Merker jeg virkelig gleder meg til å overta Aleph J fra Grelv, første gang på lenge hos meg at jeg er såpass nyskjerrig på en forsterker merker jeg
som vanlig har jeg handlet utifra magefølelse og liten handson erfaring 
Jeg hadde en MI 10.1SE på besøk her, veldig god forsterker det, har klasse A nå også forresten, 30 wattKan se den. GRELV er ikke akkurat nybegynner. Så det burde være et proft bygg.
Spent på hvordan du oppfatter den forsterkeren. Synes å huske at du har hatt mi kl a før?
Brytern burde være grei å bytte Dog, forutsatt at du finner en som passer i samme hull eller som har et større hullmønster du må lage.
ELFA, partsconnexion og andre diy-steder er steder å lete. De fleste med kun to tommeltotter burde bistå deg om du skulle være uheldig å ha for mange selv![]()
Custom alufront med "There is honour in being a Dog" frest in?![]()
thlaudio web site pagesFinnes det noen etablerte alternativer, Leif?
PWAD 100 ligner mistenkelig på gamle ML 20/20,5/20,6......mye coolere og.....
Er dette de MI ampene bygges i? Lignet en smule, etter å ha sett noen bilder..
O.
Du er helt sikker på at du skal ha lamper da, Dog?
Personlig synes jeg det er litt irriterende med dioder på fronten, særlig når jeg sitter i skrumlemørket og lytter.
MI ampene har inntil nylig blitt laget i Norge hos Borre Mek.
Min MI amp er laget der med custom front som matcher målene til First Watt (fordi jeg liker proporsjonene).
Klangmessig så ligner MI faktisk First Watt. Min MI 9.1SE låter som en F3 / F2J men med mer power. XA30.5 er mer "analytisk" (dårlig ord).
MI9.1SE har 2x6 bipolare transistorer. Er dual mono med 2x500 VA trafoer. 4x47.000 40 volt uF i lyttebanken. Har ingen inngangskondensatorer, ikke fasedrei i bassen, DC servo på printet, high speed likeretterdioder. I beste fall 2x50 watt klasse A. Dobler hele veien ned til 2 ohm. Blir passe varm. Har lite sus og trafostøy. Pga den moderate dempefaktoren på 80 så har den ikke samme basskontroll som XA30.5. Gain er på normale 26.
Musikal Innovation låter svært bra, faktisk noe av det beste jeg har hørt. Eneste jeg savner er at Roar M gjør koblingsskjemaene tilgjengelig. Dersom noe skjer kan det bli vanskelig med service.
Vis vedlegget 261314
Vis vedlegget 261315
Vis vedlegget 261316
Takk for svar.
Den en har ikke gain, ok - så det er en passiv sak ? Det jeg har lest om slike er ofte slapt, kjedelig , lite sprelsk osv...
Du skriver. Bufferet opprettholder riktig impedans , cd / dac rett i trinn og du har ikke riktig impedans.
gjelder dette også ved bruk av sonos ? Jeg ser B.la du HEL bruker den som f.forsterker- eller bruker du en 'buffer'.
Jeg bruker i dag sonos som volumkontroll via integrert rørforsterker - men det blir altså noe annet ?
Hvis en skal på markedet etter en brukt forforsterker til f. Eks F5 - hva vil en fornuftig løsning være? Gjerne vintage /diy
De små FW er tystere enn MI men kan det ha noe med at MI har dobbelt så mye gain?? (F3 med 12,5 dB og MI, 26 dB)
Jeg synes MI er tyst ... men ikke som graven.
Takk for svar.
Den en har ikke gain, ok - så det er en passiv sak ? Det jeg har lest om slike er ofte slapt, kjedelig , lite sprelsk osv...
Du skriver. Bufferet opprettholder riktig impedans , cd / dac rett i trinn og du har ikke riktig impedans.
gjelder dette også ved bruk av sonos ? Jeg ser B.la du HEL bruker den som f.forsterker- eller bruker du en 'buffer'.
Jeg bruker i dag sonos som volumkontroll via integrert rørforsterker - men det blir altså noe annet ?
Hvis en skal på markedet etter en brukt forforsterker til f. Eks F5 - hva vil en fornuftig løsning være? Gjerne vintage /diy