Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Til Slubbert:

Jeg skriver ikke om deg, men om argumentene dine. Jeg har f.eks ikke skrevet at du tilhører ytre høyre fløy, men at argumentene dine gjør det.

Det er en vesetlig forskjell. Det handler om å skrive om sak, og ikke person.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gjest skrev:
    Til Slubbert:

Jeg skriver ikke om deg, men om argumentene dine. Jeg har f.eks ikke skrevet at du tilhører ytre høyre fløy, men at argumentene dine gjør det.

Det er en vesetlig forskjell. Det handler om å skrive om sak, og ikke person.
    fra sidelinjen: du bedriver ren hersketeknikk

V

vredensgnag

Gjest
    totte skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Senilitetsobersten ville sikkert gremme seg dypt over at de får anstendig norsk tarifflønn, men men...
    Jeg vil tro at forslaget om dårligere soningsforhold for utlendinger følges opp av et forslag om dårligere arbeidsforhold også?
    Korrekt observert. Hans ønske er å lage en unntaksboble for utenlandske arbeidere som skal hentes inn for å løse en oppgave, helt fristilt fra det øvrige norske arbeidsmarkedet og betingelsene i dette.
    Det går selvsagt ikke, da det er i strid med norsk lovgivning, med EØS avtalen og med EU-regler som beskytter spanske arbeidere som arbeider i andre EU-land.

Alt den gode Hagen oppnår, dersom han gjennomfører sin dårlig gjennomtenkte plan, er å skape kaos. Klassisk Frp populisme, som vil skape et helvete for norske som bor eller arbeider i Spania, om man prøver å gjennomføre våset.

Følger han derimot mitt forslag om bruk av kinesere, så kommer han kun i konflikt med norsk lovgivning, og det er han vel kar om å løse. Vi får bare håpe at kineserne stiller opp og ikke bare hever lønn uten å gjøre en innsats.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Jeg foretrekker å angipe argumenter foran personer. Da slipper jeg å ta folk for noe de ikke står for...

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Feil klode.

Helt klart.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Jeg foretrekker å angipe argumenter foran personer. Da slipper jeg å ta folk for noe de ikke står for...
    La oss for diskusjonens skyld akseptere den påstanden:

totte tenker som så at hvis totte skriver at vinmonopol er et overgrep så er vel totte en slik person som mener at vinmonopol er et overgrep. Om du svarer at tottes påstand er feil (et angrep på tottes påstand) eller at totte tar feil (et nedrig, nedrig angrep på totte), så blir vel det mye av det samme?

Om totte var klok som tenkte dette, eller om tottes tanke var klok blir vel også hipp som happ?

Hva tenker man der du bor?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.414
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    totte skrev:
    Feil klode.

Helt klart.
    Definitivt.

Jeg har altid hatt lyst til å bruke ordet "bornert". Liksom litt schwung over det ordet. Det kan muligens passe inn her et sted..... 8)

mvh

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Et av verdens mange mysterier er at kanskje det av våre adjektiver som med rimelighet kan brukes om flest medmennesker er et av de minst brukte. Det må det gjøres noe med.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.414
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    totte skrev:
    Et av verdens mange mysterier er at kanskje det av våre adjektiver som med rimelighet kan brukes om flest medmennesker er et av de minst brukte. Det må det gjøres noe med.
    Gjør jo alt jeg bare makter, jeg!

mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    totte skrev:
    Marx var en flittig bruker… ;)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.414
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dr Dong skrev:
    Marx var en flittig bruker… ;)
    Marx var tysk. Fra Duden;

bor­niert

Wortart: Adjektiv

Gebrauch: abwertend

Häufigkeit:
    Rechtschreibung:

Worttrennung:
    bor|niert

Bedeutung:

engstirnig und zugleich in ärgerlicher Weise eingebildet und auf seinen Vorstellungen beharrend
    Innskrenket, innbilsk og retthaversk.

Joda, om mulig enda bedre på tysk.

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
    Cappuccino skrev:
    Det var DIN mening om det ja...
    For å sette det litt på spissen så finner jeg tanken på at halvgamle frp-ere som skal samle inn barnepiss både svært beskrivende og ganske så perverst, krenkende og uverdig. Noen ganger overgår de seg selv i pervertert tarvelighet.

V

vredensgnag

Gjest
    Velkommen til Sikkerhetsstaten - pass på, vær forsiktig, skikk deg. Piss her.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Cappuccino skrev:
    Et liberalistisk parti som går inn for så ekstremt sterke inngrep i privatlivets fred? Der døde liberalismen i FrP for godt, ser det ut for. Dette står i sterkt kontrast til det tankegodset de hevder å basere seg på, uansett hvor gode hensiktene er. Det er greit å være pragmatisk, men en ekte liberalist løper ikke fra grunntankene med så stor selvfølgelighet.

V

vredensgnag

Gjest
    baluba skrev:
    Cappuccino skrev:
    Et liberalistisk parti som går inn for så ekstremt sterke inngrep i privatlivets fred? Der døde liberalismen i FrP for godt, ser det ut for. Dette står i sterkt kontrast til det tankegodset de hevder å basere seg på, uansett hvor gode hensiktene er. Det er greit å være pragmatisk, men en ekte liberalist løper ikke fra grunntankene med så stor selvfølgelighet.
    Jeg har enda til gode å snakke med en eneste fremskrittsparti-tilhenger som er i stand til å forklare hvordan de kan være liberalister, i forhold til et utvalg av partiets hjertesaker som jeg velger å lufte for vedkommende, under samtalen. Dissonansen er på nivå med Øst-Tysklands forståelse av demokratibegrepet.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    vredensgnag skrev:
    baluba skrev:
    Cappuccino skrev:
    Jeg har enda til gode å snakke med en eneste fremskrittsparti-tilhenger som er i stand til å forklare hvordan de kan være liberalister, i forhold til et utvalg av partiets hjertesaker som jeg velger å lufte for vedkommende, under samtalen. Dissonansen er på nivå med Øst-Tysklands forståelse av demokratibegrepet.
    Er litt enig med deg.
    Tror det blir værre-
    Har forhåndsstemt frp.

http://www.litteraturhuset.no/program/2011/08/sammenbruddet.html

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du bryr deg ikke om å overføre, stryke og kumulere altså? For det er vel ikke mulig ved forhåndsstemming såvidt jeg kan huske. Som vanlig er det mulig jeg husker feil, men ved kommune og fylkestingsvalg har jeg foretrukket å gjøre det på dagen av den årsaken. Stiller som oftest med ganske modifiserte lister, og har strengt tatt stemt på alle partier sett bort fra KrF og Senterpartiet (+ Demokratene etc).

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    baluba skrev:
    Du bryr deg ikke om å overføre, stryke og kumulere altså? For det er vel ikke mulig ved forhåndsstemming såvidt jeg kan huske. Som vanlig er det mulig jeg husker feil, men ved kommune og fylkestingsvalg har jeg foretrukket å gjøre det på dagen av den årsaken. Stiller som oftest med ganske modifiserte lister, og har strengt tatt stemt på alle partier sett bort fra KrF og Senterpartiet (+ Demokratene etc).
    Tenkte på det, men ga faen. Har vel mer eller mindre begynt å gi faen i det meste.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tor Nado skrev:
    baluba skrev:
    Tenkte på det, men ga faen. Har vel mer eller mindre begynt å gi faen i det meste.
    ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tor Nado skrev:
    tsk. Klipp håret og få deg en jobb. Slå fra deg drømmen om en brukt vinkelsofa i velur. Fremtiden kaller! :)

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Gjestemedlem skrev:
    Tor Nado skrev:
    tsk. Klipp håret og få deg en jobb. Slå fra deg drømmen om en brukt vinkelsofa i velur. Fremtiden kaller! :)
    Håret forsvinner av seg selv, har jobb og skinnsofaen min brukes til oppbevaring av truser, sokker og T-skjorter.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.342
    Torget vurderinger
    1
    Ole I skrev:
    En fornuftig alkoholpolitikk har ikke nødvendigvis noen sammenheng med hva du personlig mener er fornuftig gangavstand til ditt nærmeste Vinmonopol. Det er mange hensyn som skal ivaretaes.

Leste du den linken om alkoholforbruk og relaterte helseproblemer i Frankrike?

Mener du at folk drikker mindre her i landet pga av avgiftene? Selv den mest fattig alkis tyller i seg den han trenger uansett og har han ikke råd til den fineste cognac tyr han til rødsprit eller tresprit. Alkoholavgiftene har ingenting med alkoholpolitikk (hva er nå det?) å gjøre, men inntekter til statskassa. Det faktum at 50% av alkoholomstningen er svart viser vel at dersom avgiftene hadde vært fjernet hadde inntektene til staten hold seg. Men å gjøre noe positivt for folk, særlig de som lever i den dypeste fornedrelse, er noe byråkrater og politikere ikke liker fordi det ikke gir den samme følelsen av makt som upopulære avgjørelser gir.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.893
    Torget vurderinger
    1
    Ja, i gjennomsnitt drikk folk mindre her i landet grunna dei høge prisane. Om du liker det eller ikkje.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.177
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    Ole I skrev:
    En fornuftig alkoholpolitikk har ikke nødvendigvis noen sammenheng med hva du personlig mener er fornuftig gangavstand til ditt nærmeste Vinmonopol. Det er mange hensyn som skal ivaretaes.

Mener du at folk drikker mindre her i landet pga av avgiftene? Selv den mest fattig alkis tyller i seg den han trenger uansett og har han ikke råd til den fineste cognac tyr han til rødsprit eller tresprit. Alkoholavgiftene har ingenting med alkoholpolitikk (hva er nå det?) å gjøre, men inntekter til statskassa. Det faktum at 50% av alkoholomstningen er svart viser vel at dersom avgiftene hadde vært fjernet hadde inntektene til staten hold seg. Men å gjøre noe positivt for folk, særlig de som lever i den dypeste fornedrelse, er noe byråkrater og politikere ikke liker fordi det ikke gir den samme følelsen av makt som upopulære avgjørelser gir.
    Dokumenter at 50% av omsetningen er svart. Ellers blir bare et nytt populist-argument som blir brukt fordi det "passer".

Ellers har akkurat dette ingenting med debatten om FRP.-skandaler å gjøre. Men ser at Frepperne har kuppet debatten, for å diskutere noe de syns er umåtelig viktig.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    lars_erik skrev:
    Voff skrev:
    Ole I skrev:

Dokumenter at 50% av omsetningen er svart. Ellers blir bare et nytt populist-argument som blir brukt fordi det "passer".

Ellers har akkurat dette ingenting med debatten om FRP.-skandaler å gjøre. Men ser at Frepperne har kuppet debatten, for å diskutere noe de syns er umåtelig viktig.
    Ja du kupper jo aldri noen debatt for å diskutere noe du syns er umåtelig viktig..........

G

Gjestemedlem

Gjest
    lars_erik skrev:
    Voff skrev:
    Ole I skrev:

Et land eller en bys alkoholpolitikk og eventuelt påtvungne lukketider er en lakmustest på hvordan myndighetene ser på sine innbyggere. Som frie selvstendige mennesker eller noen som må gjetes, gjerdes inn og beskyttes mot seg selv.

Behandler man folk som sauer får man ett av to resultater. Enten blir de sure på deg eller så begynner de å bræke.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.177
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Kan være sin sak, men har ingenting med FRP-skandaler å gjøre, som er det denne tråden handler om.

Er forøvrig totalt uenig med deg, men det kan man diskutere i en annen tråd.

G

Gjestemedlem

Gjest
    lars_erik skrev:
    ^Kan være sin sak, men har ingenting med FRP-skandaler å gjøre, som er det denne tråden handler om.

Er forøvrig totalt uenig med deg, men det kan man diskutere i en annen tråd.
    Ja og nei... For Frps alkoholpolitikk har jo i innlegg her blitt fremhevet som en slags skandale, mens det faktisk er en av de få virkelig ærverdige og gode sakene partiet har å vise til, og en av de viktigste ved siden av motstanden mot Stasidirektivet.

Det er nok av reelle saker å ta dem på hvis man vil, og det er ikke nødvendig å gå på trynet inn i famlende formyndersosialisme for å oppnå dette heller.

O

Ole I

Gjest
    Voff skrev:
    Men å gjøre noe positivt for folk, særlig de som lever i den dypeste fornedrelse, er noe byråkrater og politikere ikke liker fordi det ikke gir den samme følelsen av makt som upopulære avgjørelser gir.
    De som lever i dypeste fornedrelse har neppe behov for (enda) mere alkohol, enda billigere.....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ole I skrev:
    Voff skrev:
    Men å gjøre noe positivt for folk, særlig de som lever i den dypeste fornedrelse, er noe byråkrater og politikere ikke liker fordi det ikke gir den samme følelsen av makt som upopulære avgjørelser gir.
    De som lever i dypeste fornedrelse har neppe behov for (enda) mere alkohol, enda billigere.....

Helt sikkert ikke. Men det er heller ingen god mal for hvordan vi skal behandle alle de friske og oppegående menneskene i landet. Å behandle dem som om de var alkiser og uteliggere som må vernes mot sine egne valg er en skam for et moderne liberalt samfunn.

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    lars_erik skrev:
    Voff skrev:
    Ole I skrev:

Et land eller en bys alkoholpolitikk og eventuelt påtvungne lukketider er en lakmustest på hvordan myndighetene ser på sine innbyggere. Som frie selvstendige mennesker eller noen som må gjetes, gjerdes inn og beskyttes mot seg selv.

Behandler man folk som sauer får man ett av to resultater. Enten blir de sure på deg eller så begynner de å bræke.
    Med frihet kommer plikter. Et hjørnestein innenfor liberalismen er at din frihet ikke skal gå utover andres folks frihet.

Alkoholens funksjon på kroppen gjør en dårligere i stand til å oppfylle sine plikter. Friheten til å drikke ubegrenset til alle tider av døgnet går utover andre folks frihet, friheter som å bevege seg trygt langs gatene, frihet til oppholde seg trygt i hjemmet, friheten i fred og orden i omgivelsene, frihet til å ferdes på trygge veier uten fyllekjørere, osv.

Mange folk endrer personlighet under alkoholpåvirkning og/eller mister sine mentale sperrer noe som gjør dem ute av stand til å oppfylle sine plikter.

For å skape en balanse mellom din frihet og andre sin frihet har man inngått et kompromiss med åpningstider og alkoholpriser.

O

Ole I

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Helt sikkert ikke. Men det er heller ingen god mal for hvordan vi skal behandle alle de friske og oppegående menneskene i landet. Å behandle dem som om de var alkiser og uteliggere som må vernes mot sine egne valg er en skam for et moderne liberalt samfunn.
    Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din. Jeg føler meg verken som uteligger eller alkis selv om jeg må oppsøke et vinomopolutslag for å kjøpe meg et flaske rødvin eller cognac.
    Ei heller føler jeg meg som alkis eller uteligger selv om jeg må huske å kjøpe grillølet før kl 18.
    Eller at jeg må huske å skaffe meg enda en GT i baren før kl 02.

Valgene er mine; de tre jeg nettopp har beskrevet; det kan ikke være så vanskelig for folk flest dette her.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn