Godt poeng Erin!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.942
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke hovedgrunnen til at vi kjøper noe nytt - at vi ønsker å forbedre lyden. Om en måler for å se forandringer, eller om en setter seg godt tilbake for å høre at det er forbedringer, har det egentlig så mye å si så lenge en blir fornøyd med forandringen?
    Alt er under utvikling, det gjelder også vår egen preferanse.
    En kan dele opp i fem forskjellige scenarier.
    1) Det måler godt - og jeg liker lyden.
    2) Det måler godt - men jeg liker ikke lyden.
    3) Det måler dårlig - men jeg liker lyden.
    4) Har ikke målt - det låter godt.
    5 Har ikke målt - det låter grusomt.

Alternativt 1 er "best" for oss alle.
    Alternativt 2 bør fortelle oss at noe bør gjøres.
    Alternativt 3 forteller at de fleste er godt fornøyd med slik det er, og ønsker å slå seg til ro med det.
    Alternativt 4 er for de fleste mer enn godt nok, lyden er det som teller!
    Alternativt 5... Tja, muligens begynne å gjøre noe med det?

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    86.535
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Kan du i det minste være enig i at vi ikke kommer til å bli enige da? Eller prøver du å si at vi kommer til å greie det og! Før påske?!
    Helt klart enig med deg på det! 😊
    Det vi driver med er en reinspikka teknisk hobby hvor musikken nytes gjennom opplevelser. Hvis man diskuterer fra hvert sitt ytterpunkt blir man selvfølgelig aldri enige. Selv tror jeg enigheten er atskillig større enn tråder som dette indikerer. Tråder som dette skaper bare hardere fronter da flere allerede sitter trygt plassert i egen skyttergrav, og det ender stort sett i de samme «diskusjonene» (med stort sett de samme folkene). Jeg tror også mange av dem som deltar «fast» blåser opp hvor mange det er av disse eksempelvis «såkalte» hardcore subjektivistene, slik at de får fortsette kranglingen (og ofte dyrke egen fortreffelighet). Noen av oss, som meg, sitter på gjerdet og lar seg innimellom underholde og innimellom tar jeg til meg læring (noe jeg ikke tar til meg når det begynner å minne om foring av gjess). Selv synes jeg det er rart at de som mener sterkest i slike tråder ikke finner seg en bredere plattform for å redde flere sjeler fra seg selv. Enige blir vi aldri i dette formatet, men som sagt, jeg tror enigheten er større enn hva slike tråder indikerer 🥰

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.598
    Sted
    Østfold
    Synes konklusjonen din er for snever. Tror det er mange av oss som kan være fornøyd med opplevelsen av endring/forbedring og slå oss til ro med det…….uten å hevde hardnakket at det som skjer mellom ørene er et presist instrument 😊
    Men er du aldri der at du opplever forskjell, og er nysgjerrig på hvorfor det oppleves forskjellig? Om du har denne nysgjerrigheten befinner du deg jo i gruppe A skulle jeg tro.

Ofte får jeg følelsen av at om man definerer to grupper så prøver folk å få disse gruppene til å passe til gamle stereotyper.

Jeg føler erkestereotypen er omtrent som følger:

Gruppe 1:
    Moderate, sansende mennesker som bryr seg om musikk og kunst. De lytter og forsøker å samle informasjon fra alle mulige kilder for å gjøre kloke valg

Gruppe 2:
    Firkantede, naive mennesker med blind tro på noen svært begrensede målte egenskaper. De oppfører seg aggressivt og med en ovenfra og ned-holdning forteller de andre hva de hører og hva de bør gjøre.

Problem nr 1 er at ingen av disse gruppene eksisterer. Vi er alle der at vi av ren menneskelighet tror på noe. Dessuten er dette systemet skapt av folk som mener de tilhører gruppe 1. Det er disse menneskene som forteller andre at de tilhører gruppe 2, og selv om ikke definisjonen på gruppe 2 er særlig uttalt blir den stadig vekk både definert og delt ut i diskusjoner.

Problem nr 2 er at hovedforkjemperne, som i all hovedsak er mer en slags gruppeoppførsel enn individuell holdning, innehar de negative egenskapene til gruppe 2 jo sterkere de knytter seg til gruppe 1.

Det holder liksom å si "jeg synes målinger kan være ganske interessant", så får man ganske raskt tildelt de andre egenskapene jeg beskrev i gruppe 2 over. Disse gruppene har festet seg så godt i ryggmargen at folk dessverre glemmer å stille spørsmål ved systemet.

I går så jeg Ted Denney hadde postet på Facebook en uthenging av disse dumme objektivistene. Han skrev rett ut at dette er de som tror på målinger, og at de (alle) tror at en frekvensrespons og THD forteller hele historien. Jeg vet ikke om noen som noen sinne har hevdet noe slikt, eller tror på det. Dette er ikke noe annet enn en hersketeknikk han bruker for å fordumme mennesker som ikke er tilstede og kan forsvare seg. Agendaen er å få solgt sikringer med ny farge på klistremerket stadig dyrere. Han vil ikke at folk skal stille spørsmål ved produktene. Han vet at dette er den samme sikringen fra litefuse med papirklistremerke i ny farge, og han vet at om noen gjennomfører en seriøs blindtest vil ingen i hele verden høre at sikringene har en annen farge på klistremerket. Han vet også at en litefuse til 30 øre med et klistremerke til 3 øre ikke er verdt 300 dollar. Han vet at han er en scam og han lever svært godt av at en sint gjeng der ute snakker nedsettende om som spør om dette ikke virker en smule fishy.

Han lever med andre ord av at de to ovenfor nevnte gruppene eksisterer i folks hoder, og at det er maksimal spenning mellom dem. Alle som ikke er dønn useriøse i bransjen, og absolutt alle forbrukere har alt å vinne på å drepe og begrave disse idiotiske gruppene.

Mitt problem er at retorikken til verstingene er skreddersydd for å ramme alle argumenter jeg måtte komme med siden jeg ikke bare allerede er plassert i gruppe 2, men jeg er også en aktiv forkjemper for å kle av jukserne. Mange blir ikke provosert av hva jeg sier, men simpelthen av at det er jeg som sier det. At jeg åpner kjeften er synonymt med et angrep på deres person, og det ganske uavhengig av hva jeg skriver.

Det hele koker ned til at disse gruppene definitivt ikke eksisterer, og vi alle vet det. Men de ligger allikevel der og påvirker vår evne til å lese det andre skriver uten å trekke forhastede eller overdrevne konklusjoner som egentlig ikke er basert på hva som stod skrevet.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.598
    Sted
    Østfold
    Er ikke hovedgrunnen til at vi kjøper noe nytt - at vi ønsker å forbedre lyden. Om en måler for å se forandringer, eller om en setter seg godt tilbake for å høre at det er forbedringer, har det egentlig så mye å si så lenge en blir fornøyd med forandringen?
    Alt er under utvikling, det gjelder også vår egen preferanse.
    En kan dele opp i fem forskjellige scenarier.
    1) Det måler godt - og jeg liker lyden.
    2) Det måler godt - men jeg liker ikke lyden.
    3) Det måler dårlig - men jeg liker lyden.
    4) Har ikke målt - det låter godt.
    5 Har ikke målt - det låter grusomt.

Alternativt 1 er "best" for oss alle.
    Alternativt 2 bør fortelle oss at noe bør gjøres.
    Alternativt 3 forteller at de fleste er godt fornøyd med slik det er, og ønsker å slå seg til ro med det.
    Alternativt 4 er for de fleste mer enn godt nok, lyden er det som teller!
    Alternativt 5... Tja, muligens begynne å gjøre noe med det?
    I hvilken verden kan noe måle godt og låte dårlig? Hvem er det da som har stått for å definere det som "måler godt"?

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.942
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    I hvilken verden kan noe måle godt og låte dårlig? Hvem er det da som har stått for å definere det som "måler godt"?
    Hvem definerer hva som låter godt?
    I min jobb har det hent mange ganger at den lyden som definerer klangen på et produkt slett ikke er det kunden synes låter best. Det kan absolutt tenkes at ikke alle synes "korrekt" måling er det som låter best.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.598
    Sted
    Østfold
    Dette er for de aller fleste en opplevelseshobby. Å begrense seg kun til ørene er etter min mening feil. Igjen, dette får være proffenes domene. Er høyttaleren stygg blir lyden aldri bra! Smaker det godt er det sunt osv...:giggle:
    Blander du ikke nå sammen påstander som:

"Disse strømkablene låter helt sinnsyk mye bedre og er verdt hver eneste av de 150000 kronene de koster. Det gikk ikke an å høre på musikk med de som fulgte med. Med de jeg hadde til 10000 gikk det til nød an å lytte til enkelte plater med."

med

"Jeg digger mine nye forsterkere, jeg synes de låter bra og digger utseendet. Jeg blir glad hver gang jeg kommer inn i rommet og jeg får lyst til å høre på musikk."?

Hvem andre enn de som selger dem er interessert i at den første uttalelsen skal stå der som en slags guide for hva man bør velge?

Hvem skulle vel bry seg med å ha innsigelser mot den siste uttalelsen?

For meg er forskjellen at man i det ene tilfellet hardnakket påstår noe som er en helt åpenbar løgn og konsekvent bruker latterlig store ord samtidig som man gjerne inntar en offerrolle for å forsøke å tvinge slike ting til å bli stående som en slags uangripelig sannhet. I det andre tilfellet forteller man hva man føler.

De to kan ikke slås sammen som om de var samme ting.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.598
    Sted
    Østfold
    Hvem definerer hva som låter godt?
    I min jobb har det hent mange ganger at den lyden som definerer klangen på et produkt slett ikke er det kunden synes låter best. Det kan absolutt tenkes at ikke alle synes "korrekt" måling er det som låter best.
    I din bransje handler det om å skape lyd. I min handler det om å gjengi lyd. Da vil de to definisjonene ha svært ulikt innhold. Det er helt andre faktorer som definerer om et kunstverk er godt utført enn de som definerer om det er godt kopiert.

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.942
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    I din bransje handler det om å skape lyd. I min handler det om å gjengi lyd. Da vil de to definisjonene ha svært ulikt innhold. Det er helt andre faktorer som definerer om et kunstverk er godt utført enn de som definerer om det er godt kopiert.
    Vi skal gjengi lyd vi også, et Yamaha skal gjengis som Yamaha osv. Det er null problem for meg å få et Yamaha til å lyde som et Schimmel hvis det hadde vært ønskelig.
    Skape klang og gjengi lyd.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.907
    Torget vurderinger
    0
    Erin definerer det som måler godt og det som måler dårlig.
    Børresen er et eksempel som passer med alt. 3 og er et moment som tiltrekker flere kunder.
    " 3) Det måler dårlig - men jeg liker lyden."

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.598
    Sted
    Østfold
    Det sto "jeg liker ikke lyden", ikke "det låter dårlig". Det er to forskjellige ting slik jeg oppfatter det.
    Jeg er forsåvidt enig, men ordskiftet pleier å være preget av absolutter. Dessuten er det populært å alltid legge skylden på produktet som testes, som om resten av utstyret følger en slags nøytral standard.

Jeg pleier å si at om man ikke liker lyden av en nøytral forsterker, da liker man ikke lyden av høyttalerne. Dette møtes ofte med "jeg har testet alt mulig"-argumentasjon. Samtidig er det sjelden man føler at disse samme menneskene ønsker å få sin oppfatning motbevist.

Så det @Musikkmannen skriver er en type argumentasjon vi har sett mange ganger tidligere, og den er som regel fremført i en kontekst der det fremstår som at man er så investert i dette at det er svært uønskelig om det skulle vise seg at man plutselig fikk høre noe som "låter mye bedre enn det burde".

Da befinner vi oss i en situasjon der noen aktivt jobber for å opprettholde oppfatningen om at noe som måler bra egentlig ikke kan låte skikkelig bra.

Da er det trolig både noe feil med hvordan oppsettet er satt sammen, og hvordan man definerer "måler bra".

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    86.535
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Men er du aldri der at du opplever forskjell, og er nysgjerrig på hvorfor det oppleves forskjellig? Om du har denne nysgjerrigheten befinner du deg jo i gruppe A skulle jeg tro.

Ofte får jeg følelsen av at om man definerer to grupper så prøver folk å få disse gruppene til å passe til gamle stereotyper.

Jeg føler erkestereotypen er omtrent som følger:

Gruppe 1:
    Moderate, sansende mennesker som bryr seg om musikk og kunst. De lytter og forsøker å samle informasjon fra alle mulige kilder for å gjøre kloke valg

Gruppe 2:
    Firkantede, naive mennesker med blind tro på noen svært begrensede målte egenskaper. De oppfører seg aggressivt og med en ovenfra og ned-holdning forteller de andre hva de hører og hva de bør gjøre.

Problem nr 1 er at ingen av disse gruppene eksisterer. Vi er alle der at vi av ren menneskelighet tror på noe. Dessuten er dette systemet skapt av folk som mener de tilhører gruppe 1. Det er disse menneskene som forteller andre at de tilhører gruppe 2, og selv om ikke definisjonen på gruppe 2 er særlig uttalt blir den stadig vekk både definert og delt ut i diskusjoner.

Problem nr 2 er at hovedforkjemperne, som i all hovedsak er mer en slags gruppeoppførsel enn individuell holdning, innehar de negative egenskapene til gruppe 2 jo sterkere de knytter seg til gruppe 1.

Det holder liksom å si "jeg synes målinger kan være ganske interessant", så får man ganske raskt tildelt de andre egenskapene jeg beskrev i gruppe 2 over. Disse gruppene har festet seg så godt i ryggmargen at folk dessverre glemmer å stille spørsmål ved systemet.

I går så jeg Ted Denney hadde postet på Facebook en uthenging av disse dumme objektivistene. Han skrev rett ut at dette er de som tror på målinger, og at de (alle) tror at en frekvensrespons og THD forteller hele historien. Jeg vet ikke om noen som noen sinne har hevdet noe slikt, eller tror på det. Dette er ikke noe annet enn en hersketeknikk han bruker for å fordumme mennesker som ikke er tilstede og kan forsvare seg. Agendaen er å få solgt sikringer med ny farge på klistremerket stadig dyrere. Han vil ikke at folk skal stille spørsmål ved produktene. Han vet at dette er den samme sikringen fra litefuse med papirklistremerke i ny farge, og han vet at om noen gjennomfører en seriøs blindtest vil ingen i hele verden høre at sikringene har en annen farge på klistremerket. Han vet også at en litefuse til 30 øre med et klistremerke til 3 øre ikke er verdt 300 dollar. Han vet at han er en scam og han lever svært godt av at en sint gjeng der ute snakker nedsettende om som spør om dette ikke virker en smule fishy.

Han lever med andre ord av at de to ovenfor nevnte gruppene eksisterer i folks hoder, og at det er maksimal spenning mellom dem. Alle som ikke er dønn useriøse i bransjen, og absolutt alle forbrukere har alt å vinne på å drepe og begrave disse idiotiske gruppene.

Mitt problem er at retorikken til verstingene er skreddersydd for å ramme alle argumenter jeg måtte komme med siden jeg ikke bare allerede er plassert i gruppe 2, men jeg er også en aktiv forkjemper for å kle av jukserne. Mange blir ikke provosert av hva jeg sier, men simpelthen av at det er jeg som sier det. At jeg åpner kjeften er synonymt med et angrep på deres person, og det ganske uavhengig av hva jeg skriver.

Det hele koker ned til at disse gruppene definitivt ikke eksisterer, og vi alle vet det. Men de ligger allikevel der og påvirker vår evne til å lese det andre skriver uten å trekke forhastede eller overdrevne konklusjoner som egentlig ikke er basert på hva som stod skrevet.
    Takk for innlegg. Enige med mye av det du skriver. Disse gruppene blir som modeller og en forenkling av virkelighet, der ingen passer inn, men lett blir hensiktsmessig/lettvint å benytte i diskusjoner. Jeg tror at med en gang man benytter grupper/båser i diskusjonen der ingen føler de hører helt hjemme, blir det umulig å ha en fornuftig og konstruktiv dialog (det blir heller ikke bedre av det ofte foregår mange diskusjoner paralellt hvor endel sammenblander hva/hvem de diskuterer med). For min egen del føler jeg meg ikke hjemme hverken som subjektivist eller objektivist (Eller en eller annen bås). Av og til kan jeg slå meg til ro med endring jeg ikke skjønner grunnen til og bare kose meg, mens jeg av og til ønsker å vite grunnen 😊 Videre er jeg å betrakte som schizofren sosialdemokrat da jeg synes andre skal kunne kaste penger etter det som gleder dem, uten at andre skal slå dem i hodet. Når det gjelder de mer esoteriske produkter i bransjen er jeg enig i at det bør drives folkeopplysning. Da fungerer det nok bedre på tomannshånd over en øl, og definitivt ikke i det formatet som «disse» trådene representerer 😊

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.942
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Da befinner vi oss i en situasjon der noen aktivt jobber for å opprettholde oppfatningen om at noe som måler bra egentlig ikke kan låte skikkelig bra.
    Sludder og vås! Direkte usant. Jeg har stor tro på alternativ 1 "Det måler godt - og jeg liker lyden."
    Opplever det selv hjemme hos meg. Hvorfor i all verden skal jeg aktivt jobbe i mot en oppfatning jeg selv streber etter?

Du møter deg selv i døra noen ganger. Denne hobbyen er langt mer enn hvordan det måler. Det er ofte følelser involvert også. Jeg vet at kabler uten feil måler og låter så og si helt likt, så hvorfor kjøper jeg nye kabler selv om de gamle virker som det skal? Jo, det FØLES bedre med noen som ser pene ut. Ikke alle gidder å måle, de liker lyden som gir dem gode vibber.

Tanken med innlegget var å vise at det ikke er noe rett eller galt når det gjelder veien til lydnirvana. Det å hevde sin rett blir bare tullete.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    1.078
    Det virker på meg som vi har to leire. De som er nysgjerrig på HVORFOR man opplever en forskjell (spesielt når det man hører ikke har umiddelbar støtte i teorien), og de som "stoler på ørene", og ikke er så opptatt av hvorfor. Så lenge forskjellen oppleves så er man ferdig.
    Men denne nysgjerrigheten på hvorfor man opplever en forskjell som ikke kan forklares ut fra måling, vil den alltid bli forklart som forventningsbias? Er det egentlig så mye å være nysgjerrig på hvis man har som utgangspunkt at alle lytteinntrykk som ikke er understøttet av data/måling er definert som bias?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ojda! Takk for omtanken, men!! Tenk mer på deg selvl du , alt rundt hjørnet er ikke schiso og farlig!
    ellers er det jo litt fantiserande med din fjern diagnostik, uten noen gang ha møtt meg!! Ikke mye stackar her du... du er sikkert en fin fyr, tross alt! 😘

QED

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    10.234
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Men denne nysgjerrigheten på hvorfor man opplever en forskjell som ikke kan forklares ut fra måling, vil den alltid bli forklart som forventningsbias? Er det egentlig så mye å være nysgjerrig på hvis man har som utgangspunkt at alle lytteinntrykk som ikke er understøttet av data/måling er definert som bias?
    Situasjonen er vel sjelden "kan ikke forklares ut fra måling" og kanskje oftere "eneste datapunkt vi har er at en person sier at det låter bedre".

I hvilken grad man forventer (haha) at det er forventningsbias som er forklaringen, vil vel være noe styrt av hva det handler om. Hvis noen sier at de får bedre lyd av en kabelløfter, så blir jeg ikke så veldig nysgjerrig. Er det bytte av DAC eller forsterker kan jeg være mer nysgjerrig.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    6.451
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan det som måler godt låter er jo en veldig subjektiv oppfatning, føler det er der du går helt i grøfta hver gang. Det er ikke sånn at alle liker det de hører. Det være seg rør, klA, digital osv
    Du mener tydeligvis at perfekt målte produkter låter bra i allés ører ene og alene for de de måler bra.
    Helt greit for meg at det er din oppfatning, men må du hele tiden komme med slike tråder for å diskutere det samme om igjen og om igjen

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    86.535
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Hvem faen tror du at du er? Hi-fi-politi på eget initiativ, helt uten autoritet, referanser eller evne til å ta feil. Det du driver med er ikke bidrag, bare selvopptatt besserwisser-støy og meningsløs patruljering av andres meninger.
    Det må vel være det drøyeste åpningsinnlegget på HFS ever 😳 Antar du har hatt et nick tidligere, men slike innlegg med en sånn språkbruk mot enkeltpersoner blir bare for drøyt! Anbefaler deg å moderere innlegget eller slette det.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.227
    Torget vurderinger
    1
    Hvem faen tror du at du er? Hi-fi-politi på eget initiativ, helt uten autoritet, referanser eller evne til å ta feil. Det du driver med er ikke bidrag, bare selvopptatt besserwisser-støy og meningsløs patruljering av andres meninger.
    Gratulerer med første innlegg, og som nytt medlem..

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.227
    Torget vurderinger
    1
    Kontoen er 8 år eldre enn din. Kan hende det kokte over for ham etter 20 år som lurker. Men er det noe man bør lære seg her er det å ikke skrive det man virkelig mener.
    Jeg leste 2025, men ser nå at det er 2005 ja..

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    1.078
    Situasjonen er vel sjelden "kan ikke forklares ut fra måling" og kanskje oftere "eneste datapunkt vi har er at en person sier at det låter bedre".

I hvilken grad man forventer (haha) at det er forventningsbias som er forklaringen, vil vel være noe styrt av hva det handler om. Hvis noen sier at de får bedre lyd av en kabelløfter, så blir jeg ikke så veldig nysgjerrig. Er det bytte av DAC eller forsterker kan jeg være mer nysgjerrig.
    Jeg mener å oppleve bedre lyd ved å gå fra stereo til brokobling av samme forsterker. Dette er åpenbart målbart, men om det er hørbart forskjellig ved ABX vet jeg jo ikke siden jeg ikke har prøvd. Tester du ut lignende ting ved utviklingen av høyttalere? Om brokoblede hypex forsterker gir bedre lyd? Testet DAC/forsterker koblet til høyttaler utenfra vs innebygd i høyttaler?

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    10.234
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener å oppleve bedre lyd ved å gå fra stereo til brokobling av samme forsterker. Dette er åpenbart målbart, men om det er hørbart forskjellig ved ABX vet jeg jo ikke siden jeg ikke har prøvd. Tester du ut lignende ting ved utviklingen av høyttalere? Om brokoblede hypex forsterker gir bedre lyd? Testet DAC/forsterker koblet til høyttaler utenfra vs innebygd i høyttaler?
    Jeg har testet veldig mye rart, og jeg både måler og lytter omhverandre. Og jeg stoler både på ørene og målingene, til et punkt.

Høyttalere er det mest kompliserte å få riktig, da det tellende resultatet er det vi får i lytteposisjon i folks stuer. Mens f.eks en DAC lever i en mer isolert verden. Det som kommer ut av utgangen er likt uansett om stuen er liten eller stor, møblert eller umøblert. Om den står inntil vegg eller ikke, og uansett hvor lytteren sitter.

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.942
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Nå må du bestemme deg. Det er jo slik fredagstråder alltid har vært. Du satt jo klar med popcorn og greier
    Ikke enig, jeg har prøvd å få frem at det ikke er noe rett eller galt. Popcorn er i skapet uansett. Men synes denne tråden tok seg uheldigvis av i går.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    57.222
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Høyttalere er det mest kompliserte å få riktig, da det tellende resultatet er det vi får i lytteposisjon i folks stuer. Mens f.eks en DAC lever i en mer isolert verden. Det som kommer ut av utgangen er likt uansett om stuen er liten eller stor, møblert eller umøblert. Om den står inntil vegg eller ikke, og uansett hvor lytteren sitter.
    Om så er riktig, er det ikke rart da at nettopp høyttalerkonstruksjoner etter sigende best utføres av ufaglærte, samme som kabeltvinning og dempefotsutvikling.:unsure:

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.260
    Torget vurderinger
    1
    Man kan jo spørre seg hva din agenda er, siden dette ikke er en fremferd som er nødvendig for å nyte musikk eller dyrke hobbyen.
    Min agenda er å bevare Hifisentralen som et tolerant forum for glade amatører på alle nivåer, som deler sine observasjoner og utstyrsprioriteringer, uten å bli satt i gapestokken av sånne som deg. Teknikk, målinger og testmetodikk er interessante og relevante temaer, men kan ikke brukes som herskerteknikk over andre. Hvis så skjer, tar jeg på meg drakten og rir inn i storbyen for å rydde opp. Fantomet er hard mot de harde (Gammelt jungelord).

Og ja, du har stilt det samme spørsmålet ikke tre men fire ganger. Jeg anså det som tilstrekkelig å bevare det to ganger.
    Frekkhetens nådegave: Du har ikke svart meg i det hele tatt, så jeg spør for 5. gang:
    Du kategoriserte masse produkter som bullshit-tweaks og gjorde narr av fornøyde brukere, fordi de samme brukerne ikke anerkjenner blindtesting (ABX). Videre skrev du: Dette misforholdet mellom to konkrete påstander repeteres svært hyppig av de samme personene. Mitt enkle spørsmål er da: Finnes disse personene på HFS, og kan du linke til noen eksempler? (Dette er et åpent forum som er søkbart for utenforstående. De fleste bruker anonyme nick, så ingen «skam» å linke til eventuelle innlegg).

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.683
    Torget vurderinger
    1
    Jeg finner det underlig at noen lar seg provosere av at jeg påpeker at menneskelige sanser, og dermed opplevelser, ikke er et robust analyseverktøy.

Det er som om noen tenker at jeg ikke inkluderer meg seiv i gruppen "mennesker".
    Det er nok her hunden er begravet. Enkelte blir dypt fornærmet over at noen kan hevde det opplagte; nemlig at den menneskelige (og dermed deres) hørsel ikke er pålitelig - at det derfor kan være fordelaktig å grundig teste dersom man hører forskjeller der ingen med rimelig grunn kan forventes ut fra gjeldende kunnskap og sunn fornuft. Slik kan man f.eks spare 150 000kr på et stykke kabel. Evt 10 000kr på en sikring.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.431
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ere så nøye a?

Så en påstand her om at dette er en teknisk hobby. Det er det jo overhodet ikke, det er en følelsesbasert hobby. Der det viktige er hva musikk gir av opplevelser. Har intet med teknikk å gjøre, kun opplevelser.

Prest

Medlem
    Ble medlem
    26.12.2025
    Antall liker
    38
    Sted
    Aukra
    Ere så nøye a?

Så en påstand her om at dette er en teknisk hobby. Det er det jo overhodet ikke, det er en følelsesbasert hobby. Der det viktige er hva musikk gir av opplevelser. Har intet med teknikk å gjøre, kun opplevelser.
    Viktig at følelser ikke blir det samme som sannhet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn