Gode ny-produserte rør!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes du legger for dagen et interessant stykke arbeid.
    Gleder meg til å lese rapporter

    Håvard
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Om du har mulighet; mål strøm-trekket ved riktig justert glødespenning, forskjellig ohmsk verdi på kaldt rør er ikke "fabrikk-godkjent" måling.

    Arne K
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Om du har mulighet; mål strøm-trekket ved riktig justert glødespenning, forskjellig ohmsk verdi på kaldt rør er ikke "fabrikk-godkjent" måling.

    Arne K
    Tenkte å kommentere at målingene er gjort på kalde rør. Glemte det. Den ohmske verdien forandres drastisk ved korrekt gløding. Et 12AX7/ECC83 rør skal trekke 0,3A ved 6,3V og 0,15A ved 12,6V. Ved denne strømgjennomgangen skal glødetråden kunne generere korrekte strøm/spenningsverdier gjennom røret. Det var ikke antydning til synlig "gløding" i røret og måleverdiene var i område "BAD" på testeren.

    Min umiddelbare mistanke er at glødetråden er feil, men jeg er ikke helt sikker. Skal forsøke å måle strømtrekket gjennom glødetråden ved 12,6V.

    At de nye rørene måler svært avvikende på kalde rør kan også skyldes materialvalg i glødetråden.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jaggu dumpet ikke 2stk EI ECC83 Silver, førkrigs, ned i postkassen. Disse skal tjene som ekstra referanse i tillegg til TFK ECC83 Ribbed Plate.

    Høstaktiviteten er sikret!
    de er dritbra.

    jeg kjøpte 40 stk da jeg kom over et parti for mange herrens år siden, har fremdeles 20 stk, resten er solgt, angrer på at jeg solgte dem.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Altså både NOS og nyproduserte rør som måler ok i rørtester og måler mellom ca 10 og 14 R mellom pinne 4 og 5.

    Det betyr etter mitt fattige forstand at de "Mullard" og Genalex" rørene som jeg har fått er feilkonstruerte! OBS! OBS!

    Leverandøren har fått mulighet til å forklare seg før dette blir spredd godt utover....

    Følg med, følg med!

    Kan testeren din måle om det er lekkasje eller kortslutning mellom ff/katode og g1 f.eks?
    Hva slags rørtester har du forresten?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Rørtesteren er av tysk opprinnelse. Finner ikke noe typebetegnelse på den, men kjøpte den av Demostenes og da var den kontrollert og funnet i orden. Det set ut som en tysk militær rørtester. Den tester alt - også lekkasje/kortslutning mellom de forskjellige pinnene.

    Fikk svar fra leverandør i dag. Her er svaret:

    First off, thank you for purchasing with us. We understand you have concerns, but there are several points you brought up and it may take a couple of exchanges. So please bear with us while we try to address each individually.

    Regarding the filament resistance reading - tube filament materials have different resistances when its hot and cold, and it's the hot resistance (filament current) that matters. In case of 12AX7 tubes, the spec calls for 12.6V/150mA between pins 4 and 5 when fully warmed up. According to our test measurements, filament currents of Gold Lion and Mullard 12AX7 are around 150-160mA, which is within 10%. The cold resistance differences you are seeing is due to different filament materials being used, and shouldn't affect the tube performance.

    Now, regarding your tube tester reading, this may be the common issue we see with certain type of tube testers and current production tubes. What is the tester and what were the measurements?


    Da er det iallefall avdekket av materialvalget er avvikende fra NOS rørtyper - men det visste jeg nok.
    I dag blir det langtidsoppvarming samt tidtaking til rørene når sine arbeidspunkt. Blir det på halvtimesvis med oppvarming så går rørene i BAD-kurven; jeg har da ikke tid til å vente på lyd i flere timer...;-)
     
    Sist redigert:

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jaggu dumpet ikke 2stk EI ECC83 Silver, førkrigs, ned i postkassen. Disse skal tjene som ekstra referanse i tillegg til TFK ECC83 Ribbed Plate.

    Høstaktiviteten er sikret!
    de er dritbra.

    jeg kjøpte 40 stk da jeg kom over et parti for mange herrens år siden, har fremdeles 20 stk, resten er solgt, angrer på at jeg solgte dem.
    De er gode rett ut av esken! De har en fokus i toppen som kler mitt anlegg midt i blinken. Passer perfekt til mørkt-klingende utstyr og ht som ruller av tidlig.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut til at materialvalget gjør at ohmske verdier på glødetrådene målt kald er avvikende fra originalt. Det viste seg at "Mullard" og "Genalex" rørene ble stabile og fikk normale "GOOD" verdier etter ca 15 min (fully warmed up) - men de spilte og ga lyd etter 10-12 sekunder, nokså likt NOS rør. De spiller forvrengningsfritt (den forvregningen som oppstår når røret er oppbrukt) og de er jevne i triodehalvdelene.

    Konklusjon: Jeg sier iallefall i fra om jeg finner noe muffens...;)

    Denne subjektive testen av nyproduserte 12AX7 / ECC83 skal forsøkes gjøres så brukbar som mulig. Planen er å følge denne oppskriften:

    1. Måle alle rør i rørtesteren og notere ned måleresultatene for sammenligning senere (balanse mellom triodene, støy, mikrofoni osv)
    2. De skal prøves ut som inngangsrør på RIAA, utgangsrør i forforsterker samt inngangsrør i SET effektforsterker hvor triodehalvdelene er paralellkoblede.
    3. De skal sammenlignes med Telefunken ECC83 Ribbed Plate som måler NOS.
    4. De skal klassifiseres etter;
    A: Hvor nære referanserøret det er
    B: Hva er rørets styrke / svakhet - lyst / mørktklingende - dynamikk - og ikke minst følelsesmessig engasjement eller "fot" - klangkarakter
    C: Holdbarhet - om det går an å finne ut av det ila en høst...
    D: Anbefales sjekket ut / søppel

    Første del (Pkt 1.) av testen er allerede igang.

    En liten teaser til slutt her - alle rør spiller fint rett ut av esken, men ett rør utmerker seg i forhold til de andre. Så mye kan jeg si. :)
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Pussig at de trenger så lang tid som 15 minutter før de måler ok. Det er 30x mer enn vanlig på slike smårør.
    I hvert fall 10 ganger:)
    Det må være en "alvorlig" forskjell fra både NOS og andre nyproduserte rør.
    Har du tilsvarende rør fra Sovtek for sammenligning?
    Samme fabrikk: New Sensor.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Venter i spenning på resultater her!
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Pussig at de trenger så lang tid som 15 minutter før de måler ok. Det er 30x mer enn vanlig på slike smårør.
    I hvert fall 10 ganger:)
    Det må være en "alvorlig" forskjell fra både NOS og andre nyproduserte rør.
    Har du tilsvarende rør fra Sovtek for sammenligning?
    Samme fabrikk: New Sensor.
    Skal finne fram 2 Sovtek også, kun for å sjekke glødetrådproblematikken...
    Rørtesteren er en "Sell & Stemler" fra Berlin
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ville ikke mistenke rørtesteren.
    Hvis den ikke har en finurlig "ramp-up" av glødespenningen.
    Det kan du sjekke ved å måle på rørpinnene om full glødespenning kommer på med en gang.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Vil anbefale Golden Dragon premium el34, ligger vel prismessig rundt samme pris som Svetlana winged c, ekte kjøpt fra Motron, synes de spiller litt renere enn winged c på min forsterker.
    Ellers kunne jeg tenkt meg noen tips på 6922/ecc88/6dj8 som er gode av dagens produksjon? Hittil har Matsushita pcc88 og Mullard ecc88 gruset alt annet jeg har prøvd, men begge de er nos og koster litt.

    Flott rør test :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har noen "Pinnaple" ECC88. Det er Russiske NOS. Har ikke satt de inn i noen forsterker ennå. Noen som kjenner disse?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Fikk i går helt nye TAD 7025 wa hvor det ene røret hadde halv levetid igjen. Varslet leverandør og han skulle sende et nytt friskt rør. Vi får se...
    Fikk i går ett nyt TAD 7025 wa fra NOS Tube Supply som replacement tube for røret som målte dårlig. Det nye røret måler NOS på alle tester!
    Ingen spørsmål, what so ever, fra leverandør. Anbefales!

    Det gamle røret skal dissikeres og blider legges ut - just for fun!

    P.S. Testen er utvidet til og omfatte også TAD 7025 HIGHGRADE CRYOSET og PSVANE 12AX7-T REFERENCE GOLD. Spesielt interessert i å finne ut av cryoset behandling på med "moderne" materialer , dvs uten materialer som ble brukt i NOS rør...
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har noen "Pinnaple" ECC88. Det er Russiske NOS. Har ikke satt de inn i noen forsterker ennå. Noen som kjenner disse?
    Jeg har 6 av disse i min Sonic Frontiers Power 1. Kjøpt hos Motron på hans anbefaling i følge forrige eier. De heter forøvrig Pinnacle, Pinnaple spiser du Audiomix :) Sammen med Winged c Svetlana 6550 synes jeg det hele låter rimelig oppløst og detaljert. Kunne tenke meg noe mer boogiefaktor, men jeg mistenker at Kt88 rør kan være løsningen.

    Håvard
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har 300b sluttrinn og Golden Dragon 4-300 eller hva de nå heter synes jeg spiller helt fortreffelig.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Har 300b sluttrinn og Golden Dragon 4-300 eller hva de nå heter synes jeg spiller helt fortreffelig.
    Har også 300B fra Golden Dragon som driver for 805. Låter helt greitt uten at det har blitt testet mot noen andre. Kanskje en 300B test av nyproduserte rør kan gjennomføres også?

    Hvem tar opp hansken?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sammenligner "nesten" daglig de nevnte rør og 300b/n mesh fra sophia.. De har sine styrker og svakheter begge 2. Blir litt smak og behag egentlig. Er nok "forsterkeravhengig".. I noen vil nok det ene passe bedre enn det andre.

    Matching med inngangsør er alltid av stor betydning.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nyttig tråd med mange gode tips her. Tar meg den frihet å slenge et spørsmål her, siden jeg tror de rette folka leser denne:
    Har ikke Motron (Kvanlid) web-side? Eller i det minste en e-post?
    Jeg finner ingenting annet enn adresse og telefon med google, men det kan jo (som så ofte) være meg....
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Har oppdaget og erfart følgende: Ved kjøp av nye, selekterte og matchede rør så er det så som så med målekvaliteten. I forbindelse med måling av livslengde så "glemmer " de fleste å måle med 20% redusert glødespenning. Det anbefales av gamle rørprodusenter og ble gjort i tidligere tider.

    Når jeg tar denne testen på nye rør så faller mange gjennom......

    Det var dette som avslørte at det ene TAD 7025wa røret som jeg fikk var dårlig. Målte helt topp på 6,3V men kolapset ved 5V. Det nye røret bestod med glans! Det gjør forresten ALLE de gamle NOS rørene som jeg har liggende også (ca 100 stk).
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Av grunner jeg ikke kjenner til, virker det som en del produsenter ikke har klart å få med seg teknologien fra gamle dager.
    Det gjelder glødetråd, katode materiale og legeringen i gittertråden i noen trioder.
    sikker andre detaljer også.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Innkjøringsperioden er i gang. De får minst 10 timer før lyttingen begynner. Erfaringer tilsier at det meste av råhet/hardhet er borte da.

    Og de nominerte er:

    Fra venstre:
    Psvane 12AX7-T
    JJ ECC83S
    "Genalex" ECC83
    "Mullard" ECC83
    Golden Dragon ECC83T Trustworthy
    TAD 7025 WA
    TAD 7025/E83CC CRYO

    Referanserør er Telefunken ECC83 Ribbed Plate og EI ECC83 Silver (førkrigs)

    Kan røpe MINST to overraskelser.....
     

    Vedlegg

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    krigen i fhv jugoslavia, da ei-fabrikken ble ødelagt.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    ^Nettopp!

    Det finnes utgaver som er laget etter denne krigen, av andre og på annet utsyr hvor kvaliteten er dårlig med bl.a. ofte mikrofoni osv.
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Innkjøringsperioden er i gang. De får minst 10 timer før lyttingen begynner. Erfaringer tilsier at det meste av råhet/hardhet er borte da.

    Og de nominerte er:

    Fra venstre:
    Psvane 12AX7-T
    JJ ECC83S
    "Genalex" ECC83
    "Mullard" ECC83
    Golden Dragon ECC83T Trustworthy
    TAD 7025 WA
    TAD 7025/E83CC CRYO

    Referanserør er Telefunken ECC83 Ribbed Plate og EI ECC83 Silver (førkrigs)

    Kan røpe MINST to overraskelser.....
    intresant med denne testen av desse røra , er det noe nytt på gang.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Høsten og vinteren er lang, viser det seg. Mye vann har rent i elva - ting tar tid - endel nytt utstyr har kommet i hus parallelt med rørtestingen, bl.a. ny pu (AT33EV), ny step-up (Audio Innovations S1000 silver) og "ny" arm (Linn Ittok LV2). For å unngå å lure meg selv så er ting gjentatt flere ganger mht rørtestingen. For å referere til bildet lengre oppe så kan jeg starte med:

    Psvane 12AX7-T: Innvendig oppbygning er usymmetrisk, litt sånn kastet inn i glassformen... lyden er litt sånn der; ren, klemt, 2D, lite nerve, lite støy.
    Karakter: 3 (1).

    JJ ECC83: Et lite lyspunkt og en av overraskelsene nevnt tidligere. Røret spiller på en yndig og magisk måte om det brukes som inngangsrør til RIAA eller linjenivå. Som driver og i krets med høyt effektuttak så faller det litt gjennom. Jeg bruker ordet magisk - utrolig nok - og det henspeiler på mitt førsteinntrykk da jeg hørte det i RIAA'en; "Kanskje det er et liv etter Telefunken..." :)
    Karakter: 4 (2)

    "Genalex" ECC83: Her har vi ett av testens to svarte får. Det holder overhodet ikke spec på ECC83. Tar ofselig lang tid i oppvarming, scorer "bad" på mine 2 rørtestere. Jeg kjøpte faktisk en rørtester til for å forsikre meg om at testutstyret var å stole på. Samme måleverdier. Tok kontakt med leverandør og gjorde han oppmerksom på dette. Han hørte ikke på det øret og svarte en masse svada (ikke norsk).
    Karakter: Ingen.

    "Mullard" ECC83: Sorte får nr. to! Samme elendige resultat. Skulle tro de var lagd på samme fabrikk.....og det var de! Noe må være riv ruskende galt. Her kjøpte jeg 2 NOS Mullard ECC83 60-talls for å kontrollmåle. Kanonmålinger og kanonlyd!
    Karakter: Ingen.

    Golden Dragon ECC83T Trustworty: Den sikre vei om du ikke går for NOS. Har NESTEN den samme sprudlende lyden som originalen, men bare nesten. Men har samme musikalitet i mine ører. Mangler bare litt sprut. Det kan bli bedre etter flere timer spilling, kanskje.
    Karakter: 5 (3)

    TAD 7025WA: Som nyprodusert rør, helt greit egentlig. Litt bedre enn Psvane, men ikke på høyde med JJ eller GDT. Litt uslepet i lyden selv etter innspilling.
    Karakter: 3+ (1)

    TAD 7025/ECC83 CRYO: Den andre overraskelsen! Dette røret spilte godt rett ut av esken. Med en del innspilling blir det bare bedre og bedre! Ikke helt TFK, men vel så godt som det andre ref.røret EI ECC83 Silver! Det ikke mindre enn rett og slett fabelaktig - til å være nyprodusert rør. Mangler litt på 3D enda, men med enda mere spilling så kanskje...? :)
    Karakter: 6 (4)

    P.S. Jeg er litt usikker på om TAD CRYO fortjener bedre enn GDT, men GDT er spilt litt lengre og er en akseptert gjest i min signalvei - jeg HÅPER at TAD CRYO kan bli ørlite bedre etterhvert og DA er GDT slått på målstreken...

    Karaktergiving: 1-6 hvor 6 er best gitt i forhold til dagens rørproduksjon. (Tall i parentes: Karakter gitt i forhold til referanse (TFK ECC83)).
    "Testen" tar ikke hensyn til levetid, noe som sikkert er et tema i forhold til dagens dårligere produksjonsmaterialer enn tidligere.
    Rørene er testet i to rørtestere, testet som RIAA inngang, preamp utgang, effektforsterker inngang. Alle var befriende støysvake!
     
    Sist redigert:

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Etter ytterligere testing og innkjøring så endre ting seg litt, men ingen endre plassering - men jeg ønsker å henlede oppmerksomheten på TAD 7025/E83CC CRYO!

    Dette røret er et kinarør, men ligner veldig på oppbygningen til TFK ECC803S og låter - til nytt rør å være - knall! Men det må være CRYO utgaven.

    Drister meg til å trykke på "anbefaler" - knappen da jeg tror de fleste vil bli positivt overrasket. I likhet med
    JJ ECC83S så får det meg til å tenke at det er "et liv etter Telefunken".

    Ved nærmere ettersyn så er disse to rørene mistenkelig lik hverandre.....hmmm
    :)
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Etter ytterligere testing og innkjøring så endre ting seg litt, men ingen endre plassering - men jeg ønsker å henlede oppmerksomheten på TAD 7025/E83CC CRYO!

    Dette røret er et kinarør, men ligner veldig på oppbygningen til TFK ECC803S og låter - til nytt rør å være - knall! Men det må være CRYO utgaven.

    Drister meg til å trykke på "anbefaler" - knappen da jeg tror de fleste vil bli positivt overrasket. I likhet med
    JJ ECC83S så får det meg til å tenke at det er "et liv etter Telefunken".

    Ved nærmere ettersyn så er disse to rørene mistenkelig lik hverandre.....hmmm
    :)
    Se ikke bort fra at de faktisk er like.
    Hva er TAD egentlig?
    Rebranding og ivrig markedsføring?

    Har du tenkt å gjøre noe tilsvarende for de andre i ECC8X-serien?
    Mulig jeg kan bidra med noen objekter.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Etter ytterligere testing og innkjøring så endre ting seg litt, men ingen endre plassering - men jeg ønsker å henlede oppmerksomheten på TAD 7025/E83CC CRYO!

    Dette røret er et kinarør, men ligner veldig på oppbygningen til TFK ECC803S og låter - til nytt rør å være - knall! Men det må være CRYO utgaven.

    Drister meg til å trykke på "anbefaler" - knappen da jeg tror de fleste vil bli positivt overrasket. I likhet med
    JJ ECC83S så får det meg til å tenke at det er "et liv etter Telefunken".

    Ved nærmere ettersyn så er disse to rørene mistenkelig lik hverandre.....hmmm
    :)
    Se ikke bort fra at de faktisk er like.
    Hva er TAD egentlig?
    Rebranding og ivrig markedsføring?

    Har du tenkt å gjøre noe tilsvarende for de andre i ECC8X-serien?
    Mulig jeg kan bidra med noen objekter.
    Håper at noen andre kan gjøre tilsvarende "test" av andre rør. Jeg valgte ECC83 fordi det er mest brukt og flest nyproduksjoner. ECC81 kan skaffes gode NOS i hopetall og lite nyproduksjon, ECC82 har jeg avskrevet som hifi-rør!

    Men jeg kommer til å følge opp denne tråden og melde flere og nye inntrykk av de testede og håper å kunne si noe om holdbarhet. Om holdbarhet ikke blir noe tema er jo det et godt tegn! :)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    TAD = TubeAmpDoctor - en forhandler som velger gode rør fra forskjellige produsenter og setter sitt kvalitetsstempel/eget navn på dem. Litt mere seriøst enn de som selger an-mass hovedsaklig fra Kina, via eBay.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jeg har vel testa det som finnes av ECC81 oppigjennom de siste 6 åra, nyproduserte og NOS. Ender ALLTID opp med 801s <> uansett. Det er de tysteste, mest solide og mest velydende rørene i opptil flere oppsett hos meg.

    Uansett ett spennende prosjekt du driver men, og det er morro når det klaffer såpass som det gjør. Bruker foreløpig ingen 83 rør i eget oppsett, men det dukker opp i ny og ne så jeg får skaffe meg ett sett cryo og ha liggende :)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vel testa det som finnes av ECC81 oppigjennom de siste 6 åra, nyproduserte og NOS. Ender ALLTID opp med 801s <> uansett. Det er de tysteste, mest solide og mest velydende rørene i opptil flere oppsett hos meg.

    Uansett ett spennende prosjekt du driver men, og det er morro når det klaffer såpass som det gjør. Bruker foreløpig ingen 83 rør i eget oppsett, men det dukker opp i ny og ne så jeg får skaffe meg ett sett cryo og ha liggende :)
    Phillips ECC81/12AT7 har jeg et lass av og de gangene jeg har hatt utstyr med det røret så har jeg vært godt hjulpet for å si det slik. Telefunken ECC801S er helt sikkert bedre vil jeg tro. Har nettopp testet meg gjennom TFK ECC802S og mange andre (TFK ECC82, Sylvania 5814A, GE 5814A, RCA 12AU7 CT, RCA 12AU7, Tung-Sol 12AU7 +++) og nettopp avskrevet ECC82/12AU7 som hifirør. E80CC Phillips/Siemens slår alle!
    Men det var vel en avsporing... ;-)
     

    tekaktus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    57
    Torget vurderinger
    6
    Hvor er det enklest å handle TAD 7025/ECC83 CRYO fra?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hei. Hva er ca levetid på 12ax7 og 12au7 rørene? Sitter i en Rogue M150. (Mullard rør)

    Har forresten testet JJ, Tungsram og Mullard rør i mine (12ax7 rør), og gud bedre for en forskjell. Tungsram var en kanon mellomting mellom musikalsk fylde og klinisk kjedsomhet, mens Mullard var 110% musikalsk. :). Moro med rør :D.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn