Gode venner av Topping

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    PA5 er borte både fra topping sin hjemmeside og hifisentralen for en stund siden pga mye problemer.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    2.617
    Torget vurderinger
    16
    Er det nok "futt" i Topping PA5 til å drive høyttalere med følsomhet på 87dB? Bruker en Pioneer VSX-1018 på de nå og den blir noe slapp før man virkelig gasser på volumet, den blir også noe fysisk stor ift stedet høyttalerne er plassert.
    Jeg brukte PA5 på Kef R3 (87dB) og det fungerte fint. Spilte høyt nok for meg på 18 kvm, men jeg spiller nok på relativt moderate nivå. Ellers, som nevnt i tråden, så er PA5 ikke lenger i salg og det er en del rapporter om tekniske problemer med den.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    410
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    Da utgår nok PA5, så får jeg teste litt mer med receiver før jeg eventuelt handler noe annet. ;)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.414
    Antall liker
    1.302
    Sted
    Horten
    Har lekt litt med hørbarhet mellom disse PCM-filtrene som AKM Velvet serien chip'er tilbyr via menyen på Topping DAC's. (Eks D70S, E70 Velvet++)

    La i forbindelse med dette til for egen del i oversikten fra AKM offisielt til å også inneholde PCM-FIR mode-settingene man finner i menyen:
    AKM-Velvet-PCM-FIR.jpg

    Disse er sjekket ut imot D70S og E70 Velvet. (Andre enheter/fabrikanter kan ha valgt et annet oppsett)

    Filtrene kan endres i fart med fjernkontrollen mens musikken spiller. :cool:
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hva slags signalkabel bør man bruke på Topping? Er det noen som har noen erfaringer med det? Jeg har noen mogami mikrofonkabler jeg tilfeldigvis kjøpte. Prøvde Nordost blue heaven xlr, men det anbefales ikke. Det hører jeg er missmatch med en gang. Mogamiene er bra, men kanskje det fins noe alternativ.
     

    Adrano

    Medlem
    Ble medlem
    31.03.2023
    Innlegg
    12
    Antall liker
    2
    Sted
    Hurum
    Hva slags signalkabel bør man bruke på Topping? Er det noen som har noen erfaringer med det? Jeg har noen mogami mikrofonkabler jeg tilfeldigvis kjøpte. Prøvde Nordost blue heaven xlr, men det anbefales ikke. Det hører jeg er missmatch med en gang. Mogamiene er bra, men kanskje det fins noe alternativ.
    Jeg lever etter kilde først-prinsippet, altså at de beste kablene skal være tidligst og eventuell farging skal skje sent, altså i høyttaler kabler eller høyttalere.

    Topping DX-1 og E30 har begge en litt "pågående" topp som trenger en smule avrunding, for meg fungerte WireWorld og Oblivion sine kabler siden de har en liten "sødme" som demper "hissigheten" til ovennevnte DAC.

    Når det gjelder E70 Velvet bruker jeg Topping XLR som er nøytrale, de gjør en formidabel jobb som signalkabler.
    Jeg tør påstå at Topping signalkabler er bedre enn det meste jeg har prøvd, selv i vesentlig dyre prisklasser.

    Dette er en subjektiv mening som ikke skal feiltolkes eller diskuteres, men i mine ører låter Nordost huggorm siden de filtrerer bort feil frekvenser, slik at de oppleves som svært hissige i toppen. Må legge til at jeg ikke har prøvd de aller dyreste Nordost.
    En viktig lekse jeg har lært på mine 30 år som entusiast i denne hobbyen, er at det er stor til enorm forskjell fra de rimeligste seriene til toppseriene når det kommer til kabler.

    Jeg vet ikke hvilken DAC du har, Kjendis, ei heller noe om resten av ditt oppsett, men hvis Nordost kun er litt feil kan Topping sine kabler være veien å gå. Hvis ikke har Oblivion, WireWorld og Chord veldig gode signalkabler som jeg håper kan fungere i ditt oppsett.
    Kjøper du brukt er det minimalt å tape på å teste litt forskjellige kabler.

    Lykke til :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.337
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så sant kabelene er riktig konstruert. Jo, er helt enig i det. Men jeg tror det er mange xlr kabler der ute som er feilkonstruert. Trust me. ;)
    Greie mikrofonkabler fungerer gull. Opplevde aldri noe feil med slike kabler de årene jeg jobbet som lydtekniker.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.414
    Antall liker
    1.302
    Sted
    Horten
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lever etter kilde først-prinsippet, altså at de beste kablene skal være tidligst og eventuell farging skal skje sent, altså i høyttaler kabler eller høyttalere.

    Topping DX-1 og E30 har begge en litt "pågående" topp som trenger en smule avrunding, for meg fungerte WireWorld og Oblivion sine kabler siden de har en liten "sødme" som demper "hissigheten" til ovennevnte DAC.

    Når det gjelder E70 Velvet bruker jeg Topping XLR som er nøytrale, de gjør en formidabel jobb som signalkabler.
    Jeg tør påstå at Topping signalkabler er bedre enn det meste jeg har prøvd, selv i vesentlig dyre prisklasser.

    Dette er en subjektiv mening som ikke skal feiltolkes eller diskuteres, men i mine ører låter Nordost huggorm siden de filtrerer bort feil frekvenser, slik at de oppleves som svært hissige i toppen. Må legge til at jeg ikke har prøvd de aller dyreste Nordost.
    En viktig lekse jeg har lært på mine 30 år som entusiast i denne hobbyen, er at det er stor til enorm forskjell fra de rimeligste seriene til toppseriene når det kommer til kabler.

    Jeg vet ikke hvilken DAC du har, Kjendis, ei heller noe om resten av ditt oppsett, men hvis Nordost kun er litt feil kan Topping sine kabler være veien å gå. Hvis ikke har Oblivion, WireWorld og Chord veldig gode signalkabler som jeg håper kan fungere i ditt oppsett.
    Kjøper du brukt er det minimalt å tape på å teste litt forskjellige kabler.

    Lykke til :)
    Jeg har E70 velvet. Gryphon atilla og audiophysic tempo 35. Nordost red dawn strøm og purple flair ht. Kbl. Topping e70 v er koblet til riggen med standardkabler. Funker finfint. Null huggorm. Takk for tips.
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg har prøvd alle 6 og endte opp med å beholde 4 etter litt testing.
    Det kjekke er at man bytter med remote så det er lett å høre de forskjellige etter hverandre :)
    Jeg hører ikke forskjell.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    vil vel fungere på samme måte som den andre E70?

     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.414
    Antall liker
    1.302
    Sted
    Horten
    En fordel med disse filtrene i Topping DAC'er er at de kan endres i fart, og at man kan for seg selv ha en aldri så liten blindtest for å se om man eks plukker ut den beste (som da alltid blir valgt) hver gang.

    Bare å sitte med ryggen til, peke fjernkontrollen imot dac'en og trykke maaaange ganger på FIR-knappen, så man ikke lengre husker/vet hva den står på.
    Så sette på musikken og så velge med FIR-knappen (uten å se displayet) igjen for å høre om man finner den tilbake til beste filter-settingen.
    Eller man kan la noen andre utføre trykkingen/valget av filtre. Gjerne også med ryggen til.

    Merk, uendelig mange muligheter til å jukse her, men en slik test er kun for en selv og man trenger ikke si resultatet til noen.
    Men lærerikt kan det være. :cool:
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Da er LA90 og PA5 erstattet av to LA90 discrete. Søte og små der de står. Må la de få spille litt, men allerede kald ut av esken er dette veldig veldig bra. Nå er det bare å håpe at Thomann klarer å sende riktig kabel så en mer hensiktsmessig plassering ved høyttalerne blir mulig (de bør klare det på tredje forsøk).
    IMG_2713.jpeg
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.414
    Antall liker
    1.302
    Sted
    Horten
    Ser ut som Eversolo-folket har gjort et rykk i dette segmentet, som Topping nå svarer på. :cool:
    Skulle ikke forundre meg om Topping kommer med en sak som konkurerer med den Eversolo sin DMP-A6.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Heisann! Noen som vet når PA7 og PA7 Plus blir tilgjengelig hos HiFiSentralen? Skikkelig nysgjerrig på hvordan dem låter
    De er underveis, og vil nok være tilgjengelig i slutten av Mai måned. Kommer mer info i shopen snart.
     
    Sist redigert:

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Pa7 vil nok ligge på kr. 5.750
    Pa7 Plus vil nok ligge på kr. 6.750
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ser etter strømkabel som passer til Topping. Standard kabler er vinklet på støbselsiden.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Trenger ikke gjøre det mer avansert enn det :)

    Jeg kjøpte inn en del Supra kabler en gang i tiden og bruker vel denne nå.

    Jeg ser BRL har "storebror" på tilbud til samme prisen (hvis man har jordet veggkontakt)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.793
    Antall liker
    21.703
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg, som ikke liker saker på utstilling, ble småskuffet. Bryston-sakene er veldig pene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn