Furutech paneler Gruppekjøp.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Er det ikke mulig å få til en enda bedre pris dersom antall bestillere skulle komme opp i 30 ?
Skal sjekke, men tviler på at det blir all verdens. Kommer tilbake til det

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.317
Torget vurderinger
28
Hei Miles, har du noe bilde av DaaD Eco? Dette høres veldig interessant ut.

Ellers går jeg forresten med planer om å utvide sortimentet mitt hjemme. Dama var faktisk positiv til å bytte ut et par av skum-produktene til fordel for DaaD-er.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Er bare meg og omholt som har rom problemer her eller ;D ;D
Tuller bare. Kommer snart med en link til test av disse.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Neppe, men man får som kjent 6 stk akustikkplater til 500 kroner, ramme rundt og evt ben for å løfte dem opp fra gulvet øker kostnaden med en 1000 lapp, + noe stoff...

Enda er vi vel under prisen for et Furutech panel... ;D

Men hadde vært interessant å testet Furutech panel opp mot akustikkplater...

O

omholt

Gjest
De legger pengene i kabler i stedet ;D
Vi skulle hatt minst 2 stk til slik at prisen kommer ned i 2500 kr pr. enhet. Kanskje en idè å spre ryktet. Tenker på andre forum og en link under Hifi generelt.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Kommer en tråd på avforum i løpet av helgen. Venter på litt mer info fra Paul først. Skulle gjerne hatt 4 jeg, men må nøye meg med 2 i denne omgangen.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Interessant mini-test. Ville vært enda bedre om noen tok seg tid til å teste disse MOT et annet produkt som f.eks. Echobusters el.l.

Som noen påpeker i tråden over, det er lett å finne en pakke Echophon el.l. til rundt 600,- for 120x60x5. Litt trelister og stoff så er man der. Ok, ok, litt arbeide er det jo men likevel.

MEN, vis i en direkte sammenligningstest det skulle vise seg at FT panelene er BEDRE så synes jeg prisen kan forsvares.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Jeg hadde 4 wavepanel tiles og 2 wavepanel hjørneabsorbenter hjemme samtidig med FP, og effekten kan ikke sammenlignes engang. For all del, WP gjør en god jobb, men så forsvinnende lite i forhold til Furutechene.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.896
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20

Har forlengst innsett at rommet er det svakeste ledd i anlegget. Problemet mitt er at høyttalerene er svært høye, slik at et furutech paneler rett og slett blir for lave hvis jeg plasserer de ved siden av høyttalerene.

Rommet er dessuten slik at jeg ikke kan feste noe på veggen i speilpunktene ved siden av høyttalere grunnet dører og vinduer.

Kommer til å feste akustikkplater i tak og på frontvegg (bak høyttalere) - har sett på flere alternativer her.

På siden av hver høyttaler må jeg enten ha et mobilt panel som er høyt nok, alternativt noe stoff som absorberer lyd (scenemolton) brukt som gardiner/forheng. Blir lett kompromisser når stua skal fungere som "perfekt" lytterom.

K

kbwh

Gjest
Du har ikke tenkt på å henge paneler fra taket eller veggen over vinduene soundscape? Kjøre dem på plass ved behov, hengt fra gardinoppheng?

(Et lite blaff av hjerneaktivitet her.)

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.896
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Du har ikke tenkt på å henge paneler fra taket eller veggen over vinduene soundscape? Kjøre dem på plass ved behov, hengt fra gardinoppheng?

(Et lite blaff av hjerneaktivitet her.)
Setter pris på alle innspill - jo jeg har tenkt tanken.
Burde fungere hvis jeg bruker panelgardiner. Man har da en skinne festet enten på vegg eller tak med flere spor, slik at man kan regulere antall lag med stoff (eller paneler) etter behov og utseende.

O

omholt

Gjest
Har forlengst innsett at rommet er det svakeste ledd i anlegget.  Problemet mitt er at høyttalerene er svært høye, slik at et furutech paneler rett og slett blir for lave hvis jeg plasserer de ved siden av høyttalerene.

Rommet er dessuten slik at jeg ikke kan feste noe på veggen i speilpunktene ved siden av høyttalere grunnet dører og vinduer.

Kommer til å feste akustikkplater i tak og på frontvegg (bak høyttalere) - har sett på flere alternativer her.

På siden av hver høyttaler må jeg enten ha et mobilt panel som er høyt nok, alternativt noe stoff som absorberer lyd (scenemolton) brukt som gardiner/forheng.  Blir lett kompromisser når stua skal fungere som "perfekt" lytterom.
Ser ut som om du kan feste en Furutech panel på veggen til venstre. Og taket kan du feste noen. Ville tro taket er viktig med så høye høyttalere? Litt av en høyde på ht!

B

Back_Door

Gjest
Har forlengst innsett at rommet er det svakeste ledd i anlegget.  Problemet mitt er at høyttalerene er svært høye, slik at et furutech paneler rett og slett blir for lave hvis jeg plasserer de ved siden av høyttalerene.

På siden av hver høyttaler må jeg enten ha et mobilt panel som er høyt nok, alternativt noe stoff som absorberer lyd (scenemolton) brukt som gardiner/forheng.  Blir lett kompromisser når stua skal fungere som "perfekt" lytterom.
Kommer til å få samme problem som deg med høyden på mine kommende høyttalere. For det er vel viktig at disse platene dekker samme høyde som høyttaleren?
Løsningen kan vel da enklest bli to i høyden? Uansett venter jeg med avgjørelse og bestilling til jeg har fått anlegget på plass. Det er nemlig et ganske spesielt anlegg som er under utarbeidelse, der tanken er å spille med og ikke mot rommet i større grad enn hittil vanlig.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.896
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Kommer til å få samme problem som deg med høyden på mine kommende høyttalere. For det er vel viktig at disse platene dekker samme høyde som høyttaleren?
Løsningen kan vel da enklest bli to i høyden? Uansett venter jeg med avgjørelse og bestilling til jeg har fått anlegget på plass. Det er nemlig et ganske spesielt anlegg som er under utarbeidelse, der tanken er å spille med  og ikke mot rommet i større grad enn hittil vanlig.

To i høyden kan selfølgelig være en løsning. Ett panel vil i mitt tilfelle så vidt rekke over mellomtone/diskant seksjonen. Altså vil jeg ha en mellombass/basshøyttaler på oversiden.

K

kbwh

Gjest
Hvor deler de søte små fireveis til bassen da? Furutechene jobber vel ikke stort lenger ned enn 500Hz flatt?

Jeg tror derfor at det skulle holde med ett panel sentrert med diskantenheten som referanse. Det som kan være tricky er å få gjort dette pent. En ordentlig møbelsnekker fikser pene føtter til Furutech vil jeg tro.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.896
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Hvor deler de søte små fireveis til bassen da? Furutechene jobber vel ikke stort lenger ned enn 500Hz flatt?

Jeg tror derfor at det skulle holde med ett panel sentrert med diskantenheten som referanse. Det som kan være tricky er å få gjort dette pent. En ordentlig møbelsnekker fikser pene føtter til Furutech vil jeg tro.
Delefrekvensene ligger på 80/500/4000 Hz , så et panel sentrert på midten ville nok gjort nytten.
I mitt tilfelle kunne nok høyere stands fungere.......

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Minner om at furutechpanelene kan henges på vegg så de havner i ønsket høyde. De veier utrolig lite, så gipsvegg er intet problem.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.896
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Minner om at furutechpanelene kan henges på vegg så de havner i ønsket høyde. De veier utrolig lite, så gipsvegg er intet problem.

Problemet mitt er den &%¤### døra og vinduet, jeg må ha en frittstående mobil løsning.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Aha, du tenkte på sideveggene ja. Jeg var på bakvegg jeg ;D
Den ene kan vel kansje stå bak gardinene, men på andre siden blir det nok verre. En liten stift eller skrue i dørbladet, og henge panelet opp i wire når det trengs?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
HANDLELISTE

thomand 2stk
omholt 6stk
AtleR 2stk

Vi er da nede i 2500,- pr stk.
PMaudio vil fortsette med en sånn pristrapp også etter dette gruppekjøpet som varer fram til 15.11.
Etter dette vil prisene bli som følger:

1 - 3 stk kr 3500,-
4 - 7 stk kr 3300,-
8-11 stk kr 3100,-
12-14 stk kr 2800,-
15 stk og over: kr 2500,-

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Da ble det ytterligere 2 stk på lista. Oppe i 12 tilsammen da.

journeyman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.04.2005
Antall liker
1
Da ble det ytterligere 2 stk på lista. Oppe i 12 tilsammen da.
Jeg vurderer også 2stk. Når er siste frist for å slenge seg med? Og når forventes det å bli levert?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
15.11. De kommer på lager rundt den tiden

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Antall liker
0
Så siste frist er den 15.11?

Vurderer også 2stk.. Driver å tester med sånne plater som egentlig er himlingsplater.. Men kan ikke si jeg fikk no ut av de.. Så planen var å kjøpe akustikk plater fra et akustikk firma her jeg bor.. De skulle vist være bra.. Men jeg fikk beskjed om å teste med de jeg har her først, for å høre om jeg hører forskjell, å jeg kan vel ikke si det var så stor forskjell gitt.. Disse er bare 1,5cm tykke.. Men de platene som jeg så på kosta rundt 200kr plata, og 10cm tykke tror jeg..

Men så bynte jeg å se på disse panelene her da.. Er det virkelig så store forskjeller på dette..?

Nå har jeg ikke fått hengt opp i taket enda men, har prøvd på førsterefleksjonene på vegger bare,,

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Siste fris er 15.11 ja. Har bare erfaringer med disse her hjemme, og her var ihvertfall effekten enorm. Vanlige akustikkplater har jeg også prøvd. Både glava 2 og 4cm og rockwool 4cm. Hørte endringer med disse, men jeg likte bare ikke endringene totalt sett.
Jeg syns det ble tamt. Endringene med furutechpanelene var langt langt større, og positive.

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Antall liker
0
Okei.. :) Ja da har jeg litt tenketid da.. Men må disse hentes hos pmaudio eller?

Ja det er helt sikkert forskjeller ute å går på sånne ting, ser at furutech har andre materialer i panelene.. Men hvor har du plassert de da? Har du noe i taket eller?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Okei.. :) Ja da har jeg litt tenketid da.. Men må disse hentes hos pmaudio eller?

Ja det er helt sikkert forskjeller ute å går på sånne ting, ser at furutech har andre materialer i panelene.. Men hvor har du plassert de da? Har du noe i taket eller?
De kan også sendes, men da kommer selvfølgelig litt frakt i tillegg.

Jeg har de ikke plassert nå, da jeg bare lånte med et par hjem for å teste for gøy. Trodde ikke jeg skulle få meg en sånn opplevelse. Så jeg venter i likhet med resten her på at de skal komme på lager hos PM.
Men ang plassering så hadde jeg de rett bak hver høyttaler.

Denne er kanskje til hjelp:

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Antall liker
0
Okei, peiling på ca pris på frakt?

Så du hadde de bak ht ja, prøvde du de på førsterefleksjonene på sidevegg eller?

Prob mitt er at jeg har en plasma tv i mellom ht.. Om jeg skulle ha 3 stk i front liksom..

Men de fungerer i taket også? Eller må det være luft bak de? Slik at de må være nedhengt litt for å få best resultat?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Frakten er jeg ikke sikker på, men kan kanskje tippe en 200 lapp sånn ca.
De kan henge rett på vegg ja. Følger med både føtter og øyer til å henge i. Prøvde de egentlig bare på veggen bak høyttalerne da det er denne som skaper mest problemer hos meg. Har bare en sidevegg her hos meg pga åpning inn til stua på den andre siden. Hadde det ikke vært for at jeg må slipe gulvene her hjemme (koster masse) så hadde jeg kjøpt 5 stk nå. 3 bak høyttalerne og 2 bak lytteposisjon. Lov å drømme ;D

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Antall liker
0
Okei..
Ja oppussing er dyrt gitt.. desverre.. Ja 5stk hadde vel gjort seg.. :)

Må tenke litt på saken, siden jeg ikke vet hvor største prob ligger her.. Men det er når det blir skrudd opp en del så blir det liksom litt ekko å div når det kommer fram til meg.. å litt skarpt.. Så det hadde vært kult å prøvd noe sånt..

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Du får tenke på det ja. Sies at akustikken er halve lyden, så noen dum investering er det ikke.

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Antall liker
0
Ja jeg tviler ikke på det.. Rommet har extremt mye å si.. Merker det her jeg bor nå og iforhold til når jeg bodde hjemme hos foreldra mine.. Nai det er nok ikke en dum investering i det hele tatt.. Synd det ikke går ann å teste det først.. :-/

O

omholt

Gjest
Okei, peiling på ca pris på frakt?

Så du hadde de bak ht ja, prøvde du de på førsterefleksjonene på sidevegg eller?

Prob mitt er at jeg har en plasma tv i mellom ht.. Om jeg skulle ha 3 stk i front liksom..

Men de fungerer i taket også? Eller må det være luft bak de? Slik at de må være nedhengt litt for å få best resultat?
Jeg har også plasma mellom høyttalerne. Planlegger å sette en bak hver høyttaler, men ikke i midten.

K

kbwh

Gjest
Det er førsterefleksjonene som er viktigst å ta. Det kommer (normalt) ingen førsterefleksjoner fra frontveggen midt mellom høyttalerne. Bruk speil.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det er førsterefleksjonene som er viktigst å ta. Det kommer (normalt) ingen førsterefleksjoner fra frontveggen midt mellom høyttalerne. Bruk speil.
Hei!
Rart at folk ikke skjønner dette (snart) ;)
Jeg har sett et bilde (her på HFS) hvor vedkommende hadde dempet(gjort noe med nesten hele bakveggen (bak ht.) utenom akkurat der (jeg mente at) førstegangsrefleksjonen var (bedømt ca. med øyemål ut fra bildet)

Mvh.KW

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Antall liker
0
Ja jeg ble sittende å tenke på dette selv, at er det ikke førsterefleksjonene det er viktigst å ta? Etter det jeg har lest om akustikk, så er det her man vil oppnå best resultat.. :)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Her er det nok best å rett og slett prøve seg fram. Vi jobbet litt rom og plassering hjemme hos en kompis, og hos han var det bakveggen som hadde best utbytte av wavepanel tiles. Ingen regel uten untak kan man kanskje si.

Topp Bunn