Finnes topp (!) streamere uten DAC?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Personlig så foretrekker jeg streamer koblet til med HDMI, Nvidia Shield eller TV koblet rett til amp. HDMI er en standard som stadig blir forbedret/utviklet pr.idag og ikke slik som optisk og coax som ble ferdig utviklet på 90-tallet og da ble det vel egentlig ingen flere forbedringer der. Kablene klarer mye mer, men interfacene er problemet på egentlig utdaterte standarder. Lyden er derfor komprimert på flere kanaler, og har dårlig støtte på nyere teknologi.

    Problemet med utdaterte standarder er å fjerne de og rett og slett avlive de, de er godt etablerte og finnes over alt og ikke minst koster det minimalt å implementere de. Også gjør det på en måte jobben sin uansett, folk flest er generelt ikke så veldig kresne på kvalitet og er bare mest opptatt av å bare få ting til å fungere istedet. :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Lumin U1 mini skulle ticke de fleste bokser, og som noen har vært inne på - det er STOR forskjell på Lumin og f eks Bluesound eller Sonos. Jeg fikk intet annet enn hakeslepp over forskjellen, da jeg gikk fra Bluesound Node og Sonos til Lumin D2 (streamer med dac). D2 gruste både Bluesound Node 2 og Sonos, både når jeg benyttet den integrerte dacen i D2, der signalet gikk via rca til amp - og som rein transport, med bnc til amp.

    mvh
    Proffen
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Lumin U1 mini skulle ticke de fleste bokser, og som noen har vært inne på - det er STOR forskjell på Lumin og f eks Bluesound eller Sonos. Jeg fikk intet annet enn hakeslepp over forskjellen, da jeg gikk fra Bluesound Node og Sonos til Lumin D2 (streamer med dac). D2 gruste både Bluesound Node 2 og Sonos, både når jeg benyttet den integrerte dacen i D2, der signalet gikk via rca til amp - og som rein transport, med bnc til amp.

    mvh
    Proffen
    Hvilken dac benyttet du til Sonos og Bluesound?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Absolutt ikke fordi jeg startet tråden, men jeg syntes det er uhyre interessant - interessant på den måten at noen med teknisk årsak mener streaming kilder ikke kan låte forskjellig - andre opplever det motsatt. Fortsatt snakker jeg uten tanke på bruken av streamernes DAC.

    Er det ikke samme prioblemstilling med rene CD-drivverk, at noen mener dette låter likt uansett - andre hevder det er/kan være forskjeller. Fortsatt uten tanke på lyden av selve DAC’n.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Om man bruker en PC, og bruker Coax fra PC til DAC. Det er stor forskjell her om man bruker en passthrough codec/plugin eller ikke. Dette innebærer hvordan lyden blir prosessert internt i PC (eller ikke) før den sendes til DAC. Lett å høre forskjell med og uten denne codecen.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt ikke fordi jeg startet tråden, men jeg syntes det er uhyre interessant - interessant på den måten at noen med teknisk årsak mener streaming kilder ikke kan låte forskjellig - andre opplever det motsatt. Fortsatt snakker jeg uten tanke på bruken av streamernes DAC.

    Er det ikke samme prioblemstilling med rene CD-drivverk, at noen mener dette låter likt uansett - andre hevder det er/kan være forskjeller. Fortsatt uten tanke på lyden av selve DAC’n.
    En ren streamer uten noen form for DSP (digital prosessering) skjønner jeg ikke helt hvordan skal påvirke lyden.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    En ren streamer uten noen form for DSP (digital prosessering) skjønner jeg ikke helt hvordan skal påvirke lyden.
    OK, men blir det samme materie med rene CD-drivverk, at de heller ikke (som noen hevder) kan påvirke lyden?
    Har lest gode drivverk gir mindre "jobb" til etterfølgende elektronikk, høres for meg og mitt ståsted litt logisk ut, men kan hende bare tull.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.404
    Antall liker
    1.544
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sonos sampler om alt til 44.1KHz, gjør vel det fortsatt på nyere versjoner også? Selv en PC fra 2005 gjør en bedre jobb enn Sonos med rett plugin/throughout uten å tukle med signalet, og derfor jeg kvitta meg med Sonosen min da jeg hadde PC som mediacenter som gjorde en bedre jobb istedet uansett.
    At streameren sender klokke over til DAC? Da må for det første streamer og DAC ha eget interface for klokking, og i tillegg være synchron DAC.. Med de ulemper det innebærer.
    Asynchron DAC har gjerne flere fordeler og ble ganske så standard for 10 år siden..

    Spørsmål til TS, hvilket interface skal det kjøres inn imot ettersom det ikke skal være integrert DAC? Coax RCA, optisk, USB, AES-EBU eller HDMI?
    Det går vel over USB?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.404
    Antall liker
    1.544
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er man avhengig å ha en pc eller tilsvarende som kjører roon Core for å kunne benytte seg av en sotm sms 200?
    Er roon verdt kostnaden hvis man kun bruker det til tidal, Spotify osv?
    Jeg har testet Roon i drøyt 14 dager, og ja, jeg kommer til å betale.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    OK, men blir det samme materie med rene CD-drivverk, at de heller ikke (som noen hevder) kan påvirke lyden?
    Har lest gode drivverk gir mindre "jobb" til etterfølgende elektronikk, høres for meg og mitt ståsted litt logisk ut, men kan hende bare tull.
    Jeg personlig har aldri hatt troen på at CD-drivverk er spesielt vel investerte penger nei. Det var vel også et eller annet drivverk til 35,000 (eller noe i den gaten) hvor man fant en Sony CD-ROM inni. Husker ikke hvilken lenger. Verden vil bedras.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg personlig har aldri hatt troen på at CD-drivverk er spesielt vel investerte penger nei. Det var vel også et eller annet drivverk til 35,000 (eller noe i den gaten) hvor man fant en Sony CD-ROM inni. Husker ikke hvilken lenger. Verden vil bedras.
    Jeg kunne forklart meg tydeligere, det jeg har hørt/lest, det at korrigeringen etter avlesningen får mindre å rette opp etter avlesningen av CD-platen - noe som høres riktig ut - men er jo ikke det samme som at denne korrigeringen uansett drivverk er noe stort problem?! Jeg vet ikke.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Bang for buck så kommer man vel ikke utenom Allo Digi one/Signature og PI2AES.
    Har selv PI2AES og har installert Volumio og har Qobuz og Tidal abonement og er meget fornøyd. Ifølge uavhengige tester så måler PI2AES bedre enn betydelig dyrere greier. Minuset er selvølgelig at du må sette det sammen selv, og finish er selvfølgelig ikke på Lumin nivå, men ytelse og brukergrensesnitt er tipp-topp når det først er installert.

    Streamer 2.jpg
     

    Vedlegg

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Det går vel over USB?
    USB har fysisk 4 ledere, data +, data -, Jord og +5V. Audio over USB er litt egne standarder og protokoller hvordan disse 4 lederne brukes og her kommer det an på hvilken versjon UAC som kjøres (USB Audio Class), ikke alle versjonene er synkrone dvs. sync er kun på synkron. Kommer mye an på hvilket OS man kjører og kompatibilitet på hardware imellom master og slave/host og klient som er koblet på USB. Men ikke alle bruker USB.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Bang for buck så kommer man vel ikke utenom Allo Digi one/Signature og PI2AES.
    Har selv PI2AES og har installert Volumio og har Qobuz og Tidal abonement og er meget fornøyd. Ifølge uavhengige tester så måler PI2AES bedre enn betydelig dyrere greier. Minuset er selvølgelig at du må sette det sammen selv, og finish er selvfølgelig ikke på Lumin nivå, men ytelse og brukergrensesnitt er tipp-topp når det først er installert.
    Jøss - koster noe sånt?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Bruker en Auralic Mini med ext PSU fra Clones. Denne sender signalet til BP dac med USB.
    Auralic er forøvrig koblet til WiFi og jeg bruker Roon som avspiller.

    Enkelt satt opp og låter bra.

    (Auralic har jo også en innebygget dac om det er aktuelt, men jeg bruker ikke den på noe som helst vis).


    D3A4985A-69BC-4895-B70D-3F33BDA8495F.jpeg
    4283D18B-0696-4E98-840D-81DFB5DCAD5E.jpeg
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Bruker en Auralic Mini med ext PSU fra Clones. Denne sender signalet til BP dac med USB.
    Auralic er forøvrig koblet til WiFi og jeg bruker Roon som avspiller.

    Enkelt satt opp og låter bra.

    (Auralic har jo også en innebygget dac om det er aktuelt, men jeg bruker ikke den på noe som helst vis).


    Vis vedlegget 752762 Vis vedlegget 752763
    Dette ser spennende ut :unsure: Hvordan funker denne med Qobuz? Hvor finnes evt den eksterne strømforsyningen (å få kjøpt)?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Konvertering av lyd til/fra SPDIF (eller I2S) er avhengig av en klokke, selvsagt en godt designet DAC skal håndtere litt variasjon på sine innganger uten problem. Så min konklusjon er at om man hører forskjell på streamere så er det noe prinsipielt galt med DAC'en. Erfaringsmessig så gir en god DAC med innbygd streamer best resultat. Bruker selv Roon sammen med Trinnov Altitude32 i stua, og Matrix Audio Element X på hodetelefonoppsettet mitt hjemme. På jobb har jeg en ekstern streamer, Moon MiND2 Network Player (som også er Roon Ready); fungerer helt fint den. Dessuten om man går for Roon Ready streamer (eller integrert streamer) så slipper man å forholde seg til app'er som produsent slutter å oppdatere etter noen år.

    SÅ kjøp DAC med innebygd Roon Ready streamer er mitt tips. Også enig i at det ikke nødvendigvis er optimal bruk av penger å kjøpe et CD-drev til 50.000 som egentlig inneholder en billig CD-ROM fra en bingo produsent. Som nevnt tidligere, verden vil lures.

    Det skal legges til at om man vil gå for streamer uten DAC; så har jeg vært veldig fornøyd med Moon MiND2 Network Player

     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Også enig i at det ikke nødvendigvis er optimal bruk av penger å kjøpe et CD-drev til 50.000 som egentlig inneholder en billig CD-ROM fra en bingo produsent. Som nevnt tidligere, verden vil lures.

    Det skal legges til at om man vil gå for streamer uten DAC; så har jeg vært veldig fornøyd med Moon MiND2 Network Player
    Du sier «verden vil lures» vedr. et for dyrt CD-drivverk, kan man ikke si det samme med denne Moon MiND2 saken i forhold til hva den (kun) skal gjøre og hva den koster?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Dette ser spennende ut :unsure: Hvordan funker denne med Qobuz? Hvor finnes evt den eksterne strømforsyningen (å få kjøpt)?
    Bruker både lagrede filer, Tidal og Qobuz i Roon. Fungerer helt utmerket. Auralic kan også strømmes til direkte fra mobile enheter.
    Ekstern PSU til Auralic kan finnes flere steder. Duet Audio selger vel også Auralic sin egen oppgraderte PSU.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Du sier «verden vil lures» vedr. et for dyrt CD-drivverk, kan man ikke si det samme med denne Moon MiND2 saken i forhold til hva den (kun) skal gjøre og hva den koster?
    Helt klart, den er altfor dyr - men den virker veldig bra og gjør det den lover på en god måte.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Spør meg selv om en streamer uten iboende DAC - egentlig er noe mer enn en Apple TV i form av teknologi/innmat?
    ...Og således egentlig ikke burde koste særlig mer enn denne? Klart, god brukerfunksjonalitet er verdt noen kroner, for all del.

    Ingen (!) har med et visst teknisk utgangspunkt fremlagt hvorfor en streamer skal kunne være av så stor forskjell, med utgangspunkt i at den skal inn i en ekstern DAC. Forstår at en 4-veis gulvhøyttaler koster mer enn en 2-veis stativhøyttaler, men ikke hvorfor en streamer (uten DAC) skal koste så mye.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Lumin U1 mini. _Hvis du er fornøyd med DACen du har.
    Plug and play, Oppe og går av seg sjøl. Bekymringsløst.


    D2 henger med ganske langt oppover i pris/kvalitet vs separat DAC.
    Dac i D2 er ekstremt god ja.
    Mot den nye Topping D90SE som er noe av det ypperste målemessig og sikkert lydmessig og, er det ikke hørbar forskjell, uansett musikktype.
    Jeg har begge. (y)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.657
    Antall liker
    58.490
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Spør meg selv om en streamer uten iboende DAC - egentlig er noe mer enn en Apple TV i form av teknologi/innmat?
    ...Og således egentlig ikke burde koste særlig mer enn denne? Klart, god brukerfunksjonalitet er verdt noen kroner, for all del.

    Ingen (!) har med et visst teknisk utgangspunkt fremlagt hvorfor en streamer skal kunne være av så stor forskjell, med utgangspunkt i at den skal inn i en ekstern DAC. Forstår at en 4-veis gulvhøyttaler koster mer enn en 2-veis stativhøyttaler, men ikke hvorfor en streamer (uten DAC) skal koste så mye.
    Kan du ikke låne en og prøve?
    Hvis du ikke synes det er verdt pengene i sammenligning med f. eks Chromecast, så lar du være å kjøpe. 😊
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kan du ikke låne en og prøve?
    Hvis du ikke synes det er verdt pengene i sammenligning med f. eks Chromecast, så lar du være å kjøpe. 😊
    Jo bevares - nettopp noe sånt jeg hadde håpet å få høre - om noen har sammenlignet med den du nevner og vesentlig dyrere apparaturer.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MB: Absolutt alle streamere bør holdes med en god, ekstern DAC og KABLET, godt støyskjerma nettverk. Enkelte har eminente DACs selv. Det hele går på å gjøre forholdene RUNDT streameren best mulige.Fløtt klokka ut, om mulig. Og hold deg vekk fra noe såpass antikvarisk som Squeezebox.
    Finn ut om du i det held tatt ønsker noe som helst befatning med Android…personlig hater jeg det, som du vet. Tipper jeg kommer til å ende med Sonos Port på Emblas DAC her. Husk at oppløsninga skal være best mulig, og så får du finne ut om streaming er hovedformatet ditt..Her vil det aldri skje, da jeg er altfor glad i CD. 0 og 1 er ikke bare 0 og 1, selv om det kan høres sånn ut FØR du begynner å jobbe seriøst med formatet..Her tar jeg ikke inn et format hvis jeg ikke har mulighet til å raffinere det til nivå «langt over brukbart»…om det så tar tjue år å få til..
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.277
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Spør meg selv om en streamer uten iboende DAC - egentlig er noe mer enn en Apple TV i form av teknologi/innmat?
    ...Og således egentlig ikke burde koste særlig mer enn denne? Klart, god brukerfunksjonalitet er verdt noen kroner, for all del.

    Ingen (!) har med et visst teknisk utgangspunkt fremlagt hvorfor en streamer skal kunne være av så stor forskjell, med utgangspunkt i at den skal inn i en ekstern DAC. Forstår at en 4-veis gulvhøyttaler koster mer enn en 2-veis stativhøyttaler, men ikke hvorfor en streamer (uten DAC) skal koste så mye.
    Er det ikke slik at Apple TV kjører 48khz signal uansett hva originalen er, og slipper Apple TV gjennom CD kvalitet eller bedre fra f.eks, Tidal ? Bruker du andre streamere får du 44,1, 48, 88,2, 96, 176,4, 192 ev. høyere og du slipper den konverteringen som Apple TV driver med. Jeg hørte forskjell når jeg gikk fra Apple TV til Limetree Bridge. Jeg brukte Tidal den gangen.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    MB: Absolutt alle streamere bør holdes med en god, ekstern DAC og KABLET, godt støyskjerma nettverk. Enkelte har eminente DACs selv. Det hele går på å gjøre forholdene RUNDT streameren best mulige.Fløtt klokka ut, om mulig. Og hold deg vekk fra noe såpass antikvarisk som Squeezebox.
    Finn ut om du i det held tatt ønsker noe som helst befatning med Android…personlig hater jeg det, som du vet. Tipper jeg kommer til å ende med Sonos Port på Emblas DAC her. Husk at oppløsninga skal være best mulig, og så får du finne ut om streaming er hovedformatet ditt..Her vil det aldri skje, da jeg er altfor glad i CD. 0 og 1 er ikke bare 0 og 1, selv om det kan høres sånn ut FØR du begynner å jobbe seriøst med formatet..Her tar jeg ikke inn et format hvis jeg ikke har mulighet til å raffinere det til nivå «langt over brukbart»…om det så tar tjue år å få til..
    Hos meg låter streaming fra en gammel Iphone 6 kliss likt til Hegel P4 cd spiller som er en meget oppegående spiller.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    MB: Absolutt alle streamere bør holdes med en god, ekstern DAC og KABLET, godt støyskjerma nettverk. Enkelte har eminente DACs selv. Det hele går på å gjøre forholdene RUNDT streameren best mulige.Fløtt klokka ut, om mulig. Og hold deg vekk fra noe såpass antikvarisk som Squeezebox.
    Finn ut om du i det held tatt ønsker noe som helst befatning med Android…personlig hater jeg det, som du vet. Tipper jeg kommer til å ende med Sonos Port på Emblas DAC her. Husk at oppløsninga skal være best mulig, og så får du finne ut om streaming er hovedformatet ditt..Her vil det aldri skje, da jeg er altfor glad i CD. 0 og 1 er ikke bare 0 og 1, selv om det kan høres sånn ut FØR du begynner å jobbe seriøst med formatet..Her tar jeg ikke inn et format hvis jeg ikke har mulighet til å raffinere det til nivå «langt over brukbart»…om det så tar tjue år å få til..
    "oppløsninga skal være best mulig" og "Sonos" er vel to ting som er i hver sin ende av skalaen .... ?
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker også Lindemann Limetree Bridge som streamer. Tydelig oppgradering fra node 2i til samme dac.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    mange veier til nirvana.... synes det har kommet inn den del gode forslag her. jeg fikk lyst til og prøve ut cbarth1 sin sak. etter og lest litt.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg bruker også Lindemann Limetree Bridge som streamer. Tydelig oppgradering fra node 2i til samme dac.
    Interessant betrakting! Kan du være snill og beskrive litt mer hvordan du oppfatter denne oppgraderingen?
    Spør, fordi mange mener sånt ikke skal kunne gå an, og fordi jeg selv har merket meg Limetree Bridge som et mulig fornuftig alternativ.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Interessant betrakting! Kan du være snill og beskrive litt mer hvordan du oppfatter denne oppgraderingen?
    Spør, fordi mange mener sånt ikke skal kunne gå an, og fordi jeg selv har merket meg Limetree Bridge som et mulig fornuftig alternativ.
    Har prøvd mange avspillere og dacer, det er ganske store forskjeller. Har prøvd mange av de kritikerroste som ikke matchet her hvertfall. Strømforsyningen har mye å si.
    Anbefaler 2 stk nuc i vifteløs kabinett med lineær strømforsyning, roon bridge på en og roon rock på den andre. En pc dekoder ekstern, og en kobles til anlegget som mottar en ferdig dekodet fil og mater støyfritt og rolig signalet inn i dac.
    Billig og bra!
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.270
    Antall liker
    6.426
    Sted
    Under stjernene
    Er i mål med
    Roon Nucleus+, SOtM sMS-200 Ultra NEO og Mola Mola Makua (uten nettverkstilkobling).
    Rart hvor mye en bedre strømforsyning (Hypsos) og føtter (Spiral Groov) løfter lyden.
    Og da er ikke nettverkskabler og hvordan de ligger ikke nevnt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn