S
Slubbert
Gjest
Et forum er privat eiendom, ytringsfrihet handler om lov og fravær av tvang (et gjengående tema det siste der). Slik alkoholikere er dårlig butikk for en pubeier som vil ha et seriøst renomé så tror jeg forumtroll er dårlig butikk for et forum. De fleste er ikke interessert i å lese side opp og side ned med krangler og munnhuggeri, selv ikke på kabelhjørnet (selv om kabler nok en en "lost case" siden alle vitenskapelig etterettelige argumenter favoriserer én side).
Selvfølgelig står en pubeier fritt til å forvise alkoholikere fra sin private eiendom, og selvsagt står andre pubgjester fritt til å si fra om hva de synes. Det er ingen motsetning mellom dette og at man også må få lov til å drikke seg pære dritings om man vil. Ditto i forholdet mellom forumdrift og ytringsfrihet, de to har egentlig ikke noe med hverandre å gjøre.
Det er nok et beklagelig faktum at alt som gir positive opplevelser også har en avhengighetsrisiko, av den basale årsak at en positiv opplevelse er noe vi gjerne vil oppleve igjen. Folk driver med alt fra basehopping til fridykking i jakten på endorfiner, og dette er ofte ting som er både strengt irrasjonelle og forbundet med et betydelig faremoment. Jeg mener man selvsagt skal hjelpe de som blir ofre for avhengighet (eller blir hengende i fjellveggen), men det går ikke an å være liberal og tro at løsningen på de sosiale problemene som følger av avhengighet er å nekte frie mennesker tilgang til nytelsesmidler eller positive opplevelser. Jeg tror ikke på en slik løsning; å forby alkohol hjelper nok på sosiale problemer forbundet med alkohol, men jeg tror ikke at det vil hjelpe på den totale summen av sosiale problemer. Tvert om; dess mer man forbyr, påbyr, kontrollerer og regulerer, jo mer vil folk bli ute av stand til å styre seg selv og kontrollere sin avhengighetsdisposisjon. Dette er en ond sirkel og en slippery slope, hvis man ikke mener det kan man ikke være liberal. For enhver fri person har mulighet til å skade seg selv, en person i bur har det ikke.
Moderator bjornh har moderert innlegget grunnet sletting av innlegg som bryter med Hifisentralens regelverk om kutyme og netikette.
Selvfølgelig står en pubeier fritt til å forvise alkoholikere fra sin private eiendom, og selvsagt står andre pubgjester fritt til å si fra om hva de synes. Det er ingen motsetning mellom dette og at man også må få lov til å drikke seg pære dritings om man vil. Ditto i forholdet mellom forumdrift og ytringsfrihet, de to har egentlig ikke noe med hverandre å gjøre.
Det er selvsagt trist når en uskyldig tredjepart rammes av noens avhengighet. Og dessverre har verden vist oss at en viss andel mennesker er disponerte for avhengighet og at det ikke er mulig å utrydde sosiale problemer. Alkohol og narkotika har eksistert lenge, og når myndighetene har innskrenket frie menneskers tilgang til nytelsesmidler som disse ser man at de avhengighetsdisponerte faller inn i stadig nye typer avhengighet; spilleavhengighet/spillegalskap, internettavhengighet, chat/sms-avhengighet og medieavhengighet er bare noe av det som stormer frem i statistikken som nye årsaker til familiekollapser, personlige konkurser og ødelagte liv.Men til tross for mitt klart liberale sinnelag, sliter jeg med alkoholplitikken og polemikken, av flere årsaker. Jeg greier ikke, som Slubbert og Gjestemedlem, å gjøre dette til en svart/hvit problemstilling, og det undrer meg at såpass tenkende mennesker som disse to, står så steilt på at dette er en enkel problemstilling, der du enten er med "oss" eller med "pietistene". SÅ enkel er dog ikke virkeligheten. Kan man virkelig se totalt bort fra de uskyldige som skades av et overdrevet eller feil alkoholbruk? Skal man snu ryggen til det faktum at mange barn skjemmes og fortviles over sine hjelpeløse foreldre, skal vi toe våre hender når de mister hus og hjem, skal vi gi blaffen i trafikkstatistikkene?
Det er gjentatte ganger vist at det er en sammenheng mellom pris/tigjengelighet/forbruk, og der tilhørende følgeskader. Mener Slubbert / Gjestemedlem at det ikke på noen måte skal søkes begrense totalforbruk samt overforbruk av alkohol? Hva vil de så si til de uskyldige som rammes? Hvem skal stå opp for dem?
Det er nok et beklagelig faktum at alt som gir positive opplevelser også har en avhengighetsrisiko, av den basale årsak at en positiv opplevelse er noe vi gjerne vil oppleve igjen. Folk driver med alt fra basehopping til fridykking i jakten på endorfiner, og dette er ofte ting som er både strengt irrasjonelle og forbundet med et betydelig faremoment. Jeg mener man selvsagt skal hjelpe de som blir ofre for avhengighet (eller blir hengende i fjellveggen), men det går ikke an å være liberal og tro at løsningen på de sosiale problemene som følger av avhengighet er å nekte frie mennesker tilgang til nytelsesmidler eller positive opplevelser. Jeg tror ikke på en slik løsning; å forby alkohol hjelper nok på sosiale problemer forbundet med alkohol, men jeg tror ikke at det vil hjelpe på den totale summen av sosiale problemer. Tvert om; dess mer man forbyr, påbyr, kontrollerer og regulerer, jo mer vil folk bli ute av stand til å styre seg selv og kontrollere sin avhengighetsdisposisjon. Dette er en ond sirkel og en slippery slope, hvis man ikke mener det kan man ikke være liberal. For enhver fri person har mulighet til å skade seg selv, en person i bur har det ikke.
Moderator bjornh har moderert innlegget grunnet sletting av innlegg som bryter med Hifisentralens regelverk om kutyme og netikette.