Høytalerkabler - nok en ny tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    116
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Hei

    Jeg er ny her på hifisentralen og har forsøkt å orientere meg i kabeltrådene uten å bli noe klokere. Jeg tenker å skaffe meg noen rimelige høytalerkabler av brukbar kvalitet hvis det finnes.
    Det er tydligvis mange meninger om dette temaet - alt fra dem som mener kabler har tilnærmet 0 betyding til dem som mener at kablene har alt å si.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker 2,5 kvmm i god kvalitet fra Clasern. En 25 m rull holdt til det aktive treveisoppsettet mitt som har effektforsterkerne utenbords. Det gikk med 17 m til høyre side og resten til venstre side.
    Tykke nok og lange nok og med en kappe som sikrer mot korrosjon over år. Det holder.
     
    Sist redigert:

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dersom du prøver å bli klok på høyttalerkabler så har du en lang vei å gå men dersom en aksepterer et par enke ting så er det greit å merke seg følgende.

    Det er forskjell på kabler

    De forskjellene er små

    Prisen avgjør ikke nødvendigvis om kabelen er bedre

    2.5mm2 holder til det aller meste om man vil være på den sikre siden.

    Terminer godt. Her slurves det og dårlige kontakter er ikke å anbefale.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Biltema 2,5mm2 i midten og noe enkelt billig kjøpt hos elektro importøren. Funker som bare det. 2-300.- så er du i mål😊
    234D7479-19D0-47FF-8C3E-28FA37EC1BA9.jpeg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.373
    Antall liker
    83.795
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Kjøp noen du har råd til, er lange nok i begge ender og bruk resten på musikk. 😉
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.134
    Antall liker
    7.764
    Sted
    Oslo
    Det er forskjell på kabler, men det viktigste er at de rekker fram!
    Kødd til side, 2,5 kvadrat er godt nok. Er noe annet bedre?
    En vin til mellom 300 og 400 er god!
    Er en til 70 tusen 69.600 bedre?
    Du får avgjøre!
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Clasern 4 og 6 mm2 funker her. Jo, der er forskjeller.
    Men kjøp ikke det du har råd til selv om du har mulighet til kabler med femsiffret beløp og over 😁.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    4.784
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Du får neppe mye til dugelige svar om kabler her på HFS dessverre. De som vet at gode kabler gjør en vesentlig forskjell og er villige til å betale for det orker ikke å ta i mot mer hets, og de som kategorisk påstår at Biltema og XXX (fyll inn kostbart brand selv) låter likt klarer ikke å la vær… 🤪
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.373
    Antall liker
    83.795
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Du får neppe mye til dugelige svar om kabler her på HFS dessverre. De som vet at gode kabler gjør en vesentlig forskjell og er villige til å betale for det orker ikke å ta i mot mer hets, og de som kategorisk påstår at Biltema og XXX (fyll inn kostbart brand selv) låter likt klarer ikke å la vær… 🤪
    jeg kaler ikke å la være 😂
    A471A709-0071-4EC3-BC12-F9A0EB3EF470.gif
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.591
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker 2,5 kvmm i god kvalitet fra Clasern. En 25 m rull holdt til det aktive treveisoppsettet mitt som har effektforsterkerne utenbords. Det gikk med 17 m til høyre side og resten til venstre side.
    Du kan ikke si sånn rett ut at du ikke har brukt like langt til begge sider. Tenk på alle som får nervøse rykninger og blir liggende våkne i natt. De bare "25 meter. Også 17 meter til en side. Så bare åtte meter på den andre siden? Er det rart det blir krig i verden? Nå klør det veldig på albuene altså!" 🤪
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Jeg er ny her på hifisentralen
    Hei LBe! Først av alt: Velkommen til Hifisentralen! Kjekt å se noen nye innpå her også :)

    og har forsøkt å orientere meg i kabeltrådene uten å bli noe klokere. Jeg tenker å skaffe meg noen rimelige høyttalerkabler av brukbar kvalitet hvis det finnes.
    Det er tydeligvis mange meninger om dette temaet - alt fra dem som mener kabler har tilnærmet 0 betydning til dem som mener at kablene har alt å si.
    Du har virkelig stupt rett inn i vepsebolet! Jaja, like greit å gjøre det med samme så er det overstått ;)

    Som du skriver så er det veldig delte meninger om betydningen av kabler for lydkvalitetens del. Det jeg tror vi alle uansett ståsted kan være enige om, er at kabler er den delen i et anlegg som har minst å si for lyden. Du skriver jo ingenting om hvorfor du er på jakt etter kabler, men om det skulle være fordi du jakter etter bedre lyd i anlegget så er kabler neppe stedet å begynne. Tro meg, jeg har vært der selv, og det er det vel flere av oss som har vært. Eksperimentering med høyttalerplassering, romakustikk eller forsterkerkraft (bare for å nevne noe) er ting som i langt større grad har betydning for lyden. Og det er mye mer gøy også :)

    Så jeg håper du vil utforske andre deler av Hifisentralen enn Kabelhjørnet også. For å være helt ærlig: De fleste andre stedene på Hifisentralen er mye mer gøy enn dette kabelpjattet. Bare bli ferdig med det. Finn deg noen rimelige høyttalerkabler av brukbar kvalitet og sørg for god terminering. kan du begynne på det som virkelig er gøy! :)
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.563
    Antall liker
    3.113
    Sted
    Oslo
    Noen kabler er penere/kulere enn andre. Hvis du har råd til dem kan du prøve dem, forutsatt at termineringene/koblingene er bra. Jeg hadde kabler fra NordOst som røk i termineringen og Monster som irret seg grønne og dårlige. De andre i de lavere prisklassene fra de fleste merker har fungert helt fint.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Er totalt enig om at gode kabler fra Clasern eller lignende er så bra som det trenger å være. Har selv brukt det, veldig mange meter grunnet aktivt 4 veis hornsystem. 2.5mm på allt uten om subwooferene som fikk 6mm. Nå bruker jeg fjonge kobberkabler kjøpt på ebay for 600,- siden de så pene ut, rakk fram og hadde rette termineringen. Har byttet høyttalerer så trenger kun en kabel pr side.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For noen år siden var det en kar som var frampå her og spurte hvordan man kan lage egne kabler med optimale ( for noen) egenskaper. Han fikk oppskrifta fra noen svært kyndige her på HFS....til en kostnad på kanksje en tusenlapp eller så.. eksl arbeid. Selve ledningene kosta vel under en hundrings, men plastspacerne som ble anbefalt kosta vel noen hundringser å lage, så en del arbeid...... Et års tid etterpå lanserte han sine egne superkabler, bygd etter oppskrifta, for rundt 350.000 for et par på et par meter....

    Kabler kan ha betydning for lyden, men det stiller faktisk krav om endel sære egenskaper hos forsterker og/eller høyttalere. Det eneste som faktisk betyr noe er tekniske parametre, R-L-C, dvs motstand, induktans og kapasitans. Dette er faktisk helt uavhengig av pris, så når enkelte fabrikanter og påstår superegenskaper til priser på flere hundre tusen for noen meter kabel, er det intet annet enn rein humbug - og ren rip-off. Hva er i så falle en "saklig diskusjon" om kabler, om den ikke skal forholde seg til teknologiske fakta....???
    Noen tror på julenissen, noen på fjøsnissen og andre på haugfolk og underjordiske. Man velger selv om man vil tro noen av disse - eller forholde seg til teknologiske fakta. Har man lyst har man lov, - har man vett lar man vær'.....

    Nå er det ikke lenge før jeg er pensjonert ingeniør... høres ut som det ligger veldig mye penger i terminering, - så takk for ideen....
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.563
    Antall liker
    3.113
    Sted
    Oslo
    Om noen år skal jeg begynne med å patentere supereffektive optiske ledere og termineringer. Bare for å kunne saksøke de firmaene som prøver å selge sånne ting til intetanende lydinteresserte.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tenker å skaffe meg noen rimelige høytalerkabler av brukbar kvalitet hvis det finnes.
    Absolutt, men det viktigste er å opplyse hvilket utstyr du har tenkt å benytte det på så Hai-Fai-folk med lang erfaring kan hjelpe deg til optimal matching (y)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ny her på hifisentralen og har forsøkt å orientere meg i kabeltrådene uten å bli noe klokere. Jeg tenker å skaffe meg noen rimelige høytalerkabler av brukbar kvalitet hvis det finnes.
    Det er tydligvis mange meninger om dette temaet - alt fra dem som mener kabler har tilnærmet 0 betyding til dem som mener at kablene har alt å si.
    Jeg brukte en del tid på å sette meg inn i temaet, lyttet, leste, regnet, og repeat. Det ble en tråd av det etterhvert. Konklusjonen for høyttalerkabler er at vanlig 2,5 mm2 på snelle fra din nærmeste forhandler er så godt som den ideelle høyttalerkabelen. Om du har uvanlig lange strekk eller uvanlig lave høyttalerimpedanser kan du vurdere å gå opp til 4 mm2, men for de fleste er 2,5 mm2 tilstrekkelig i mengder. De bør dessuten være lange nok til å nå frem til høyttalerne. Bruk tid og penger på noe annet.

    Detaljer her:
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    7.517
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    2,5 kvadrat solid core...... og det ER viktig at det er solid core påloddet spader eller bananer etter eget ønske med Cardas loddetinn er en billig og meget bra kabel..... den har en egen signatur i lyden, men den er lett og leve med. For ca 25 år siden kjørte jeg en del blindtester med slike kabler og brukte Martin Logan CLS II og testpanelet kunne nesten ikke tro at vanlig 2,5 kvadrat solid core kunne låte så u-sminket og bra......... så det går an og starte der.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.068
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Mitt råd er å tenke på høyttalerkabler slik du vil tenke på felger til bil.
    Du må ha de, ellers skjer det fint lite, men akkurat hva du velger har fint lite å si. Det er litt ulike dimensjoner og konstruksjonstyper som kan gi ørsmå forskjeller, men i praksis vil alt du finner gi et godt resultat.
    Det som da gjenstår er å finne ut hva du synes du har lyst på, for dersom du har synlige kabler i oppsettet ditt er det ikke sikkert at du synes det ser bra ut med en krøllete tynn lakrislisse, selv om lyden den overfører er mer enn tilstrekkelig.

    Derfor er det mest effektive både for det mentale og det økonomiske, å kjøpe noe som ser fint nok ut til at du synes det er hyggelig å se på dem, men la det stoppe der.
    Litt som jeg ville anbefale at folk gjør med felger til bilen sin.
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Jeg har erfaring med Nordost, Wireworld og Tara Labs høyttalerkabler. Anbefaler deg å sjekke ut Wireworld Soltice, de bruker jeg to sett nå av til biwiring. Svært god lyd til prisen og modellen under fikk veldig god omtale i What Hi-Fi?. 👍
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.625
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har noen gamle Audioquest Indigo jeg kjøpte for minst 25 år siden. De kostet ikke mere enn ca 100kr pr m. Det er solid core, og det er fint til diskant og mellombas/mellomtone. Som nevnt, så må 2,5 kvadrat være et minimum. Da selv til diskanten. Større kvadrat til bass. Til de gamle JBL høyttalerne bruker jeg bare 2,5 kvadrat jeg kjøpte på en bilstereo forretning til 25.- pr. m. På 70 og 80 tallet var høyttaler kabler ikke noe tema :) Var mere opptatt på innspillingen og musikken. Gikk på mye på DD LP også !
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Har erfaring med bl.a. Alphawire, Belden, Canare, Cardas, Gotham, Klotz, Nordost, Monster, Supra, TaraLabs, VanDenHul, Wireworld, etc.

    På generelt grunnlag anbefaler jeg RKUB 2,5 eller 4 mm2 som høyttalerledning - god kabel uavhengig av pris.

    Asbjørn sin eminente tråd dekker det meste som er verd å få med seg om ledninger til lyd.

    mvh
    KJ
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    116
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Takker for tips så langt. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har kjøpt meg et par brukte høytalere og en forsterker på finn.no og de kablene som fulgte med blir for korte. Kablene som fulgte med består av 8 ledninger som er flettet sammen (4 brune og 4 sorte) - noe jeg aldri har sett før.



    IMG_0154 1.jpg



    Forsterker: Sony TA-F530 ES
    Høytalere: Infinity Reference 61i

    Terminering er vel også noe jeg gjerne hører mer om
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Likner litt på Kimber Cable, søk litt kanskje. Terminering er enkelt, enten vil du ha det eller ikke. Mange forsterkere har terminaler der kan ta alt, ikke terminerte rå kabler, spader, bananer osv.....har du en loddebolt kan du montere det du trenger, om du vil ha. Kabler til høyttalere er ikke vanskeligt, gå på Clas Ohlsson eller din lokale elektrobutikk....
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hvis du er spesielt gira på å teste, kan du jo begynne med noen rimelige, men gode (forslag over her) 2,5 mm2 høyttalerkabler. Bruk dem en stund så du får en slags referanselyd, og så låner du med deg hjem noe dyrere siden. Hører du forskjell, er det jo greit :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.431
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Takker for tips så langt. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har kjøpt meg et par brukte høytalere og en forsterker på finn.no og de kablene som fulgte med blir for korte. Kablene som fulgte med består av 8 ledninger som er flettet sammen (4 brune og 4 sorte) - noe jeg aldri har sett før.



    Vis vedlegget 877934



    Forsterker: Sony TA-F530 ES
    Høytalere: Infinity Reference 61i

    Terminering er vel også noe jeg gjerne hører mer om
    Ser veldig ut som Kimber Cable som @niels sier..
    Holder i massevis.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takker for tips så langt. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har kjøpt meg et par brukte høytalere og en forsterker på finn.no og de kablene som fulgte med blir for korte. Kablene som fulgte med består av 8 ledninger som er flettet sammen (4 brune og 4 sorte) - noe jeg aldri har sett før.
    Som andre har skrevet, det er Kimber 4PR.

    Den er OK, men den flettede konstruksjonen gir litt høy kapasitans. Sannsynligvis ikke et problem for de fleste forsterkere, men med lange kabelstrekk kan man nærme seg noen utfordringer med stabilitet i enkelte forsterkere.

    Vanlig parallell to-leder fra nærmeste snelle er et tryggere og billigere valg.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.531
    Antall liker
    1.053
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Jeg har opplevd at billige/dårlig konstruerte kabler, har forringet lyden mekbart. Holder meg derfor langt unna stranded (flere tynne tråder) og blanding av metaller i kablene (tinn og søvbelagt kobber bla..). Solid core OFC (oksygenfritt kobber) er mitt tips. Holder du kabel kostnadene til 10% av anleggets verdi, er du "innafor".
    Bluejeans, anticable kimber osv., har billige serier med godt brukbare kabler. Neotech om du vil ha litt bedre. ikke tenk så mye på plugger. Avisoler og terminer direkte. https://www.hificollective.co.uk/wire/soct-neotech-solid-core-copper-wire.html
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Som andre har skrevet, det er Kimber 4PR.

    Den er OK, men den flettede konstruksjonen gir litt høy kapasitans. Sannsynligvis ikke et problem for de fleste forsterkere, men med lange kabelstrekk kan man nærme seg noen utfordringer med stabilitet i enkelte forsterkere.

    Vanlig parallell to-leder fra nærmeste snelle er et tryggere og billigere valg.
    Men hvis trådstarter først skal kjøpe ny kabel, ville du ikke anbefalt å kjøpe en med lett tvunnet geometri ala Klotz? En slik type gir noe lavere induktans (og noe bedre motstandsdyktig ift opptak av støy) slik Sverre Holm anbefalte i det mye refererte "magiske høyttalerkabler" prosjektet. Prismessig er vel forskjellen helt uvesentlig mellom Klotz og clas/biltema :)

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men hvis trådstarter først skal kjøpe ny kabel, ville du ikke anbefalt å kjøpe en med lett tvunnet geometri ala Klotz? En slik type gir noe lavere induktans (og noe bedre motstandsdyktig ift opptak av støy) slik Sverre Holm anbefalte i det mye refererte "magiske høyttalerkabler" prosjektet. Prismessig er vel forskjellen helt uvesentlig mellom Klotz og clas/biltema :)
    Lavere induktans kommer gjerne på bekostning av tilsvarende høyere kapasitans. Forskjellige kabelkonstruksjoner plasserer seg alle mulige steder på den skalaen, fra bredt adskilte to-ledere som Van den Hul og Naim NACA, til «utrullede kondensatorer» som Goertz med flate ledere oppå hverandre. Alle påstår at deres løsning er den eneste riktige og verdens beste. Det viktigste man kanskje kan lære av det er at når løsningene spriker i alle retninger som her, så har det kanskje ikke så mye å si.

    Tvinning reduserer inn- og utstålt EMI, men en høyttaler er lavimpedant og både strømmer og spenningerer ganske store, så innstråling har ingen hørbar effekt. Med klasse D-forsterkere kan det være et poeng å redusere utstråling av de restene av switchefrekvensen som ikke blir fjernet i utgangsfilteret, men det er ikke en aktuell problemstilling her.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.068
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det funker jo fint når du skal koble en cd spiller til 2500 kroner. Da bør du ikke bruke mer enn 250 kroner på kabelen.
    Men det er jo ikke slik at om du kobler til et par høyttalere til hundre tusen kroner, så må du bruke ti tusen på ledningene.

    10%-regelen ble dessverre innført av kabelprodusentene som en grei og enkel veileder til salgspersonellet i butikkene, for å hjelpe de med å pushe mer kabler.

    Vi kan ta en litt mer oppdatert versjon: "For all del, ikke bruk mer enn 10% på kabler!!!"
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.068
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    "Jeg har en veldig bra kabel å selge, jeg må bare vite totalprisen på anlegget du skal bruke den i før jeg kan si hva den koster".
    Det blir jo ekstra relevant siden det ikke bare er totalprisen av anlegget som avgjør hvilke kabler du skal bruke, men også totalprisen på de andre kablene du allerede benytter.
    Jeg har f.eks en lang HDMI kabel som kosta meg 1100 kroner. Derfor er det rette valget av høyttalerkabler til anlegget mitt en langt billigere variant enn om jeg hadde hatt en 1,5 meters kabel som jeg hadde fått gratis, siden vi må holde oss til tiprosentregelen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn