Siden vi da alle er blitt enige her, kan vi gå UT og leke ;D
Vedlegg
-
6.6 KB Visninger: 468
Nå begynner denne tråden å bli så lang at jeg ikke helt har oversikten lenger, men er det noen som har ment at informasjonen på to disker, altså orginal og kopi er forskjellig?vredensgnag skrev:La oss si det slik - dersom informasjonen på ulike CDer ikke er identisk, så blir det umulig å ta ut copyright.
;D
Ikke bare på en original og en kopi - det er visst nesten helt umulig å kopiere slikt ordentlig, i følge enkelte.ayaboh skrev:Nå begynner denne tråden å bli så lang at jeg ikke helt har oversikten lenger, men er det noen som har ment at informasjonen på to disker, altså orginal og kopi er forskjellig?vredensgnag skrev:La oss si det slik - dersom informasjonen på ulike CDer ikke er identisk, så blir det umulig å ta ut copyright.
;D
Dette dukker opp i blant på mastering forumene og konklusjonen er like utvetydig hver eneste gang: om det er noe forskjell å høre er det noe galt med drevet og/eller DAC'en som brukes.Espen R skrev:Barry Diament er masteringtekniker. Han sitter med 16/44 produksjonsmasteren i studio. Den digitalmasteren som den ferdigfabrikerte CD'en lages av. Barry har sammenlignet. Den ferdigproduserte CD'en låter aldri identisk med produksjonsmasteren selv om datainnholdet er 100% identisk. Noen ganger låter CD'en tettere på, andre ganger er det betydelig forskjell. Men innholdet er alltid 100% bit-identisk.
Har lest gjennom hele tråden på nytt. Ingen innlegg som hevder at orginal og kopi er forskjellige. Mulig du har misforstått.vredensgnag skrev:Ikke bare på en original og en kopi - det er visst nesten helt umulig å kopiere slikt ordentlig, i følge enkelte.ayaboh skrev:Nå begynner denne tråden å bli så lang at jeg ikke helt har oversikten lenger, men er det noen som har ment at informasjonen på to disker, altså orginal og kopi er forskjellig?vredensgnag skrev:La oss si det slik - dersom informasjonen på ulike CDer ikke er identisk, så blir det umulig å ta ut copyright.
;D
Eller kanskje ikke lest ordentlig.ayaboh skrev:Har lest gjennom hele tråden på nytt. Ingen innlegg som hevder at orginal og kopi er forskjellige. Mulig du har misforstått.vredensgnag skrev:Ikke bare på en original og en kopi - det er visst nesten helt umulig å kopiere slikt ordentlig, i følge enkelte.ayaboh skrev:Nå begynner denne tråden å bli så lang at jeg ikke helt har oversikten lenger, men er det noen som har ment at informasjonen på to disker, altså orginal og kopi er forskjellig?vredensgnag skrev:La oss si det slik - dersom informasjonen på ulike CDer ikke er identisk, så blir det umulig å ta ut copyright.
;D
Ut fra dette tolker jeg altså at rippet data sannsynligvis er 97.5%-99.5% lik originalen. Brenn den på en plate, så får du en kopi, som visstnok er forskjellig fra originalen.tony skrev:Spørsmålet var kort: kan man forbedre lyden i en cd, ved f.eks bruke EAC til å dumpe/rippe cd'en?
Så langt kan jeg ikke se at det er mulig, I bestefall får man en fil som er like bra, men mest sansynlig får man en fil som er 97,5%-99,5% lik (mao litt dårligere kvalitet).
Så snur vi bunken 8)......Marcus skrev:Ut fra dette tolker jeg altså at rippet data sannsynligvis er 97.5%-99.5% lik originalen. Brenn den på en plate, så får du en kopi, som visstnok er forskjellig fra originalen.tony skrev:Spørsmålet var kort: kan man forbedre lyden i en cd, ved f.eks bruke EAC til å dumpe/rippe cd'en?
Så langt kan jeg ikke se at det er mulig, I bestefall får man en fil som er like bra, men mest sansynlig får man en fil som er 97,5%-99,5% lik (mao litt dårligere kvalitet).
Red.: Jeg vet, etter å ha holdt på med datamaskiner siden før jeg kunne skrive, at dette er feil. Sånn for the record liksom.
Espen R mener også at Berre Dement har funnet viktige forskjeller mellom Redbook studiomaster og Redbook CD trukket fra denne..Marcus skrev:Ut fra dette tolker jeg altså at rippet data sannsynligvis er 97.5%-99.5% lik originalen. Brenn den på en plate, så får du en kopi, som visstnok er forskjellig fra originalen.tony skrev:Spørsmålet var kort: kan man forbedre lyden i en cd, ved f.eks bruke EAC til å dumpe/rippe cd'en?
Red.: Jeg vet, etter å ha holdt på med datamaskiner siden før jeg kunne skrive, at dette er feil. Sånn for the record liksom.
For det er jo ikke forskjeller på Cd og Cd, akkurat som at det ikke er forskjeller på LP og Lp, eller radio og radio eller... 8)vredensgnag skrev:Espen R mener også at Berre Dement har funnet viktige forskjeller mellom Redbook studiomaster og Redbook CD trukket fra denne..Marcus skrev:Ut fra dette tolker jeg altså at rippet data sannsynligvis er 97.5%-99.5% lik originalen. Brenn den på en plate, så får du en kopi, som visstnok er forskjellig fra originalen.tony skrev:Spørsmålet var kort: kan man forbedre lyden i en cd, ved f.eks bruke EAC til å dumpe/rippe cd'en?
Det er ikke så mange som lengre tror at jorda er flat så det finnes håplars_erik skrev:De som mener at det er umulig å høre forskjell, har en håpløs oppgave foran seg om de har tenkt å drive misjonering overfor oss "fortapte" ;Dvredensgnag skrev:Espen R mener også at Berre Dement har funnet viktige forskjeller mellom Redbook studiomaster og Redbook CD trukket fra denne..Marcus skrev:Ut fra dette tolker jeg altså at rippet data sannsynligvis er 97.5%-99.5% lik originalen. Brenn den på en plate, så får du en kopi, som visstnok er forskjellig fra originalen.tony skrev:Spørsmålet var kort: kan man forbedre lyden i en cd, ved f.eks bruke EAC til å dumpe/rippe cd'en?
Tallet er spm tidligere nevnt hentet dra EAC sin egen domumentasjon..Marcus skrev:Ut fra dette tolker jeg altså at rippet data sannsynligvis er 97.5%-99.5% lik originalen. Brenn den på en plate, så får du en kopi, som visstnok er forskjellig fra originalen.tony skrev:Spørsmålet var kort: kan man forbedre lyden i en cd, ved f.eks bruke EAC til å dumpe/rippe cd'en?
Ja, håper jo vreden & co innser det snart ;DAnonym skrev:Det er ikke så mange som lengre tror at jorda er flat så det finnes håplars_erik skrev:De som mener at det er umulig å høre forskjell, har en håpløs oppgave foran seg om de har tenkt å drive misjonering overfor oss "fortapte" ;Dvredensgnag skrev:Espen R mener også at Berre Dement har funnet viktige forskjeller mellom Redbook studiomaster og Redbook CD trukket fra denne..Marcus skrev:Ut fra dette tolker jeg altså at rippet data sannsynligvis er 97.5%-99.5% lik originalen. Brenn den på en plate, så får du en kopi, som visstnok er forskjellig fra originalen.tony skrev:Spørsmålet var kort: kan man forbedre lyden i en cd, ved f.eks bruke EAC til å dumpe/rippe cd'en?
Red.: Jeg vet, etter å ha holdt på med datamaskiner siden før jeg kunne skrive, at dette er feil. Sånn for the record liksom.![]()
Du kunne jo f. eks lest målingene av din egen cd spiller. Ved bruk av et kvalitetslydkort med spdif ut eller USB inngangen på Puccini er ikke jitter noe tema, akkurat som ved bruk av det integrerte drivverket.lars_erik skrev:Ja, håper jo vreden & co innser det snart ;DAnonym skrev:Det er ikke så mange som lengre tror at jorda er flat så det finnes håplars_erik skrev:De som mener at det er umulig å høre forskjell, har en håpløs oppgave foran seg om de har tenkt å drive misjonering overfor oss "fortapte" ;Dvredensgnag skrev:Espen R mener også at Berre Dement har funnet viktige forskjeller mellom Redbook studiomaster og Redbook CD trukket fra denne..Marcus skrev:Ut fra dette tolker jeg altså at rippet data sannsynligvis er 97.5%-99.5% lik originalen. Brenn den på en plate, så får du en kopi, som visstnok er forskjellig fra originalen.tony skrev:Spørsmålet var kort: kan man forbedre lyden i en cd, ved f.eks bruke EAC til å dumpe/rippe cd'en?
Red.: Jeg vet, etter å ha holdt på med datamaskiner siden før jeg kunne skrive, at dette er feil. Sånn for the record liksom.![]()
Eller kanskje slutte å lese The Audio Critic på samme måte som enkelte leser bibelen?Anonym skrev:Så spørs det hvor lenge det er noen vits i arguementere om at jorden er flat.
Godt jeg ikke leser The Audio Criticayaboh skrev:Eller kanskje slutte å lese The Audio Critic på samme måte som enkelte leser bibelen?Anonym skrev:Så spørs det hvor lenge det er noen vits i arguementere om at jorden er flat.
Som sagt tidligere: Uansett hvor mange artikler, avhandlinger, sarkasmer-fra noen, latterliggjøring-fra de samme, personangrep....Ingenting av dette ment å ramme deg,anonymAnonym skrev:Godt jeg ikke leser The Audio Criticayaboh skrev:Eller kanskje slutte å lese The Audio Critic på samme måte som enkelte leser bibelen?Anonym skrev:Så spørs det hvor lenge det er noen vits i arguementere om at jorden er flat.![]()
lars_erik skrev:Som sagt tidligere: Uansett hvor mange artikler, avhandlinger, sarkasmer-fra noen, latterliggjøring-fra de samme, personangrep....Ingenting av dette ment å ramme deg,anonymAnonym skrev:Godt jeg ikke leser The Audio Criticayaboh skrev:Eller kanskje slutte å lese The Audio Critic på samme måte som enkelte leser bibelen?Anonym skrev:Så spørs det hvor lenge det er noen vits i arguementere om at jorden er flat.![]()
, vil vi som HØRER forskjeller fortsette å HØRE forskjeller. Uansett 8)
Og hva vi mener om ignorantene.....? ;D
Hvilken sammenligning gjorde du egentlig? Digitalt ut fra Hegel CDP2A vs digitalt fra PS3 eller analogt fra Hegel vs digitalt fra PS3?tony skrev:Med mitt oppsett så ble lyden mye dårligere, men så har jeg en del å gjøre for at lyden ut av cd-spilleren skal ha samme kabler og DAC som spillt fra NAS.
Det var nok digitalt ut av PS3 og inn i SP31 mens jeg hadde analogt ut fra Hegel CDP2A Mk2. Derfor har jeg en liten jobb å gjøre for å få oppsettet likt (f.eks stikke innom Soundgarden og låne med meg et par kabler så jeg får det digitalt ut av CDP2A).MML skrev:Hvilken sammenligning gjorde du egentlig? Digitalt ut fra Hegel CDP2A vs digitalt fra PS3 eller analogt fra Hegel vs digitalt fra PS3?tony skrev:Med mitt oppsett så ble lyden mye dårligere, men så har jeg en del å gjøre for at lyden ut av cd-spilleren skal ha samme kabler og DAC som spillt fra NAS.
Jeg hadde selv samme prosessor for en del år siden og jeg husker at jeg desverre ikke syntes DACen var spesielt god og at det slik sett er meget mulig DACen i Hegel er bedre. Dersom du opplevde forskjell digitalt vs digitalt er mitt tips om at noen instillinger er feil i enten rippe- eller avspillingsprosessen.
Hvor har du dette fra?Man skrev:PS3 er ugyldig som sammenligningsgrunnlag da den resampler alt til 48khz.
Hørtes lurt ut!tony skrev:Nå bruker jeg ikke PS3 til annet enn mediasenter, dvs henter filer som ligger på et NAS og sender de til DAC'en som står i Primare SP31.
"Fil ligger på NAS med mediaserver" -> "PS3 brukes som GUI for å vise filene og sender videre" -> "lyd konverteres til analogt signal og spilles av fra SP31".tony skrev:Nå bruker jeg ikke PS3 til annet enn mediasenter, dvs henter filer som ligger på et NAS og sender de til DAC'en som står i Primare SP31.
Forsto dettony skrev:"Fil ligger på NAS med mediaserver" -> "PS3 brukes som GUI for å vise filene og sender videre" -> "lyd konverteres til analogt signal og spilles av fra SP31".tony skrev:Nå bruker jeg ikke PS3 til annet enn mediasenter, dvs henter filer som ligger på et NAS og sender de til DAC'en som står i Primare SP31.
(Hvis det lar seg lese)
Så PS3 brukes ikke til "platesnurrer"![]()
Vel, jeg hører stor forskjell, men det er til det værre. Noe som sikkert skyldes oppsettet. Jeg får se om jeg klarer å "nulle ut" den forskjellen slik at testen blir reellars_erik skrev:Forsto dettony skrev:"Fil ligger på NAS med mediaserver" -> "PS3 brukes som GUI for å vise filene og sender videre" -> "lyd konverteres til analogt signal og spilles av fra SP31".tony skrev:Nå bruker jeg ikke PS3 til annet enn mediasenter, dvs henter filer som ligger på et NAS og sender de til DAC'en som står i Primare SP31.
(Hvis det lar seg lese)
Så PS3 brukes ikke til "platesnurrer"![]()
Var ikke deg jeg siktet til heller, men de som til stadighet her har prøvd på ulike måter å banke, mobbe osv inn at det IKKE er forskjell.
Ikke tro på de, du![]()
Sent svar da.... Har null peiling på dette, dessverre.lars_erik skrev:Det vet jeg ikke, men jeg vet av erfaring at lyden faktisk blir bedre.tony skrev:Med mindre jeg bommer helt så sier dokumentasjonen at den ikke blir bedre enn 97,5% til 99,5%, altså en reduksjon og ikke en forbedring.
Her vil det nok strømme på med motargumenter, men-som sagt-det er fult ut mulig å høre forskjell.
Men så hører jeg forskjell på kabler og, jeg
Tror RoDa eller Impulse kan forklare dette.
nb skrev:Det er også en viktig presisering at 99% av audiofile, som sikkert alle har diskutert avlesingsproblemer, feilkorrigering osv i en årrekke aldri har hørt om Reed-Solomon eller 8-14-modulering. Folk ble omtrent sjokkerte da disse konseptene ble introdusert på forumet for et par-tre år siden. Det er bare å finne en HiFi-blekke nær deg for å se at dette er konsepter som er omtrent like fjerne som Pluto.
Om noen av disse, på ett eller annet tidspunkt, hadde følt for å lese f.eks Wikipedias artikkel om CD-formatet, så ville det være velkjente saker. Men det er åpenbart morsomere å basere sin forståelse på kulørt HiFI-presse og ymse bjellesauer blant produsenter, skribenter og eiere av fjongt utstyr.
Og alt dette er tenkt ut av ubrukelige japapnere(?) i hvite frakker hos Sony og Philips for rundt 30 år siden, og er fortsatt i bruk den dag i dag.
Forbannet OT! Det er en uting å skulle fortelle hvor jævli musikkinteressert man er i tråder som omhandler annet.vredensgnag skrev:Ellers kjøpte jeg fin musikk i dag. Et privatopptak på 3LPer av Maria Callas som synger Aïda i Mexico, i 1951. Det året anser man at stemmen hennes var på absolutt topp - meget spent på hvordan det lyder!
Og så fikk jeg tak i Birgit Nilssons Salomé i near mint utgave -- så det blir bra musikk i heimen i neste uke.
Supertramp skrev:mener du at resonansen inni CD spilleren forplanter seg videre sammen med det digitale signalet på sin veg til DAC'en og så følger med videre gjennom konverteringen og forsterkeriet og ut gjennom høyttalerledningene og ut gjennom høytaleren og inn i ditt øre....... (evt. via hodetelefon...)orso skrev:Usikker på hva du mener. Jeg har opplevd at det låter bedre å avspille musikk fra harddisk framfor et drivverk i en CD/DVD spiller. Og som tidligere nevnt, har min tanke vært at årsaken skyldes at man ikke bruker et bevegelig drivverk i PCen og dermed blir man kvitt en liten resonanse.
hmmmmm - så god hørsel vil jeg også ha![]()
Så inn i helvete enig!!!!.Marcus skrev:rolfozzy:
Jeg ordla meg ganske greit, med mindre du ser på anlegget ditt som en person. Det er fint at du hører på musikk, det gjør jeg også, og sikkert resten av debattantene i denne tråden. Men akkurat nå er du ikke i musikkdelen av forumet, men i hifi-forumet.
Uten disse trådene, her, på andre fora og sågar innad mellom de svært teknisk begavede, skjer det fint lite utvikling. Hvis alle skulle hørt på musikk hele tiden hadde det vel ikke vært så mye tid til å forbedre anleggets virkemåte. Skulle tro vi som har dette som hobby er interessert i hvordan vi kan gjøre lytteopplevelsen bedre.
Er du med på hvorfor jeg synes kommentaren din om at du ikke har tid til å lese tråden fordi du hører så mye musikk er malplassert? Jeg oppfatter det ihvertfall som et sidestikk til dine "medforumbrukere" - men alt kan sådan mistolkes på det store internett![]()
vredensgnag skrev:Tenke, tenke, Espen R. Når man har kjørt seg så totalt inn i rørete konklusjoner som enkelte med fremskreden audiophilia nerviosa, så har man overhodet ingen garanti for at disse 10 er fra "samme produksjonen," såfremt dette ikke er spesifikt angitt på CDene. Samme batch-nummer, takk - om ikke vil "det låte forskjellig."Espen R skrev:Når du kjøper 10 CD'er fra samme produksjonen vil de låte likt.Gjestemedlem skrev:Man hvordan vet dere med sikkerhet at de ferdige CDene låter likt da? At de er identiske burde jo være helt irrelevant. Er man en ekte audiofil burde man kjøpe minst 10 eksemplarer av en CD for så å velge den som låter best og sørge for at resten tas ut av sirkulasjon. Noe annet vil være direkte useriøst.Espen R skrev:Barry Diament er masteringtekniker. Han sitter med 16/44 produksjonsmasteren i studio. Den digitalmasteren som den ferdigfabrikerte CD'en lages av. Barry har sammenlignet. Den ferdigproduserte CD'en låter aldri identisk med produksjonsmasteren selv om datainnholdet er 100% identisk. Noen ganger låter CD'en tettere på, andre ganger er det betydelig forskjell. Men innholdet er alltid 100% bit-identisk.
Og det kan vi ikke ha noe av.
Og hvilken garanti har du selv med samme batch-nummer på råplasten? Hva om maskinen nettopp er startet opp, det blir vel forskjell i lyden på kald og varm maskin? Og hva om den er for varm?
Eller om noen åpnet døren inn til produksjonslokalet og det ble endring i lufttemperaturen.
Og så blir det helt sikkert best dersom hele produksjonen foregår i totalt mørke, slik at det ikke blir fanget noen lys inne på CDene som ikke skal være der, og som kan forvirre laseren senere.
Trur eg.