt nok" kun til et spesifikt oppsett og eierens ører. Og hvilke verdi har det egentlig det for andre? Hvilke objektive kriterer finner da som har verdi for andre og som gjør at man karakterisere det som bedre?

Hvilken verdi hver enkelt sitt anlegg har for andre ?

Mitt anlegg er selvfølgelig satt sammen etter min, og bare min smak. Objektivitet innen musikklytting hjemme hos en selv er jo fullstendig uinteressant. Hifi er og blir en subjektiv greie.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Man skal ikke undervurdere hvilken påvirkning ulike systemer for lastkontroll har på den opplevde lyden heller. Det kommer sjelden godt frem på tradisjonelle målinger.
    Spørsmål: er det ikke dette som egentlig er det store x-faktor punktet som gir uforutsigbare resultater (hvis vi holder rommet utenfor vel og merke)? Symbiosen fra kilde til høyttaler hvor ofte høyttaler er konstruert og tunet med tanke på andre forsterkeregenskaper enn klasse D.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Å blande miljøargumenter inn i denne debatten blir bare tull. Det eneste fullverdig grønne alternativet til enhver form for elektrisk gjengivelse av musikk enten det er klasse a, b, ab eller d er å kjøpe seg et akustisk instrument og spille selv.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.862
    Sted
    Østfold
    Spørsmål: er det ikke dette som egentlig er det store x-faktor punktet som gir uforutsigbare resultater (hvis vi holder rommet utenfor vel og merke)? Symbiosen fra kilde til høyttaler hvor ofte høyttaler er konstruert og tunet med tanke på andre forsterkeregenskaper enn klasse D.
    Jovisst. Det var "nylig" en DIY-tråd her på forumet der en hadde kommet over en eldre Tannoy coax. Den har litt spesielle T/S-parametre (bassen), og etter en del beregninger (med de parametrene jeg kom over på nett) fant jeg ut at den var tett på ubrukelig dersom jeg holdt kildeimpedansen lav. Når jeg satte denne ganske høy (helt opp i en ohm seriemotstand på driveren) så begynte ting å falle på plass. Litt justering av kasse og tuning så begynte det hele å se ganske så kjekt ut. Da er det jo helt åpenbart at dette vil kunne fungere ganske bra på SET og liknende.

Jeg har også hatt noen runder med Tytte der vi har konstruert teoretiske drivere (basert på ting som faktisk kan lages). Her har vi funnet ut at jo høyere kraftfaktoren er, og jo lavere massen og induktansen er, jo mer båndbredde og jo bedre kobling til hornet. Nå er det jo sånn at den fysiske kraftfaktoren ikke er B*L, men (B*L)^2/Re. Når man kobler en motstand i serie med en driver, eller man kobler driveren til en forsterker med høy kildeimpedans, så vil man få en økning i Re. Om driveren for eksempel har en Re på 5,8 ohm, og den indre motstanden i forsterkeren er på 0,7 ohm, så endrer praktisk Re seg fra 5,8 til 6,5 ohm. Dette påvirker kraftfaktor og Q-verdier. I realiteten reduseres altså kraftfaktoren, og jeg tror vi bør se nærmere på om dette har samme effekt som å redusere BxL direkte på driveren.

Men uansett, dette er faktorer som spiller inn i praksis. Forsterkere med lav dempningsfaktor har for vane å legge på mer i bassområdet, men det kan altså føre til andre ting også.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Jovisst. Det var "nylig" en DIY-tråd her på forumet der en hadde kommet over en eldre Tannoy coax. Den har litt spesielle T/S-parametre (bassen), og etter en del beregninger (med de parametrene jeg kom over på nett) fant jeg ut at den var tett på ubrukelig dersom jeg holdt kildeimpedansen lav. Når jeg satte denne ganske høy (helt opp i en ohm seriemotstand på driveren) så begynte ting å falle på plass. Litt justering av kasse og tuning så begynte det hele å se ganske så kjekt ut. Da er det jo helt åpenbart at dette vil kunne fungere ganske bra på SET og liknende.

Jeg har også hatt noen runder med Tytte der vi har konstruert teoretiske drivere (basert på ting som faktisk kan lages). Her har vi funnet ut at jo høyere kraftfaktoren er, og jo lavere massen og induktansen er, jo mer båndbredde og jo bedre kobling til hornet. Nå er det jo sånn at den fysiske kraftfaktoren ikke er B*L, men (B*L)^2/Re. Når man kobler en motstand i serie med en driver, eller man kobler driveren til en forsterker med høy kildeimpedans, så vil man få en økning i Re. Om driveren for eksempel har en Re på 5,8 ohm, og den indre motstanden i forsterkeren er på 0,7 ohm, så endrer praktisk Re seg fra 5,8 til 6,5 ohm. Dette påvirker kraftfaktor og Q-verdier. I realiteten reduseres altså kraftfaktoren, og jeg tror vi bør se nærmere på om dette har samme effekt som å redusere BxL direkte på driveren.

Men uansett, dette er faktorer som spiller inn i praksis. Forsterkere med lav dempningsfaktor har for vane å legge på mer i bassområdet, men det kan altså føre til andre ting også.
    Takk! :)
    Når man vet hvor mye blant annet dynamisk kompresjon og generell klangbalanse har betydning for opplevd lyd så er det ikke så rart vi har disse rett/galt diskusjonene som ofte ikke tar for seg helthet, men enkeltkomponenter.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Å blande miljøargumenter inn i denne debatten blir bare tull. Det eneste fullverdig grønne alternativet til enhver form for elektrisk gjengivelse av musikk enten det er klasse a, b, ab eller d er å kjøpe seg et akustisk instrument og spille selv.

Jeg tror ikke nødvendigvis det er sant.

En musiker som spiller akustiske instrumenter forbruker også energi, litt forskjellig fra instrument til instrument naturligvis. Et stort trommesett er nok noe annet enn f.eks. en ukulele.

I de fleste tilfeller er det høyst begrenset hvor mange de kan spille for av gangen. Stort publikum krever stort orkester, sånn generelt.

Så kan vi spørre, skal alle skal spille til eget bruk? Det er jo ikke alltid noen god løsning, hos meg ville det vært en komplett katastrofe.

Skal musikerne reise rundt? Det er energikrevende. Enda mer om de skal frakte med seg store instrumenter.

Skal publikum reise rundt? Det er nok enda mer energikrevende ettersom det tross alt pleier å bære flere tilhørere en musikere.

Skal man spille for en av gangen blir det voldsomt lite uttelling pr. seanse.

Så har man tomgangsforbruk. Musikere, gitt at de ikke spiller f.eks. trommer, bruker nesten like mye energi når de ikke spiller, og kan ikke settes i noe i nærheten av ENØK-akseptabel standby.

For ikke snakke om produksjon. Musikere skal produseres, tweakes, og spilles inn i kanskje 20 år på fabrikken før de er leveringsklare, og krever som regel lang innspilllingstid også etter dette før de yter maksimalt. Hele tiden med stort energiforbruk som stiger gradvis gjennom produksjonen, mot slutten ligger forbruket på samme nivå som etter at produktet er tatt i bruk. Veldig mange av de produsentene som lykkes benytter seg av eksterne, enten det er tweakere på den lokale 'musikkskolen', eller såkalte 'skolekorps'. Produktene transporteres gjerne enkeltvis til og fra disse eksterne i personbil, av produsenten selv. Som om ikke det var nok, så transporteres produktene til tweakeseanser i inn og utland, gjerne med fly eller båt. Såkalte 'skolekorps' benytter seg til og med av en metode hvor musikerne rett og slett forflytter seg til fots mens de tweakes og justeres. Allerede fra starten veier de mer enn en stereoforsterker i klasse D, etterhvert må man flytte rundt på et produkt som veier mer enn de fleste klasse AB-forsterkere. Tenk litt på hva alt dette koster i form av energi. Andelen som ikke tas i bruk etter produksjonen er skyhøy. Er man heldig gir 20 års produksjon 50, kanskje så mye som 70 års godt bruk. Likevel, en produksjon som i beste fall utgjør omtrent 1/3 av av brukstiden kan ikke være energiøkonomisk.

Tidlig i produksjonsprosessen låter de dessuten som regel helt forferdelig. Det går gjerne lang tid før andre enn produsentene klarer å sette pris på det musikalske som leveres.

Men det er klart. Et vellykket eksemplar kan spille aldeles fantastisk etterhvert.

Noen som har regna på det?

Sist redigert av en moderator:
    A

ANM

Gjest
    Synes kanskje Crusty sa det best i innlegg #5 og at vi faktisk diskuterer et tema som ikke er et teknisk problem, men et kommersielt?
    Jada, vi er alle opptatt av god musikkformidling, men det betyr ikke dermed at vi har samme hobby og dermed ikke sagt at klasse D bokser vil finne veien til alle uansett hvor vakkert det pakkes inn. Noen er samlere, noen interiørdekoratører, noen er tallpulere andre igjen er bare fanboys og atter andre en god blanding....listen fortsetter. Du kan banne på at er det et behov sitter det en gribb et sted og ser etter måten å tjene noen shilling på det. Alle får sine behov dekket! Klasse D har kanskje et imageproblem, det får slike som Snickers løse.

Ingen som tror at vinylmarkedet gjenoppstod som følge av altruistiske ildsjelers omsorg for oss stakkars nostalgikeres mentale helse?

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg startet en akustisk trio rett før jul... og omtrent det første vi gjorde var å kjøpe PA-anlegg.... :p
    Elektrisk totalavhold er ikke lett!

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Kanskje det handler mer om at ene gruppen bruker bevisst forvrengning fra elektronikk til å tune anleggene med og den andre gruppen tuner anlegget på andre måter.

I det andre tilfellet handler det om forvrengningspekteret fra en forsterker foruten teknisk match. Og her er de beste klasse D forsterkerne bedre enn hva som helst på markedet utifra målinger vi kjenner til. Så her blir en uttalelse om ikke godt nok meningsløst. Det finnes faktisk ikke bedre pr dags dato som også leverer godt med krefter.

For min del forsøker jeg ikke å tune i det hele tatt, valgte kun det jeg selv mente låt best og mest naturlig. Her var det liten tvil for min del. Valget ble naturligvis gjort kun for min del og hvilke verdi dette valget har for andre er ganske uvesentlig. En klasse-d forsterker kan ha så gode spec som helst, men jeg kan ikke lure meg selv til å velge noe jeg ikke synes låter like bra. Jeg ville heller ikke valgt en bil, eller f.eks. slalomski på spec om jeg kan teste selv å velge det jeg ønsker uten å tenke på pris.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.622
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Håkon er inne på det: Multikanalforsterkere.

Vis meg et fullaktivt 4-veis stereooppsett med klasse D koplet rett på elementene som ikke spiller bedre enn et hvilket som helst 4-veis oppsett med passive høyttalere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn