Dette har jeg litt erfaring med. Nesten ferdig med å rippe hele CD-samlingen til en NetGear-server, som så mater en trådløs router via kablet Ethernet mellom server og router. Jeg bruker
dbPowerAmp og AccurateRip, og gjør et seriøst forsøk på å få til en sertifisert korrekt kopi av data på hver eneste CD. Hvis det ikke finnes noen hash-kode for denne CD'en i databasen, leser jeg den flere ganger for å verifisere at jeg får samme resultat hver gang. Det skaper ikke mer data eller bedre data, men rett og slett en datafil med eksakt det innholdet som er på CD'en. Akkurat det er
ikke trivielt. Jeg har blitt litt overrasket over hvor mange lesefeil det har vært på CD'ene. Enkelte CD'er går i 20x normal hastighet uten en eneste feil, mens andre, gjerne gamle favoritter som har vært med på mye, må leses om igjen og om igjen på lav hastighet før jeg får korrekte data. Noen ganger må jeg prøve med to forskjellige drev for å se hvilket som gir de beste resultatene. Til slutt blir det gjerne korrekt, men i noen tilfeller må jeg gi opp og interpolere noen bits her og der. Resultatet lagres som FLAC, altså tapsfri 16 bits/44.1 kHz PCM audio.
I etasjen over står en
Naim Uniti koblet til
hjemmebygde høyttalere. Unitien har eget CD-drev, men kan også mates fra en iPod eller fra det trådløse nettverket via DLNA/UPnP. Det blir helt klart bedre lyd ved å hente data fra nettverket fremfor å spille eksakt samme CD i det interne drevet i Uniti'en. Både mer oppløst og mindre stresset på en gang, for å gi en løselig subjektiv beskrivelse. Det vil sannsynligvis si hørbart lavere forvrengningsnivå, hvis man skal være teknisk, og da er det ikke andreordens harmonisk forvrengning vi snakker om.
Med andre ord, lars_erik har rett, men det interessante er hvorfor det blir slik. Han og Gjestemedlem har nok også gitt forklaringene på det: Iboende jitter i CD-pressingen, jitter indusert av pådragene i servokretser og feilkorreksjonskretser via strømforsyningen (som får klokkekrystallen til å endre hastighet når spenningen varierer), interpolasjoner der hvor korreksjonskretsene kommer til kort (CD-drevet har bare én sjanse til å gjette riktig i sanntid), databufring i nettverksmottaker som kan gi tilnærmet jitterfritt signal til DAC, osv.
Jeg kjøpte forøvrig Uniti'en hos
Kontrapunkt, og de har helt gått over til serverbaserte lyddata i demorommet fordi det gir bedre lydkvalitet enn samme data avspilt fra en CD i sanntid.
OK, nå kan dere krangle videre.