Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Ole I skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det fører også til økt livsglede for mange mennesker, kos, hygge, vennskapelig samvær og er i det store og hele en mye mer positiv faktor enn en negativ en.
    Men vi vel ikke ha øl&vin tilgjengelig i hver eneste kiosk, bensinstasjon og daglivare?
    De aller fleste klarer å skaffe seg sitt høyt skattede (!) fluidum med dagens utsalgssteder og/eller Vinmoopolets nettbutikk.
    Nei, vi må ikke. Men det er heller ingen grunn til å gjøre det så vanskelig, komplisert og utrivelig som mulig for folk å handle. Det er da mye bedre å kunne tusle innom 7-11 og kjøpe en flaske vin en kveld hvis man finner ut at man har lyst på det eller får uventet besøk eller noe slikt.

Det er jo slik det er i det meste av den siviliserte verden, og det fungerer jo helt utmerket. Det er ingen grunn til at nordmenn skal være så mye mer umyndige og uansvarlige at de ikke makter å håndtere en slik normalsituasjon.

Vi har latt pietister, juvente og formyndersosialister få dominere og sette premissene for denne debatten alt for lenger. Nordmenn er blitt bløte og ryggradsløse som følge.
    Hvorfor skal alkohol tilbys i alle forretninger som eksisterer? Alkohol ødelegger livet til mange mennesker, spesielt pårørende. Hvorfor skal disse bli minnet på alkohol hele tiden? Skal ikke disse menneskene også ha et fristed også? Hvor vanskelig er det egentlig å oppsøke dagligvarebutikken for å kjøpe øl? Hvor vanskelig er det å oppsøke vinmonopolet? Vinmonopolet tilbyr kvalitestvarer til utrolig gode priser, og har en enorm kunnskap om faget.

At det fungerer utmerket i resten av verden er ganske enkelt ikke sant. Alkoholproblemene er store i land som f.eks. Frankrike som du forherliger. Tilfeller av skrumplever og andre alkoholskader der er vesentlig høyere der enn f.eks i Norge.

N

Nifelheim

Gjest
    Slubbert skrev:
    Nifelheim skrev:
    Når vi snakker om hva som er mest skremmende... Det mest skremmende er vel strengt tatt at enkelte må ha alkohol for å være frie mennesker.
    Det mest skremmende er vel strengt tatt at du mener du kan bestemme hva som avgjør om folk er frie mennesker eller ikke.
    Nå får du slutte å telegne meg meninger jeg ikke har.

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nifelheim skrev:
    Når vi snakker om hva som er mest skremmende... Det mest skremmende er vel strengt tatt at enkelte må ha alkohol for å være frie mennesker.
    Ja hvis noen hadde tatt fra meg muligheten til å drikke en Nøgne Ø, nyte en Veuve Clicquot, eller kose meg med en Highland Park, ja så hadde jeg sett på meg som et ufritt menneske og sett på dem som forbød meg dette som overgripere og maktmisbrukere, forkastet deres legitimitet og gjort alt jeg kunne for å ødelegge deres mulighet til å øve innflytelse over andre mennesker igjen.

Forstår man ikke dette prinsippet så har man ikke forstått verdien av frihet.

Da kan man like gjerne stemme sosialistisk eller kristenkonservativt. :-\
    Ingen her som har ønsket å frata deg muligheten til å nyte noe av det du skriver.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Hvorfor skal alkohol tilbys i alle forretninger som eksisterer? Alkohol ødelegger livet til mange mennesker, spesielt pårørende. Hvorfor skal disse bli minnet på alkohol hele tiden? Skal ikke disse menneskene også ha et fristed også? Hvor vanskelig er det egentlig å oppsøke dagligvarebutikken for å kjøpe øl? Hvor vanskelig er det å oppsøke vinmonopolet? Vinmonopolet tilbyr kvalitestvarer til utrolig gode priser, og har en enorm kunnskap om faget.

At det fungerer utmerket i resten av verden er ganske enkelt ikke sant. Alkoholproblemene er store i land som f.eks. Frankrike som du forherliger. Tilfeller av skrumplever og andre alkoholskader der er vesentlig høyere der enn f.eks i Norge.
    Hvorfor ikke opprette et statlig kjøttmonopol. Hvorfor skal på død og liv alle dagligvarebutikker selge rødt kjøtt når vi vet hvor mange som dør av hjerte- og karsykdommer i Norge hvert år. Hvorfor skal vi friste folk hver eneste gang de går i butikken? Hvorfor ikke et sjokolademonopol der man kan handle med kuponger fra sosialdepartementet. Hvor vanskelig er det å dra til pølsemonopolet.. vi vet jo hvor mange som sliter med overvekt og helseproblemer relatert til dette. Lisensierte slaktere kan jo tilby kvalitetsvarer til utrolig gode priser, og har en enorm kunnskap om faget. (Og nei det er ikke usaklige sammenligninger, for hjerte- og karsykdommer og andre kostholdsrelaterte sykdommer dreper mange flere mennesker enn rusmidler i Norge)

Hvor vanskelig er det?

Eller sagt på en annen måte.. hvor vanskelig skal vi gjøre det for folk.

V

vredensgnag

Gjest
    Slubbert skrev:
    Ole I skrev:
    Hvis du ikke ser forskjell på en gjennomtenkt alkoholpolitikk og direkte undertrykkelse så har du et problem.
    Joda, jeg ser forskjell (selv om jeg bestrider ordet "gjennomtenkt"), og jeg skrev vitterligen "myk totalitarisme". Gaddaffi & co. kjører hard totalitarisme. Det som er paradoksalt er at de som ivrer mest for myk totalitarisme ofte er de samme som er svært ivrige i sin bruk av ordet "frigjøring", enten de snakker om homser, "arbeiderklassen" eller "undertrykte minoriteter".

"Fri til å være som jeg vil", er vel det de mener.
    Rent formelt kjører Gaddafi selektiv totalitarisme - de som tilhører hans stamme kan/kunne gjøre som de vil, de som tilhører fiendestammer i Libya er underlagt strenge restriksjoner, og slik har det vært i 42 år.

Vi har avarter i alle samfunn, med tanke på in-stamme, utstamme.

Under forbudstiden var det mange myndighetsrepresentanter som hadde grei tilgang til alkohol, og det var naturligvis unntak for altervin.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Nifelheim skrev:
    Ja hvis noen hadde tatt fra meg muligheten til å drikke en Nøgne Ø, nyte en Veuve Clicquot, eller kose meg med en Highland Park, ja så hadde jeg sett på meg som et ufritt menneske og sett på dem som forbød meg dette som overgripere og maktmisbrukere, forkastet deres legitimitet og gjort alt jeg kunne for å ødelegge deres mulighet til å øve innflytelse over andre mennesker igjen.

Ingen her som har ønsket å frata deg muligheten til å nyte noe av det du skriver.

Nei, men du finner det tydeligvis skremmende at jeg ser på muligheten til å nyte dem som frihet. Og det forteller meg mye.

O

Ole I

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Hvorfor ikke opprette et statlig kjøttmonopol. Hvorfor skal på død og liv alle dagligvarebutikker selge rødt kjøtt når vi vet hvor mange som dør av hjerte- og karsykdommer i Norge hvert år. Hvorfor skal vi friste folk hver eneste gang de går i butikken? Hvorfor ikke et sjokolademonopol der man kan handle med kuponger fra sosialdepartementet. Hvor vanskelig er det å dra til pølsemonopolet.. vi vet jo hvor mange som sliter med overvekt og helseproblemer relatert til dette. Lisensierte slaktere kan jo tilby kvalitetsvarer til utrolig gode priser, og har en enorm kunnskap om faget. (Og nei det er ikke usaklige sammenligninger, for hjerte- og karsykdommer og andre kostholdsrelaterte sykdommer dreper mange flere mennesker enn rusmidler i Norge)

Hvor vanskelig er det?

Igjen så blandes en fornuftig alkoholpolitikk inn med helt andre produkter. Hvis du helt seriøst mener at man kan sammenligne mulige skadevirkninger av slike varer med skadevirkninger av alkohol/tobakk, så sliter du.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Nifelheim skrev:
    Hvorfor skal alkohol tilbys i alle forretninger som eksisterer?

(...)

Hvor vanskelig er det egentlig å oppsøke dagligvarebutikken for å kjøpe øl? Hvor vanskelig er det å oppsøke vinmonopolet? Vinmonopolet tilbyr kvalitestvarer til utrolig gode priser, og har en enorm kunnskap om faget.

Du kan jo prøve å bestemme deg.

På den ene siden vil du ha en restriktiv alkoholpolitikk fordi den vanskeligere tilgangen fører til at det handles mindre, hvilket nok er riktig. Jeg har av og til kommet i butikken etter kl 20:00, glemt hvor tidlig polet stenger, glemt at det er dagen før helligdag eller valg etc. Har man da ikke kjeller (men det har man jo ;D) så blir det mindre drikking.

På den andre siden så hevder du at den kronglete tilgangen ikke medfører særlig ulempe for de handlende, for det er jo så lett å komme seg på polet etc.

Så, hvordan er det egentlig? Er det bare fyllekjørere, skrumpleverutsatte og de som sloss i fylla som kjøper mindre børst med redusert tilgjengelighet?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Det er litt rart å bli båssatt sammen med Gadaffi, bare fordi man er mot alkoholsalg på bensinstasjoner, men der er vel vanlig retorikk fra ytre høyre.

Og så var det individets rettigheter til å mene noe?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ole I skrev:
    Igjen så blandes en fornuftig alkoholpolitikk inn med helt andre produkter. Hvis du helt seriøst mener at man kan sammenligne mulige skadevirkninger på slike varer med alkohol/tobakk, så sliter du.
    Alkoholpolitikken er ikke fornuftig, den er unødvendig formynderisk og nedverdigende.

Tenk om man hadde prøvd å innføre det norske regimet i Frankrike og nektet folk å kjøpe vin på butikken, og henvist dem til et par statlige utsalg med ytterst begrenset åpningstid.

De hadde med rette kjørt over vedkommende med en traktor.

De ville aldri funnet seg i å bli behandlet på en slik måte av sine politikere. Aldri. De har en viss stolthet og uavhengighet som vi totalt mangler.

Men nordmenn er et pietistisk og duknakket folk, som lydig finner seg i å bli behandlet slik. Vi er befolket av mennesker uten integritet og stolthet og som er fornøyd med å se på seg selv som klienter og umyndiggjorte barn som må styres og beskyttes mot seg selv.

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nifelheim skrev:

Hvor vanskelig er det?

Mat trenger man for å overleve. Alkohol trenger man ikke.

Kjøttmonopol er et konstruert sammenlikning uten hold i virkelighet. En sykdom kan sjeldent spores tilbake til kun kostholdet. Flere faktorer spiller som oftest inn. Allergier, stress, gener, mangel på bevegelse for å nevne noe. Sammenlikningen er ikke reell.

Vinmonopolet kom på plass av historiske årsaker. Og vinmonopolet fungerer godt. At du må planlegge litt bedre dine innkjøp er noe du lett kan gjøre.

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nifelheim skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Nifelheim skrev:

Nei, men du finner det tydeligvis skremmende at jeg ser på muligheten til å nyte dem som frihet. Og det forteller meg mye.
    nå misforstår du med vilje.

O

Ole I

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Alkoholpolitikken er ikke fornuftig, den er unødvendig formynderisk og nedverdigende.

Tenk om man hadde prøvd å innføre det norske regimet i Frankrike og nektet folk å kjøpe vin på butikken, og henvist dem til et par statlige utsalg med ytterst begrenset åpningstid.

De hadde med rette kjørt over vedkommende med en traktor.

De ville aldri funnet seg i å bli behandlet på en slik måte av sine politikere. Aldri. De har en viss stolthet og uavhengighet som vi totalt mangler.

Men nordmenn er et pietistisk og duknakket folk, som lydig finner seg i å bli behandlet slik. Vi er befolket av mennesker uten integritet og stolthet og som er fornøyd med å se på seg selv som klienter og umyndiggjorte barn som må styres og beskyttes mot seg selv.
    Du får lese deg opp på franskmenns alkoholkonsum og ditto nasjonale helseproblemer.
    Du kan begynne med denne:
    http://www.irdes.fr/EspaceAnglais/Publications/IrdesPublications/QES129.pdf

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Javel, så hva mente du egentlig med denne setningen da?

Det mest skremmende er vel strengt tatt at enkelte må ha alkohol for å være frie mennesker.
    Var det en insinuasjon på at jeg er en alkoholiker (og dermed nesten per definisjon umyndig) fordi jeg ser på tilgangen på vin, øl og brennevin som en viktig frihet og en livsberikelse?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Heri ligger vel også problemet. Forbud, tvang og restriksjoner på alt man ikke trenger for å overleve. Ting som kun er til glede, berikelse og som gjør livet til mer enn arbeid og nytte, og som gjør oss til mer enn viljeløse tannhjul i det store samfunnsmaskineriet.

Kjøttmonopol er et konstruert sammenlikning uten hold i virkelighet. En sykdom kan sjeldent spores tilbake til kun kostholdet. Flere faktorer spiller som oftest inn. Allergier, stress, gener, mangel på bevegelse for å nevne noe. Sammenlikningen er ikke reell.
    Ja det er heldigvis konstruert, men man kan bruke akkurat de samme argumentene som med vinmonopolet. Man trenger ikke kjøtt for å overleve, vi kan utmerket godt klare oss med et annet og sunnere kosthold. Med stor helsemessig effekt, men som også vil gå ut over livsgleden til mange selv om det redder mange fra en tidlig død..

Rasjonering av slike varer er forøvrig ikke ukjent for oss i Norge heller. Det hele handler kun om politisk vilje og hvor langt man kan strekke folks underdanighet.

Vinmonopolet kom på plass av historiske årsaker. Og vinmonopolet fungerer godt. At du må planlegge litt bedre dine innkjøp er noe du lett kan gjøre.
    Det fungerer på et vis og har både positive og negative effekter. Godt utvalg, greie priser på de dyreste varene. Men dårlig tilgjengelighet, elendige åpningstider, ekstrempriser på "billigsegmentet" og ikke minst at det medfører forbud mot omsetning i vanlige butikker. Behold gjerne polet som en faghandel, men la samtidig alle andre som vil selge varene også.

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nifelheim skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Javel, så hva mente du egentlig med denne setningen da?

Det mest skremmende er vel strengt tatt at enkelte må ha alkohol for å være frie mennesker.
    Var det en insinuasjon på at jeg er en alkoholiker (og dermed nesten per definisjon umyndig) fordi jeg ser på tilgangen på vin, øl og brennevin som en viktig frihet og en livsberikelse?
    Det jeg mente var at enkelte må ha alkohol for å føle seg fri.

Nei, det var ingen insinuasjon. Når jeg leser det i etterkant så kan det tolkes sånn. Det var ikke min intensjon.
    Alkoholikere er per definisjon ikke frie mennesker, da folk som lider av avhenighet ganske enkelt ikke er frie.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.685
    Torget vurderinger
    0
    Vinmonopolet er en genial oppfinnelse. Jeg kjøper 100% begrunnelser om at redusert tilgjengelighet reduserer forbruket. Det samme gjelder høy pris. Nå bor også de fleste nordmenn i "Taigabeltet" og det er i fagmiljøer ( rus/avhengighet/behandling ) for lenge siden fastslått at folk som bor her oppe på "toppen av jorda" har problemer med å drikke på en fornuftig måte. Finland, Russland, Grønnland, Canada, Indianere i USA og nordmenn har en egen evne til å drikke alt for mye ( mer enn det de tåler ) og alt for ofte!

Dette er en begrensning jeg fint kan leve med så lenge det har en positiv innvirkning på livet til de som sliter med alkohol og de som ligger i faregruppen. Det kalles noe så banalt som "solidaritet".

Dessuten betyr systemet med vinmonopol at absolutt alle i hele landet har en enkel tilgang på vin og brennevin av høy kvalitet. Vi har i diverse tråder diskutert ost og andre delikatesser og konklusjonen må vel være at i visse deler av Oslo kan man om man er heldig finne spesialbutikker som fører det ypperste av det ypperste. En og annen "brukbar" butikk kan man kanskje finne i Bergen og Trondheim også, men ikke mange! Når det gjelder alkoholholdig drikke er dette mye mer demokratisk organisert ved at absolutt alle i landet har rimelig grei tilgang til både billig(??) brennevin, samtidig som vi som er kvalitetsbevisste har et utvalg man må til de store byer i Europa for å finne maken.

Jeg har et sterkt behov for å kunne velge noe annet enn Rimi Rød/hvit/rose/vodka/cognac/whisky! Jeg drikker ikke primært for å bli full og derfor ønsker jeg å fokusere på kvalitet. Rimi/REMA vil ha så liten omsetning av Malt Whisky til Kr. 1000,- og derover at de ikke kommer til å selge slikt. Og hvor skal jeg da få mitt eksklusive brennevin og vinflakser til 2-300 kroner? Med vår lille befolkning og spredte bosetning vil det nok ikke være rom for fler enn et par slike spesialbutikker som selvsagt blir liggende i Oslo!

Nei Vinmonopolet må vi faktisk beholde! 8)

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nifelheim skrev:
    Heri ligger vel også problemet. Forbud, tvang og restriksjoner på alt man ikke trenger for å overleve. Ting som kun er til glede, berikelse og som gjør livet til mer enn arbeid og nytte, og som gjør oss til mer enn viljeløse tannhjul i det store samfunnsmaskineriet.

Ja det er heldigvis konstruert, men man kan bruke akkurat de samme argumentene som med vinmonopolet. Man trenger ikke kjøtt for å overleve, vi kan utmerket godt klare oss med et annet og sunnere kosthold. Med stor helsemessig effekt, men som også vil gå ut over livsgleden til mange selv om det redder mange fra en tidlig død..

Rasjonering av slike varer er forøvrig ikke ukjent for oss i Norge heller. Det hele handler kun om politisk vilje og hvor langt man kan strekke folks underdanighet.

Det fungerer på et vis og har både positive og negative effekter. Godt utvalg, greie priser på de dyreste varene. Men dårlig tilgjengelighet, elendige åpningstider, ekstrempriser på "billigsegmentet" og ikke minst at det medfører forbud mot omsetning i vanlige butikker. Behold gjerne polet som en faghandel, men la samtidig alle andre som vil selge varene også.
    maset ditt om underdanighet er ganske enkelt ikke annet enn vås.

" Ting som kun er til glede, berikelse og som gjør livet til mer"
    Hadde alkohol bare vært dette så... For majoriteten er nok dette sant om alkohol, men for et stort mindretall er alkohol synonymt med elendighet. Som eksempel kan jeg nevne at at puls i år 2002 meldte at 200.000 barn gruer seg til jul grunnet alkoholforbruk. Andre eksempel er pårørende til alkoholikere, alkoholikere selv, pårørende til personer utsatt for fyllekjørere. listen blir lang.

"Ekstrempriser" på billigvarer kommer ikke som følge av vinmonopol, men avgiftspolitikk. Stokk kortene riktig. Vinmonopolet som faghandel vil ikke lenger eksistere om man åpner for andre detaljhandlere. Du får ikke pose og sekk. God service, hyggelige priser, men litt begrenset tilgjengelighet kontra dårlig service, dårligere priser og stor tilgjengelig. Jeg holdt på å si at du fikk velge, men det får du ikke. Personlig foretrekker jeg førstnevnte. Alle småbyer har snart hvert sitt vinmonopol så tilgjengeligheten er ikke dårlig.

V

vredensgnag

Gjest
    Hadde Frp ryddet opp i sitt rotete program, og virkelig representert folkemeningen og folkedypet, og ikke en mengde overordnede interesser som er ute etter økonomisk makt i forhold til en fristende statskasse, så ville partiet hatt 40% oppslutning i Norge.

Den umyndiggjøringen som norsk forvaltning er tuftet på er overmoden for utbytting, og en velgermasse som blir møtt med fornuftige appeller ville tatt imot med åpne hender. Men Frp rører budskapet ihop så man ikke ser disse konturene. Venstre er det eneste partiet som faktisk propagerer for at folk er i stand til å selv foreta valg av produkter og tilbud som voksne, og ikke som myndighetenes foretrukne småbarn som trenger veiledning og bistand i alt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Nei Vinmonopolet må vi faktisk beholde! 8)
    Vi kan jo beholde det som en fagkjede med de samme betingelsene uten at det er et monopol. Polet selger jo også øl, og det gjør man i butikken også. Selv om det er et unødvendig og toskete skille mellom prosentinnhold. Det samme kan gjøres med vin og brennevin. En fri konkurranse mellom det statlige foretaket og vanlige private aktører som butikker, kiosker, puber, bensinstasjoner, pølseboder og pizzabringere.

Da får vi det beste av begge verdener. Vinmonopolet skal jo uansett ikke drives som et overskuddsforetak, så så økt konkurranse har jo ingen ting å si for driften.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nifelheim skrev:
    "Ekstrempriser" på billigvarer kommer ikke som følge av vinmonopol, men avgiftspolitikk. Stokk kortene riktig. Vinmonopolet som faghandel vil ikke lenger eksistere om man åpner for andre detaljhandlere. Du får ikke pose og sekk. God service, hyggelige priser, men litt begrenset tilgjengelighet kontra dårlig service, dårligere priser og stor tilgjengelig. Jeg holdt på å si at du fikk velge, men det får du ikke. Personlig foretrekker jeg førstnevnte. Alle småbyer har snart hvert sitt vinmonopol så tilgjengeligheten er ikke dårlig.
    Afgiftspolitikken og monopolet henger sammen og er to sider av samme sak. Som nevnt i forrige post så skal jo ikke polet drives for å skaffe overskudd av selve driften, så det er fullt mulig å få i pose og sekk ved å åpne for kommersiell konkurranse og bedre tilgang for Norges befolkning. Vi kan beholde polet som en fagkjede, og kjøpe vin på Rema.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Hadde Frp ryddet opp i sitt rotete program, og virkelig representert folkemeningen og folkedypet, og ikke en mengde overordnede interesser som er ute etter økonomisk makt i forhold til en fristende statskasse, så ville partet hatt 40% oppslutning i Norge.

Den umyndiggjøringen som norsk forvaltning er tuftet på er overmoden for utbytting, og en velgermasse som blir møtt med fornuftige appeller ville tatt imot med åpne hender. Men Frp rører budskapet ihop så man ikke ser disse konturene. Venstre er det eneste partiet som faktisk propagerer for at folk er i stand til å selv foreta valg av produkter og tilbud som voksne, og ikke som myndighetenes foretrukne småbarn som trenger veiledning og bistand i alt.
    Ja det er en god oppsummering.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Ja, Vinmonopolet bør skifte navn til Norvin, og monopolet bør naturligvis oppheves.

V

vredensgnag

Gjest
    Gylden anledning for Carl I Hagens kommandoarbeidforslag.

Kina allierte seg med Gaddafi, og har investert tungt i Libya. Det står 35.000 flittige kinesiske arbeidsmaur i landet, og disse har usikre fremtidsutsikter nå som oppdragsgiveren er på utfart.

Hagen kan behendig få disse overflyttet til Norge. De er bl.a. meget kyndige når det gjelder bygging av jernbane (som var en av hovedoppgavene kineserne ønsket å fullføre i Libya). Her har de mange anledninger til å vise sine kunster, og kinesere har hogd jernbanespor gjennom høye fjellpass i over 150 år.

Så jeg foreslår at Hagen tar muligheten som byr seg her - siden han har gjort dette til tema i Kommunevalget.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Gylden anledning for Carl I Hagens kommandoarbeidforslag.

Kina allierte seg med Gaddafi, og har investert tungt i Libya. Det står 35.000 flittige kinesiske arbeidsmaur i landet, og disse har usikre fremtidsutsikter nå som oppdragsgiveren er på utfart.

Hagen kan behendig få disse overflyttet til Norge. De er bl.a. meget kyndige når det gjelder bygging av jernbane (som var en av hovedoppgavene kineserne ønsket å fullføre i Libya). Her har de mange anledninger til å vise sine kunster, og kinesere har hogd jernbanespor gjennom høye fjellpass i over 150 år.

Så jeg foreslår at Hagen tar muligheten som byr seg her - siden han har gjort dette til tema i Kommunevalget.
    Som en kuriositet kan det jo nevnes at vi i Bergen allerede gjør dette. Vi importerer spesiell arbeidskraft fra fattige lavkostland i østen til infrastrukturutbygging. :)

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4106212.ece

http://www.bt.no/sprek/--De-er-bygget-for-Stoltzekleiven-2492098.html

Senilitetsobersten ville sikkert gremme seg dypt over at de får anstendig norsk tarifflønn, men men...

S

Slubbert

Gjest
    Gjest skrev:
    Det er litt rart å bli båssatt sammen med Gadaffi, bare fordi man er mot alkoholsalg på bensinstasjoner, men der er vel vanlig retorikk fra ytre høyre.

Vanlig retorikk fra ytre høyre? Rart at én som "har lest hundrevis av hyllemetre med faglitteratur" ikke har flere knagger å henge folk på. Jeg som er innvandringspositiv, stadig kritiserer rop på strengere straffer, er mot NATO-medlemskap og Afganistankrig og alt. NRKs valgomat mente jo jeg burde stemme Rødt (de lå prosentvis likt med FrP, må medgis)...

Dessuten har jeg jo påpekt distinksjonen; at Gaddaffi og co er "harde totalitarister" mens du og forbudsheiagjengen er "myke totalitarister". Selv om man av og til kan begynne å lure litt...

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Senilitetsobersten ville sikkert gremme seg dypt over at de får anstendig norsk tarifflønn, men men...
    Jeg vil tro at forslaget om dårligere soningsforhold for utlendinger følges opp av et forslag om dårligere arbeidsforhold også?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Slubbert skrev:
    Gjest skrev:

Vanlig retorikk fra ytre høyre? Rart at én som "har lest hundrevis av hyllemetre med faglitteratur" ikke har flere knagger å henge folk på. Jeg som er innvandringspositiv, stadig kritiserer rop på strengere straffer, er mot NATO-medlemskap og Afganistankrig og alt. NRKs valgomat mente jo jeg burde stemme Rødt (de lå prosentvis likt med FrP, må medgis)...

Dessuten har jeg jo påpekt distinksjonen; at Gaddaffi og co er "harde totalitarister" mens du og forbudsheiagjengen er "myke totalitarister". Selv om man av og til kan begynne å lure litt...
    Rart hvor mye du vet om meg. Kjenner du meg?

jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver om meg. Er ikke det underlig?

S

Slubbert

Gjest
    ^ Veldig underlig, du får påpeke hvor du føler deg misforstått (og hvorfor).

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Gidder ikke. Jeg lar deg dikte fritt, og leve videre i dine fordommer, helt til du venner deg av å tro så mye om andre folk.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Gidder ikke. Jeg lar deg dikte fritt, og leve videre i dine fordommer, helt til du venner deg av å tro så mye om andre folk.
    Det eneste Slubberten skriver om deg er vel at du har lest mye faglitteratur, hvilket jeg har inntrykk av at er et sitat fra ...deg?

Så hvor ligger diktet begravet? Dette var veldig underlig, litt sånn feil klode.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjest skrev:
    Jeg vil tro de fleste husker de berømte hyllemetrene med faglitteratur. Er det ikke riktig altså?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    totte skrev:
    Gjest skrev:
    Det eneste Slubberten skriver om deg er vel at du har lest mye faglitteratur, hvilket jeg har inntrykk av at er et sitat fra ...deg?

Så hvor ligger diktet begravet? Dette var veldig underlig, litt sånn feil klode.
    Det ligger begravet i svar som er gitt før i tida. Han har jo bl.a harselert over at jeg har lest mye fag, og prøvd å få det til å virke usannsynlig.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjest skrev:
    totte skrev:
    Gjest skrev:

Det ligger begravet i svar som er gitt før i tida. Han har jo bl.a harselert over at jeg har lest mye fag, og prøvd å få det til å virke usannsynlig.
    Slemme Slubbert! ;D

S

Slubbert

Gjest
    Pussig for en mammuttråd som kun er basert på å "ta" folk for deres mer eller mindre heldige utspill, at trådstarter virker så forurettet når det harseleres litt med hans egne.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Du kan gjerne harselere med utspillene, det er ikke det dette handler om.

Det er den vanlige metoden med å sette folk i bås. Jeg ble nettopp satt i bås med Gadaffi, f.eks. Lurer på hvem som er intressert i å lese slikt.

Hvem skriver du for, Slubbert? Deg selv? Har du et ønske om å sverte andre?

Gå heller til psykolog!

O

Ole I

Gjest
    Slubbert skrev:
    .... mens du og forbudsheiagjengen er "myke totalitarister". Selv om man av og til kan begynne å lure litt...
    Ble jeg også satt i en bås her?

"Forbudsheiagjeng" - hmm. Jeg er ganske så liberal og ønsker en fornuftig alkoholpolitikk.
    Det er vel en vesentlig forskjell på å være tilhenger av en slik politikk og det å være medlem av en "forbudsheiagjeng".
    Pussig at enkelte ikke klarer å se ting mere enn i sort/hvitt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ole I skrev:
    Slubbert skrev:
    .... mens du og forbudsheiagjengen er "myke totalitarister". Selv om man av og til kan begynne å lure litt...
    Ble jeg også satt i en bås her?

"Forbudsheiagjeng" - hmm. Jeg er ganske så liberal og ønsker en fornuftig alkoholpolitikk.
    Det er vel en vesentlig forskjell på å være tilhenger av en slik politikk og det å være medlem av en "forbudsheiagjeng".
    Pussig at enkelte ikke klarer å se ting mere enn i sort/hvitt.
    Det er nok svært forskjellige syn på hva som er fornuft og hva som er tåpelig formynderisme. Jeg finner f.eks. svært liten fornuft i at dagligvarebutikkene må trekke et forheng foran ølet flere timer før man slutter å selge de andre varene. For meg er det rett og slett helt uten fornuft og kun en underlig konstruskjon for å plage folk.

Likeledes er det ingen fornuft i at man må oppsøke vinmonopolet for halve utvalget til Nøgne Ø, mens de mer utvannede sortene selges i butikken.

S

Slubbert

Gjest
    Gjest skrev:
    Du kan gjerne harselere med utspillene, det er ikke det dette handler om.
    Neivel nei...

Det er den vanlige metoden med å sette folk i bås. Jeg ble nettopp satt i bås med Gadaffi, f.eks. Lurer på hvem som er intressert i å lese slikt.
    Tror du mistet punktet med "myk totalitarisme" kontra "hard totalitarisme". Du er omtrent den her inne som sterkest forsvarer alskens inngripen i den enkeltes liv og valg, da får du stå for det. Og du er også den første til å slenge om deg med båser som "ekstrem høyre" selv når noen sier deg imot, er ikke mange timer siden sist det kom noen slike her. Bjelken i eget øye osv.

Hvem skriver du for, Slubbert? Deg selv? Har du et ønske om å sverte andre?
    Hvem er det som har startet en nå 170 sider lang tråd som først og fremst handler om sverting? Hvem skriver du for egentlig?

Gå heller til psykolog!
    Hehe, og den kommer rett etter "Rart hvor mye du vet om meg. Kjenner du meg?" Du skriver minst like mye her som meg, så hvis det er et indikasjon på psykisk ustabilitet kan du jo begynne meg deg selv. :-*

O

Ole I

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Det er nok svært forskjellige syn på hva som er fornuft og hva som er tåpelig formynderisme. Jeg finner f.eks. svært liten fornuft i at dagligvarebutikkene må trekke et forheng foran ølet flere timer før man slutter å selge de andre varene. For meg er det rett og slett helt uten fornuft og kun en underlig konstruskjon for å plage folk.

Likeledes er det ingen fornuft i at man må oppsøke vinmonopolet for halve utvalget til Nøgne Ø, mens de mer utvannede sortene selges i butikken.
    En fornuftig alkoholpolitikk har ikke nødvendigvis noen sammenheng med hva du personlig mener er fornuftig gangavstand til ditt nærmeste Vinmonopol. Det er mange hensyn som skal ivaretaes.

Leste du den linken om alkoholforbruk og relaterte helseproblemer i Frankrike?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn