Ikke akkurat highend-kjøtt, men likevel.
Har et par ribber liggende i frysa, ett av de skal til pers ila helga. Sous Vide eller grill? Gode forslag til kremering på gass mottas med takk.
Det gleder meg å se at en østlandsborger skjønner at det er mulig å spise svineribbe i andre måneder enn desember. Eneste forklaring jeg finner er at du ikke er innfødt. Dette er så absolutt high-end-kjøtt, faktisk noe av det beste jeg vet og det koster kun 29,90 pr. kilo også om man hamstrer på dumpingsalget før jul. Kan brukes til svært mye - for eksempel er det utmerket å lage pølser av siden fettmengden er noenlunde riktig for vellykkede pølser. Det kan lages masse asiatisk snadder av svineribbe, det er fett kjøtt og fett betyr smak.
Men temaet i kveld var grilling på gassgrill, så here goes:
Lag en dry rub, typiske ingredienser vil være løkpulver hvitløkspulver, spisskumin, paprikapulver,timian, salt, pepper, korianderfrø, brunt sukker, sennepspulver, cayennepepper, chilipulver osv osv søk litt rundt og finn en du synest ser god ut eller prøv deg litt frem. Del evt ribba i flere deler og bruk ulike ruber. For rubs er det tørkede krydder som gjelder.
Skjer av svoren, men pass på å la fettlaget like under bli mest mulig intakt. Gni ribba inn med ruben og la den stå noen timer eller helst over natten. Få tak i noe røykflis - du får kjøpt pakker fra Weber rundtomkring, hickory funker bra. Bløtlegg flisen en halvtimes tid og putt i en røykeboks, alternativt perforert aluminiumsfolie. Legg røykeboksen/foliepakken direkte på en brenner i grillen slik at røyken begynner å sive ut. La grillen avkjøle seg litt, lukk den, tape gjerne igjen sprekker med gaffatape og la stå på type 80-90 grader hele dagen mens du gjør noe annet. Dette tar en 6-7-8-9 timer. Om kjernetempen strides de lærde, men får du den over noen og 80 grader på denne måten blir kjøttet helt latterlig mørt og saftig.
Ribba bør være ganske feit i utgangspunktet.
Som en vri kan du skjere av bena og lage spareribs av de separat.
Server med en god bbq-saus, en grønn salat eller coleslaw eller godt surdeigsbrød eller påmmfri.
Skyll ned med hvitvin eller øl.