grillsesongen i full gang

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    HåkonN skrev:
    Gago skrev:
    gass eller el?
    da kan man likesågodt bruke ovnen på kjøkkenet.
    smaker ikke en dritt forskjell.

    kull skal det værra!
    Jeg har ikke noe greie på det, syntes grillmat smaker godt uansett. :)

    Men, jeg så en uttalelse fra Weber. De påstod å ha kjørt en blindtest på gass vs. kull (de selger jo begge deler), og resultatet var at de færreste klarte å skille ut maten som hadde blitt varmet opp av kull vs. gass.

    Kanskje det er litt som Hayfay-kabler; tilsynelatende enorme forskjeller om man ser produktet, men nullresulatet blindt? :eek:

    Kommer vel til å kjøpe meg en Weber Genesis tror jeg. Lite gris, solid oppbygget og tåler å stå ute hele året.

    Etter å ha hatt diverse gassgriller store som små garasjer kjøpte i påska en Weber Q200. Liten, lett, sammenleggbar, etc etc. Kjempegreier!
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    xerxes skrev:
    Etter å ha hatt diverse gassgriller store som små garasjer kjøpte i påska en Weber Q200. Liten, lett, sammenleggbar, etc etc. Kjempegreier!
    Visste ikke at det fantes store gassgriller. Dette er en stor grill



    To horisontale kamre, ett vertikalt, en grill, vask, gassbluss, øllskap og tv (?). Vekt 6000 lbs. Fyrer med ved, men det er mulig å jukse litt med å blande inn briketter dersom det er påkrevd. Bygget av David Klose i Texas, hvor ellers ;)
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Pesquera skrev:
    xerxes skrev:
    Etter å ha hatt diverse gassgriller store som små garasjer kjøpte i påska en Weber Q200. Liten, lett, sammenleggbar, etc etc. Kjempegreier!
    Visste ikke at det fantes store gassgriller. Dette er en stor grill



    To horisontale kamre, ett vertikalt, en grill, vask, gassbluss, øllskap og tv (?). Vekt 6000 lbs. Fyrer med ved, men det er mulig å jukse litt med å blande inn briketter dersom det er påkrevd. Bygget av David Klose i Texas, hvor ellers ;)
    Her renner tårene! endelig en skikkelig grill ;D
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Hvis man blir dekket av grillkull smelter vel grilldressen fast i kroppen...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Homo sapiens ... ? Eller Homo simpson?

    "OK. Grillen for tett på hekken, jeg løfter den unna, i stedet for å slukke, for da må jeg jo fyre opp igjen, og det kan ta minst 30 minutter."
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Apropos grillsesong.
    Vakker og velfungerende:

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Det er jo greit å ha en søppelbøtte når man griller. Fin den. ;D
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    har en 4-5 kilo ribbe fra jul i frysern. Noen forslag til grillings?

    Svineribbe er jo utrolig mørt, smakfullt og saftig (fett ::) )
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    har en 4-5 kilo ribbe fra jul i frysern. Noen forslag til grillings?

    Svineribbe er jo utrolig mørt, smakfullt og saftig (fett ::) )
    Ta ribben opp fra frysen dagen før.

    Hent også frem en kilo scampi mens du er nedi der og tin dem. Marineres i linmejuce, olje, chili og urter.

    Tre scamiene på spyd, gjerne sammen med litt sopp som har surret litt i sitronsmør og noen biter mango. Trenger ikke lang til på grillen.

    Når svineribben og scampiene er tatt ut finner du kanskje også de frosne sjokoladefondanteen du satt de i forige uke i ferdige aluminiumsformer. De skulle passe fint til grillen når de er frosne for når de er stekt utenpå er de akkurat smeltet inni. I allefall om du har kulegrill/pølsekrematorium.

    Nå er det også blitt bedre plass til å legge svineribben tilbake enda lenger ned i frysen. Den trenger nok et år eller to til der for å godgjøre seg skikkelig.

    Bon apetit!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    rolfozzy skrev:
    Hater de der. Stygge, rektangulære flekker overalt allerede, der gresset er ødelagt for sesongen, i flere av parkene rundt der jeg bor.
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Coca Cola er fint til marinering, sammen med mer tradisjonelle krydder som salt og pepper :)
    Cola gir en lett fin søtlig smak, mildere enn tradisjonell amerikansk Barbequesaus!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    La den der helvetes engangsgrillen ligge igjen på bensinstasjonen, alle sammen!
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    La den der helvetes engangsgrillen ligge igjen på bensinstasjonen, alle sammen!
    Ja de er greie nok de som blir solgt på Rema.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Lenge siden grillsesongen startet her i gården :)
    Etter at den ene gassgrillen avløste den andre pga. dårlige deler, brennere som ikke var av den rustfrie typen etc. (Har vel vært igjennom de fleste prisklasser her nå ;)), så bestemte jeg meg i fjor for å gå tilbake til det jeg alltid har foretrukket. Nemlig kull/briketter. Jeg investerte i en Weber kulegrill (57cm) med diverse tilbehør.
    Fy søren... når man lærer seg kunsten med direkte/indirekte grilling, og bruker lokket (som det er ment å gjøres). Da blir maten tilbredt på en nærmest uslåelig måte.
    I dag f.eks hadde jeg originale bbq spare ribs, og marinert indrefilet av svin. Utrolig flott når man får til den deilige karamelliseringen som virkelig smaker av grill, og røyk :)

    Har også fått tak i oppskriften på en av de heftigste bbq "marinadene" som jeg har vært borte i.
    Skikkelig Texas style ;)

    Man tar en tom ketchup flaske og tilsetter 1/6 salt, 1/6 Cayennepepper (den "milde" typen som man får på glass), 1/6 oliven olje, 1/6 paprika pulver, 2/6 vann. Man rister og blander godt. Denne holder seg i ukesvis i kjøleskapet.
    Man bruker denne med å "sprute" på kjøttet underveis i grillinga.
    Blandingen med vann og salt, samt paprika gjør at man får et lite spicy "kick" (uten at det blir for sterkt). Saltet blir også så utblandet at man ikke oversalter maten.
    Cayennepepperet og paprikaen bidrar til at man får den karakteristiske røyksmaken i kjøttet.

    Høres kanskje litt "rart" ut, men dette virker utrolig godt, smaker fortreffelig, og bør bare prøves.

    Mmmmmm.... ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Her er en argentinsk asador. Han har vært ute i skogen og hentet ulike vedstykker fra quebracho-treet. Der regnes det som feil å bruke trekull, man skal begynne med ved, og så vente til det ligger igjen og gløder. Quebracho-treet er spesielt velegnet.
    Jeg pleier bruke en sekk bjørkeved - ikke helt perfekt, fordi bjørk har oljer i seg som kan sette smak, men brenner det godt, så skaper det glør som lever lenge.



    Mange fine råd her:

    http://www.asadoargentina.com/
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    Jøgga skrev:
    La den der helvetes engangsgrillen ligge igjen på bensinstasjonen, alle sammen!
    Det er litt av greia med min Weber Q200! Slå den sammen og ta den med.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    ErosLoveking skrev:
    har en 4-5 kilo ribbe fra jul i frysern. Noen forslag til grillings?
    Svineribbe er jo utrolig mørt, smakfullt og saftig (fett ::) )
    Bein den ut. Bland deg en rom og cola. Skjær det mønsteret du måtte ønske i svoren, for aller best resultat anbefales Wipers logoen. Gni den inn med salt og pepper på begge sider. Vent litt, når jeg tenker meg om er det enklest å skjære inn Wipers logoen før du beiner den ut.
    Smør innsiden med en tomatpesto du liker. Ta deg en slurk rom og cola. Spre på med rikelige mengder av finhakket hvitløk, chilli(med frø,) løk, sorte oliven(etter at du har fjernet stenene,) marinert feta og basilikum. Hell på en del av fetamarinaden. Ta deg en slurk rom og cola. Dersom du har hjemmelaget kætsjupp passer det fint å sprute på litt av denne. Jeg mener litt. Det går selvfølgelig fint med en god kætsjupp du har kjøpt et sted også altså.
    Fyll i et glass Chablis. Nå har du kommet så langt i prosessen at du må be LoveQueen om assistanse. Mens du venter på at hun bretter opp ermene tar du deg en ny slurk av rom og colaen. Nå skal dere rulle ribben så hardt dere klarer og surre den med ståltråd. Her kan det bli en del klabb og babb med armer i kryss og ståltråd i tvers, ha derfor et smil på lur og glasset med Chablis i bakhånd.

    Jeg pleier å rulle den hit og dit på grillen og når svoren har blitt sprø legger jeg den på litt aluminiumsfolie slik at jeg får med meg mest mulig av de fantastiske saftene. Hell dette på siden av tallerkenen. Serveres sammen med en lun potetsalat laget med grov sennep, reddikker, rødløk, hvitløk, chilli, gressløk, feta og oliven.

    Jeg er såpass begeistret for dette at jeg kjøper inn en god del ribber hver jul.
    Fungerer også meget bra med utbenet lammelår.

    EDIT: jeg tar tilbake det med potetsalaten. Det er så mange smaker og ting som skjer med ribben at jeg anbefaler kokte poteter med litt smør, finhakket basilikum og salt på.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Takk for tips.
    Er ganske god på rom ( og cola) så det tror jeg skal gå bra.
    Enda bedre rom + rom + rom + noen juicer og garnityr. ;D

    Hvor mange flasker rom anbefaler du i prosessen? Én, to eller tre? Tror tre kan bli litt mye.

    Det som er veldig digg med ribbe, og som sikkert fint kan praktiseres på grillen når jeg tenker meg om, er "thai-style".

    Skjærer opp ribba i drøye halvcentimeter tykke skiver. Griller disse som hvilke som helst andre kjøttslingser.
    Legger så et stykk grillet skive inn i et friskt salatblad som pakkes rundt. Dyppes i varierte skåler dippings eller sauser, fortrinnsvis thai/asia-aktig selvsagt. Peanøtdip, chilli/ingefær/hvitløk/koriander, fiskesaus, sur/søt etc. Variasjonene er mange.

    :) :) :) :) :)

    Roberten, vi er nok ganske samstemte på at ribbe er såpass bra, at også her blir det kjøpt inn noen kilo ekstra til jul, for min del med forsommeren i tankene.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    ErosLoveking skrev:
    Hvor mange flasker rom anbefaler du i prosessen? Én, to eller tre? Tror tre kan bli litt mye.
    Tre kan nok bli i meste laget ja ;D
    Ellers hørtes rom og 'noen juicer' ut som gode ting. Det må utforskes.

    ErosLoveking skrev:
    Det som er veldig digg med ribbe, og som sikkert fint kan praktiseres på grillen når jeg tenker meg om, er "thai-style".

    Skjærer opp ribba i drøye halvcentimeter tykke skiver. Griller disse som hvilke som helst andre kjøttslingser.
    Legger så et stykk grillet skive inn i et friskt salatblad som pakkes rundt. Dyppes i varierte skåler dippings eller sauser, fortrinnsvis thai/asia-aktig selvsagt. Peanøtdip, chilli/ingefær/hvitløk/koriander, fiskesaus, sur/søt etc. Variasjonene er mange.
    Etter å ha lest dette plukket jeg ut en ribbe fra fryseren og la den til tining i kjøleskapet så den er klar til fredagen. Det der hørtes meget fristende ut og skal absolutt forsøkes.

    ErosLoveking skrev:
    Roberten, vi er nok ganske samstemte på at ribbe er såpass bra, at også her blir det kjøpt inn noen kilo ekstra til jul, for min del med forsommeren i tankene.
    Gode ting. Sommeren er i mye større grad ribbesesong enn jula her i heimen ja.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Jeg ivrer for å flytte julaften til 24/6. ribben kan grilles og sommerferien starter i enden av juleferien
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ErosLoveking skrev:
    Skjærer opp ribba i drøye halvcentimeter tykke skiver. Griller disse som hvilke som helst andre kjøttslingser.
    Legger så et stykk grillet skive inn i et friskt salatblad som pakkes rundt. Dyppes i varierte skåler dippings eller sauser, fortrinnsvis thai/asia-aktig selvsagt. Peanøtdip, chilli/ingefær/hvitløk/koriander, fiskesaus, sur/søt etc. Variasjonene er mange.

    :) :) :) :) :)

    du er inne på noe her, eros.

    men prøv også å ha litt kokt vermicelli, koriander og en strimmel agurk oppå kjøttet før du ruller salatbladet sammen.

    dipp:
    hoisin. tynne ut med litt nykokt vann. sleng oppi finknust peanøtter, litt finhakket chili og hvitløk, noen dråper lime.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor skal man tilberede maten på steinaldervis bare fordi det er blitt litt varmere i været?

    De fleste moderne komfyrer har dog elektrisk grillelement, bruk det! Fan ikke rart at kvinnefrigjøringen har tatt helt av i dette landet når ellers oppegående menn lar hustruen tilberede maten utendørs i friluft!? Eller ennå værre, gjør det selv! Nåja vi ser jo hvorhen dette bærer. ;D ;D ;D
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    65finger skrev:
    Jeg ivrer for å flytte julaften til 24/6. ribben kan grilles og sommerferien starter i enden av juleferien
    Du oppnår alt det du er ute etter - unntatt ny dato for julaften - hvis du flytter til veldig sydlige breddegrader, f.eks. til Australia. Det rare er at selv down there driver de og maser om white christmas og slikt - selv om de sprader rundt i sommershorts og griller for harde livet.

    For øvrig er det ingenting i veien for å grille vinterstid på våre breddegrader heller. Jeg har i mange år bedrevet helårsgrilling. Hamstrer en 20-30 poser med grillkull i slutten av september - grillkull er litt problematisk å få tak i utover vinteren - dermed er jeg i business. Jeg griller nesten hver helg, også i vintersesongen - uavhengig av vær og vind. Litt godt fottøy og en gammel vinterfrakk kan være nyttig å ha - men ellers varmer grillen såpass godt at man klarer seg forbausende godt. Et lite glass rødvin eller to hjelper også - sommer som vinter.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Nyttårs-kalkunen ble (gass)grillet ute! 8)
    4,5kg+ fyll, ~45min/pr side...

    Arne K
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    Up Its Ass Beer Chicken

    Denne har jeg med stort hell servert flere ganger - et kinder egg av en mat rett. Sikrer samtale emne, inspirasjon :) og smak!

    Høne eller Stange kylling - penetrert på ølboks. Plenty av oppskrifter der ut.

     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Ulf-B skrev:
    65finger skrev:
    Jeg ivrer for å flytte julaften til 24/6. ribben kan grilles og sommerferien starter i enden av juleferien
    Du oppnår alt det du er ute etter - unntatt ny dato for julaften - hvis du flytter til veldig sydlige breddegrader, f.eks. til Australia. Det rare er at selv down there driver de og maser om white christmas og slikt - selv om de sprader rundt i sommershorts og griller for harde livet.

    For øvrig er det ingenting i veien for å grille vinterstid på våre breddegrader heller. Jeg har i mange år bedrevet helårsgrilling. Hamstrer en 20-30 poser med grillkull i slutten av september - grillkull er litt problematisk å få tak i utover vinteren - dermed er jeg i business. Jeg griller nesten hver helg, også i vintersesongen - uavhengig av vær og vind. Litt godt fottøy og en gammel vinterfrakk kan være nyttig å ha - men ellers varmer grillen såpass godt at man klarer seg forbausende godt. Et lite glass rødvin eller to hjelper også - sommer som vinter.
    TAKK!! Ulf-B det burde jeg ha tenkt på selv. flytte til Australiaplan skal iverksettes NÅ
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Griillseseonger er over nå. Grillingen begyner normalt i finuka i april her vestpå..dererter det det bare sorgen til august.Men helgen 6/6 var fin
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Endelig noen som tar et oppgjør med den heselige praksisen med å marinere grillkjøtt.

    http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=576055

    - Marinering er sterkt overvurdert og en konstant trussel mot god grillmat, mener tidligere Norgesmester i kokkekunst, Tommy Østhagen.

    - Ikke før er sjømaten trukket opp fra ramsalt hav eller et fredelig tjern, så bærer det rett ut i et bad av udefinerbare væsker som skal gi grillkokken anerkjennende blikk resten av kvelden. Men det er enda mer synd på kjøttråvarene. De er ikke engang fortrolig med det våte element. Like fordømt blir de dynket med salsa, penslet med honning, dyppet i østerssaus og langsomt strupet i ubehagelige plastposer i mange timer før grillen er planlagt avfyrt, smeller han til.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Han har selvsagt rett i at man ikke drukner sjømat i marinade (i det vi lar scampi forbli ubetraktet i denne sammenhengen). Det samme gjelder for mørt kvalitetskjøtt. Derimot kan marinader og sauser ofte være det som gjør i utgangspunktet semmert kjøtt (f.x. oksebryst, svinenakke, ribs og lignende) til en gustatorisk opplevelse.

    Som norgesmester har han utvilsomt spisskompetanse, men utsagnet om at sukkerholdige sauser er verst og ”svir seg” viser bare at mannen ikke kan grille, eller mer sannsynlig – ikke vil innrømme at han kan det. Det er noe med kokkespesialister og grilling ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Marinader eksisterer vel først og fremst for å kamuflere dårlige eller bedervede råvarer.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    marinering kan gjøres feil eller riktig.

    kategorisk avfeieng av all form for marinering er for fantasiløse folk med lammede smaksløker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn