Forsterkere Har Bladelius "løst klasse D problemet" ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MusicBear

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.01.2013
    Innlegg
    4.951
    Antall liker
    1.946
    Utgansgspunkt; jeg bare nekter å tro at en kar som Mikael Bladelius lager noe som ikke låter råbra!

    Leste på Hifi , hemmabio , stort utbud hos Hifi experience om to Bladelius integrerte forsterkerutgaver av Thor og Saga med "klasse A overvåket klasse D forsterker."

    De færreste liker (fortsatt ikke) klasse D konstruksjoner. Samtidig som jeg er sikker på at kjennere av denne svenske hi-fi guruen tenker som meg; Bladelius lager bare ikke noe som er dårlig - basta!

    Har han kommet noen skritt videre med klasse D - hva tror dette forums kloke hoder?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    724
    Torget vurderinger
    8
    Klasse D har jo produsert noen utrolug flotte forsterkere
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.597
    Antall liker
    2.795
    Sted
    Bærum
    For å sitere min gamle lærer: "I A-klassen kommer de beste. I B-klassen de middelmådige. I C-klassen kommer de dårlige, og i D-klassen de fra landet."

    Jeg tror - og håper - at folk om noen år ikke er så opptatt av klassetilhørighet - enten det gjelder mennesker eller forsterkeri. Den er i mange år blitt produsert utmerkede klasse D-forsterkere.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    2.964
    Antall liker
    1.727
    Sted
    Horten
    Spørsmålet "har Bladelius løst klasse D problemet" er jo fullstendig meningsløst, da det ikke eksisterer noen enighet om at klasse D faktisk har et "problem" i utgangspunktet.

    Tulletråd.
     

    Zomby_Woof

    Æresmedlem
    Ble medlem
    07.05.2006
    Innlegg
    20.029
    Antall liker
    8.446
    Sted
    Third stone from the sun
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror mye ligger i dette. At noen som nettopp du har tillit til slenger seg på orkestervogna.

    Hvem kan, og hvem tør å pushe et klasse D-produkt ut i markedet? Og hvordan kommer det ut av det?

    Det har da vært noen produsenter med 'pedigree' og anseelse i de audiofile kretser. Rowland er nevnt, og ARC kan vel legges til om jeg ikke husker feil. Uten at produktene deres har blitt slaktet, eller at produsenten selv har gått til grunne etter omdømmetap.

    Det kommer sikkert flere etterhvert. Største hinderet er kanskje at dette er nytt og krevende, og at typiske renommerte audiofile merker ikke alltid har ressurser til å fikse det selv?
     

    MusicBear

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.01.2013
    Innlegg
    4.951
    Antall liker
    1.946
    Spørsmålet "har Bladelius løst klasse D problemet" er jo fullstendig meningsløst, da det ikke eksisterer noen enighet om at klasse D faktisk har et "problem" i utgangspunktet.

    Tulletråd.


    Crusty, du må åpenbart klart å unngå alle som her på sentralen mener klasse D konstruksjoner er elendig til gjengivelse av musikk. Ikke så rent få, faktisk.

    Samtidig som tilbudet av klasse D forsterkere er særdeles lite - uansett hvor mange fordeler og (ikke minst) fremtidsfordeler disse forsterkerne har.

    Hvorfor er tilbudet så lite? Er ikke klasse D bra nok eller er det for få som behersker dette eller for få som tør gå over til det? Osv osv.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.939
    Antall liker
    1.297
    Tipper grunnen til at tilbudet er lite, er at klasse D ikke har blitt akseptert som audiofilt enda samt at folk innbiller seg at klasse D er digitalt.
    Sleng ett par mursteiner inni, ikke nevn noe om klasse og sett på ett boutique navn, så blir de nok rost opp i skyene av audiofile. ;)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    2.964
    Antall liker
    1.727
    Sted
    Horten
    Spørsmålet "har Bladelius løst klasse D problemet" er jo fullstendig meningsløst, da det ikke eksisterer noen enighet om at klasse D faktisk har et "problem" i utgangspunktet.

    Tulletråd.


    Crusty, du må åpenbart klart å unngå alle som her på sentralen mener klasse D konstruksjoner er elendig til gjengivelse av musikk. Ikke så rent få, faktisk.

    Samtidig som tilbudet av klasse D forsterkere er særdeles lite - uansett hvor mange fordeler og (ikke minst) fremtidsfordeler disse forsterkerne har.

    Hvorfor er tilbudet så lite? Er ikke klasse D bra nok eller er det for få som behersker dette eller for få som tør gå over til det? Osv osv.
    Nå er det ikke "rent så få" som mener det stikk motsatte. Hva sier det deg?

    Du hevder at det finnes et "problem" med klasse D. Hva er "problemet" egentlig?

    Og jeg er fullstendig klar over at enkelte mener at klasse D forsterkere er "elendige". Men det er deres subjektive mening. Og en subjektiv mening er ikke det samme som en objektiv sannhet.

    Igjen; dette er en tulletråd.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    17.675
    Antall liker
    4.946
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
    Torget vurderinger
    0
    No har eg prøvd nokre få forsterkarar som produsentane har kalla "klasse D" av ein eller annan grunn, utan at eg har opna boksane eller sett meg særleg inn i konstruksjonsprinsipp og detaljar. Men det er lydlege moment som får meg til å tenkje at dei er på den andre sida av den aksen der gode rørforsterkarar er. Men dei er gjerne like ulike som rørforsterkarane. Eg trekk fram to eg hadde sansen for, men som var svært ulike lydmessig; NuForce reference 18 og W4S 1200W. Begge er monoblokker.
    NuForce er fyrst og framst nøytrale. Dei gjev att detaljar, spesielt i bassen, så oppriktig og korrekt at dei vil fungere i svært mange oppsett. Litt svake til mine ekstremt tungdrivne høgtalarar, men det måtte du spele høgt for å oppdage. Men desse forsterkarane ville eg kunne leve med, om eg hadde rette forforsterkar (med ARC SP 10 gjekk det langt betre enn med CJ ET2 - det måtte litt krydder til)
    W4S var billege og vanvittig kraftige. MBL 101 greidde å ta i mot alt eg baud dei på, men då måtte eg ha høyrselsvern, alle resonansar vakna til live, og gjenstandar i rommet tok til å flytte seg. Men det var ikkje pent eller nøytralt nok til min smak. Så kosta desse forsterkarane langt mindre enn NuForce, eller dei andre større forsterkarane eg prøvde ut før eg enda opp på ein ikkje-klasse-D frå ASR.
    Eg veit ikkje om noko Klasse D-"problem". Men det eg har prøvd, iallfall i nyare tid, tilseier at slike forsterkarar sjølvsagt har sin eigenlyd som alle andre, utan at eg kan peike på noko felles for klassen, ut over at dei ikkje har lett for å gå seg varme.

    Eg reknar med at det vil dukke opp sjansar til å prøve ut klasse D-produkt i framtida, og sjå om det er noko produktutvikling. Må vel høyre eit dusin eller to før ein kan våge seg på å seie noko kategorisk om heile klassen.
    (Min fyrste Klasse D-forsterkar var ein Infinity bilstereoforsterkar som ikkje brukte straum. Eigentleg veldig god, samanlikna med andre ting i same kategori, og fin til den bruken eg tenkte den gongen)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.045
    Antall liker
    6.775
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet "har Bladelius løst klasse D problemet" er jo fullstendig meningsløst, da det ikke eksisterer noen enighet om at klasse D faktisk har et "problem" i utgangspunktet.

    Tulletråd.


    Crusty, du må åpenbart klart å unngå alle som her på sentralen mener klasse D konstruksjoner er elendig til gjengivelse av musikk. Ikke så rent få, faktisk.

    Samtidig som tilbudet av klasse D forsterkere er særdeles lite - uansett hvor mange fordeler og (ikke minst) fremtidsfordeler disse forsterkerne har.

    Hvorfor er tilbudet så lite? Er ikke klasse D bra nok eller er det for få som behersker dette eller for få som tør gå over til det? Osv osv.
    Det er ikke min oppfatning heller, men som med alle nye teknologier tar det tid før alle har tiltro til den. Det er ingenting som må løses.

    Forøvrig tror jeg ikke det er flere enn et par-tre store leverandører av klasse D (som for protokollen ikke på noen måte er digitalt) forsterkermoduler, og det ville overraske meg stort dersom ikke Bladelius også kjøper av en av disse, og ikke har "løst" noe særlig selv.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    10.802
    Antall liker
    2.518
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei. Klasse D "problemet" er blitt løst for mange år siden.

    Skal klasse D "fikses" for en del audiofile, så handler det nok om at man må kombinere det med en del ørevennlig forvrengning. Som igjen handler i stor grad å kompensere for svakheter andre steder.

    For særlig bedre rent objektivt (lav forvrengning) blir det ikke enn hva de beste klasse D forsterkerne i dag leverer. De er i stor grad lydmessige transparente. Faktisk mer enn hvilke som helst klasse A eller klasse AB forsterker, i alle fall de som det finnes målinger av.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    751
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    16
    Nei. Klasse D "problemet" er blitt løst for mange år siden.


    klasse D har vært i lang tid nå. Er vel nesten ikke en sub.. ano. 2016 som ikke bruker klasse D. Det er vel også standard i bil, telefoner m.m.
    etter hva jeg har skjønt bruker de fleste receivere klasse D også.
    Nå har NAD kastet som på bølgen som Rotel, Cambridge før de. Til og med de store gutta innen high-end som mark levinson og JR lager klasse D amps. Nå.
    Hvorfor gjør de det ? Fordi klasse D ikke har flere problemer enn andre teknologier, de har faktisk færre.
    Som nevnt i tråden over blir det kanskje for nøytralt og rent for noen selv om klasse D også kan tweakes til å låte forskjellig. Har testet klasse D amps. med veldig forskjellig resultat.
    Det er klasse forskjeller der også. Jeg regner med at når vi snakker klasse D så snakker vi om switching amp. som det finnes forskjellige betegnelser på. Hypex moduler er jo mye det som blir brukt nå av f.eks NAD. Før var det veldig mye bang og olufsen. Noen som har hørt om beolab ;)
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    6.340
    Antall liker
    1.469
    Tror det største problem med klasse D er den obligatoriske spole i udgangen. Som regel underdimensioneret. En flaskehals for dynamikken.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    751
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    16
    Drossel: Og det er det ingen som har løst før du ? Dette er som sagt ikke en ny teknologi. Sikkert vært i 15 + år nå. Hvorfor brukes kun klasse D i sub. hvis det er en flaskehals for dynamikk!

    Problemet for mange er at det spiller for rent og blir ofte veldig avslørende. Akkurat som CD vs Vinyl. Hvor er suset og forvregningen ;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    3.347
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det ikke "rent så få" som mener det stikk motsatte. Hva sier det deg?

    Du hevder at det finnes et "problem" med klasse D. Hva er "problemet" egentlig?

    Og jeg er fullstendig klar over at enkelte mener at klasse D forsterkere er "elendige". Men det er deres subjektive mening. Og en subjektiv mening er ikke det samme som en objektiv sannhet.

    Igjen; dette er en tulletråd.
    Jeg er ikke enig i at dette er en tulletråd, for så lenge det er en utbredt oppfatning av at klasse D forsterkere er underlegne andre forsterkere, så er et udefinert "problem" absolutt til stede. Trådstarter lar dette problemet være diskusjonstema ved å inkludere bruken av tødler, så det blir litt skivebom å arrestere TS for å unngå å definere dette.

    Selv har jeg vært vitne til mange rare påstander fra respekterte medlemmer angående klasse D, så for min del er det interessant å få høre meninger om hva dette kan komme av fra kunnskapsrike folk.
    Er det psykologi som er hovedårsaken, altså at det er vi forutinntatte mennesker som er "problemet"?
    Er det manglende kvalitet i utviklingen av klasse D? Er det slik at teknologien rett og slett har sterke innebygde svakheter som lar seg høre i mer eller mindre grad, uansett?

    Consider me intrigued. Dette er ikke en tulletråd :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    6.340
    Antall liker
    1.469
    Drossel: Og det er det ingen som har løst før du ? Dette er som sagt ikke en ny teknologi. Sikkert vært i 15 + år nå. Hvorfor brukes kun klasse D i sub. hvis det er en flaskehals for dynamikk!
    Billigt og trækker ikke mye strøm. Jeg har hørt rigtigt mange Klasse D forstærkere. En af de bedste var den første Tripath med nyt filter bl.a. Har hørt en Klasse D på 600 w ( Spectron) som gjorde det godt
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    259
    Det største problemet med klasse D forsterkere er for mange bokstaven D som de tror betyr eller assosierer med "digital". Og ordet digital assosieres videre med hardt, kaldt og sterilt. Med denne negative forventningsbias innabords hos lytteren kan klasse D forsterkere gjøre det dårlig i en seende lyttetest.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    751
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    16
    coolio: De nye NAD forsterkerene med Hypex moduler sier NAD selv er det beste de har laget. Når de ble spurt i Stereophile ang. problematikk med klasse D fikk de til svar at det er problemer med alle teknologier.

    Dette blir litt som at en F1 bil på batteri, uten lyd ødelegger det hele morroa. Uten å ha peil på bil går vel F1 på batteri nå men har lagt til lyd så det høres ut som før :D

    En forsterker må liksom bruke litt strøm og være stort og brutalt, ellers leverer det ikke.
    Man ser på denne lille boksen som liksom skal levere 500W i 8ohm og minst doble i 4ohm.
    Hvorfor ikke bygge en klasse D forsterker som er skikkelig stor. Som en klasse A amp. på 50W
    Da blir de sikkert tatt seriøst ;)

    Det som ikke klasse D tidligere ikke likte var veldig lave laster (ohm)
    Var ofte anbefalt å bruke 8 ohms høyttalere. Dette er etter hva jeg har skjønt ikke noe problem med nyere Hypex moduler.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    6.340
    Antall liker
    1.469
    Drossel: Og det er det ingen som har løst før du ? Dette er som sagt ikke en ny teknologi. Sikkert vært i 15 + år nå. Hvorfor brukes kun klasse D i sub. hvis det er en flaskehals for dynamikk!

    Problemet for mange er at det spiller for rent og blir ofte veldig avslørende. Akkurat som CD vs Vinyl. Hvor er suset og forvregningen ;)
    Har du aldrig hørt at spoler kan gå i mætning ved for store strømme?
     

    Lgrons58

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.05.2012
    Innlegg
    9.668
    Antall liker
    6.762
    Sted
    Nord for Sinsenkrysset
    Torget vurderinger
    51
    Her låter ihvertfall 290 Watt NuPrime monoforsterkere (STA-9) helt nydelig. De bruker Classe A + D og fabrikken i Taiwan produserer også OEM til andre, så kanskje der Bladelius handler ?

    Sakset fra litt uhemmet skryt fra produsenten :

    The NuPrime STA-9, a 2 X 120W Class A+D stereo amp, bridgeable into a 290W mono amp, is designed with enhanced even-order harmonic circuitry that mimics the most attractive features of tubed-amp sound without incurring tubes’ drawbacks and limitations. The STA-9's spacious, transparent, dynamic and luxuriously textured soundstage has to be heard to believe.
    The STA-9 amplifier is derived from the ULCAM (Ultra Linear Class A Module)+Class D design first introduced in the IDA-8. By joining a powerful high impedance singled ended amplifier circuit in the preamp stage with a well integrated Class-D power stage, the STA-9 delivers a rich tube-like sound with the remarkable speed and clarity of NuPrime Class-D design.

     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    3.377
    Antall liker
    738
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Min Rotel klasse D effekt i kino'n låter aldeles nydelig i mine ører. Synes mye musikk lyder bedre på denne og Focalene enn på Pass og ML i stua. Skjønt Rotel og Rotel det er B&O som har laget modulene som sitter i effekten.
     
    A

    ANM

    Guest
    Synes det BS fra begge leire jeg. ENØK har mange egenskaper som gjør det svært attraktive, men målemessig er de ikke helt på høyde med A/B...innen gitte rammer. ENØK forsterkere har sin naturlige plass i de lavere frekvenser, men som fullbånd er de og kommer alltid til å være underlegen A/B. Klasse D er forøvrig ikke noe nytt, 60 år gammelt og vært kommersielt lett tilgjengelig i rundt halvparten av den perioden.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    751
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    16
    Watt per krone er det iallefall ingen som kan måle seg med klasse D. Jeg synes også det spiller helt nydelig. Klarer ikke å sette fingern på noe. Jeg har Rotel 500W 8 ohm klasse D amps. Mono blokker til fronter og senter.
    Har testet mye mot de. Jeg er meget fornøyd og ser ingen grunn til å bytte de for det ville blitt fryktelig dyrt. Beste amps. ever til prisen utenom nå kanskje NAD sine.

    TechnoFile reviews Rotel's RB-1092 and RB-1091 Class D amplifiers
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    10.802
    Antall liker
    2.518
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes det BS fra begge leire jeg. ENØK har mange egenskaper som gjør det svært attraktive, men målemessig er de ikke helt på høyde med A/B...innen gitte rammer. ENØK forsterkere har sin naturlige plass i de lavere frekvenser, men som fullbånd er de og kommer alltid til å være underlegen A/B. Klasse D er forøvrig ikke noe nytt, 60 år gammelt og vært kommersielt lett tilgjengelig i rundt halvparten av den perioden.
    Hvilke A/B måler bedre eller like bra som Ncore? Legg gjerne ut noen linker.
    I databladet under ser du måling av en Ncore modul.
    http://www.hypex.nl/docs/NC400_datasheet.pdf
     
    A

    ANM

    Guest
    Ncore med sine 1% THD og bånbredde på 35kHz? Listen er lang! Tror dere ENØK gutta bevist overser data.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    6.340
    Antall liker
    1.469
    Synes det BS fra begge leire jeg. ENØK har mange egenskaper som gjør det svært attraktive, men målemessig er de ikke helt på høyde med A/B...innen gitte rammer. ENØK forsterkere har sin naturlige plass i de lavere frekvenser, men som fullbånd er de og kommer alltid til å være underlegen A/B. Klasse D er forøvrig ikke noe nytt, 60 år gammelt og vært kommersielt lett tilgjengelig i rundt halvparten av den perioden.
    Hvilke A/B måler bedre eller like bra som Ncore? Legg gjerne ut noen linker.
    I databladet under ser du måling av en Ncore modul.
    http://www.hypex.nl/docs/NC400_datasheet.pdf

    Målinger har ikke mye med resulterende lyd å gjøre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn