Finnes topp (!) streamere uten DAC?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg kan ikke for alt i verden skjønne hvorfor å levere 0'er og 1'ere skal være så vanskelig. :)
    Anyhow - jeg oppnår perfeksjon med Kodi på en 10 år gammel PC (via HDMI) for film og musikk i surround, samt Logitech Squeezebox (via Toslink) for 2-kanals musikk. Case closed.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.072
    Antall liker
    33.778
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg bruker en Auralic Aries med femto clock og skikkelig PSU. De kan finnes brukt for 6000 kroner nå. Kjører kabel fra modem, men den har selvfølgelig wi-fi også. Samt Bluetooth så man kan streame rett fra mobile enheter om ønskelig.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Mange(!) gode tips som har kommet inn her nå; og det er kanskje akkurat det som er litt av 'problemet', nemlig at det finnes så mange forskjellige (og gode) løsninger på et så enkelt behov. Jeg har prøvd mye forskjellig selv, og endte med en relativt dyr alt-i-ett-løsning som i tillegg er diy og basert på Linux som operativsystem. For meg så var det viktig å ha troen på at det jeg kjøpte (og bygde) var en god løsning basert på andres erfaringer over tid. For de fleste som har testet dette ut, så koker det ofte ned til at selve streameren (altså datamaskinen som mottar og sender signalet videre) ikke er kritisk i seg selv. Min kostet ca 600 kr, og fungerer veldig bra! Grunnen til at den fungerer godt er fordi den er tett integrert med en egen re-klokker, som igjen er tett integrert med selve dacen. Re-klokkeren og dacen er de dyre komponentene, og vil være de som avgjør om lyden blir god eller ei.
    Så har du brukergrensesnittet, som for mange vil være avgjørende for valg av løsning, og det er vel også der man betaler noe ekstra for at ting skal virke enkelt og greit, og 'bare virke', noe som alltid er en god ting.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Ellers er jeg selv positivt overrasket over nevnte Yamaha WXC-50. Den har to innstillinger, enten "Preamp" eller "Player". Med førstnevnte er den egentlig en alt-i-ett løsning hvis man kun har streaming som kilde, og er også innebygget preamp og tror faktisk også de digitale utgangene er variable uten at jeg har prøvd det. Egen subwooferutgang har den også. Skal man senere oppgradere og kjøpe f.eks en Topping DAC eller noe annet, så kan man koble den om til "Player" hvor den blir en ren streamer og bypasser intern DAC.
    Ja, de digitale utgangene ER variable, forutsatt selvfølgelig at den er satt i Preamp-mode.

    Edit:
    Beklager, jeg oppdaget i ettertid at @MrSpock allerede har opplyst om dette tidligere i tråden.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ja, de digitale utgangene ER variable, forutsatt selvfølgelig at den er satt i Preamp-mode.

    Edit:
    Beklager, jeg oppdaget i ettertid at @MrSpock allerede har opplyst om dette tidligere i tråden.
    Yamahaen omsampler også alt til 48kHz når man bruker nivåregulering på de digitale utgangene.

    Jeg har ikke opplevd noe tap i kvalitet lydmessig, ved litt enkel sammenligning på 2 sett utstyr - mot å kjøre native.

    Men synes allikevel det kan være interessant å skaffe annet utstyr senere, som holder seg til native sampling.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Ja, de digitale utgangene ER variable, forutsatt selvfølgelig at den er satt i Preamp-mode.

    Edit:
    Beklager, jeg oppdaget i ettertid at @MrSpock allerede har opplyst om dette tidligere i tråden.
    Men etter hva jeg kan se konverteres alle digitale signal til 48kHz når Yamaha WXC-50 er i Preamp-mode. Det er en grunn til å ikke benytte den modusen sammen med digitale utganger uten at man har et reelt behov for det. Og så er jeg usikker på om dette også innebærer at det samme skjer (konvertering til 48kHz) når den interne DACen benyttes, men det er ikke så lett å få bekreftet. Men det er vel grunn til å anta det.

    Edit: Igjen ble @MrSpock før meg. Men bare med en hårsbredd denne gangen :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Men etter hva jeg kan se konverteres alle digitale signal til 48kHz når Yamaha WXC-50 er i Preamp-mode. Det er en grunn til å ikke benytte den modusen sammen med digitale utganger uten at man har et reelt behov for det. Og så er jeg usikker på om dette også innebærer at det samme skjer (konvertering til 48kHz) når den interne DACen benyttes, men det er ikke så lett å få bekreftet. Men det er vel grunn til å anta det.

    Edit: Igjen ble @MrSpock før meg. Men bare med en hårsbredd denne gangen :)
    Hehe, vi tenker likt :D

    Bruker du fixed volum på digitalutgangene vil Yamahaen gi native sampling - bare testet kjapt optisk inn på den, og den gir da for eksempel 44.1 ut hvis matet med cd.

    Derimot tror jeg også 48kHz er fast når man bruker MusicCast.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, vi tenker likt :D

    Bruker du fixed volum på digitalutgangene vil Yamahaen gi native sampling - bare testet kjapt optisk inn på den, og den gir da for eksempel 44.1 ut hvis matet med cd.

    Derimot tror jeg også 48kHz er fast når man bruker MusicCast.
    Nei, i Player-mode sender den native ut på digitalutgangen også i MusicCast, men begrenset oppad til 192kHz
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Nei, i Player-mode sender den native ut på digitalutgangen også i MusicCast, men begrenset oppad til 192kHz
    Aha, kjekt å vite :D

    Når det gjelder volumreguleringen er jeg ikke så bekymret for 48kHz omsamplingen - men heller hvor mange bits som ofres ved senkingen.

    Det kan gjøres veldig effektivt etter det jeg forstår, usikker på hvor godt Yamaha har gjort dette. Men ved enkel samenligning opplever jeg lite eller ingen forskjell.


    Slikt jeg tenker på (her fra Paul):

    So, let’s put all this info together. When we turn a digital volume control down we’re losing bits: 1 bit for every 6dB or half volume. Sounds pretty bad, right? Well, there’s one more twist to add into the mix: upsampling DACS. Most modern DACS upsample the 16 bits to 32 bits and THEN perform the volume changes. So depending on how the DAC is designed, most of the volume changes you might experience are “free” for the usable volume ranges on 16 bit audio. For 24 bit audio you have a smaller “free” range to work with, but what you are losing is so low in volume anyway that even the best analog electronics and loudspeakers can’t really reproduce it anyway.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    48 biters digital volumkontroll



    Kanskje ikke tap i lydkvalitet er noe å bekymre seg over? :D

     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Interessant tema, strever litt med å ta inn alt. Mine erfaringer: byttet fra CD med digital ut, til CD transport ut til samme DAC. Betydelig lydforbedring. Låter også bedre enn bluesound node 2 digitalt ut til DAC'en (dynamikk og luft). Bruker Tidal hifi. Lurer i likhet med trådstarter på hvilken streamer man bør styre mot. Er det fornuftig å bruke penger på ny, innebygd DAC når man egentlig kun trenger en god streamer? Har sett litt på Aurender og Lumin selv, uten DAC...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg kan ikke for alt i verden skjønne hvorfor å levere 0'er og 1'ere skal være så vanskelig. :)
    Anyhow - jeg oppnår perfeksjon med Kodi på en 10 år gammel PC (via HDMI) for film og musikk i surround, samt Logitech Squeezebox (via Toslink) for 2-kanals musikk. Case closed.
    Takk skal du ha, Syncrolux, akkurat dette som er grunnlag for opprettholdelse av denne tråd.

    A: Er dette likt - uansett type streamer - fordi det kun dreier seg om disse 0'er & 1'ere?
    B: Eller er det ikke likt, dvs. kan selve streameren ha noe å si?

    Jeg snakker selvfølgelig kun streamer, altså ikke streamer med DAC innebygget. Noen med utgangspunkt i teknisk har sagt nei til at det kan bli forskjeller, andre som har prøvd selv påstår hardnakket at ja det er forskjeller. Skal man tro da? Konkludere med?
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Interessant betrakting! Kan du være snill og beskrive litt mer hvordan du oppfatter denne oppgraderingen?
    Spør, fordi mange mener sånt ikke skal kunne gå an, og fordi jeg selv har merket meg Limetree Bridge som et mulig fornuftig alternativ.
    Med Limetree Bridge er lyden et hakk mer oppløst, bedre dynamikk, mer behagelig å lytte til over tid, spesielt med Qobus sine hirez. Plutselig har jeg begynt å like gamle Frank Sinatra innspillinger fra 60 tallet. God dynamikk og skikkelig trøkk i blåserekken. Med node 2i har musikken mindre liv men den er mer enn grei nok på hytta. Ja, det er forskjell på streamere, det er nå min oppfatning. Mvh
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Takk skal du ha, Syncrolux, akkurat dette som er grunnlag for opprettholdelse av denne tråd.

    A: Er dette likt - uansett type streamer - fordi det kun dreier seg om disse 0'er & 1'ere?
    B: Eller er det ikke likt, dvs. kan selve streameren ha noe å si?

    Jeg snakker selvfølgelig kun streamer, altså ikke streamer med DAC innebygget. Noen med utgangspunkt i teknisk har sagt nei til at det kan bli forskjeller, andre som har prøvd selv påstår hardnakket at ja det er forskjeller. Skal man tro da? Konkludere med?
    Testet over lang tid, Lumin U1 mini mot Google Chromecast Audio.
    Brukte Roon på begge, AES/EBU fra Lumin til dac og optisk fra CCA.
    Klarte ikke høre noen lyd forskjell.
    Med Roon så er Google CCA bitperfect ved bruk av digital ut.
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Brukt Streambox S2 Ultra fra Pro-Ject som ren streamer eller nettwork bridge som enkelte kaller det. Vesentlig bedre enn digitalt ut fra Bluesounden jeg hadde før denne.


    For de som liker detaljert teknisk orientert tysker kan Hans anbefales :)

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.611
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Til mitt bruk er Yamaha WXC-50 sin resampling til 48 kHz i preampmodus veldig kjekk siden filtrene mine må ha en fast samplingsfrekvens inn. 48 bit i volumkontrollen er evig nok og 32 bit FP i filtrene holder fint det og. Eneste aberet er at den ikke fikser dyp filstruktur på lokal musikk, så jeg bruker LMS og SB Touch på den optiske inngangen.

    Tillegg: Nå bruker jeg den ene dacen i Yamahaen. Den leverer fast nivå ut til hodetelefonforsterkeren min, også når jeg muter preamputgangen. Veldig kjekk boks, men til hovedhøyttalere av en viss kvalitet fortjener den en ekstern dac, f.eks. Topping E30 som er evig bra nok.
     
    Sist redigert:

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Testet over lang tid, Lumin U1 mini mot Google Chromecast Audio.
    Brukte Roon på begge, AES/EBU fra Lumin til dac og optisk fra CCA.
    Klarte ikke høre noen lyd forskjell.
    Med Roon så er Google CCA bitperfect ved bruk av digital ut.
    Trodde det var konkludert med at CCA er bitperfekt på digital utgang og fullt volum opp til 24/96 også direkte fra qobuz? Ref herfra og litt ned: https://www.hifisentralen.no/forume...-en-bedre-streamer.103504/page-3#post-3453437
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    303
    Sted
    Minhus
    Brukt Streambox S2 Ultra fra Pro-Ject som ren streamer eller nettwork bridge som enkelte kaller det. Vesentlig bedre enn digitalt ut fra Bluesounden jeg hadde før denne.


    For de som liker detaljert teknisk orientert tysker kan Hans anbefales :)

    Kalle en nederlender for »tysker» er ikke bra.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    jeg har prøvd å lese alle innlegg, og har ingen nevnt minidsp shd studio? en kun digital enhet, må da være høy på lista for alt den kan gjøre.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Har lest det samme, så det stemmer sikkert det.
    Helt utrolig at de sluttet og selge dem.
    Var vel bare at de skulle lage egne smarthøyttalere i stedet, og en eller annen idiot/geni tenkte det ville ødelegge deres eget marked...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Takk skal du ha, Syncrolux, akkurat dette som er grunnlag for opprettholdelse av denne tråd.

    A: Er dette likt - uansett type streamer - fordi det kun dreier seg om disse 0'er & 1'ere?
    B: Eller er det ikke likt, dvs. kan selve streameren ha noe å si?

    Jeg snakker selvfølgelig kun streamer, altså ikke streamer med DAC innebygget. Noen med utgangspunkt i teknisk har sagt nei til at det kan bli forskjeller, andre som har prøvd selv påstår hardnakket at ja det er forskjeller. Skal man tro da? Konkludere med?
    Så lenge streameren leverer de samme bits som ligger på kildematerialet, noe i praksis alle gjør, så ja.
     

    EarlJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Innlegg
    137
    Antall liker
    55
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Har hatt den gamle utgaven av Auralic Aries, koblet til Wadia di-122. Har nå den nye Aries G1. Forforsterker/Dac er T+A DAC8 DSD. I mellomklasse er dette tommel opp fra meg.

    kino2.jpg
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Fortsatt ingen konklusjon....? 🙂 Når jeg prøver å spørre forhandlere er det vanskelig å få konkrete svar om lydmessige egenskaper på forskjellige streamere. Jeg forstår selvfølgelig dette, det er en forholdsvis ny type lydkilde, og så er folks behov for funksjoner veldig forskjellige. Jeg ønsker en lydmessig god streamer til Tidal hifi. Punktum. Hva skal jeg vektlegge? Bit perfekt, strømforsyning, klokke, digital utgang (USB, coax etc...), inngangsfilter på cat-kontakten, komponentkvalitet, vekt, Tidal Connect, osv osv.... og er det kanskje slik at matching betyr like mye her som i resten av anlegget?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatt ingen konklusjon....? 🙂 Når jeg prøver å spørre forhandlere er det vanskelig å få konkrete svar om lydmessige egenskaper på forskjellige streamere. Jeg forstår selvfølgelig dette, det er en forholdsvis ny type lydkilde, og så er folks behov for funksjoner veldig forskjellige. Jeg ønsker en lydmessig god streamer til Tidal hifi. Punktum. Hva skal jeg vektlegge? Bit perfekt, strømforsyning, klokke, digital utgang (USB, coax etc...), inngangsfilter på cat-kontakten, komponentkvalitet, vekt, Tidal Connect, osv osv.... og er det kanskje slik at matching betyr like mye her som i resten av anlegget?
    Flere har holdt på med dette siden før spotify sin barndom, MP3 på 90-tallet var starten her og deling av filer lokalt og senere på internett. Forskjellen nå er bare protokollen og at det er lovlig ettersom man betaler for en eller annen tjeneste..

    Alt det andre du nevner er også standarder fra 90-tallet, i beste fall tidlig 2000. Bitperfect startet vel å få god støtte irundt 2010.

    Om en streamer, (et nettverksprodukt) må matche i forhold til et hifi produkt, så er det noen som ikke har gjort jobben sin teknisk med produktet i første omgang i designfasen.

    Hvor gammelt må ting være for at det ikke er nytt lengre da egentlig?

    Eller er det rett og slett ikke noe forskjeller, så selgere tar det mest på profitt? Evnt. at profitten på streamere er så lav at de rett og slett ikke bryr seg om de..
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Så lenge streameren leverer de samme bits som ligger på kildematerialet, noe i praksis alle gjør, så ja.
    Men kan være greit å være obs på at det meste av streamere som også kan streame bilde (typisk Nvidia Shield, Apple TV mfl) konverterer alt som spilles av. Slik at du får ikke 16/44,1 ut på digitalutgangene om det avspilles FLAC/WAV i nevnte oppløsning. Men på streamere beregnet kun for lyd stemmer det nok ganske bra.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Men kan være greit å være obs på at det meste av streamere som også kan streame bilde (typisk Nvidia Shield, Apple TV mfl) konverterer alt som spilles av. Slik at du får ikke 16/44,1 ut på digitalutgangene om det avspilles FLAC/WAV i nevnte oppløsning. Men på streamere beregnet kun for lyd stemmer det nok ganske bra.
    Dette gjør windows også... Skal du få rett bitrate ut fra f.eks Qobuz må den ha exclusive mode -tilgang.

    Oppskrift: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/qobuz-streaming-tjeneste.94164/post-3506316
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Men kan være greit å være obs på at det meste av streamere som også kan streame bilde (typisk Nvidia Shield, Apple TV mfl) konverterer alt som spilles av. Slik at du får ikke 16/44,1 ut på digitalutgangene om det avspilles FLAC/WAV i nevnte oppløsning. Men på streamere beregnet kun for lyd stemmer det nok ganske bra.
    Hvorfor klarer de ikke det? Flere av disse har en passthrough funksjon for lyd, så det er dekoderen som dekoder lyden. Det er snakk om bare en codec/plugin så konverterer de ikke lyden.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hvorfor klarer de ikke det? Flere av disse har en passthrough funksjon for lyd, så det er dekoderen som dekoder lyden. Det er snakk om bare en codec/plugin så konverterer de ikke lyden.
    Fant det ikke i farten på Nvidia Shield, men vurderte en slik tidligere og da kom jeg over at den konverterte til fast oppløsning. Men mulig jeg var for kjapp, da ser ser ut som den aller nyeste TV Pro-modellen støtter opp til 24/192 så lenge man kobler den med HDMI eller USB inn i DAC.

    Når det gjelder Apple TV så har vel den hele tiden lidd av at alt konverteres om til 24/48 uavhengig av materiale. Trodde ikke dette var endret på selv på nyeste modell? Den støtter heller ikke over 48khz iflg manualen:
    1648546067608.png
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Fant det ikke i farten på Nvidia Shield, men vurderte en slik tidligere og da kom jeg over at den konverterte til fast oppløsning. Men mulig jeg var for kjapp, da ser ser ut som den støtter opp til 24/192 så lenge man kobler den med HDMI eller USB inn i DAC.

    Når det gjelder Apple TV så har vel den hele tiden lidd av at alt konverteres om til 24/48 uavhengig av materiale. Trodde ikke dette var endret på selv på nyeste modell? Den støtter heller ikke over 48khz iflg manualen:
    Apple-produkter har jeg svært liten erfaring og interesse av. De kjører stort sett sine egne greier og finner hele tiden opp hjulet på nytt, og man må bruke programvare for å konvertere ting til å fungere med de enhetene etc. Men trodde de hadde sine egne lossless formater, men som sagt så holder jeg meg unna Apple produkter generelt (den forenklingen som skjer for tiden med det meste av utstyr bare kompliserer ting når man vil ha det til å fungere på en annen ønskelig måte). Finnes jo et hav av andre produkter der ute også, men det er jo litt det samme med alle enheter som man kan streame fra på kun lyd også. Noen støtter lossless og bitperfect, andre gjør det ikke. At det støttes i hardware er en ting, men man må uansett ha støtte for det i software for at det skal fungere.
    Har en TV med android TV, det er samme OS som på Nvidia Shield. Men på TVn så er det noen begrensninger i både oppløsning også mangler det også passthrough på lyden som en opsjon med Kodi, her er det nok Kodi som ikke klarer å kjenne igjen enheten helt 100% og ikke har support for denne TVn.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatt ingen konklusjon....? 🙂 Når jeg prøver å spørre forhandlere er det vanskelig å få konkrete svar om lydmessige egenskaper på forskjellige streamere. Jeg forstår selvfølgelig dette, det er en forholdsvis ny type lydkilde, og så er folks behov for funksjoner veldig forskjellige. Jeg ønsker en lydmessig god streamer til Tidal hifi. Punktum. Hva skal jeg vektlegge? Bit perfekt, strømforsyning, klokke, digital utgang (USB, coax etc...), inngangsfilter på cat-kontakten, komponentkvalitet, vekt, Tidal Connect, osv osv.... og er det kanskje slik at matching betyr like mye her som i resten av anlegget?
    Hvis du skal ha en ekstern DAC så er vel svaret at ca alle streamere med digital utgang er like gode.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.544
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du skal ha en ekstern DAC så er vel svaret at ca alle streamere med digital utgang er like gode.
    Her kan sikkert noen forklare hvorfor, men jeg vil si nei.
    Jeg har en Sonos Connect (den gamle typen) og byttet den til en SoTM. En helt klar lydforskjell.
    Hvis jeg ikke husker feil så var det @na_X som forklarte det i en annen tråd. Noe med at Sonos gjør om alt til samme uansett hva den får inn, men SoTM og andre ikke gjøre det.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Her kan sikkert noen forklare hvorfor, men jeg vil si nei.
    Jeg har en Sonos Connect (den gamle typen) og byttet den til en SoTM. En helt klar lydforskjell.
    Hvis jeg ikke husker feil så var det @na_X som forklarte det i en annen tråd. Noe med at Sonos gjør om alt til samme uansett hva den får inn, men SoTM og andre ikke gjøre det.
    Og da kjørte du digitalt ut fra begge disse til en ekstern DAC? Det er muligens noen streamere som upsampler/resampler, utover det er det vanskelig å forklare noen reell lydforskjell.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har en Sonos Connect (den gamle typen) og byttet den til en SoTM. En helt klar lydforskjell.
    Snakker du her om at SoTM og gamle Sonos Connect kun streamer - begge tilkoblet separat DAC - allikevel lydforskjeller? Forstår jeg det slik?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Sonos er ikke bit perfect og vil opp eller ned sample signalene, dette er hørbart.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Sonos er ikke bit perfect og vil opp eller ned sample signalene, dette er hørbart.
    Jeg modifiserer min opprinnelige uttalelse til å kun gjelde streamere som sender signalet native videre. :)

    Når det er sagt så har vi nylig i en annen tråd lært at DA/AD ti ganger på rad gjennom en middels god mikser er ganske strevsomt å høre forskjell på, så en resampling er nok heller ikke sånn kjempelett å høre.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Jeg modifiserer min opprinnelige uttalelse til å kun gjelde streamere som sender signalet native videre. :)

    Når det er sagt så har vi nylig i en annen tråd lært at DA/AD ti ganger på rad gjennom en middels god mikser er ganske strevsomt å høre forskjell på, så en resampling er nok heller ikke sånn kjempelett å høre.
    Det er jeg helt enig i, min erfaring er at ingen som har vært innom mitt hjem klarer å høre forskjell på billige dritstreamere, (gamle tlf, ipad, Ieast audiocast, CC, Node 2...) og En svært god cd spiller som kostet 25000kr. en gang i tiden (Hegel CDP4a mk2)
    Sonos er det så mangen tilbakemeldinger på nettet at høres dårligere ut. så da tar jeg det til etterretning.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Her kan sikkert noen forklare hvorfor, men jeg vil si nei.
    Jeg har en Sonos Connect (den gamle typen) og byttet den til en SoTM. En helt klar lydforskjell.
    Hvis jeg ikke husker feil så var det @na_X som forklarte det i en annen tråd. Noe med at Sonos gjør om alt til samme uansett hva den får inn, men SoTM og andre ikke gjøre det.
    Det er helt korrekt, 1/2 Tam forklarte det fint. Men godt mulig nyeste generasjon Sonos har blitt forbedret, det kjenner jeg ikke til. Tidligere så kjørte vel Sonos 48KHz og 16 bit ut uansett hvilket format man spilte av om jeg husker korrekt, hvis det ikke var 44.1KHz da.. Er noen år siden jeg kvittet meg med Sonos selv.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Det er helt korrekt, 1/2 Tam forklarte det fint. Men godt mulig nyeste generasjon Sonos har blitt forbedret, det kjenner jeg ikke til. Tidligere så kjørte vel Sonos 48KHz og 16 bit ut uansett hvilket format man spilte av om jeg husker korrekt, hvis det ikke var 44.1KHz da.. Er noen år siden jeg kvittet meg med Sonos selv.
    Sonos er begrenset til 16/44.1, så lenge den får det inn gjør den en helt grei jobb. Usikker på hvordan det håndteres i Sonos-appen, men har et håp om at den ikke tar inn annet enn 16/44.1 fra strømmetjenestene. Qobuz har jo dette valgbart... https://www.audiosciencereview.com/...-measurements-of-sonos-connect-streamer.8038/
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn