Gode venner av Topping

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    995
    Torget vurderinger
    7
    Topping L30 og E30 på vei som head-fi oppsett på kontoret. Gleder meg til å teste, og blir spennende å sammenligne med Violectric V220 som skal stå hjemme!
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Hei!
    Har du lest Rognlien`s test av Topping D90? Vil nesten si at han slakter den! Bortsett fra til elektronika.
    Redd D90SE ikke er vesentlig bedre! Eller?
    Ja har lest den testen, men av de to du nevner, har jeg har bare hørt D90SE, som også måler en del bedre enn forrige D90.
    Jeg har kjøpt D90SE, og er ihvertfall veldig fornøyd med den. Den er så god at det var helt uten tvil at jeg solgte min forrige DAC, en Hegel HD30.

    Ønsker heller ikke å bidra til at dette blir en debatt om @Håkon_Rognlien - hans tester og preferanser. Jeg er heller ikke ensidig opptatt av målinger, og setter alltid stor pris på hans tester, skriverier, og betraktninger. Hans tekster var faktisk en av grunnene til at jeg opprinnelig ble interessert i hifi og lyd. Alltid engasjert og engasjerende. Han har full cred i min bok. Ingen tvil om det. OK, så liker han mye bedre en annen type DAC. Det går fint. Jeg liker også den. Og så er jeg selv veldig fornøyd med å lytte til en D90SE på daglig basis.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Vi har alle våre preferanser. Og budsjetter. Det er vel mest bra? Selv synes jeg at disse variasjonene i preferanser er med på å gjøre hifi spennende. Kunne fort blitt kjedelig om vi alle skulle ha det samme utstyret:)

    Synes at Topping produktene gjør det kjempebra. Jeg er vel nærmest en slags fan, og leser denne tråden. Innenfor mitt budsjett vil disse produktene alltid bli vurdert. Jeg tipser også venner som ikke har dette som hobby, og som av og til spør om råd.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Har kun erfaring med pre 90, men den overrasker stort hvertfall, meget imponert.
     

    StormyViking

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2012
    Innlegg
    19
    Antall liker
    8
    Hvis du liker samme lydsignatur som ham så er den sikkert ikke det :)
    Nå var det ikke SE han testet, men D90, som han mener låter grått og flatt. Mtp. tidligere omtaler
    annet steds, og her, så høres det jo litt rart ut! Er vel ikke SÅ stor forskjell på D90 og D90SE!?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.442
    Antall liker
    35.258
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nå var det ikke SE han testet, men D90, som han mener låter grått og flatt. Mtp. tidligere omtaler
    annet steds, og her, så høres det jo litt rart ut! Er vel ikke SÅ stor forskjell på D90 og D90SE!?
    Tviler forskjellen er så stor, mulig en litt dårlig dag, eller noe feil med produktet? Grått og flatt?? Kjenner ikke igjen den lydsignaturen i det hele tatt.
     

    StormyViking

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2012
    Innlegg
    19
    Antall liker
    8
    Hvordan kan han gi den slakt? Hører han noe annet eller måler han noe annet en "alle andre". Eller kan det simpelthen være at alle vi andre tar feil - og han har rett?
    Han har nok mere fokus på lydgjengivelse enn målinger, noe som høres fornuftig ut, men er svaret at D90SE er så mye
    bedre enn D90? Jeg har nok ingen grunn til å tro annet enn at D90SE er MEGET bra!
     

    StormyViking

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2012
    Innlegg
    19
    Antall liker
    8
    Ja har lest den testen, men av de to du nevner, har jeg har bare hørt D90SE, som også måler en del bedre enn forrige D90.
    Jeg har kjøpt D90SE, og er ihvertfall veldig fornøyd med den. Den er så god at det var helt uten tvil at jeg solgte min forrige DAC, en Hegel HD30.

    Ønsker heller ikke å bidra til at dette blir en debatt om @Håkon_Rognlien - hans tester og preferanser. Jeg er heller ikke ensidig opptatt av målinger, og setter alltid stor pris på hans tester, skriverier, og betraktninger. Hans tekster var faktisk en av grunnene til at jeg opprinnelig ble interessert i hifi og lyd. Alltid engasjert og engasjerende. Han har full cred i min bok. Ingen tvil om det. OK, så liker han mye bedre en annen type DAC. Det går fint. Jeg liker også den. Og så er jeg selv veldig fornøyd med å lytte til en D90SE på daglig basis.
    Helt enig!
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    D90 har AKM DAC og D90 SE har ESS DAC. Det vil jeg kalle en vesentlig forskjell.
     

    StormyViking

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2012
    Innlegg
    19
    Antall liker
    8
    Ja har lest den testen, men av de to du nevner, har jeg har bare hørt D90SE, som også måler en del bedre enn forrige D90.
    Jeg har kjøpt D90SE, og er ihvertfall veldig fornøyd med den. Den er så god at det var helt uten tvil at jeg solgte min forrige DAC, en Hegel HD30.

    Ønsker heller ikke å bidra til at dette blir en debatt om @Håkon_Rognlien - hans tester og preferanser. Jeg er heller ikke ensidig opptatt av målinger, og setter alltid stor pris på hans tester, skriverier, og betraktninger. Hans tekster var faktisk en av grunnene til at jeg opprinnelig ble interessert i hifi og lyd. Alltid engasjert og engasjerende. Han har full cred i min bok. Ingen tvil om det. OK, så liker han mye bedre en annen type DAC. Det går fint. Jeg liker også den. Og så er jeg selv veldig fornøyd med å lytte til en D90SE på daglig basis.
    Hvis ens høyttalere er litt `lyse i toppen`, er det noen filterjustering i D90SE som kan fikse litt på det?
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Nå var det ikke SE han testet, men D90, som han mener låter grått og flatt. Mtp. tidligere omtaler
    annet steds, og her, så høres det jo litt rart ut! Er vel ikke SÅ stor forskjell på D90 og D90SE!?
    Kommer vel an på utgangspunktet. Hvis man stiller fargemetningen på mobilkameraet sitt på full guffe vil fort andres bilder virke grå og flate i fargene.
     

    StormyViking

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2012
    Innlegg
    19
    Antall liker
    8
    Ja har lest den testen, men av de to du nevner, har jeg har bare hørt D90SE, som også måler en del bedre enn forrige D90.
    Jeg har kjøpt D90SE, og er ihvertfall veldig fornøyd med den. Den er så god at det var helt uten tvil at jeg solgte min forrige DAC, en Hegel HD30.

    Ønsker heller ikke å bidra til at dette blir en debatt om @Håkon_Rognlien - hans tester og preferanser. Jeg er heller ikke ensidig opptatt av målinger, og setter alltid stor pris på hans tester, skriverier, og betraktninger. Hans tekster var faktisk en av grunnene til at jeg opprinnelig ble interessert i hifi og lyd. Alltid engasjert og engasjerende. Han har full cred i min bok. Ingen tvil om det. OK, så liker han mye bedre en annen type DAC. Det går fint. Jeg liker også den. Og så er jeg selv veldig fornøyd med å lytte til en D90SE på daglig basis.
    Kanskje ikke rette forum, men siden du nevner Hegel HD30, har du noen formening om DAC`en i Hegel`s integrerte H95?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg er veldig fornøyd med med Topping D90. Har sammenlignet me Dp 8.0 og har hørt på Gryphone i 100k klassen. Vi må se hva vi får til prisen . Virker som hr. Rognlien ikke like disse ''snobbete'' jazzelskere🙂 Jeg lytter ikke akkurat til noe heavy rock, til det så må det bli et hornsystem. Da blir det en helt annen lydsignatur. Men jeg elsker gamle JBL høyttalere. Hører også på Rogers og gamle Celestion høyttalere.
    Har hørt mye på klassisk fiolin m. David Oistrach. kommer fint frem i lydbiledt, med klare harpiks lyder på D90. Da jeg var hos en kamerat og lyttet på hans rådyre Gryphon anlegg via Roon og digitale media, så fikk jeg høre hvor anderledes denne kjente live jazzinspillingen på vinyl var. Virket som lydbildet ble trekt mere frem på midten av lydbildet og litt annen dybde.
    Hjemme lytter jeg på både ren klasse A. A/B og klasse D. Knitrende rør har jeg til Gitarbruk og en fremragende transistorbestykket amp på 160w. Det er sikkert en klasse D. Har ikke undersøkt m produsent i USA.
    Er litt spent på hva dere synes om klasse D forsterkerne til Topping! Jeg har god erfaring med en britisk konstruert klasse D ( f. pioneer) Den var bedre på Rogers LS3 5/A og gamle JBL enn eldre Rotel.
     
    Sist redigert:

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Hvis ens høyttalere er litt `lyse i toppen`, er det noen filterjustering i D90SE som kan fikse litt på det?
    Det er filtere i D90SE, som påvirker måten det rulles av helt i toppen. Jeg hører ikke så godt lenger i det frekvensområdet, og kan ikke høre forskjell på de. Dessverre.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei!
    Har du lest Rognlien`s test av Topping D90? Vil nesten si at han slakter den! Bortsett fra til elektronika.
    Redd D90SE ikke er vesentlig bedre! Eller?
    Ja jeg har lest den. Og jeg har erfart at vi har lik smak.
    Ikke hørt den og heller ikke andre fra Topping. Men denne D90SE klarte jeg ikke skille i direkte test mot Lumin D2.
    Så kanskje det er litt forskjell på de?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nå må dere ikke svartmale testen hans av D90
    Husk og at den sammenlignes med dyre APL
    Han skrev den var meget bra. Meget.
    Men at i hans oppsett låt det litt kjedelig grått eller noe slikt. Hvis dere leser testen en gang til, så ser dere at han synes D90 var meget god.
    Se her...

    ------
    --------
    Et solid tips på et rasende presist oppsett, skapes relativt rimelig med Topping DAC, Vera forsterker og Arendal høyttalere. Mere smekk og kontroll skal du nok lete etter!

    Det som fremkommer i et slikt superoppløst system viser med all mulig klarhet at Topping leverer særdeles detaljert, og med et flott lydpanorama.

    Men bassen er imponerende på Topping D90, det skal den ha!

    Men la meg berømme topping D90 litt, allikevel. Elektronisk musikk er soleklart livretten for denne DAC’en, og det er to årsaker til dette: Først og fremst et helt fantastisk dypt og presist bassområde, deretter en absolutt og perfekt kontroll på plassering og fase. Det oppstår ekstremt flotte lydbilder på den måten, elektronika spilles dessuten ofte inn med litt faseforskyvning for effektens skyld, og det gjengis forbilledelig av Topping D90. Begge disse aspekter er nokså unike for et produkt i denne prisklassen. Kraften og kontrollen i bassområdet er tidvis både voldsom og helt uventet, mens det like selvfølgelig toppes av en instrumentplassering som gir et absolutt og fullstendig inntrykk av stålkontroll. Isolert sett er det virkelig ikke noe galt med topping D90, den måler tilnærmet perfekt, og har mye godt ved seg, i min subjektive opplevelsessfære er det kun i direkte sammenligning med de mer levende og rocka DAC’ene der ute, at jeg virkelig merker meg at jeg savner noe. Og dette noe heter “liv”. For meg mister dessverre musikken mye mening, om jeg ikke opplever dette i mitt eget anlegg. Det sagt, Topping D90 leverer med presisjon og åpenhet i bøtter og spann, og den koster tross alt en svært moderat sum penger. Som sådan er den å anse som et meget godt og fornuftig kjøp, men glem heller ikke at Topping aldri vil bli kremfløte, og sånn er det med den saken.

     
    Sist redigert:

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Mulig Rognlien liker høyttalere som er litt frempå med god dynamikk. Da kan matching en bli overkill.
    Selv liker jeg nøytrale høyttalere, som ikke prøver å vise hvor gode de er, men låter balansert, med liten dose magi i mellomtonen. Både hos meg og en kompis, så låter Topping D90se sjokkerende bra. Men med uheldig matching, så kan det gå galt. 10k for High-end er fantastisk, men det beste er jo at flere merker dukker opp og er på samme nivå. Vi går lysere tider i møte🤟😀
     

    StormyViking

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2012
    Innlegg
    19
    Antall liker
    8
    Nå må dere ikke svartmale testen hans av D90
    Husk og at den sammenlignes med dyre APL
    Han skrev den var meget bra. Meget.
    Men at i hans oppsett låt det litt kjedelig grått eller noe slikt. Hvis dere leser testen en gang til, så ser dere at han synes D90 var meget god.
    Se her...

    ------
    --------
    Et solid tips på et rasende presist oppsett, skapes relativt rimelig med Topping DAC, Vera forsterker og Arendal høyttalere. Mere smekk og kontroll skal du nok lete etter!

    Det som fremkommer i et slikt superoppløst system viser med all mulig klarhet at Topping leverer særdeles detaljert, og med et flott lydpanorama.

    Men bassen er imponerende på Topping D90, det skal den ha!

    Men la meg berømme topping D90 litt, allikevel. Elektronisk musikk er soleklart livretten for denne DAC’en, og det er to årsaker til dette: Først og fremst et helt fantastisk dypt og presist bassområde, deretter en absolutt og perfekt kontroll på plassering og fase. Det oppstår ekstremt flotte lydbilder på den måten, elektronika spilles dessuten ofte inn med litt faseforskyvning for effektens skyld, og det gjengis forbilledelig av Topping D90. Begge disse aspekter er nokså unike for et produkt i denne prisklassen. Kraften og kontrollen i bassområdet er tidvis både voldsom og helt uventet, mens det like selvfølgelig toppes av en instrumentplassering som gir et absolutt og fullstendig inntrykk av stålkontroll. Isolert sett er det virkelig ikke noe galt med topping D90, den måler tilnærmet perfekt, og har mye godt ved seg, i min subjektive opplevelsessfære er det kun i direkte sammenligning med de mer levende og rocka DAC’ene der ute, at jeg virkelig merker meg at jeg savner noe. Og dette noe heter “liv”. For meg mister dessverre musikken mye mening, om jeg ikke opplever dette i mitt eget anlegg. Det sagt, Topping D90 leverer med presisjon og åpenhet i bøtter og spann, og den koster tross alt en svært moderat sum penger. Som sådan er den å anse som et meget godt og fornuftig kjøp, men glem heller ikke at Topping aldri vil bli kremfløte, og sånn er det med den saken.

    Du har helt rett. At jeg kaller testen for `slakt` var nok i drøyeste laget. Jeg tror rett og slett at det bare er å bestille en!
    Til Meg, fra Meg. God Jul😃
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.442
    Antall liker
    35.258
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Leste ikke testen før nå... Kan ikke se at dette var noe slakt, så klart finnes det sikkert bedre, men til prisen... neppe.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Du har helt rett. At jeg kaller testen for `slakt` var nok i drøyeste laget. Jeg tror rett og slett at det bare er å bestille en!
    Til Meg, fra Meg. God Jul😃
    Skal du ha en D90 må du nok ut på bruktmarkedet. Men D90 SE er vel ikke dårlig den heller. ;)
     

    StormyViking

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2012
    Innlegg
    19
    Antall liker
    8
    Er ganske bestemt på D90SE, men så dukket det opp en luring, som det hadde vært interessant om noen kunne si noe om! iFi Audio NEO iDSD! Den er dårligere som PRE enn D90SE, men har en mere `analoglignende` lyd. Selv om analoglignende lyd kan høres litt forførende ut, så vil jeg nok foretrekke D90SE, siden den skal fore mine to aktive monitorer.
    Noen synspunkter/erfaringer der ute?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Skaffet denne til en kompis.
    Han har et lite hjemmekontor men det kan fylle en stor stue.
    Har Dali 104 og Sonos connect.

    Låter knall.

    Lyd: Terningkast 6
    Byggekvalitet: Terningkast 5 pluss
    Value for money: Terningkast 8


    5B5CDA2B-B451-4111-A31F-26653AE52E70.jpeg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.442
    Antall liker
    35.258
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er ganske bestemt på D90SE, men så dukket det opp en luring, som det hadde vært interessant om noen kunne si noe om! iFi Audio NEO iDSD! Den er dårligere som PRE enn D90SE, men har en mere `analoglignende` lyd. Selv om analoglignende lyd kan høres litt forførende ut, så vil jeg nok foretrekke D90SE, siden den skal fore mine to aktive monitorer.
    Noen synspunkter/erfaringer der ute?
    Feil tråd... Dette er tråden til Topping.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.442
    Antall liker
    35.258
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Skaffet denne til en kompis.
    Han har et lite hjemmekontor men det kan fylle en stor stue.
    Har Dali 104 og Sonos connect.

    Låter knall.

    Lyd: Terningkast 6
    Byggekvalitet: Terningkast 5 pluss
    Value for money: Terningkast 8


    Vis vedlegget 769236
    Hvilken boks er det? Litt vanskelig å se på bildet.
    Value for money: Terningkast 8 - hvilke terninger bruker du 🤣
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Denne:

     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Den hadde også en veldig bra powersupply (y)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.355
    Antall liker
    63.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Haifai som kan blåse vekk i vinden blir aldri bøst, men synes det ble ålreit med Vibracones under Topping DACen min. Vibrasjonsproblematikk, nei på ingen måte, men greit for sjelefreden når det gjelder varme når den etter hvert skal stues lavere i racket på toppen av en streamer 😊

    6872496A-150C-4288-B983-22A1240CE216.jpeg
     

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Har kun erfaring med pre 90, men den overrasker stort hvertfall, meget imponert.
    Ja er selv overrasket mtp ytelsene på mitt Pre90/D90SE sett. For ett stykke under 20» leverer dette veldig bra! Brukte en stund D90SE til «begge deler», men fart i sakene ble det først når jeg puttet på en Pre 90.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Den står ikke tilbake for de tidligere preamper jeg har hatt, og de var vel ganske så mye dyrere dog med noen år på banen etterhvert. Har hatt CJ premier ten og MI11 før denne, noe er selvsagte systemavhengig
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.442
    Antall liker
    35.258
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Den står ikke tilbake for de tidligere preamper jeg har hatt, og de var vel ganske så mye dyrere dog med noen år på banen etterhvert. Har hatt CJ premier ten og MI11 før denne, noe er selvsagte systemavhengig
    Mener du Pre90 er like god som MI11?
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Vil ikke bli sitert på det, men er ikke noe jeg savner i nåværende anlegg, men når det er sagt så er anlegget i dag med dsp, aktiv drift i åtte kanaler osv
    Kan ikke si om resultatet hadde vært annerledes i et annet oppsett, pre, power og høytaler, dvs standard oppsett, har ikke testet pre 90 i andre oppsett enn dagens.
    Det jeg vet er at MI11 fungerte knall i alle oppsett jeg har prøvd i.
    Pre 90 virker hvertfall knall gjennomsiktig i mitt anlegg, venter ny dac så har mer å sammenligne med da. Pre 90 er vel mer kilen på oppsettet rundt.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Da er PA5 testet hos "elskede og hatede ASR" (Audio Science Review). Målinger helt på toppen av SINAD-fjellet, kun slått av Benchmark. Imponerende tass det der.

    "Conclusions
    It is abundantly clear that ton of great engineering has gone into the design of Topping PA5. It breaks all barriers as far as noise and distortion, not only in its own budget/desktop class, but way, way outside of that. If it had double the power, it would obsolete all of them and in a hurry! As it is, I would certainly use it in a desktop or secondary system. And even primary if you are not going to blast the volume with super inefficient speakers.

    It is my absolute pleasure to recommend the Topping PA5. The dynamics of stereo amplifier market just changed folks!"


    Topping PA5 Review (Amplifier) | Audio Science Review (ASR) Forum

    Edit: Her diskuteres forsterkeren og dens innmat avsløres.

    Topping PA5 (TPA325X) : Is a modification worth it? ? - diyAudio


    Dr.E
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn