Gode venner av Topping

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Adrano

    Medlem
    Ble medlem
    31.03.2023
    Innlegg
    12
    Antall liker
    2
    Sted
    Hurum
    Lenovo M8 Link M50.jpg
    Lenovo M8 HiBy Link M50.jpg
    Setter umåtelig stor pris på din hjelp, Powercon :cool:
    Må se på dette litt senere, skjønner ikke hva jeg gjør galt 🙈
    Kanskje det går opp et 💡 for meg når jeg får det litt på avstand 😁
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Ser ut som du nærmer deg noe.(y)

    Men sjekk om du må sette noe i menyen på den M50 for at dette skal fungere. Kanskje en setting der angående remote- control?
     

    Adrano

    Medlem
    Ble medlem
    31.03.2023
    Innlegg
    12
    Antall liker
    2
    Sted
    Hurum
    har en topping e 30, hvis man går opp i stigen, hvor stor endring i lydkvalitet får man?
    Mine erfaringer med E30 mot E30 II:
    Jeg har tidligere hatt E30 på ett anlegg, men i ettertid har jeg byttet 2 forsterkere, kabler og opp til E30 II, ergo kan jeg ikke gi deg et konkret svar på ditt spørsmål.
    Men jeg opplever mindre og mer spiselige sibilanter med E30 II enn det var med E30.
    Kan legge til at både E30 og E30 II ble/blir drevet av power bank.
    E30 II står sammen med Engelsk forsterker og Engelske høyttalere som begge har litt varm klang, der foretrekker jeg E30 II fremfor E70v siden det tonalt sett er en bedre match.

    Mine erfaringer med E30 II (power bank) mot E70 Velvet (Furutech kabler og padde):
    Tonalt sett er E30 II lysere i klangen, sibilanter mer fremme i lyset selv om det fremdeles er spiselig.
    Tar meg selv i å lytte etter detaljer fremfor å nyte musikken.
    E70v er tonalt sett varmere, med en litt "rørlig" klang. Større lydbilde. Bredere, dypere, mer detaljer og bedre innsyn i musikkens indre.

    Jeg bruker ofte artister som Kari Bremnes, Ingeborg Magerøy, Sara K, Tong Li og Yao Si Ting som referanser for sibilanter.
    Lytter også på jazz i mange forskjellige valører som kan være en utfordring.

    Det er få på YouTube jeg stoler på, de fleste har en agenda og/eller tar seg betalt for sine "synspunkter, meninger og tjenester".
    Dog er det er en som jeg stoler på, etter å lyttet til hans ord opp mot mine egne erfaringer.
    Han er også flinkere til å forklare enn jeg er kapabel til.
    iiWi Reviews
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.123
    Antall liker
    3.904
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Trenger en rimelig DAC mellom PC og Genelec 8020 (xlr input). Hva velger man?
    • Topping DX1 (1.290,-)
    • Topping E30 II (1.490,-)
    • Topping D10 balansert (1.490,-)
    Ikke behov for head-fi.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    914
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Trenger en rimelig DAC mellom PC og Genelec 8020 (xlr input). Hva velger man?
    • Topping DX1 (1.290,-)
    • Topping E30 II (1.490,-)
    • Topping D10 balansert (1.490,-)
    Ikke behov for head-fi.
    Eg bruker ein D70S. Den har XLR ut, og digital volumkontroll. Mi musikkilde er ein NUC med ROON Rock, sendt D70S over USB. D70S får også tv-lyd, då over tos-link.

    Mvh Arild 😊
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.867
    Antall liker
    21.876
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    DX1 har akkurat landet her. Forvandlet laptopen min til hifi.
    Det skal dog innrømmes at dens hodetelefonutgang var av jegkanikkedrivenoesomhelstavordentligehodetelefoner-slaget.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.456
    Antall liker
    459
    Torget vurderinger
    2
    Nå,skjer det noe ang DX5 lite? E helt uaktuelt å betale penger for MQA

    edit. Har en E30,meget fornøyd med den, kunne vært greit med BT og headamp dog😉
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Nå,skjer det noe ang DX5 lite? E helt uaktuelt å betale penger for MQA

    edit. Har en E30,meget fornøyd med den, kunne vært greit med BT og headamp dog😉
    Ser at det er tilbud nå på DX5 nå til 3990,- i nettsjappen her inne.
    Det må vel være et bra kjøp, kanskje også rimeligere enn hva DX5 Lite ville kostet. 🤔
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.889
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2

    Topping har lansert en DX5 Lite som er helt identisk med vanlig DX5, men som ikke kan dekode MQA. Vi har fortsatt noen vanlige DX5 igjen på lager, og vi selger ut disse til redusert pris så du slipper å betale noen avgift for MQA. (DX5 Lite uten MQA vil forøvrig koste kr. 4.490.)
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.984
    Antall liker
    3.860
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Da har det kommet en D90LE i hus i går etter en nedgradering på digitalsiden.
    Ikke helt sikkert om jeg allerede er venn med han- den er nok litt hardt noen ganger, særlig i stemmene. (I forhold til min tidligere DAC)
    Men absolutt ok for pengene, tenker jeg.
    Kjører oppsampling til DSD512 i roon på en gammel Mac Mini, så videre til en RaspPi/RoPieee.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Gratulerer med en knallgod DAC.
    Topping er jo kjent for å ikke farge lyden eller inneha noen dedikert huslyd, så om man er vant til en annen huslyd så blir det nok en overgang tenker jeg.

    Hvorfor oppsampler du før du kjører stream ut via RaspPi til dac?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.984
    Antall liker
    3.860
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Googlet litt rundt etter beste Roon/D90 innstillinger og snublet over disse anbefalingene. 😅
    Sånn på sparken, uten å ha skrudd og testet rundt alt for mye mener jeg at det låter litt bedre enn standard innstillingene.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Jeg har ikke Roon, men begynner å skjønne det er noe greier der.
    Uansett så er det nok endel myter ute og går ifm oppsampling/konvertering til eks DSD/ filters i DAC++....

    Jeg ville faktisk skrudd av denne oppsamplingen i Roon og så latt D90'en gjøre jobben den skal.
    Den er som sagt knallgod på det den gjør.:cool:
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.984
    Antall liker
    3.860
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Kommer nok til å teste litt forskjellig. 😉
    Du kan slå det av og på «on the fly» så da er det litt lettere å høre forskjeller.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.984
    Antall liker
    3.860
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Det går en god del i elektronisk musikk når jeg streamer og til dette passer D90le utmerket. 😉
    Mange DACer prøver å generere en «organisk» lydopplevelse som ikke alltid kler elektronika så godt.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Da har det kommet en D90LE i hus i går etter en nedgradering på digitalsiden.
    Ikke helt sikkert om jeg allerede er venn med han- den er nok litt hardt noen ganger, særlig i stemmene. (I forhold til min tidligere DAC)
    Men absolutt ok for pengene, tenker jeg.
    Kjører oppsampling til DSD512 i roon på en gammel Mac Mini, så videre til en RaspPi/RoPieee.
    Ett lite tips, du burde teste de forskjellige PCM FIR Modes i settings, hvis du ikke allerede har gjort det. Den standard (Mode 3) er ikke den som låter best og mest naturlig (ikke i mine ører i hvert fall), opplevde også at det ble litt hardt slik du beskriver. Det er også en av de PCM FIR Modes alternativene som har dårligst step-respons og mest pre-ringing, litt rart at de har satt denne som standard.

    Endte opp med Mode 7, og syntes det låter en del bedre her i hvert fall.

    Edit: Ser du oppsampler til DSD, da ble det jo ikke så relevant lenger. Det finnes noen modes for det også men det har jeg ikke testet.
     

    Sporenstrex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.10.2016
    Innlegg
    354
    Antall liker
    772
    Ny kompis i oppsettet!
    Altså, som forforsterker rett ut av esken? Helt avsindig bra.. Aldri opplevd maken, eller i nærheten til denne pris. Kjip fjernkontroll og knotete volumjustering, ok, men man blir vant. Som hodetelefonforsterker? Testes, men virker som rimelig ekstremt.
    IMG_1352.jpeg
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    DX1 har akkurat landet her. Forvandlet laptopen min til hifi.
    Det skal dog innrømmes at dens hodetelefonutgang var av jegkanikkedrivenoesomhelstavordentligehodetelefoner-slaget.
    Jeg vurderer hodetelefoner på jobb. Hva kan denne drive av hodetelefoner? Ingenting?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.867
    Antall liker
    21.876
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Topping DX1 driver mine Beyerdynamic DT 1770 Pro kontrollert til øredøvende nivåer på low gain-settingen. Svaret er vel "alt".
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Topping DX1 driver mine Beyerdynamic DT 1770 Pro kontrollert til øredøvende nivåer på low gain-settingen. Svaret er vel "alt".
    Da hopper jeg over den. DAC får skryt. Hva med hodetelefonforsterkerdel i modellene over?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.867
    Antall liker
    21.876
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke hvorfor du hopper over. Koster lite, låter riktig, driver alt og trenger ingen annen strøm enn den fra USBen.
     
    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.183
    Antall liker
    1.398
    Torget vurderinger
    11
    Jeg vurderer hodetelefoner på jobb. Hva kan denne drive av hodetelefoner? Ingenting?
    Jeg skjønner ikke at noen gidder å svare deg når du først kommer med et spørsmål etterfulgt av et forutinntatt svar..og når du så får du et kvalifisert svar som burde imøtekomme det du tilsynelatende er ute etter- Ja da hopper du over?Halloo i tåkeheimen😳.Drøyeste arrogansen jeg har vært borti på lenge.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Jeg skjønner ikke at noen gidder å svare deg når du først kommer med et spørsmål etterfulgt av et forutinntatt svar..og når du så får du et kvalifisert svar som burde imøtekomme det du tilsynelatende er ute etter- Ja da hopper du over?Halloo i tåkeheimen😳.Drøyeste arrogansen jeg har vært borti på lenge.
    Ja, jeg ser den. Har mistolket svaret fra @Valentino fullstendig. Skylder på alder og liten mobil.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.867
    Antall liker
    21.876
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alles gut. Alltid kjekt å rydde opp i misforståelser. :)

    «dens» = «laptopens» i innlegget du siterte først, altså ikke = «Toppingens».

    Skyt ham, ikke vent etcetera. 😆
     
    Sist redigert:
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Ute etter en kompakt løsning til kontorplassen min, topping virker å være ideelt.
    Har Dali Zensor 1 som jeg tenker å bruke, ønsker også mulighet for å
    kunne bruke hodetelefoner. PC selvsagt. Er MX-5 et godt alternativ?
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    811
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Er på let etter ny preamp, og har spurt før, i denne tråden, uten noen respons. Prøver igjen. Har noen prøvd A90D som ren forforsterker, (ikke headamp)? Hvordan spiller det EGENTLIG? ASR har jeg lest, og legger ikke så mye vekt på hva han sier. Noen?
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.882
    Antall liker
    5.726
    Torget vurderinger
    1
    Er på let etter ny preamp, og har spurt før, i denne tråden, uten noen respons. Prøver igjen. Har noen prøvd A90D som ren forforsterker, (ikke headamp)? Hvordan spiller det EGENTLIG? ASR har jeg lest, og legger ikke så mye vekt på hva han sier. Noen?
    De fleste bruker nok Pre90 hvis den skal kjøres som ren preamp, og det er nok derfor ingen har svart på dette tidligere.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    811
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    vil også ha en kvalifisert HT utgang, og det har jeg skjønt at den har. Derimot sier ingen hvordan den låter som preamp.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.882
    Antall liker
    5.726
    Torget vurderinger
    1
    vil også ha en kvalifisert HT utgang, og det har jeg skjønt at den har. Derimot sier ingen hvordan den låter som preamp.
    Pre90 og A90D spiller nærmest identisk som preamper, men folk foretrekker nok Pre90 som ren preamp pga. displayet.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.889
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Er på let etter ny preamp, og har spurt før, i denne tråden, uten noen respons. Prøver igjen. Har noen prøvd A90D som ren forforsterker, (ikke headamp)? Hvordan spiller det EGENTLIG? ASR har jeg lest, og legger ikke så mye vekt på hva han sier. Noen?
    @aam01 kan vel hjelpe her med praktisk bruk?

    Hvorfor legger du ikke vekt på hva du leser på ASR?
    Stoler du ikke på hva måledataene sier deg i forhold hva du kommer til å høre?

    Andre tester av A90D, hvor pre amp funksjonen blir testet:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.696
    Antall liker
    2.296
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Joda, jeg bruker A90D med Extension som forforsterker sammen med Primare A60 som utgangsforsterker til Focal Kanta 2 høyttalere. A90D fungerer lydmessig utmerket i mitt system og det er en av få forforsterkere til til en moderat pris som kan gi 4 balanserte innganger. Mangel på display plager ikke meg. Det som betyr noe er store klare tall for volumnivå.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    811
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Måledata er grei de, og vel så det. Hvordan det låter er nå en annen sak. Har nå bestillt en A90D, så får jeg "selbst probieren".
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    811
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Har nå holdt på med disse greiene i snart 60år, så det går nå greit å skille "snørr og bart". ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn