grillsesongen i full gang

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sand19

    Medlem
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    41
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    ja får vel ta en runde i dag. er det standar feste på gass kannene? kjøpt en weber gass grill.bor i oslo. vis noen har noen supre tips så sleng ut.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Prisen jeg henviste til var for ståltank. Komposit koster ca tusenlappen. Jernia har kampanje, 1000,- for 10 liters komposit nå.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Idag grillet jeg PINNEKJØTT for første gang !!
    Og det var en ubetinget suksess ;D ;D

    Kjøttet trakk i vann i ca 25-26 timer..
    Så rett på grillen - uten smakstilsetninger.
    MASSE smak - og det var bare og pøse på med øl ;D
    Halvkokte poteter inne og la dem på et grill fat på grillen for resten ...
    Kålrabistappe ble gjort inne ...
    Litt meierismør over potetene etterpå og nykvernet pepper...


    Om noe skulle vært gjort anderledes - så kunne det vært vannet i enda fler timer...

    Dette er det mest smakfulle jeg har hatt på grillen - og jeg har da hatt litt forskjellig .... 8)
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    vedr. grilltyper, jeg var på besøk hos noen som hadde en elektrisk Weber grill.
    Jeg ble utpekt til grilllærling, og det var den beste grillen jeg noen gang har vært borti.
    Maten smakte godt også.

    Er klar over at jeg banner i kirka .... ;D


    ;)
     
    J

    J.J

    Gjest
    slowmotion skrev:
    vedr. grilltyper, jeg var på besøk hos noen som hadde en elektrisk Weber grill.
    Jeg ble utpekt til grilllærling, og det var den beste grillen jeg noen gang har vært borti.
    Maten smakte godt også.

    Er klar over at jeg banner i kirka .... ;D


    ;)
    Hadde det ikke vært for at du heter Jan og liker horn - så hadde jeg grillet deg levende på den elektriske grillen på svak varme..... ;D

    ;)
     
    N

    nb

    Gjest
    Noen som vet om det finnes spesialtermometer som tåler å være inne i en kullgrill en stund? Jeg hadde et kjekt digitalt med en probe og ledning slik at selve enheten var utenfor grillen/ovnen, men det tok kvelden her en dag jeg grillet. Antar det var den intense varmen fra grillen som permanent skadet det. I følge termometeret var både kjernetemperaturen på entrecôten og romtemperaturen min 342 grader, noe jeg stiller meg noget tvilende til.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Engangsgrill er noe dritt. Var på "grilltur" i går og da var det engangsgrill som gjaldt. Bare røyk, os og sur smak. Neste gang går bøtte-kullgrillen med i bagasjen. Kan ikke leke grilling.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    Noen som vet om det finnes spesialtermometer som tåler å være inne i en kullgrill en stund?
    Jeg har også et Weber med probe, men synes det er så upraktisk med denne ledningen. Bruker simpelthen bare et vanlig steketermometer jeg, av typen (avbildet under) som koster fra noen tiere til en hundrelapp. Går smellbra så langt det.

    PS; grillen er en Weber Performer, som skyter rett opp i 350°C uten problem, termometeret tåler det.

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,49509.msg922620.html#msg922620
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    Ok, får se hva jeg finner på butikken.

    Ellers er skalaen på det termometeret illustrerende for manglende matkultur - de anbefalte temperaturene for ulike typer kjøtt er spinnville. Så godt som alle termometere med norsk tekst på opererer med altfor høye anbefalte temperturer.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig. 70-80°C i f.eks en indrefilet er jevnført med å ta livet av all godsmak.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Etter lagsommelig venting på en grill bestillt hos felleskjøpet kansellerte jeg i dag ordren oghar innhandlet ny gassgrill. Første gang med gassgrill for min del. Ganske spent på hvordan dette vil gå??



    4 brennere pluss sidebrenner.

    Vi får se, den ligger bak i bilen og skal monteres i morgen formiddag.
     

    Vedlegg

    J

    J.J

    Gjest
    Idag så har jeg montert benkeplate på det nye kjøkkenet mitt - og montert 2 elektriske og 2 gass topper.
    Hva har så det med grilling og gjøre ?? NADA ... det er fint inne..... ;D

    Men idag så ble middagen tilberedt ute ordinære ting ... rester av pinnekjøttet fra igår ble varmet opp,
    og noen grillskiver og en entrecote ble grillet. + MENYs hjemmelagde potet salat ..

    Øl og mojito til .... det er en fin sommer kveld oppskrift ;D
     
    N

    nb

    Gjest
    I følge statens ernæringsråd skal man spise maks 500g rødt kjøtt i løpet av uken. Jeg ryker på ukeskvoten i dag med god margin - en choritzo fuerte og en chilipølse til lunch og en entrecote på 600g (samboeren min skal også få smake en bit av den...) ligger til temperering nå. Suksess garantert. På køl.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Jeg sier bare vel unt nb - så får du heller få restskatt om staten mener du får i deg for mye rødt kjøtt ;D
     
    N

    nb

    Gjest
    jan#jan skrev:
    Jeg sier bare vel unt nb - så får du heller få restskatt om staten mener du får i deg for mye rødt kjøtt ;D
    Rema 1000 selger søramerikansk, fersk entrecote for 165 kroner kiloen. Latterlig billig for kjøtt fra Hereford eller Angus - dyr. Må være fullstendig nedsnødd for å kjøpe den udefinerbare pakken norsk kjøtt som ligger ved siden av til en tier mer pr kg. Porsjonene er 600g pr. pakke - perfekt for en 400-450g til far og en 150-200g til mor. Eller 600g til far om far er sulten.

    Garantert kvotekjøtt siden tollen på storfekjøtt i Norge er godt over 100-lappen pr. kg. Får nyte det så lenge det varer.
     
    J

    J.J

    Gjest
    nb skrev:
    jan#jan skrev:
    Jeg sier bare vel unt nb - så får du heller få restskatt om staten mener du får i deg for mye rødt kjøtt ;D
    Rema 1000 selger søramerikansk, fersk entrecote for 165 kroner kiloen. Latterlig billig for kjøtt fra Hereford eller Angus - dyr. Må være fullstendig nedsnødd for å kjøpe den udefinerbare pakken norsk kjøtt som ligger ved siden av til en tier mer pr kg. Porsjonene er 600g pr. pakke - perfekt for en 400-450g til far og en 150-200g til mor. Eller 600g til far om far er sulten.

    Garantert kvotekjøtt siden tollen på storfekjøtt i Norge er godt over 100-lappen pr. kg. Får nyte det så lenge det varer.
    Takk for tips !!!!
     
    N

    nb

    Gjest
    jan#jan skrev:
    Takk for tips !!!!
    Versågod, det er de pakkene i den Barbecue-serien deres.

    Slik skal en biff se ut (et eksemplar av den nevnte typen)



    Edit: Aberet med de er dog at emballasjen gjør at man ikke kan inspisere fettmarmoreringen før kjøp. Det er en bakdel, men jeg har fortært en del av disse og de har vært ypperlige alle som en.
     

    Vedlegg

    J

    J.J

    Gjest
    nb skrev:
    jan#jan skrev:
    Takk for tips !!!!

    Slik skal en biff se ut (et eksemplar av den nevnte typen)

    Edit: Aberet med de er dog at emballasjen gjør at man ikke kan inspisere fettmarmoreringen før kjøp. Det er en bakdel, men jeg har fortært en del av disse og de har vært ypperlige alle som en.
    Jepp !! Når jeg går og kikker på kjøtt som er skjært - så er det stort sett bare tynne slintrer .. T-bone steak på 1,5 cm .... :'( :-[
     
    N

    nb

    Gjest
    jan#jan skrev:
    Jepp !! Når jeg går og kikker på kjøtt som er skjært - så er det stort sett bare tynne slintrer .. T-bone steak på 1,5 cm .... :'( :-[
    Om du bor i Oslo så ordner Strøm-Larsen på Torshov T-bone i korrekt tykkelse for deg. Du får det muligens også på velassorterte dagligvareforretninger om du spør. Om han/hun i kjøttdisken har et snev av yrkesstolthet setter vedkommende sikkert stor pris på at du spør.

    Jeg var for noen år siden på en herregård i Sverige til lunch - jeg skulle ha indrefilet, kelneren spurte hvordan jeg skulle ha den stekt, jeg svarte som jeg alltid gjør at jeg foretrekker å nærmest ta livet av den i det jeg setter kniven i den. Kelneren kom tilbake med melding fra en overlykkelig kokk som endelig hadde fått en gjest som skjønner hvordan topp kjøtt skal konsumeres;)
     
    J

    J.J

    Gjest
    nb skrev:
    jan#jan skrev:
    Jepp !! Når jeg går og kikker på kjøtt som er skjært - så er det stort sett bare tynne slintrer .. T-bone steak på 1,5 cm .... :'( :-[
    Om du bor i Oslo så ordner Strøm-Larsen på Torshov T-bone i korrekt tykkelse for deg. Du får det muligens også på velassorterte dagligvareforretninger om du spør. Om han/hun i kjøttdisken har et snev av yrkesstolthet setter det sikkert stor pris på at du spør.
    På Vestbredden (Vestfold) ... 8)

    Får ordnet tykkelser ... men når en ser i kjøttdisken så ser det grufullt ut - og det pleier å være Meny.
    Men nå er det aftergrillings - ut og få i seg marsmellows og R&C ;D
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Noen her som har en dry-rub oppskrift eller to de vil dele? Selv bruker jeg en relativt kjedelig variant med brunsukker,salt,cheyenne, chilli, hvitløk og pepper.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det som er viktig med marinader er at de inneholder de 3 s-ene. Salt, surt og søtt... ( salt, syre og sødme ) som det heter på fint. Gjelder først og fremst på kjøtt. Etter det så er hvitløk (om man tåler/liker det) viktig. Jeg bruker også en del ingefær, koriander eller garam masala i mine kjøttretter. Men jeg er også glad i de indiske smakene. Varmer så godt fra innsiden og får hjertet til å banke, sveitte pærlene skal piple litt også. Men man trenger absolutt ikke å lage marinaden sterk.

    Det aller viktigste er å la kjøttet ligge lenge, i vertfall over natten som et absolutt minimum. La kjøttet bli romtemperert, og gjerne brune det i en stekepanne ( spes om du skal grille større stykker kjøtt) for å lukke porene i kjøttet raskes mulig. Før du varmebehandler kjøttet ( i stekepannen eller direkte på grillen) så kan det være lurt å tørke bort marinaden, da sukker og varme har lett for å lage litt trøbbel med smaken om man ikke passer på. Brent sukker smaker ikke speiellt godt. Karamelisert sukker derimot er godt. Men fra karamelisert til brent tar ikke lang tid på en grill. Man slipper også at kjøttet tar fyr, og det er lettere å rengjøre grillen etterpå.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Særlig tørr er denne ikke pahf, men i tilfelle man skulle fristes av en smak av Jamaica så slenger jeg den inn her likevel. Fikk den av en jamaicansk kokk i på Cuba noen år tilbake, jerk chicken er jo store greier der borte. Har med hell brukt denne på svin også, har dog ikke forsøkt med annet type kjøtt.

    1 rød løk
    1 teskje allehånde
    ½ teskje kanel
    1½ teskje timian
    ¼ teskje muskat
    ¼ kopp med toppene av vårløk
    2 teskjeer salt
    4 teskjeer pepper (foretrekker hvit her)
    2 spiseskjeer olje
    5+ små jalapenos
    2 spiseskjeer olje
    og sist men ikke minst en splæsj god rom til jerk'en og kokken.

    Kjør deilighetene noen runder i mikseren, smør inn kjøttet og jekk en iskald bayer.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    En kompis av meg jobber som kjøttskjærer på et slakteri som leverer dry aged highend-kjøtt til restauranter, og kanskje et par spesialutsalg. Avskjæret kverner de kjøttdeig av, til egen bruk, og jeg får et par kilo en gang i blant. Lagde burgere av dette i helga med hvitløk, ingefær, chili og ymse krydder. Har hatt de med på et par grillsessions i løpet av uka som har vært, gruser alt jeg har spist på burgersjapper.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Ikke akkurat highend-kjøtt, men likevel.
    Har et par ribber liggende i frysa, ett av de skal til pers ila helga. Sous Vide eller grill? Gode forslag til kremering på gass mottas med takk. :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Svineribbe?

    Om så, så beiner du ut kjøttet og tar av svor. Legger kjøttet i en god middels sterk og litt søtlig marinade. Bruk gjerne cola som base.

    Grilles på lav varme ( indirekte varme ) til en kjernetemp på 72-74 grader.

    Serveres i tynne skiver med en tomat og mozzerella salat. Gjerne med en dip eller to.

    Veldig enkelt og vedlig godt.
     
    N

    nb

    Gjest
    Ikke akkurat highend-kjøtt, men likevel.
    Har et par ribber liggende i frysa, ett av de skal til pers ila helga. Sous Vide eller grill? Gode forslag til kremering på gass mottas med takk. :)
    Det gleder meg å se at en østlandsborger skjønner at det er mulig å spise svineribbe i andre måneder enn desember. Eneste forklaring jeg finner er at du ikke er innfødt. Dette er så absolutt high-end-kjøtt, faktisk noe av det beste jeg vet og det koster kun 29,90 pr. kilo også om man hamstrer på dumpingsalget før jul. Kan brukes til svært mye - for eksempel er det utmerket å lage pølser av siden fettmengden er noenlunde riktig for vellykkede pølser. Det kan lages masse asiatisk snadder av svineribbe, det er fett kjøtt og fett betyr smak.

    Men temaet i kveld var grilling på gassgrill, så here goes:

    Lag en dry rub, typiske ingredienser vil være løkpulver hvitløkspulver, spisskumin, paprikapulver,timian, salt, pepper, korianderfrø, brunt sukker, sennepspulver, cayennepepper, chilipulver osv osv søk litt rundt og finn en du synest ser god ut eller prøv deg litt frem. Del evt ribba i flere deler og bruk ulike ruber. For rubs er det tørkede krydder som gjelder.

    Skjer av svoren, men pass på å la fettlaget like under bli mest mulig intakt. Gni ribba inn med ruben og la den stå noen timer eller helst over natten. Få tak i noe røykflis - du får kjøpt pakker fra Weber rundtomkring, hickory funker bra. Bløtlegg flisen en halvtimes tid og putt i en røykeboks, alternativt perforert aluminiumsfolie. Legg røykeboksen/foliepakken direkte på en brenner i grillen slik at røyken begynner å sive ut. La grillen avkjøle seg litt, lukk den, tape gjerne igjen sprekker med gaffatape og la stå på type 80-90 grader hele dagen mens du gjør noe annet. Dette tar en 6-7-8-9 timer. Om kjernetempen strides de lærde, men får du den over noen og 80 grader på denne måten blir kjøttet helt latterlig mørt og saftig.

    Ribba bør være ganske feit i utgangspunktet.

    Som en vri kan du skjere av bena og lage spareribs av de separat.

    Server med en god bbq-saus, en grønn salat eller coleslaw eller godt surdeigsbrød eller påmmfri.

    Skyll ned med hvitvin eller øl.
     
    Sist redigert:

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Supplerte gassgrillen med en kulegrill fra Weber. Blir liksom ikke skikkelig grillmat før røyken sprer seg fra en kullgrill. Morro greier!
    DSC_0614.JPG

    Idag får den ilddåpen med Porchetta. Lukten sprer seg utover hele nabolaget, gode ting!
    IMG_20150614_131823.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.125
    Antall liker
    9.438
    Nå får man jo ferdiggrillet mat på Rema 1000, bare å varme opp på grillen og spare masse tid.
    Undres på hva man skal med all tiden man sparer.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Grillsesongen er i full gang og har vært det en stund. I kveld skal det grilles surret lammebog. Skal gjøre nada med kjøttet utover å salte og pepre og gi det god grillsmak. Ratatouille til.

    Kanskje endatil fyre opp kullgrillen - sverger normalt til gass i det daglige siden det er en del enklere og kjappere, samt lettere å grille lenge på lav temperatur med en stor gassgrill.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.567
    Antall liker
    7.098
    Plukket med meg en Weber E320 i går og fikk buksert den opp på takterassen i ettermiddag. Monteringen gikk som en lek, her er Weber virkelig gode.

    Varmet opp med noen pølser og maiskolber til ungene. Etter at de var vel i seng var det tid for genereralprøven. To halvannen tomme tykke ribeye tomahawk av irsk Hereford. Penslet med olivenolje og krydret med nykvernet salt og pepper. Tre minutter på hver side på full fres, og deretter på rundt hundre grader til steketermometeret viste at kjernetemperaturen hadde nådd 58. Mens tomahawkene fikk hvile i aluminiumsfolie grillet jeg skiver med zucchini, aubergine og paprika, mens jeg sauterte spinat i olivenolje og rikelig med hvitløk på sidebrenneren. Har i utgangspunktet alltid vært kullmann og en smule skeptisk til at resultatet ville bli like bra på gassgrill. Men det ble det, og vel så det.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Jeg importerte noen fra Spania, der "Cochonillo a la parilla" eller "al horno" er spesialiteter. Men du kan sikkert bestille pattegris hos en god slakter. De bør ikke være mer enn 3,5-4 kilo, for best resultat. Når du er på ferie i Spania er slikt smart å ta med hjem. Kjøttavdelingen på en Corte Ingles eller en god slakter vil kunne bestille et par til deg. Du kan be om å få dem delt i to.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn