Forsterkere Har Bladelius "løst klasse D problemet" ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.857
    Sted
    Østfold
    Lik eller mislik Ncore, men i følge databladet har den frekvensrespons fra 0-50kHz +/-3dB. Så vidt jeg ser ser er den -0,5dB ned ved 20kHz. Hvor kommer stormen fra?
    Les databladet. Det er en annotasjon vedrørende båndbredden.
    Det er det ikke. Derimot er det en notis i forbindelse med effektbåndbredden. Det er en tidsbegrensning på 30 sekunder ved full effekt og 35kHz for at arbeidstemperaturen i utgangsfilteret ikke skal bli for høy.

Er det det som er ditt store ankepunkt mot klasse D?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.857
    Sted
    Østfold
    Jeg hører opp til 18 og dine forsterkere er sikkert A+, men jeg snakker om (Hype)x som Orso påsto overgikk alt av A/B
    Hvis du mener han tar feil så er vel det en smal sak å dokumentere for en oppegående og teknisk brilliant kar som deg?

S

Syncrolux

Gjest
    Og mens vi venter skal jeg lete opp et diskantelement som tåler 400W termisk. Kan bli en utfordring.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.593
    Torget vurderinger
    12
    Lik eller mislik Ncore, men i følge databladet har den frekvensrespons fra 0-50kHz +/-3dB. Så vidt jeg ser ser er den -0,5dB ned ved 20kHz. Hvor kommer stormen fra?
    Les databladet. Det er en annotasjon vedrørende båndbredden.
    Jeg har sett det. Begrensning ved full effekt over lang tid (30s):

"Note 2: Dielectric losses in the output capacitor limit long term (>30s) full-power bandwidth to
    15kHz."

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.364
    Torget vurderinger
    2
    Det forekommer meg helt ubegripelig at enkelte ser ut til å anse dette som en himmel/helvete-diskusjon. La gå at noen finner sin favorittlyd et annet sted enn innenfor klasse-D teknologi (det gjelder forsåvidt meg også), men fra det til å hevde at det er så å si ubrukelig, tangerer det absurde.
    Som på alt annet teknologisk utstyr, finnes det utfordringer, men det finnes også løsninger, enten folk synes de er "gode nok" eller ei. Hadde det spilt så ille som mange her ser ut til å mene, hadde alle hørt det med bind for øya, selv når de var i naborommet. Bruk øra i stedet for å låse døra. :)

Mvh
    Håkon Rognlien

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror du må skaffe høyttalere som holder nivået bedre over 12 KHz ANM. ;)

DynConfFig4.jpg

Men fra spøk til alvor. Jeg tror du har oversett en god del og trenger litt ny opplysning. Forhåpentligvis har denne tråden åpnet øyene dine en smule. :)
    Hadde du bodd i nærheten, skulle du gjerne ha fått lånt Ncore forsterkere av meg.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.857
    Sted
    Østfold
    Det forekommer meg helt ubegripelig at enkelte ser ut til å anse dette som en himmel/helvete-diskusjon. La gå at noen finner sin favorittlyd et annet sted enn innenfor klasse-D teknologi (det gjelder forsåvidt meg også), men fra det til å hevde at det er så å si ubrukelig, tangerer det absurde.
    Som på alt annet teknologisk utstyr, finnes det utfordringer, men det finnes også løsninger, enten folk synes de er "gode nok" eller ei. Hadde det spilt så ille som mange her ser ut til å mene, hadde alle hørt det med bind for øya, selv når de var i naborommet. Bruk øra i stedet for å låse døra. :)

Mvh
    Håkon Rognlien
    Det er ikke alltid diskusjonene egentlig handler om teknologi, utstyr eller gjengivelse. Noen ganger handler det om personene man diskuterer med.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.364
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Håkon Rognlien
    Det er ikke alltid diskusjonene egentlig handler om teknologi, utstyr eller gjengivelse. Noen ganger handler det om personene man diskuterer med.
    Mulig det er slik det forholder seg, men pissing contests tilfører neppe hobbyen vår verdifull kunnskap. :)

Mvh
    Håkon Rognlien

A

ANM

Gjest
    Hvor skal jeg begynne? Ok, en av gangen.

- Fenalaar: Mine behov har ingenting med diskusjonen og gjøre. De er godt dekket.:)

- Orso: 0.2 dB avruling kan lett matches av A/B forsterkere. Oppløst er din subjektive betraktning og irrelevant. Vil minne deg på følgende uttalelse"Hvilke A/B måler bedre eller like bra som Ncore?"

- Snickers: Du vet like godt som meg at ICE ikke er i nærheten av kvaliteten til Hypex.

- Håkon: Fei for egen dør:)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.857
    Sted
    Østfold
    Orso: 0.2 dB avruling kan lett matches av A/B forsterkere. Oppløst er din subjektive betraktning og irrelevant. Vil minne deg på følgende uttalelse"Hvilke A/B måler bedre eller like bra som Ncore?"
    Er audiokvalitet nå redusert til frekvensrespons?

Snickers: Du vet like godt som meg at ICE ikke er i nærheten av kvaliteten til Hypex.
    Du kom trekkende med at ICE ikke hadde tilstrekkelig båndbredde, det er nå kraftig tilbakevist. Var det noe mer du hadde på hjertet i den sammenhengen?

Håkon: Fei for egen dør
    Føler du han bør jobbe litt med seg selv for å komme opp på ditt nivå av seriøsitet og integritet?

Når skal du fortelle oss hva problemet med klasse D er?

A

ANM

Gjest
    Men fra spøk til alvor. Jeg tror du har oversett en god del og trenger litt ny opplysning. Forhåpentligvis har denne tråden åpnet øyene dine en smule. :)
    Hadde du bodd i nærheten, skulle du gjerne ha fått lånt Ncore forsterkere av meg.
    Ok, da er vi alvorlige. Trenger ikke prøve Ncore, temmelig sikker på at den er mer en duganes. Er heller ikke motstander av klasse D og kjøpte min første D som 5 kanaler til bilen i 96. Estetisk foretrekker jeg antikvariske beist fremfor små bokser jeg kan gjemme, bedre kan jeg ikke forsvare mine preferanser, beklager.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    @RuneS:
    Analogien din ang feedback deler jeg ikke helt. Det er ikke slik at en feil først oppstår, og deretter blir fikset (ala "romkorreksjon"). Feeback hindrer problemer å oppstå før de har oppstått. Feedback er bare av det gode, det har i grunn bare positive effekter, og der er jo derfor det brukes.

Og når jeg først heller bensin på bålet synes jeg helt nye Fender basser er bedre enn vintage ræl..... :)
    Hehe,kjekt med bensin og bål :)
    Men,vel,vi er i grunnen uenige om begge deler:)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Men hovedpoenget mitt er vel at slik jeg ser det så gir desse korreksjonskretsene ala feedback så stor egensignatur at for meg så løses klasse d "problemet" først den dagen de klarer å forsterke signalet så rent og lineert at man slipper å sende signalet i loop for å prøve "rette opp" noe. Som om det gjekk ann.... ? Har man sendt signalet gjennom en komponent som trekker fra og legger til mye så klarer man ikke å rette opp igjen det med korrigeringer som i grunnen legger enda mer særpreg og fjerner seg enda mer fra Fidelity (troverdighet) i signalet.
    Det er ekstremt viktig å ikke betrakte NFB som ett konsept som tilfører en bestemt lydsignatur. Her må vi se på loop-gain, loop hastighet og hvordan den fordeler seg.

Man kan for eksempel motkoble veldig mye, og man får ganske høy PSRR og fine papirdata, men samtidig får man den lydsignaturen du refererer til. Derimot er både nCore og AMS realisert med veldig lav motkoblingsgrad i hele audioområdet. Dette fordi konstruktørene ikke ønsket å produsere masse høye harmoniske og flotte papirdata som ikke fungerer med real world laster.

Årsaken til at man i det heletatt bruker NFB i disse forsterkerne er for å i det heletatt få dem til å fungere. En klasse D-forsterker har i prinsippet en uendelig høy open loop gain, så når signalet inn er på +siden er den helt åpen mot +, og når det er på -siden er den helt åpen mot -. For å få den til å veksle legger man inn en NFB som sammenlikner inngangssignalet med utgangssignalet og sørger for at utsignalet moduleres rundt selve audiosignalet i stedet for dets polaritet.

For å kontrollere selve NFB-ens hastighet har man to muligheter (i klasse D). Den ene (1) er å legge inn en tidsforsinkelse i feedback loopen. Den andre (2) er å legge feedbacken etter utgangsfilteret.

1) Dersom man legger forsinkelsen i feedbacken blir den det trege leddet som gjør at man begrenser switchefrekvensen. Selve forsterkertrinnet er da raskere enn feedbacken. Man legger så filteret etter tappingen til feedbacken, og filteret skal da være tregere enn feedbacken for å få det hele til å gå opp.

Hadde dette vært en klasse A/AB hadde man ligget i risikosonen for ustabilitet ved høye frekvenser. Man løper en risiko for selvsving. En klasse D er en forsterker i "kontrollert selvsving". Man har en "komparator" i signalveien som sammenlikner innsignalet med signalet som kommer tilbake via NFB, og kontrollerer det hele slik at det ikke blir ustabilt. Dermed slipper man også signaturen fra en ustabil forsterker.

2) Dersom man legger feedbacken etter utgangsfilteret er det filteret som direkte bestemmer loop-hastigheten. Forsterkeren fungerer da egentlig på samme måte, det er bare en annen måte å løse det hele på.

Felles for begge løsningene er at feedbacken er minst 3-4 ganger raskere enn forsterkerens audiobåndbredde. Man kan kanskje si at dette er interessant fordi det ligger utenfor det hørbare området, men det skulle i såfall gjelde for de verste eksemplene på NFB i historien også.

Jeg mener dette er interessant fordi det gir oss stor margin mot ustabilitet, og det er ustabilitet som er den store fienden, ikke motkoblingen i seg selv.

Det er dette som gjør de nyeste implementeringene som nCore og AMS så interessante, de behersker den absolutte stabiliteten i audioområdet både i et stort spekter av laster og signaler. Vi ser det blant annet på at harmonisk forvrengning holdes lav, men det hadde ikke holdt vann dersom vi hadde ekstrem gain i motkoblingen ved høye frekvenser. Derfor, siden de har lav motkoblingsgrad hele veien, holder de seg også stabile i praksis.

Så NFB kan være veldig mye forskjellig som gir store forskjeller i det lydmessige resultatet.
    Takk for en fin gjennomgang av hvordan mange av desse klasse d sakene virker.

Har ikke så mye fornuftig å komme med i grunnen:D Vi ser tydeligvis forskjellig på en del ting. For meg er feedback hovedsynderen til at mange av desse forsterkerene låter en antydning mer mekanisk og maskinelt enn det jeg opplever med forsterkningskretser som har lineære og gode rør eller transistorer uten å sende deler av signalet i looper,delay,upsample,oversample,filtrere,"komparere" inn og ut og bak og frem,osv.

Så nå skal jeg slutte å blande meg inni en tråd jeg ikke har noe å gjøre i:D

M

MusicBear

Gjest
    Syntes på en måte denne hobbyen blir mer og mer komplisert. Ved at man søker renest og mest mulig uforvrengt lyd, samtidig som man begynner å føle man mangler varme - om varme er rett ord.

Hegel og Bladelius er vel to eksempler, da begge de senere år har justert klangen mot det publikum foretrekker, altså ikke bare renest mulig lyd (som mange oppfattet som lyst/tynt/kaldt). I fjor ramla jeg nesten av stolen, Lars Clausen ( NewClassD ) putter rør inn i sin nye DAC - Lars en fyr som søker så lav forvrengning som mulig i alt han foretar seg.

Tja, kanskje det er løsningen; ren og kraftfull klasse D forsterkning i kombinasjon med ønsket "fargepåvirkning" før selve forsterkningen?!

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.497
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ale sitter på sin egen tue og skriker jeg har rett.
    Bli voksene for fanden.
    I beste mening.

Steinar.

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.359
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Utgansgspunkt; jeg bare nekter å tro at en kar som Mikael Bladelius lager noe som ikke låter råbra!

Leste på Hifi , hemmabio , stort utbud hos Hifi experience om to Bladelius integrerte forsterkerutgaver av Thor og Saga med "klasse A overvåket klasse D forsterker."

De færreste liker (fortsatt ikke) klasse D konstruksjoner. Samtidig som jeg er sikker på at kjennere av denne svenske hi-fi guruen tenker som meg; Bladelius lager bare ikke noe som er dårlig - basta!

Har han kommet noen skritt videre med klasse D - hva tror dette forums kloke hoder?
    Jeg tenker mere; kanskje Bladelius ENDELIG har klart å lage noe som låter råbra, for det synes jeg IKKE IMØ dagens forsterker som eksempelvis Thor 3 gjør. Fin byggekvalitet bevares, men jeg har opplevd lyden som spiss/skarp. Langt fra varm og fyldig ihvertfall. Og ingen rytmemaskin heller. Kjenner til folk som raskt kvittet seg med denne. Men kanskje klasse D endrer oppfatningen :)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Utgansgspunkt; jeg bare nekter å tro at en kar som Mikael Bladelius lager noe som ikke låter råbra!

Leste på Hifi , hemmabio , stort utbud hos Hifi experience om to Bladelius integrerte forsterkerutgaver av Thor og Saga med "klasse A overvåket klasse D forsterker."

De færreste liker (fortsatt ikke) klasse D konstruksjoner. Samtidig som jeg er sikker på at kjennere av denne svenske hi-fi guruen tenker som meg; Bladelius lager bare ikke noe som er dårlig - basta!

Har han kommet noen skritt videre med klasse D - hva tror dette forums kloke hoder?
    Jeg tenker mere; kanskje Bladelius ENDELIG har klart å lage noe som låter råbra, for det synes jeg IKKE IMØ dagens forsterker som eksempelvis Thor 3 gjør. Fin byggekvalitet bevares, men jeg har opplevd lyden som spiss/skarp. Langt fra varm og fyldig ihvertfall. Og ingen rytmemaskin heller. Kjenner til folk som raskt kvittet seg med denne. Men kanskje klasse D endrer oppfatningen :)
    Nå har vel Bladelius er grei fanskare så tror ikke de mangler kunder akkurat :)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Kald, lys lyd! Har dere som oppfatter klasse D slik hørt Specs eller Gato ? Vil heller si lyden heller mot det "varme"

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.507
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I øyeblikket har jeg Hypex UcD180HG/HxR, UcD400AD og UcD700AD i drift hos meg. De to førstnevnte heller nok mot det varme, den sistnevnte mot det kjølige. NC400 er ikke montert ennå, men vi får vel snart høre hvor den plasserer seg i det landskapet. Et sted midt mellom, kanskje, ettersom jeg opplever UcD'ene som på den varme og behagelige siden av nøytral.

Det er ingen som helst teknisk grunn til at klasse D skal låte kaldt og lyst, snarere tvert imot. (Hint: Utgangsfilteret.) Den mest sannsynlige grunnen til at enkelte opplever dem slik er antagelig den feilaktige assosiasjonen til noe "digitalt" og at det i sin tur assosieres med "kald lyd". Vel, feil i begge ledd, så kanskje det er på tide å høre etter en gang til.

Det kan godt hende at man foretrekker en klangbalanse som er tiltet nedover med økende frekvens (det gjør ihvertfall jeg), men jeg mener at forsterkeriet er feil sted å lete etter den. Vil man ha eq får man vel kjøpe seg en equalizer da. En forsterker skal forsterke signalet og være en strømbuffer, ikke tilføre alskens farging.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.781
    Mange musikere jeg har sansen for sier at man kan få til klangen i en 60talls Fender Jazzbass med å vri på tonekontrollene på en nesten vilken som helst slags moderne bass,og jeg er UENIG! :)

Well, akkurat ankommet Gardermoen etter fire uker i USA, bl.a. ståpelsbesøk i Nashville's fire stooore musikkforretninger. Med brukte (!) Fendere til 30 - 40.000 norske kroner. Som neppe hadde holdt disse prisene dersom det bare var å skru på en knott for å få 60-talls lyd, så du har nok veldig rett i dette :)
    Dette er en ting som aldri slutter å overraske. Sammenligning av musikkinstrumenter og hifi? Et instrument er noe man lager med frihet til å gi det en egen sound, et kunsthåndverk, som i sin tur blir en integrert del av musikerens kunstneriske uttrykk. Enten det er et akustisk instrument, eller en plankegitar med tilhørende forsterker, så snakker vi om kunsthåndverk, med tilhørende rom for kreativitet, smak og behag.

I mine øyne bør smak og behag i stor grad få lov til å slutte her. Så får hififolket heller bruke skaperkraften til å gjengi instrumentmakerens og musikerens innsats.

Mine 2c.
    har. F.eks har Klasse D en tendens til at få en kontrabas til å lyde som en violin. For nu å sætte det lidt på spidsen.
    Det er præcis det ønskede at kunne gengive den lyd som det pågældende instrument

A

ANM

Gjest
    I øyeblikket har jeg Hypex UcD180HG/HxR, UcD400AD og UcD700AD i drift hos meg. De to førstnevnte heller nok mot det varme, den sistnevnte mot det kjølige. NC400 er ikke montert ennå, men vi får vel snart høre hvor den plasserer seg i det landskapet. Et sted midt mellom, kanskje, ettersom jeg opplever UcD'ene som på den varme og behagelige siden av nøytral.

Det er ingen som helst teknisk grunn til at klasse D skal låte kaldt og lyst, snarere tvert imot. (Hint: Utgangsfilteret.) Den mest sannsynlige grunnen til at enkelte opplever dem slik er antagelig den feilaktige assosiasjonen til noe "digitalt" og at det i sin tur assosieres med "kald lyd". Vel, feil i begge ledd, så kanskje det er på tide å høre etter en gang til.

Det kan godt hende at man foretrekker en klangbalanse som er tiltet nedover med økende frekvens (det gjør ihvertfall jeg), men jeg mener at forsterkeriet er feil sted å lete etter den. Vil man ha eq får man vel kjøpe seg en equalizer da. En forsterker skal forsterke signalet og være en strømbuffer, ikke tilføre alskens farging.
    Nå har jeg kjeklet uten mål og mening i hele formiddag, men anser deg som voice of reason, så har et spørsmål. Hvorfor har så mange en hang til eldre tech? Klasse D er jo bevist å fungere og gir jo potensielt uovertrufne resultater, allikevel er det noe galt for mange. Lett for å kaste inn følelser og nostalgi som forklaring, men allikevel... Er det noe vi overser i søken etter det perfekte? Grunnen til at jeg spør er at jeg sitter igjen som et spørsmåltegn etter å ha levd en stund med noe så gammelmodig og utdatert som trafobuffrede transistorer. Jeg føler at jeg trekkes over til "the dark side". :( Mulig jeg kommer meg?:)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.598
    Sted
    Stavanger

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror at kombinert med noe harmonisk/euforisk forvrengning, så vil klasse D nå inn i større grad til andre grupper også. Da kommer trolig tilbakemeldingene om at klasse D endelig "låter riktig og er blitt moden". Vi har sett dette med noen merker allerede. For enkelte er det også vesentlig at det dyrt og eksklusivt.

Men riktig og naturlig kan det låte allerede i dag i de rette anleggene. Fokuset til mange audiofile ligger derimot ofte i tuning med elektronikk framfor å løse utfordringer med roten. Og da får man to grupper med ulike synspunkter som snakker forbi hverandre. Man kan få en nøytral låtende forsterker til å låte både varmt, mørkt, mykt og feit om man ønsker det. Det er derimot ikke mulig å gjenskape en transparent gjengivelse med elektronikk med høyere forvrengning. Da har man tapt noe som man ikke får tilbake.

nikosidis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    Husker jeg hadde den rimeligste Lyngdorf integrerte forsterkeren. Det er relativt lenge siden men var mitt første møte med noe som virkelig var bra til en overkommelig pris. Den var på den varme siden synes jeg og kanskje litt tam i toppen. Det kan være at med rett match av dac kunne denne blitt mer livelig i toppen men det vet jeg ikke. Min Rotel er hva jeg vil kalle meget nøytra og utspillende med masse liv i toppen. Poenget er vel at klasse D og kald lyd mener jeg er tull og at det også her er kvalitetsforskjeller. Det er nok som Rognlien sier uslåelig til prisen kanskje opp til kr 30k men at det finnes mer ultra high-end utstyr som bruker a/b eller rør.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.507
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg kjeklet uten mål og mening i hele formiddag, men anser deg som voice of reason, så har et spørsmål. Hvorfor har så mange en hang til eldre tech? Klasse D er jo bevist å fungere og gir jo potensielt uovertrufne resultater, allikevel er det noe galt for mange. Lett for å kaste inn følelser og nostalgi som forklaring, men allikevel... Er det noe vi overser i søken etter det perfekte? Grunnen til at jeg spør er at jeg sitter igjen som et spørsmåltegn etter å ha levd en stund med noe så gammelmodig og utdatert som trafobuffrede transistorer. Jeg føler at jeg trekkes over til "the dark side". :( Mulig jeg kommer meg?:)
    Det får vi kalle selvinnsikt. :)

Nei, jeg vet ikke helt. Jeg har også en Michell vinylsnurre, junior på 20 har rappet min gamle Dual CS-505, og yngstedatter på 17 fikk sannelig også Denon vinylsnurre til jul (og en NAD 3020D). Filer fra server låter bedre og er uendelig mye mer praktisk, men likevel. Vinyl skal man ha. Retro forsterkerteknologier er formodentlig en mildere form av samme tilstand.

Det gjelder også på en del andre områder. Jeg kjører elektrisk bil til daglig, madammen også, men det er ikke aktuelt å kvitte seg med den gamle MX-5'en riktig ennå. Den lukter bensin og olje, bråker og ryker, og begynner å bli dyr å vedlikeholde, men likevel. Båt skal vi ikke engang snakke om.

Jeg holder nok på nostalgi (eller noe som ligner veldig) som forklaring. Dessuten får jeg fnatt når folk behøver å overbevise seg selv og andre f eks om at neida, de er helt immune mot nostalgisk bias og har platespiller bare fordi vinyl låter bedre. Det gjør jo ikke det. Det er ikke nødvendig å gå veien om den bortforklaringen. Jeg ville trodd mer på en forklaring som involverte lukten av vinyl og den taktile opplevelsen av å håndtere plate og cover, eller bare å si det som det er: Fordi jeg vil.

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Vel, jeg har dessverre ingen bedre svar selv, så da får jeg bare holde meg til forklaringen at jeg er en nostalgiker inntil noen kloke hoder finner ut noe annet.

Takk for støtten og omsorgen for en fallen bror!:)

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Vinyl gjør at jeg konsentrerer meg mer om musikken jeg spiller. Tross alt har jeg nettopp gått til bryet med ytterst forsiktig å sette på en plate som lett kan gå i stykker hvis jeg er det aller minste uforsikitg. Så da blir jeg mer opptatt av lyden som kommer fra platen også. Men at det skulle låte låte bedre? Selvfølgelig ikke. Hvis det er låter jeg kjenner godt fra digitale utgaver, synes jeg tvert i mot at det låter betydelig dårligere.

X

X186841

Gjest
    Kan ikke få i båre pose og sekk.

"Keep in mind that any amount of coloration is due to addition of even order harmonics which no doubt will increase the noise floor. You can't say I want the warmth but I still want my -130db noise floor."

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nja. "Varme" eller mangel på "kjølig" lyd kommer ikke bare fra forvrengning i komponenter.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Så snakker vi brått om vinyl. Artig tråd, elsker digresjoner, uten dem ville vi endt opp med strukturerte diskusjoner om ting vi ikke lenger har lyst til å snakke om.

Mitt syn på den saken er omtrent som olavelg, med et lite tillegg. Min samling består for det meste av ting som kom ut før både CD og loudness wars. Jeg mener sterkt at det er hakket mer magi i masterne fra den perioden, og at magien er tryllet bort i deprimerende mange remastere fra perioden etter at ølbrikkene kom på moten.

Hva er 96dB (eller mer) verdt, om man bruker 4-5 av dem?

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.351
    Vel, jeg har dessverre ingen bedre svar selv, så da får jeg bare holde meg til forklaringen at jeg er en nostalgiker inntil noen kloke hoder finner ut noe annet.

Takk for støtten og omsorgen for en fallen bror!:)
    Størrelse og vekt pga trafo og kjøleribber er nok også med å gi godfølelse. Da har man konkrete ting man kan peke på og forklare prisen med. ;)
    For min del ser jeg ingen grunn til å bruke klasse D da jeg bor i ett hus fra 60 tallet og må ha elektrisk oppvarming på året rundt. Dermed vil ett par klasse AB forsterkere ha forholdsvis god virkningsgrad likevel da varmepumpa slipper å kjøre på full effekt.
    Klasse AB er også fint for å lære seg litt om elektronikk. ;)

Det er fort gjort å tenke "varm forsteker, varm lyd" så da kan man skru opp biasen litt for å få enda mer godfølelse. :p Jeg innbiller meg at fraværet av varme er grunnen til at folk klager over kald lyd i Klasse D.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.507
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Mulig. Kjøleribbene er gjerne også den dyreste komponenten i en effektforsterker, så digre kjøleribber er en ganske god forklaring på høy pris.

A

ANM

Gjest
    Tror nok tilgang på litt effekt nok også er medvirkende årsak.:)

Tenker jeg er ferdig med å diskutere forsterkere og høyttalere, blir minst 10 år til neste gang det klør, har funnet det som fungerer for meg. Klasse D vil kanskje da være aktuelt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn