Gode stativ høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    digiman skrev:
    Tviler ikke at de er svært gode Lekis. Har veldig gode minner fra Kappa serien drevet av stor Nakamichi forsterker på Decibel Hi-Fi. Virklig god lyd. Tror dog jeg går for nye saker i denne omgang.
    [...]
    Brum skrev:
    [...]
    Har ikke lest hele tråden,
    [...]
    Brum skrev:
    Digiman...
    .....sjekk ut bruktbørsen til Audiofil.no....brukt par Babies annonseres + ref. til tester.
    - Brum
    Hvis du faktisk hadde lest tråden, hadde du sett at digiman ønsker å kjøpe nye høyttalere, ikke brukte.
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Siden du nevnte dette med lavnivå lytting som en faktor så burde du kanskje ta en lytt på Intelligent Sound. Norsk / svensk samarbeid og det er to aktører jeg vet om i norge som har dem. Sonic Sound i Kongsberg og Lytterommet i Flateby.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    tyan skrev:
    Siden du nevnte dette med lavnivå lytting som en faktor så burde du kanskje ta en lytt på Intelligent Sound. Norsk / svensk samarbeid og det er to aktører jeg vet om i norge som har dem. Sonic Sound i Kongsberg og Lytterommet i Flateby.
    Med tanke på at NRK bruker Intelligent Sound 815 er det neppe noe å si på kvaliteten.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Hyggelig kar fra Bring kom innom... Så da er første «hometrial» i gang. Sonus Faber og Kef skal også testes hjemme til neste uke. Typisk at madamen på død og liv vil ned til familie hytten i helgen ::)
     

    Vedlegg

    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Kom meg hjem fra kontoret litt tidlig i dag. Har koblet opp PMC og skal la de få spille litt.
    De er helt nye, så trenger vel noen timer for å løsne i kantene. Førsteinntrykket er at de låter litt tynt og små spisst rett ut av boksen her, men trekker ingen konklusjoner før de har fått noen timer. Hos forhandleren hadde de noe av det råeste bassgjengivelse jeg har hørt fra en stativ HT, så enten er rommet mitt fiasko eller så trenger de litt tid for å «myke» opp. 15 timer står det i manualen, så jeg lar de spille litt mens vi er på hytta.

    Som vanlig. Masse motlys hjemme hos meg bak HT, men slik ser de da ut. Ganske ordinære, men pent skrudd sammen :)
    Noen kjenner kanskje igjen Seas 27mm Solonextm soft dome diskanten. Sies å være ganske rå :)
     

    Vedlegg

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Veldig pene!
    Sikkert ikkje feil på Naim utstyr heller desse… ::)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.740
    Antall liker
    33.043
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Flotte digiman, tradisjonelle i formen ;) , men ser ut som god finish
    på dem. Lyden er jo viktigst :)
    Kos deg på hytte med PMC spillende hjemme ;D

    gismo
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Brasse skrev:
    Veldig pene!
    Sikkert ikkje feil på Naim utstyr heller desse… ::)
    Jupp! PMC og Naim er visst knall sammen i følge moderforumet :)
    Underlig at de ikke har fått noe fotfeste i Norge, men foreløpig virker det å være virkelig spennende saker.

    Førsteinntrykket etter noen timer lytting rett ut av boksen er at de er vid åpne. Rett og slett et enormt åpent vindu, som lar deg lure på hvordan en konstruksjon med denne størrelsen kan låte slikt da? :) Ikke akkurat direkte spennende lyd, men dønn ærlig virker det som. Kan vel ligge noe i at de heter Professional Monitor Company ;D

    Bassen begynner såvidt å komme sakte med sikkert også. Sikkert ikke mange timene skal til tipper jeg. Eller er det ørene som venner seg ::)
    Solonextm diskanten til Seas har jeg lest er litt hissig i begynnelsen ala Dynaudio, men faller på plass etter 15-20 timer med strøm på seg.

    Men nå står cd-spiller på repeat til jeg er tilbake på søndag. Artig!
    God helg folkenes.
     

    trigger

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    51
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Så morsomt!
    Jeg fikk også mine TB2i Signature idag, og de har spilt siden ca kl.1000.
    De begynner å komme seg, men det tar nok enda ett døgn eller noe slikt før de er i nærheten av innspilt.

    Jeg kjører på Abrahamsen V6 + V2 og det funker veldig bra sammen med disse ;D
    Bassen er imponerende til å være fra slike små kasser, jeg er vant med TDL Studio 3 og det ble litt svulmende i stua.. Derfor valgte jeg TB2i for å få det mer stuevennlig.

    Spennende helg! ;)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    trigger skrev:
    Så morsomt!
    Jeg fikk også mine TB2i Signature idag, og de har spilt siden ca kl.1000.
    De begynner å komme seg, men det tar nok enda ett døgn eller noe slikt før de er i nærheten av innspilt.

    Jeg kjører på Abrahamsen V6 + V2 og det funker veldig bra sammen med disse ;D
    Bassen er imponerende til å være fra slike små kasser, jeg er vant med TDL Studio 3 og det ble litt svulmende i stua.. Derfor valgte jeg TB2i for å få det mer stuevennlig.

    Spennende helg! ;)
    Artig Trigger :) Sleng ut noen bilder.
    Gleder meg veldig til å høre de på søndag. Synes de låt litt bassfattig ved førsteinntrykk i sted, men det virker jo ikke riktig i forhold til forhandler demoen, som var stikk motsatt.
    TDL Studio 3 eide jeg selv gjennom 90 tallet. Artig HT, men krever rom og forsterker, så det ikke blir for voldsomt.
     

    trigger

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    51
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Til å begynne med, kanskje første 3-4 timene var de heller tørre og papp-aktige i bassen ja.
    Men nå kommer de seg, de har stått ett døgn nå på U2 "Achtung Baby", og lyden er absolutt mer sammenhengende, bassen har løsnet og gir ett meget dypt og kontant, og meget oppløst bilde av gitar/trommer.
    Jeg skal heller si mer om lyden når jeg har fått satt de på plass og fått de i riktig lytteposisjon.. Men så langt er inntrykket at de er meget nøytrale, ikke noen fremhevning i deler av spektret og de gir ut hva man dytter inn.
    Kanskje ikke så engasjerende som andre høyttalere, men ikke trøttende på noen måte heller.
    For meg er disse en vinner ;D så nå må jeg finne noen passende stativer å kjøpe til de.
    Merker at de er veldig avhengige av underlaget (som TDL'ene også er) og må stå "dødt" for å spille ordentlig, og at de må ikke for nært inntil bakvegg heller.

    Ett par dårlige bilder fra kjellerstua der de står og ikke plager så mange i familien i denne fasen med kontinuerlig musikk.. ;)

    Mvh,
    Tor-Helge
     

    Vedlegg

    L

    lasse5214

    Gjest
    digiman skrev:
    Kom meg hjem fra kontoret litt tidlig i dag. Har koblet opp PMC og skal la de få spille litt.
    De er helt nye, så trenger vel noen timer for å løsne i kantene. Førsteinntrykket er at de låter litt tynt og små spisst rett ut av boksen her, men trekker ingen konklusjoner før de har fått noen timer. Hos forhandleren hadde de noe av det råeste bassgjengivelse jeg har hørt fra en stativ HT, så enten er rommet mitt fiasko eller så trenger de litt tid for å «myke» opp. 15 timer står det i manualen, så jeg lar de spille litt mens vi er på hytta.

    Som vanlig. Masse motlys hjemme hos meg bak HT, men slik ser de da ut. Ganske ordinære, men pent skrudd sammen :)
    Noen kjenner kanskje igjen Seas 27mm Solonextm soft dome diskanten. Sies å være ganske rå :)
    Nydelig ht, du har sikkert en mening om hvordan Psb ht
    gjør seg mot denne?

    Lasse :)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    lasse5214 skrev:
    Nydelig ht, du har sikkert en mening om hvordan Psb ht
    gjør seg mot denne?

    Lasse :)
    De er veldig flotte. Tradisjonelle i design, men finish er svært pent på de.
    Er som nevnt på hytten i helgen, men skal gi en mere fullverdig rapport til uken etter alt har sunket litt inn. Trigger har alt opplevd positive ting med de ankepunktene jeg hadde på helt ferske HT, så det lover godt.

    Trigger! Synes Atacama stativer fungerer fint. Har selv 2 sett HMS1 fylt opp med Atabites stativ fyll fra samme firma i huset. De er avbildet i bilde jeg la ut igår. HMS1 er «døde» og relative tunge (27Kg etter fyll). HMS2 er evt hakket tyngre om du ønsker.
    HMS1 ligger på rundt 4500,- med 3 spann Atabites, men det fortjener jo en type HT av PMC sin kaliber :)

    http://akustikk.no/atacama_speakerstands.htm
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Mulig du har testet de før, men fikk et svært godt inntrykk av Linn Majik 109 tidligere i dag, makan til nøyaktighet og engasjement på slike småtisser!
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    pahf skrev:
    Mulig du har testet de før, men fikk et svært godt inntrykk av Linn Majik 109 tidligere i dag, makan til nøyaktighet og engasjement på slike småtisser!
    Tviler ikke på at de er gode Pahf. Har hørt storebror 140 på godt Naim elektronikk hos Kontrapunkt og det svingte svært godt. Få ta turen innom å lytte på de. Men de er vel såpass småtasser at de bure parres med Linn sin aktiv sub?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Spennende tråd dette :). Har fulgt med selv om jeg ikke har kommet med forslag. Kunne jo ha foreslått mine egne for de er svært gode om jeg kan få skryte 8). Er ikke mye man kan oppgradere til når man først har dem. PMC har jeg ikke hørt, men har fortått det slik at de er nøytrale og nokså kompromissløse. Slik studiomonitorer helst skal være. Lykke til...
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    pahf skrev:
    Mulig du har testet de før, men fikk et svært godt inntrykk av Linn Majik 109 tidligere i dag, makan til nøyaktighet og engasjement på slike småtisser!
    Tviler ikke på at de er gode Pahf. Har hørt storebror 140 på godt Naim elektronikk hos Kontrapunkt og det svingte svært godt. Få ta turen innom å lytte på de. Men de er vel såpass småtasser at de bure parres med Linn sin aktiv sub?
    De fungerte godt nok på et rom på ca 16kvm, men tror ikke jeg ville gått noe nye høyere uten drahjelp nei.
     

    trigger

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    51
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Trigger! Synes Atacama stativer fungerer fint. Har selv 2 sett HMS1 fylt opp med Atabites stativ fyll fra samme firma i huset. De er avbildet i bilde jeg la ut igår. HMS1 er «døde» og relative tunge (27Kg etter fyll). HMS2 er evt hakket tyngre om du ønsker.
    HMS1 ligger på rundt 4500,- med 3 spann Atabites, men det fortjener jo en type HT av PMC sin kaliber :)

    http://akustikk.no/atacama_speakerstands.htm
    Hei, nå har lydbildet samlet seg og det er i mine ører helt herlig!! ;D Gled deg til du kommer hjem!!
    Jeg har ikke hatt stativ-høyttalere siden jeg i min start på hifi-dilla kjøpte Monitor Audio 352 (tror jeg det var) med en Rotel 40 watts sak..
    PMC'ene har overbevist meg nå om at det er håp om ordentlig god lyd uten store gulvstående saker!

    Angående stativer har jeg veldig lyst på noe ala Atacama Aurora 6. De liker fruen også ;)

    Mvh,
    Tor-Helge
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    ??? Får ikke PMC til å spille noe særlig bass i mitt rom. Fullstendig stikk motsatt av demoen hos forhandler for 3 uker siden.
    Men det skal sies at mine tidligere Naim Allae og et sett Mission HT jeg har samme problemet, mens mine mindre PSB Image B6 spiller fin bass i samme rom. PSB Synchrony One ble solgt nettopp for de var for kraftig i bassen for rommet mitt. Virker helt ulogisk. Skal teste PMCene i et annet rom for å finne ut om jeg må snu på møbleringen i stuen. Lei av dette problemet.

    Kan bli gal av slikt.
     

    trigger

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    51
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig. ???
    Hvordan har du plassert de i forhold til bak/sidevegger?
    Jeg har mine ca 30-40cm fra bakvegg, og det er kanskje litt for mye bass jeg får på bass-rike innspillinger som f.eks Kari Bremnes, Siris svale band, Metallica, Roger Waters, Dire Straits.
    Merker at om jeg flytter de frem fra vegg blir det noe slankere, samme om jeg flytter sofaen (med undertegnede i) 1/2m frem fra vegg også. Men uansett så er dypbassen tilstede hele tiden
    TB2i er nokså kritiske på plasseringen, jeg har enda mye eksperimentering igjen der før jeg er i mål.

    Hvilken forsterker og kabler bruker du? Jeg bruker noen 4mm2 og har ikke forsøkt noe tynnere..

    Mvh,
    Tor-Helge
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    trigger skrev:
    [...]
    TB2i er nokså kritiske på plasseringen,
    [...]
    digiman:
    Min erfaring kan tyde på at KEF Reference 201/2 er medgjørlig i.f.m. plassering. Vidar P har skrevet det samme ang. KEF Reference 207/2 og muligens også KEF Reference 205/2 (jeg husker ikke helt sikkert). Det er m.a.o. godt mulig at dette er en generell egenskap ved KEF Reference 20x/2-serien.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    De fleste stativ HT låter best ca 50cm fra bakveg og over 1m fra sidevegger hos meg, men har prøvd alt fra 20-90cm uten at det endrer seg nevneverdig.
    Skal sammenligne litt med de rimeligere PSBene fra andre anlegget igjen i morgen, samt teste PMCene i det andre rommet. Har som nevnt opplevd dette med andre HT fabrikanter før i dette rommet.
    Trist om dette er tilfelle med PMC også. Har troen på disse. De låter svært pent ellers her, men fravær av punch i basstromme gjør at musikken mangler kropp og tyngde. For ordens skyld var det stikk motsatt i demorommet hos forhandler.

    Elektronikk ser du under i signatur. Skal forøvrig skal være en svært god match med PMC sin klang i følge sjefen selv hos PMC :) Selv om han totalsett foretrekker Bryston personlig.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    trigger skrev:
    [...]
    TB2i er nokså kritiske på plasseringen,
    [...]
    digiman:
    Min erfaring kan tyde på at KEF Reference 201/2 er medgjørlig i.f.m. plassering. Vidar P har skrevet det samme ang. KEF Reference 207/2 og muligens også KEF Reference 205/2 (jeg husker ikke helt sikkert). Det er m.a.o. godt mulig at dette er en generell egenskap ved KEF Reference 20x/2-serien.
    Høres bra ut CDWMcInSpots :) Planen er å teste de ut neste uke.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    ??? ??? ???
    Koblet opp PSB Image B6 i hovedanlegget på nøyaktig samme avstand fra bakveggen og vips kom bassen tilbake nå.
    Dette var triste greier. Kan det være mulig at det er noe defekt med PMCene jeg har her?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det var kjedelig å høre, Digimann :-\. Håper du finner ut av det. Kan se ut som at du trenger gulvstående som ikke har mye bass?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    digiman skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    trigger skrev:
    [...]
    TB2i er nokså kritiske på plasseringen,
    [...]
    digiman:
    Min erfaring kan tyde på at KEF Reference 201/2 er medgjørlig i.f.m. plassering. Vidar P har skrevet det samme ang. KEF Reference 207/2 og muligens også KEF Reference 205/2 (jeg husker ikke helt sikkert). Det er m.a.o. godt mulig at dette er en generell egenskap ved KEF Reference 20x/2-serien.
    Høres bra ut CDWMcInSpots :) Planen er å teste de ut neste uke.
    digiman skrev:
    De fleste stativ HT låter best ca 50cm fra bakveg og over 1m fra sidevegger hos meg, men har prøvd alt fra 20-90cm uten at det endrer seg nevneverdig.
    Høyttalerfront ca. 52 cm fra bakvegg. Høyttalerens mål: (H x B x T) 417 x 248 x 405 mm. Rommål som tidligere nevnt: 4 x 4 x 2,80 m.

    [...]
    fravær av punch i basstromme gjør at musikken mangler kropp og tyngde.
    [...]
    Her har det vært og er punch i kveld, selv på høyst moderat nivå. Eks:
    • Jennifer Warnes: Famous Blue Raincoat: Bird On A Wire, Joan Of Arc (m.fl.)
    • Lyle Lovett: Lyle Lovett and his Large Band: Here I Am (m.fl.)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    digiman skrev:
    ??? ??? ???
    Koblet opp PSB Image B6 i hovedanlegget på nøyaktig samme avstand fra bakveggen og vips kom bassen tilbake nå.
    Dette var triste greier. Kan det være mulig at det er noe defekt med PMCene jeg har her?
    Lyngen skrev:
    Det var kjedelig å høre, Digimann :-\. Håper du finner ut av det. Kan se ut som at du trenger gulvstående som ikke har mye bass?
    PSB Image B6 er da ingen gulvstående høyttaler!?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Litt høyttenkning rett før legging på overtid.
    NB: Det er forøvrig ikke meningen å høres ut som hverken selger eller misjonær.

    Hvis jeg husker rett, skal du flytte i løpet av året til en annen, men lignende leilighet. Dine observasjoner kan muligens tyde på at PMC TB2i Signature er vare når det gjelder plassering. Selv om du skulle finne en plassering som virker i ditt nåværende lytterom, risikerer du i så fall at det lett kan gå galt i det neste. Det er derfor antagelig lurt å velge en plasseringsrobust høyttaler.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Litt høyttenkning rett før legging på overtid.
    NB: Det er forøvrig ikke meningen å høres ut som hverken selger eller misjonær.

    Hvis jeg husker rett, skal du flytte i løpet av året til en annen, men lignende leilighet. Dine observasjoner kan muligens tyde på at PMC TB2i Signature er vare når det gjelder plassering. Selv om du skulle finne en plassering som virker i ditt nåværende lytterom, risikerer du i så fall at det lett kan gå galt i det neste. Det er derfor antagelig lurt å velge en plasseringsrobust høyttaler.
    Godt poeng ja. Tenkte litt på det samme selv tidligere i kveld.
    Skal for ordens skyld teste ut PMC i et annet rom i morgen da jeg vet nåværende rom har vært vanskelig med flere HT før.
    Litt ironisk at PMC markedsfører de med å være mere plasseringvennlig pga sitt Active Tranmission Line konsept.

    En ting skal disse PMC HT ha. De gjengir den mest naturlig og mest artikulert vokal jeg har hørt i rommet mitt pr dags dato. Diskanten er også upåklagelig oppløst uten å bite for mye. Stereobilde strekker seg langt utenfor HT fysiske grenser og gir deg virkelig et innsikt i hvordan lydteknikeren har mikset stereobildet.
    Det er altså masse potensiale i denne HT, så gir den ikke opp lett :)
     

    trigger

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    51
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    De fleste stativ HT låter best ca 50cm fra bakveg og over 1m fra sidevegger hos meg, men har prøvd alt fra 20-90cm uten at det endrer seg nevneverdig.
    Skal sammenligne litt med de rimeligere PSBene fra andre anlegget igjen i morgen, samt teste PMCene i det andre rommet. Har som nevnt opplevd dette med andre HT fabrikanter før i dette rommet.
    Trist om dette er tilfelle med PMC også. Har troen på disse. De låter svært pent ellers her, men fravær av punch i basstromme gjør at musikken mangler kropp og tyngde. For ordens skyld var det stikk motsatt i demorommet hos forhandler.

    Elektronikk ser du under i signatur. Skal forøvrig skal være en svært god match med PMC sin klang i følge sjefen selv hos PMC :) Selv om han totalsett foretrekker Bryston personlig.
    Jeg må jo bare spørre.. Spilte du de inn på veldig svakt volum eller lot du de svinge litt?
    Jeg lot de terrorisere familien 8) i noen timer, så det er mulig at mine har løsnet noe mer enn de du har? ???

    Hos meg var Dire Straits' "Telegraph Road" rett og slett mektig, kontrollert og oppløst med detaljer som jeg aldri har hørt før, og utrolig bra 3D i lydbildet. Men i og med at HT står bare 1,5 m fra hverandre i siden så må jeg få eksperimentert (les: kjøpe stativer ;)) for å få lydbildet til å falle helt til ro.
    Metallicas "Enter Sandman" har en punch og snert som er helt rå! Ingen problemer med å få klærne til å riste på kroppen nei!!
    På den andre siden så funket ikke f.eks Manfred Manns Earth band "Roaring Silence" i det hele tatt, flott vokal til tider, men resten av instrumentene sto langt bak og tildels i en papp-eske. Hørtes jo helt greit ut 10 meter unna på kjøkkenet, men...

    Jeg får jo håpe du finner ut av det, for de har hos meg vist ett potensiale som ikke ligger mye tilbake for TDL'ene i bassen, selv om de nå ikke går ned den siste oktaven iht spec, så gjengir PMC materialet så velkontrollert og oppløst, uten at jeg merker noe øre-slitasje ;D etter mange timer på bra styrke.

    Mvh,
    Tor-Helge
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    trigger skrev:
    Jeg må jo bare spørre.. Spilte du de inn på veldig svakt volum eller lot du de svinge litt?
    Jeg lot de terrorisere familien 8) i noen timer, så det er mulig at mine har løsnet noe mer enn de du har? ???

    Hos meg var Dire Straits' "Telegraph Road" rett og slett mektig, kontrollert og oppløst med detaljer som jeg aldri har hørt før, og utrolig bra 3D i lydbildet. Men i og med at HT står bare 1,5 m fra hverandre i siden så må jeg få eksperimentert (les: kjøpe stativer ;)) for å få lydbildet til å falle helt til ro.
    Metallicas "Enter Sandman" har en punch og snert som er helt rå! Ingen problemer med å få klærne til å riste på kroppen nei!!
    På den andre siden så funket ikke f.eks Manfred Manns Earth band "Roaring Silence" i det hele tatt, flott vokal til tider, men resten av instrumentene sto langt bak og tildels i en papp-eske. Hørtes jo helt greit ut 10 meter unna på kjøkkenet, men...

    Jeg får jo håpe du finner ut av det, for de har hos meg vist ett potensiale som ikke ligger mye tilbake for TDL'ene i bassen, selv om de nå ikke går ned den siste oktaven iht spec, så gjengir PMC materialet så velkontrollert og oppløst, uten at jeg merker noe øre-slitasje ;D etter mange timer på bra styrke.

    Mvh,
    Tor-Helge
    Godt å høre at de fungerer hos deg.
    Kjørte dem nok ikke så veldig hardt de 48 timene de sto og spilte med repeat på cd-spilleren :)
    Er litt trøtt i trynet i dag da jeg ble sittende oppe til 0200 i natt å lytte til de, så de gjør veldig mye riktig.
    Sett bort i fra mine rom problemer er de fantastiske vellydene. Helt klart en klang som vokser på deg.

    Jeg skal eksperimentere mere med plassering og evt flytte de over på langveggen i ettermiddag. Rapport følger.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Da spiller PMC med bass hos meg :)
    Flyttet begge HT 70cm mot den ene side veggen. Nå står de 50cm fra bakvegg og 90cm fra den nærmeste sideveggen.

    Ser ut som den delen av stuen som stikker inn 1.5m sluker bassen. I hjørnet hvor X er merket i min uhøytydlige 3 min å lage tegning er det fett bass men i lytte posisjon var det lite bass inntil jeg flyttet de nå.
     

    Vedlegg

    trigger

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    51
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Så bra at du får positiv fremgang! :)
    Til sammenligning står mine i en slik inn-huk som der du har sofaen, frontene på PMC'ene er rett foran pipa (venstre sidevegg der) så da er det ca 40cm fra bakkant av HT til veggen bak.
    Jeg får kanskje noe mer bass pga det hjørnet, men er usikker for det låter ganske likt som nede der TDL'ene står.

    Mvh,
    Tor-Helge
     

    Vedlegg

    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Sonus Faber Cremona Auditor står og spiller hjemme nå.
    Det er et demo-sett, så de er ferdig innspilte :) Jeg har de bare i kveld, men det er pen klang rett ut av boksen. Samt at de er griselekre.
    Dog er nok ikke mellomtonen så fantastisk artikulert som PMC. Mellomtonen i PMC tar rett og slett kaka av HT jeg har hørt hittil (Uansett pris). Rapport følger senere ikveld.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Da har jeg lyttet til Sonus Faber i kveld. Har innimellom koblet opp PMC for å sammenligne.
    Fortsatt låter PMC bassfattig i forhold til bass refleks HT. Dog skal det sies at PMC viste seg å ha en helt annen klang på soverommet (15kvm) Der låter det fyldig og har en svært god bass gjengivelse ned til rett under 40hz (Test CD). Så sannsynligvis er det noe med konstruksjonen som ikke passer like godt i stuen.
    Den Skandinaviske importøren mener at det kan ligge noe med at det er mindre «oppblåst» bassrefleks «boom» klang i PMC pga deres konstruksjon.
    Ikke vet jeg, men det er litt kjedelig at det ikke fungerer 100% i hovedrommet. PMC markedsfører sine HT for å ha en jevnere og dypere bass gjengivelse en de fleste bassrefleks designer. Det kan være at de låter rett og slett mere presise og det er uvant for meg.

    Sonus Faber låter litt mere frempå en PMC. Basstrommer har mere tyngde i mitt rom, men de trenger rom. Helst minimum 60-70cm fra bakvegg og sidevegg. Nærmere en det blir mellombassen litt tjukk. Stemmer låter pent, men ikke like bra artikulert som PMC.
    PMC har en evne til å låte ekstremt troverdig på vokal. Det kan være deres BBC røtter som spiller med her :)

    Diskanten er jeg litt usikker på hva jeg foretrekker. SF har litt mere luft, mens PMC låter muligens mere nøytral med litt mere presis plassering av instrumenter i lydbildet.

    Ingen enkel valg dette. Skal lytte et par timer til.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du mulighet til å flytte på høyttalerne? I et L-formet rom får man ofte best bassgjengivelse ved å sette høyttalerne diagonalt mot et av hjørnene. Testet å sette de f.eks på hver side av høyre hjørnet på bildet?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Alltid moro å høre om sammenligninger. At Sf er mer frempå overrasker meg. Alle Sf jeg har hørt unntatt Stradivari har vært utpreget laidback. Med forbehold av forsterkeri. Skal du også teste Kef?
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Bass er helt klart det vanskelige ved en høytaller. Det som er ganske vanelig er at billigere modeller har mer og dårligere bass enn dyrere modeller. Det kan da godt være at du liker den ekstra bassen hvis man f.eks hører mest på typisk pop inspillinger.
    Det store problemet med for mye bass er at det farver oppover i frekvens området. Dette kan
    høres spess.. godt på gode inspillinger av akustisk gitar. Hvis det er nøytralt skal man klart klare å skille strengene, men hvis det er farving i øvre bassområdet blir det nesten som alle strengene høres like ut. Eller som om gitaristen ikke har byttet strenger siden krigen ;)

    Når du snakker om den nydelige mellomtonen, tror jeg det har mye med bassen å gjøre. Lite bass, mer tydelig mellomtone. Så enkelt kan det være.

    Rommet bestemmer veldig mye. Det er som regel en fordel med en større høytaller i større rom og motsatt.
    Hvordan rom oppfører seg i forhold til lyd må man prøve ut. Det høres ut får meg som om rommet ditt er som rom flest. Jeg tror kanskje du bør prøve en midre gulvstående høytaller i det rommet. Synchrony One trenger vanvittig plass og matching, mens stativ-høytallere blir litt i mindste laget. Siden du liker PSB så godt, kunne det kanske tenkes at Synchrony two, eller den vakre gulvstående fra serien under er tingen. Eller PMC gulvstående ?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Orso: Ja det er noe jeg vurderer å gjøre. Men spørs hvor mye jeg vil dille med plasseringen nå, siden vi flytter i sommer. Testet PMC i et mindre avlangt rom og da falt alt på plass.

    Lyngen: Synes ikke Sonus Faber låter frempå, men lydbildet ligger litt lengre fremme en PMC sin tilbakelente spillestil. Planen er å teste Kef 201/2 i helgen nå.

    Nikosidis: Du har et veldig godt og viktig poeng der. Jobber hjemme i dag og PMC har stått og spilt i hele dag uten at jeg føler et stort savn tilbake til den «boomy» bassen, som jeg sannsynligvis har blitt vant til med årene med andre type konstruksjoner. Bassen er tilstede med PMC, men de spiller bass på en annen måte en det jeg har hørt i UK og hos forhandler. Der låter PMC tight og dypt. Jeg mangler dypt i rommet mitt. (Garantert plassering issue)
    Har lyttet til Synchrony Two faktisk og de er fine de, men velger å gå for stativ nå. Har alltid hatt en kjærlighet til gode stativ konstruksjoner :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn