fra garasje til lytterom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg skal prøve å ratte inn bassen litt i kveld, uten hevingen med EQ nederst og se hvordan det vil se ut.
    Har en mistanke om at jeg kommer til å savne litt dypbass men jeg skal gjøre et forsøk, og poste hvordan det ble.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ville ikke lagt for mye fokus på etterslep fra 30 hz og ned, det er et langt større problem over der. Personlig synes jeg det er lettere/bedre å korrigere bass med manuelle PEQ enn med autokorreksjon i REW fordi man kan justere etter etterslepet istedenfor frekvensresponsen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.306
    Antall liker
    8.341
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ville ikke lagt for mye fokus på etterslep fra 30 hz og ned, det er et langt større problem over der. Personlig synes jeg det er lettere/bedre å korrigere bass med manuelle PEQ enn med autokorreksjon i REW fordi man kan justere etter etterslepet istedenfor frekvensresponsen.
    Synes det er ganske viktig dette med tidsdomenet. Selv under 30hz.
    Har jo jobbet dette brutalt ned selv. Så jeg har hørt virkningen av dette.
    Ja ser att det faller mye i frekvensen. Men fortsatt mye etterslep.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det under 30 hz er sjeldent spesielt viktig for det meste av musikken vi hører på, så jeg ville lagt fokuset på tiden over der og samspillet mellom bass og mellomtone rundt delefrekvensen.
    Tror kanskje jeg ville plassert tidsdomenet under 30 hz på en "to do" liste som kan utbedres når alt det andre er på plass.

    Men klart, ville lagt noen strategiske PEQ for å minimere etterslepet der også hvis jeg hadde hatt muligheten. :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.306
    Antall liker
    8.341
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jo det er viktig, spesielt når det er såpass mye som det er her.
    Jeg veit dette fordi jeg har hver på begge steder.

    Snakker nå for helheten, dette overdøver resten.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.306
    Antall liker
    8.341
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hele systemet med begge tårn innjustert, 4 eqpunkter lagt på og low shelf for tonal justering .jpg

    Sier ikke att dette er perfekt, jeg kan sikkert få det enda bedre.
    Får å få tør ikke dominerende bass, er det ikke mange veier å gå.
    Ja det er faktisk mye info under 30hz
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg har tidligere justert manuelt med PEQ, trakk ned peakene ca 3 db og regnet ut Q etter dette.
    Jeg husker at det ble hørendes litt snodig ut, som om der var noe som ikke stemte med integrasjonen.
    Med autoEQ smeltet det hele sammen og det ble 'musikk' igjen.

    Det er noen år siden sist jeg prøvde dette og jeg kan gi det et nytt forsøk. Jeg kan også legge en bred EQ over etterslepet og se hva som skjer.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Har jobbet litt med integrering og delefrekvens i dag. Deler nå så høyt som 150.
    Det gir en finere frekvensrespons på målinger og så langt etter hva jeg kan høre så låter det bra, litt uvant men bra, tror jeg.
    Har bare testet med noen få spor så det gjenstår sette seg ned å høre ordentlig.

    Etterslepet er det ikke så mye å gjøre med foreløpig vel med minidsp?
    Foruten større akustikktiltak så er det vel bare Audiolense som korrigerer for både frekvens og tid?

    Slik ble det nå:
     

    Vedlegg

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.306
    Antall liker
    8.341
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har jobbet litt med integrering og delefrekvens i dag. Deler nå så høyt som 150.
    Det gir en finere frekvensrespons på målinger og så langt etter hva jeg kan høre så låter det bra, litt uvant men bra, tror jeg.
    Har bare testet med noen få spor så det gjenstår sette seg ned å høre ordentlig.

    Etterslepet er det ikke så mye å gjøre med foreløpig vel med minidsp?
    Foruten større akustikktiltak så er det vel bare Audiolense som korrigerer for både frekvens og tid?

    Slik ble det nå:
    Få denne fra 10 til 200Hz, men dette ser da veldig lovende ut.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Skulle hatt tiltak her ja.. Men det ser ikke for galt ut å få orden på det ned til 30 hz
     

    Vedlegg

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei! Lenge siden det var noe aktivitet i tråden her. Men nå har jeg noe nytt på gang og jeg kunne trenge litt innspill fra dere🙂

    Jeg har hatt Bastanis Atlas i mange år nå med 4x18" dipolbasser, veldig fornøyd med det og hele systemet integrerer veldig bra med både rom og overgang mellom 18-12" drivere.
    Fikk hjem i går noen 15" basser i ca 90 liter lukkede kasser i heltre eik. Bastanis drivere.
    Jeg har koblet ut 18" driverne nå og skal jobbe med 15" fremover for å vurdere bass systemene opp mot hverandre.

    Siden rommet er begrenset hva størrelse angår med sine ca 18 m2, er det ikke en haug med plasserings muligheter men jeg skal nå gjøre det beste utav det.

    Plassering på innsiden av HT kommer i veien for åpenheten og perspektivet til bredbåndsdriverne, men plassert oppå hverandre her gir det den mest taktile bassen.

    Ved plassering på utsiden blir det motsatt.

    Hva er erfaringen med usymmetrisk plassering eksempelvis inntil frontvegg evt meninger om dette? Jeg tenker da på forsinkelse og impulsrespons, slike ting. Delefrekvens blir antakelig mellom 100-130 hz.
    Jeg vil i starten bare bruke plateforsterkere med innebygd delefilter så langt det går.

    Innspill mottas med takk 🙂

    received_1346138259156811.jpeg
    received_1161602701041205.jpeg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.287
    Antall liker
    16.318
    Sted
    Østfold
    Hei @ogla. Ut fra det siste innlegget, en rask skumming av tråden, samt det faktum at du spør meg om råd utenfor det åpne forumet så konkluderer jeg med at du sliter litt med å få bassen integrert skikkelig, du føler ikke helt at du ser veien til målet, og trenger samtidig kanskje å vite litt om fysikken, muligens for nattesøvnens skyld? Korriger meg om jeg feiltolker situasjonen.

    Men basert på denne antakelsen tenker jeg primært tre ting:

    1. De rådene jeg og andre kan gi til løsning er trolig lite verdt før vi har vært i rommet ditt og både lyttet og målt. Alt annet blir i litt for stor grad gjetting.

    Du bør med andre ord få besøk av noen som kan analysere problemet systematisk.

    2. Impulsresponsen blir påvirket av forsinkelse i bassen, men om du får delefilteret til å gå opp er en forsinkelse på en fraksjon av en bølgelengde noe vi sjelden reagerer særlig på. Ved 100Hz snakker vi 3,4 meter, så alt innenfor 1/4 av dette bør være en svært liten bekymring sammenliknet med integreringen i rommet.

    Noen vil sikkert raskt innvende at "dette har jeg hørt stor forskjell på selv". Vel, har de gjennomført et slikt eksperiment der frekvensresponsen er den samme? Jeg har. Til til og med en blindtest på en som var 100% sikker på at han hørte en betydelig forskjellen. Oppsettet ble gjort i en dsp der lyden ble forsinket med en hel signalperiode over 200Hz (grunnet en akustisk forsinkelse under 200 i det aktuelle oppsettet). Vi var bortimot sjanseløse på å høre forskjell, og vi prøvde virkelig.

    3: Asymmetrisk er greit, men husk at vi lytter til bass med kroppen. Den er i blant overraskende god på å retningsbestemme bass. Ikke bli overrasket om du får en sterk fornemmelse av om det er en sub på ene siden. Men en på hver side, langt ute på sidene, eller til og med bak er normalt ikke noe problem. Heller ikke på siden om du ikke klarer å lokalisere den. Som regel er den lettest å lokalisere om avstanden er kort. Men du bør ha omtrent samme avstand til begge subene om du ikke har dsp med delay så du kan kompensere.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei @ogla. Ut fra det siste innlegget, en rask skumming av tråden, samt det faktum at du spør meg om råd utenfor det åpne forumet så konkluderer jeg med at du sliter litt med å få bassen integrert skikkelig, du føler ikke helt at du ser veien til målet, og trenger samtidig kanskje å vite litt om fysikken, muligens for nattesøvnens skyld? Korriger meg om jeg feiltolker situasjonen.

    Men basert på denne antakelsen tenker jeg primært tre ting:

    1. De rådene jeg og andre kan gi til løsning er trolig lite verdt før vi har vært i rommet ditt og både lyttet og målt. Alt annet blir i litt for stor grad gjetting.

    Du bør med andre ord få besøk av noen som kan analysere problemet systematisk.

    2. Impulsresponsen blir påvirket av forsinkelse i bassen, men om du får delefilteret til å gå opp er en forsinkelse på en fraksjon av en bølgelengde noe vi sjelden reagerer særlig på. Ved 100Hz snakker vi 3,4 meter, så alt innenfor 1/4 av dette bør være en svært liten bekymring sammenliknet med integreringen i rommet.

    Noen vil sikkert raskt innvende at "dette har jeg hørt stor forskjell på selv". Vel, har de gjennomført et slikt eksperiment der frekvensresponsen er den samme? Jeg har. Til til og med en blindtest på en som var 100% sikker på at han hørte en betydelig forskjellen. Oppsettet ble gjort i en dsp der lyden ble forsinket med en hel signalperiode over 200Hz (grunnet en akustisk forsinkelse under 200 i det aktuelle oppsettet). Vi var bortimot sjanseløse på å høre forskjell, og vi prøvde virkelig.

    3: Asymmetrisk er greit, men husk at vi lytter til bass med kroppen. Den er i blant overraskende god på å retningsbestemme bass. Ikke bli overrasket om du får en sterk fornemmelse av om det er en sub på ene siden. Men en på hver side, langt ute på sidene, eller til og med bak er normalt ikke noe problem. Heller ikke på siden om du ikke klarer å lokalisere den. Som regel er den lettest å lokalisere om avstanden er kort. Men du bør ha omtrent samme avstand til begge subene om du ikke har dsp med delay så du kan kompensere.
    Hei og takk for fyldig svar Snickers :)

    Ja du har helt rett, integreringen går ikke helt som planlagt med forskjellig plassering nær sagt alle steder i tillegg til slik det viser på bildene. I tillegg så reiser jeg på jobb straks for en periode og håpet å få til noe før det.

    Alt etter hvor jeg har lest om dette med impulsrespons i sammenheng med plassering, så er betraktningene avvikende i forhold til hverandre. Jeg har jo fått med meg at dette har du roen på, så derfor fikk du pm i tillegg :)

    Svaret ditt var slik jeg hadde håpet på i forhold til mulighetene for plassering usymmetrisk, selv med den noe høye delefrekvensen i forhold til vanlige subwoofere som gjerne deles mye lavere
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvis du har ett 18kvm rom, blir det vel veldig vanskelig å få kontroll på de modale resonnansene. En halv meter bassfelle i hjørne, virker vel ned til 160Hz (det er en enkel huskeregel for lydbølger 16/17m-20hz, (forenklet) 8m-40 Hz, 4m-80Hz, 2m-160Hz, 1m 320hz, og huskeregelen sier at 1/4 kvart bølge regelen av denne kan absorberes, mens 1/8 absorberes gir 50%, deretter faller der som en stein, så du sitter i en haug av modale resonnanser i bassen. Det er ikke noen kritikk, det er bare sånn det er.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei knubie, ja det er ikke lett å temme bassen i små rom. Jeg har et par bassfeller som hjelper til, men har klart det ganske bra med åpen baffel bass ved hjelp av dsp til å trekke ned to moder.
    Med de lukkede kassene har jeg ikke hatt runden med dsp enda, men jeg ser at om det skal fungere så er det ingen vei utenom.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn