Høyttalere Høyttalere til 100 +-

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.435
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også vært inne på å sette Canton Reference 5K eller 3K på listen. Noen som har formening om disse?
    Canton Reference 3k har jeg hørt. Synes de låt kanon. Skulle jeg handlet høyttalere den prisklassen, ville de vært en sterk kandidat.
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Takk for alle innspill og tips til nå. Tror ikke jeg kan rekke over alle, har undersøkt litt rundt alle - og litt tas på beskrivelser og gefühl - men tror jeg koker det ned til:
    - Audiovector R3 Arrete eller Avantgarde
    - Aerial Acoustics 7T
    - Fyne 703
    - Focal Sopra 2
    - Kroma Thais
    - Proac D48R
    - Kef R11, eventuelt Reference
    - Revel F208BE (?)
    Det er en lang liste og blir jo selvfølgelig et spørsmål om hva jeg rekker over, som eventuelt kan skaffes brukt og mulighetene til å teste. Liker ting litt utenfor allfarveg og både Aerial Acoustic og Kroma fremstår spennende. Har imidlertid brent meg litt på det tidligere (blitt litt for spennende valg) og eventuelt kjøp fordrer vel at jeg er rimelig sikker på at de vil bli stående i overskuelig fremtid.
    Har kikket litt på Unison Research Max 1 siden de kom til Norge for et par år siden. Jeg har ikke hørt de, men ut fra spesifikasjonene virker de interessante. Lettdrevne, store elementer, visstnok lette å plassere. Sikkert litt enten eller mtp design, men funker for meg. Max 2 er visstnok et godt steg opp.
    Men de blir nok muligens for "spennende" som nevnt over.

    https://malaaudio.no/Produkt/63/1004073/Unison-Research-Max-1
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Avantgarde Zero TA XD?

    Hørte de hos Roald Mikkelsen, morsomme høyttalere!

    mvh
    Proffen
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Bestemt meg for å bruke tid og koker fortsatt ned lista. Mye bra og mange alternativ, men de jeg sitter med nå er:
    - Aerial Acoustics 6T eller 7T. AE får utrolig gode kritikker, både her og ellers av det jeg kan finne. Virker som en høyttaler man beholder og eierne er entusiastiske. 6T er vel kanskje nok.
    - Fyne 702 eller 703. Litt usikker på Fyne og om de blir litt «grove» i uttrykket.
    - Canton Reference 5. Tror Canton er undervurdert (jf solgt gjennom Elkjøp) og mye for pengene Tror de har mye av det jeg er ute etter. Imidlertid vanskelig å få hørt uten å kjøpe og det blir lett litt diskvalifiserende.
    - Piega, mest aktuell 60.2. Har hørt Piega hos Duet ved en del anledninger, men da var det elektronikken jeg var ute etter. Bør vel ta en ny tur å høre.
     
    V

    VVV

    Gjest
    Bestemt meg for å bruke tid og koker fortsatt ned lista. Mye bra og mange alternativ, men de jeg sitter med nå er:
    - Aerial Acoustics 6T eller 7T. AE får utrolig gode kritikker, både her og ellers av det jeg kan finne. Virker som en høyttaler man beholder og eierne er entusiastiske. 6T er vel kanskje nok.
    - Fyne 702 eller 703. Litt usikker på Fyne og om de blir litt «grove» i uttrykket.
    - Canton Reference 5. Tror Canton er undervurdert (jf solgt gjennom Elkjøp) og mye for pengene Tror de har mye av det jeg er ute etter. Imidlertid vanskelig å få hørt uten å kjøpe og det blir lett litt diskvalifiserende.
    - Piega, mest aktuell 60.2. Har hørt Piega hos Duet ved en del anledninger, men da var det elektronikken jeg var ute etter. Bør vel ta en ny tur å høre.
    Blant dei på lista di så hadde eg valgt Aerial Acoustics 6T eller 7T.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    96
    Har ikke lest alle innleggene så beklager om forslagene er gjentagelser. Her hadde jeg defintitvt gått på bruktmarkedet. F.eks. ligger det et par TAD Evolution One ute til 100k. Da er du plutselig i en annen liga enn nytt til samme pris. Andre lekkerbiskener på brukten i samme prisleie er Wilson, Magico og Sonus Faber.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Har ikke lest alle innleggene så beklager om forslagene er gjentagelser. Her hadde jeg defintitvt gått på bruktmarkedet. F.eks. ligger det et par TAD Evolution One ute til 100k. Da er du plutselig i en annen liga enn nytt til samme pris. Andre lekkerbiskener på brukten i samme prisleie er Wilson, Magico og Sonus Faber.
    Enig med deg. Jeg ville også siklet etter disse. De stiller vel i klasse med B&W 800 D3

    TAD-E1.png
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Mye bra her :) Ligger Demo par Proc K3 som jeg ville vurdert. Har hatt K6 og har nå 48R etter at jeg angret på salget av K6..... :/ Ville også ha vurdert Kudos høyttalere i prisklassen.
     

    Stalewinter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    112
    Antall liker
    157
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes mye bra Adyton-linjekilder på bruktmarkedet. Kombinert med to bra subber kommer du litt over 100 000 kr. Da vil50 watt være nok og du slipper kostnad med det.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Såg ei annonse på Infinity Beta, som hadde vore svært interessant å svare på, hadde eg hatt litt større rom, og ikkje alt bestemt meg for høgtalarar:
    Infinity lagde i si tid dei mest pretensiøse høgtalarane på marknaden. IRS Reference var den aller råaste, medan Beta var ei "folkeutgåve" for dei som hadde ei stove/eit ballrom på under 100 m2. Det finnest visstnok eit sett IRS Reference i Noreg, men Beta målar sinnsjukt bra. (Har ikkje høyrt dei sjølv, men fekk ein gong ein demonstrasjon av ein litt eldre modell, og dei litt eldre toppmodellane Sigma og Epsilon) Annonsa ligg på Finn, medan du finn målerestultata frå Stereophile her: https://www.stereophile.com/content/infinity-irs-beta-loudspeaker-measurements
     
    Sist redigert:

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Hva tror du om PMC - twenty5.24i, twenty5.26i eller Fact 8?
    Vet ikke om de er enkelt tilgjengelig i Norge....

    En annen outsider er Wharfedale Elysian 4 - igjen, vet ikke om de er mulig å finne i Norge
     

    Waqar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.08.2016
    Innlegg
    98
    Antall liker
    52
    Ikke glem Focal. Berylliumdiskanten deres er uslåelig. Akkurat nå har Duet.no tilbd på Kanta 2 og Sopra 2, begge ligger i ditt prisnivå. Jeg fikk et par Kanta 2 inn døra i går og til 68K på tilbud er det veldig vanskelig å finne konkurenter.
    Focal diskanten er ikke uslåelig 😁 Men meeeeget god er den ja.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    15126053_800.jpg


    Høyttalere til over 100k

    Her er en kandidat.
    PSI Audio A23-M.
    Ca. 110k hos Prolyd i Mølleparken, Oslo.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Kan anbefale Proac. Hadde K6 selv tidligere - Disse koster jo130k nye
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kaster også inn et forslag om Kudos toppserie Titan. 606 burde vel havne noe i overkant av 100 000,- absolutt fantastiske musikkgjengivere.
     

    Waqar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.08.2016
    Innlegg
    98
    Antall liker
    52
    Man bør vel også være oppmerksom på at en del høyttalere i såpass høy prisklasse kan ha en tendens til å favorisere gode innspillinger. Spesielt hvis kilde og forsterker ikke er optimalisert for å spille sammen med høyttalere av høy kvalitet. En viss tilgivende karakter er da kanskje å foretrekke fra de høyttalerne man velger.
    Enig, litt selvmotsigende når en må velge låt etter det som kan passere som tolerant på systemet
     

    Waqar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.08.2016
    Innlegg
    98
    Antall liker
    52
    Kan anbefale Proac. Hadde K6 selv tidligere - Disse koster jo130k nye
    Anbefaler en tur til Gjallarhorn audio, hør på proac Høytalere vanskelig å ikke like lyden, men det jeg anbefaler mer er Goldenear triton reference som ble tildelt klasse a verifisering av sound and visjon tror jeg det var, det er høyttallere som spiller langt over sin prisklasse.

    Du bør også lytte til Gauder akustisk med keramisk accuton elementer om du ikke bor alt for langt unna.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Hva tror du om PMC - twenty5.24i, twenty5.26i eller Fact 8?
    Vet ikke om de er enkelt tilgjengelig i Norge....

    En annen outsider er Wharfedale Elysian 4 - igjen, vet ikke om de er mulig å finne i Norge
    PMC er nok ganske langt fra idealet trådstarter etterspør ,
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    De har audiophysic virgo 2 stående på Lyric hi-fi Sandvika. De koster 10 laken. De har visst stått ubrukt i noen år. Utrolig bra lyd. Skulle ønske det kom en "remake" på de. Går det ikke ann å fikse en klone?
     

    Flanders

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2016
    Innlegg
    16
    Antall liker
    10
    PMC er nok ganske langt fra idealet trådstarter etterspør ,
    Mye ein ikkje har høyrt blant aktuelle kandidatar som blir nevnt. Som gjeld for dei fleste andre her på forumet sjølvsagt. Men: Slik som lydideal mv høres ut, sjekk ut Fyne og Tannoy. Da unngår du kjedelig korrekthet, du får bare morro korrekthet pluss dynamikk og kvalitet. 90 - 90 pluss i effektivitet. Choose your poison.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Aurum Cantus Grand Supreme er det beste jeg har hørt av kjøpehøyttalere. ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Ut fra beskrivelsen til Einstein, burde KEF Blade (min drømmehøyttaler) eller Blade 2 være midt i
    blinken, men nye er disse selvfølgelig alt for dyre i forhold til budgett. Selv brukt koster de jo litt:
    Det er mulig nye KEF Reference serien gjør mye av det samme som disse (ikke hørt) - til en lavere pris.

    Ellers er Doxa 8,2/8,2 Signature et interesant valg.

    Så har man selvfølgelig Suesskind Beo/Beo LX/Beo EX som spiller fantastisk.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Det viser seg altså at vi har overraskende lik smak på høyttalere, Gunnar! :) Må være jeg som har blitt voksen, kanskje?
    Sitter nå her foran mine Doxa 8.2 Signature, og synes det spiller mer enn greit, så da er jo livet omtrent i vater.

    Så ellers på HifiShark at det ligger et par Blade 2 til € 4500,- og det var da en rasende bra pris. Problemet er vel bare det at fraktkostnader for 2 stk fly-vinger fra Frankrike til Norge ikke her helt gratis.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Kudos Titan virker som interessante høyttalere, til og med den minste virker spenstig. Men kanskje ikke førstevalget hvis man spiller en del på lavt volum også?

     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jepp, fantastiske høyttaler, har dem selv, (pt utlånt til familiemedlem). ville kostet godt over 100k+ idag , så det er et kupp ja.

    https://www.stereophile.com/floorloudspeakers/147/index.html
    Ikke for å spore helt av, men kunne du sagt noe om hva som skal til for å drive Virgo-høyttalerne? Jeg har ikke hørt dem (tenker spesielt på 1 og 2), men det er et eller annet som gjør meg veldig interessert. Jeg har inntrykk av at de krever en del strøm og forholdsvis godt med luft rundt seg .
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Etter å ha hørt Doxa 8.2 Signature hos @Håkon_Rognlien i går, får de en meget solid stemme fra meg. Ser at de ikke er med på shortlisten din, men ville absolutt prøvd å få høre dem, basert på dine egne beskrivelser.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Ikke for å spore helt av, men kunne du sagt noe om hva som skal til for å drive Virgo-høyttalerne? Jeg har ikke hørt dem (tenker spesielt på 1 og 2), men det er et eller annet som gjør meg veldig interessert. Jeg har inntrykk av at de krever en del strøm og forholdsvis godt med luft rundt seg .
    Se testen i Stereophile der sier det noe om valgav forsterker. Jeg har brukt Technics SU-A900 på 90 watt i 8 Ohm og SAT Amplifix på 115watt og solid strømforsyning* var nok best. Det var en klassisk kombo fra OHC ..Men har også brukt push pull rør på 36 watt klasse A/B og en triode på 5watt. Det ble lyd da og, men 5 setteren vrengte fort på litt volum .
    Oppstillingen var ganske godt ut i rommet 1-1.5m og bredt triangel . Fantastisk 3dimensjonalitet og oppløsing , men kanskje ikke nok bass for headbangers
    Mine er Virgo2, syns ikke at senere versjoner og andre modeller av AP har kunnet måle seg med Virgo2 ihht min smak og behov

    og nå er Virgo 3 priset kr170 000, så det er bare å løpe å kjøpe Virgo2 til10k,

    * 900VA trafo og120 000uF kondensatorbank
    https://funem.files.wordpress.com/2018/03/sat_amplifix_manual.pdf
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Se testen i Stereophile der sier det noe om valgav forsterker. Jeg har brukt Technics SU-A900 på 90 watt i 8 Ohm og SAT Amplifix på 115watt og solid strømforsyning var nok best. Men har også brukt push pull rør på 36 watt klasse A/B og en triode på 5watt. Det ble lyd da og.
    Takk.

    Jeg regner med de er konstruert slik at de låter best med Gerhards plasseringsanbefalinger (godt fra hverandre, godt inn i rommet), noe som ikke er så praktisk i ei stue. Hadde du de plassert sånn, eller brukte du en litt mer «edruelig» plassering? (Jeg har mine høyttalere plassert nære veggen til «hverdagslytting», og så trekker jeg dem ut ved lytteøkter.)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Trakk de inn og ut etter behov slik du gjør. De spilte uansett bra, noe tap av 3dimensjonalitet ved å stå inntil vegg, fordel da med bassport foran. Mine mål er fra FRONT av høyttaler.
    Min far har de på langtidslån, og han har den inntil vegg og på hver side av TV , og er strålende fornøyd og ser mye konsertprogram .
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Trakk de inn og ut etter behov slik du gjør. De spilte uansett bra, noe tap av 3dimensjonalitet ved å stå inntil vegg, fordel da med bassport foran. Mine mål er fra FRONT av høyttaler
    Takker igjen. Tror Virgo 1 eller 2 må på ønskelista ...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Tidligere i tråden er det nevnt at Lyric har er par til salgs for 10k
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn