Gode stativ høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Gode stativ høytallere

    jan#jan skrev:
    Dali Menuett - uten tvil en rå høytaler - dog med begrensninger nedover, men det den gjør - gjør den riktig.
    Må sies at jeg ikke har hørt den aller nyeste versjonen.

    Har kjørt på mange forsterkere på dem - har selv Aragon Palladium 1K -




    men har oxo kjørt Gryphon Antileon på dem 8)





    Bang for bucks er den knøttehøytaleren ihvertfall
    Du snakker....
    Jeg har og skrøtti uhemmet av Dali menuett i sin tid.
    De er rimelig utrolige sin pris til tross!
    Men de er vel ikke lenger i salg vel?
    ---
    ---

    Ellers, hva med ett par med:
    Silverline Audio Minuette (Supreme)

    Disse skremte forstanden og vettet av drøsser med toppfolk på Ces nylig.
    De koster fra 3400kr for paret og ... låter som om de koster 200 tusenlapper!!!
    Jeg kødder ei!!! Det er hva the high and mighty testers wrote about them!!!
    Om det noengang var vanntro i ett showroom på en messe, så var det når disse stod for lyden..
    UHYGGELIG vellykket konstruksjon!! http://www.boundforsound.com/reviews.htm#Silverline Minuet
    En til : http://www.stereotimes.com/speak110507.shtml

    Selvsagt vil jeg heller anbefale ett par med
    Lenehan's egentlig,men de koster MYE mer...relativt sett....
    This be the Filter:

    Den bass spolen veier 1200 gram.. :eek: Høyttaleren veier 12Kg...

    This be the speaker...

    mvh
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Gode stativ høytallere

    digiman skrev:
    Skal innrømme at 201/2 er noe jeg har siklet på en stund. Det ser også ut til at serien fungerer fint med livlig elektronikk ala Naim, Rega, Cyrus osv... Lekre HT CDWMcInSpots :)
    Testomtaler
    Siden du allerede er meget interessert i KEF Reference 201/2, antar jeg at du har støvsugd nettet og tidsskriftene for tester av denne høyttaleren(?)

    Noen delvis tilfeldige smakebiter som jeg har hatt glede av:

    Målinger
    John Atkinson konkluderer (min uthevning):
    http://www.stereophile.com/content/kef-reference-2012-loudspeaker-measurements

    The KEF Reference 201/2 is one of the best-measuring loudspeakers I have had the pleasure to test in my lab. As WP found, a pair of them will offer a superbly transparent, neutral, grain-free window on the recorded acoustic.
    Bassegenskaper og -evne
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Lytteforsøk med test-CD tyder på at de går ned til (like) under 40 Hz i mitt rom. Det stemmer bra med noen testomtaler jeg har lest. Jeg blir ofte overrasket over hvor dypt de går.
    [...]
    I helgen husket jeg en episode jeg har beskrevet tidligere som forteller en del om bassegenskapene/-evnen til KEF Reference 201/2:
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Demooppsett:
    Jeg hadde en demo med Marantz SR7005 i forrige uke. Rommet var stort og receiveren hadde ikke kjørt romkalibrering. Kilde var en rimelig Sony blu-rayspiller via HDMI. Fronthøyttalere: KEF Reference 201/2 (stativhøyttalere), bakhøyttalere: Først: Anthony Gallo Strada, deretter KEFs egg, antagelig KEF KHT3001 (fra KEF KHT3005). Ingen senterhøyttaler og subwoofer rakk vi aldri. En erfaren kunde og høyttalerbygger trodde at en Anthony Gallo Acoustics TR-3 Subwoofer som stod i nærheten, var tilkoblet, og ble ekstra imponert når dette ble avkreftet.
    [...]
    Kombinasjonen KEF Reference 201/2 og McIntosh MA7000 kan (hos meg) slå - og slå hardt - når det passer seg slik.
     

    Vedlegg

    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gode stativ høytallere

    De er flotte de Kefene :)
    En liten outsider, som jeg jobber med å få testet ut er PMC TB1i Signature. Hørte litt på PMC i UK i fjor og det falt veldig i smak.
    De bruker transmisjonlinje for bassen, så de spiller overraskende dypt og punchy. Det jeg husker best med PMC var at de endret seg lite ved lav volum. Uansett en spennende Britisk produsent, som jeg skulle ønske hadde en bedre forhandler nettverk her hjemme.

    Tar meg god tid med å finne rette HT denne gangen og vil prøve så godt det lar seg gjøre teste alt hjemme før kjøp.
     

    Vedlegg

    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gode stativ høytallere

    Fikk lyttet på Dynaudio S1.4 og Focus 140 på Hegel elektronikk eter jobb i dag. Litt overraskende, men noe bekreftet lenger tilbake i tråden likte jeg faktisk ikke de dyrere Contour S1.4 like godt som Focus 140. De hadde ikke storebroren til Contour inne til demo, men fornuften sier at jeg burde ikke ta den helt ut med Confidence C1, siden boligkjøp er på trappene til sommeren :p

    Focus 140 er ikke like oppløst som Contour, men etter hva jeg hørte i demo lokalene til forhandler spiller den mere avslappet imo. Virkelig overraskende god bassgjengvesle i disse småtassen også. Er vel ikke uten grunn at de har ganske lav følsomhet :)
    Focus 140 er en virkelig flott HT, som låter langt større en størrelsen skulle tilsi. Kan nok leve lykkelig med de til enebolig er realisert.

    Skal lytte til Tannoy Definition DC8 i løpet av uken. Det er en ganske stor stativ HT, som jeg svært spent på. Alltid likt klangen i Tannoy.
    Ellers er som nevnt i innlegget over er PMC på trappene for test. På bakgrunn av tidligere erfaring er jeg veldig spent på de også.
    Kef 201/2 skal også lyttes til. Eller helst testes hjemme.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Gode stativ høytallere

    digiman skrev:
    Fikk lyttet på Dynaudio S1.4 og Focus 140 på Hegel elektronikk eter jobb i dag. Litt overraskende, men noe bekreftet lenger tilbake i tråden likte jeg faktisk ikke de dyrere Contour S1.4 like godt som Focus 140. De hadde ikke storebroren til Contour inne til demo, men fornuften sier at jeg burde ikke ta den helt ut med Confidence C1, siden boligkjøp er på trappene til sommeren :p

    Focus 140 er ikke like oppløst som Contour, men etter hva jeg hørte i demo lokalene til forhandler spiller den mere avslappet imo. Virkelig overraskende god bassgjengvesle i disse småtassen også. Er vel ikke uten grunn at de har ganske lav følsomhet :)
    Focus 140 er en virkelig flott HT, som låter langt større en størrelsen skulle tilsi. Kan nok leve lykkelig med de til enebolig er realisert.
    Alternativt har du Dynaudio Special 25 som plasserer seg mellom Contour og Confidence prismesig.
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Gode stativ høytallere

    digiman skrev:
    Fikk lyttet på Dynaudio S1.4 og Focus 140 på Hegel elektronikk eter jobb i dag. Litt overraskende, men noe bekreftet lenger tilbake i tråden likte jeg faktisk ikke de dyrere Contour S1.4 like godt som Focus 140. De hadde ikke storebroren til Contour inne til demo, men fornuften sier at jeg burde ikke ta den helt ut med Confidence C1, siden boligkjøp er på trappene til sommeren :p

    Focus 140 er ikke like oppløst som Contour, men etter hva jeg hørte i demo lokalene til forhandler spiller den mere avslappet imo, med virkelig overraskende god bassgjengvesle. En virkelig flott HT, som låter langt større en størrelsen skulle tilsi. Kunne nok levd lykkelig med de til enebolig blir realisert.
    [...]
    Jeg tror jeg har lest at (noen mener) Dynaudio Confidence C1 og Dynaudio Focus 140 er mere vellykkede og vellydende høyttalere i forhold til prisen enn Dynaudio Contour S1.4. Mellommodellen faller mao. altså litt igjennom.

    Jeg har kun hørt Dynaudio Focus 140 med Hegel, antagelig HD200. Det var hos Soundgarden Oslo Solli Plass i Cort Adelers gate. Jeg er enig med deg i at de slett ikke er dumme. Jeg har ikke hørt de dyrere Dynaudio stativhøyttalerne.

    Jeg har derimot hørt en rimeligere Dynaudio stativhøyttaler, Dynaudio DM 2/6 (eller Dynaudio Excite X12)? Jeg snakket med en ekspeditør mens noen andre hadde demo i selve butikklokalet (altså ikke separat lytterom). Først spilte de på en gulvstående System Audio (uten at jeg egentlig enset den). Deretter byttet de til Dynaudio. Vår samtale bråstoppet en liten stund, og jeg måtte spørre hvilken høyttaler dette var. Den lille Dynaudioen fenget meg mye mere enn den gulvstående System Audioen. Dynaudioen var overraskende bra generelt, i forhold til størrelse, i forhold til pris og ikke minst i forhold til den betydelig større, gulvstående System Audioen.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Gode stativ høytallere

    Dynaudio X12 skal være en meget god høyttaler, jeg har hatt forgjengern audience 42, og den imponerte de fleste med lyd langt over prisleiet.

    Destiny.. :)
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.364
    Gode stativ høytallere

    Hei
    Vil bare kaste inn en utfordrer til alle de gode forslag som allerede er lansert. Spesielt ved lave lyttenivåer er det etter min ringe mening en som skiller seg ut: Rogers LS3/5A (eller tilsvarende BBC lisensprodukter, spendor, Harbeth, KEF osv.)
    Det er en av de høyttalere som man må høre for å tro det. De er dog ikke verdens beste på store symfoniske verk.
    Steen
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gode stativ høytallere

    Tror jammen jeg har blitt Tannoy fan gitt. Fantastisk musikalske og nydlig designet disse Definiton DC8.
    Moro dette :)
     

    Westen

    Medlem
    Ble medlem
    29.04.2010
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gode stativ høytallere

    Steen skrev:
    Hei
    Vil bare kaste inn en utfordrer til alle de gode forslag som allerede er lansert. Spesielt ved lave lyttenivåer er det etter min ringe mening en som skiller seg ut: Rogers LS3/5A (eller tilsvarende BBC lisensprodukter, spendor, Harbeth, KEF osv.)
    Det er en av de høyttalere som man må høre for å tro det. De er dog ikke verdens beste på store symfoniske verk.
    Steen
    +1 Hørte disse i dag og dette må være noe av det aller beste man kan ha gleden av å eie på denne størrelsen.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gode stativ høytallere

    Har i hvert fall lyd hjemme mens jeg ruger på pengene fra salget av PSB Synchrony One. Pen mellomtone i disse eldre Mission fra soverommet, men noe særlig bass under 70-80hz er ikke tilstede.

    Heller veldig mye mot Dynaudio Focus 140 eller Sonus Faber Cremona Auditor M. Det er litt prisforskjell på de, men jeg er svært begeistret og overrasket over hva Focus 140 presterer, selv i ganske stor demorom. Sparer meg evt for mye $$$ også ;D
    Har dessverre ikke fått anledning til å lytte til Kef Ref 201/2 enda.
     

    Vedlegg

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Gode stativ høytallere

    Har Epos noko interessant i kategorien 'Gode stativhøyttalere'?
    Høyrte Epos ES14 for litt sidan og det låt skamfint. Kanskje litt "gammeldags" men fadern så flott mellomtone.
    Kan tenke meg det er skjønt på Cyrus. Men kanskje ikkje allround nok. Er ikkje oppdatert på kva dei driv med i dag.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gode stativ høytallere

    Brasse skrev:
    Har Epos noko interessant i kategorien 'Gode stativhøyttalere'?
    Helt klart. Har tidligere hatt Epos ES14 og de er an av de beste stativhøyttalere jeg har hatt (hørt) med Cyrus 2 og PSX.
    Såvidt jeg vet er M12i deres beste (stativ) modell pr idag. De ligger endel under det jeg har satt av peng, men burde ikke utelukkes da de er kjent for meget god synergi med typisk Britisk klingende elektronikk. ProAc er også noe jeg burde ta meg tid til å lytte på. De får veldig mye skyt på Cyrus forumet.

    Alt for mye gøy og velge i, men herlig og kunne ta seg god tid. Har jo uansett lyd så lenge ;D
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Gode stativ høytallere

    Focus 140 er nå rålekre i rosewood da


    Destiny.. :)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gode stativ høytallere

    Destiny skrev:
    Focus 140 er nå rålekre i rosewood da

    Destiny.. :)
    Veldig lekre.. Finnes et strøkent sett til salgs på avforum, men virker som selger vil ha 2/3 av nypris for et 2 år gammelt sett.
    Men det er kanskje det de burde ligge på tro?
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Gode stativ høytallere

    digiman skrev:
    Destiny skrev:
    Focus 140 er nå rålekre i rosewood da

    Destiny.. :)
    Veldig lekre.. Finnes et strøkent sett til salgs over på avforum, men virker som selger vil ha 2/3 av nypris for et 2 år gammelt sett.
    Men det er kanskje det de burde ligge på tro?
    Jeg solgte mine 140 i cherry til den nette sum av 7500kr uten stativer da, jeg syns nok det var litt underpris!

    Syns et par pent brukte 140 bør ligge rundt +- 9000kr uten stativer.

    Ligger vel brått et sett på bruktbørsen også.

    Destiny.. :)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gode stativ høytallere

    Destiny skrev:
    digiman skrev:
    Destiny skrev:
    Focus 140 er nå rålekre i rosewood da

    Destiny.. :)
    Veldig lekre.. Finnes et strøkent sett til salgs over på avforum, men virker som selger vil ha 2/3 av nypris for et 2 år gammelt sett.
    Men det er kanskje det de burde ligge på tro?
    Syns et par pent brukte 140 bør ligge rundt +- 9000kr uten stativer.

    Destiny.. :)
    Det er omkring det beløpet som var mitt forslag til selger så da var jeg nok ikke helt på bærtur med budet mitt :)
    Ser de dukker opp til tider, så følger med.
    Contour S1.4 er ofte annonsert også. Tipper nok at de også fungerer glimrende i mitt rom, selv om jeg synes Focus 140 var hakket mere moro (livlig) ved demo. Du har jo hatt begge Destiny. Hva er årsaken til at du gikk ned (sidelengs) til 110?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Gode stativ høytallere

    Du er ikke den eneste som syns Focus 140 er bedre enn 1.4, mange tidligere som har kommentert akkurat samme sak.
    Jeg er selv stor fan av Focus serien, og selv om den ikke nødvendigvis er bedre enn Contour 1.4 passer de ihvertfall mine ører bedre.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Gode stativ høytallere

    Ja du vet de hi fi nevrosene digiman ;) jeg har jo hatt en del Dynaudio da! Dynaudio contour 1.3SE, Dynaudio contour S1.4, Dynaudio Audience 42, Dynaudio Audience 52, Dynaudio focus 110, Dynaudio focus 140, og nå Dynaudio focus 110 igjen ;D

    Jeg syns faktisk 110 er enda litt mer løs i snippen enn 140, enda litt mindre korrekt, kanskje til og med sneppet mer funfaktor?

    Men 140 fyller på bedre fra bånn, og har generelt en bedre bass, 110 har litt mer festkul.

    140 har derfor også litt bedre med kropp/fylde i nedre mellomtone/øvre bass. Men utseendemessig er det ingen som slår 110 på fingrane, den er bare helt dritlekker i rosewood da.

    Men rent lydmessig så holder jeg en knapp på 140!

    Destiny.. :)
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Gode stativ høytallere

    Noen forslag:

    Epos M12i låter knallgodt med Naim Nait5i, men også med Creek Classic/Evo/Destiny

    ProAc Studio 110/115/140 synger pent sammen med Primare

    ProAc monitorer har som nevnt alltid gått fint med Cyrus

    ProAc D Two er en ulv i fåreklær; fungerer bra med rør og solid state, og langt oppover i kvalitet! ;)

    Neat fungerer godt med Naim


    M
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gode stativ høytallere

    Takker for mange gode forslag og råd her inne.
    Jeg skal lytte på de under i kveld. Klarer ikke å få PMC ut av hodet mitt etter svært overbevisende demo i London i fjor.

    PMC TB2i Signature. Rapport kommer.
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.950
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gode stativ høytallere

    Gleder meg til rapport fra PMCene.
    Men du, jeg tror Cremona Auditor banker alle de andre du vurderer ned i støvlene.
    Jeg tror også de gjør akkurat det som Focus 140 gjør bra, bare enda bedre.
    Har ikke hatt gleden av å høre dem, men det får jeg jo når du kjøper dem? ;D


    Dessuten er det vel Mono som importerer og som god Rega-kunde bør du få låne/høre et sett?
    Jeg mistenker det er førsteutgaven du skulle ha dog.....

    Stereophile 2003:
    http://www.ambriex.com.br/sonusfaber/reviews/cauditor_stereophile_1103.pdf


    R
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.665
    Antall liker
    32.664
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gode stativ høytallere

    Om du har mulighet ville jeg også ha lyttet til Kef Ref 201/2 og Sonus Faber Cremona Auditor før jeg hadde tatt et endelig valg. Men det er jo ikke alltid at sånne muligheter byr seg ;) Som oftest ikke og da ender man ofte opp med en å kjøpe uhørt :eek: Men nå har du jo en sjans i kveld da. Blir spennende med rapport ang PMC.

    gismo
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gode stativ høytallere

    RoDa skrev:
    Gleder meg til rapport fra PMCene.
    Men du, jeg tror Cremona Auditor banker alle de andre du vurderer ned i støvlene.
    Jeg tror også de gjør akkurat det som Focus 140 gjør bra, bare enda bedre.
    Har ikke hatt gleden av å høre dem, men det får jeg jo når du kjøper dem? ;D

    R
    Hehe! Jeg tar det hele med stor ro, så det blir ingen spontan kjøp denne gangen :)
    Skal få tatt en lytt på SF Cremona Auditor også før det blir tatt noen avgjørelse. De spiller nok svært pent og ser jo $$$$$$$ ut.

    PMC er spennende saker. Var som nevnt svært imponert over de i London tidligere. Sammenlignet mot, B&W, Neat og Spendor på demo hos Grahams Hi-Fi :)

    Jobber med å få til en demo av 201/2. Har alltid likt Kef Ref serien.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.950
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gode stativ høytallere

    Hadde et par PMC innom i 2006, jeg. (Faen som tida går!)





    Stativhøyttalere PMC DB1+ 9490,- pr par

    Stativhøyttalere Spendor S3/5se 9900,- pr par introduksjonspris (normalpris 11000,-)

    Ikke helt mainstream

    Disse to høyttalerparene er i motsetning til de aller fleste stativhøyttalere på markedet ikke bassreflekshøyttalere, men trykkammer og transmisjonslinje Kan de by på noe utenom det vanlige også lydmessig?

    PMC, eller The Proffesional Monitor Company som bokstavene står for, er et Engelsk firma som lager utstyr til både profesjonelle og vanlige konsumenter. Et blikk på ”Key clients” på hjemmesiden er mildt sagt imponerende. Deres klart største kjennetegn, og det som nevnes i alle brosjyrer og annet reklamemateriell er at de konstruerer transmisjonslinjehøyttalere. Denne DB1+ er altså deres minste høyttaler, men like fullt har de valgt å bruke transmisjonslinje i denne lille kassen også. Det lille basselementet muliggjør en smal frontbaffel, og sammen med de interne veggene som både lager transmisjonslinjen og stiver av kabinettet så er det lagt godt til rette for at de kan forsvinne i lydbildet. Fronten inneholder, foruten det 140mm store mellomtone- /basselementet, også årsaken til + i modellnavnet til DB1; nemlig diskantelementet. Den forrige utgaven hadde en metalldome, mens DB1+ har den samme 27mm store silkedomen som firmaets større modeller. Baksiden har sammen med utgangen til transmisjonslinjen og greie terminaler forberedt for biwiring (eller biamping), også bolter til veggfesting av høyttalerne. Baksiden er sortlakkert, og de andre sidene finért i enten eik, kirsebær eller sort ask. Andre finértyper kan leveres på bestilling. Dette er ett sett nette og pene høyttalere som gir et inntrykk av å være solid bygget.

    Legendarisk
    Spendor er i likhet med PMC, også et engelsk firma. Startet på 60-tallet, og er nå etter en bølgedal tilbake igjen på markedet med mange spennende modeller på programmet. Denne gangen er det en videreutviklet og foredlet versjon av den opprinnelige BBC-monitoren LS3/5a vi tar en nærmere lytt på. 140mm bassmellomtone og 19mm tekstildiskantdome er ikke uvanlig bestykning, men at det ikke er pustehull i kabinettet er jo ganske så dristig. At lydtrykket er 6 dB nede allerede ved 70Hz sier vel sitt? 3dB lavere følsomhet enn PMC DB1+ bidrar til å gjøre s3/5se til denne rundens underdog på papiret. Men BBC-monitoren er jo ikke så rent lite sagnomsust, så kanskje den har et ess eller to i ermet…? Som PMC har også Spendor høyttalerterminaler forberedt for biwiring. S3/5se leveres i sort ask og kirsebær trefinér, og som testeksemplarene i rosewood mot pristillegg.

    Bass
    Selv om PMC benytter seg av transmisjonslinjeprinsippet, så er og blir det en liten høyttaler med begrensede evner når det gjelder å flytte luft. Det samme gjelder selvsagt for trykkammerkassen til Spendor. Potensielle kjøpere er forhåpentligvis klar over dette, og velger bort bassrekkevidde til fordel for egenskaper i mellomtone og diskant som andre større høyttalere i samme prisklasse ikke klarer å fremvise. Her er høyttalere for de som prioriterer lydgjengivelse fra mellomtonen og opp, og er villig til å inngå kompromisser i bassen for å nå målet sitt. Begge disse høyttalerne bør stå ganske tett på bakvegg for å gi noe særlig bassgjengivelse, men dessverre lider dybdeperspektiv og opplevelsen av frigjort lyd noe av det. Jeg foretrakk å trekke dem lengre ut på gulvet, belønningen ble et flott lydbilde. Begge høyttalerne ble plassert på Target R5 stativer. PMC er den som spiller dypest i bassen, og faktisk også den som låter ærligst. Spendor på sin side legger til en liten ”hump” i frekvensgangen for å gi inntrykk at at den er litt større enn sine fysiske mål. Helt i tråd med hva den originale LS3/5a gjorde og det positive er at festkulen ikke bidrar til å gjøre bassen unyansert, den bare gjør det hele litt mer morsomt og spennende. PMC virker nesten brutal og hardtslående i bassen hvis man trekker med størrelsen i vurderingen, og i sammenligning med Spendor så spiller den dypere og ”raskere”. Jeg oppfatter det som om enkelte frekvenser gir mer bassmengde enn andre, muligens grunnet tuning av transmisjonslinjen? Er det mest bass for pengene i en miniatyrpakke du er ute etter, så er det PMC du skal velge av disse to. Men det finnes jo mer mellom DC og lys…

    Mellomtonen, selve livet!
    Spendor tar her et skritt tilbake i forhold til PMC og presenterer lydbildet litt på avstand. Det gir et større overblikk, og et inntrykk av autoritet i og med at lydbildet den maler opp er stort. Høyttalerkassene blir fullstendig borte i lydbildet og bredden er IKKE innskrenket av høyttalernes fysiske plassering. Den skyver ikke mellomtonen frem og fokuserer på det området, men later til å presentere sitt aktive frekvensområde relativt lineært. PMC på sin side ønsker ikke å være like ”typisk engelsk”. Her er det flere detaljer fremme i lydbildet, og den spiller i forhold til Spendor med mer punch og trøkk i lyden. Lydbildet er nærmere deg med PMC, og det gir et åpent og ærlig inntrykk i presentasjonen. For eksemplel er båndsus og fremtredende sibilanter mer tilstede med PMC (i likhet med mine Dynaudio Focus 140), og den oppleves også noe mindre polert og råere enn Spendor som på sin side er forfinet og nærmest høflig i sin fremføring. PMC gjør også et godt forsvinningsnummer og lager et bredt og dypt lydbilde. Begge disse høyttalerne takler forbausende godt å spille høyt, og PMC kanskje spesielt. Den ble også min foretrukne når rock var på programmet, mens Spendor ble flyttet opp på stativene når jazz og enkle akustiske arrangement skulle spilles.

    I de høyere skylag
    Begge høyttalerne er utstrakte i diskanten, og her skjer også litt av det samme som i mellomtonen. PMC er rett på sak, småfrekk og den presenterer det som finnes i rillene (eller i nuller og enere) uten å forskjønne det på noe vis. Det er heller snakk om at den kanskje er litt røffere enn strengt tatt helt nøytralt. Spendor oppleves som litt mer oppløst og ørlite tilbaketrukket i forhold. Milevis fra imaginære kniver i ørene, og nærmest silkemykt. PMC har en fordel i størrelsen på diskantdomen og kan derfor spille høyere uten å låte presset. Totalt sett er dette to vellykkede minihøyttalere med forskjellige konstruksjonsprinsipper og lydidealer. Jeg vil ikke si at den ene er bedre enn den andre, men forhåpentligvis har du forstått etter å lese denne artikkelen hvem som er den riktige for deg å lytte nærmere på. Er et ufravikelig krav at høyttalere skal være små og bass ikke er det du prioriter mest, så anbefaler jeg en lytt til en av disse to minihøyttalerne. Hvis du da ikke skal ut på bruktmarkedet for å lete etter Roger og kameratene hans……?

    Men Roger var ikke død!
    Siden jeg har hatt besøk av Spendors videreutviklede LS3/5a i siste og mest moderne utgave, og onkelen til kona har et par originale LS3/5a stående så bare måtte jeg hente inn gamlingene for sammenligning! Som kjent var det flere produsenter av BBC sin studiomonitor enn Rogers, og den jeg har til låns er produsert av Audiomaster. Jeg har jo som sikkert de aller fleste fått med meg historien til disse legendariske og opphausede minimonitorene. Som med mange gamle sagnomsuste produkter tok jeg også dette for å være noe som var fantastisk bra i gamle dager men ikke like morsomt i 2006. Der tok jeg feil, gitt! Jeg legger meg herved langflat og forstår alle som fortsatt spiller på sine LS3/5a rundt omkring. Plutselig befant jeg meg i en tilstand der dypbass gjerne kunne være en provins i Kina for min del, og SACD forberedt diskantgjengivelse var noe jeg ikke kunne bry meg mindre om. STEMMER står det med store bokstaver på blokka fra lytteøktene, for her er det mellomtonen som er i fokus, og da stemmegjengivelse i særdeleshet. Finnes det ikke hifiprodukter med innebygget magi sier du? Pøh!! Du har bare ikke hørt et par originale LS3/5a ennå. Her materialiseres artistene rett foran deg, og du TROR på det de synger. De som mener at BBC-dip i høyttalerkonstruksjon kan gjøre lyden forsiktig og uten riktig sting har ikke hørt hvordan BBC selv tunet sin BBC-dip. FOR et produkt dette måtte være da høyttaleren kom ut, og FOR et produkt det fortsatt er!! Jo da, den har flere triks og kompromisser for å nå sitt mål om enestående mellomtonegjengivelse. Den spiller ikke like utstrakt i verken topp eller bunn som de to moderne konstruksjonene, og festkulen i bassen er enkel å legge merke til. Basselementet bunner hvis du prøver å spille høyt, og den har ikke verken utseendet eller brukervennlighet i nærheten av ungguttene. Høyttalerterminalene er for eksempel to hull på baksiden av kassene, only bananas will do. Men den fantastiske mellomtonen kan ingen ta fra dem. Mon tro det ikke var lettere å få aksept for tidsbruk og fintuning i høyttalerkontruksjon på den tiden LS3/5a ble konstruert? Er det så at vi i dag prioriterer frekvensfløyene mer enn tidligere, eller kanskje har dagens høyttalerkonstruktører havnet i tidsklemma i likhet med småbarnsforeldre og norske kronprinser….?

    Faktaramme Spendor s3/5se:
    Spendor S3/5se, 2-veis trykkammer stativhøyttaler
    19mm tekstil diskantdome
    140mm bass-/mellomtoneelement
    Frekvensområde: 90Hz – 20kHz + 3dB
    Effekt-tålighet: 70 watt
    Følsomhet: 84dB (1w/1m)
    Impedans: 8 Ohm
    Delefrekvens: 3,5 kHz
    Vekt: 5 kg
    Dimensjoner i mm (BxDxH): 165 x 190 x 305
    Finish: Sort ask, kirsebær og rosentre
    Norsk importør: Norsk HiFiCenter www.norskhificenter.no

    Faktaramme PMC DB1+:
    PMC DB1+, 2-veis transmisjonslinje stativhøyttaler
    Effektiv linjelengde 1,5 meter
    27mm oljekjølt silke diskantdome
    140mm bass-/mellomtoneelement
    Frekvensområde: 50Hz – 25kHz
    Effekt-tålighet: 150 watt
    Følsomhet: 87dB (1w/1m)
    Delefrekvens: 3 kHz
    Vekt: 5 kg
    Dimensjoner i mm (BxDxH): 155 x 234 x 290
    Finish: Sort ask, kirsebær, eik, sort og andre finértyper på bestilling
    Norsk importør: Goldeagemusic Norge www.goldenagemusic.se/swe/proaudio/no.htm
















    Kan hende det er feil med både priser og importør siden det er noen år siden allerede.
    Beklager de ræva bildene, likte veldig godt plastkopper med farge på og bilder på snei den gangen ;D


    Mvh
    Rolf
     

    Vedlegg

    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gode stativ høytallere

    Artig lesing. Takk for det. Nå drar jeg avgårde for å høre på siste tilskuddet i PMC familien. Signature serien :)
    Viser seg at det er mulig å få demo av 201/2 i Oslo, så skal få til det på fredag.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gode stativ høytallere

    Dæven PMC spilte flott. Dette merket burde jo få langt mere oppmerksomhet her i Norge.
    Hvor er suben var det første som slo meg med disse TB2i Signature på passe grei Sugden elektronikk.
    Har visst noe for seg denne Tranmisjonlinje systemet.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.950
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gode stativ høytallere

    Moro, blir det handel da eller lete videre?

    R
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gode stativ høytallere

    RoDa skrev:
    Moro, blir det handel da eller lete videre?

    R
    Er nødt til å lytte til Sonus Faber og Kef.
    Foreløpig ligger PMC godt an. Spilte fyldig og fint ved lavt volum. Lettdrevne også, noe som er pluss i boka :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.665
    Antall liker
    32.664
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gode stativ høytallere

    digiman skrev:
    Dæven PMC spilte flott. Dette merket burde jo få langt mere oppmerksomhet her i Norge.
    Hvor er suben var det første som slo meg med disse TB2i Signature på passe grei Sugden elektronikk.
    Har visst noe for seg denne Tranmisjonlinje systemet.
    Artig og moro med positive opplevelser.
    Kan HT de englenderne ;)

    gismo
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Gode stativ høytallere

    digiman skrev:
    Dæven PMC spilte flott. Dette merket burde jo få langt mere oppmerksomhet her i Norge.
    Hvor er suben var det første som slo meg med disse TB2i Signature på passe grei Sugden elektronikk.
    Har visst noe for seg denne Tranmisjonlinje systemet.
    Kan en eller flere kunnskapsrike gi oss en kort forklaring på fordeler og ulemper med transmisjonslinjeprinsippet (evt. i forhold til andre utbredte høyttalerprinsipper)? Hvis det bare var fordeler med det, hadde jo (formodentlig) alle benyttet det.

    NB: Dette er ment som et oppriktig spørsmål for å lære noe, og altså ikke starten på en høyttalerprinsippkrangel.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Gode stativ høytallere

    Ja, jeg er og interessert i å vite kvifor det ikkje er meir utbredt med transmissionlinehøyttalere. For i mine ører fungerer det utmerket på mine Rega Ela.
     
    T

    timc

    Gjest
    Gode stativ høytallere

    CDWMcInSpots skrev:
    Kan en eller flere kunnskapsrike gi oss en kort forklaring på fordeler og ulemper med transmisjonslinjeprinsippet (evt. i forhold til andre utbredte høyttalerprinsipper)? Hvis det bare var fordeler med det, hadde jo (formodentlig) alle benyttet det.
    Jeg tipper på to ting.

    1: Det fordyrer høyttaleren (mer materialer) og setter strengere linjer for valg av elementer.

    2: Siden luften er kompressibel vil "porten" endre karakteristikk alt etter hvilket nivå man spiller på. Dette er værre jo lengre porten er. Samme situasjon oppstår med bassrefleks, men da er portene som regel relativt korte til sammenligning.

    "små" transmisjonlinjer virker ved først øyekast å være en god idè.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gode stativ høytallere

    timc skrev:
    Jeg tipper på to ting.

    1: Det fordyrer høyttaleren (mer materialer) og setter strengere linjer for valg av elementer.

    2: Siden luften er kompressibel vil "porten" endre karakteristikk alt etter hvilket nivå man spiller på. Dette er værre jo lengre porten er. Samme situasjon oppstår med bassrefleks, men da er portene som regel relativt korte til sammenligning.

    "små" transmisjonlinjer virker ved først øyekast å være en god idè.
    Interessant og jeg kan bekrefte at jeg var svært overasket over hvor langt ned i kjelleren og hvor fyldig disse relative kompakte PMCene var med en enkel 6.5 tommer. Selv ved lav volum, noe som imponerte meg stort.
    Rett og slett knakkende gode disse PMCene (Professional Monitor Company)

    PMC er forøvrig grunnlagt av eks BBC ingeniør Peter Thomas og Adrian Loader fra FWO Bauch i 1990. De første 10 årene leverte de kun monitorer til pro bruk og sto bak BB5-A, som er hovedmonitor i bla BBC sin største lydstudio. Ellers kan det nevnes at Bryston står i all hovedsak for forsterkning i Pro serien deres.

    Men nå er jeg spent på Kefene :) Skal på demo i morgen formiddag.
     

    Vedlegg

    T

    timc

    Gjest
    Gode stativ høytallere

    Er det der en ekte transmisjonslinje? Jeg har trodd at en transmisjonslinje skal bli smalere mot åpningen. Litt som et omvendt horn.


    Edit: Sjekket opp dette, og det trenger ikke være volumendring på "røret". Så da er PMC'en ekte vare :)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gode stativ høytallere

    timc skrev:
    Er det der en ekte transmisjonslinje? Jeg har trodd at en transmisjonslinje skal bli smalere mot åpningen. Litt som et omvendt horn.

    Edit: Sjekket opp dette, og det trenger ikke være volumendring på "røret". Så da er PMC'en ekte vare :)
    Ok! Kjekt å vite Timc :)

    Fant en snutt som forklarer litt av prinsippet som PMC bruker. Forøvrig stemmer det han beskriver ganske bra med mine lytteinntrykk i går.

     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.665
    Antall liker
    32.664
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gode stativ høytallere

    digiman skrev:
    Men nå er jeg spent på Kefene :) Skal på demo i morgen formiddag.
    Dine inntrykk her blir spennende å høre ;)
    Håper de blir spilt på i vettugt lokale da og elektronikk :)

    gismo
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gode stativ høytallere

    gismo skrev:
    digiman skrev:
    Men nå er jeg spent på Kefene :) Skal på demo i morgen formiddag.
    Håper de blir spilt på i vettugt lokale da og elektronikk :)

    gismo
    Det er et evig problem dette med demo-lokaler vs hjemme.
    Noen forhandlere lar deg låne med hjem over helgen f.eks og andre sier at du har angretten på din side og vil at du skal handle først. Personlig mener jeg at alle respektable Hi-Fi forretninger burde la kunde prøve hjemme evt mot depositum.
    Dessverre opplever jeg ikke dette alltid like enkelt.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Gode stativ høytallere

    Hem forhandler Pmc i Norge ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn