Gode ny-produserte rør!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    I min forsterker begynte disse adapterne jeg testet med å smelte...
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Hvor får man tak i disse adapterne man trenger for å erstatte 12ax7 med 6Np2-er ?

    mvh AV

    I dag kom adapterne! En rask middag og kona på tur så var jeg igang.

    Gikk rett på go'biten; 6Np2-er silver. Ja hva skal man si.....flosklene står i tur....Testet mot kjente og ukjente referanser, både nye, innkjørte og godt brukte rør - flere av de som er nevnt tidligere i tråden. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg liker dette ;-) Det kan fort bli litt for mye av det gode !?! Rett ut av esken er røret overraskende bra, åpent - raskt - tydelig utstrakte ender - mikrodetaljenivå på høyde med det beste - null støy (blir brukt som inngangsrør i MingDa'en) - 3D i bøtter og spann - up front - ikke minst klokkeren og klar lyd - fikk alvorlig godt grep om 12" elementet (som om et inngangsrør skal kunne gjøre det...?).

    Spørsmålet er om det blir for mye rett på sak, for mye up front - og litt for lite finesse.... men krispy og detaljert og en overtonestruktur som passer godt mine lett fallende Tannoyer i de høye ender...

    Jeg lar dem få noen uker før jeg bestemmer meg. Kona kom nettopp inn; "for en klar lyd!?!". Nettopp.
    Adaptere finner du f.eks her:

    3X Tube Socket Converter Adapter 12AX7 ECC83 to Russian 6N2P | eBay

    Jeg kjøpte mine herfra og de har ikke smeltet ennå. Laget i bakelitt som tåler varme bra.

    mvh
    lassemann
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    De der ser nøyaktig ut som deg jeg brukte.

    Men ser du har en klasse AB push pull forsterker, hvis det er monoblokkene dine du brukte dem i, jeg hadde dem i en klasse A single ended forsterker, en del mer varme å involvert.

    Uansett var jeg ikke fornøyd, alt for lite gain, vare mindre gain enn 5751.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Smeltet adapterne og du fikk lavere gain enn 5751 - da er mitt tips at du har fått feil adapter eller at det var feil ved den. Bakelitt smelter ikke, det tørker ut og sprekker i verste fall.
    6N2P har i alle mine forsterkere og forsøk hatt høyere gain enn 5751.
    Pussige greier....
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Har kanskje nevnt det før i denne tråden; om et rør låter "slik" og det neste låter "sånn" (inngang, fasesplitter, buffer, katodefølger osv.) - det som avgjør er resultanten av rørenes iboende karakteristika og den kan bli HELT uventet i forhold til det du trodde da du plasserte "drømmerørene" i forsterkeren.

    Tuberolling er moro, men kan være frustrerende av overnevnte grunn. :D
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Smeltet adapterne og du fikk lavere gain enn 5751 - da er mitt tips at du har fått feil adapter eller at det var feil ved den. Bakelitt smelter ikke, det tørker ut og sprekker i verste fall.
    6N2P har i alle mine forsterkere og forsøk hatt høyere gain enn 5751.
    Pussige greier....
    Vel de overgangene jeg brukte ser identiske ut i forhold til de som er avbildet i linken ovenfor og var kjøpt på ebay.
    Har rørene ennå og der står det 6H2 og en bokstav som ligner på n og -EB sammenhengende og 12-87 under. Rørene hørtes helt fine ut til og med bra hvis mann så bort i fra utrolig lav gain.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Smeltet adapterne og du fikk lavere gain enn 5751 - da er mitt tips at du har fått feil adapter eller at det var feil ved den. Bakelitt smelter ikke, det tørker ut og sprekker i verste fall.
    6N2P har i alle mine forsterkere og forsøk hatt høyere gain enn 5751.
    Pussige greier....
    Vel de overgangene jeg brukte ser identiske ut i forhold til de som er avbildet i linken ovenfor og var kjøpt på ebay.
    Har rørene ennå og der står det 6H2 og en bokstav som ligner på n og -EB sammenhengende og 12-87 under. Rørene hørtes helt fine ut til og med bra hvis mann så bort i fra utrolig lav gain.
    Hmmm...jeg opplevde at 6n2p-eb funka med adapter i en forsterker, men ikke i en annen. Det har jeg ikke forsket på, men antar at det har med måten 12AX7 er glødet på i forsterkeren; 6,3v paralellgløding eller 12,6v seriegløding. Bare en av disse funker med 6n2p + adapter.
     

    AnteValente

    Medlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    43
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nå mottatt både adapter og rør, og sitter her og smiler for meg selv. Brukes i preamp, og erstattet Golden Dragon. Det har aldri vært så lite sus i mine elektrostater, og etter et par timer er jeg helfrelst på lydsignaturen i -er utgaven av rørene

    AV
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Smeltet adapterne og du fikk lavere gain enn 5751 - da er mitt tips at du har fått feil adapter eller at det var feil ved den. Bakelitt smelter ikke, det tørker ut og sprekker i verste fall.
    6N2P har i alle mine forsterkere og forsøk hatt høyere gain enn 5751.
    Pussige greier....
    Vel de overgangene jeg brukte ser identiske ut i forhold til de som er avbildet i linken ovenfor og var kjøpt på ebay.
    Har rørene ennå og der står det 6H2 og en bokstav som ligner på n og -EB sammenhengende og 12-87 under. Rørene hørtes helt fine ut til og med bra hvis mann så bort i fra utrolig lav gain.
    Hmmm...jeg opplevde at 6n2p-eb funka med adapter i en forsterker, men ikke i en annen. Det har jeg ikke forsket på, men antar at det har med måten 12AX7 er glødet på i forsterkeren; 6,3v paralellgløding eller 12,6v seriegløding. Bare en av disse funker med 6n2p + adapter.
    Aner ikke hvordan det er i min forsterker så kan ikke gi deg noe svar på akkurat det.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Noen som har prøvd bugleboy rør ?
    Går vel for å være meget gode rør. Men det koster om man skal skal ha et godt sett.

    Om noen lurer på oppgradering av Ecc82/12AU7, kan E80CC være noe å prøve dersom forsterkeren din klarer dobbel strøm til filamentet.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    De der ser nøyaktig ut som deg jeg brukte.

    Men ser du har en klasse AB push pull forsterker, hvis det er monoblokkene dine du brukte dem i, jeg hadde dem i en klasse A single ended forsterker, en del mer varme å involvert.

    Uansett var jeg ikke fornøyd, alt for lite gain, vare mindre gain enn 5751.
    Jeg har stor respekt for dine innlegg her på HF-sentralen og jeg må dessverre si at jeg pga manglende teknologisk kompetanse ikke kan argumentere for om dine utsagn er riktige eller ikke. Men det jeg har forstått er at 6n2p-(ev, dr eller liknende) er det russiske svaret på det europeiske/amerikanske 12ax7/ecc83, men at glødespenningen er 6,3 volt og ikke 12,6 som er spenningen på 12ax7. Derfor trengs det adapter for at dette røret kan adapteres til en forsterker/forforsterker/riaa etc som er konstruert for 12ax7 konfigurasjon med 12,6 volt glødespenning. Mitt riaatrinn jobber også i klasse A og jeg har med meget godt resultat, etter inspirasjon fra kabeldragerens erfaringer, prøvet ut 6n2p-DR her uten at bakelitten smelter ned. Røret fungerer bedre enn noe annet rør jeg har prøvet. Mine rør er datert 1965 og er det beste rør som er huset her, inkludert Telefunken smooth plate til 20 ganger prisen. Hva gain angår er den helt likt 12ax7. Tipper at dine rør er defekte og at du har fått feilkonstruerte adaptere. Jeg har rørtester og kan gjerne teste røra dine :)

    mvh
    lassemann
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Smeltet adapterne og du fikk lavere gain enn 5751 - da er mitt tips at du har fått feil adapter eller at det var feil ved den. Bakelitt smelter ikke, det tørker ut og sprekker i verste fall.
    6N2P har i alle mine forsterkere og forsøk hatt høyere gain enn 5751.
    Pussige greier....
    Vel de overgangene jeg brukte ser identiske ut i forhold til de som er avbildet i linken ovenfor og var kjøpt på ebay.
    Har rørene ennå og der står det 6H2 og en bokstav som ligner på n og -EB sammenhengende og 12-87 under. Rørene hørtes helt fine ut til og med bra hvis mann så bort i fra utrolig lav gain.
    Hmmm...jeg opplevde at 6n2p-eb funka med adapter i en forsterker, men ikke i en annen. Det har jeg ikke forsket på, men antar at det har med måten 12AX7 er glødet på i forsterkeren; 6,3v paralellgløding eller 12,6v seriegløding. Bare en av disse funker med 6n2p + adapter.
    Aner ikke hvordan det er i min forsterker så kan ikke gi deg noe svar på akkurat det.
    Hei du! Jeg kom på noe jeg måtte gjøre; skru opp adapteren og sjekk at omkoblingene som gjøres der inne ikke kortslutter noen pinner der. Det er også en liten isolasjons-strømpe som kan gli og kortslutning kan skje. Skru opp og sjekk!
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Hmmm...jeg opplevde at 6n2p-eb funka med adapter i en forsterker, men ikke i en annen. Det har jeg ikke forsket på, men antar at det har med måten 12AX7 er glødet på i forsterkeren; 6,3v paralellgløding eller 12,6v seriegløding. Bare en av disse funker med 6n2p + adapter.
    Aner ikke hvordan det er i min forsterker så kan ikke gi deg noe svar på akkurat det.
    Hei du! Jeg kom på noe jeg måtte gjøre; skru opp adapteren og sjekk at omkoblingene som gjøres der inne ikke kortslutter noen pinner der. Det er også en liten isolasjons-strømpe som kan gli og kortslutning kan skje. Skru opp og sjekk!
    Da det skjedde ble jeg ganske redd og kastet det med en gang i søppla, får bestille nye og prøve etterhvert.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    De der ser nøyaktig ut som deg jeg brukte.

    Men ser du har en klasse AB push pull forsterker, hvis det er monoblokkene dine du brukte dem i, jeg hadde dem i en klasse A single ended forsterker, en del mer varme å involvert.

    Uansett var jeg ikke fornøyd, alt for lite gain, vare mindre gain enn 5751.
    Jeg har stor respekt for dine innlegg her på HF-sentralen og jeg må dessverre si at jeg pga manglende teknologisk kompetanse ikke kan argumentere for om dine utsagn er riktige eller ikke. Men det jeg har forstått er at 6n2p-(ev, dr eller liknende) er det russiske svaret på det europeiske/amerikanske 12ax7/ecc83, men at glødespenningen er 6,3 volt og ikke 12,6 som er spenningen på 12ax7. Derfor trengs det adapter for at dette røret kan adapteres til en forsterker/forforsterker/riaa etc som er konstruert for 12ax7 konfigurasjon med 12,6 volt glødespenning. Mitt riaatrinn jobber også i klasse A og jeg har med meget godt resultat, etter inspirasjon fra kabeldragerens erfaringer, prøvet ut 6n2p-DR her uten at bakelitten smelter ned. Røret fungerer bedre enn noe annet rør jeg har prøvet. Mine rør er datert 1965 og er det beste rør som er huset her, inkludert Telefunken smooth plate til 20 ganger prisen. Hva gain angår er den helt likt 12ax7. Tipper at dine rør er defekte og at du har fått feilkonstruerte adaptere. Jeg har rørtester og kan gjerne teste røra dine :)

    mvh
    lassemann
    Bare litt småpirk:
    Alle slike smårør er satt opp i "klasse A".
    Det vil si at de er forspent slik at de jobber i det lineære området.
    Kun utgangsrør i push pull som er forspent ned mot cut off og jobber sammen for å forsterke lineært.
    Siden jeg er innom:
    Hvis en finner et rør som en synes er vesentlig bedre enn ECC83 / 12AX7 vil jeg anbefale å koble om på sokkelen.
    En snur seg vel aldri etter noe som er mindre godt?
     

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Hei,

    etter å ha lest denne tråden tenkte jeg å teste ut 6N2P i plassen for 12AX7 i min Line Magnetic 219ia. Kjøpte adapter og 6N2P-EV fra samme selger på ebay og har noen ER fra en annen selger på vei. Fikk installert disse idag, men gain er ekstremt mye lavere enn 12AX7. Alt av voluminnstillinger må omtrent fyres opp på maks for å få ett greit nivå. Noen kyndige rørfolk som har en formening om dette? Har lest at 6N2P skal ha NOE lavere gain enn 12AX7..
    Har også fått noe høyfrekvent støy med på kjøpet.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Etter oppturen med 6N2P-ER som egentlig ikke er noe nytt rør så fortsetter letingen etter nyproduserte ECC83/12AX7.
    Denne gangen var det nye Tung Sol ECC83 produsert i Russland som dumpet ned i postkassa for noen uker siden. Et helt standard umålt/umatchet rør. Lar alle slike nykjøp stå i rørtesteren i minst 1/2t før de testes. Testes for data iht NOS med TFK rør som mal. Støy testes i RIAA. Tester ok, men er litt ubalanse mellom halvdelene. Tester også med glødespenning fra 12,6 til 10V. TKF rørene tester da nesten som ved riktig glødespenning mens Tung Sol rørene faller av raskt. Vanligvis forteller det noe om gjenstående levetid, men på nye rør er jeg litt usikker på hva det kan bety. Kanskje dårligere råmaterialer...?

    Vis vedlegget 368004

    Vel, hvordan lyder de? Jo, imponerende gode i mellomtonen bl.a. med en tiltalende "sorthet", dynamikken er god og detaljerikdommen er god. Lav forvrengning, lett å høre og følge enkeltinstrumenter i lydbildet - her blir jeg litt imponert over transparensen til røret! Også oppover er røret godt med en klar og forvrengningsfattig lyd. Til og med i bassen så leverer røret en fast og kvikk lyd også nedover i sub-bassområdet. Åpenhet og 3D er ikke helt på høyde med resten, men det kan skyldes at røret ikke er innkjørt tilstrekkelig. Men det som skuffet mest i forhold til TFK er dets mørke klangbalanse. Det passet overhodet ikke i mitt anlegg. Det ble for mørkt. Så sliter du med for lystklingende klangbalanse kan dette røret muligens fikse dette. Som RIAA rør så ble mørkheten minst hørbar, som linjerør så ble lyden mørkere. Klangbalansen ser ut til å bli mørkere jo hardere røret drives....

    I forhold til karakterer gitt andre rør i #71 så sniker dette røret seg så vidt foran Golden Dragon ECC83T Trustworty med karakteren 5 (3), men bak TAD 7025/ECC83 CRYO med karakteren 6 (4) - og ender opp med karakteren 5+ (3+).

    Karakter: 1-6 i forhold til dagens produksjon - (i parentes i forhold til TFK) :cool:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.289
    Antall liker
    9.529
    Torget vurderinger
    2
    Et lite tips til alle som prøver ut rør. Det skal ikke så mye til for å måle hvordan de VIRKELIG fungerer i forsterkeren..- Det synes jeg flere kunne ha glede av å gjøre
    Med opplegget under kan jeg måle forvenging og frekvensgang og luke ut skiten, og la ørene ta finvurderingen...og det er betryggende å ha et teknisk underlag også.
    rew.JPG




    Her er nyproduserte russiske "Tung-Sol " 6SN7 det beste (lavest forvrengning), mens kinarør fra Shouguang og russiske rebrandede 6H8C (nos 1972 iflg kode på røret) fra Chelmer valve Premium faller helt i gjennom.Oppsiktvekkende at et gammelt Syvania og garanterte NOS RCA er nesten like dårlige mht forvrenging. Det kan være snakk om matching og sampillet med karakteristikken med øvrige rør i forsterkeren selvsagt. Feks er 6GU7 ikke bra match her, men har desidert lavest forvrengning i en annen forsterker..

    Ang 6SL7 røret på innganger så er NOS Sylvania 6SL7WGT fra 1977 bedre enn Nyproduserte fra Tungsol, Shouguang,osv. se komplett liste her http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/77492-6sn7-ra-r-spa-rsma-l.html#post2220583

    God søndag Balle
     
    Sist redigert:

    AnteValente

    Medlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    43
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nå mottatt både adapter og rør, og sitter her og smiler for meg selv. Brukes i preamp, og erstattet Golden Dragon. Det har aldri vært så lite sus i mine elektrostater, og etter et par timer er jeg helfrelst på lydsignaturen i -er utgaven av rørene

    AV
    Fikk tak i 2 rør til nå, måtte bestille for å ha reserve :)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.908
    Antall liker
    1.498
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Etter ytterligere testing og innkjøring så endre ting seg litt, men ingen endre plassering - men jeg ønsker å henlede oppmerksomheten på TAD 7025/E83CC CRYO!

    Dette røret er et kinarør, men ligner veldig på oppbygningen til TFK ECC803S og låter - til nytt rør å være - knall! Men det må være CRYO utgaven.

    Drister meg til å trykke på "anbefaler" - knappen da jeg tror de fleste vil bli positivt overrasket. I likhet med
    JJ ECC83S så får det meg til å tenke at det er "et liv etter Telefunken".

    Ved nærmere ettersyn så er disse to rørene mistenkelig lik hverandre.....hmmm
    :)
    Se ikke bort fra at de faktisk er like.
    Hva er TAD egentlig?
    Rebranding og ivrig markedsføring?

    Har du tenkt å gjøre noe tilsvarende for de andre i ECC8X-serien?
    Mulig jeg kan bidra med noen objekter.
    Håper at noen andre kan gjøre tilsvarende "test" av andre rør. Jeg valgte ECC83 fordi det er mest brukt og flest nyproduksjoner. ECC81 kan skaffes gode NOS i hopetall og lite nyproduksjon, ECC82 har jeg avskrevet som hifi-rør!

    Men jeg kommer til å følge opp denne tråden og melde flere og nye inntrykk av de testede og håper å kunne si noe om holdbarhet. Om holdbarhet ikke blir noe tema er jo det et godt tegn! :)
    Herreminhatt for en flott tråd men nå skal jeg måtte leve lenge med hele 6 stk ecc82 i en preamp det er altså ikke noe håp for meg lengere ?

    Mvh

    Fast gjest i 12au7 helvete for lang lang tid
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Etter ytterligere testing og innkjøring så endre ting seg litt, men ingen endre plassering - men jeg ønsker å henlede oppmerksomheten på TAD 7025/E83CC CRYO!

    Dette røret er et kinarør, men ligner veldig på oppbygningen til TFK ECC803S og låter - til nytt rør å være - knall! Men det må være CRYO utgaven.

    Drister meg til å trykke på "anbefaler" - knappen da jeg tror de fleste vil bli positivt overrasket. I likhet med
    JJ ECC83S så får det meg til å tenke at det er "et liv etter Telefunken".

    Ved nærmere ettersyn så er disse to rørene mistenkelig lik hverandre.....hmmm
    :)
    Se ikke bort fra at de faktisk er like.
    Hva er TAD egentlig?
    Rebranding og ivrig markedsføring?

    Har du tenkt å gjøre noe tilsvarende for de andre i ECC8X-serien?
    Mulig jeg kan bidra med noen objekter.
    Håper at noen andre kan gjøre tilsvarende "test" av andre rør. Jeg valgte ECC83 fordi det er mest brukt og flest nyproduksjoner. ECC81 kan skaffes gode NOS i hopetall og lite nyproduksjon, ECC82 har jeg avskrevet som hifi-rør!

    Men jeg kommer til å følge opp denne tråden og melde flere og nye inntrykk av de testede og håper å kunne si noe om holdbarhet. Om holdbarhet ikke blir noe tema er jo det et godt tegn! :)
    Herreminhatt for en flott tråd men nå skal jeg måtte leve lenge med hele 6 stk ecc82 i en preamp det er altså ikke noe håp for meg lengere ?

    Mvh

    Fast gjest i 12au7 helvete for lang lang tid
    Noen svært gode forsterkere bruker ECC82/12AU7.
    Ingen grunn til å sove dårlig om slike rør er brukt.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.908
    Antall liker
    1.498
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Håper at noen andre kan gjøre tilsvarende "test" av andre rør. Jeg valgte ECC83 fordi det er mest brukt og flest nyproduksjoner. ECC81 kan skaffes gode NOS i hopetall og lite nyproduksjon, ECC82 har jeg avskrevet som hifi-rør!

    Men jeg kommer til å følge opp denne tråden og melde flere og nye inntrykk av de testede og håper å kunne si noe om holdbarhet. Om holdbarhet ikke blir noe tema er jo det et godt tegn! :)
    Herreminhatt for en flott tråd men nå skal jeg måtte leve lenge med hele 6 stk ecc82 i en preamp det er altså ikke noe håp for meg lengere ?

    Mvh

    Fast gjest i 12au7 helvete for lang lang tid
    Noen svært gode forsterkere bruker ECC82/12AU7.
    Ingen grunn til å sove dårlig om slike rør er brukt.
    Høres bra ut :) fant igjen rotekassa mi ikke så mye ecc82 men litt Philips ecc83 / RCA 12au7a cleartop /pluss noe GE/RCA 12bh7a pluss noe Telefunken jeg ikke kan lese koden på lenger ecc81-82-83 ? uff
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Lurer på hvordan disse rørene er om mann kjøper dem i dag? Regner med det er gjort forandringer på konstruksjonene siden kabeldrageren gjorde denne gruppetesten.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Lurer på hvordan disse rørene er om mann kjøper dem i dag? Regner med det er gjort forandringer på konstruksjonene siden kabeldrageren gjorde denne gruppetesten.
    Spør du om TAD?
    Jeg har sett disse på verksteder som reparerer gitar forsterkere. Noen nye og kasser med brukte / defekte.
    Flinke selgere og middelmådige rør.
    Men siden gode klassiske rør begynner å bli dyre er det prisen som avgjør hva en velger?
    2-3 ganger så dyre NOS kan likevel være "billig" på sikt.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Tenker på alle rørene som han testet.
     

    AnteValente

    Medlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    43
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Tenkte jeg skulle bestille noen flere av disse 6Np2-er rørene, men på ebay får jeg ikke treff i det hele tatt. Noen andre som vet om andre plasser å bestille??
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hei

    Tenkte jeg skulle bestille noen flere av disse 6Np2-er rørene, men på ebay får jeg ikke treff i det hele tatt. Noen andre som vet om andre plasser å bestille??
    Hvis du skriver 6N2P finner du mange.
    Omtrent det samme som 12AX7 / ECC83, men med forskjellig gløding.
    Ikke direkte kompatibelt altså.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.908
    Antall liker
    1.498
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Kan det også være at 12ax7 pin nr 9 går til heater senter men pin 9 på 6N2P går til screen ?

    Mvh
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Man kan etter hva jeg leser kjøpe et adapter for å kunne bruke 6n2p rør i plassen for 12ax7.
    Alternativt må man lodde om :)

    6n2p adapter.jpg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Men hvorfor?
    Det finnes så mange bra ECC83.
    Det er jo en helt annen sak ;)

    For min del så kunne det være siden jeg har sabla mange 6n2p rør liggende. Men jeg har ikke testet dette, da ingen av mine komponenter bruker hverken disse russer rørene eller ecc83 for øyeblikket.
     

    AnteValente

    Medlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    43
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Tenkte jeg skulle bestille noen flere av disse 6Np2-er rørene, men på ebay får jeg ikke treff i det hele tatt. Noen andre som vet om andre plasser å bestille??
    Hvis du skriver 6N2P finner du mange.
    Omtrent det samme som 12AX7 / ECC83, men med forskjellig gløding.
    Ikke direkte kompatibelt altså.
    Takk skal du ha Audiomix, rettet opp i skriveleifen så fikk jeg treff :)
     

    AnteValente

    Medlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    43
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Men hvorfor?
    Det finnes så mange bra ECC83.
    Enig, men jeg har prøvd disse rørene med adapter og det er noe spesielt med dem. Kan ikke helt forklare men jeg liker dem bare :)
    Og så er jo prisen latterlig lav synes jeg
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Aner ikke om dette er av interesse men på hifido og eBay er det en mengde Matsushita (National) rør til salgs. Disse er produsert i Japan. Formoder at de har bra kvalitet uten at jeg har brukt disse selv.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    I dag ble det litt tuberolling av forskjellige ecc83-rør tidligere omtalt i tråden. TAD Cryo, TungSol, Genalex, Mullard - alle av ny produksjon. TAD og Genalex imponerer litt faktisk, men mangler litt av det magiske som gode NOS-rør er kjent for. Det låter flott, men følelsen av å være tilstede er borte. De siste års favoritt for meg har vært TFK ecc83. Dette røret er god på å føle tilstedeværelse. MEN, i kveld dro jeg frem 6n2p-er rørene igjen. Du verden for et rør! Tilstedeværelse, presis plassering av musikerne, magisk mellomtone, utstrakte ytterender, ren og dynamisk gjengivelse - kort sagt; det gjør ALT bedre! Det ble endel swapping frem og tilbake... Det resulterte at jeg pakket bort TFK`ene igjen! Disse -er utgavene av disse rørene har en levetid på min. 10.000 timer. Jeg kjøpte 4 stk og det skal holde til minst 20.000 timer. Det skal holde! :)

    Da skal det bli moro å kjøre en ecc82 testrunde i en annen tråd her inne på HFS. Høst og vinterting dette.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    I dag ble det litt tuberolling av forskjellige ecc83-rør tidligere omtalt i tråden. TAD Cryo, TungSol, Genalex, Mullard - alle av ny produksjon. TAD og Genalex imponerer litt faktisk, men mangler litt av det magiske som gode NOS-rør er kjent for. Det låter flott, men følelsen av å være tilstede er borte. De siste års favoritt for meg har vært TFK ecc83. Dette røret er god på å føle tilstedeværelse. MEN, i kveld dro jeg frem 6n2p-er rørene igjen. Du verden for et rør! Tilstedeværelse, presis plassering av musikerne, magisk mellomtone, utstrakte ytterender, ren og dynamisk gjengivelse - kort sagt; det gjør ALT bedre! Det ble endel swapping frem og tilbake... Det resulterte at jeg pakket bort TFK`ene igjen! Disse -er utgavene av disse rørene har en levetid på min. 10.000 timer. Jeg kjøpte 4 stk og det skal holde til minst 20.000 timer. Det skal holde! :)

    Da skal det bli moro å kjøre en ecc82 testrunde i en annen tråd her inne på HFS. Høst og vinterting dette.
    Bruker du adapter når du setter inn 6n2p rørene i 12ax7 (ecc83) posisjon?
    Har en drøss slike liggende ubrukt da jeg hørte at man måtte rewire pin på røret for at de skulle kunne brukes.

    https://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/90814-bruke-6n2p-ra-r-i-12ax7-posisjon.html

    https://tubes-store.com/product_info.php?products_id=60
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn