Gode ny-produserte rør!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    I dag ble det litt tuberolling av forskjellige ecc83-rør tidligere omtalt i tråden. TAD Cryo, TungSol, Genalex, Mullard - alle av ny produksjon. TAD og Genalex imponerer litt faktisk, men mangler litt av det magiske som gode NOS-rør er kjent for. Det låter flott, men følelsen av å være tilstede er borte. De siste års favoritt for meg har vært TFK ecc83. Dette røret er god på å føle tilstedeværelse. MEN, i kveld dro jeg frem 6n2p-er rørene igjen. Du verden for et rør! Tilstedeværelse, presis plassering av musikerne, magisk mellomtone, utstrakte ytterender, ren og dynamisk gjengivelse - kort sagt; det gjør ALT bedre! Det ble endel swapping frem og tilbake... Det resulterte at jeg pakket bort TFK`ene igjen! Disse -er utgavene av disse rørene har en levetid på min. 10.000 timer. Jeg kjøpte 4 stk og det skal holde til minst 20.000 timer. Det skal holde! :)

    Da skal det bli moro å kjøre en ecc82 testrunde i en annen tråd her inne på HFS. Høst og vinterting dette.
    Bruker du adapter når du setter inn 6n2p rørene i 12ax7 (ecc83) posisjon?
    Har en drøss slike liggende ubrukt da jeg hørte at man måtte rewire pin på røret for at de skulle kunne brukes.

    https://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/90814-bruke-6n2p-ra-r-i-12ax7-posisjon.html

    https://tubes-store.com/product_info.php?products_id=60
    Ja, må bruke adapter. Viktig at adapteren er for 6,3v glødespenning hvis forsterkeren er koblet slik for ecc83. I min preamp har ecc83 rørene 12,6v gløding og de adapterene er mer kompliserte og dyrere. Finn ut dette før du evt bestiller adapter. :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    I dag ble det litt tuberolling av forskjellige ecc83-rør tidligere omtalt i tråden. TAD Cryo, TungSol, Genalex, Mullard - alle av ny produksjon. TAD og Genalex imponerer litt faktisk, men mangler litt av det magiske som gode NOS-rør er kjent for. Det låter flott, men følelsen av å være tilstede er borte. De siste års favoritt for meg har vært TFK ecc83. Dette røret er god på å føle tilstedeværelse. MEN, i kveld dro jeg frem 6n2p-er rørene igjen. Du verden for et rør! Tilstedeværelse, presis plassering av musikerne, magisk mellomtone, utstrakte ytterender, ren og dynamisk gjengivelse - kort sagt; det gjør ALT bedre! Det ble endel swapping frem og tilbake... Det resulterte at jeg pakket bort TFK`ene igjen! Disse -er utgavene av disse rørene har en levetid på min. 10.000 timer. Jeg kjøpte 4 stk og det skal holde til minst 20.000 timer. Det skal holde! :)

    Da skal det bli moro å kjøre en ecc82 testrunde i en annen tråd her inne på HFS. Høst og vinterting dette.
    Jeg kjenner ikke (bruker ikke) 6n2p. Disse finnes vel også i forskjellige produksjoner?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    I dag ble det litt tuberolling av forskjellige ecc83-rør tidligere omtalt i tråden. TAD Cryo, TungSol, Genalex, Mullard - alle av ny produksjon. TAD og Genalex imponerer litt faktisk, men mangler litt av det magiske som gode NOS-rør er kjent for. Det låter flott, men følelsen av å være tilstede er borte. De siste års favoritt for meg har vært TFK ecc83. Dette røret er god på å føle tilstedeværelse. MEN, i kveld dro jeg frem 6n2p-er rørene igjen. Du verden for et rør! Tilstedeværelse, presis plassering av musikerne, magisk mellomtone, utstrakte ytterender, ren og dynamisk gjengivelse - kort sagt; det gjør ALT bedre! Det ble endel swapping frem og tilbake... Det resulterte at jeg pakket bort TFK`ene igjen! Disse -er utgavene av disse rørene har en levetid på min. 10.000 timer. Jeg kjøpte 4 stk og det skal holde til minst 20.000 timer. Det skal holde! :)

    Da skal det bli moro å kjøre en ecc82 testrunde i en annen tråd her inne på HFS. Høst og vinterting dette.
    Jeg kjenner ikke (bruker ikke) 6n2p. Disse finnes vel også i forskjellige produksjoner?
    Det finns mange. De anerkjente og lett sagnomsuste 6N2P-ER er laget av VOSKHOD fabrikken i russland for militære formål, har «rakettlogo», triplemica, lav-mikrofoniske, tåler vanvittige G-krefter, garantert mer enn 10.000 timer. De aller beste er også merket OKT1. De bør være før 1970 sies det av kjennere. Altså NOS. De ble produsert til langt utpå 90-tallet, men da er de ikke så gode.
    Jeg får mere TFK ECC803S-følelse av disse enn av kopien fra Tesla E83CC «sword logo». Og det sier litt! Men, i mine ører. :)
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Jeg kjenner ikke (bruker ikke) 6n2p. Disse finnes vel også i forskjellige produksjoner?
    Ja. Jeg har en billig EL34 kinasak med 6n2p. Ble levert med nye kinarør. Byttet EL34 til Tungsol. Men det store lydløftet kom med NOS 6n2p military edition fra Ukraina. Det finnes haugevis med NOS-rør på eBay.

    Og kinaforsterkeren gir meg godlyd så det rekker på mitt feriested i Lofoten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn