Gode stativ høytallere
Hadde et par PMC innom i 2006, jeg. (Faen som tida går!)
Stativhøyttalere PMC DB1+ 9490,- pr par
Stativhøyttalere Spendor S3/5se 9900,- pr par introduksjonspris (normalpris 11000,-)
Ikke helt mainstream
Disse to høyttalerparene er i motsetning til de aller fleste stativhøyttalere på markedet ikke bassreflekshøyttalere, men trykkammer og transmisjonslinje Kan de by på noe utenom det vanlige også lydmessig?
PMC, eller The Proffesional Monitor Company som bokstavene står for, er et Engelsk firma som lager utstyr til både profesjonelle og vanlige konsumenter. Et blikk på Key clients på hjemmesiden er mildt sagt imponerende. Deres klart største kjennetegn, og det som nevnes i alle brosjyrer og annet reklamemateriell er at de konstruerer transmisjonslinjehøyttalere. Denne DB1+ er altså deres minste høyttaler, men like fullt har de valgt å bruke transmisjonslinje i denne lille kassen også. Det lille basselementet muliggjør en smal frontbaffel, og sammen med de interne veggene som både lager transmisjonslinjen og stiver av kabinettet så er det lagt godt til rette for at de kan forsvinne i lydbildet. Fronten inneholder, foruten det 140mm store mellomtone- /basselementet, også årsaken til + i modellnavnet til DB1; nemlig diskantelementet. Den forrige utgaven hadde en metalldome, mens DB1+ har den samme 27mm store silkedomen som firmaets større modeller. Baksiden har sammen med utgangen til transmisjonslinjen og greie terminaler forberedt for biwiring (eller biamping), også bolter til veggfesting av høyttalerne. Baksiden er sortlakkert, og de andre sidene finért i enten eik, kirsebær eller sort ask. Andre finértyper kan leveres på bestilling. Dette er ett sett nette og pene høyttalere som gir et inntrykk av å være solid bygget.
Legendarisk
Spendor er i likhet med PMC, også et engelsk firma. Startet på 60-tallet, og er nå etter en bølgedal tilbake igjen på markedet med mange spennende modeller på programmet. Denne gangen er det en videreutviklet og foredlet versjon av den opprinnelige BBC-monitoren LS3/5a vi tar en nærmere lytt på. 140mm bassmellomtone og 19mm tekstildiskantdome er ikke uvanlig bestykning, men at det ikke er pustehull i kabinettet er jo ganske så dristig. At lydtrykket er 6 dB nede allerede ved 70Hz sier vel sitt? 3dB lavere følsomhet enn PMC DB1+ bidrar til å gjøre s3/5se til denne rundens underdog på papiret. Men BBC-monitoren er jo ikke så rent lite sagnomsust, så kanskje den har et ess eller to i ermet
? Som PMC har også Spendor høyttalerterminaler forberedt for biwiring. S3/5se leveres i sort ask og kirsebær trefinér, og som testeksemplarene i rosewood mot pristillegg.
Bass
Selv om PMC benytter seg av transmisjonslinjeprinsippet, så er og blir det en liten høyttaler med begrensede evner når det gjelder å flytte luft. Det samme gjelder selvsagt for trykkammerkassen til Spendor. Potensielle kjøpere er forhåpentligvis klar over dette, og velger bort bassrekkevidde til fordel for egenskaper i mellomtone og diskant som andre større høyttalere i samme prisklasse ikke klarer å fremvise. Her er høyttalere for de som prioriterer lydgjengivelse fra mellomtonen og opp, og er villig til å inngå kompromisser i bassen for å nå målet sitt. Begge disse høyttalerne bør stå ganske tett på bakvegg for å gi noe særlig bassgjengivelse, men dessverre lider dybdeperspektiv og opplevelsen av frigjort lyd noe av det. Jeg foretrakk å trekke dem lengre ut på gulvet, belønningen ble et flott lydbilde. Begge høyttalerne ble plassert på Target R5 stativer. PMC er den som spiller dypest i bassen, og faktisk også den som låter ærligst. Spendor på sin side legger til en liten hump i frekvensgangen for å gi inntrykk at at den er litt større enn sine fysiske mål. Helt i tråd med hva den originale LS3/5a gjorde og det positive er at festkulen ikke bidrar til å gjøre bassen unyansert, den bare gjør det hele litt mer morsomt og spennende. PMC virker nesten brutal og hardtslående i bassen hvis man trekker med størrelsen i vurderingen, og i sammenligning med Spendor så spiller den dypere og raskere. Jeg oppfatter det som om enkelte frekvenser gir mer bassmengde enn andre, muligens grunnet tuning av transmisjonslinjen? Er det mest bass for pengene i en miniatyrpakke du er ute etter, så er det PMC du skal velge av disse to. Men det finnes jo mer mellom DC og lys
Mellomtonen, selve livet!
Spendor tar her et skritt tilbake i forhold til PMC og presenterer lydbildet litt på avstand. Det gir et større overblikk, og et inntrykk av autoritet i og med at lydbildet den maler opp er stort. Høyttalerkassene blir fullstendig borte i lydbildet og bredden er IKKE innskrenket av høyttalernes fysiske plassering. Den skyver ikke mellomtonen frem og fokuserer på det området, men later til å presentere sitt aktive frekvensområde relativt lineært. PMC på sin side ønsker ikke å være like typisk engelsk. Her er det flere detaljer fremme i lydbildet, og den spiller i forhold til Spendor med mer punch og trøkk i lyden. Lydbildet er nærmere deg med PMC, og det gir et åpent og ærlig inntrykk i presentasjonen. For eksemplel er båndsus og fremtredende sibilanter mer tilstede med PMC (i likhet med mine Dynaudio Focus 140), og den oppleves også noe mindre polert og råere enn Spendor som på sin side er forfinet og nærmest høflig i sin fremføring. PMC gjør også et godt forsvinningsnummer og lager et bredt og dypt lydbilde. Begge disse høyttalerne takler forbausende godt å spille høyt, og PMC kanskje spesielt. Den ble også min foretrukne når rock var på programmet, mens Spendor ble flyttet opp på stativene når jazz og enkle akustiske arrangement skulle spilles.
I de høyere skylag
Begge høyttalerne er utstrakte i diskanten, og her skjer også litt av det samme som i mellomtonen. PMC er rett på sak, småfrekk og den presenterer det som finnes i rillene (eller i nuller og enere) uten å forskjønne det på noe vis. Det er heller snakk om at den kanskje er litt røffere enn strengt tatt helt nøytralt. Spendor oppleves som litt mer oppløst og ørlite tilbaketrukket i forhold. Milevis fra imaginære kniver i ørene, og nærmest silkemykt. PMC har en fordel i størrelsen på diskantdomen og kan derfor spille høyere uten å låte presset. Totalt sett er dette to vellykkede minihøyttalere med forskjellige konstruksjonsprinsipper og lydidealer. Jeg vil ikke si at den ene er bedre enn den andre, men forhåpentligvis har du forstått etter å lese denne artikkelen hvem som er den riktige for deg å lytte nærmere på. Er et ufravikelig krav at høyttalere skal være små og bass ikke er det du prioriter mest, så anbefaler jeg en lytt til en av disse to minihøyttalerne. Hvis du da ikke skal ut på bruktmarkedet for å lete etter Roger og kameratene hans
?
Men Roger var ikke død!
Siden jeg har hatt besøk av Spendors videreutviklede LS3/5a i siste og mest moderne utgave, og onkelen til kona har et par originale LS3/5a stående så bare måtte jeg hente inn gamlingene for sammenligning! Som kjent var det flere produsenter av BBC sin studiomonitor enn Rogers, og den jeg har til låns er produsert av Audiomaster. Jeg har jo som sikkert de aller fleste fått med meg historien til disse legendariske og opphausede minimonitorene. Som med mange gamle sagnomsuste produkter tok jeg også dette for å være noe som var fantastisk bra i gamle dager men ikke like morsomt i 2006. Der tok jeg feil, gitt! Jeg legger meg herved langflat og forstår alle som fortsatt spiller på sine LS3/5a rundt omkring. Plutselig befant jeg meg i en tilstand der dypbass gjerne kunne være en provins i Kina for min del, og SACD forberedt diskantgjengivelse var noe jeg ikke kunne bry meg mindre om. STEMMER står det med store bokstaver på blokka fra lytteøktene, for her er det mellomtonen som er i fokus, og da stemmegjengivelse i særdeleshet. Finnes det ikke hifiprodukter med innebygget magi sier du? Pøh!! Du har bare ikke hørt et par originale LS3/5a ennå. Her materialiseres artistene rett foran deg, og du TROR på det de synger. De som mener at BBC-dip i høyttalerkonstruksjon kan gjøre lyden forsiktig og uten riktig sting har ikke hørt hvordan BBC selv tunet sin BBC-dip. FOR et produkt dette måtte være da høyttaleren kom ut, og FOR et produkt det fortsatt er!! Jo da, den har flere triks og kompromisser for å nå sitt mål om enestående mellomtonegjengivelse. Den spiller ikke like utstrakt i verken topp eller bunn som de to moderne konstruksjonene, og festkulen i bassen er enkel å legge merke til. Basselementet bunner hvis du prøver å spille høyt, og den har ikke verken utseendet eller brukervennlighet i nærheten av ungguttene. Høyttalerterminalene er for eksempel to hull på baksiden av kassene, only bananas will do. Men den fantastiske mellomtonen kan ingen ta fra dem. Mon tro det ikke var lettere å få aksept for tidsbruk og fintuning i høyttalerkontruksjon på den tiden LS3/5a ble konstruert? Er det så at vi i dag prioriterer frekvensfløyene mer enn tidligere, eller kanskje har dagens høyttalerkonstruktører havnet i tidsklemma i likhet med småbarnsforeldre og norske kronprinser
.?
Faktaramme Spendor s3/5se:
Spendor S3/5se, 2-veis trykkammer stativhøyttaler
19mm tekstil diskantdome
140mm bass-/mellomtoneelement
Frekvensområde: 90Hz 20kHz + 3dB
Effekt-tålighet: 70 watt
Følsomhet: 84dB (1w/1m)
Impedans: 8 Ohm
Delefrekvens: 3,5 kHz
Vekt: 5 kg
Dimensjoner i mm (BxDxH): 165 x 190 x 305
Finish: Sort ask, kirsebær og rosentre
Norsk importør: Norsk HiFiCenter
www.norskhificenter.no
Faktaramme PMC DB1+:
PMC DB1+, 2-veis transmisjonslinje stativhøyttaler
Effektiv linjelengde 1,5 meter
27mm oljekjølt silke diskantdome
140mm bass-/mellomtoneelement
Frekvensområde: 50Hz 25kHz
Effekt-tålighet: 150 watt
Følsomhet: 87dB (1w/1m)
Delefrekvens: 3 kHz
Vekt: 5 kg
Dimensjoner i mm (BxDxH): 155 x 234 x 290
Finish: Sort ask, kirsebær, eik, sort og andre finértyper på bestilling
Norsk importør: Goldeagemusic Norge
www.goldenagemusic.se/swe/proaudio/no.htm
Kan hende det er feil med både priser og importør siden det er noen år siden allerede.
Beklager de ræva bildene, likte veldig godt plastkopper med farge på og bilder på snei den gangen ;D
Mvh
Rolf