Gode venner av Topping

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Horten
    Min gamle Abrahamsen V6 har 2 stk. optiske innganger, der bruker jeg en til tv og en til Wiim mini. Ser ikke ut som Topping har noen modeller med 2 optiske innganger.
    Wiim Pro har Optisk inn. Peis TV-signalet inn der, og ut til DAC. :cool:

    Og plutselig så gir det mening at Wiim har laget en fjernkontroll Pro og Mini. -Raskt bytte av ut- og innganger. (y)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Wiim Pro har Optisk inn. Peis TV-signalet inn der, og ut til DAC. :cool:
    Ja, det er faktisk en løsning som jeg har tenkt på, men litt irriterende å måtte kjøpe en ekstra boks da jeg allerede har streamer.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Horten
    Mini'en får du lett solgt om du trenger.
    Pro har jo kablet nett, Chromecast++ goodies som ikke er feil å ha. :cool:
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Noen som bruker sin DAC som forforsterker og synes det er en fullverdig løsning?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Generelt så gjelder at USB tilkobling på Windows så trenger an egen driver for overføring av signal over 16bit "Redbook CD".
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Mine egne tanker om Dac som forforsterker:
    1 Ferre bokser å forholde seg til og kortere vandring for signalet.
    2 Ferre tilkoblingsmuligheter i forhold til en dedikert forforsterker.
    3 Hovedspørsmålet mitt er om det er mulig å få like god lyd med kun DAC i forhold til en dedikert forforsterker?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    1 Ferre bokser å forholde seg til og kortere vandring for signalet.
    Riktig=mindre forvrengning og støy
    2 Ferre tilkoblingsmuligheter i forhold til en dedikert forforsterker.
    Riktig. Kun digitale innganger og det må tas hensyn til. For min del benyttes USB in fra streamer og toslink fra TV. Ikke noe mer.
    3 Hovedspørsmålet mitt er om det er mulig å få like god lyd med kun DAC i forhold til en dedikert forforsterker?
    Ja, dersom andre forhold som f.eks. impedansematching, gainstruktur er på plass. Du må også like et "ubesudlet" signal :) Alt forutsetter at volumkontroll i dac er av god type.
     
    Sist redigert:

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Mine egne tanker om Dac som forforsterker:
    1 Ferre bokser å forholde seg til og kortere vandring for signalet.
    2 Ferre tilkoblingsmuligheter i forhold til en dedikert forforsterker.
    3 Hovedspørsmålet mitt er om det er mulig å få like god lyd med kun DAC i forhold til en dedikert forforsterker?
    Vedr 3: mitt anlegg/avspelingskjede er: Quobus -> Roon Rock (NUC) -> Topping D70S -> Event Opal. Speler veldig godt med Topping i pre-amp modus, synest no eg! 😊

    MEN med MI 23.5A pre i kjeden og Topping i DAC-modus, er det ingen tvil om at lydopplevinga er klasser betre! Men det skulle no berre mangle prisen omsyntatt, og konsensus om at det er ein pre i verdensklasse! 😊

    Hadde eg ikkje hatt den erfaringa eg faktisk har, hadde eg levd svært lykkelig med Topping som pre!

    Mvh Arild 😊
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Horten
    Jeg kjører DAC'ene (D70S og DX5) rett i power-amp. Et par ikke-bokhylle høyttalere med 15" i bunn som mates med godsakene. Helt nydelig.(y)

    Som bambadoo sier, bra volumkontroll (som Topping har) og ubesudlet (lite huslyd) signal er fordelene.
    Gainstruktur er viktig å tenke på, om man ikke kjører alt fra samme produsent og håper de har tenkt på det.

    En pre-amp farger ofte lyden iht en eller annen signatur som produsent ønsker å opprettholde. Ikke at dette er noe problem eller lyden er dårlig av den grunn, men den er uten tvil ofte farget. -Da kommer smak og hva man er vant til inn som viktige kriterier. :cool:

    En fordel med Topping produkter er at de er veldig nøytrale, aka ingen/lite huslyd, så de er enklere å matche med annet utstyr.
    Er jo fort et mye større prosjekt om man skal matche alt mulig som har hver sin egenlyd;).
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Du trenger driver for Asio applikasjoner, og du kan helt fint kjøre Topping uten driver med Windows.
    Betyr dette det at eg kan køyra 24/192 frå td. Foobar 2000, eller for den del frå ein webspelar, ut i Topping over USB utan å installera drivarar?
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Betyr dette det at eg kan køyra 24/192 frå td. Foobar 2000, eller for den del frå ein webspelar, ut i Topping over USB utan å installera drivarar?
    Jeg bruker selv driveren, og jeg kjører Jriver med Topping Asio, men jeg kan godt velge Topping Wasapi, og jeg vil tro Foobar 2000 uten driver bør gå helt fint.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Du trenger driver for Asio applikasjoner, og du kan helt fint kjøre Topping uten driver med Windows.
    Det har ikke vært helt rett frem med Windows og høyere oppløsning pga manglende støtte for USB 2.0 audio. Dette kom først på plass i "Windows 10, release 1703"

    Vi hadde dessverre bare støtte for USB Audio Class 1 noe som betydde at de fleste DAC leverandørene valgte å programmere egne drivere.

    USB Audio Class 1 standard (1998)
    This standard allows for 24 bits/96 kHz max.

    USB Audio Class 2 standard (2009)
    It is downwards compatible with class 1.
    USB Audio Class 2 additionally supports 32 bit and all common sample rates > 96 kHz
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Horten
    Det har ikke vært helt rett frem med Windows og høyere oppløsning pga manglende støtte for USB 2.0 audio. Dette kom først på plass i "Windows 10, release 1703"

    Vi hadde dessverre bare støtte for USB Audio Class 1 noe som betydde at de fleste DAC leverandørene valgte å programmere egne drivere.

    USB Audio Class 1 standard (1998)
    This standard allows for 24 bits/96 kHz max.

    USB Audio Class 2 standard (2009)
    It is downwards compatible with class 1.
    USB Audio Class 2 additionally supports 32 bit and all common sample rates > 96 kHz
    Men denne 16 bits /44kHz redbook CD standarden du refererte til lengre opp, den er vel godt innafor på USB Audio Class 1? 🤔
    -Så selv i 1998 så støttet Win opp til 24 bit og 96 kHz. Ikke gale.(y)
     

    rula3000

    Fersking
    Ble medlem
    31.03.2023
    Innlegg
    2
    Antall liker
    6
    Sted
    Bergen
    Noen som bruker sin DAC som forforsterker og synes det er en fullverdig løsning?
    Hei, vil gjerne dele min erfaring.

    Mitt anlegg er PC --> SMSL VMV D1se --> Topping A90D --> Doxa 70 --> KEF LS50 Meta

    Tidligere kjørte jeg dac'en direkte mot forsterker og det låt helt greit. Men etter jeg satte inn A90D som forforsterker, ble lyden bedre spesielt på lavt volum. Detaljer ble mer tydelige, mer dynamikk. Grunnen til at jeg kjøpte A90D var for å koble til min SL1210 platespiller + mulighet for å bruke høretelefoner i stua, men lydforbedringen fra dac var en fin bonus.

    Mvh
    Rune
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Hei, vil gjerne dele min erfaring.

    Mitt anlegg er PC --> SMSL VMV D1se --> Topping A90D --> Doxa 70 --> KEF LS50 Meta

    Tidligere kjørte jeg dac'en direkte mot forsterker og det låt helt greit. Men etter jeg satte inn A90D som forforsterker, ble lyden bedre spesielt på lavt volum. Detaljer ble mer tydelige, mer dynamikk. Grunnen til at jeg kjøpte A90D var for å koble til min SL1210 platespiller + mulighet for å bruke høretelefoner i stua, men lydforbedringen fra dac var en fin bonus.

    Mvh
    Rune
    Topping A90D er nok en vanvittig god forforsterker, sikkert en knall løsning.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skiftet ut en Primare Pre 32 med en Topping A90 Discrete med Ext 90 og jeg angrer ikke. Grunnen til utskiftingen var at jeg trengte flere balanserte innganger enn de to Primare Pre 32 har, men når lyden er bedre så lever jeg veldig godt med denne løsningen. Som utgangsforsterker bruker jeg Primare A60 og høyttalere er Focal Kanta 2. Topping A90 Discrete er et funn til prisen og nå skal jeg kjøpe en til som jeg skal bruke i PC-anlegget.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg skiftet ut en Primare Pre 32 med en Topping A90 Discrete med Ext 90 og jeg angrer ikke. Grunnen til utskiftingen var at jeg trengte flere balanserte innganger enn de to Primare Pre 32 har, men når lyden er bedre så lever jeg veldig godt med denne løsningen. Som utgangsforsterker bruker jeg Primare A60 og høyttalere er Focal Kanta 2. Topping A90 Discrete er et funn til prisen og nå skal jeg kjøpe en til som jeg skal bruke i PC-anlegget.
    Enig, ble veldig overrasket over hvor bra den er faktisk :). Fjernkontrollen er et helvette, men den har jeg erstattet med en ifra ONE:
    https://www.power.no/tv-og-lyd/tv-t...ofa-urc6820-universal-fjernkontroll/p-431196/

    Tror min kosta 150.. da den kun støtter 3 enheter, men prikk lik, og fungerer mye bedre.
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Vedrørende filter setting for "Topping E70 Velvet" så er filter 3 i denne videoen anbefalt av denne herremannen på YouTube: Se vedlagte fil.

    Topping E70 Velvet (AKM vs Sabre-versjon) anmeldt og sammenlignet - YouTube

    Det jeg lurer på om det er noen vesentlig forskjell i lyd med "Topping dx7 Pro" kontra "Topping E70 Velvet"som DAC??
    Har selv "Topping dx7 Pro" og er meget fornøyd med den som DAC koblet XLR til "SPL Auditor 2910" headphone amp.
    Dette låter meget bra.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Horten
    Vedrørende filter setting for "Topping E70 Velvet" så er filter 3 i denne videoen anbefalt av denne herremannen på YouTube: Se vedlagte fil.

    Topping E70 Velvet (AKM vs Sabre-versjon) anmeldt og sammenlignet - YouTube

    Det jeg lurer på om det er noen vesentlig forskjell i lyd med "Topping dx7 Pro" kontra "Topping E70 Velvet"som DAC??
    Har selv "Topping dx7 Pro" og er meget fornøyd med den som DAC koblet XLR til "SPL Auditor 2910" headphone amp.
    Dette låter meget bra.
    Du har jo knallgod DAC i anlegget.
    Tviler på at det er hørbar forskjell. Topping er kjent for å lage knallgode produkter, uten noe tilført egenlyd.

    Jeg har de siste månedene byttet mellom Topping DX5 og D70S (AKM Velvet chip), hørt noen dager på hver av de før bytte igjen.
    Av og til så synes jeg det er litt forskjell, andre dager ikke, og det er umulig å si hvilken som er best da det like godt kan være den ene eller andre som plutselig låter helt suverent en dag.
    Det er faktisk slik at jeg tror jeg hører mere forskjell på de ulike filtrene i D70S, enn mellom D70S og DX5. 🤔

    Men det er jo artig å prøve nye greier uten at det koster skjorta. (y)

    Edit: E70 Velvet har jo mulighet for 5v RMS ut på XLR, for ev tilpasning av gain lengre ut i kjeden.
     
    Sist redigert:

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei!

    Ser stadig at det blir påstått at D70S og E70 Velvet deler chip, men det stemmer vel ikkje heilt?
    Min D70S har i alle fall 2 x AKM AK4497EQ dac-chips, medan E70 Velvet har vel 1 x AKM AK4499EX dac-chip.

    Mvh Arild 😊
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Velvet er ikke en gitt chip, men navnet på en serie fra AKM. :cool:
    https://velvetsound.akm.com/eu/en/technology/

    Edit: Spec på D70S:
    Vis vedlegget 912895
    Ja, og specsa du viser til stemmer jo med det eg skreiv - 2x AKM AK4497 i D70S. Og om ein gjer litt nøyare undersøkelsar, så finn ein at dac-chipsa sitt fulle navn er (AKM) AK4497EQ.

    Og når det gjeld E70 Velvet, så er bestykninga 1xAKM AK4499EX. Legg ved link til HFS Nettbutikk si side for denne:
    AK4499EX er ein ny dac-chip frå AKM, som tar opp arven etter AK4499, som var flaggskipet til AKM før fabrikken brann.
    På AKM sine heimesider skryt dei om kor bra denne AK4499EX er, og at dei har brukt "Velvet-teknologi" i utviklinga.

    "Vanleg" E70 -> ikkje Velvet, bruker for øvrig 1xESS9028PRO.

    Så eg står fast på min påstand - at AK4497EQ og AK4499EX ikkje er same dac-chip, og dermed er det IKKJE er same dac-chip i D70S og E70 Velvet! :)

    Når det er sagt, så er eg veldig godt nøgd med min D70S, så eg kjem til å sjå nøye på produktlista til Topping også neste gong eg skal handle meg ny dac! :)

    Mvh Arild :)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Horten
    Ja, og specsa du viser til stemmer jo med det eg skreiv - 2x AKM AK4497 i D70S. Og om ein gjer litt nøyare undersøkelsar, så finn ein at dac-chipsa sitt fulle navn er (AKM) AK4497EQ.

    Og når det gjeld E70 Velvet, så er bestykninga 1xAKM AK4499EX. Legg ved link til HFS Nettbutikk si side for denne:
    AK4499EX er ein ny dac-chip frå AKM, som tar opp arven etter AK4499, som var flaggskipet til AKM før fabrikken brann.
    På AKM sine heimesider skryt dei om kor bra denne AK4499EX er, og at dei har brukt "Velvet-teknologi" i utviklinga.

    "Vanleg" E70 -> ikkje Velvet, bruker for øvrig 1xESS9028PRO.

    Så eg står fast på min påstand - at AK4497EQ og AK4499EX ikkje er same dac-chip, og dermed er det IKKJE er same dac-chip i D70S og E70 Velvet! :)

    Når det er sagt, så er eg veldig godt nøgd med min D70S, så eg kjem til å sjå nøye på produktlista til Topping også neste gong eg skal handle meg ny dac! :)

    Mvh Arild :)
    Hvem er det som har påstått at det er samme dac-chip i D70S og E70 Velvet?
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Beklager @Powercon , det er nok eg som ikkje har hatt lesebriller tilgjengeleg, samt vore historielaus her!:oops:
    Eg reagerte på betegnelsen "D70S Velvet", og feilkobla dette saman med E70 Velvet. Men det var jo sjølvsagt ikkje det du meinte i post #1291 m.fl.

    Det er sjølvsagt rikig det du sidan har forsøkt å få inn i fåreskallen min, at Velvet ikkje berre er ein del av eit Topping-produktnavn, men at Velvet Sound er merkevare-navnet til AKM, og har faktisk vore det sidan 2014. Og at AK4497 soleis også er ein Velvet-chip, tilliks med AK4499EX.

    I stand corrected!

    Mvh Arild :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Har nettopp kjøpt nye Stax, framifrå timing på eha5, spent på prisen på denne.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    391
    Antall liker
    404
    Sted
    Brøttum
    Er det nok "futt" i Topping PA5 til å drive høyttalere med følsomhet på 87dB? Bruker en Pioneer VSX-1018 på de nå og den blir noe slapp før man virkelig gasser på volumet, den blir også noe fysisk stor ift stedet høyttalerne er plassert.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Horten
    Ingen innspill på den PA5, men kan høyttalerene dine bi-ampes? (aka doble terminaler på de)
    Hvis ja, så kan du få litt mere djuice med å også bruke Surround Back terminalene. :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn