grillsesongen i full gang

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    765
    Antall liker
    389
    Ser det er mye diskusjon om gass kontra kull her. Selv er jeg for lat til å styre med kull så her går det i gass som gir et helt utmerket resultat.
    Største problemet med gass slik jeg ser det, er at det er utrolig mange dårlige griller i handel, deriblant Weber som har et ufortjent godt rykte.

    Så min anbefaling er en grill fra Beefeater, fantastisk kvalitet og et enormt utvalg.
    Show All | BeefEater Barbecues
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Det tar litt tid og øvelse for å få til med kull, så jeg forstår godt at folk gir opp.
    Vanlig kull er jeg ikke så begeistret for, men briketter er noe helt annet.
    De brenner mye lengre enn tradisjonell kull.
    Riktig mengde kull (briketter) og luft er også veldig viktig.

    Noen klager også på tennveskesmak, men det er lett å unngå med bruk av grillstarter, eller varmluftpistol som jeg bruker.
    Grillen er klar på ti minutter uten å bruke tennveske.

    En god kulegrill har også termometer i lokket, så det er enkelt å regulere varmen med luftilførsel.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Det tar litt tid og øvelse for å få til med kull, så jeg forstår godt at folk gir opp.
    Vanlig kull er jeg ikke så begeistret for, men briketter er noe helt annet.
    De brenner mye lengre enn tradisjonell kull.
    Riktig mengde kull (briketter) og luft er også veldig viktig.

    Noen klager også på tennveskesmak, men det er lett å unngå med bruk av grillstarter, eller varmluftpistol som jeg bruker.
    Grillen er klar på ti minutter uten å bruke tennveske.

    En god kulegrill har også termometer i lokket, så det er enkelt å regulere varmen med luftilførsel.
    Kan rekomendera den här, tänder grillen på några minuter och utan kemikalier.
    Looftlighter - Start your fire | BBQ & Fireplace, eco-friendly
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Det er uansett mye viktigere hva man putter på grillen og hvordan man gjør det enn om man putter det på køl eller gass...
     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    IMG_0392.jpg
    Langtidsmørnet hvalkjøtt og båtpoteter på grillen, savner ikke sausen her.
    Gassgrill
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det tar litt tid og øvelse for å få til med kull, så jeg forstår godt at folk gir opp.
    Vanlig kull er jeg ikke så begeistret for, men briketter er noe helt annet.
    De brenner mye lengre enn tradisjonell kull.
    Riktig mengde kull (briketter) og luft er også veldig viktig.

    Noen klager også på tennveskesmak, men det er lett å unngå med bruk av grillstarter, eller varmluftpistol som jeg bruker.
    Grillen er klar på ti minutter uten å bruke tennveske.

    En god kulegrill har også termometer i lokket, så det er enkelt å regulere varmen med luftilførsel.
    Jeg pleier å legge kullet i et slags skråplan - omtrent slik:

    Grill.jpg

    Da har jeg ganske god kontroll. Ganske beskjeden varme nedenfra, slik at det ikke blir svidd - og likevel god nok varme i grillen til at det blir grillet.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det tar litt tid og øvelse for å få til med kull, så jeg forstår godt at folk gir opp.
    Vanlig kull er jeg ikke så begeistret for, men briketter er noe helt annet.
    De brenner mye lengre enn tradisjonell kull.
    Riktig mengde kull (briketter) og luft er også veldig viktig.

    Noen klager også på tennveskesmak, men det er lett å unngå med bruk av grillstarter, eller varmluftpistol som jeg bruker.
    Grillen er klar på ti minutter uten å bruke tennveske.

    En god kulegrill har også termometer i lokket, så det er enkelt å regulere varmen med luftilførsel.
    Jeg pleier å legge kullet i et slags skråplan - omtrent slik:

    Vis vedlegget 334430

    Da har jeg ganske god kontroll. Ganske beskjeden varme nedenfra, slik at det ikke blir svidd - og likevel god nok varme i grillen til at det blir grillet.
    Eller bruke flyttbare bokser med briketter, ala Weber. Da har du god kontroll på direkte og indirekte varme.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    En fordel å kunne spansk, men uansett vakkert å se. Grilling i Patagonia ved Francis Mallmann.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Jeg ligger godt an i forhold til skjemaet "grille i alle årets måneder". Når januar,februar og mars ble unnagjort så er det jo a walk in the park frem til november i alle fall.

    Har planer om å bygge en smoker på hytta til sommeren, det tror jeg blir stas.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1


    Asador (steakhouse på baskisk) Etxebarri - verdens 15. beste restaurant i siste Pellegrino - 22 sorter grillkull - kun egenprodusert fra alle tenkelige og utenkelige treverk. Alt grilles, til og med melka til isen. Har spist der to ganger allerede.


    For å si det med Crocodile Dundee: Now this is what I call a GRILL:


    Studietur anbefales.

    PS: Jeg kunne leve resten av livet på de røkte østersene og den røkte ertepureen de serverer her.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Pannekaker og karamellisert frukt, i Patagonia. Selvforklarende. Suverent med rasp av appelsinskall i pannekakerøren, men bruk økologiske appelsiner, så slipper man alle sprøytemidlene.

    Frukten skal ikke røres i. Skal være godt stekt på en side, og "crudos" på den andre.

    Oppskrift på Dulce de leche:
    http://www.godt.no/#!/artikkel/20384783/slik-lager-du-dulce-de-leche

     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Frukt er for lite brukt på grill.

    Nektariner, fersken, plommer er riktig god. Spesielt om man bruker noen som er litt syrlige og ikke helt modne. Godt både til kjøtt og som dessert.

    En annen godsak til grill er den lange tynne mellomtingene mellom paprika og chili som selger på jallasjapper. Brukes mye i Tyrkia ... svi dem litt og skrap dem ut av skallet. Litt søte, litt sterke (ikke mye), og et litt bitre.

    Og kål! Mariner den litt og grill den til det røyker som en sjøulk av grillen. Serveres i båter med tynne tynne skiver av rå kamskjell inni! Høres rart ut men funker som bare det.

    Og purre! Svidd purre er snadder.

    Grill den til den ser slik ut og er mør inni:

    brentpurre03.jpg

    Blåskjell også funker som bare det. Herlig med litt røyksmak på dem. Hiv kanskje en kvast med einer på grillen før man legger utover blåskjellene.

    Må man ha pølser og slikt så går det også.

    Smakte nettopp Gildes forsøk på rå salsiccia. Helt godkjent, og tror denne vil bli snadder på grill! Ellers har meny en god en også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Svidd purre var en av signaturrettene på ylajali. Lett p lage selv og veldig godt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Vi bruker generelt alt for lite frukt i matlagingen her til lands, inkl. grill selvsagt. Purre er en klassiker, er du ikke spesielt gladi å svi de anbefales å kappe de i fem-seks cm. lange biter og forvelle de kort, deretter tre de på dobbeltspyd, pensle med olje og så på grillern. Da får de riktig konsistens inni og det ytterste kan også spises for grilltiden reduseres vesentlig. Løk kan håndteres på samme måte, prøv også litt store banasjalotter. Grillede ananasskiver er vel unødvendig å nevne - regner med at alle spiser det.. Squash delt langsetter, i cm. tykke skiver, olje, s/p - de tåler en del varme p.g.a. høyt vanninnhold. Bælgodt. Små hele champignoner er som skapt til grill.


    PARTYTIME HOS SLUKET!!!

    grillpeppa.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Er, som man skjønner, i grill- og asadohumør i disse dager.

    Capon er vanligvis kastrert hane, men i Patagonia brukes ordet på kastrert sau. Denne vokser seg grådig til, blir større enn vanlige sauer, og får gjerne mye fett på kroppen.

    Her skjærer Francis Mallmann ut en entrecôte, som han så tilbereder med Endive/Sikori, stor kokt potet som tilberedes på herlig vis og med en spesiell marinade til kjøttet. Han skjærer bort fettet og marinerer på den ene siden.

    Marinade:

    Kok sitroner i tre timer, skrap vekk alt bortsett fra skallet. Legg skallet i olivenolje sammen med hvitløk, spre dette på ene siden av kjøttstykket, dryss litt timian over og salt (gjerne fleur de sel).

    Og om man syns det er dumt med program der det snakkes spansk, er Mallmann også å finne på Netflix, i serien Chef's Table. Vel verdt å se.

     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.566
    Antall liker
    7.097
    Her er også årets grillsesong kommet godt i gang, og teknikken begynte å vende tilbake.

    Klassikeren over alle klassikere her i huset er Ćevapčići etter oppskrift fra den gamle basaren i Sarajevo. Det som gjør disse så uendelig mye saftigere og mer smakfulle enn dem man får ellers på Balkan er at man bruker en kjøttdeig bestående av (50/50) relativt magert kalvekjøtt og lammekjøtt med en fettprosent på mellom 20 og 30 prosent.

    Jeg forbereder kvelden før ved å først gyldenbrune to store, finhakkede løker sammen med tre ditto hvitløksbåter i to spiseskeier med godt smør. Samtidig finkverner jeg en halvkilo kjøtt fra både lam og kalv. Deigen knar jeg forsiktig sammen med eggehviten fra ett egg, en spiseskje paprikapulver av den litt søtlige ungarske typen, samt en halv spiseskje salt og noen vendinger pepper på Peugeoten. Når dette er gjort og løk/hvitløken har surret seg ferdig og kjølnet noe, blandes også dette inn. Deigen rulles så ut i pølser type solid Robusto-sigar, legges på fat, dekkes med plastfolie og settes i kjøleskapet over natten. Jeg renser også lange paprika, deler dem i to, dypper i olivenolje, vender innsiden opp, salter lett og drysser over noen biter finhakket hvitløk.

    Fra kjøleskapet går Ćevapčićiene rett på grillen på lav til middels inndirekte varme under lokk til de har blitt gyllent brune over det hele, etter ca 12-15 minutter. Jeg åpner lokket og ruller de noen ganger underveis. Paprikaen legger jeg på etter fem minutter, først på direkte varme, og deretter inndirekte. Ett av de beste grilltipsene jeg fikk på Balkan var å la grillmaten hvile noen minutter i en aluminiumskjele med lokk før det hele serveres. Mer georgisk enn balkansk så liker jeg å drysse over finhakket persille før jeg legger lokket på kjelen. Mens Ćevapčićiene og paprikaen godgjør seg de siste minuttene så har gjestene tid å anrette sine tallerkener med finhakket rå løk, en dæsj kraftig sennep, ajvar samt finraspede strimler av pepperrot (man dypper Ćevapčićiene i sennep eller ajvar og deretter i pepperroten), samt balkanversjonen av gresk salat. Serveres med nystekt pita og noe duggfriskt i glass eller håndflaske.

    Veldig enkelt, veldig godt!

    PS oppskriften over er klassisk bosnisk, men man kan gjerne bytte ut det søtlige ungarske paprikakrydderet med heftigere saker, eller forsøke seg frem med for eksempel karri eller tandoorikrydder.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Svidd purre var en av signaturrettene på ylajali.
    Hadde en meget omfattende (og kostbar) styremiddag der i 2014 og kan bekrefte at jeg minnes den grillete purren som en højdare i et måltid som etter min mening hadde fortjente to Michelinstjerner (og nok hadde fått det om restauranten ikke lå i en europeisk utkant som Oslo).
     
    Sist redigert:

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Her er også årets grillsesong kommet godt i gang, og teknikken begynte å vende tilbake.

    Klassikeren over alle klassikere her i huset er Ćevapčići etter oppskrift fra den gamle basaren i Sarajevo. Det som gjør disse så uendelig mye saftigere og mer smakfulle enn dem man får ellers på Balkan er at man bruker en kjøttdeig bestående av (50/50) relativt magert kalvekjøtt og lammekjøtt med en fettprosent på mellom 20 og 30 prosent.

    Jeg forbereder kvelden før ved å først gyldenbrune to store, finhakkede løker sammen med tre ditto hvitløksbåter i to spiseskeier med godt smør. Samtidig finkverner jeg en halvkilo kjøtt fra både lam og kalv. Deigen knar jeg forsiktig sammen med eggehviten fra ett egg, en spiseskje paprikapulver av den litt søtlige ungarske typen, samt en halv spiseskje salt og noen vendinger pepper på Peugeoten. Når dette er gjort og løk/hvitløken har surret seg ferdig og kjølnet noe, blandes også dette inn. Deigen rulles så ut i pølser type solid Robusto-sigar, legges på fat, dekkes med plastfolie og settes i kjøleskapet over natten. Jeg renser også lange paprika, deler dem i to, dypper i olivenolje, vender innsiden opp, salter lett og drysser over noen biter finhakket hvitløk.

    Fra kjøleskapet går Ćevapčićiene rett på grillen på lav til middels inndirekte varme under lokk til de har blitt gyllent brune over det hele, etter ca 12-15 minutter. Jeg åpner lokket og ruller de noen ganger underveis. Paprikaen legger jeg på etter fem minutter, først på direkte varme, og deretter inndirekte. Ett av de beste grilltipsene jeg fikk på Balkan var å la grillmaten hvile noen minutter i en aluminiumskjele med lokk før det hele serveres. Mer georgisk enn balkansk så liker jeg å drysse over finhakket persille før jeg legger lokket på kjelen. Mens Ćevapčićiene og paprikaen godgjør seg de siste minuttene så har gjestene tid å anrette sine tallerkener med finhakket rå løk, en dæsj kraftig sennep, ajvar samt finraspede strimler av pepperrot (man dypper Ćevapčićiene i sennep eller ajvar og deretter i pepperroten), samt balkanversjonen av gresk salat. Serveres med nystekt pita og noe duggfriskt i glass eller håndflaske.

    Veldig enkelt, veldig godt!

    PS oppskriften over er klassisk bosnisk, men man kan gjerne bytte ut det søtlige ungarske paprikakrydderet med heftigere saker, eller forsøke seg frem med for eksempel karri eller tandoorikrydder.
    Paprika i pulverform er interessant, særlig ungarsk. Dessverre ikke normal handelsvare i Moss. Tips om egnet handelssted mottas med takk. Vi hadde en lokal deli-butikk hvor jeg fikk hamstra litt paprikapulver av den spanske, røkte typen. Dessverre er butikken nå nedlagt, for jeg alene var ikke kundegrunnlag nok :(
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    A food market i Oslo har det meste. Ellers kan meny skaffe svært mye om du ber de om det.
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Da skal den lokale Meny få noen utfordringer. Takker og bukker :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn