Forbedre lyden i en CD?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    telefonoppgradering av anlegget
    Du følger ikke med i timen ser jeg. Nå er det Skype med konstant oppdatering av lyden som er greia. High-end versjonen for ekte musikkelskere innebærer propriotær IP telefonsoftware med sikker VPN forbindelse til en godt gjemt militærbase på nord-polen, semi-lokal SSD disk og nettverkskort godkjent av Nordost. Alt er egentlig ganske top secret og basert på noe mad science plukket med seg fra KGB avhoppere. Hold sistnevnte for deg selv.

Du klarer ikke en gang høre at du har klasse D forsterkere når linjen først er opprettet - så mye kan jeg fortelle deg. Introprisen er 299$/m + tellerskritt. Send PM om når interessen melder seg. Jeg får selvsagt provisjon, men ikke mye.

U

utgatt19288

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jeg ser Genesis har oppdatert sin guide til rippere - PDF:

http://www.genesisloudspeakers.com/whitepaper/Black_CD_Paper_Ultimate.pdf

Jammen er det slitsomt å få til godlyden.
    Uffda - fikk ikke med meg denne posten. Skal vi si det slik at en god ting ikke kan gjenntas for ofte... ::)
    Prøvde en tildligere versjon av dette dokumentet uten særlig hel - problemet lå nok i min forståelse av EAC den gang i 2003/4.

Kanskje påtide se engang til på det oppdaterte dokumentet og innstillinger i EAC.

N

nb

Gjest
    Baard skrev:
    Kanskje påtide se engang til på det oppdaterte dokumentet og innstillinger i EAC.
    Nei. De dokumentene kan med den største letthet ignoreres.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    orso skrev:
    Har opplevd det samme som Asbjørn og har nevnt det noen ganger. Har da koblet en ekstern DAC til CD/DVD spiller og til en PC. Altså nøyaktig samme DAC. Fra PCen avspilles musikken fra harddisk og er rippet til lossless/WAV. Bruker original CD i CD/DVD spiller. I mine ører låter det ørlite renere og bedre avspilt fra PCen. Det oppleves som en liten resonanse som forsvinner sammenlignet med avspilling fra CD/DVD spiller. Vil ikke karakteriser forskjellen som spesielt stor, men mener den er der.

Jeg bruker også dbPoweramp til ripping, men mener jeg også har erfart nøyaktig det samme når jeg har rippet med Windows Media Player. Min tanke har vært at årsaken skyldes at man beveger seg vekk ifra drivverk problematikken, men det kan sikkert skyldes annet. Har ikke fundert som mye på hvorfor, men ser først og fremst på det som en bonus i tillegg til den fine brukervennligheten med harddisk basert avspilling.

Asbjørn:
    Sjekk gjerne om du også opplever det samme når avspiller CDen rett fra PCen sitt drivverk.
    Sikker på at du ikke blir lurt av forskjellen på pc og drivverk her?

Vi hadde en test med 7 forskjellige drivverk hos meg med 3 personer i panelet.
    Det skilte godt på flere av de forskjellige drivverkene mot samme DAC!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    EHED skrev:
    orso skrev:
    Har opplevd det samme som Asbjørn og har nevnt det noen ganger. Har da koblet en ekstern DAC til CD/DVD spiller og til en PC. Altså nøyaktig samme DAC. Fra PCen avspilles musikken fra harddisk og er rippet til lossless/WAV. Bruker original CD i CD/DVD spiller. I mine ører låter det ørlite renere og bedre avspilt fra PCen. Det oppleves som en liten resonanse som forsvinner sammenlignet med avspilling fra CD/DVD spiller. Vil ikke karakteriser forskjellen som spesielt stor, men mener den er der.

Jeg bruker også dbPoweramp til ripping, men mener jeg også har erfart nøyaktig det samme når jeg har rippet med Windows Media Player. Min tanke har vært at årsaken skyldes at man beveger seg vekk ifra drivverk problematikken, men det kan sikkert skyldes annet. Har ikke fundert som mye på hvorfor, men ser først og fremst på det som en bonus i tillegg til den fine brukervennligheten med harddisk basert avspilling.

Asbjørn:
    Sjekk gjerne om du også opplever det samme når avspiller CDen rett fra PCen sitt drivverk.
    Sikker på at du ikke blir lurt av forskjellen på pc og drivverk her?

Vi hadde en test med 7 forskjellige drivverk hos meg med 3 personer i panelet.
    Det skilte godt på flere av de forskjellige drivverkene mot samme DAC!
    Usikker på hva du mener. Jeg har opplevd at det låter bedre å avspille musikk fra harddisk framfor et drivverk i en CD/DVD spiller. Og som tidligere nevnt, har min tanke vært at årsaken skyldes at man ikke bruker et bevegelig drivverk i PCen og dermed blir man kvitt en liten resonanse.

S

Supertramp

Gjest
    orso skrev:
    Usikker på hva du mener. Jeg har opplevd at det låter bedre å avspille musikk fra harddisk framfor et drivverk i en CD/DVD spiller. Og som tidligere nevnt, har min tanke vært at årsaken skyldes at man ikke bruker et bevegelig drivverk i PCen og dermed blir man kvitt en liten resonanse.
    mener du at resonansen inni CD spilleren forplanter seg videre sammen med det digitale signalet på sin veg til DAC'en og så følger med videre gjennom konverteringen og forsterkeriet og ut gjennom høyttalerledningene og ut gjennom høytaleren og inn i ditt øre....... (evt. via hodetelefon...)

hmmmmm - så god hørsel vil jeg også ha :)

U

utgatt19288

Gjest
    nb skrev:
    Baard skrev:
    Nei. De dokumentene kan med den største letthet ignoreres.
    Det kan du si, men på den andre side er det en smal sak og gjøre endringene og erfare selv.

1) Sette EAC i Paranoid mode (liker det begrepet) - with CD-ROM cache disabled.
    2) rippe i WAV til en SSD sak
    3) implementere SSD i Touch

Hører jeg forskjell, ja så er det greit nok for meg. Hører jeg ikke noe så er jeg en erfaring rikere og et hakk mere skeptisk.....

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    orso skrev:
    Kanskje på tide å prøve noen av disse CD-woodoo-triksene som vistnok skal fjerne slike digitale resonanser, eller rent ut prøve en bedre transport?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Supertramp skrev:
    orso skrev:
    mener du at resonansen inni CD spilleren forplanter seg videre sammen med det digitale signalet på sin veg til DAC'en og så følger med videre gjennom konverteringen og forsterkeriet og ut gjennom høyttalerledningene og ut gjennom høytaleren og inn i ditt øre....... (evt. via hodetelefon...)

hmmmmm - så god hørsel vil jeg også ha :)
    orso får svare for seg selv, men så langt jeg kan se har den eneste mulige forklaringen med jitter å gjøre. Det kan være så enkelt som
    • at databufferen fra harddisk er så mye større enn den fra CD-drevet at jitter fra transporten forsvinner i bufferen (husk: Det er bare jitter som når frem til D/A-konverteringen som betyr noe, men i D/A-konverteringen konverteres den ankomne tidsvariasjonen i det digitale signalet til uharmonisk analog forvrengning),
    • at jitterspektrumet fra en hurtigroterende harddisk er så mye mer høyfrekvent enn det fra en CD-transport at de resulterende analoge forvrengningskomponentene ligger i frekvensbånd over hørbart område,
    • eller at utklokkingen av data fra PC av en eller annen grunn er mer stabil enn fra en typisk CD-transport.
    Alt sammen kjent fysikk, for å si det slik.

Edit: Forutsatt en DAC som er sårbar for jitter, selvsagt. Det er det ikke alle som er.

Nordenstam

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2010
    Antall liker
    3
    nb skrev:
    Jeg tror du skal lete svært lenge etter en teknisk relatert hobby hvor interessen for de faktiske forhold er så lav.
    Jau, jo, forstår hva du mener. På den annen side må jeg bare få si at jeg er imponert over hvor høyt kunnskapsnivå en god del folk her inne oppviser! Med tanke på at de fleste her inne er "sjåfører", ikke "mekanikere", er det slettens ikke værst hvor mye folk faktisk vet om det tekniske. :)

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    orso skrev:
    Det var det jeg mente - du har hørt forskjell på 1 pc kontra ett drivverk.
    Det er også forskjell på drivverk, og hvorfor ikke da på pc'er når det gjelder det digitale domenet.

Tanken var at det ikke er fordi det er pc, men akkurat den pc'en du har som høres bedre ut enn det drivverket du har testet det mot?

Altså - at det ikke nødvendigvis er harddisk-avspilling som er det store, men at pc'en din låter bedre enn drivverket ditt?

Dette ble et skikkelig bra innlegg, kjenner jeg :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    EHED skrev:
    orso skrev:
    Det var det jeg mente - du har hørt forskjell på 1 pc kontra ett drivverk.
    Det er også forskjell på drivverk, og hvorfor ikke da på pc'er når det gjelder det digitale domenet.

Tanken var at det ikke er fordi det er pc, men akkurat den pc'en du har som høres bedre ut enn det drivverket du har testet det mot?

Altså - at det ikke nødvendigvis er harddisk-avspilling som er det store, men at pc'en din låter bedre enn drivverket ditt?

Dette ble et skikkelig bra innlegg, kjenner jeg :)
    Nå skjønner jeg. Jeg har prøvd to PCer mot to ulike drivverk. Den ene PCen er en helt standard greie. Denne har jeg prøvd mot en Marantz SA-11 og en Pioneer DVD spiller som drivverk. Min andre PC er en dedikert HTPC uten vifter og med ekstern strømforsyning. Jeg har uansett kommet til samme resultat.

Jeg vet sannelig ikke årsaken. Det kan skyldes jitter selvsagt. Men kan dette med resonanse fra drivverk ha noe å si? Finnes det noe dokumentasjon på at man får resonanse fra bevegelig drivverk, anyone? Har selv skiftet føtter på en CD spiller (original føtter til Vibrapods/gummi) og innbiller meg at jeg hørte forskjell til det bedre. Det ble dog aldri noe AB testing (da jeg ikke hadde to like spillere), så jeg kan ha tatt feil.

Prøvde litt i går og sammenlignet mellom avspilt fra harddisk og fra drivverket i PCen. Og da ble det betydelig vanskeligere å detektere noe forskjell merket jeg, men dette må jeg få testet mer før jeg kan si noe vettugt.

S

Supertramp

Gjest
    orso, jeg håper ikke mitt spørsmål til deg om resonans ble tatt ille opp? Det var så absolutt ikke meningen.

Men du er jo en "akustikens mester", har jeg hørt - så dine ord om lyd betyr mye for meg. Derfor spørsmålet om resonans i en CD spiller kan gi slike hørbare forskjeller.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    316
    Sted
    Trondheim
    nb skrev:
    Og alt dette er tenkt ut av ubrukelige japapnere(?) i hvite frakker hos Sony og Philips for rundt 30 år siden, og er fortsatt i bruk den dag i dag.
    Godt og morsomt sagt, men ikke 100% korrekt. 8-14 (EFM) modulering ble utviklet av Kees Schouhamer Immink fra Nederland. Selv har jeg aldri hørt forskjell på kilder før DA-konverteren, men så er jeg jo bare smånevrotisk, med normalt redusert hørsel  :)

N

nb

Gjest
    gormj skrev:
    nb skrev:
    Og alt dette er tenkt ut av ubrukelige japapnere(?) i hvite frakker hos Sony og Philips for rundt 30 år siden, og er fortsatt i bruk den dag i dag.
    Godt og morsomt sagt, men ikke 100% korrekt. 8-14 (EFM) modulering ble utvilet av Kees Schouhamer Immink fra Nederland.
    ;)

Reed-Solomon-koding er vel omtrent 20 år eldre enn CD-formatet.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.069
    Asbjørn skrev:
    Jeg mener lydkvaliteten ved nettverksavspilling blir klart bedre enn fra CD, under ellers like omstendigheter, også når CD'en er i perfekt tilstand og data er rippet fra den samme CD'en. Eksakt samme bits, men noe skjer på veien tilbake til analogt signal. For ordens skyld: Det gjelder tapsfri dataformater, MP3 og lignende er en helt annen og mye tristere historie.
    Barry Diament er masteringtekniker. Han sitter med 16/44 produksjonsmasteren i studio. Den digitalmasteren som den ferdigfabrikerte CD'en lages av. Barry har sammenlignet. Den ferdigproduserte CD'en låter aldri identisk med produksjonsmasteren selv om datainnholdet er 100% identisk. Noen ganger låter CD'en tettere på, andre ganger er det betydelig forskjell. Men innholdet er alltid 100% bit-identisk.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Barry Diament er masteringtekniker. Han sitter med 16/44 produksjonsmasteren i studio. Den digitalmasteren som den ferdigfabrikerte CD'en lages av. Barry har sammenlignet. Den ferdigproduserte CD'en låter aldri identisk med produksjonsmasteren selv om datainnholdet er 100% identisk. Noen ganger låter CD'en tettere på, andre ganger er det betydelig forskjell. Men innholdet er alltid 100% bit-identisk.
    Man hvordan vet dere med sikkerhet at de ferdige CDene låter likt da? At de er identiske burde jo være helt irrelevant. Er man en ekte audiofil burde man kjøpe minst 10 eksemplarer av en CD for så å velge den som låter best og sørge for at resten tas ut av sirkulasjon. Noe annet vil være direkte useriøst.

V

vredensgnag

Gjest
    Det vanlige er å kjøpe minst et dusin.

Enkelte finner at ulike spor fungerer best på ulike CDer, for det er ikke bare variasjon CDer imellom, men også på selve CDen. F.eks. er det enkelte der sporene tettest på senterhullet er best, mens på andre er sporene mot ytterkant best. Dette varierer, og derfor kan det være at man må sette sammen en ideal-versjon ved å brenne en helt ny CD, vha EAC i Paranoid-funksjon. Mange vet ikke at første spor er tettest på senterhull, dette er det viktig å ta hensyn til.

Denne nye CDen bør overføres til CD-R medium som har kort levetid, da disse er best for avspilling og gir god analog gjengivelse.

Så prosessen blir som følger:

1. Kjøp minst 12 CDer av en utgivelse.
    2. Lytt nøye gjennom disse og velg ut hvilke spor som fungerer best på hvilken CD.
    3. Rip deretter valgte spor vha EAC i Paranoid-modus.
    4. Brenn en ny CD-R med utvalgte spor.

Nå er du hjemme - en kort stund, til CD-Ren går i oppløsning - men da går du bare tilbake til steg 1.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.213
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva skulle vi som enda lever i de mørke daler gjort uten at noen så velvillig hadde opplyst oss 8)

V

vredensgnag

Gjest
    Det kan også være at man bør sette sammen ulike deler av samme låt fra forskjellige CDer, for å komme frem til en ideell gjengivelse av musikken man er så glad i.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.213
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Det kan også være at man bør sette sammen ulike deler av samme låt fra forskjellige CDer, for å komme frem til en ideell gjengivelse av musikken man er så glad i.
    Skal testes :)
    Det er vel det de gjør i lydstudio-klipper og limer, mener jeg.

V

vredensgnag

Gjest
    lars_erik skrev:
    vredensgnag skrev:
    Presis. Karajan kunne ha opp til 700 klipp i en symfoni - så hvorfor ikke forbedre på ham!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.213
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    vredensgnag skrev:
    Presis. Karajan kunne ha opp til 700 klipp i en symfoni - så hvorfor ikke forbedre på ham!
    Innspillingene hans ble ødelagt av han selv, med hans mikrofonplasseringer. Alt for svulstig og unaturlig.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.213
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "Hvis all utvikling var overlatt til ingeniørene, ville vi hatt perfekte parafinlamper, men ingen elektrisitet."

Albert Einstein

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.213
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Topp, vreden. Trenger litt humor i alt gravalvoret ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.103
    Torget vurderinger
    1
    OK. Tilbake til topic.

bjornh, moderator

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.069
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Man hvordan vet dere med sikkerhet at de ferdige CDene låter likt da? At de er identiske burde jo være helt irrelevant. Er man en ekte audiofil burde man kjøpe minst 10 eksemplarer av en CD for så å velge den som låter best og sørge for at resten tas ut av sirkulasjon. Noe annet vil være direkte useriøst.
    Når du kjøper 10 CD'er fra samme produksjonen vil de låte likt.

V

vredensgnag

Gjest
    Espen R skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Når du kjøper 10 CD'er fra samme produksjonen vil de låte likt.
    Tenke, tenke, Espen R. Når man har kjørt seg så totalt inn i rørete konklusjoner som enkelte med fremskreden audiophilia nerviosa, så har man overhodet ingen garanti for at disse 10 er fra "samme produksjonen," såfremt dette ikke er spesifikt angitt på CDene. Samme batch-nummer, takk - om ikke vil "det låte forskjellig."

Og det kan vi ikke ha noe av.

Og hvilken garanti har du selv med samme batch-nummer på råplasten? Hva om maskinen nettopp er startet opp, det blir vel forskjell i lyden på kald og varm maskin? Og hva om den er for varm?
    Eller om noen åpnet døren inn til produksjonslokalet og det ble endring i lufttemperaturen.

Og så blir det helt sikkert best dersom hele produksjonen foregår i totalt mørke, slik at det ikke blir fanget noen lys inne på CDene som ikke skal være der, og som kan forvirre laseren senere.

Trur eg.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Morsom tråd. Har ikke lest alt. Det går for mye tid til og høre musikk.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Hvis alle hørte på musikk hele tiden, måtte noen faktisk ha spilt musikken.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    .Marcus skrev:
    Hvis alle hørte på musikk hele tiden, måtte noen faktisk ha spilt musikken.
    Ja må jo spille musikken for og høre på den.

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    357
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    3
    rolfozzy skrev:
    Morsom tråd. Har ikke lest alt. Det går for mye tid til og høre musikk.
    Det var jeg dum nok til å gjøre. Det er jo en standard tråd hvor en fyr kommer og påstår ting som han mener å høre forskjeller på. Da hjelpen kommer er vedkommende ikke interessert eller i stand til å innse virkeligheten og lirer av seg videre med "visdom".

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    rolfozzy:

Jeg ordla meg ganske greit, med mindre du ser på anlegget ditt som en person. Det er fint at du hører på musikk, det gjør jeg også, og sikkert resten av debattantene i denne tråden. Men akkurat nå er du ikke i musikkdelen av forumet, men i hifi-forumet.

Uten disse trådene, her, på andre fora og sågar innad mellom de svært teknisk begavede, skjer det fint lite utvikling. Hvis alle skulle hørt på musikk hele tiden hadde det vel ikke vært så mye tid til å forbedre anleggets virkemåte. Skulle tro vi som har dette som hobby er interessert i hvordan vi kan gjøre lytteopplevelsen bedre.

Er du med på hvorfor jeg synes kommentaren din om at du ikke har tid til å lese tråden fordi du hører så mye musikk er malplassert? Jeg oppfatter det ihvertfall som et sidestikk til dine "medforumbrukere" - men alt kan sådan mistolkes på det store internett ;)

EspenR:

Spilles de to versjonene (master og produkt) fra samme kilde, til samme DAC, til samme forsterkeri, til samme høyttalere, og utgangspunktet er identisk, da får du identisk lyd ut.

Helt likt som hvis du har to like Word-filer, vil ikke den ene plutselig ha masse skrivefeil i seg om du masseproduserer den til CD-plater. Da hadde det vært rimelig pøkk umulig å få masseprodusert programvare, spill, musikk og film på CD/DVD/SACD/BD.

V

vredensgnag

Gjest
    .Marcus skrev:
    Helt likt som hvis du har to like Word-filer, vil ikke den ene plutselig ha masse skrivefeil i seg om du masseproduserer den til CD-plater. Da hadde det vært rimelig pøkk umulig å få masseprodusert programvare, spill, musikk og film på CD/DVD/SACD/BD.
    Jammen, jammen - det er forskjellig med audio, det er det! Det hører du vel?

Denne diskusjonen kommer aldri i mål. Bare kikk på francisleung borte på CA, som hørte enorme forskjeller mellom digitalfiler (og da snakker vi om enorme, beskrivelsene var ikke "natt og dag" -- det var Absolutt 0 og Supernova.)
    Og det var inne i hodet hans, fordi han ville det skulle være forskjeller.

La oss si det slik - dersom informasjonen på ulike CDer ikke er identisk, så blir det umulig å ta ut copyright.
    ;D

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    vredensgnag skrev:
    La oss si det slik - dersom informasjonen på ulike CDer ikke er identisk, så blir det umulig å ta ut copyright.
    ;D
    Smart jævel du ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.213
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da er det bare å rippe i veg, brenne og nyte forskjellene 8)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn