Jeg har ikke prøvd med noe særlige forskjellige plasseringer enda, men har bl.a. plassert to i førstrefleksjonen bak høyttalerne. Ser på tegningen til Furutech at de anbefaler rett bak høyttalerne, men er det ikke førsterefleksjonene som er viktigst?
Hei!
I følge tegningene som følger med er det to eksempler på plassering med to paneler bak (ikke helt like) men med akkurat samme forklaringsmodell.
Min menig er at den midterste øverst er den som er "rikgtig" sett opp mot førstegangsrefleksjon.
Jeg har 4 paneler og har plassert de som den + på sidevegg som vist.
Ser det er spørsmål om det å henge de på vegg og det følger med utstyr for det og det er små innfellinger for hvor de skal festes.
De er vel ca. 120 høye og så lenge ikke øverste element er i denne høyde eller høyere så vil jeg anbefale å ha de på gulvet.
Det er jo de lavere frekvenser ( ved vanlig dynamiske) som i sterkest grad "går" bakover og dermed er det viktig (dersom en ønsker demping) at panelene demper også der nede (mot gulvet) hvor (ofte)
bassporter og basselementer er plassert.
Hele tiden er det av viktighet hvorvidt man ønsker å dempe eller ikke.
Jeg vil også tro at effekten øker litt ved litt lavere frekvenser ved å sette de litt ut i fra respektive vegger.
Selvfølgelig kan andre plasseringer gjøre annet (og bedre) med lyden, men etter min mening er det ikke nødvendig for førstegangsrefleksjoner å ha panelene plassert høyere enn høyest plasserte element.
Ved eventuelle resonnanser kan det jo være en annen diskusjon.
Refleksjoner fra elementer og videre opp i høyden kan jo vanskelig gi førstegangsrefleksjoner ned igjen til lytteposisjon, utenom fra tak da (og skråtak).
Ansamling av for mye bass i hjørner-tak bør vel kanskje ordnes med annet enn disse panelene (imo)
Omholt: Du har plassert de riktig etter min mening etter bildene å dømme.
Mvh.KW