Høytalerkabler - nok en ny tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.505
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tydeligvis fra en Kef-manual. Fortsatt mye fornuft i den. Max 0,3 ohm serieresistans gir dempefaktor 27 med en ideell effektforsterker, kanskje ca 25 med en mer realistisk en. Om impedansekurven i høyttaleren er forholdsvis jevn tilsier det ingen hørbare avvik i frekvensgang eller bassrespons.
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    116
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Nok et kabelspørsmål. Hva med RCA kabler?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.505
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva med RCA kabler?
    Det burde vært et EU-direktiv mot RCA-kabler. All jordstøy utjevnes mellom apparatene ved å kobles rett i signalveien, kombinert skjerm/jord/retur.

    Om du absolutt må bruke RCA er den viktigste egenskapen lav resistans i returen, dvs mest mulig tverrsnitt der. Gjerne dobbel flettet kobberskjerm + folie. Ikke fordi du behøver skjermingen, men fordi serieresistansen bestemmer nivået på støyen ihht ohms lov.

    Deretter kan du gjerne ha lav kapasitans også, om mulig, siden det vil skape et førsteordens lavpassfilter sammen med utgangsimpedansen i avsenderen, men med noenlunde normale komponenter havner knekkfrekvensen uansett langt over audiobåndet.

    Eksempel på noen som har tenkt:
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hei, noen tips til kabel for et 4 - veis system?
    Gidder ikke å putte 4 par i strømpe.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Elephant sommercable har masse varianter
    20221229_150122.jpg

    Ell i 4mm2 hvis det ønskes. Ca 100 - 150 kr per meter avhengig av hvilken nettside..
    Denne kan fint kles med pyntestrømpe og allikevel være veldig fleksibel, men går bra uten.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Enormt bra ht-kabel til prisen: Belden 9497
    Belden Speaker cable.jpg


    Super SE IC: Mogami 2803
    mogami 2803 1.jpg


    Etter disse har jeg glemt det med kabler. :unsure:
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    116
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Jeg er ganske skuffa. Trodde dette forumet var et seriøst sted der jeg som nybegynner på hifi kunne få gode og konkrete råd for å få mest mulig ut av det utsyret jeg har.. Jeg forstår nå etter å ha lest litt her og der er at slik er det ikke. Takk for meg
    A-2305529-1309123073.jpg
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Du må ikke skjære alle over en kam!
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.410
    Antall liker
    83.940
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg er ganske skuffa. Trodde dette forumet var et seriøst sted der jeg som nybegynner på hifi kunne få gode og konkrete råd for å få mest mulig ut av det utsyret jeg har.. Jeg forstår nå etter å ha lest litt her og der er at slik er det ikke. Takk for meg
    Vis vedlegget 880381
    Spørsmålet ditt ang RCA kabler var særdeles lite spesifikt og diffust, så hvis du prøver å konkretisere hva du lurer på, får du sikkert et mer seriøst svar.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Du har fått masse råd men vil ikke lytte til de, er det saken? Du kan fint kjøpe kabler til 300000 med en fin treboks på de men er det verdt det? Du bestemmer. Mine kabler kostet kr 9,- per meter og kommer fra en elektrobutikk. Da jeg hadde elektrostater og kontaktet fabrikanten om anbefaling av kabler lo han bare......
    Mine rca er en fin blanding av Clas Ohlsson lakrisser, hadde Black Magic kabler overalt før men solgte de....
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ganske skuffa. Trodde dette forumet var et seriøst sted der jeg som nybegynner på hifi kunne få gode og konkrete råd for å få mest mulig ut av det utsyret jeg har.. Jeg forstår nå etter å ha lest litt her og der er at slik er det ikke. Takk for meg
    Vis vedlegget 880381
    Men i allverden..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.505
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ganske skuffa. Trodde dette forumet var et seriøst sted der jeg som nybegynner på hifi kunne få gode og konkrete råd for å få mest mulig ut av det utsyret jeg har.. Jeg forstår nå etter å ha lest litt her og der er at slik er det ikke. Takk for meg
    Hva var galt med rådet du fikk av meg? Det var oppriktig ment, og var dessuten faglig korrekt. Om det var et annet råd du ville ha var jo det synd, men det er alltids noen som vil fortelle deg det du vil høre (og forsyne seg av pengene dine som takk).
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Faglig korrekte råd er ikke ønskelig Asbjørn. Bland inn cryo og quantum sammen med litt tesla og ………( fyll inn annet som måtte passe )
    Ba blir de faglige rådene mer juicy og enklere å forholde seg til. Alle vet jo at rådene som er basert på faglig kunnskap er relativt rimelige og dermed kjedelige.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ganske skuffa. Trodde dette forumet var et seriøst sted...
    Siden dette følelsesutbruddet kom etter mitt innlegg, kan det jo være nærliggende å anta at det kan være en sammenheng der. Så hold deg fast nå:

    Innlegget mitt var faktisk et seriøst svar! Du spør om RCA-kabler, og svaret er whatever! Hva som helst gjør nytten; lakris, Klotz, clasern, Supra eller Tara Labs. Jeg har til og med brukt skjøtestykker på RCA-kabler som ikke var lange nok - og hørte ikke forskjell da heller.

    Så langt jeg veit er det jo ingen som tvinger deg til å følge råd fra meg da. Likevel er det ingen vits i å bli skuffa bare fordi du ikke liker svaret mitt ;)
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    116
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Spørsmålet ditt ang RCA kabler var særdeles lite spesifikt og diffust, så hvis du prøver å konkretisere hva du lurer på, får du sikkert et mer seriøst svar.
    Spørmål er:

    1. Hvordan skiller man mellom en god og dårlig RCA kabel? Er dette noe man kan finne ut av uten å måtte gjette seg fram eller kan det måles?
    Jeg har oscilloskop og signalgenerator

    2. Hvor stor forskjell er det på en dårlig og en god kabel ? Betyr det mye eller er det nokså mikroskopisk og ikke noe å bruke tid på?

    - Jeg har RCA mellom DAC og forsterker
    - Jeg har RCA mellom CD spiller og forsterker

    Hvis det er mulig å gi konkrete svar på disse spørmålene så hadde det vært fint.
    Hvis det ikke er mulig å gi noe konkret svar så trenger man heller ikke svare.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Nok et kabelspørsmål. Hva med RCA kabler?
    RCA kabler funker fint. Det er lettere å montere de som er myke og ikke for trange i pluggen. Farge finnes i mange varianter.... (y)
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.510
    Antall liker
    4.848
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Siden dette følelsesutbruddet kom etter mitt innlegg, kan det jo være nærliggende å anta at det kan være en sammenheng der. Så hold deg fast nå:

    Innlegget mitt var faktisk et seriøst svar! Du spør om RCA-kabler, og svaret er whatever! Hva som helst gjør nytten; lakris, Klotz, clasern, Supra eller Tara Labs. Jeg har til og med brukt skjøtestykker på RCA-kabler som ikke var lange nok - og hørte ikke forskjell da heller.

    Så langt jeg veit er det jo ingen som tvinger deg til å følge råd fra meg da. Likevel er det ingen vits i å bli skuffa bare fordi du ikke liker svaret mitt ;)
    Kan det tenkes at det er litt vanskelig for en nykommer å skjønne t en tilsynelatende hånlig meme egentlig betød det du skriver i oppfølgerposten?:unsure:
    Og H.R. sitt innlegg i posten før deg, og en rekke andre som gjenspeiler en ganske intern sjargong på HFS kan virke ganske lite inviterende på nyrekrutter.
    Jeg skjønner faktiskTS, selv om det kom en del seriøse innspill i løpet av 3 sider med innlegg.Det kan være ganske yggelig på HFS, men jaggu også ganske ekskluderende om man er en litt tynnhudet outsider.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.510
    Antall liker
    4.848
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Spørmål er:

    1. Hvordan skiller man mellom en god og dårlig RCA kabel? Er dette noe man kan finne ut av uten å måtte gjette seg fram eller kan det måles?
    Jeg har oscilloskop og signalgenerator

    2. Hvor stor forskjell er det på en dårlig og en god kabel ? Betyr det mye eller er det nokså mikroskopisk og ikke noe å bruke tid på?

    - Jeg har RCA mellom DAC og forsterker
    - Jeg har RCA mellom CD spiller og forsterker

    Hvis det er mulig å gi konkrete svar på disse spørmålene så hadde det vært fint.
    Hvis det ikke er mulig å gi noe konkret svar så trenger man heller ikke svare.
    Min erfaring er kun basert på lytting og tilsier at forskjellene mellom gode RCA kabler er ganske marginale (men lett hørbare) så lenge strekket ikke er mange meter langt.
    Forskjellen på en dugelig kabel og det verste av gratiskabler derimot, kan være stor.
    Jeg bruker kun en meter XLR nå, men solgte unna alt eksotisk RCS og XLR, til fordel for Vovox proff kabel. Billig og rasende god.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.563
    Antall liker
    13.917
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Spørmål er:

    1. Hvordan skiller man mellom en god og dårlig RCA kabel? Er dette noe man kan finne ut av uten å måtte gjette seg fram eller kan det måles?
    Jeg har oscilloskop og signalgenerator

    2. Hvor stor forskjell er det på en dårlig og en god kabel ? Betyr det mye eller er det nokså mikroskopisk og ikke noe å bruke tid på?

    - Jeg har RCA mellom DAC og forsterker
    - Jeg har RCA mellom CD spiller og forsterker

    Hvis det er mulig å gi konkrete svar på disse spørmålene så hadde det vært fint.
    Hvis det ikke er mulig å gi noe konkret svar så trenger man heller ikke svare.
    Det skal vere ein veldig dårlig kabel før du ser forskjell på oscilloskopet ditt.
    Men det er jo bare å gjere eit forsøk; signalgenerator kopla til god og dårleg kabel, sveip frå 20 - 40kHz og kople probene til utgangen på kvar sin kabel ende og sjå.

    PS. Du kan og prøve med ulike termineringar og sjå kva som skjer.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Spørmål er:

    1. Hvordan skiller man mellom en god og dårlig RCA kabel? Er dette noe man kan finne ut av uten å måtte gjette seg fram eller kan det måles?
    Jeg har oscilloskop og signalgenerator

    2. Hvor stor forskjell er det på en dårlig og en god kabel ? Betyr det mye eller er det nokså mikroskopisk og ikke noe å bruke tid på?

    - Jeg har RCA mellom DAC og forsterker
    - Jeg har RCA mellom CD spiller og forsterker

    Hvis det er mulig å gi konkrete svar på disse spørmålene så hadde det vært fint.
    Hvis det ikke er mulig å gi noe konkret svar så trenger man heller ikke svare.
    Bruk 500-1000kr på en RCA-kabel med god byggekvalitet og solid terminering slik at du har den i mange år, og får en som er litt fin å se på. Pass på å kjøpe riktig lengde, som i at den rekker frem til utstyret. :) Lydkvaliteten på en slik vil være god nok uansett anlegg.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Kan det tenkes at det er litt vanskelig for en nykommer å skjønne at en tilsynelatende hånlig meme egentlig betød det du skriver i oppfølgerposten?:unsure:
    Så absolutt. I så fall er det ikke første gangen jeg bommer med noe som egentlig var tenkt å være en underholdende måte å få fram et poeng på. I mitt hode er det jo mye gøyere med en "Whatever"-gif enn å skrive "Bruk hva som helst av RCA-kabler".

    Men det er altså i mitt hode. Beklager, jeg lærer visst aldri at hifi ikke er noe man skal spøke med ;)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Spørmål er:

    1. Hvordan skiller man mellom en god og dårlig RCA kabel? Er dette noe man kan finne ut av uten å måtte gjette seg fram eller kan det måles?
    Jeg har oscilloskop og signalgenerator

    2. Hvor stor forskjell er det på en dårlig og en god kabel ? Betyr det mye eller er det nokså mikroskopisk og ikke noe å bruke tid på?

    - Jeg har RCA mellom DAC og forsterker
    - Jeg har RCA mellom CD spiller og forsterker

    Hvis det er mulig å gi konkrete svar på disse spørmålene så hadde det vært fint.
    Hvis det ikke er mulig å gi noe konkret svar så trenger man heller ikke svare.
    Amir har testet noen billige kabler:



    Selv den billigste gir "perfekt" lyd.

    Men bruk gjerne noen kroner for en type som du liker - har gode kontakter og er passe fleksibel og som du synes ser bra ut - som også andre har nevnt.

    Jeg bruker som regel de som følger med utstyr, ellers handles på Biltema & Clas Ohlson, gjerne bilstereo greier - ofte litt ekstra solide.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Kan det tenkes at det er litt vanskelig for en nykommer å skjønne t en tilsynelatende hånlig meme egentlig betød det du skriver i oppfølgerposten?:unsure:
    Og H.R. sitt innlegg i posten før deg, og en rekke andre som gjenspeiler en ganske intern sjargong på HFS kan virke ganske lite inviterende på nyrekrutter.
    Jeg skjønner faktiskTS, selv om det kom en del seriøse innspill i løpet av 3 sider med innlegg.Det kan være ganske yggelig på HFS, men jaggu også ganske ekskluderende om man er en litt tynnhudet outsider.
    Se for deg et vanlig scenario:
    Tenåring sitter på gutterommet med Cola & Pizza og kjeder seg.....mens far sitter i stuen og lytter til "musikk" fra sitt audiofile Alter....
    Hvordan skape et show som varer i flere timer ?
    Start en kabeltråd på HiFiSentralen eller skriv et "uerfarent" innlegg om kabler i en eksisterende tråd.
    Det funker - HVER GANG
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.505
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spørmål er:

    1. Hvordan skiller man mellom en god og dårlig RCA kabel? Er dette noe man kan finne ut av uten å måtte gjette seg fram eller kan det måles?
    Jeg har oscilloskop og signalgenerator

    2. Hvor stor forskjell er det på en dårlig og en god kabel ? Betyr det mye eller er det nokså mikroskopisk og ikke noe å bruke tid på?

    - Jeg har RCA mellom DAC og forsterker
    - Jeg har RCA mellom CD spiller og forsterker

    Hvis det er mulig å gi konkrete svar på disse spørmålene så hadde det vært fint.
    Hvis det ikke er mulig å gi noe konkret svar så trenger man heller ikke svare.
    1. Det er mulig å gi et konkret svar. En riktig dårlig RCA-kabel er en med brudd i. Deretter er det lavest mulig serieresistans i skjerm og tildels lav kapasitans mellom senterleder og skjerm som har litt å si.

    Effekten på frekvensgangen ser du i de første par sidene av denne tråden, sammen med hvor ekstremt dårlige egenskaper signalkilden må ha for at det skal ha noen hørbar betydning:
    2. Mikroskopisk, så lenge den er lang nok til å rekke frem og leder strøm. Bruk tid og penger på noe annet. For å fremprovosere noe som ble til såvidt hørbare forskjeller mellom RCA signalkabler hos meg måtte jeg lage et fem meter langt sett av den dårligste kabelen jeg kunne finne, og selv da var det i «hmmm, kanskje jeg hører en liten forskjell, eller kanskje ikke…»-kategorien.

    Du finner en writeup av det lytteforsøket i signaturtråden, her:
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.679
    Torget vurderinger
    1
    Det er kun snakk om korte avstander 30 - 50cm. Jeg vurderer å kjøpe noen fra amazone
    RCA og balanserte kabler har det vært mange diskusjoner om her inne fra før og avviker jo fra høyttaler kabler.
    RCA delvis balansert, halv balansert etc. Der bruker man XLR ledning i ok kvalitet sammen med RCA plugger, skjerm og jord/- kobles sammen i den ene enden (den RCA-pluggen som kobles på forsterker, om jeg husker rett) og den andre enden skal skjermen på kabelen ikke være koblet til noe og signal/+ går i bare en leder som normalt. Koster fra hele 200,- i deler fra enhver butikk som selger instrumenter, da får man også Neutrik plugger og god kabel. Dette får man også kjøpt ferdig om man leter litt.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Spørmål er:

    1. Hvordan skiller man mellom en god og dårlig RCA kabel? Er dette noe man kan finne ut av uten å måtte gjette seg fram eller kan det måles?
    Jeg har oscilloskop og signalgenerator

    2. Hvor stor forskjell er det på en dårlig og en god kabel ? Betyr det mye eller er det nokså mikroskopisk og ikke noe å bruke tid på?

    - Jeg har RCA mellom DAC og forsterker
    - Jeg har RCA mellom CD spiller og forsterker

    Hvis det er mulig å gi konkrete svar på disse spørmålene så hadde det vært fint.
    Hvis det ikke er mulig å gi noe konkret svar så trenger man heller ikke svare.
    Kjør noen tester, hell og lykke! Er redd det er spild av tid men da vet du.....eneste sted hvor der kan være forskjell er fra platespiller till riaa om du har MM pickup, der er spesialkabler nødvendig.
     
    Sist redigert:

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    116
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Hvor i Norge bør man kjøpe slike kabler?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Thomann sender vel i praksis fra Tyskland hvis poenget var å kjøpe i Norge, men ellers enig. 😊
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.505
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men den kabelvelgeren deres er suveren. Ser at den også finner en del overprisede greier. Ante ikke at Ortofon også selger kabler.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.910
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Speakon.no og evenstadmusikk.no er greie å kjøpe kabler fra. Klotz er bra kvalitet.

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn