First Watt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Merker jeg virkelig gleder meg til å overta Aleph J fra Grelv, første gang på lenge hos meg at jeg er såpass nyskjerrig på en forsterker merker jeg :) som vanlig har jeg handlet utifra magefølelse og liten handson erfaring :)

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    742
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Kan se den. GRELV er ikke akkurat nybegynner. Så det burde være et proft bygg.
    Spent på hvordan du oppfatter den forsterkeren. Synes å huske at du har hatt mi kl a før?

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Kan se den. GRELV er ikke akkurat nybegynner. Så det burde være et proft bygg.
    Spent på hvordan du oppfatter den forsterkeren. Synes å huske at du har hatt mi kl a før?
    Jeg hadde en MI 10.1SE på besøk her, veldig god forsterker det, har klasse A nå også forresten, 30 watt

og når det gjelder Grelv sin så er jeg ikke i tvil om kvaliteten på bygget utifra hva jeg har lest om hans kunnskaper

Sist redigert:

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Burde ikke denne tråden flytte til Venne-kategorien? Admin?

O.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.727
    Brytern burde være grei å bytte Dog, forutsatt at du finner en som passer i samme hull eller som har et større hullmønster du må lage.
    ELFA, partsconnexion og andre diy-steder er steder å lete. De fleste med kun to tommeltotter burde bistå deg om du skulle være uheldig å ha for mange selv ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.435
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    tror det er Ø12 mm hull på den grønne firkantede bryteren
    lett å finne noe
    mvh
    Leif

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    742
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Hysj!
    Jeg prøver å lure han til at jeg kan gjøre det.
    Garanterer at det tar under 2 mnd. Og fri frakt ;-)
    Brytern burde være grei å bytte Dog, forutsatt at du finner en som passer i samme hull eller som har et større hullmønster du må lage.
    ELFA, partsconnexion og andre diy-steder er steder å lete. De fleste med kun to tommeltotter burde bistå deg om du skulle være uheldig å ha for mange selv ;)

• Liker
    Reaksjoner: Dog

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Takk! Har dristet meg til å skru av lokket nå :) Grelv fortalte meg om dimensjoner, så nå jeg bare finne noe som ser bra ut.
    Hvis jeg kjøper denne, så vurderer jeg å flytte den bak på chassis og lage en ny front. Muligens i Acryl...vi får se!

Er slike brytere alltid 12V eller er det 230 som gjelder?

Innser at jeg må ta opp loddebolten igjen...er vel 30 år siden sist :)

O.

P.s ArildD - er ikke så lettlurt!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.727
    Custom alufront med "There is honour in being a Dog" frest in? ;)

• Liker

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    742
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    modushop.biz
    Kanskje denne gjengen kan lage en front til deg.
    Kunne du brukt en av frontene fra deres kabinetter, så får du enkelt gravert inn
    There is honour in being a Dog
    F5 by Grelv.
    GrelF V ?
    De lager fabelaktige kabinetter. Og frontplatene er griselekre.
    Selges i løsvekt også.
    AD

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.435
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    har du skrudd sammen noen av de kabinettene?
    i så fall tviler jeg på at du hadde syntes de var sååå fabelaktige
    mvh
    Leif

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    742
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Ja. Fin passform. Solide gjenger. Bra finish.
    Men kun maggiorate jeg har personlig erfaring med. Er de andre kabinettene jalla, så er det fint med en heads up på det. :)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.727
    Vent til fingra blør og topplokket buler som selvtilliten til LMC :D

Da tror jeg du sier noe annet. Jeg har borret opp alle innfestingshull/slisser og utstyrt med bedre skruer rund baut.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.435
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    det ser fint ut når det er montert, men det krever en sann artist for at det ikke skal bli vindskeivt
    mvh
    Leif

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.727
    Finnes det noen etablerte alternativer, Leif?

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    742
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Jau, det var et heftig utseende på den klonen :)
    Da har Dog noen alternativer.
    Lagret den linken. Blir nok til å bygge en f5 av noe slag i sommer. Det er bare for dumt med kjipe kabinetter. Dog står jeg fast på min uttalelse om godt inntrykk fra modu. Vesentlig grommere/ mer tillitsvekkende enn ebay Kina kabinetter jeg også har prøvd.

thlaudio web site pages

PWAD 100 ligner mistenkelig på gamle ML 20/20,5/20,6......mye coolere og.....

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.727
    Det går fint å bygge modu om du tar litt forhåndsgrep. Borr opp alle hullene i vinkelbrakettene en size, og bytt gjerne skruene som fester disse til bunn og topplatene. Slissene mot front og bakplate burde økes med en dremel. Monter vinkelbrakettene så nøye som mulig og helt vinkelrett med topp og bunn på kjøleribbene. På mine var også vinkelbrakettene noe over 90grader knekt, så jeg dro dem litt tilbake. Da passet alt uten hassle, bare vær nøye.

Gjør man ingenting av dette, bare hiver sammen alt og kommer til sluttmontasje av bakplate og topp, kan du drite i å få dem på ;)

• Liker

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    742
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Skal gjøre det neste gang jeg bygger, om det blir modu. Takk for tips.
    Uansett så var modu forslag ment som tips til Dog mht frontpanelet og gravering.
    Har inntrykk av at Dog er nyfrelst FW mann :) Håper han får forsterker til å se like bra ut som den spiller :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.720
    Torget vurderinger
    10
    MI ampene har inntil nylig blitt laget i Norge hos Borre Mek.

Min MI amp er laget der med custom front som matcher målene til First Watt (fordi jeg liker proporsjonene).

Klangmessig så ligner MI faktisk First Watt. Min MI 9.1SE låter som en F3 / F2J men med mer power. XA30.5 er mer "analytisk" (dårlig ord).

MI9.1SE har 2x6 bipolare transistorer. Er dual mono med 2x500 VA trafoer. 4x47.000 40 volt uF i lyttebanken. Har ingen inngangskondensatorer, ikke fasedrei i bassen, DC servo på printet, high speed likeretterdioder. I beste fall 2x50 watt klasse A. Dobler hele veien ned til 2 ohm. Blir passe varm. Har lite sus og trafostøy. Pga den moderate dempefaktoren på 80 så har den ikke samme basskontroll som XA30.5. Gain er på normale 26.

Musikal Innovation låter svært bra, faktisk noe av det beste jeg har hørt. Eneste jeg savner er at Roar M gjør koblingsskjemaene tilgjengelig. Dersom noe skjer kan det bli vanskelig med service.

MI 9-1 se.jpg

MI 9-1 se aa.jpg

MI 9-1 se bb.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.184
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bruker en gammel custom laget 150w MI amp som Roar laget til meg for mange år siden. Den matcher F5 Turbo klangmessig overraskende bra! Så jeg kan skrive under på HELs erfaring med god match mellom FW og MI

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    En oppklaring fra min side; jeg tok skammelig feil her.
    Malmin har alltid designet kabinettene selv, og produsert dem i Norge, så da var jeg litt sleivete.
    Rett skal rett!

Jeg derimot, lurer på om jeg skal få laget en front i tykk sotet acryl, og kanskje noe annet småtteri også.
    F5 the ASR way...eller noe. Time will show :) Kanskje også koble på en diode som indikator pr kanal..som de har fra First Watt.

O.

Er dette de MI ampene bygges i? Lignet en smule, etter å ha sett noen bilder..

O.
    thlaudio web site pages

PWAD 100 ligner mistenkelig på gamle ML 20/20,5/20,6......mye coolere og.....

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.193
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Du er helt sikker på at du skal ha lamper da, Dog?
    Personlig synes jeg det er litt irriterende med dioder på fronten, særlig når jeg sitter i skrumlemørket og lytter.

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    626
    Fikk laget disse hos en asiatisk kontakt for en tid tilbake i forb. med et rør-preampprosjekt.
    16mm, børstet overflate, "sandblåst" i gropene.

front.jpg

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Nei...ikke sikker på noe som helst :)

Vi får se...først skal jeg bestemme meg om jeg skal ha denne eller kjøpe en ny J2...

O.
    Du er helt sikker på at du skal ha lamper da, Dog?
    Personlig synes jeg det er litt irriterende med dioder på fronten, særlig når jeg sitter i skrumlemørket og lytter.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Er den også like tyst? Tenker da på absolutt tyst på horn med 104db eller mer?

O.

MI ampene har inntil nylig blitt laget i Norge hos Borre Mek.

Min MI amp er laget der med custom front som matcher målene til First Watt (fordi jeg liker proporsjonene).

Klangmessig så ligner MI faktisk First Watt. Min MI 9.1SE låter som en F3 / F2J men med mer power. XA30.5 er mer "analytisk" (dårlig ord).

MI9.1SE har 2x6 bipolare transistorer. Er dual mono med 2x500 VA trafoer. 4x47.000 40 volt uF i lyttebanken. Har ingen inngangskondensatorer, ikke fasedrei i bassen, DC servo på printet, high speed likeretterdioder. I beste fall 2x50 watt klasse A. Dobler hele veien ned til 2 ohm. Blir passe varm. Har lite sus og trafostøy. Pga den moderate dempefaktoren på 80 så har den ikke samme basskontroll som XA30.5. Gain er på normale 26.

Musikal Innovation låter svært bra, faktisk noe av det beste jeg har hørt. Eneste jeg savner er at Roar M gjør koblingsskjemaene tilgjengelig. Dersom noe skjer kan det bli vanskelig med service.

Vis vedlegget 261314
    Vis vedlegget 261315
    Vis vedlegget 261316

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.720
    Torget vurderinger
    10
    De små FW er tystere enn MI men kan det ha noe med at MI har dobbelt så mye gain?? (F3 med 12,5 dB og MI, 26 dB)

Jeg synes MI er tyst ... men ikke som graven.

• Liker

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.427
    Torget vurderinger
    75
    Et spørgesmål.

Nelson Pass B1 - hva menes egentlig med at denne preampen kan brukes som buffer?

Ser at en slik preamp kan skaffes/lage rimelig- vil en slik passe alle First Watt amper ?

skal ha meg en FW eller Mi amp ved en anledning- har ingen god preamp,så bør jeg kjøpe overnevnte B1 for 2500kr (diy)- eller bør jeg gå for noe annet.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.720
    Torget vurderinger
    10
    Er på tynn is nå mtp teknisk forklaring men B1 er den enkleste preampen du kan ha. Den har en volumpot og et buffer basert på transistorer og ikke op-amps. Den har ikke "gain" enkelt sagt. Volumpoten står heller på klokka to enn ti. Et buffer gjør at ikke forsterkeren får kilden/dacens impedanse rett inn men istedet en riktigere impedanse fra bufferet noe som angivelig gjør at en ikke mister dynamikk. Har du f eks en CD spiller eller dac med digital volumkontroll er det som regel svært furnuftig å ha et buffer i mellom.

Jeg vil tro at B1 er noe av det mest transparente du kan ha nettopp fordi den er så enkel. En TVC som er en passiv trafobasert volumpot er enda mer transparent og det blir det heller ikke mismatch med impedanse mellom kilde og effektforsterker.

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.427
    Torget vurderinger
    75
    Takk for svar.

Den en har ikke gain, ok - så det er en passiv sak ? Det jeg har lest om slike er ofte slapt, kjedelig , lite sprelsk osv...

Du skriver. Bufferet opprettholder riktig impedans , cd / dac rett i trinn og du har ikke riktig impedans.
    gjelder dette også ved bruk av sonos ? Jeg ser B.la du HEL bruker den som f.forsterker- eller bruker du en 'buffer'.

Jeg bruker i dag sonos som volumkontroll via integrert rørforsterker - men det blir altså noe annet ?

Hvis en skal på markedet etter en brukt forforsterker til f. Eks F5 - hva vil en fornuftig løsning være? Gjerne vintage /diy

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.720
    Torget vurderinger
    10
    Takk for svar.

Den en har ikke gain, ok - så det er en passiv sak ? Det jeg har lest om slike er ofte slapt, kjedelig , lite sprelsk osv...

Du skriver. Bufferet opprettholder riktig impedans , cd / dac rett i trinn og du har ikke riktig impedans.
    gjelder dette også ved bruk av sonos ? Jeg ser B.la du HEL bruker den som f.forsterker- eller bruker du en 'buffer'.

Jeg bruker i dag sonos som volumkontroll via integrert rørforsterker - men det blir altså noe annet ?

Hvis en skal på markedet etter en brukt forforsterker til f. Eks F5 - hva vil en fornuftig løsning være? Gjerne vintage /diy

Motsatt. Det er når man kun har et passivt potmeter at det kan men ikke nødvendigvis blir slapt. Et buffer motvirker dette.

Jeg har ikke B1 men B4 som er et delefilter: FIRST WATT PRODUCTS

Er rørforsterkeren din integrert kan du bare kjøre Sonos rett inn. Pass på at du cruiser mellom 75/80 og 100%, helst på 100, på volumet til Sonos og strup heller volumet på forsterkern.

Brukt preamp. Har ikke peiling, andre kan kanskje foreslå noe. F5 er dønn nøytral og har moderat gain så en rørpre kunne vært midt i blinken ... Kanskje :)

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Takk!

O.

De små FW er tystere enn MI men kan det ha noe med at MI har dobbelt så mye gain?? (F3 med 12,5 dB og MI, 26 dB)

Jeg synes MI er tyst ... men ikke som graven.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Aleph J er ihvertfall sykt tyst, noe av det bedre jeg har testet på nettopp det, imponerende er det riktige ordet :)

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    742
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Vel. Det er ikke akkurat nybegynner hifi du pusler med. Til en F5, som folket mener er neutral. Så tror jeg personlig at det ikke er mulig med snarveier.
    En cary 98 rør pre dukker opp i ny og ne til 9-12k.
    Noe vesentlig rimeligere enn den pre tror jeg struper for mye.
    På min f3,som ikke er så nøytral, så har jeg fått en heldig Match med Bladelius pre.
    AD

Takk for svar.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn