Furutech paneler Gruppekjøp.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Var så heldig/uheldig å få prøve 2 furutech paneler tidligere i år, og har innsett at jeg nok ikke kan leve uten disse. Har prøvd dempeplater fra glava, rockwool, wavepanel, men ingen av disse har gjort noe i nærheten av den jobben som FP gjorde. Virkningsgraden er helt enorm, faktisk så stor at jeg måtte være veldig nøye med plasseringen av de. Og, de demper uten å ta av dynamikken oppover i frekvens, som jeg syns vanlige akustikkplater har en tendens til å gjøre.
Men, til saken. Jeg drøftet litt pris med Paul hos pmaudio, og han sa at det største problemet med disse panelene er at frakten koster så det svir. Men ved ett gruppekjøp ville han kunne bestille flere og dermed redusere enhetskostnadene. De koster veil 3900,- stk, og han holder nå på å regne på hvor mange som må selges for å få prisen ned på 2500,- stk.
Anbefaler å ta en tlf til pmaudio hvis det er noe dere lurer på ang produktet.
Så, hvis noen er interessert, så hyl ut.

PRISLISTE

veil: kr 3900,-
1 stk:: kr 3500,-
2 stk: kr 3300,-
4 stk: kr 3100,-
6 stk: kr 2900,-
8 stk: kr 2700,-
10stk ( og over) kr 2500,-

HANDLELISTE

Thomand: 2 stk
Omholt: 6 stk
AtleR 2 stk
Supersilent 2 stk
pOgg 2 stk
argh 2 stk
Stivert 2 stk
net2 2 stk
AR220 1 stk
Soundscape 2 stk
Outlawbamse 2 stk
mag 4 stk

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Kan disse henges på vegg? Ser bildet er med føtter for gulv.

Link til mere info?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
De kan henges på vegg ja. Veier omtrent ingenting, så gipsvegg er heller ingen hindring. Hvis vi klarer å dra i gang noe veeeldig fort, så kan det kanskje hjelpe litt på prisen. Paul skulle nemlig kjøre bestilling til furutech til uken, og får vi dette på samme lasset er det en kjempefordel for både Paul og oss.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Spesiellt til førsterefleksjon på vegg bak høyttalerne er disse helt rå. Pratet med en akustikk-fant, og han mente at demping av bakvegg veldig ofte hadde like mange, om ikke flere, bakdeler enn fordeler. Kombinert diffusering og absorbering var det perfekte.

SKRIVELEIF. av, ikke og

O

omholt

Gjest
Har lest på Furutech sin side nå og tror ikke dette er noe for meg. Passer ikke spesielt bra å henge noe bak høyttalerne mine siden jeg har plasma på veggen. :(

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
En på hver side av skjermen blir jo perfekt :)
Eller har du høyttalerne veldig nærme hverandre?

O

omholt

Gjest
En på hver side av skjermen blir jo perfekt :)
Eller har du høyttalerne veldig nærme hverandre?
Det går praktisk sett, men ikke akkurat pent. Vil se litt sært ut. Har vurdert akustikkplate bak plasmaen.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Det positive med disse platene så vidt jeg kan se, er at det kan settes føtter på dem. Da kan man bare sette dem opp bak høyttalere når det skal spilles, om du ikke pleier å se på tv samtidig da... ;)

Men fungerer de bare som absorbenter, eller har de diffusor funksjon også?? Selv til 2500 er de jo vesentlig dyrere enn vanlige akustikkplater.....hva gjør de bedre?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Synes også prisen var drøy mtp. hva f.eks. Echobusters, Rockwool ol. koster.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
De skal ha en diffuserende effekt også ja.
Jeg kan desverre ikke forklare så mye rundt hvordan de virker, for så god kunnskap om dette har jeg ikke.
Men at de var verdt hver eneste krone, var det ingen tvil om her hjemme ihvertfall.
Uannsett hvor mange, og hvor, jeg plasserer vanlige rockwool akustikk plater (4x60x120) så får jeg ikke ønsket virkning.
Vil igjen oppfordre til å ta en kort telefon til pmaudio å få litt info om disse. Han kan forklare uendelig mye bedre enn jeg er i stand til.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Fordelen med disse er nok at de diffuserer kontra f.eks. Rockwool som bare demper. Har selv meget god erfaring med diffusorer her hos meg. Lydbildet blir bredere og mere detaljert, "fast/Solid".

Tror nok mange demper seg ihjel.

Kunne vært interessante disse men er avhengig av å PRØVE de ut først hos meg selv før kjøp.

Eivind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.05.2002
Antall liker
0
Jeg har 3 stk.av disse panelene, som jeg har flyttet litt i mellom mine to anlegg. Nå bruker jeg dem til å dempe posisjonen bak lytteposisjon der jeg har en liten lydfelle med en trapp.
Effekten var overraskende bra. Lydbildet ble mer definert med mer ro uten å dempe dynamikken.
De er svært fleksible med lav vekt og kan flyttes etter behov. Finish og utseende er også meget bra.
Bruker de i kombinasjon med DaaD og skal ikke ikke si hvem som er best.
Ble interessert Furutech RW etter messen på Plaza i fjor. PM Audio fikk til meget bra lyd i et helt håpløst rom.
Kan absolutt anbefales.

O

omholt

Gjest
Bruker de i kombinasjon med DaaD og skal ikke ikke si hvem som er best.
Jo, jeg vil gjerne vite hvem av disse som gir best effekt. Prisen er vel omtrent den samme også. Fint om du kunne delt litt om forskjellene mellom disse to produktene.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Synes også prisen var drøy mtp. hva f.eks. Echobusters, Rockwool ol. koster.
Har jo også noe med hva man kan få igjen for dem hvis de ikke skulle passe inn av ulike årsaker.
Med den prisen som her er antydet blir vel ikke tapet all verden. Det gjør kjøpsterskelen mindre....

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Hva er størrelsen på disse Furutech panelene ?
Vet ikke, men etter hukommelsen så ser de ut til å være sånn ca 60x120. Kan ikke være veldig langt unna ihvertfall.

Eivind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.05.2002
Antall liker
0
Jo, jeg vil gjerne vite hvem av disse som gir best effekt. Prisen er vel omtrent den samme også. Fint om du kunne delt litt om forskjellene mellom disse to produktene.
Har ikke foretatt noe direkte relevant sammenligning mellom disse produktene. Min konklusjon er at begge produktene har hatt en positiv virkning på lyden hos meg. Hva man velger er et spørsmål om pris, smak, hvordan det passer inn i rommet og design.
Det som er spesielt er de både er absorbenter og diffusorer, og at de bevarer livet i musikken slik at denne ikke blir dempet bort noe som er tilfelle med mange andre remedier.
DaaD har jo en fin service der de ut fra en tegning av rommet ditt, gir deg et forslag på plassering.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.897
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.897
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Takker, de er 603x100x1153mm, så thomand var ikke langt unna. Vekt 2,7 kg.

Interessante paneler, så spørsmålet er om prisen kan forsvares sammenliknet med rimelige løsninger som rockwool / glava evt. studioplater av forskjelllige slag.

(Det har vel noen av dere allerede konstantert.)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Nå ser det ut til av jeg/vi er litt sent ute da pmaudio var nødt til å sende avgårde ordre til furutech i dag. Han måtte bestille ca 50 stk for å kunne klare å selge til denne prisen. 30 til lager, og ca 20 i gruppekjøpet.
Men, nå har jeg sendt en ny mail til Paul om å prøve å samle info om disse til horten messa, så tar vi opp igjen tråden når det nærmer seg.
Skulle det vise seg av vi plutselig blir mange, så tar jeg selvfølgelig kontakt med Paul umiddelbart og ser hva vi får til.
For meg er det nå utenkelig å bruke penger på å oppgradere anlegget før akustikken er gjort så bra som mulig. Det får jeg ikke til med rockwool/glava, men har fått det til med furutech. Tør jo selvfølgelig ikke å garantere samme resultatet hos alle, men ikke langt ifra :)
Paul fortalte om en som fikk smaken på disse, og har nå passert 10 stk tror jeg det var.

O

omholt

Gjest
Har ikke foretatt noe direkte relevant sammenligning mellom disse produktene.  Min konklusjon er at begge produktene har hatt en positiv virkning på lyden hos meg.  Hva man velger er et spørsmål om pris, smak, hvordan det passer inn i rommet og design.
Det som er spesielt er de både er absorbenter og diffusorer, og at de bevarer livet i musikken slik at denne ikke blir dempet bort noe som er tilfelle med mange andre remedier.
DaaD har jo en fin service der de ut fra en tegning av rommet ditt, gir deg et forslag på plassering.
Takk Eivind. Synes DaaD har en desginmessig fordel. Har et spøsrmål til. Skal DaaD plasseres omtrent likt som Furutech? På linken til Furutech anbefales det paneler bak høyttalerne(1-3), på hver sideveggg, bak lytteposisjon og i taket. Bortsett fra taket ;D, er anbefalingene noenlundt likt med DaaD? Eller er det helt variende fra rom til rom?

Eivind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.05.2002
Antall liker
0
Ja, i oppsettet til DaaD så er det også to i hjørnet og en i midten bak høyttalerene.
Det er ikke så stor forskjell i oppsettet. Jeg ser Furutech ikke har plassert paneler i hjørnene bak lytteposisjon. DaaD plassert de største absorbentene nettop der, så litt forskjell er det.

Prøvde forøvrig Furutech panel bak et par Magnepan jeg har, og det gav en helt klar hørbar virkning - mindre rom og mer av innspillingingen.
I hjørne bak Forsman ht, så prøvde jeg først et par Furutech. Men her var virkningen best med de største DaaDene, som ryddet bra opp i lydbildet.

O

omholt

Gjest
Har lest på Furutech sin side nå og tror ikke dette er noe for meg. Passer ikke spesielt bra å henge noe bak høyttalerne mine siden jeg har plasma på veggen.  :(
Jeg er på glid når det gjelder Furutech paneler. Kan lide litt skjønnhet mot bedre lyd. Skal ringe pmaudio for mer info, men kanskje noen kan svare på følgende spørsmål:
1. Vil de dempe diskant? Har for mye og for skarp diskant i dag. Eller er akustikkplater bedre til dette?
2. Skal de stå oppreist slik som på bildet?

O

omholt

Gjest
Er det flere som vil kjøpe Furutech panelene? For å få prisen ned i 2500 kr pr stykk må det bestilles 30 stk.
Jeg skal snakke litt mer PM audio, men vurderer 5-7 stk.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Jeg regner med at jeg skal ha 2. Må bare være sikker på at jeg har råd når den tid kommer.

B

Back_Door

Gjest
Dette kan være interessant for meg også. Hvor stor effekt vil en stk i taket ha? Denne muligheten gir jo ikke DAAD.

K

kbwh

Gjest
Fristende å bruke Ivar Løkkens ord om et annet produkt:

"30% increase in harmonic textures, 15% heightened coherence, 20% better defined transients, 25% more convincing dynamic nuances and 50% increase in freedom of expression of the music's emotional power. DIN-verdier, selvsagt. "

Det er mulig at reelle akustiske målinger vil bekrefte dette ;D

B

Back_Door

Gjest
Fristende å bruke Ivar Løkkens ord om et annet produkt:

"30% increase in harmonic textures, 15% heightened coherence, 20% better defined transients, 25% more convincing dynamic nuances and 50% increase in freedom of expression of the music's emotional power. DIN-verdier, selvsagt. "

Det er mulig at reelle akustiske målinger vil bekrefte dette ;D  
Tolker jeg deg riktig når jeg oppfatter at du ikke har tro på slike tiltak som dette ???

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
421
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Dette kan være interessant for meg også. Hvor stor effekt vil en stk i taket ha? Denne muligheten gir jo ikke DAAD.
Acustica Applicata har nå lansert eco DAAD. Disse er primert beregnet for tak.

Hilsen
Nordic Sound Design
Base Technology
Ketil Hansen

B

Back_Door

Gjest
Acustica Applicata har nå lansert eco DAAD. Disse er primert beregnet for tak.

Hilsen
Nordic Sound Design
Base Technology
Ketil Hansen
Hva er feil med hjemmesiden din?

K

kbwh

Gjest
Tolker jeg deg riktig når jeg oppfatter at du ikke har tro på slike tiltak som dette ???
Da tolker du meg feil! Jeg har gode erfaringer med akustikktiltak.  :D

Det var slett ikke meningen å skrive et tvetydig innlegg. Beklager det.

B

Back_Door

Gjest
Dersom Furutech panelene er likeverdige med DAAD, blir egentlig spørsmålet om hva man synes passer best inn i stuen? Personlig heller jeg mot fordelen av å henge slikt opp på veggen..
Et annet spørsmål er om et panel tilsvarer et stk DAAD?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Ok folkens, da begynner det å skje ting. Har endelig kommet i havn med en prisliste på gruppekjøpet vårt. Den ble som følger:

1 stk:: kr 3500,-
2 stk: kr 3300,-
4 stk: kr 3100,-
6 stk: kr 2900,-
8 stk: kr 2700,-
10stk ( og over) kr 2500,-

Levering ca midten-slutten av november.

Bestillingsliste:
Thomand 2 stk

PeterD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2005
Antall liker
18
Er det flere som vil kjøpe Furutech panelene? For å få prisen ned i 2500 kr pr stykk må det bestilles 30 stk.
Er det ikke mulig å få til en enda bedre pris dersom antall bestillere skulle komme opp i 30 ?

Topp Bunn