Synes konklusjonen din er for snever. Tror det er mange av oss som kan være fornøyd med opplevelsen av endring/forbedring og slå oss til ro med det…….uten å hevde hardnakket at det som skjer mellom ørene er et presist instrument
Men er du aldri der at du opplever forskjell, og er nysgjerrig på hvorfor det oppleves forskjellig? Om du har denne nysgjerrigheten befinner du deg jo i gruppe A skulle jeg tro.
Ofte får jeg følelsen av at om man definerer to grupper så prøver folk å få disse gruppene til å passe til gamle stereotyper.
Jeg føler erkestereotypen er omtrent som følger:
Gruppe 1:
Moderate, sansende mennesker som bryr seg om musikk og kunst. De lytter og forsøker å samle informasjon fra alle mulige kilder for å gjøre kloke valg
Gruppe 2:
Firkantede, naive mennesker med blind tro på noen svært begrensede målte egenskaper. De oppfører seg aggressivt og med en ovenfra og ned-holdning forteller de andre hva de hører og hva de bør gjøre.
Problem nr 1 er at ingen av disse gruppene eksisterer. Vi er alle der at vi av ren menneskelighet tror på noe. Dessuten er dette systemet skapt av folk som mener de tilhører gruppe 1. Det er disse menneskene som forteller andre at de tilhører gruppe 2, og selv om ikke definisjonen på gruppe 2 er særlig uttalt blir den stadig vekk både definert og delt ut i diskusjoner.
Problem nr 2 er at hovedforkjemperne, som i all hovedsak er mer en slags gruppeoppførsel enn individuell holdning, innehar de negative egenskapene til gruppe 2 jo sterkere de knytter seg til gruppe 1.
Det holder liksom å si "jeg synes målinger kan være ganske interessant", så får man ganske raskt tildelt de andre egenskapene jeg beskrev i gruppe 2 over. Disse gruppene har festet seg så godt i ryggmargen at folk dessverre glemmer å stille spørsmål ved systemet.
I går så jeg Ted Denney hadde postet på Facebook en uthenging av disse dumme objektivistene. Han skrev rett ut at dette er de som tror på målinger, og at de (alle) tror at en frekvensrespons og THD forteller hele historien. Jeg vet ikke om noen som noen sinne har hevdet noe slikt, eller tror på det. Dette er ikke noe annet enn en hersketeknikk han bruker for å fordumme mennesker som ikke er tilstede og kan forsvare seg. Agendaen er å få solgt sikringer med ny farge på klistremerket stadig dyrere. Han vil ikke at folk skal stille spørsmål ved produktene. Han vet at dette er den samme sikringen fra litefuse med papirklistremerke i ny farge, og han vet at om noen gjennomfører en seriøs blindtest vil ingen i hele verden høre at sikringene har en annen farge på klistremerket. Han vet også at en litefuse til 30 øre med et klistremerke til 3 øre ikke er verdt 300 dollar. Han vet at han er en scam og han lever svært godt av at en sint gjeng der ute snakker nedsettende om som spør om dette ikke virker en smule fishy.
Han lever med andre ord av at de to ovenfor nevnte gruppene eksisterer i folks hoder, og at det er maksimal spenning mellom dem. Alle som ikke er dønn useriøse i bransjen, og absolutt alle forbrukere har alt å vinne på å drepe og begrave disse idiotiske gruppene.
Mitt problem er at retorikken til verstingene er skreddersydd for å ramme alle argumenter jeg måtte komme med siden jeg ikke bare allerede er plassert i gruppe 2, men jeg er også en aktiv forkjemper for å kle av jukserne. Mange blir ikke provosert av hva jeg sier, men simpelthen av at det er jeg som sier det. At jeg åpner kjeften er synonymt med et angrep på deres person, og det ganske uavhengig av hva jeg skriver.
Det hele koker ned til at disse gruppene definitivt ikke eksisterer, og vi alle vet det. Men de ligger allikevel der og påvirker vår evne til å lese det andre skriver uten å trekke forhastede eller overdrevne konklusjoner som egentlig ikke er basert på hva som stod skrevet.