fra garasje til lytterom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Her er et vannfall uten low shelf..
     

    Vedlegg

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Det kan være at en måte å gjøre det på er siden dette gjelder kun fra ca 100 hz og ned, at jeg optimerer delefrekvensen, drar ned en peak og to og heller bruker gain i kanalene på Crown K2 til ønsket nivå, for at EQ holdes til et minimum?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Kan du endre litt på aksene i vannfallet? For eksempel 100 dB og 500ms og 5dB mellom linjene.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei, det skal jeg gjøre. Jeg skal måle litt i kveld og skal se om jeg ikke får lagt ut noe da.
    :)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg er ikke ved pc'n før da. Skriver bare fra iphone nå..
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Bedre:) Kansje 90dB er enda bedre, vi vil se data og ikke luft:)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Selvsagt:)
    Det kommer mere.. har ommøblert og flyttet basser fra utsiden av ht til innsiden
    og fikk med det lukket den store dippen ved 80-90 hz.
    har også delt på 115 i stedet for 108 og BW 12db oct i stedet for 24..
    tror dette bærer nordover :cool:
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg usikker på hva du ønsker. Dersom man skal se på delefrekvensen og integrering, så er ikke vannfall en måling som er interessant. Og et vannfall er uansett først og fremst aktuelt fra ca. 500 Hz og nedover i et mindre rom.

    Det er som i alle fall er tydelig er at vannfallet viser en litt ujevn frekvensrespons og mye resonanser. Akustisk og trolig også på plassering/integrering er det mye å gå på her.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    I utgangspunktet var det jeg ønsket nå når jeg skal gå over til ny bassforsterker Crown K2 som ikke har noen EQ for å booste bassnivået nederst, slik som XTZ sub ampene har, å få til en god low shelf i DSP.
    Jeg skrudde derfor av EQ på XTZ`ene og begynte å prøve på dette. Regner med den nye ampen kommer i morgen.

    Jeg endret en del på gain, Q og hvor jeg plasserte low shelfen men det målingene viser er at det stort sett endres kun på nivå relativt uavhengig av hva jeg gjør med low shelf. Det regner jeg med at kommer av for lite kunnskap.

    Siden som du sier det er ganske ujevn frekvensrespons, spesielt fra 400 hz og ned kommer også plassering og integrering opp og jeg jobbet litt med det i går.
    Utgangspunktet ser og høres bedre ut før veien videre.
     

    Vedlegg

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hvis jeg hadde fått opp den dippen rundt 1500 og området mellom 200-400 hz så er mye gjort.
    Bruker kun delefilter/dsp i bassen som deles rett over 100 hz så herfra og oppover må det jobbes med akustikken i rommet og jeg håper at HT i utgangspunktet blir stående hvor de er da jeg har brukt en del tid på å finne denne posisjonen som høres klart best ut. Rommet er og relativt lite så det er litt begrensninger på akkurat dette med plassering.
     
    Sist redigert:

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Det er litt fremgang, dvs jeg har fått Crown K2 forsterkeren og har hatt den noen dager nå.
    Første utfordring er at jeg ikke har et balansert signal å gi den med nok volt til å drive den ordentlig.
    Jeg har bestilt ART cleanbox pro fra 4sound som konverterer fra ubalansert til balansert og satser på at den fungerer bra, når den kommer.. Det stod på nettsiden at det var 1 på lager da jeg bestilte men det stemte ikke, så ble det ca 3 ukers leveringstid.

    Foreløpig for å få anlegget opp å gå har jeg attenuert forsterkeren som driver bredbåndselementene og diskant med en rothwell -10db jeg hadde liggende. Da klarer jeg å matche bassnivået med resten, men det høres litt maskert/hult ut i bassen noe som jeg regner med at skyldes for lav spenning inn i Crown K2.

    Anyway, det jeg tenkte å spørre om var hvordan kalkulere en low shelf EQ?
    Jeg har drevet og målt/skrudd litt, plassert lowshelf på hhv 35 og 40 hz med en Q verdi på fra 1,2 - 2(max).
    Dette har jeg gjort basert på hvordan målingene ser ut underveis og hvordan det høres ut men hvordan man egentlig skal definere low shelf har jeg ikke kunnet googlet meg til noe særlig matnyttig om..

    Jeg fikk konkret tips i tråden hvordan attenuere en romnode med en enkel formel for dette, og jeg lurer på om et konkret eksempel kan gis evt. linkes til angående å lage en low shelf..

    En annen utfordring som dukker opp er at jeg har en peak i rommet på 46 hz jeg gjerne skulle dempet litt, men den low shelfen jeg har holdt på med, som har gitt noenlunde grei dypbass fra mine 4 x 18" OB dekker dette området.
    Hvis jeg attenuerer peaken på 46 hz med 3 db og beregnet Q motstrider denne gain jeg vil ha for å få en presentabel bass output i nedre frekvensområde.
    Lar det seg gjøre å dempe peak her som befinner seg i et low shelf-boost område? Er det et dårlig kompromiss og lar det seg gjøre i det hele tatt? Når jeg booster bassen med low shelf og demper peaken detter stortromma helt ut og blir 'flat'..

    Kanskje jeg skal legge inn en peak ved en gitt frekvens heller enn å lage en low shelf?
    Er litt rådvill her nå..

    Jeg bruker minidsp 2x4 balanced (første versjon med variabel input men fast output på 2.0 volt-forutsatt balansert inn)
     
    Sist redigert:

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Spørsmål:

    Ved paralellkobling av 2 stk pd186 18" pr kanal virker bassen mere upresis og vanskligere å få til å justere inn mtp gain.

    Ohm er nå 4 i stedet for tidligere 8 og nok en vanskeligere last å dra, men forsterkeren leverer mere ved 4 ohm og følsomheten på elementene øker også ved paralellkobling?

    Er det bare å koble tilbake og kjøre de i 8 ohm og glemme paralell?

    Har en forsterker per side for bassene og jeg koblet i parallell i utgangspunktet når jeg prøvde å kjøre dem med en PA forsterker. Det er også mindre ledninger ved paralell, noe som er greit.

    Noen synspunkter?
     
    Sist redigert:

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Ved å parallellkoble 2 stk 18" vil den totale nominelle impedansen, i det frekvensområdet de skal jobbe i, bli halvparten, slik jeg har forstått det. Sannsynligvis vil dette kreve bedre dempe-egenskaper hos forsterkeren for å oppnå samme hurtighet/kontanthet i bassresponsen (om den ikke allerede er så heftig bestykket at dette ikke gjør utslag, da)

    På den annen side, så skal du i prinsippet også oppnå samme bassrespons som før med et klart mindre membranutsving på hver 18", altså mindre såkalt excursion distortion. Tror det i stor del handler om hvordan forsterkeren håndterer den lavere impedansen her, dersom lydkvaliteten, og ikke kvantiteten, skal være i fokus. Gainmessig skal du jo i teorien få mer enn +3dB økning i bass-systemet, da forsterkeren også skal kunne levere en høyere effekt ut på et like kraftig signal ut fra preamp (som når bare 1 stk 18" ble brukt.)

    Du skriver at du opplever bassen som mer upresis, så det kan hende at forsterkeren trives dårlig med den lavere impedansen. Jeg vet ikke hvilke 18" du bruker, men Bastanis selv sier at det krever en del av ampen for at de 18" han leverer skal få den hurtigheten de må ha for at de skal klare å integrere godt til 12" wideband elementene.

    Er det disse du har ?


    IMG_0481.jpg
     
    Sist redigert:

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg har ikke basser levert av Bastanis, det blir det kanskje på sikt men jeg fikk et tilbud jeg ikke kunne avslå da jeg skulle utvide fra 2 til 4 basser og kjøpte presicion devices PD186.

    Jeg har nå koblet om slik at alle elementene er tilbake til 8 ohm.
    Det gjorde jeg i går og hørte med en gang at det hele var på plass igjen og spiller uanstrengt og definert.

    Dempingsfaktoren i xtz forsterkerne er rundt 450.
    Problematikken rundt paralellkobling i dette tilfellet beror nok på det du trekker frem og forsterkerne klarer ikke jobben.
    Slik det er nå derimot fungerer det igjen tilfredstillende.
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Ser nesten slik ut.

    Syntes prosjektet ditt var spennende siden jeg er i ferd med å lage 2 nye basskasser selv :)

    Fikk plutselig et innfall; har du forsøkt å koble de i serie ? Da skulle det være gode betingelser for xtz ampen impedansemessig, selv om bassforsterkeren muligens blir noe mindre potent effektmessig... Dersom det totalt sett forbedrer bassen/lyden, så kan jo kassene i hvert fall brukes...

    Selv synes jeg bassen blir bra når jeg kjører xover på ca 65 Hz med en avrulling på 18 dB/oktav, men dette kommer jo an på rommet, hvor bass sterk forsterkeren til dipolene er osv.....
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg kan anbefale 2 ekstra på det sterkeste. Noen synes det er tilstrekkelig med bestykningen slik det er opprinnelig men for meg er det ingen vei tilbake :)

    Jeg deler på ca 110 med 18db, bw. :)
    Forsterkere på 12 tommerne avgjør klart hvordan man definerer og eventuelt bestykker bassdelen.

    Da jeg drev baflene med 300B holdt det med en 18" evt også en 15" i lukket kasse som jeg begynte med, pr side.
    Bruker nå en EL 34 forsterker på 40 watt i sammenligning og da måtte jeg opp i 4 basser for å møte kapasiteten til de fire bredbåndsdriverne.

    Hvilke mandala har du?
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Tror nok jeg overlever med en 18" på hver side, men håper på å kunne få til en jevnere bassrespons i rommet (evt brutt opp en node) og kanskje også få bassen enda litt bedre definert nedover.

    Forsterkerne jeg bruker på dipolene er på ca 50W med hhv 805 og 845 rør. Disse har begge ganske mye pondus og gir dipolene bra nivå, også under 100Hz. Dette gjør at jeg kan holde 18" der de trives best :)

    Mandalaene jeg har er med 1 stk Alnico 12" pr side. Systemet skal ha samme følsomhet som de nyeste greiene, ifølge Bastani, dvs ca 102 dB/W/m.

    Jeg trodde at enda en 12" i baffelen ville bidra til at bass-systemet faktisk kunne deles noen Hz lavere. Skulle jo anta at nivået til 12" da øker merkbart i området 70-100 Hz, men mulig det ikke er sånn i realiteten ?

    Ser at du må gi dra på mer bass generelt, men antok at delingen naturlig ble ørlite lavere i frekvens....
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg er ikke sikker på hvor mye mere nivå to gir kontra en wideband og jeg har bare målt Bastanis Atlas som har to..
    Baflene alene uten basser gir brukbart nivå ned til 80hz før de dropper vesentlig men avrullingen er merkbar fra ca 100hz.
    Dette er altså med 'chrystal' driverne.

    Jeg har dratt bassene så langt opp som jeg klarer uten at de roter til noe og synes det fungere best delt litt høyt.
    Det spiller selvsagt inn som du sier med hva slags rørbestykning forsterkeren har og spillestil. Det er jo relativt lett å forme disse HT hvordan man vil egentlig når man først har jobbet litt med dem siden de kvitterer så tydelig på input.

    Rommet og hvilke tiltak som evt er gjort er også en stor del av det.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Mindsp 2x4 balanced er billig og bra for å ta ned en node eller to og enkel å jobbe med:)
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Da er det mulig at Alnico elementene klorer seg fast litt lenger enn Chrystal. I mitt rom holder de et visst nivå til 50Hz før de faller som en stein. Det er en merkbar avrulling fra ca 100 Hz også her, ser jeg.
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Mindsp 2x4 balanced er billig og bra for å ta ned en node eller to og enkel å jobbe med:)

    Takk for tips, men jeg har allerede forsøkt. Som du sier, så fikk jeg dempet noden med MiniDSP 4x10 HD. Jeg kunne også dra på bortimot så mye bass nedover jeg bare ville. Dessverre fikk jeg ikke dette til å kvalitetsmessig bli slik jeg ønsket. Uten å påstå noe som helst, så kan det virke som om drivkapasiteten til MiniDSP enheten ikke er god nok, og at for mye fikling i DSP fører til generelt lite troverdig lyd. Skal en 18" drives på en overbevisende måte opp mot en rask 12" wideband, så må forsterkeren være kompetent. I hvertfall om man skal dele litt høyt (ved 100Hz eller litt over), fordi impedansekurven til basselementene tenderer til å nå sin minimumsverdi i dette området. Dette kommer i tillegg til at hurtigheten til en 12" kontra en 18" er rått parti i utgangspunktet.

    Videre har gjerne en god forsterkerkandidat, som ikke er for dyr, en relativt lav inngangsimpedans. Dette vanskeliggjør driftsbetingelsene til MiniDSP ytterligere.

    For meg ble løsningen de litt spesielle Abacus forsterkerne, som Bastani har fått laget til formålet. Når jeg fikk disse inn fungerte det, og låt veldig bra selv med den rimeligste rack-enheten på "bare" 2x 60W RMS. Node-problematikken i rommet er selvsagt ikke løst ennå, men jeg jobber med saken, og vil prøve få dette til uten å rote med DSP, da med en Helmholtz absorbent....eller to.
     
    Sist redigert:

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Det er helt klart det beste å ordne romrelaterte problemer uten innblanding av elektronikk så lenge problemet tilsier en fornuftig løsning på det.
    Helmholtz har jeg ikke prøvd, men jeg har heller ikke plass til det.
    E-trap kan kanskje være noe? men det er kostbart.

    Den delayen som AD/DA konverteringen via mini-dsp induserer er også et teoretisk problem men i praksis synes jeg faktisk at det fungerer greit uten å ta hensyn til denne delayen da det nå engang ikke går ann å gjøre noe med den uansett, så lenge man ikke blander inn minidsp på bredbånd og kompresjonsdriverne og kan tidskorrigere det hele.. men jeg ville ikke blandet digitale remedier inn på mellomtone/diskant..

    minidsp 2x4 snakker bra sammen med XTZ sub amp-1 så ingen problematikk der sånn sett.
    Jeg korrigerer en større node samt en mindre og bruker delefilter i minidsp. Med EQ i bånn og større ratting med denne rimelige modulen krever det mye jobb for å få det til, hvis det i hele tatt lar seg gjøre å bli nøgd her..

    Jeg skal sjekke opp Abacus forsterkerne, jeg visste ikke at det var det de het:)
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har faktisk også nylig testet E-Trap her, så morsomt at du nevner den :)

    E-Trap har faktisk noe for seg. Den hjalp noe på selve noden, men den ryddet også opp i basslandskapet som sådan, slik at klarheten totalt sett ble forbedret. Jeg hadde beholdt den om den hadde vært litt mer effektiv på noden. Om jeg hadde investert i 2 stk, så tror jeg problemet hadde vært tilstrekkelig løst, men da koster det jo litt også :)

    Siden jeg kan få snekret sammen Helmholtz absorbenter nesten gratis, så velger jeg å prøve det først. En annen løsning kan være å sette inn et "notch" filter bestående av virkelig gode komponenter rett før + polen på hver 18". Dette tar minst plass.

    Om det er AD/DA konverteringen og DSP manipulasjonen eller drivevnen til MiniDSP som gjør det problematisk å få til en naturlig integrasjon er vanskelig å si. Kanskje summen av alt sammen ? Dersom alt ble kjørt digitalt, så hadde muligens sammenhengen fra bunn til topp blitt bedre ? ...men vil det da låte like stort og naturlig ?

    Abacus forsterkerne er ikke gratis akkurat, men de får bassen til spille naturlig og ekstremt kontant. Mono versjonen på 120W klarer, i følge Bastani, å takle 2x 18" uten problem. Det blir spennende å se når jeg kommer så langt. Bass forsterkerne er visst nok bygget etter et prinsipp som gir en ekstrem dempe-evne.
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Abacus monoblokkene kommer som plateamper for innfelling og ser slik ut:


    IMG_0541.jpg
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Deling og korrigering av OB Bass med minidsp 2x4

    Det har gått en stund siden jeg postet noe i tråden min.
    Musikk blir det spilt endel av men, innimellom går jeg opp korrigeringen jeg har gjort for bassene ettersom jeg er sikker på at her er det rom for forbedring.

    Jeg tenkte å dele noen tanker og gjerne stille noen spørsmål rundt dette emnet i mitt tilfelle.
    Jeg håper på at det kan føre meg nærmere en bedre integrering og korrigering av de 4x18" som leverer bass fra ca 100hz som er anbefalt utgangspunkt fra Bastanis.

    Først ut, når det gjelder delefrekvens så leser jeg litt forskjellige ting om dette emnet.
    De fleste anbefaler å dele i området hvor mellomtonen ruller av og få til en god overlapp her, mens andre lener seg mot å dele litt høyere for å støtte opp og evt. jevne ut en ujevn frekvensrespons.

    Mine bredbåndelementer ruller bratt av ved ca 45 hz men responsen avtar merkbart i målinger fra rundt 300 hz.
    Jeg antar at dette beror på rommet at de begynner å rulle svakt av relativt tidlig.
    Angående å sette delefrekvens høyere enn hvor de ruller bratt av så gjør jeg jo det siden det deles på 100 hz, og det er derfor jeg lurer på om det teoretisk er grunnlag for å gå mere konsekvent til verks ved å sette xo annet enn ved å lytte seg frem. Da blir man jo aldri sikker...
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Bassen ser ukorrigert slik ut, delt ved 100 hz, 18db bratthet.
     

    Vedlegg

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Prøv deg på rundt 100hz
    Må bare prøve å måle, jeg lot mellomtone å bass gå litt i hverandre.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kjør det sammen, men tror du har litt høyt volum.
    Sett 5db mellom strekene, ta målevinduet bare opp til 200 hz.
    Da er det mye letter å se, når du fyller målevinduet.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Det finnes i begge målingene, både for bass og bredbåndselementer, en peak på 96 hz.
    Denne summerer når alt spiller sammen og lager en peak som ikke lar seg autokorrigere i REW.
     

    Vedlegg

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg glemte å nevne at minidsp kun er tilkoblet bassene.
    Toppene er ikke berørt av denne da jeg i utgangspunktet ikke vil dra signalet til disse gjennom denne rimelig løsningen.
    Jeg er klar over at det et problem angående delay som da induseres kun på bassene men det er slik det er satt opp pr. nå med denne typen dsp.

    Har dere noen tanker rundt hvordan jeg har gjort dette og hva som evt. kan gjøres annerledes med det verktøyet jeg har?

    Disse grafene er fra i kveld men jeg har ikke rukket å høre på resultatet enda.
    Resultatet ser ganske likt ut som det jeg pleier å ende opp med og det låter greit, men jeg vil gjerne få det bedre da jeg er ganske sikker på at det er mulig.

    Om noen vil ta seg tid til å kommentere så setter jeg pris på det:)

    Fortsatt god helg!
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Kjør det sammen, men tror du har litt høyt volum.
    Sett 5db mellom strekene, ta målevinduet bare opp til 200 hz.
    Da er det mye letter å se, når du fyller målevinduet.
    Hei! Det var kanskje ikke helt slik du tenkte ser ikke hvor jeg får 5 db mellom strekene men det fyller vinduet i alle fall?..
     

    Vedlegg

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Virker som du har mye etterslep i bassen ja.
    Ja det er nok litt.. Jeg bruker et løft på 7 db ved 25 hz som er en EQ preset på XTZ sub amp 1 for å få mere nivå i bunn. Jeg bruker to stykker av disse forsterkerne.
    Det kan være en ide kanskje å skru denne av og heller skru volumet opp på bassen i stedet, jeg kan forsøke litt på dette i morgen evt.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er dette i en stue, eller eget rom?
    Du har sikkert svart på det før, men husker ikke;=)
    Etterslepet er jo egentlig veldig stort. Du ligger mange db under i volum nede ved 30hz og nedover.
    Men stort etterslep.
    Etterslepet er det første man bør tenke på. Det er det som er mest forstyrrende i lyden.
    Jeg også liker en hvis heving der nede. Men har full kontroll i tid.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Det er i eget rom så jeg har frie tøyler sånn sett til å gjøre tiltak. Jeg har bassfeller i hjørnene på frontvegg men de går ikke helt til taket, forutenom det så er det ikke altfor mye plass til feller hvis det var det du tenkte på, da rommet ikke er så stort og plassen allerede ganske godt utnyttet ift møbler etc..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn