grillsesongen i full gang

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    For de som har erfaring med Italiensk pizza på grillen, hvordan unngå svidd bunn?

    På de 2-3 første går det greit, etter dette blir bunnen nesten forkullet. Jeg regner med at det har noe med fuktighet/varmeledningsevne å gjøre, men finner det vanskelig å tro at pizzasteinen beholder så mye av fuktigheten den drar ut av bunnen, vi snakker 320grader og tynn bunn.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    AKA skrev:
    ErosLoveking skrev:
    New York??

    sjekk favorittstedet mitt, Fette Sau. Det kaller jeg BBQ

    http://www.fettesaubbq.com/
    Skal neste uke, lurer paa om jeg ikke skal svinge innom denne plassen:) Takk for tipset!
    heldiggris! ;)
    Utenom digg mat, øl og bourbon, prøv også den lokale Brooklyn Colaen. (som jeg ikke kommer på navnet i farta)



    Når du først er igang med oppfeiting, ta også turen innom Madison Square Park og "Shake Shack" http://www.shakeshacknyc.com/

    en god solid "Shack Stack" får fart på kolesterolen. ;D
     

    AKA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    6
    ErosLoveking skrev:
    AKA skrev:
    ErosLoveking skrev:
    New York??

    sjekk favorittstedet mitt, Fette Sau. Det kaller jeg BBQ

    http://www.fettesaubbq.com/
    Skal neste uke, lurer paa om jeg ikke skal svinge innom denne plassen:) Takk for tipset!
    heldiggris! ;)
    Utenom digg mat, øl og bourbon, prøv også den lokale Brooklyn Colaen. (som jeg ikke kommer på navnet i farta)



    Når du først er igang med oppfeiting, ta også turen innom Madison Square Park og "Shake Shack" http://www.shakeshacknyc.com/

    en god solid "Shack Stack" får fart på kolesterolen. ;D
    Takker for gode tips, de hamburgerne ser grisegode ut, og skal testes!

    Naar det kommer til god gammeldags burger i NY er jeg fan Big Nick's Burger Joint:)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har forsøkt Craig's Apple Cobbler som skal være verdens beste i følge reklamen?

    Slang den på grillen i går kveld men for meg var det en stor skuffelse.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Roald skrev:
    For de som har erfaring med Italiensk pizza på grillen, hvordan unngå svidd bunn?

    På de 2-3 første går det greit, etter dette blir bunnen nesten forkullet. Jeg regner med at det har noe med fuktighet/varmeledningsevne å gjøre, men finner det vanskelig å tro at pizzasteinen beholder så mye av fuktigheten den drar ut av bunnen, vi snakker 320grader og tynn bunn.
    Jeg har ingen erfaring med grilling av pizza - men er ikke 320 grader litt vel varmt? Når vi steker pizza i stekeovnen - og det gjør vi stort sett hver lørdag - stiller vi termostaten på 275 grader. Jeg ville ha prøvd meg med noe i området 250-275 grader på grillen. Litt lavere temperatur og litt lengre steketid - det er min patentoppskrift på å unngå at ting blir svidd. Og minimalt med undervame - hvis du kan få til det.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Ulf-B skrev:
    Roald skrev:
    For de som har erfaring med Italiensk pizza på grillen, hvordan unngå svidd bunn?

    På de 2-3 første går det greit, etter dette blir bunnen nesten forkullet. Jeg regner med at det har noe med fuktighet/varmeledningsevne å gjøre, men finner det vanskelig å tro at pizzasteinen beholder så mye av fuktigheten den drar ut av bunnen, vi snakker 320grader og tynn bunn.
    Jeg har ingen erfaring med grilling av pizza - men er ikke 320 grader litt vel varmt? Når vi steker pizza i stekeovnen - og det gjør vi stort sett hver lørdag - stiller vi termostaten på 275 grader. Jeg ville ha prøvd meg med noe i området 250-275 grader på grillen. Litt lavere temperatur og litt lengre steketid - det er min patentoppskrift på å unngå at ting blir svidd. Og minimalt med undervame - hvis du kan få til det.
    Ikke helt enkelt å unngå undervarme på en grill ;)

    Jeg prøvde et par Grandiosaer i Weber'n og de ble brent ganske raskt (225 grader). Etterhvert forstod jeg at den midterste av de tre brennerne ikke skulle vært tent - da minsker faren for brenning rett på pizzaen. 225 grader er for varmt - i en stekeovn er varmeelementene over og under og pizzaene blir stekt fra alle sider, men på en grill er de kun under og det blir fort veldig varmt på undersiden. Neste gang vil jeg prøve rundt 175 grader og kun de ytterste brennerne.
    Bortsett fra noe brent underside, ble pizzaene bemerkelsesverdig saftige og smaksrike.
     
    N

    nb

    Gjest
    Ulf-B skrev:
    Jeg har ingen erfaring med grilling av pizza - men er ikke 320 grader litt vel varmt? Når vi steker pizza i stekeovnen - og det gjør vi stort sett hver lørdag - stiller vi termostaten på 275 grader. Jeg ville ha prøvd meg med noe i området 250-275 grader på grillen. Litt lavere temperatur og litt lengre steketid - det er min patentoppskrift på å unngå at ting blir svidd. Og minimalt med undervame - hvis du kan få til det.
    320 grader er også egentlig for lavt, en ordentlig vedfyrt pizzaovn har fort 450 grader eller så, derfor en italiensk pizza bli ferdig på svært få minutter. Jeg steker selv i ovnen på 300 grader, men kun fordi den ikke går høyere;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Supertramp skrev:
    Ikke helt enkelt å unngå undervarme på en grill ;)

    Jeg prøvde et par Grandiosaer i Weber'n og de ble brent ganske raskt (225 grader). Etterhvert forstod jeg at den midterste av de tre brennerne ikke skulle vært tent - da minsker faren for brenning rett på pizzaen. 225 grader er for varmt - i en stekeovn er varmeelementene over og under og pizzaene blir stekt fra alle sider, men på en grill er de kun under og det blir fort veldig varmt på undersiden. Neste gang vil jeg prøve rundt 175 grader og kun de ytterste brennerne.
    Bortsett fra noe brent underside, ble pizzaene bemerkelsesverdig saftige og smaksrike.
    Joda det er lett, man bruker indirekte varme på grillen. Selv bruker jeg kullgrill fra Weber, og det er overhodet ingen problem å sette opp indirekte varme; man bruker de medfølgende kullsperrer og legger kullet til sidene for veldig mange retter. 47cm-grillene går fint, men 57cm-grillene er selvsagt enda lettere.

    Det er muligens ikke like lett med gassgrill, men det bruker man jo ikke :)
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Indirekte grilling med en 3-brenner gassgrill er fullt mulig. Det er en av fordelene med 3 brennere - den i midten er da ikke i funksjon.

    Gassgrill er svært effektivt og jo, det bruker man.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Vel det fungerer helt perfekt på de første, ca 3,5 min og den ser ut og smaker som ekte Italiensk 8)

    Så spørsmålet er hva som endrer seg, fuktighet vil gi bedre varmeoverføring mellom stein og bunn og dermed blir den svidd, men er dette egentlig mulig ??? andre forslag?
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Vi som ikke får lov til annet pg.a bosituasjon, bruker selvsagt gass Vidar. ;)

    Har "grillet" pizza to ganger i år, på grillstein selvsagt. Første gang var svært vellykket andre gang så som så (tynn og tykk bunn). Tynn bunn er tingen og bra guffe på grillen. Bruker pizzabakepapir imellom de første 6-7 minuttene, resten av grillingen foregår direkte på steinen.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Bruker pizzabakepapir imellom de første 6-7 minuttene, resten av grillingen foregår direkte på steinen.
    Bra tips. Det eller aluminiumsfolie bør gjøre susen for å unngå brenning.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Indirekte grilling på gassgrill

    De fleste gass grillene som selges i dag har 2 eller flere brenner. For og kunne steke indirekte må vi ha muligheten for å legge steken på et sted hvor vi ikke får direkte varme. Husk, grillen må ha lokk for å steke indirekte. Dette kan du gjøre på en av følgende måter:

    1. Steng den brenneren som er direkte under steken og benytte en av de andre brennerne som varmekilde.
    2. Bruk et stekestativ eller en drypp panne under kjøttet. Da kan den brenneren som er direkte under steken fortsatt være på (lavt). Dette er nok kanskje den beste metoden om man ønsker å ta vare på skyen av det man steker for videre bearbeidelse til laging av saus. Bruker du drypp panne, er det viktig at denne fylles med vann for å forhindre oppflamming av fett fra maten

    Indirekte grilling på kullgrill

    For å grille indirekte på en kullgrill må det benyttes en drypp panne, eller aluminiumsform som legges på kullristen under maten som skal stekes. Videre så legges det jevnt med kull eller briketter på alle sider av drypp pannen for jevnest mulig varme. Briketter er å foretrekke da de varer lengre enn trekull. Fyll drypp pannen med vann for å forhindre oppflamming fra fettet i pannen. Husk at mengde kull/briketter du bruker vil være avgjørende for hvor varmt det blir. Det kan være greit og heller fylle på litt under veis i prosessen.


    Kilde: http://novaplan.no/index.php?menuid=77&expand=11,77

    edit: teksten er klipp-og-lim og har en del ord delings feil :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vidar P skrev:
    Supertramp skrev:
    Ikke helt enkelt å unngå undervarme på en grill ;)

    Jeg prøvde et par Grandiosaer i Weber'n og de ble brent ganske raskt (225 grader). Etterhvert forstod jeg at den midterste av de tre brennerne ikke skulle vært tent - da minsker faren for brenning rett på pizzaen. 225 grader er for varmt - i en stekeovn er varmeelementene over og under og pizzaene blir stekt fra alle sider, men på en grill er de kun under og det blir fort veldig varmt på undersiden. Neste gang vil jeg prøve rundt 175 grader og kun de ytterste brennerne.
    Bortsett fra noe brent underside, ble pizzaene bemerkelsesverdig saftige og smaksrike.
    Joda det er lett, man bruker indirekte varme på grillen. Selv bruker jeg kullgrill fra Weber, og det er overhodet ingen problem å sette opp indirekte varme; man bruker de medfølgende kullsperrer og legger kullet til sidene for veldig mange retter. 47cm-grillene går fint, men 57cm-grillene er selvsagt enda lettere.

    Det er muligens ikke like lett med gassgrill, men det bruker man jo ikke :)
    Nei, gassgrill bruker man ikke...

    Jeg har en 57cm Weber kullgrill - og der gjør jeg akkurat som Vidar P beskriver det: skyver praktisk talt alt kullet til side, og voilà - neglisjerbar undervarme. Hele hemmeligheten bak grilling, det - ingen svidde middager her i gården. Ikke noe stress med flammer og slikt heller - det blir til gjengjeld god tid til avslappende vinsmaking for husets grillmester mens det grilles.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Ulf-B skrev:
    Nei, gassgrill bruker man ikke...
    nei, når du sier det så er det sikkert slik :)

    Moderne mennesker bruker gassgrill, touch telefoner, FLAC filer, streamtjenester og CD plater.
    Ur-mennesker bruker kullgrill, analoge fasttelefoner, kassetter, FM radio og LP plater..... :)

    Kombinasjon av ovennevnte enkeltdeler er selvfølgelig fullt mulig.

    Hva som er best er ingen diskusjon, bare smak & behag. Hehe
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Gassgrill, vinyl, FM radio og en flaske rom i ny og ne, funker fint det. :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Supertramp skrev:
    Ulf-B skrev:
    Nei, gassgrill bruker man ikke...
    nei, når du sier det så er det sikkert slik :)

    Moderne mennesker bruker gassgrill, touch telefoner, FLAC filer, streamtjenester og CD plater.
    Ur-mennesker bruker kullgrill, analoge fasttelefoner, kassetter, FM radio og LP plater..... :)

    Kombinasjon av ovennevnte enkeltdeler er selvfølgelig fullt mulig.

    Hva som er best er ingen diskusjon, bare smak & behag. Hehe
    Det var Vidar P som sa det - hehe.

    Jeg tror jeg hører til denne kombinasjonsgruppen din, jeg:

    Min moderne fasade: FLAC, harddisk, internett, kjøper (men spiller ikke) CD-plater
    Mitt indre ur-menneske: Kullgrill, analog fasttelefon

    Smak og behag er en viktig faktor, ja - man må følge sin indre stemme og ha det godt med seg selv.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Er det noen som allerede har funnet frem grillen ?? Eller har starten med et prosjekt med å pimpe den ??




    Velkommen til grillsesongen 2011 ;D

    Min står klar ! ;D Til bruk .... Ja grillen assa .... :p

    Pøs på med mer ideer og tips ..
     
    N

    nb

    Gjest
    Godt kamuflert i en normal døll emballasje fra Nordfjord Kjøtt solgte de fersk entrecôte fra Uruguay til 118 kroner kiloen på Rema 1000 i forrige uke, regner med det ikke var en engangshendelse.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Endelig er grillsesongen igang igjen, grilla 3 dager siden den fikk vårpussen i helga!
    Skal bli spennende og se hvor lenge jeg bruker på å tømme den 5liter store propantanken.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Noen som har erfaringer med ølmarinade og grilling?

    Hvilket øl passer til hva osv.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Grillet hel indrefilet på lørdag ... Eller for å være helt korrekt - på bål(plassen min).
    Weberen er ikke tatt fram enda. Og det blir en så vannvittig bra stekeskorpe på det da .. Yammiiii
    Rød/rosa innvendig ...
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Ny Weber kullgrill innkjørt. Fått en myk start med chipotlerøkte pølser og noen fine bratwurstere. Sesongen er definitivt i gang. Livet er for kort til gass.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ahh, kom på at vi har indrefilet liggende i fryseren, den skal på grillen i dag koste hva det koste vil!!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Har laget en grillpaviljong på terassen, nå skal der innhandles en gassgrill.

    Hva anbefales? Fornuftig prisnivå, vi snakker grill ikke HiFi!!

    Har så langt satt et tak på 3500,-

    På grunn av tredekke på terassen er kull utelukket.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Har laget en grillpaviljong på terassen, nå skal der innhandles en gassgrill.

    Hva anbefales? Fornuftig prisnivå, vi snakker grill ikke HiFi!!

    Har så langt satt et tak på 3500,-

    På grunn av tredekke på terassen er kull utelukket.
    Nei - det er det ikke det såå ;D En kan ha en skiferplate under - slik som jeg skal ha på min nye terrasse - innfelt.

    1x1 meter bør holde.

    Grill = briketter/kull 8)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    jan#jan skrev:
    pahf skrev:
    Ahh, kom på at vi har indrefilet liggende i fryseren, den skal på grillen i dag koste hva det koste vil!!
    Helt klart en vinner ... 8)
    Blir en enda større vinner hvis jeg får kontakt med lyset i mitt liv slik at hun får tatt den opp fra fryseren mens jeg er på jobb ;D
     
    J

    J.J

    Gjest
    pahf skrev:
    jan#jan skrev:
    pahf skrev:
    Ahh, kom på at vi har indrefilet liggende i fryseren, den skal på grillen i dag koste hva det koste vil!!
    Helt klart en vinner ... 8)
    Blir en enda større vinner hvis jeg får kontakt med lyset i mitt liv slik at hun får tatt den opp fra fryseren mens jeg er på jobb ;D
    Har du hørt om SMS ?? ;D
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    jan#jan skrev:
    pahf skrev:
    jan#jan skrev:
    pahf skrev:
    Ahh, kom på at vi har indrefilet liggende i fryseren, den skal på grillen i dag koste hva det koste vil!!
    Helt klart en vinner ... 8)
    Blir en enda større vinner hvis jeg får kontakt med lyset i mitt liv slik at hun får tatt den opp fra fryseren mens jeg er på jobb ;D
    Har du hørt om SMS ?? ;D
    Vi prøver de kanaler vi kan, vurderer og ringe naboen snart ;D
     
    J

    J.J

    Gjest
    pahf skrev:
    jan#jan skrev:
    pahf skrev:
    jan#jan skrev:
    pahf skrev:
    Ahh, kom på at vi har indrefilet liggende i fryseren, den skal på grillen i dag koste hva det koste vil!!
    Helt klart en vinner ... 8)
    Blir en enda større vinner hvis jeg får kontakt med lyset i mitt liv slik at hun får tatt den opp fra fryseren mens jeg er på jobb ;D

    Har du hørt om SMS ?? ;D
    Vi prøver de kanaler vi kan, vurderer og ringe naboen snart ;D

    Lettere og gjøre alt selv....... ::) kjenner meg igjen .... :p
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    "Houston we have made contact..." Indrefileten er under opptining! :D
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    Spiralis skrev:
    Har laget en grillpaviljong på terassen, nå skal der innhandles en gassgrill.

    Hva anbefales? Fornuftig prisnivå, vi snakker grill ikke HiFi!!

    Har så langt satt et tak på 3500,-

    På grunn av tredekke på terassen er kull utelukket.
    Jeg har selv en weber 210 synes det er litt liten, hadde jeg kjøpt ny i dag så hadde det blitt med 3 brennere på rekke, den jeg har nå har 2, en i front og en i bakkant

    Så forøvrig en grill på Byggmakker med glass i lokket, så genialt ut
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Har laget en grillpaviljong på terassen, nå skal der innhandles en gassgrill.

    Hva anbefales? Fornuftig prisnivå, vi snakker grill ikke HiFi!!

    Har så langt satt et tak på 3500,-

    På grunn av tredekke på terassen er kull utelukket.
    Her inne er det jo hjelp å få......
    Har samme ønske som deg Spiralis.

    La disse fyrbøtterne brenne i helvete!! ;D
     
    J

    J.J

    Gjest
    emotikon skrev:
    Spiralis skrev:
    Har laget en grillpaviljong på terassen, nå skal der innhandles en gassgrill.

    Hva anbefales? Fornuftig prisnivå, vi snakker grill ikke HiFi!!

    Har så langt satt et tak på 3500,-

    På grunn av tredekke på terassen er kull utelukket.
    Her inne er det jo hjelp å få......
    Har samme ønske som deg Spiralis.

    La disse fyrbøtterne brenne i helvete!! ;D
    Ypper du ?? ;D

    Ta det heller inne i stekepanna eller ovnen (som sikkert har grillfunksjon) - Kjøp heller mer grillmat ;)

    Gass er feigt - det og IKKE yppe mot naboer likeså.... ;D
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    jan#jan skrev:
    emotikon skrev:
    Spiralis skrev:
    Har laget en grillpaviljong på terassen, nå skal der innhandles en gassgrill.

    Hva anbefales? Fornuftig prisnivå, vi snakker grill ikke HiFi!!

    Har så langt satt et tak på 3500,-

    På grunn av tredekke på terassen er kull utelukket.
    Her inne er det jo hjelp å få......
    Har samme ønske som deg Spiralis.

    La disse fyrbøtterne brenne i helvete!! ;D
    Ypper du ?? ;D

    Ta det heller inne i stekepanna eller ovnen (som sikkert har grillfunksjon) - Kjøp heller mer grillmat ;)

    Gass er feigt - det og IKKE yppe mot naboer likeså.... ;D
    Da har du ikke prøvd annet enn kull altså....? Steikepanne eller grill i ovnen du liksom. ;D

    Har hatt gassgrill i mange år, men eks'n stakk av med den, så jeg vil ha det like komfortabelt med å tilberede litt større måltid utendørs. Da er en grei gasssgrill tingen serr'u.
    Husker med gru NidarosAudioForening gjengen stå og nærmest banne over risten på kulegrillen sist
    sommer....
    Nei, jeg vil tilbake til slik jeg hadde det før ;)
    ( er det ikke slik vi litt middelaldrende ofte vil ha det da.....? )
     

    sand19

    Medlem
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    41
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    får prøve og slenge inn ett spm her. noen som vet hvor man får kjøpt gass til grill? hvor mye koster det ca. første gangen må man vel kjøpe kanne også?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De fleste bensinstasjoner har og Jernia foreks. Pris mellom 400-600kr for førstegangs kjøp tror jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn