grillsesongen i full gang

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Gago skrev:
    marinering kan gjøres feil eller riktig.

    kategorisk avfeieng av all form for marinering er for fantasiløse folk med lammede smaksløker.
    Tja,

    Marinering er som sagt greit nok hvis man har en tørr smakløs svamp i stedet for gode råvarer. Har man godt kjøtt eller fisk vil et slapsbad som oftest trekke ned produktet. Og så og si alt som man kjøper ferdig marinert i butikken smaker hoppatau.

    Men det finnes jo eksempler på marinering som kan være ok også, som tandori kylling og slikt. Men i de fleste tilfeller er det mye bedre å bruke ordentlige råvarer, grille riktig og heller bruke sauser og tilsetningssmaker etter at kjøttet er steikt.

    Så marinering er stort sett et forsøk på å kamuflere dårlige råvarer, eller et forsøk på å ødelegge gode.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Med all respekt Dep, her tar du feil. Marinering er helt fint for å skape variasjon. Selv Kobe biff blir kjedelig i lengden. Det er lov å variere både råvarer, råvarebehandlingen og tilbehøret.
    Når det er sagt, den gulorange gørra hele den norske kjøttdisken er sauset inn i fra mai til august er en tragedie. Ingen protester der :)

    AD
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Gjestemedlem skrev:
    Gago skrev:
    marinering kan gjøres feil eller riktig.

    kategorisk avfeieng av all form for marinering er for fantasiløse folk med lammede smaksløker.
    Tja,

    Marinering er som sagt greit nok hvis man har en tørr smakløs svamp i stedet for gode råvarer. Har man godt kjøtt eller fisk vil et slapsbad som oftest trekke ned produktet. Og så og si alt som man kjøper ferdig marinert i butikken smaker hoppatau.

    Men det finnes jo eksempler på marinering som kan være ok også, som tandori kylling og slikt. Men i de fleste tilfeller er det mye bedre å bruke ordentlige råvarer, grille riktig og heller bruke sauser og tilsetningssmaker etter at kjøttet er steikt.

    Så marinering er stort sett et forsøk på å kamuflere dårlige råvarer, eller et forsøk på å ødelegge gode.

    ferdigmarinert kjøtt/fisk som man finner i butikkene er søppel, ja.
    å bade kjøtt og sjømat i "slaps" blir også feil.
    og de helvetes ferdigblandede krydderblandingene gidder jeg ikke å snakke om engang.

    men marinade kan ofte brukes for fremheve smaken i råvaren, og gi den en elegant karakter.

    kategorisk avfeing av alle former for marinade lukter derfor av "pr-kåt og halvkjent kokk tøffer seg i media".
    fyren har dog et poeng - altfor mange dynker f.eks. all slags mulig kjøtt i f.eks. rødvin og en ugjennomtenkt krydderblanding og tror at dette er sofistikert.

    mitt tips:
    gjør det enkelt.
    ikke overdriv.
    vær bevisst på hvilken retning du vil dra smaken mot - avhengig av hva du skal ha som tilbehør, hva du skal drikke til.
    ting som litt olje, soyasaus, noen dråper sitronsaft, en liten klunk eplenektar, finhakket sitrongress, finhakket ingefær, hvitløk, urter, etc., kan fint brukes til å sette det lille smakspreget du ønsker på kjøtt eller fisk.
    husk å skrape av alt før du putter kjøttet/fisken på grillen, slik at det ikke svir seg.
    pensle med marinaderestene helt mot slutten av grilltiden.
     

    Tuxflux

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2008
    Innlegg
    261
    Antall liker
    0
    Baard skrev:
    Up Its Ass Beer Chicken

    Denne har jeg med stort hell servert flere ganger - et kinder egg av en mat rett. Sikrer samtale emne, inspirasjon :) og smak!

    Høne eller Stange kylling - penetrert på ølboks. Plenty av oppskrifter der ut.
    Denne skal helt klart prøves! Noen anbefalning til øl her?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Gago skrev:
    mitt tips:
    gjør det enkelt.
    ikke overdriv.
    vær bevisst på hvilken retning du vil dra smaken mot - avhengig av hva du skal ha som tilbehør, hva du skal drikke til.
    ting som litt olje, soyasaus, noen dråper sitronsaft, en liten klunk eplenektar, finhakket sitrongress, finhakket ingefær, hvitløk, urter, etc., kan fint brukes til å sette det lille smakspreget du ønsker på kjøtt eller fisk.
    husk å skrape av alt før du putter kjøttet/fisken på grillen, slik at det ikke svir seg.
    pensle med marinaderestene helt mot slutten av grilltiden.
    Et lite tilleggspoeng er at syre denaturiserer kjøtt og sjømat/ fiske-kjøtt, og må tilsettes marinader med stor forsiktighet og viten om hva man gjør. For mye og man har "kokt" ørretene og kyllingfiléten lenge før de når grillen.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ikke vær hysterisk.
    du klarer ikke å "koke" ørreten med noen dråper sitronsaft.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Gago skrev:
    ikke vær hysterisk.
    du klarer ikke å "koke" ørreten med noen dråper sitronsaft.
    Der har du grillingens credo i et nøtteskall! Hysteri hører hjemme i det franske kjøkken - ikke i grill.

    Kan for øvrig legge til at det norske laget tok sølv BBQ World Championship 2009 i klassen for biff med en indrefilet som hadde fått seg en omgang med glace (som riktignok ikke er det samme som marinade)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg introduserer forsamlingen for Ceviche - chilensk nasjonalrett, men fås over hele Latin-Amerika. Der bruk av Lime er nøkkelen. Du "koker" fisken i lime.

    Dette alene er verdt en tur til Chile, som har 4000km kystlinje mot iskaldt Stillehav, og gud vite at de vet å gjøre noe godt med fisken sin. (Selv om en del av den strekningen er ødelagt av uansvarlige lakseoppdrettsanlegg satt i gang av ...)

    Men Ceviche. Please try it.
    In Chile, ceviche is often made with fillets of halibut or Chilean sea bass, and marinated in lime and grapefruit juices, as well as finely minced garlic and red chile peppers. Often fresh mint and cilantro are added.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ceviche

    Masse ceviche oppskrifter på nettet.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Gago skrev:
    ikke vær hysterisk.
    du klarer ikke å "koke" ørreten med noen dråper sitronsaft.
    Hysteri er for kjerringer, enig i det. Men det kom noen gloser den gangen jeg hadde marinert en stek litt for lenge i litt for mye sitronsaft. Det så ikke noe særlig ut og smakte deretter.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Det beste på grillen er hvalkjøtt. :p ( Slikker seg om munnen )
    Hadde dette i tankene og prøvde det i helgen på hyttetur. Det ble jammen riktig godt. Kommer sikkert til å gjenta dette. Mørt, saftig og mørkt som fileten fra et villsvin. Var noen som var litt skeptisk, men jeg ble overbevist.

    Må jobbe litt med passende tilbehør, men dette er absolutt verdt å jobbe videre med.

    Kanskje en soppstuing basert på madeira kunne funket? Sammen med rå hvit asparges.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Anbefaling: grillet steinbit med scampi ved siden av,krydrede potetbåter og gresk salat.Holdt på å ete mæ ihjel ;D

    mvh Filip
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Med ny hardware og grilløl fra rema, ble sesongen startet i går.



     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.419
    Antall liker
    14.427
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Testet hestebiff på grillen sammen med småpotet og en enkel rucolasalat. Hest er best :) Passet fint sammen med f.eks en spanjol i glasset!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ou812rh skrev:
    Testet hestebiff på grillen sammen med småpotet og en enkel rucolasalat. Hest er best :) Passet fint sammen med f.eks en spanjol i glasset!
    Hest er møyraste biffane, men søtsmaken må kompenserast med ekstra salt. Og eg er forsiktig med salt no etter fylte 50...Eg et mykje griseri. Ja, og så geit, sjølvsagt...
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Allerede fått grillet 10+ ganger noe som ikke er verst med tanke på at jeg bor i Trøndelag, men så fort det ruller inn feriepenger blir det en gassgrill, lei de trauste kullgrillene så får folk si hva de vil!
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Vi har et prøveprosjekt i borettslaget med at vi får lov til å grille på balkongene. (kun elektrisk eller gass). Startet opp i fjor, uten at noen har klaget. Har for egen del ikke merket noe mer matlukt enn vanlig.

    Kjøpte dermed Weber Q200 gassgrill forrige helg. Førsteinntrykket er veldig bra, robust og fornuftig bygd. Allright størrelse med tanke på begrenset balkongplass (7-8kvm). Ettersom det er balkong med tak er ikke været så stor hindring heller, kommer nok til å bli brukt hyppig til langt ut på høsten. :)


    Mvh
    Grillprinsen 8)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Leste igjennom deler av tråden :) og det jeg fikk med meg var:
    Nei til marinering av kjøtt men desto mer marinering av kokken .. Ja jeg er oxo en Rom & Cola mann ;D ;D ;D

    Dessuten så syntes jeg synd på dem som må ha gassgrill, men forstår det dog. ;)

    Nest etter bål er briketter / kull best 8)
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Jeg liker både gass og kull. Det viktigste er at grillen har lokk og mulighet til å variere temperaturen. Hurtig lukking av porer på det som grilles, og deretter riktig steking. Eller koking/røyking/baking. Lager gjerne pizza i grillen. Forøvrig syns jeg at whisky er riktig god marinade.
     

    knheggen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.03.2007
    Innlegg
    88
    Antall liker
    1
    Tuxflux skrev:
    Baard skrev:
    Up Its Ass Beer Chicken

    Denne har jeg med stort hell servert flere ganger - et kinder egg av en mat rett. Sikrer samtale emne, inspirasjon :) og smak!

    Høne eller Stange kylling - penetrert på ølboks. Plenty av oppskrifter der ut.
    Denne skal helt klart prøves! Noen anbefalning til øl her?
    Kanskje viktigere enn type øl, er løk, hvitløk og urter i boksen sammen med ølet.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.419
    Antall liker
    14.427
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    ErosLoveking skrev:
    Kjøpte dermed Weber Q200 gassgrill forrige helg. Førsteinntrykket er veldig bra, robust og fornuftig bygd. Allright størrelse med tanke på begrenset balkongplass (7-8kvm). Ettersom det er balkong med tak er ikke været så stor hindring heller, kommer nok til å bli brukt hyppig til langt ut på høsten. :)


    Mvh
    Grillprinsen 8)
    Q serien til Weber er overaskende bra. Glimrende for meg som bor midt i by'n med liten balkong. Ikke akkurat high-end grill, men mer en nok til midt bruk :)

    OU812
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    mteinum skrev:
    Med ny hardware og grilløl fra rema, ble sesongen startet i går.



    For ett smykke, er det E-310?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Litt rart at Weber bruker "hele" sidebordet til regulatorene, jobbet endel med gassgriller ifb et hagesenter og synes dette var rart ift Beefeater og andre varianter
     
    N

    nb

    Gjest
    hifiguru skrev:
    Litt rart at Weber bruker "hele" sidebordet til regulatorene, jobbet endel med gassgriller ifb et hagesenter og synes dette var rart ift Beefeater og andre varianter
    Det der ville jeg beskrevet som et fatalt feildesign. Det er veldig greit å ha plass å sette fra seg ting, sette kjøtt til hviling, ha redskaper etc. Den som har designet den grillen der kan knapt noen gang ha grillet selv.
     
    A

    asvaberg

    Gjest
    Hvor er dørene, Morten?

    E-310 Classic har dører og vegger på vognen....

    http://www.webergrill.no/Spirit®-E-310-Classic-378.aspx

    Og når det gjelder regulatorene så er jeg delvis enig i at disse burde sittet foran, men jeg har enda ikke savnet bordplata på den siden - man har da ordnet seg med alternativer :)
    Har man overivrige barnehender så er det greit at regulatorene er på siden litt høyt opp fra bakken :)
     
    N

    nb

    Gjest
    asvaberg skrev:
    Har man overivrige barnehender så er det greit at regulatorene er på siden litt høyt opp fra bakken :)
    Forsåvidt et godt poeng.

    Når jeg får plass til det skal jeg bygge meg røkeovn og en skikkelig hissig utegrill.

    For øvrig dagens tips til grillsesongen: Inviter en 20 personer og helgrill et lam. Det koster litt over 2000 kroner eller deromkring og grill får man låne/leie. Veldig godt, ser veldig stilig ut og gir virkelig den gode grillfølelsen. Gode dagligvarebutikker og slaktere fikser dette om man gir beskjed litt i forveien. I Oslo er Strøm-Larsen en fin leverandør, lammet var steamet så det ble ferdig på ca 3 timer og jevnt stekt helt igjennom. Å ta det fra rå tilstand tar sin tid.
     
    A

    asvaberg

    Gjest
    ok, light-utgaven altså :)

    Tips: kjøp et originaltrekk på e-bay - der er det penger å spare!
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Noen som har erfaringer med alle de ulike grill-ristene..?
    Jeg har en gammel gass (Landmann) som har fungert meget bra, men kanskje trenger utskifting,
    den har de tradisjonelle tynne ristene som kull-griller har, får fine streker i kjøttet og enkel å rengjøre.
    Nye griller idag har kraftige støpejerns rister eller av metall en kan putte rett i oppvaskmaskinen,
    er de like enkle å rengjøre uten å skrape med seg lakken det er på disse?
     
    A

    asvaberg

    Gjest
    På min Weber 310 er det emaljerte grillrister.
    Disse pusser jeg lett med en Weber grillbørste og vasker i såpevann i kjøkkenvasken.
    Har aldri hatt behov for å kjøre dem i maskinen.

    Så lenge man bruker "godkjent" utstyr i henhold til instruksjonboka (Weber på Weber f.eks), så skal disse emaljerte tåle det. Ellers er det jo reklamasjonssak :)
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    asvaberg skrev:
    På min Weber 310 er det emaljerte grillrister.
    Disse pusser jeg lett med en Weber grillbørste og vasker i såpevann i kjøkkenvasken.
    Har aldri hatt behov for å kjøre dem i maskinen.

    Så lenge man bruker "godkjent" utstyr i henhold til instruksjonboka (Weber på Weber f.eks), så skal disse emaljerte tåle det. Ellers er det jo reklamasjonssak :)
    Ihht den amerikanske del av slekta så holder det å kjøre full guffe på varmen og deretter bruke børsten til å "børste bort" restene av det som er forkullet. Litt kullrester etterpå er jo bare bra for smakens skyld. Disse slektningene mine vasker grillristen kun en eller to ganger i året. Gjerne ved sesongslutt/sesongstart. Enkelt og greit! ;D
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Terka skrev:
    asvaberg skrev:
    På min Weber 310 er det emaljerte grillrister.
    Disse pusser jeg lett med en Weber grillbørste og vasker i såpevann i kjøkkenvasken.
    Har aldri hatt behov for å kjøre dem i maskinen.

    Så lenge man bruker "godkjent" utstyr i henhold til instruksjonboka (Weber på Weber f.eks), så skal disse emaljerte tåle det. Ellers er det jo reklamasjonssak :)
    Ihht den amerikanske del av slekta så holder det å kjøre full guffe på varmen og deretter bruke børsten til å "børste bort" restene av det som er forkullet. Litt kullrester etterpå er jo bare bra for smakens skyld. Disse slektningene mine vasker grillristen kun en eller to ganger i året. Gjerne ved sesongslutt/sesongstart. Enkelt og greit! ;D
    jeg vasker "aldri". Brenner og børster. Hvis man er nøye med dette holder rista seg veldig fin.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    asvaberg skrev:
    Har man overivrige barnehender så er det greit at regulatorene er på siden litt høyt opp fra bakken :)
    Forsåvidt et godt poeng.

    Når jeg får plass til det skal jeg bygge meg røkeovn og en skikkelig hissig utegrill.

    For øvrig dagens tips til grillsesongen: Inviter en 20 personer og helgrill et lam. Det koster litt over 2000 kroner eller deromkring og grill får man låne/leie. Veldig godt, ser veldig stilig ut og gir virkelig den gode grillfølelsen. Gode dagligvarebutikker og slaktere fikser dette om man gir beskjed litt i forveien. I Oslo er Strøm-Larsen en fin leverandør, lammet var steamet så det ble ferdig på ca 3 timer og jevnt stekt helt igjennom. Å ta det fra rå tilstand tar sin tid.
    Det likaste er å lage eit skikkeleg kaldrøykeri. Då grev du ei grøft opp ein bakke med 15 -20 grader helling. Så hellelegg du heile grøfta, legg heller over, og spadar godt med mold/torv over. grøfta bør vere minst 12 meter lang. Så har du bål i botnen av grøfta, der du lagar røyk av åreved som har stått ute og "tapt seg" eit par år. På toppen av grøfta lagar du eit lite røykhus med passeleg, regulerbar skorstein. Her heng du laksen. Hugs at laksen må henge minst 24 timar før og etter røyking. Elles får du continental røykjelaks, som ikkje er så god som den tradisjonelle norske.

    Grilling har eg eigentleg ikkje sansen for. Men så vart det no til sist kjøpt inn ein slik Weber med emaljerte deler, som mteinum har. I dag fekk eg ein slik skummel, ferdigmarinert flintsteik som ligg på Rimi til skrekk og åtvaring. Eg grilla han under lok, på svak varme, og veit de: Steika vart steikandes god. Eg hadde rett nok tørka og skrapa vekk det svineriet (?) han var mishandla med, men smaken var faktisk retteleg god.
    Merkelege greier!
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    noen som har erfaring med søtpoteter på grillen?

    Har noen liggende. Tenkte å skjære de på langs og bare pensle de med olje. Idioti?
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    ErosLoveking skrev:
    noen som har erfaring med søtpoteter på grillen?

    Har noen liggende. Tenkte å skjære de på langs og bare pensle de med olje. Idioti?
    Neppe, søtpoteter kan grilles..bare husk å skjære på tvers og ikke langs..det ødelegger smaken i skallet! ;D

    mvh,
    tas
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Grilling er oppskrytt. Steke pølser på bål derimot, ute i naturen ved et lite tjern....mmmmm
    Skal man grille er det kun kull som gjelder, eller et bål av bjørkeved og furukongler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn