Godt poeng Erin!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.570
    Sted
    Østfold
    Man kan liksom spå hvilke taktikker som vil komme, også siterer noen innlegget der disse taktikkene er beskrevet, og angriper det med nøyaktig disse taktikkene.

Hva med å droppe taktikkeri og i stedet fokusere på sak?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.426
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva er saken?

Dette er jo to forskjellige hobbyer, den tekniske òg den lyttende. Dette er prøvd mange ganger tidligere, og resultatet er like dårlig hver eneste gang.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.222
    Torget vurderinger
    1
    Forskjellige mastringer er feks svært hørbørt kvalitetsmessig, trenger absolutt ingen målinger for å høre det.
    Det er det vel mange som er enige i, men det er ikke alle som har forstått at det er forskjellige master på samme CD når det er mange år imellom de utgivelsene eller en låt på en streaming tjeneste bruker en annen master enn en annen streaming tjeneste.

Så måling er et fint verktøy for å faktisk verifisere at det er samme master på CD som på en streaming tjeneste. Hvordan kan man egentlig vite at preferansen man har er forskjellig fra andres, eller lik for den del?

musicus

ad hoc
    Ble medlem
    10.05.2025
    Antall liker
    1.987
    Sted
    Std
    Torget vurderinger
    1
    Man kan liksom spå hvilke taktikker som vil komme, også siterer noen innlegget der disse taktikkene er beskrevet, og angriper det med nøyaktig disse taktikkene.

Hva med å droppe taktikkeri og i stedet fokusere på sak?
    Hva med å begynne med seg selv! Isteden for din Polaritet så kjøper nok de fleste Polare (Les: Svenskt)

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    10.208
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp. Det er her jeg får piggene ut. Når enkelte her inne gjør seg til overdommer for hva jeg og andre hører.

Det konstrueres et problem (folk tar feil/vet ikke sitt eget beste/fare for smitte til andre/etc). Ergo må Hifisentralens medlemmer beskyttes mot seg selv, og det forsøkes innført regler for hva som er innafor. Noe stalinistisk over dette 🤮
    Med "vi" menes vel ofte "alle". Det presenteres en generisk "det er vanskelig å høre forskjell på DACer", mens det mottas som en personlig "Du er ikke flink til å høre forskjell på ting". Tror det ofte er her disse diskusjonene går av sporet. At mange ting er vanskeligere å høre forskjell på enn man tror, fordi hjernen er svært utsatt for forskjellig type bias, er bare sånn det er. Det er ikke et personangrep på folk som opplever å høre store forskjeller. Men det er lett å forstå at det oppfattes slik, siden man direkte eller indirekte stiller spørsmål ved en opplevelse et individ har.

Jeg klarer f.eks fint å høre forskjell på to forskjellige innstillinger i en DSP, selv når jeg ikke har endret på innstillingene. Det holder fint at jeg tror at jeg har endret, så hører jeg forskjell. Dette betyr ikke at jeg er dum i hodet, det er bare sånn hjernen funker.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.258
    Torget vurderinger
    1
    Vil du karakterisere forskjellen på DX7 og Centaurus som natt og dag?
    Ikke i det hele tatt. Det er nå en gang slik ved denne hobbyen, at jo mindre forskjell, desto større ordbruk, hehe. («Nye HT-kabler som gir en ekstra oktav i bassen» og den slags).

Ved en kjapp sammenligning (typisk ABX-test, nivåmatchet) så vil de aller fleste oppfatte dem som like. Bemerk at jeg snakker DX7 Pro. En DAC jeg har spilt på sammenhengende i 5 år. Så fikk jeg prøve lillebrors Topping E70 Velvet. En rimeligere modell med annen DAC-chip (AKM AK4499EX).
    E70V hadde «noe» ved seg som bedre kommuniserte musikken. Gudene vet hva den tekniske forklaringen er, men jeg mistenker syndebukken er ES9038Pro ESS chipen. Den har i hvert fall en målbar forvrengningspukkel i presensområdet.
    Når jeg da tok overgang til Topping Centaurus, fikk jeg enda mer av denne «musikaliteten». Den er filterløs. Ingen pre-ringing på transienter. Så har den mer av annen type digital forvrengning, som jeg finner neglisjerbar.
    Vanskelig å sette ord på disse inntrykkene. Det går litt på fornemmelse og magefølelse, dette.
    Dessuten hjelper det mye å ha referanser fra påkostede vinylrigger og (om mulig) mastertapes. Da kommer utilstrekkeligheten til rimelige DACer godt frem. Ikke hva du hører, men mer hva som mangler av mikrodynamikk, nerve og sjel. Vi snakker selvsagt om nyanser her.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.682
    Torget vurderinger
    1
    .
    Jeg klarer f.eks fint å høre forskjell på to forskjellige innstillinger i en DSP, selv når jeg ikke har endret på innstillingene. Det holder fint at jeg tror at jeg har endret, så hører jeg forskjell. Dette betyr ikke at jeg er dum i hodet, det er bare sånn hjernen funker.
    Det er nettopp derfor det så mange håpløse tweaks der ute: det er alltid noen som vil høre forskjell uansett...

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    15.438
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man aktivt ønsker å forbedre lyden i systemet sitt (det er ikke en motsetning mellom dette og det å kose seg), så kan det jo være artig å vite litt om hva som funker og ikke funker? Hjernen er veldig god til å lure seg selv. Man kan spare mange penger (og få enda bedre lyd) ved å forstå litt om det.
    Hva er det som får deg til å tro at folk ikke gjør dette? At de ikke gjør det på din/den rette måten? At de skriver ting du ikke liker/forstår?

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    10.208
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det som får deg til å tro at folk ikke gjør dette? At de ikke gjør det på din/den rette måten? At de skriver ting du ikke liker/forstår?
    Her må du nesten definere "dette" for at jeg skal kunne svare på om jeg tror at folk gjør det eller ikke. De to siste spørsmålene skjønner jeg ikke.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    1.068
    Hvis man mener at et Hifi-produkt ikke er hørbart bedre enn et annet hvis det ikke kan avsløres gjennom en ABX-test, er ikke da en logisk konsekvens at Hifi-magasiner burde ABX teste nye produkter opp mot en kjent referanse?

For min egen del tenker jeg at magasiner i så måte har et langt større ansvar i forhold til å spre påstander om Hifi-produkter som eventuelt ikke holder vann, enn hva en privatperson måtte finne på å skrive på et Hifi-forum.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.426
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Her må du nesten definere "dette" for at jeg skal kunne svare på om jeg tror at folk gjør det eller ikke. De to siste spørsmålene skjønner jeg ikke.
    Ja, dette sier vel egentlig alt😅😅😅
    Vi trenger neppe vernesko, siden vi jo rett ut syns at deres tilnærming til hobbyen 'musikk og lytting' er noget spesiell. Og påkaller faktisk latter, der det altså forlanges bevisføring for egne preferanser.

Ko-ko.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.682
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man mener at et Hifi-produkt ikke er hørbart bedre enn et annet hvis det ikke kan avsløres gjennom en ABX-test, er ikke da en logisk konsekvens at Hifi-magasiner burde ABX teste nye produkter opp mot en kjent referanse?

For min egen del tenker jeg at magasiner i så måte har et langt større ansvar i forhold til å spre påstander om Hifi-produkter som eventuelt ikke holder vann, enn hva en privatperson måtte finne på å skrive på et Hifi-forum.

Det har du helt rett i, men det er i grunnen en annen debatt.
    I "gamle" High Fidelity fikk produkter ofte dårlig eller lunken kritikk, eller skryt med forbehold. Få produkter fikk panegyrisk skryt. Dagens kulørte hi-fi presse fremstår som rene markedsføringspublikasjoner med null kritisk tilnærming....

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    10.208
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er usikker på om noen påstår dette. Det er vel mer at hvis man ikke hører forskjell i ABX, så er forskjellen tydeligvis relativt liten, typ ikke av "hører det fra kjøkkenet"-varianten. Det betyr ikke (nødvendigvis) at det ikke er noen hørbar forskjell overhodet.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    1.068
    Jeg er usikker på om noen påstår dette. Det er vel mer at hvis man ikke hører forskjell i ABX, så er forskjellen tydeligvis relativt liten, typ ikke av "hører det fra kjøkkenet"-varianten. Det betyr ikke (nødvendigvis) at det ikke er noen hørbar forskjell overhodet.
    Hvis relativt liten forskjell er definert som mindre enn «hører fra kjøkkenet» varianten, gir det jo debatten en litt annen valør. I så fall tror jeg at mye av det som diskuteres her handler om at man snakker forbi hverandre. De fleste her inne som er interessert i Hifi legger nok vekt på litt andre forskjeller enn det som kan høres fra kjøkkenet vs det som høres foran anlegget.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    15.438
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er at de fleste som har en hobby, enten det er foto, mopeder eller hifi så vil de på sitt vis prøve å utvikle/finne ut ting i sin søken etter (gud forby...) enda flere gleder og opplevelser med hobbyen, «problemet» her er at det kan virke som om noen mener at det kun er èn måte å gjøre dette på, det stemmer ikke. Og når noen reagerer så er det i gang. Så kjør på.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.426
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Målinger er helt greit. Hva som overhodet ikke er greit, er å forlange at andre skal ha samme tilnærming òg å forlange bevisførsel. Det er snakk om to forskjellige hobbyer. Mål i vei, men kutt ut tøvet om å bevise hva en opplever.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    1.068
    I "gamle" High Fidelity fikk produkter ofte dårlig eller lunken kritikk, eller skryt med forbehold. Få produkter fikk panegyrisk skryt. Dagens kulørte hi-fi presse fremstår som rene markedsføringspublikasjoner med null kritisk tilnærming....
    Jeg tenker at det ikke er en annen debatt men en forlengelse av samme debatt. Hvis det er så at Hifi-magasiner fremsetter påstander om Hifi-produkter som er villedende, tenker jeg at det er langt mer alvorlig enn påstander som fremsettes i god tro av en privatperson i et Hifi-forum.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.570
    Sted
    Østfold
    Hvis relativt liten forskjell er definert som mindre enn «hører fra kjøkkenet» varianten, gir det jo debatten en litt annen valør. I så fall tror jeg at mye av det som diskuteres her handler om at man snakker forbi hverandre. De fleste her inne som er interessert i Hifi legger nok vekt på litt andre forskjeller enn det som kan høres fra kjøkkenet vs det som høres foran anlegget.
    Jeg er litt overrasket over at vi ender opp i denne misforståelsen. Ikke ment som en beskyldning, men for meg er åpningsinnlegget veldig tydelig. Det handler om påstander om veldig store forskjeller i kontrast til påstanden om at dette ikke er hørbart i blindtester.

"Hørbart fra kjøkkenet"-varianten må jo rimeligvis havne i den samme kategorien.

Debatten raser, slik jeg ser det, rundt argumenter som ingen har fremmet.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    6.448
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok ikke lett å livnære seg på hifi lektyre i dag, der en skal publisere nye produkter fra leverandører fra fjern og nær. Hvordan tenker du du selv ville drive en slik "bedrift" ville du slakte offentlig produkter som f.eks ikke måler bra i frykt for å bli hengt ut av alle hjemmesittende hifi guruer med Chat gpt for hånd klar for å kritisere dine uttalelser av det gitte produkt
    Eller ville du muligens gitt en grei skår i testen så alle blir like begeistret ( fabrikant og forbruker) slik at det gjerne kommer flere produkter inn for å reklameres for
    Jeg ville vel gjerne gått for den siste varianten lettere å overleve en stund til da ville jeg trodd
    Men hva er i dag ett gått produkt? Som en ser i denne tråden må det måle bra, det er sikkert ett utgangspunkt det er vanskelig å diskutere imot og å ha veldig gode argumenter å slå i bordet med ovenfor motstandere. Sannheten er ikke dermed sånn at alt som måler bra nødvendigvis høres bra ut, og bedre enn alt som ikke skårer topp på målinger
    Synes det er helt legalt å fremme at en går for det som måler bra, for da vet en at en kjøper noe som er innenfor diverse krav, men er det alt som betyr noe i denne litt sære hobbyen som de færreste driver med
    Vi burde gjerne testes vi også, for å se om vi er helt i lodd. Tipper det er mange som mener vi er en gjeng idioter som holder på med dette da musikk formidles da greit via sonos og andre løsninger for hjemmebruk
    Så å konstruere slike tråder der en legger opp til kraftige diskusjoner om ubetydelige ting som uansett side av debatten er subjektive meninger ( med unntak av de med målingene i bakhånd, som ikke får ro sjela eller hjernen hvis de hører noe som ikke stemmer med data) det kommer ikke noe bra ut av disse. Det er bare samme krangelen om og om igjen. Kan vi ikke heller møtes og på den måten muligens enes om de ting vi diskuterer, kabler, forsterkere dac’er osv
    Så kan muligens ting testes og bekreftes/avkreftes på en grei måte?

Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.322
    er en del produkter jeg hadde unngått å kjøpe om jeg hadde målinger. prøvde å overbevise megselv om at dette funker og prøvde å tune det alle veier med div elektronikk og tøys, men alle problemene snikende forsvant aldri.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    6.448
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    4
    Her på forumet finnes det til og med personer som kan fortelle meg hvordan lyden er hos meg, uten å ha besøkt meg noen gang. Så dyktige er enkelt på hfs...
    Det har jeg hørt en skoler si også, han kunne ut ifra data fortelle hvordan det låt her hos meg

musicus

ad hoc
    Ble medlem
    10.05.2025
    Antall liker
    1.987
    Sted
    Std
    Torget vurderinger
    1
    er en del produkter jeg hadde unngått å kjøpe om jeg hadde målinger. prøvde å overbevise megselv om at dette funker og prøvde å tune det alle veier med div elektronikk og tøys, men alle problemene snikende forsvant aldri.
    menssåerikkeallevisomdusåhva

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    1.068
    Jeg er litt overrasket over at vi ender opp i denne misforståelsen. Ikke ment som en beskyldning, men for meg er åpningsinnlegget veldig tydelig. Det handler om påstander om veldig store forskjeller i kontrast til påstanden om at dette ikke er hørbart i blindtester.

"Hørbart fra kjøkkenet"-varianten må jo rimeligvis havne i den samme kategorien.

Debatten raser, slik jeg ser det, rundt argumenter som ingen har fremmet.
    Jeg kan se at debatten tok en litt annen retning enn det du skisserte i åpningsinnlegget. Kanskje vi bør være litt tydeligere i forhold til hva vi legger i begrepene vi bruker. Er ingen forskjell i ABX test likelydende med ingen forskjell overhodet? Antagelig ikke, men hvor stor må forskjellen være for at den skal være mulig å detektere i en ABX test?

Jeg tenker at hvis en ABX test ikke avslører en forskjell og det samtidig er mulig å foreta en endring et annet sted hvor samme test faktisk avslører nettopp det, er det logisk å konsentrere seg om sistnevnte.

Vi kan ha disse to tilfellene:
    1. skifte av forsterker eller DAC ga ikke utslag i ABX
    2. skifte av høyttaler eller akustikkbehandling ga utslag i ABX
    At man jobber med 2 først er her det logiske åpenbart riktige å gjøre. Og her er det antagelig mange som brenner seg ved at man prøver å løse et problem som egentlig har sin årsak i 2 ved å løse det i 1.

Når man så har løst problemene i 2 kan man konsentrere seg om 1. Her vil antagelig forskjellene være mindre, kanskje så små at de ikke kan avsløres via ABX. Skal man da slå seg til ro og si at godt er godt nok? Eller skal man en filosofi som tilsier at forskjeller som ikke er detekterbare via ABX likevel har en betydning for opplevd lydkvalitet?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.222
    Torget vurderinger
    1
    Eller skal man en filosofi som tilsier at forskjeller som ikke er detekterbare via ABX likevel har en betydning for opplevd lydkvalitet?
    Er en forskjell nødvendigvis en forbedring? Og hva/hvor er isåfall forbedringen?

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.411
    Torget vurderinger
    18
    Ikke i det hele tatt. Det er nå en gang slik ved denne hobbyen, at jo mindre forskjell, desto større ordbruk, hehe. («Nye HT-kabler som gir en ekstra oktav i bassen» og den slags).

Ved en kjapp sammenligning (typisk ABX-test, nivåmatchet) så vil de aller fleste oppfatte dem som like. Bemerk at jeg snakker DX7 Pro. En DAC jeg har spilt på sammenhengende i 5 år. Så fikk jeg prøve lillebrors Topping E70 Velvet. En rimeligere modell med annen DAC-chip (AKM AK4499EX).
    E70V hadde «noe» ved seg som bedre kommuniserte musikken. Gudene vet hva den tekniske forklaringen er, men jeg mistenker syndebukken er ES9038Pro ESS chipen. Den har i hvert fall en målbar forvrengningspukkel i presensområdet.
    Når jeg da tok overgang til Topping Centaurus, fikk jeg enda mer av denne «musikaliteten». Den er filterløs. Ingen pre-ringing på transienter. Så har den mer av annen type digital forvrengning, som jeg finner neglisjerbar.
    Vanskelig å sette ord på disse inntrykkene. Det går litt på fornemmelse og magefølelse, dette.
    Dessuten hjelper det mye å ha referanser fra påkostede vinylrigger og (om mulig) mastertapes. Da kommer utilstrekkeligheten til rimelige DACer godt frem. Ikke hva du hører, men mer hva som mangler av mikrodynamikk, nerve og sjel. Vi snakker selvsagt om nyanser her.
    Dette er liknende erfaringer jeg har hatt med forskjellige produkter også. Problemet for min del er at ofte er opplevde nyanser såpass små at jeg ikke er sikker på om det er reelle forskjeller eller dagsform som spiller inn.
    Ellers så plager det meg ikke akkurat om det renner inn noen panegyriske opplevelser på ting jeg ikke kan forstå at det kan være særlig forskjell på. Har man en opplevelse av store endringer så betviler jeg ikke at det faktisk er det man føler.
    Jeg synes kanskje det de siste årene har økt på noe med produkter jeg regner som nær svindel, men at noen kjøper disse produktene er ikke akkurat verdens undergang. Vi snakker stort sett om godt bemidlede middelaldrende menn her, og er man i tillegg strålende fornøyd så er vi vel ganske nær "a victimless crime".

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    10.208
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er at de fleste som har en hobby, enten det er foto, mopeder eller hifi så vil de på sitt vis prøve å utvikle/finne ut ting i sin søken etter (gud forby...) enda flere gleder og opplevelser med hobbyen, «problemet» her er at det kan virke som om noen mener at det kun er èn måte å gjøre dette på, det stemmer ikke. Og når noen reagerer så er det i gang. Så kjør på.
    Det er ingen som har definert "én måte å gjøre det på". Dette kan like gjerne snus på hodet, du er jo selv null interessert i at det kan eksistere alternativer fra det du tenker på som din fremgangsmåte?

Reaksjonene kommer forøvrig ikke når noen sitter i fred og ro og pusler med hobbyen (enten det er moped eller hifi), de kommer når det fremsettes urimelige påstander, som man dernest blir indignert over at noen setter spørsmålstegn ved.

At noen ønsker å holde på med hobbyen på "sin måte" er så klart helt innafor. At noen fremstiller urimelige påstander på et åpent forum på internett, og samtidig tenker at det er kjemperart og fornærmende at noen da våger seg frempå og spør om man er helt sikker på at påstanden stemmer, det er litt mer pussig.

Det er klart at hvis jeg er hellig overbevist om at kabelløftere gir mye bedre lyd, så vil jeg kanskje bli både overrasket og sur hvis noen ber meg ABX-teste for å dokumentere dette. Men det er i seg selv ikke grunn nok til at en helt urimelig og feilaktig påstand skal få lov til å stå uimotsagt i et offentlig fora. Jeg har lov til å mene at månen er en gul ost, og du har like fullt lov til å være uenig med meg, og til og med si det høyt.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    10.208
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan se at debatten tok en litt annen retning enn det du skisserte i åpningsinnlegget. Kanskje vi bør være litt tydeligere i forhold til hva vi legger i begrepene vi bruker. Er ingen forskjell i ABX test likelydende med ingen forskjell overhodet? Antagelig ikke, men hvor stor må forskjellen være for at den skal være mulig å detektere i en ABX test?

Jeg tenker at hvis en ABX test ikke avslører en forskjell og det samtidig er mulig å foreta en endring et annet sted hvor samme test faktisk avslører nettopp det, er det logisk å konsentrere seg om sistnevnte.

Vi kan ha disse to tilfellene:
    1. skifte av forsterker eller DAC ga ikke utslag i ABX
    2. skifte av høyttaler eller akustikkbehandling ga utslag i ABX
    At man jobber med 2 først er her det logiske åpenbart riktige å gjøre. Og her er det antagelig mange som brenner seg ved at man prøver å løse et problem som egentlig har sin årsak i 2 ved å løse det i 1.

Når man så har løst problemene i 2 kan man konsentrere seg om 1. Her vil antagelig forskjellene være mindre, kanskje så små at de ikke kan avsløres via ABX. Skal man da slå seg til ro og si at godt er godt nok? Eller skal man en filosofi som tilsier at forskjeller som ikke er detekterbare via ABX likevel har en betydning for opplevd lydkvalitet?
    Fint innlegg. Det er jo her det gjerne kommer reaksjoner også, når det presenteres et problem som åpenbart hører til i kategori 2 (f.eks problemer med for lite eller for mye bass), og noen foreslår at man bytter høyttalerkabler (kategori 0) for å løse problemet.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    10.208
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ellers så plager det meg ikke akkurat om det renner inn noen panegyriske opplevelser på ting jeg ikke kan forstå at det kan være særlig forskjell på. Har man en opplevelse av store endringer så betviler jeg ikke at det faktisk er det man føler.
    Det er ingen som betviler opplevelsen og følelsen av effekt, det er også litt av poenget. Det er vanskelig å ta inn over seg at mennesker ikke er 100% rasjonelle vesen og som således ikke håndterer alle sanseinntrykk objektivt. Men slik er det nå likevel, og synes jeg det er rart at ikke flere er litt nysgjerrige på effekten / konsekvensen av dette i kontekst av hobbyen.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.258
    Torget vurderinger
    1
    …At noen fremstiller urimelige påstander på et åpent forum på internett, og samtidig tenker at det er kjemperart og fornærmende at noen da våger seg frempå og spør om man er helt sikker på at påstanden stemmer, det er litt mer pussig.
    Kan du linke til et par slike eksempler her inne på Hifisentralen?

Det er klart at hvis jeg er hellig overbevist om at kabelløftere gir mye bedre lyd, så vil jeg kanskje bli både overrasket og sur hvis noen ber meg ABX-teste for å dokumentere dette. Men det er i seg selv ikke grunn nok til at en helt urimelig og feilaktig påstand skal få lov til å stå uimotsagt i et offentlig fora. Jeg har lov til å mene at månen er en gul ost, og du har like fullt lov til å være uenig med meg, og til og med si det høyt.
    Jeg kan ikke huske å ha lest noe slikt på Hifisentralen. Har du?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn