Høyttalere Forslag til sub i mitt oppsett

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.431
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Jeg har begynt å leke meg med tanken på å bytte min REL G2 sub med et par relativt potente suber.

Oppsettet mitt ses i signaturen. Høyttalerne mine er oppgitt til å spille ned til 30Hz (de begynner nok å rulle av et stykke over det). Jeg benytter, som nevnt, i dag en REL G2 sub som jeg ønsker å bytte i et par fysisk mindre subber. Disse skal kun benyttes til musikk.

Jeg har ikke behov for de aller mest potente bassystemene, men tenker på å fylle på fra der høyttalerne begynner å rulle av og nedover (kan vanskelig tenke meg at jeg kommer til å dele over 60Hz).

Jeg må ha high level kobling. Ideelt som på REL, men jeg antar de fleste high level subene har terminaler som kobles direkte mot hver høyttaler med vanlige høyttalerkabler? Det fungerer jo selvfølgelig også bra (for meg).

Subene må være aktiv, i lukket kasse og utstyrt med DSP som jeg gjennom app kan styre fra min iPad. Ideelt kan de leveres i svart pianolakk som mine høyttalere.

Loftstuen min er L-formet og på rundt 40 kvadrat. Jeg har ikke behov for å trykksette hele rommet da høyttalerne mine har smal sweetspot. Det viktigste er at de integrerer godt med høyttalerne i lytteposisjonen (trekant med samme avtand til lytteposisjon som mellom diskantene på høyttalerne). Husker ikke helt avstanden nå, men rundt tre meter.

Foreløpig har jeg tenkt litt på Sonus Faber Gravis III som jeg har hørt i et vellykket oppsett.
Har de siste par dagene snust på de atskillig billige SVS SB-1000Pro. Av det jeg leser er det litt elsk eller hat rundt disse, og en forhandler jeg kontaktet anbefalte ikke disse til bruk for musikk.

Ut fra de to eksemplene så ser dere prisleiet som er aktuelt.
Ønsker naturlig nok ikke å bruke mer penger enn nødvendig, men det hadde vært kjekt å ikke tenke oppgradering for fort etter kjøpet 😆

Hadde satt pris på gode forslag, gjerne med begrunnelse.
Jeg ønsker ikke en mengde svar på gode suber som ikke tilfredsstiller det jeg har nevnt ovenfor; og nei, jeg kommer ikke til å gå for DIY subber 😊

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.491
Torget vurderinger
2
Høy peakeffekt, kraftige magneter, stivt oppheng. Det må hurtighet til for å flette inn med dine effektive høyttalere.

Mitt forslag er Velodyne DD-serien, oppfyller alle dine kriterier.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.301
og en forhandler jeg kontaktet anbefalte ikke disse til bruk for musikk.
hva med de andre, her er iallefall en objektiv vurdering:
for meg virker det ofte som om råd ang subber som ikke anbefales til musikk typisk er de som faktisk går dypest og har mest kapasitet mens de som omtales som "hurtige" etc er de som ruller av tidlig.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.016
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Støtter svs. Angående "musikksub" så setter jeg "" til hele ordet. Timingen er det rette ordet uansett hvor "hurtig' suben er.

Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.491
Torget vurderinger
2
for meg virker det ofte som om råd ang subber som ikke anbefales til musikk typisk er de som faktisk går dypest og har mest kapasitet mens de som omtales som "hurtige" etc er de som ruller av tidlig.
Velodyne DD-serien går ekstremt dypt, med total presisjon.
Kombinasjonen av kraftig motor, stive elementer og stive oppheng, er en uslåelig kombinasjon.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.431
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Høy peakeffekt, kraftige magneter, stivt oppheng. Det må hurtighet til for å flette inn med dine effektive høyttalere.

Mitt forslag er Velodyne DD-serien, oppfyller alle dine kriterier.
Takker Håkon! Det er nok et godt tips, men de er av den mer røslige sorten for meg som vil forsøke med to subber, og om de ikke er like sjelden som hønsetenner, er de vel like vanskelig å få tak i som det er å få tak i en ekstra REL G2.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.431
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Jeg tenkte også i de baner, men merkelig nok er ikke de to større modellene utstyrt med høynivå som er tilfelle md SB1000Pro.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.491
Torget vurderinger
2
Takker Håkon! Det er nok et godt tips, men de er av den mer røslige sorten for meg som vil forsøke med to subber, og om de ikke er like sjelden som hønsetenner, er de vel like vanskelig å få tak i som det er å få tak i en ekstra REL G2.
10-tommerne er fysisk veldig små. Og ganske sjeldne.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.528
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg har JL Audio Fathom i hjemmekinoen, og Velodyne DD10 i stereo-oppsettet i stua. De er plassert i hvert sitt anlegg med tanke på hvor jeg synes de gjør best jobb.

Du kan sikkert få låne DD10 en helg/uke for å prøve. Den er genial med PEQ, i tillegg hvor mye servo du vil bruke slik at du kan justere hvor tørr du vil ha bassen.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.528
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg har hatt SVS SB1000 pro (2 stk i stua) og det var helt greit. I dag står det en stk DD10 som erstatning og jeg savner ikke SVS…

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.431
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Jeg har JL Audio Fathom i hjemmekinoen, og Velodyne DD10 i stereo-oppsettet i stua. De er plassert i hvert sitt anlegg med tanke på hvor jeg synes de gjør best jobb.

Du kan sikkert få låne DD10 en helg/uke for å prøve. Den er genial med PEQ, i tillegg hvor mye servo du vil bruke slik at du kan justere hvor tørr du vil ha bassen.
Takk for raust tilbud! Hadde vært gøyalt å høre den hos deg en dag det passer, og du her borte også for den saks skyld……før jeg begynner å flytte på den. Litt skeptisk til Velodyne DD, ikke for kvaliteten, mer for muligheten av å få tak i en…….for ikke å si to. Etter hva jeg ser har ikke Velodyne forhandlere i Norge, og de som har Velodyne inne har ikke DD serien.

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
53.588
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Mangel på relevante svar har aldri stoppet HFSere fra å kommentere, i så måte ønsker jeg ikke skille meg ut! 🤭

Har bare et lite spørsmål: Du er sikker på at du trenger sub?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.120
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Hei guru @Karmana :)
Siden jeg er forutbestemt til å følge i dine fotspor, så bør jeg sikkert prøve og påvirke i en retning jeg selv liker.
I egne ører, eller etter egen opplevelse i alle fall, så er det kun REL og Kef som har funket på musikk. (Begrenset erfaring, men likevel)
Min egen KC62 overbeviser ingen på målinger eller kapasitet, men fungerer ganske så fint synes jeg. Veldig fint på musikk synes jeg.
Den er satt opp sånn at det aldri er noen ulyder/unoter og den begrenser seg selv om det trengs uten at du trenger å bekymre deg. Teknisk kul liten klump som har noen finurlige løsninger. Har (dessverre?) ikke noe DSP bortsett fra noen innstillinger som wall, corner og sånt. Har mer greier om den brukes sammen med andre aktive Kef-er. Bruker høynivå inn selv, mest pga at jeg liker tanken på "samme lyd" inn til sub som fra forsterker til høyttalere.
Jeg tenker litt tanker om en til, men stresser ikke, og tenker også litt på KF92 som er en litt mer "røslig" klump.
SVS micro 3000 kan være noe å tenke på, de har app og sånt for innstilling.

mvh

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.528
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Takk for raust tilbud! Hadde vært gøyalt å høre den hos deg en dag det passer, og du her borte også for den saks skyld……før jeg begynner å flytte på den. Litt skeptisk til Velodyne DD, ikke for kvaliteten, mer for muligheten av å få tak i en…….for ikke å si to. Etter hva jeg ser har ikke Velodyne forhandlere i Norge, og de som har Velodyne inne har ikke DD serien.
Alt kan kjøpes for penger, og min kommer kanskje for salg. Avhenger av om jeg får solgt mine høyttalere, da blir det en endring her slik at sub ikke blir nødvendig lengre.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.120
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Det er en liten «kabelkloss»/sukkerbit som kablene skrus i og som plugges i det hullet.
Bruker bare noen no-name kobberkabler ala Biltema, så believers beware. 😊
mvh

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.910
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Med den følsomheten du har på hovedhøyttalerne, så skal jeg for en sjeldenhets skyld være enig med @Håkon_Rognlien
Du bør finne en subb som klare og følge dem skikkelig, når det kommer til effektivitet.

Topp Bunn