Forbedre lyden i en CD?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    ayaboh skrev:
    Hvis jeg ikke hører forskjell mellom 256kbit MP3 og lossless, men hører forskjell mellom en CD-R kopi og orginalen, betyr vel dette at det er større forskjell mellom en CD-R og orginalen enn mellom MP3 og lossless.
    Nei, nei, nei og atter dobbelt og trippelt-nei. Du har fjernet over halvparten av informasjonen. Om du vil høre hva som faktisk er borte etter mp3-konvertering, se her

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50517.0.html

Så kan du selv vurdere hvor substansielle en del av de diskusjonene som er på dette forum er, det er ganske brutalt hvor mye som kan fjernes og likevel er det vanskelig å høre forksjell.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    vredensgnag skrev:
    Nå er det faktisk ikke en gang så enkelt som at 0 og 1 avgjøres av ikke-grop eller grop, men av hvorvidt det er skjedd en endring fra en status til en annen. Så grop/ikke grop kan bety både 0 og 1 -- men slikt er det best å ikke plage audiofile nevrotikere med, siden de tror at musikken ligger i gropenes gang.
    Det visste jeg faktisk ikke, så takk skal du ha :)

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    trex skrev:
    Er resultatet uhørbart, eller ikke lesbart i en audio editor, er det ingen forskjell på avspilt lyd i samme avspillingskjede.
    Jeg håper du ser hvor feilen ligger i dette?

V

vredensgnag

Gjest
    Det finnes da rip-software (Goldwave, Nero, o.a.) som gir mange muligheter for bearbeiding av musikken før den overføres til CD-R, du skal ikke se bort fra at enkelte har latt være å gå inn i VALG/PREFERENCES for å slå av ting.

Blir litt som dem som er misfornøyde med iTunes fordi det "skurrer" eller på annet vis endrer musikken - til de finner ut at de kanskje burde lest litt om iTunes først, eller i det minste satt seg inn i at EQ bør deaktiveres.

Eller som vedkommende i denne tråden som tok det at kopisperren ble borte som bevis på at musikken ble endret på CD-R.

Han hadde nok glemt å kikke her, eller på tilsvarende sted på sin ripper:

Robert Harley, som ikke kunne noe som helst om dette da han anbefalte ripping til CD-R har mye å svare for.

Vedlegg

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    lars_erik skrev:
    Fantastisk at enkelte presenterer side opp og side ned med "fakta" i et hvert henseende for å overbevise oss ignoranter, men nekter plent å forholde seg til fakta presentert av andre :)
    Og å prøve?

Man får seg jo mang en god latter av slikt. ;D
    Hvorfor er det slik at du skal legge føringer for hva helt ukjente mennesker på internett har testet/ikke testet?

Har jeg testet selv? Ja, begynte med dette før den første CD-brenneren kom på markedet i Norge. Var tidlig på 90-tallet med tilgang til en horribelt dyr PC eid av Compaq. Da var det faktisk en del utfordringer med brenneren (og software), men det jevnet seg ut etter noen år. Dette var før de fleste her til lands hadde sett annet enn diskettstasjon i en PC, og MP3 var ukjent. Siden har jeg eid sikkert 20-30 forskjellige drev fra de billigste til de dyreste Plextor. XX antall ulike CD-R plater er brukt (også sorte "musikkplater"), og jeg har hatt alt fra 700kr DVD-spillere til Meridian sin referanse spiller i 6-siffer klassen i hus. Forskjeller har jeg hørt, men det har som regel aldri vært uten en plausibel forklaring de fleste her inne sikkert vil enes om. Og ikke en eneste gang har jeg hørt en kopi vært bedre enn orginal (så fremt orginal ikke er skadet/slitt). Hørselen er også testet. Anlegget likeså. All denne erfaringen ser jeg likevel på som irrelevant i denne diskusjonen. Det beviser ingenting.

Men jeg skal gladelig innrømme at jeg har blitt lurt av sansene mine før. Har ikke du?

V

vredensgnag

Gjest
    Man kan være audiophil felix eller man kan være audiophil nevroticus.

Jeg vet hva jeg er.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    nb skrev:
    Nei, nei, nei og atter dobbelt og trippelt-nei. Du har fjernet over halvparten av informasjonen. Om du vil høre hva som faktisk er borte etter mp3-konvertering, se her

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50517.0.html

Så kan du selv vurdere hvor substansielle en del av de diskusjonene som er på dette forum er, det er ganske brutalt hvor mye som kan fjernes og likevel er det vanskelig å høre forksjell.
    Du trekker forhastede sluttninger. Jeg har ikke sagt noe om hvorvidt det blir bedre eller dårligere.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    Asbjørn skrev:
    Hvorfor skulle de gjøre det? ... bruker gjorde den testen du foreslår og påviste at de "remastret" innspillingene på en eller annen udokumentert måte, ville de være ferdige. (Det er ferdige, med punktum etter.) Det er heller ikke så enkelt å lage en slik "morokurve" som alle brukere ville oppfatte som en forbedring, jfr alle slags EQ presets på boombokser.
    Det funket etter sigende fint for Amarra. Ble genierklært som software til musikkavspilling til USD 1000 eller hva det nå var den versjonen av softwaren kostet, med en frekk liten festkul lagt inn. Jeg tror du sterkt overvurderer kundene som kjøper slikt sin interesse for å sjekke hva som faktisk skjer.
    Jeg refererte til rippeprogrammene, som er det jeg har erfaring med. Det er lett å teste slike, eksempelvis ved å rippe den samme CD'en med to forskjellige rippeprogrammer og sammenligne resultatet.

Amarra er et avspillingsprogram. De resultatene jeg nevnte var med serverens medfølgende ReadyDNLA/UPnP i firmware som nettverksserver. Jeg ser ingen spesiell grunn til at et slikt "no-name" avspillingsprogram skulle manipulere lyden på noe spesielt vis, og jeg greier ikke å finne noen indikasjoner på nett om at det foregår noen form for prosessering i det programmet. Netgear ReadyNAS NVX som jeg har er primært en business-server hvor mediakapabiliteten er litt attpåklatt. Dette er så enkel bitstrøm som jeg kan få til.

Jeg har ikke prøvd Amarra selv, eller andre programmer som skal gi "bedre lyd".

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Nå er det faktisk ikke en gang så enkelt som at 0 og 1 avgjøres av ikke-grop eller grop, men av hvorvidt det er skjedd en endring fra en status til en annen. Så grop/ikke grop kan bety både 0 og 1 -- men slikt er det best å ikke plage audiofile nevrotikere med, siden de tror at musikken ligger i gropenes gang.
    Det brukes 8-14-modulering for å få færre endringer av status.

Because EFM ensures there are at least 2 zeroes between every 2 ones, it is guaranteed that every pit and land is at least three bit clock cycles long. This property is very useful since it reduces the demands on the optical pickup used in the playback mechanism. The ten consecutive-zero maximum ensures worst-case clock recovery in the player.

http://en.wikipedia.org/wiki/Eight-to-fourteen_modulation

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.213
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    HåkonN skrev:
    lars_erik skrev:
    Fantastisk at enkelte presenterer side opp og side ned med "fakta" i et hvert henseende for å overbevise oss ignoranter, men nekter plent å forholde seg til fakta presentert av andre :)
    Og å prøve?

Man får seg jo mang en god latter av slikt. ;D
    Hvorfor er det slik at du skal legge føringer for hva helt ukjente mennesker på internett har testet/ikke testet?

Har jeg testet selv? Ja, begynte med dette før den første CD-brenneren kom på markedet i Norge. Var tidlig på 90-tallet med tilgang til en horribelt dyr PC eid av Compaq. Da var det faktisk en del utfordringer med brenneren (og software), men det jevnet seg ut etter noen år. Dette var før de fleste her til lands hadde sett annet enn diskettstasjon i en PC, og MP3 var ukjent. Siden har jeg eid sikkert 20-30 forskjellige drev fra de billigste til de dyreste Plextor. XX antall ulike CD-R plater er brukt (også sorte "musikkplater"), og jeg har hatt alt fra 700kr DVD-spillere til Meridian sin referanse spiller i 6-siffer klassen i hus. Forskjeller har jeg hørt, men det har som regel aldri vært uten en plausibel forklaring de fleste her inne sikkert vil enes om. Og ikke en eneste gang har jeg hørt en kopi vært bedre enn orginal (så fremt orginal ikke er skadet/slitt). Hørselen er også testet. Anlegget likeså. All denne erfaringen ser jeg likevel på som irrelevant i denne diskusjonen. Det beviser ingenting.

Men jeg skal gladelig innrømme at jeg har blitt lurt av sansene mine før. Har ikke du?
    Håkon, at du ikke har hørt dette respektere jeg fult ut.
    Men jeg, og veldig mange med meg har det.

N

nb

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Amarra er et avspillingsprogram. Jeg refererte til rippeprogrammene, som er det jeg har erfaring med. Det er lett å teste slike. De resultatene jeg nevnte var med serverens medfølgende ReadyDNLA/UPnP som nettverksserver. Har ikke prøvd Amarra selv, eller andre programmer som skal gi "bedre lyd". Dette er så enkel bitstrøm som jeg kan få til.
    Spiller vel ingen prinsipiell rolle om festkulen kommer under ripping eller avspilling - det gikk åpenbart hjem hos folket. Det er selvsagt ingen grunn til å gjøre noe slik "bak scenen" og jeg mistenker selvsagt ikke en skolert herre som deg selv til å bruke programvare som driver med noe slikt;)

Det er lett å teste alt dette, jeg påpekte bare at man ikke kan anta at brukerne faktisk gjør det.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.958
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke noe som kan avmagnetiseres på en cd. Først må den kunne bli magnetisk.
    sprøyte plasten kan muligens bli statisk men,ingen har vel fått støt fra cd'ene sine ennå.
    Så mengder er det ikke.
    metalliseringen er alu basert og ellers ligger det ett lag klarlakk og gjerne sliketrykk til slutt.
    Masteren blir overført via laser til en glassmaster med sølv på ,og videre blir den lagt ned i ett elektrolyse bad der det blir overført nikkel til en støpeform.
    så store avik i sentreringen er det vel heller ikke snakk om. Sprøyte støp maskiner er overaskende presise i jobben sin.
    klarlakken blir lagt på i en liten dæsj og hver cd blir rotert i høy hastighet for å jevne lakken utover hele plata.
    står du der å studerer den så ser du ikke akkurat noe kast i cd'en.
    Det som gir mest utslag når en og annen cd fra hver serie blir kontrolert, er skygger i metaliseringen. Noe som forekommer fra tid til annen. Blir de for store må serien støpes på nytt.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    .Marcus skrev:
    Jeg hever meg ikke over deg, jeg later ikke som om jeg er smartere enn deg, men jeg bruker litt common sense. Er ikke det lov lenger?

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    HåkonN skrev:
    Forskjeller har jeg hørt, men det har som regel aldri vært uten en plausibel forklaring de fleste her inne sikkert vil enes om. Og ikke en eneste gang har jeg hørt en kopi vært bedre enn orginal (så fremt orginal ikke er skadet/slitt). Hørselen er også testet. Anlegget likeså. All denne erfaringen ser jeg likevel på som irrelevant i denne diskusjonen. Det beviser ingenting.

Plausible forklaringer på dette er jeg helt sikker på at finnes!

Om jeg har blitt lurt av sansene mine? Selvfølgelig! Og bevisstheten om dette blir du jo minnet på i annenhvert innlegg her.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    lars_erik skrev:
    Håkon, at du ikke har hørt dette respektere jeg fult ut.
    Men jeg, og veldig mange med meg har det.
    Men du svarte ikke på spørsmålet mitt.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    ayaboh skrev:
    Om jeg har blitt lurt av sansene mine? Selvfølgelig! Og bevisstheten om dette blir du jo minnet på i annenhvert innlegg her.
    Det skulle passe bra med at det slites med å finne noe faglig dekning for annenhver påstand her.

V

vredensgnag

Gjest
    .Marcus skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det visste jeg faktisk ikke, så takk skal du ha :)
    Forholder seg omtrent slik:

SONY/Philips lagde noe de kalte 8-14 modulering (Eight-to-Fourteen-Modulation - EFM), der hver 8-bitstreng konverteres til 14 med CIRC-kode som beregnes for hver slik blokk og legges til denne, dette øker informasjonstettheten og avlesingssikkerheten. Disse blokkene legges så på CDen slik at de ikke behøver å leses av i rekkefølge, de har adresser som gjør det mulig å sette dem sammen igjen til den komplette datastrengen, selv om de ligger på ulike steder i et spor - dette nettopp for å unngå avbrudd i avlesingen pga skader i overflaten, osv.

Da CD-mediet ble lansert var ikke laserne nøyaktige nok og prosesseringen hurtig nok til at man kunne la grop/høyde (pit/land) bety f.eks. 0 og 1, så derfor utviklet man en protokoll der en overgang fra en status til en annen leses som 1, mens to like statuser ved siden av hverandre leses som 0.

Dermed blir høyde, høyde, høyde, grop, grop til 0010. I tillegg har man regler for hvordan disse kan fremstå i forhold til hverandre, for å trippel/kvadruppel/kvintuppelsikre mot lesefeil.

Det er temmelig idiotsikkert, er hva det er.

Men selvsagt likevel helt ubrukelig for musikk, av en eller annen nevrotisk grunn.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.103
    Torget vurderinger
    1
    Tråden er igjen moderert. lars_erik -ro ned nå, du bidrar ikke alltid like konstruktivt i denne tråden.

bjornh, moderator

V

vredensgnag

Gjest
    I verste instans er dette hva audiophilia nevrotica fører til:

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:

Men selvsagt likevel helt ubrukelig for musikk, av en eller annen nevrotisk grunn.
    Det er også en viktig presisering at 99% av audiofile, som sikkert alle har diskutert avlesingsproblemer, feilkorrigering osv i en årrekke aldri har hørt om Reed-Solomon eller 8-14-modulering. Folk ble omtrent sjokkerte da disse konseptene ble introdusert på forumet for et par-tre år siden. Det er bare å finne en HiFi-blekke nær deg for å se at dette er konsepter som er omtrent like fjerne som Pluto.

Om noen av disse, på ett eller annet tidspunkt, hadde følt for å lese f.eks Wikipedias artikkel om CD-formatet, så ville det være velkjente saker. Men det er åpenbart morsomere å basere sin forståelse på kulørt HiFI-presse og ymse bjellesauer blant produsenter, skribenter og eiere av fjongt utstyr.

Og alt dette er tenkt ut av ubrukelige japapnere(?) i hvite frakker hos Sony og Philips for rundt 30 år siden, og er fortsatt i bruk den dag i dag.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    HåkonN skrev:
    Det skulle passe bra med at det slites med å finne noe faglig dekning for annenhver påstand her.
    Yupp, det er jeg enig i. Samtidig holder jeg muligheten åpen for at de "faglig dyktige" ennå ikke har full oversikt, spesielt når jeg selv kan konstatere avvik.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    nb skrev:
    Det er også en viktig presisering at 99% av audiofile, som sikkert alle har diskutert avlesingsproblemer, feilkorrigering osv i en årrekke aldri har hørt om Reed-Solomon eller 8-14-modulering. Folk ble omtrent sjokkerte da disse konseptene ble introdusert på forumet for et par-tre år siden. Det er bare å finne en HiFi-blekke nær deg for å se at dette er konsepter som er omtrent like fjerne som Pluto.

Om noen av disse, på ett eller annet tidspunkt, hadde følt for å lese f.eks Wikipedias artikkel om CD-formatet, så ville det være velkjente saker. Men det er åpenbart morsomere å basere sin forståelse på kulørt HiFI-presse og ymse bjellesauer blant produsenter, skribenter og eiere av fjongt utstyr.

Og alt dette er tenkt ut av ubrukelige japapnere(?) i hvite frakker hos Sony og Philips for rundt 30 år siden, og er fortsatt i bruk den dag i dag.
    Kjære nb. Må en stakkars audiofil måtte vite hvem Reed-Solomon var og hvorfor han var satt sammen av 814 moduler? Jeg kjenner ikke engang Red Book, men jeg har veldig sans for'n likevel.

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:

De gutta kjører sikkert diskusjoner som dette på storskjerm til julebordet sitt :)

N

nb

Gjest
    ayaboh skrev:
    Kjære nb. Må en stakkars audiofil måtte vite hvem Reed-Solomon var og hvorfor han var satt sammen av 814 moduler? Jeg kjenner ikke engang Red Book, men jeg har veldig sans for'n likevel.
    Nei, men det er veldig spesielt å ha diskutert feilkorrigering og effektene av det i årevis uten å noensinne ha tatt seg bryet med å finne ut hvordan den faktisk foregår. Det sier for meg at det ikke på noe tidspunkt i løpet av et langt liv som forkjemper for 20-kilos metallklumper, vibrasjonsdemping og etter å ha brukt kanskje hundretusenvis av kroner for å legge forholdene best mulig til rette for CD-avlesing, så har det vært bare bittelitte ørlite interessant å sette seg inn i hvilke mekanismer som finnes for at en CD som regel funker dag ut og dag inn. De grunnleggende konseptene er bare en Wikipedia-artikkel unna og helt gratis. Jeg tror du skal lete svært lenge etter en teknisk relatert hobby hvor interessen for de faktiske forhold er så lav.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    I verste instans er dette hva audiophilia nevrotica fører til:
    Off-topic så det duger, men når jeg ser noe slikt, assosierer jeg til dette:

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    ayaboh skrev:
    Yupp, det er jeg enig i. Samtidig holder jeg muligheten åpen for at de "faglig dyktige" ennå ikke har full oversikt, spesielt når jeg selv kan konstatere avvik.
    Full oversikt har man selvfølgelig ikke. Lyd er komplekst. Men man begynner å få rimelig god oversikt over hvor god vår hørsel er, og det er gang på gang bevist for lettpåvirkelige vi mennesker er.

Når audiofile underkjenner disse enkelt etterprøvbare faktum som fullstendig svada, og forteller om en ny opplevelse - gjerne basert på påstander som gjerne er nødt til å skrive om lærebøker som har formet hele vårt moderne samfunn og er hele årsaken til at vi i det hele tatt har noe å lytte til, så er det lett å gjøre seg opp noen tanker om hva som mest sannsynligvis har skjedd.

Skal man bli oppfattet som troverdig, holder nemlig ikke for en kokk å bare fortelle at alle verdens elektrikere og ingeniører tar feil fordi han opplevde å få støt etter han hadde skrudd av sikringen hjemme. Ingen kommer til å skrive om noen bøker av den grunn, selv om man sikkert klarer å finne en gruppe mennesker på internett som har opplevd det samme. Kanskje kommer det også en produsent med løsning på "problemet" også. Og før man vet ord av det så begynner noen å skrive tester om slike produkter, og samler det sammen i en glossy blekke full av pengeinnbringende reklame fra de samme produsentene det skrives tester om. Da begynner det jo faktisk å bli troverdig...

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    nb skrev:
    Nei, men det er veldig spesielt å ha diskutert feilkorrigering og effektene av det i årevis uten å noensinne ha tatt seg bryet med å finne ut hvordan den faktisk foregår. Det sier for meg at det ikke på noe tidspunkt i løpet av et langt liv som forkjemper for 20-kilos metallklumper, vibrasjonsdemping og etter å ha brukt kanskje hundretusenvis av kroner for å legge forholdene best mulig til rette for CD-avlesing, så har det vært bare bittelitte ørlite interessant å sette seg inn i hvilke mekanismer som finnes for at en CD som regel funker dag ut og dag inn. De grunnleggende konseptene er bare en Wikipedia-artikkel unna og helt gratis. Jeg tror du skal lete svært lenge etter en teknisk relatert hobby hvor interessen for de faktiske forhold er så lav.
    Jeg er selvfølgelig enig i dette, men det blir feil hvis man skal kreve dette av en vanlig lydinteressert hver eneste gang. Jeg regner med at du ser dette selv. Og forresten, er du sikker på at alle anser dette for å være en teknisk hobby?

V

vredensgnag

Gjest
    Nei, det er bombesikkert at ikke alle anser dette for å være en "teknisk hobby."

Men det er leverandører av teknikk som averterer her. Ser du annonser for musikkinstrumenter, noteark, konserter, musikk?

Eller ser du annonser for tonearmer, platespillere, drivverk, høyttalere, forsterkere, strekk, forforsterkere, osv.?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.213
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Nei, det er bombesikkert at ikke alle anser dette for å være en "teknisk hobby."

Men det er leverandører av teknikk som averterer her. Ser du annonser for musikkinstrumenter, noteark, konserter, musikk?

Eller ser du annonser for tonearmer, platespillere, drivverk, høyttalere, forsterkere, strekk, forforsterkere, osv.?
    Og hva har det med dette å gjøre ?

Ps. Er dette godkjent, bjornh moderator?! Det jeg skrev nå, mener jeg?

N

nb

Gjest
    ayaboh skrev:
    Jeg er selvfølgelig enig i dette, men det blir feil hvis man skal kreve dette av en vanlig lydinteressert hver eneste gang. Jeg regner med at du ser dette selv. Og forresten, er du sikker på at alle anser dette for å være en teknisk hobby?
    HiFi-hardware er teknikk. Softwaren kan nytes nesten uansett hvor dårlig eller god teknikken er, dette forum handler nesten utelukkende om teknikk. Om man gir balla i teknikken, burde man heller henge på et musikkforum. Folk som poster ivrig på dette forum og sier at de kun er opptatt av musikken har pinocchio-nese.

U

utgatt19288

Gjest
    Arni Nudell - tidligere Infinity nå Genesis har skrevet White Papers på hvordan tyne mest mulig ut av lyden på CD medie i snart 10 år.

Siste års utgaver er nå oppdatert, oppsummert vha. utviklingssjef hos Genisis v/Gary Koh: The Black CD - white paper. Ultimate Edition may 2010.

http://www.genesis80.com/whitepaper/Black_CD_Paper_Ultimate.pdf

Likeledes har herrene lagt hode på blokka for å beskrive: an Absolute Fidelity Music Server.

http://www.genesis80.com/whitepaper/Absolute_Fidelity_Music_Server.pdf

V

vredensgnag

Gjest
    Linket til det noen innlegg lenger oppe. Har lest det gjennom årene.

Ellers kjøpte jeg fin musikk i dag. Et privatopptak på 3LPer av Maria Callas som synger Aïda i Mexico, i 1951. Det året anser man at stemmen hennes var på absolutt topp - meget spent på hvordan det lyder!
    Og så fikk jeg tak i Birgit Nilssons Salomé i near mint utgave -- så det blir bra musikk i heimen i neste uke.

Enda bra at Nudell har sluttet å anbefale CD-R skiver som faller fra hverandre så og si i det øyeblikk de er blitt brent. Eller brenner man slikt hver gang man skal avspille en CD, som ferksvare?

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    nb skrev:
    HiFi-hardware er teknikk. Softwaren kan nytes nesten uansett hvor dårlig eller god teknikken er, dette forum handler nesten utelukkende om teknikk. Om man gir balla i teknikken, burde man heller henge på et musikkforum. Folk som poster ivrig på dette forum og sier at de kun er opptatt av musikken har pinocchio-nese.
    Du har sikkert rett, men det er ikke sikkert alle er like opptatt av grunnleggende teknisk know-how som det du er. Disse har vel også en plass her.

Jeg vet hvordan du oppfatter slike ting fordi jeg har et rent teknisk yrke selv. Slike ting (mangel av teknisk innsikt) opplever jeg nesten i hvert eneste prosjektmøte. Når en kunde har ønsker som bryter med de fleste naturlover og kjente vestlige økonomier konstruerer jeg det bare slik jeg selv vil at det skal være. Dette fungerer hver gang, og alle er fornøyde. ;D

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    De Geneis skribleriene var noe for seg selv. Jeg trodde helt seriøst det var en fleip først.

V

vredensgnag

Gjest
    HåkonN skrev:
    De Geneis skribleriene var noe for seg selv. Jeg trodde helt seriøst det var en fleip først.
    Det må være en fleip. Omtrent som disse spøkefuglene som holder på med telefonoppgradering av anlegget ditt.

Det er nok av hint. Når han skriver at du skal bruke EAC i Paranoid-mode og med null restriksjoner, selv om det betyr at du ødelegger drevet pga hard belastning, så burde det være tydelig nok - mer "tongue in cheek" kan man vel ikke være.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har opplevd det samme som Asbjørn og har nevnt det noen ganger. Har da koblet en ekstern DAC til CD/DVD spiller og til en PC. Altså nøyaktig samme DAC. Fra PCen avspilles musikken fra harddisk og er rippet til lossless/WAV. Bruker original CD i CD/DVD spiller. I mine ører låter det ørlite renere og bedre avspilt fra PCen. Det oppleves som en liten resonanse som forsvinner sammenlignet med avspilling fra CD/DVD spiller. Vil ikke karakteriser forskjellen som spesielt stor, men mener den er der.

Jeg bruker også dbPoweramp til ripping, men mener jeg også har erfart nøyaktig det samme når jeg har rippet med Windows Media Player. Min tanke har vært at årsaken skyldes at man beveger seg vekk ifra drivverk problematikken, men det kan sikkert skyldes annet. Har ikke fundert som mye på hvorfor, men ser først og fremst på det som en bonus i tillegg til den fine brukervennligheten med harddisk basert avspilling.

Asbjørn:
    Sjekk gjerne om du også opplever det samme når avspiller CDen rett fra PCen sitt drivverk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn