Furutech paneler Gruppekjøp.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Fristen for å bestemme seg er blitt utsatt en smule. Det går å benytte seg av gruppekjøpet fram til de ankommer lager. Altså noen dager til. Kanskje fram til mnd skifte. Jeg gir beskjed.
:)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Nå begynner tiden å renne ut. Kan se ut til at varene kommer i slutten av neste uke, og da ender også gruppekjøpet.

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
For seint å hive seg på? Tror jeg skal ta sjansen på 2 stk selv om jeg ikke har klarert det med samboer :D

edit: 2 stk bestillt fra Paul.

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Antall liker
44
Heisann.
Nå har jeg lest denne tråden her, sjekket litt på nett og snakket med Paul. Har bestilt 4 stk pr. mail. Satser på at det ikke er for sent. Skulle jo selvsagt ha testet de ut i rommet først, men det er jo ikke bestandig like lett å få ordnet. Har fått ordnet meg nytt rom og noe må prøves for å bedre akustikk.

mvh mag.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Heisann.
Nå har jeg lest denne tråden her, sjekket litt på nett og snakket med Paul. Har bestilt 4 stk pr. mail. Satser på at det ikke er for sent. Skulle jo selvsagt ha testet de ut i rommet først, men det er jo ikke bestandig like lett å få ordnet. Har fått ordnet meg nytt rom og noe må prøves for å bedre akustikk.

mvh mag.
Neida, går bra det. Fristen går ikke ut før de er kommet på lager, og de kom ikke i dag heller. Tipper de kommer i slutten av uka, men ikke godt å si sikkert med båtfrakt.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Da er de endelig kommet til landet. T.o.m Mandag er siste frist for å være med på gruppekjøpet.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.896
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Blir skikkelig spennende å teste ut. Blir vel en ny tråd om resultater og erfaringer når vi har fått de hus. Virker som det er en god del som har blitt med på gruppekjøpet.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Blir veldig gøy. Tror det ble rundt 35 stk til slutt faktisk. Vet det er en her i området som kjøpte et par til, og er nå oppe i 14 paneler ;D
Tålig rått.

O

omholt

Gjest
Blir veldig gøy. Tror det ble rundt 35 stk til slutt faktisk. Vet det er en her i området som kjøpte et par til, og er nå oppe i 14 paneler ;D
Tålig rått.
Når fyren eier så mange fra før av og kjøper enda et par til, er det et godt tegn.
Hvis vi ikke blir fornøyd, sender vi regningen til deg thomand ;D

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Jeg var og hentet et par brukte i helga, så kan han beholde de nye jeg handlet.

Føler jeg må si noen ord, må le litt når man ser hva man får for 2,5k for det virker som noen sitter igjen med stor fortjeneste. Dette er en ramme med plate bak, inni denne rammen ligger en ISOPOR profil som er trekkt med stoff. satte lys mot duken og man kan da se tydelig at dette dreier seg om isopor.

Lyden da?
Joda det hjelper lyden strammes opp fra bunn til topp, føler at musikken blir roligere. Etter og ha flyttet de rundt en stund fandt jeg ut at de fungerte best bak høytalerene. Ble litt skuffet med en gang, synes ikke de gjorde så mye forskjell som forventet, men etter og ha testet dette et døgn nå med mye forsjellig musikk er det klart blitt en forbedring.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Jeg var og hentet et par brukte i helga, så kan han beholde de nye jeg handlet.

Føler jeg må si noen ord, må le litt når man ser hva man får for 2,5k for det virker som noen sitter igjen med stor fortjeneste. Dette er en ramme med plate bak, inni denne rammen ligger en ISOPOR profil som er trekkt med stoff. satte lys mot duken og man kan da se tydelig at dette dreier seg om isopor.
er jo bare å klippe opp duken så finner man ut hva det er :)
vis det er så enkelt at det er isopor og at det faktisk funker bør jo dette kan lages selv kansje..

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Da var mine i hus. Deilig. I mitt rom er de rett og slett helt nødvendige, det fikk jeg bekreftet i dag. Årets produkt for min del :)

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Hva med noen tilbakemeldinger fra dere andre som kjøpte? ;)

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Slenger med et bilde, bildene  bak panelene er diy absorbenter som fungerer meget bra.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.896
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Hva med noen tilbakemeldinger fra dere andre som kjøpte? ;)
Har enda ikke mottatt mine, PM samler opp en sending til Oslo-området når alle har betalt. Bør vel dukke opp ganske snart. Skal komme med feedback etter utprøving.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hadde ikke gjort noe vis dere hadde algt ut bilder samtidig :)

mvh Jørgen

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hentet mine på Alnabru i dag. Får ikke testet noe før etter helgen siden sambo mente at en hyttetur var tingen når rett før jul.

O

omholt

Gjest
Går utifra at skruene til beina skal inn hvor de gule klistremerkene sitter.
Men lurer på hvordan man skal få hengt de på vegg eller tak?
Første inntrykk er meget bra i gården. Kanskje vi skulle starte en ny tråd med erfaringer?

O

omholt

Gjest
Ser det ligger et Furutech panel på bruktbørsen. Noen som er misfornøyd med kjøpet?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Ikke ferdig montert enda, siden jeg ikke er helt ferdig med plassering. Måtte gjøre en del forandringer på høyttalerplassering også etter at panelene kom inn. Der er jeg i mål, så kun litt finjustering på panelene gjenstår før drillen hentes fram.
Og lyden, he he. For å si det sånn, hifi-interessen fikk seg en vitamin innsprøytning.
Sånn ser det ut i kveld:

O

omholt

Gjest
Det var en spesiell plassering. Opplever du at det fungerer best ved å ha de så høyt? Vanlige er vel å ha de stående på beina bak høyttalerne.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Jeg syns de funker best litt opp på vegg ja. Ikke helt ferdig med plasseringen enda, men det blir sånn ca som på bildet.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.896
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Litt travelt i disse før-julstider, men har så vidt hengt opp panelene mine.
Førsteinntrykk når det gjelder byggekvalitet var ikke så imponerende, men man får tro de har valgt materialet ut fra lydmessige egenskaper. Og på det feltet fungerer de utmerket. De ser forøvrig ganske bra ut når de er montert på vegg.

Et panel plassert bak hver høyttaler fjerner utrolig mye romresonanser.
Jeg har hengt mine ca 25 cm. fra gulv, slik at midten på panelet kommer likt med midten av høyttaler.( Har diskant/mellomtone i midten.)

Startet med Love Scenes/Diana Krall , som åpner med kontrabass/vokal/piano.
Stemmen står spikret og er til å "ta og føle på", mens pianoet fremdeles klinger "helt ut". Hele lydbildet blir rett og slett mer nøyaktig og ufarget.
Over til Julaoratoriet av Bach med Gardiner. Lag på lag med kor og orkester plasseres bakover i lydbildet , og her blir også musikken presentert uten for mye "grøt" grunnet refleksjoner fra veggene. Fortsetter med div. både klassisk og jazz og kan bare konstantere at man neppe finner større oppgradering pr. krone noe annet sted.

Går ut fra at de som kjøper slike paneler allerede har lagt endel kroner i anlegget , samt jobbet mye med høyttalerplassering osv.
I så fall kan disse panelene være en betydelig forbedring av lytteopplevelsen og herved anbefalt.

O

omholt

Gjest
Jeg har ikke prøvd med noe særlige forskjellige plasseringer enda, men har bl.a. plassert to i førstrefleksjonen bak høyttalerne. Ser på tegningen til Furutech at de anbefaler rett bak høyttalerne, men er det ikke førsterefleksjonene som er viktigst?

O

omholt

Gjest
Her er noen bilder. Beklager kvaliteten på bildene (mobilkamera). Når jeg har tid, må eksperimentere mer med plassering. Har 6 stk til sammen. Regner med at minst en går i taket.

Selv om jeg ikke har hatt noe særlig tid til å teste med og uten panelene enda, må jeg si første inntrykk er veldig bra. Måtte trekke høyttalerne lenger utifra frontvegg, men panelene har helt klart en positiv innvirkning. Største forskjellen jeg merker er at lydbildet treffer lytteposisjonen i mye større grad enn tidligere. Presisjon kalles det vel gjerne.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Her er det bare å prøve seg fra. Du kan hente enormt mye ved å jobbe plassering. Tar litt tid, men det betaler seg.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Jeg måtte også lenger ut med høyttalerne. Er gøy dette her :)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke prøvd med noe særlige forskjellige plasseringer enda, men har bl.a. plassert to i førstrefleksjonen bak høyttalerne. Ser på tegningen til Furutech at de anbefaler rett bak høyttalerne, men er det ikke førsterefleksjonene som er viktigst?
Hei!
I følge tegningene som følger med er det to eksempler på plassering med to paneler bak (ikke helt like) men med akkurat samme forklaringsmodell.
Min menig er at den midterste øverst er den som er "rikgtig" sett opp mot førstegangsrefleksjon.
Jeg har 4 paneler og har plassert de som den + på sidevegg som vist.
Ser det er spørsmål om det å henge de på vegg og det følger med utstyr for det og det er små innfellinger for hvor de skal festes.
De er vel ca. 120 høye og så lenge ikke øverste element er i denne høyde eller høyere så vil jeg anbefale å ha de på gulvet.
Det er jo de lavere frekvenser ( ved vanlig dynamiske) som i sterkest grad "går" bakover og dermed er det viktig (dersom en ønsker demping) at panelene demper også der nede (mot gulvet) hvor (ofte)
bassporter og basselementer er plassert.
Hele tiden er det av viktighet hvorvidt man ønsker å dempe eller ikke.
Jeg vil også tro at effekten øker litt ved litt lavere frekvenser ved å sette de litt ut i fra respektive vegger.
Selvfølgelig kan andre plasseringer gjøre annet (og bedre) med lyden, men etter min mening er det ikke nødvendig for førstegangsrefleksjoner å ha panelene plassert høyere enn høyest plasserte element.
Ved eventuelle resonnanser kan det jo være en annen diskusjon.
Refleksjoner fra elementer og videre opp i høyden kan jo vanskelig gi førstegangsrefleksjoner ned igjen til lytteposisjon, utenom fra tak da (og skråtak).
Ansamling av for mye bass i hjørner-tak bør vel kanskje ordnes med annet enn disse panelene (imo)

Omholt: Du har plassert de riktig etter min mening etter bildene å dømme.
Mvh.KW

O

omholt

Gjest
KW:
Virker fornuftig ut det du sier angående at det ikke skulle være noe poeng å løfte panelene (så sant ht ikke er høyere enn panelene). Tenkte jeg uansett skulle teste det, men skjønner ikke hvorfor det skulle være positivt i teorien.
Du har også et poeng med bassen. Er litt usikker på om panelene har noe særlig innvirkning på bassen, men aner en liten oppstramming. I mitt L-formet rom forsvinner mye av bassen, så det gjør det vanskeligere for meg å bedømme.

Jeg har forresten testet å plassere panelene rett bak høyttalerne og da forsvant mye/nesten all effekt.

Sender en takk til thomand for flott iniativ.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Godt å se at det blir jobbet med akustikk i rommet :)

Når det gjelder plassering av panelene på siden av ht på dette bildet

tror jeg nok ikke at de fanger opp så alt for mye av 1. refleksjon fra elementene.....
Men det er muligens ikke derfor de er plassert så langt bak?

O

omholt

Gjest
Johna:
Den på siden sto nok ikke ideelt plassert. Satt den der i første omgang fordi subben var i veien. Har nå flyttet den noe, men har enda ikke brukt speil. Selv om den ikke ble plassert veldig bra til å begynne med, merket jeg alikevel en umidellbar positiv forandring. Den var omtrent like stor som plasseringer av panelene bak høyttalerne.

Nå har du motivert meg til å få ræven i gir og finplassere den på siden  ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Johna:
Den på siden sto nok ikke ideelt plassert. Satt den der i første omgang fordi subben var i veien. Har nå flyttet den noe, men har enda ikke brukt speil. Selv om den ikke ble plassert veldig bra til å begynne med, merket jeg alikevel en umidellbar positiv forandring. Den var omtrent like stor som plasseringer av panelene bak høyttalerne.

Nå har du motivert meg til å få ræven i gir og finplassere den på siden  ;)
Bra!! ;)

Men ta den tiden du trenger. Akustikk er ikke noe en raskt farer over.
Enjoy :)

Hagen

Medlem
Ble medlem
10.03.2004
Antall liker
0
Interessant lesing dette. På høy tid jeg gjør noe med rommet selv, og ser jo ut som det er udelt veldig positive erfaringer med disse panelene! (Noe som i grunnen er ganske sjeldent blant oss hi-fi folk då ;) )

Kunne veldig godt tenkt meg å prøve disse her jeg, helst en liten haug av de ;D (for max utbytte trengs det vel en 6-7 stykker, men det blir kanskje litt i dyreste laget) Uansett avhenger det i så fall av at det er flere som kjøper, så vi får prisen litt ned..

Og, hvis flere har erfaringer med disse som de vil dele, så setter jeg stor pris på det :)

mvh
Aleksander

O

omholt

Gjest
Interessant lesing dette. På høy tid jeg gjør noe med rommet selv, og ser jo ut som det er udelt veldig positive erfaringer med disse panelene! (Noe som i grunnen er ganske sjeldent blant oss hi-fi folk då ;) )

Kunne veldig godt tenkt meg å prøve disse her jeg, helst en liten haug av de  ;D (for max utbytte trengs det vel en 6-7 stykker, men det blir kanskje litt i dyreste laget) Uansett avhenger det i så fall av at det er flere som kjøper, så vi får prisen litt ned..

Og, hvis flere har erfaringer med disse som de vil dele, så setter jeg stor pris på det :)

mvh
Aleksander
Gruppekjøpet er allerede gjort, men du kan prøve å starte på nytt. Ellers finner du litt mer erfaringer i denne tråden:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=surr;action=display;num=1167317724

Hagen

Medlem
Ble medlem
10.03.2004
Antall liker
0
Takk for svar :)

Ja jeg er klar over at gruppekjøpet er gjordt.. tenkte bare å lufte muligheten for en gjentakelse. kanskje det er andre som vil prøve disse også? eventuellt noen som har lyst på enda flere? :D

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Vi må prøve å få til ett gruppekjøpt til snart kanskje. Jeg vil ha 2 til tror jeg, men akkurat nå er jeg litt for nærme rød skrift på kontoen, så selv må jeg nok vente litt til.

Hagen

Medlem
Ble medlem
10.03.2004
Antall liker
0
Jeg er i hvert fall klar. :)
Litt avhengig av økonomien når det evt blir aktuellt så skal jeg ha et sted mellom 2 og 7 stk tenker jeg ;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Ser ikke bort i fra at jeg kan være interessert i 2 (kanskje 4) til.
Mvh.KW

O

omholt

Gjest
To av mine ligger på bruktbørsen til opplysning. Kan sjekke hva frakt blir hvis noen utenfor Bergen er interessert.

Topp Bunn