fra garasje til lytterom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    For ordens skyld..
    Har fått tilbake mine Kudos Cardea C20 og spiller på tvers av rommet igjen.
    Det fungerer veldig greit, her er et bilde av anlegget slik det står.:cool:
     

    Vedlegg

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    På tide med nye bilder her?
    :)
    Arne K
    Eh, ja det er visst på tide:)
    to be continued..
    Many thanks. :)
    Utrolig morsom og lærerik tråd. (Jeg ville aldri ha orket et slikt prosjekt, men så har jeg til gjengjeld en snill kone og en nabo som jeg inviterer når jeg skal spille høyt.)
    Fint å høre at den har vært informativ, det er og noen medlemmer med lang erfaring innen akustikk som har vært innom med gode råd:)

    Anlegget har blitt skiftet ut i sin helhet og i stedet for 50 mm glava akustikkplater i førsterefleksjonene har jeg hengt opp noen akustikktiltak fra echohush.
    Jeg synes resultatet er ca likt, men disse nye tar seg bedre ut.

    Bassfellene har jeg i stedet for å bare ha `kakestykker` med Rockwool Flexi-A plater stablet oppå hverandre og trukket med stretchlaken som tidligere, brukt glavaplater som jeg tok ned fra veggene og satt foran fellene. De har den tynne duken på seg originalt og den er littegranne reflekterende, noe som jeg opplever som en fordel da diskant og mellomtone ble klarere uten å stikke seg foran noe annet i lydbildet.

    Her kommer det noen bilder av hvordan det ser ut nå i dag.
     

    Vedlegg

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Beklager litt sen respons. (he, he)
    Jeg er ikke mindre imponert!!!!:)
    - og så låter det sikkert ikke dårlig heller....

    Går ut fra at det er helt bevisst at du bare har vinklet høyttalerne minimalt (som er veldig bra forresten).
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Gratulerer!! Dette ser jo veldig bra ut og spiller nok enda bedre:)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Beklager litt sen respons. (he, he)
    Jeg er ikke mindre imponert!!!!:)
    - og så låter det sikkert ikke dårlig heller....

    Går ut fra at det er helt bevisst at du bare har vinklet høyttalerne minimalt (som er veldig bra forresten).
    sen men god Respons hehe:)
    jeg har vinklet dem så lite bevisst ja, stort sett har jeg måttet vinklet andre HT jeg har hatt til nå en god del mere for å få tilfredstillende fokus i senter blandt annet. Med disse trenger jeg bare vinkle dem noen få grader for å oppnå det, og de spiller da veldig bredt på kjøpet og fyller rommet med lyd så, ja de funker fint med den 'spissingen':)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Takk for gode komplimenter folkens:)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Beklager litt sen respons. (he, he)
    Jeg er ikke mindre imponert!!!!:)
    - og så låter det sikkert ikke dårlig heller....

    Går ut fra at det er helt bevisst at du bare har vinklet høyttalerne minimalt (som er veldig bra forresten).
    sen men god Respons hehe:)
    jeg har vinklet dem så lite bevisst ja, stort sett har jeg måttet vinklet andre HT jeg har hatt til nå en god del mere for å få tilfredstillende fokus i senter blandt annet. Med disse trenger jeg bare vinkle dem noen få grader for å oppnå det, og de spiller da veldig bredt på kjøpet og fyller rommet med lyd så, ja de funker fint med den 'spissingen':)
    Kjenner meg igjen fra tider med "vanlige" diskanter. Var heller ikke hissig på voldsom spissing, den bredden og "panoramaen" slik plassering gir er deilig:cool:
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja,
    det er vel egentlig slik jeg også vil ha det, selv om jeg nå har ht som må plasseres litt mer spisset. Men heldigvis spiller de bra også off axis, slik at de er til å leve med uansett hvor man befinner seg i rommet. :)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg har fundert litt på en ting i det siste, det er om veggkonstruksjonen er grei nok eller om det absolutt bør gjøres noe.
    Det jeg lurer på er om at jeg trenger to lag med gips på veggene i stedet for nåværende ett, for å holde på bassen i de nedre frekvenser og bevare nivået her mest mulig.

    slik rommet er bygd så er det jo tatt utgangspunkt i en garasje med 2x4 reisverk med kledning på utsiden, isolert med 10 cm glava og platet med ett lag gips på innsiden. Videre, når jeg laget rom i rom så benyttet jeg 1,5x3 stendere et par cm lengre inn i rommet, altså med et par cm luft mot den opprinnelige gipsveggen/taket, isolerte med 5 cm glava og platet med gips på innsiden av dette, 1 lag.
    Det innvendige rommet er forankret kun med lydbøyler mot gamle vegger/stendere, forutenom bunnsvillene som en monteert med bolter i betongen/flisene.

    Så er dette godt nok, eller må jeg ha et lag til, eventuelt andre ting som kan gjøres?

    Funderer som sagt på dette da jeg ikke vet hva jeg eventuelt går glipp av, hvis noe. Noen synspunkter på dette?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hei
    For ett flott rom du har mekka deg der! Good Job!
    Og for en flott platespiller :)

    Når det kommer til vegger og stivhet føler jeg det er viktig, spesielt om du har store membraner som flytter mye luft. Skal du kjenne det i solar plexus da må det være solid rundt deg.
    Skal du først i gang og plate på ny, og vil ta deg kostnaden så finnes det noen plater som består av både spon og gips. Disse utgjør med en plate omtrent det samme som det utgjør med 2 lag. Så da vil du i praksis få 3 lag. Og det må da være solid :D

    Selv la jeg inn skråstag i veggene i tillegg til 2x4 vegg og 2 lag gips pluss panel. Fungerer veldig bra og veggene er svært solide :)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei,

    takk for det:)
    Det hørtes ut som gode plater, hvis det kommer til at jeg skal plate på ny er jo disse klart en fordel å velge da. Det skal jo tross alt stå der i årevis, da får det heller koste hva det er verdt.

    Mon tro hva panel er verdt på innsiden av gipsen slik det er nå? Blir jo mindre arbeid mtp sparklig og pussing, noe som er hat:)
    Og det må vel bli liggende panel, da det ikke er horisontale stendere i innerveggen.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Panel er jo enklest, derfor valgte jeg det selv. Og ikke minst er det vanvittig bra for akustikken med furupanel. Og rommet blir lunere og mer behagelig og oppholde seg i :)
    Noen liker ikke utseendet, men jeg synes det ble ganske så vakkert :)
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    velger du de platene som Vermin nevner vil det ikke bli noen problem med stående panel.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Bra for akustikken sier du, interessant.
    blir lunere å oppholde seg i ja, enig og jeg har ikke noe imot utseendet heller. Kikket i galleritråden din blandt annet, og ja det ble vakkert:)

    Er det noe forskjellig å velge i ndg tykkelse, og evt skjøtene mellom bordene og utseende på det?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    til prnesse:
    nei det går jo bra, men tenkte på om jeg skulle panelere rett oppå slik det er nå..
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Bra for akustikken sier du, interessant.
    blir lunere å oppholde seg i ja, enig og jeg har ikke noe imot utseendet heller. Kikket i galleritråden din blandt annet, og ja det ble vakkert:)

    Er det noe forskjellig å velge i ndg tykkelse, og evt skjøtene mellom bordene og utseende på det?
    Jo tykkere jo bedre, egentlig. Men Det finnes jo grenser, Jeg har vanlig skygge med skrå, lasert. Spikres opp på en dag, så kan du flytte inn igjen på kvelden :D
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    det går vel også, spikre oppe og nede og bruke lim e.l. på midten.
    eller så kan du feste spikerslag på utsiden av gipsen og så spikre panelen i den.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    det går vel også, spikre oppe og nede og bruke lim e.l. på midten.
    eller så kan du feste spikerslag på utsiden av gipsen og så spikre panelen i den.
    Det går også veldig bra, stående er hakket hvassere spør du meg :D

    edit: du kan spikre de stående bordene også for hver 60, og lime de imellom. Med not og penn vil dette sitte som støpt :)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    takker for gode råd! tenke tenke....
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Har fundert litt videre på dette med veggkonstruksjoner i lytterom og har et par tanker jeg vil dele med dere..
    Bare så jeg forstår dette korrekt, vi har snakket om ett vs. 2 lag gips og furupanel for å få så solide vegger som mulig.
    Er det slik at det er kun innerveggen som gjelder? Slik at når jeg har før jeg bygde rom-i-rom, en garasje isolert med 10 cm glava og ett lag gips, så utgjør ikke det noen signifikant forskjell med de to gipslagene sånn ca 8 cm fra hverandre?
    Er det og mulig at rommet mellom gipslagene kan absorbere noe av bassens nivå?

    Det nevnes innimellom her på sentralen og noen har testet det å lytte i friluft, hvor de etterpå ofte beskriver lyden som mere "grenseløs" hehe;)
    Og hva med utendørs konserter, hvor jeg har stått ca 75 meter fra scenen og fått grundig massasje i mellomgulvet?
    Er høyttalere konstruert for å fungere med bidrag fra et rom (som de jo plasseres i selvfølgelig) følgelig så optimalt som mulig for å nyte dens fulle potensiale, og/eller kan et rom med ikke fullt så bastante vegger faktisk forebygge stående bølger til en viss grad?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg har langt om lenge fått meg måleutstyr og tok noen målinger i kveld.
    Ser jeg har en bred dipp over et område og voldsom etterklangstid i de nedre oktaver..

    Dsp kan bidra til å bedre de nedre nivåer men området 100-500 Hz bekymrer meg mere.

    I rommet er det en bassfelle i hvert fronthjørne og ellers er førsterefleksjoner dempet med 5 cm absorbenter av typen echohush. Disse reflekterer også en del og er ikke for rene absorbenter og regne som sådan.

    Er det noen som kan si noe om hva som kan gjøres av akustikktiltak for å bedre 100-500 dippen?
     

    Vedlegg

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Kan dippen ha noe med møblementet og gjøre?
     

    Vedlegg

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Tok ut stolene ved siden av sweetspot i kveld, det hørtes bedre ut, skal måle i måra og se hvordan grafen ser ut.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Her er gårdssdagens måling igjen, etterfulgt av en jeg tok i kveld.
    Forskjellen i rommet er 2 reclinere mindre slik at det bare står igjen 1 lenestol.
     

    Vedlegg

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Det ser litt bedre ut tror jeg:) Er helt fersk på målinger.

    Den brede dippen fra rundt 100-500Hz er litt smalere nå og etterklangstiden ser jo helt annerledes ut.
    Det høres også bedre ut nå.

    Jeg er takknemlig for tips for hva som kan gjøres for å bedre spesielt denne dippen ytterligere, eller synspunkter på hvordan dette ser ut generelt.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Har grublet litt mere på hva som kan skyldes dippen fra ca 200-500Hz.

    Kan de stående bassfellene mine i hjørner på frontvegg være årsak?
    De er ca 80 cm dype og hvis jeg har regnet rett vil de da dempe ned til ca 200Hz og opp til 500Hz som har en bølgelengde på 68cm.
    Siden fellen er trekantet regner jeg med at når den langs veggene blir mindre enn 30 cm tykk mister den raskt sin effektivitet grunnet lite resterende volum.

    Det som skurrer litt med dette er at ingen direktelyd treffer bassfellene og siden lydbølgene i dette området vel er retningsbestemt holder vel ikke teorien min vann eller?

    Bassfellene er eneste bredbåndede absorbent i rommet bortsett fra gjenværende lenestol i lytteposisjon og de to jeg tok ut i går.
    Kan noen bekrefte eller avkrefte at dippen i frekvensgangen er et resultat av ujevn demping?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er mic kalibrert, står den på mm på samme sted ved måling?
    Synes du har fjernet mye etterklang i bassen ved å fjerne en stol.
    Disse målingene er jo veldig forskjelige.
    En stol skal jo bare hjelpe deg med å dempe bassen.
    Veldig viktig det med målinger att ingen ting blir forandret ved måleutstyret for sammenliggning.
    Lykke til, for dette er faktisk ganske gøy å drive med:)

    Steinar.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Osten har rett, her er det noe som er galt med en av målingene. Det er ekstremt stor forskjell på de to vannfallene og slike forandringer krever enorme tiltak. Det å fjerne 2 reclinere skal ikke gjøre vannfallet bedre.
    I beste mening
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei Steinar:)

    Mic er kalibrert, men på mm samme sted er den nok ikke.. Jeg vil tror at den havner ved ned/opprigging i et omtrentlig samme område innfor en tennisball størrelse..
    Jeg har ikke noe ´skrustikke´sweetspot som en skulle tro det måtte være hvis målingene blir så forskjellige ved et par cm plassering?

    Siden etterklangen bare var fra 100 Hz og ned ved første måling og det området ikke inneholder mye retningsbestemt informasjon spiller kanskje plassering av mic en mindre rolle?

    Kvelden den første målingen ble gjort, også den forste gangen jeg brukte REW var det noe som ikke reagerte helt som det skulle, SPL lå på +/- 65 db uansett om master volum var av eller omtrent på full vreng...

    Ved måling neste kveld responderte SPL meteret normalt..

    Jeg forstår ikke heller hvordan redusert etterklangstid i bassområdet henger sammen med de to stoler som er fjernet, men energien er hvertfall bedre i rommet nå, det merkes på trommer blandt annet:)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    God morgen 8x12 TOM:)

    Satser på at det var første målingen det var noe galt med da, ikke siste..
    Det var full storm rundt dørene her da jeg målte på Lørdag, kanskje det er noe rumling fra denne som slår ut uten at det var særlig hørbart inne i rommet som er godt isolert.?..

    Jeg skal ta nye målinger og lage et fast punkt for mic fremover.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Da går vi for at den siste er riktig:) Den er ekstremt bra fra 60 og ned og mye bedre en mine egne målinger - det var som f...;)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Oisann sier du dét, jaja litt flaks må man ha;)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er redd det er noe galt med målingene, jeg kan ikke skjønne at stoler skal kunne gi ett slikt resultat.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Det er nok noe muffens med den første og forhåpentligvis er den andre rett men det skal sjekkes.
    Stolene hadde nok ikke noe å gjøre med den store forskjellen.

    Opplevd forskjell er at det låter litt friskere uten dem.
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Du kan lasta upp aktuella REW-filer på ex vis Speedy Share och lägga ut länkar här så att de intresserade kan lasta ner och studera dessa i egen miljö. Har du kalibreringsfil for mikrofonen (*.frd, *.mic etc) kan även denna göras tillgänglig.

    Skall nya målingar göras foreslår jag att dessa görs separat for L, R, LR osv och att du sparar som ett measurement set.


    /Suomela
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn