Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    http://no.wikipedia.org/wiki/Erik_S._Reinert

    Her er en kar som har hatt mange riktige spådommer. Endelig begynner folk å lytte til han også. Jeg elsket boka: Spontant kaos: Økonomi i en ulvetid. Anbefales.
    Øvrig vil jeg anbefale: Bent Sofus Tranøy - Markedets makt over sinnene.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    nb skrev:
    noruego skrev:
    Hva er det som er så dumt med dette? Espen R mente vel bare at sjefen hadde en IQ langt over de fleste av sine underordnede.
    Det som er dumt er at det skulle gjøre han spesielt kvalifisert til å si noe om hvordan verden ser ut om 20 år. Jeg er også en jævel i Excel, uten at det gjør meg til en autoritet innen fremtidsspådommer.
    Jeg har ikke insinuert at han er spesielt kvalifisert til å ha rett om økonomiske spådommer. Men syns det er interessant å lytte til hans vurderinger om fremtiden.
    Han er en veldig ressurssterk person som har et vidt overblikk. Og i den konsulentbaserte virksomheten jeg nå er i er det en kjent sak at vedkommende er smartere enn de fleste. Om jeg med mine 118 IQ-poeng (tradisjonell IQ test) er berettiget til å mene noe som helst om disse spørsmål, se det får andre vurdere.

    Men fremtiden tar gjerne uventede retninger og krumspring.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hellnoob skrev:
    Jeg vil påpeke at det er ingen gitt å spå om fremtiden, bortsett fra de som abonnerer på Morgendagens Næringsliv.
    Jeg er skribent i Morgendagens Næringsliv, så da skjønner du hvor fåfengt det er. Jeg har jo ikke peiling på a damned shit! ;D
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Den offentlige synet på botemiddelet mot finanskrisen er mere arbeid, lavere lønn for offentlig ansatte, lavere pensjonsalder, skatteletter, kutt i offentlig budsjetter og kutt i offentlig velferd mens de styrtrike tar stadig større del av kaken, mens vanlige folk fåfengt demostrerer i gatene. Som gode protestanter jubler vi over at middelshavsboerne må jobbe hardere.... osv. osv. (argumentene fra nyliberal teori kjenner dere sikkert og dere kan sikkert tilføye flere).

    Da er det skikkelig befriende at det er en amerikansk professor som tar til ordet for mindre arbeid og mer fritid som botemiddel mot finanskrisen: Counter-intuition 101: why recent bad economic news means it’s time for working less . Hun får støtte fra flere hold og empiri helt tilbake fra krisen på 30-tallet viser at det er noe i det.

    Rent intuitivt skjønner man at når man jobber så kan man ikke bruke penger og jo mere man jobber jo mindre tid blir det til å bruke penger samtidig som det holder andre utenfor arbeidsmarkedet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Høyere pensjonsalder, ikke lavere.

    Det som skjer er en total tilbakestilling av velferdsstaten, for å beskytte rikdommen til de best stilte, på bekostning av folk flest.

    Finans(u)vesenet har ødelagt verdensøkonomien, og nekter å ta ansvar.


     
    C

    Cyber

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Man behøver vel ikke spørre sjefen for å skjønne at det står dårlig til. Forleden presterte Timothy Geithner å uttale følgende:

    This is still a very tough economy. For a lot of people, it's going to feel very hard — harder than anything they've experienced in a lifetime now — for some time to come.

    Amerikanere har lite å se frem til i årene som kommer, men det er de ikke alene om. I Danmark bør eiendomsverdiene ned med minst 20%, helst mer. Ingen gidder å kjøpe i dag, fordi folk har urealistiske forventninger.

    Overordnet er det en målsetning om "setback" i vestlig økonomi - dvs å få kostnadsnivået ned hvor det er konkurransedyktig med fremvoksende økonomier. Det betyr noen temmelig alvorlige omveltninger i forhold til gladtidene folk opplevde fra 60-90 tallet.

    Enda mer alvorlig er selvsagt systemendringene vi kan forvente som en konsekvens av omlegging til et nytt energiregime. Etter å ha forbrukt energikalorier som om de var uuttømmelige, kommer vi nå til å måtte lære oss å bruke dem (og betale for dem) som om de er uerstattelige, selv om de skulle komme fra fornybare energikilder. Det er mange som vil ha energi, og lite av den i vente.

    Det er verdt å reflektere over alle innen høyere finansskikt som har kjøpt seg småbruk, og hvorfor.

    ;D

    Norge er et unntakstilfelle. Prise oljen!
    Men problemet vårt er at mens alle strammer inn utvider vi velferdsstaten. Oljeproduksjonen stuper og med så mange ihuga miljøvernere blir det vel ikke mange nyåpninger av felt. Vi har en oppvoksende ungdom som har så mye olje under skoa at de kommer seg frem i livet på tomgang. Vi har et hav av mennesker på uføretrygd som kunne gjort nytte for seg i andre yrker enn de sluttet fra. Vi har et så tykt lag red-tape at det koster altfor mye å administere landet. Vi har mange borgere som sitter og forventer at alle behov og ønsker skal bli dekket av stat og omverden bare de skriker nok og i siste resort får en reportasje på TV istedet for å ta seg selv i nakken.

    Jeg er ikke bare negativ, men jeg er redd vi får en veldig smell den dagen tappekranene går tomme i Nordsjøen og vi har millionvis av sultne fugler som skriker etter mer oljepenger.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Is there a backlash building?

    Spurte Citibank, da de definerte Plutonomy for sine ledende kunder.


    Bill Moyers tar det i litt mer detalj. "Plutocracy and democracy don't mix":

     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Krugman har kikket på redningspakken, og melder 1937.


    July 21, 2011, 11:51 AM
    1937! 1937! 1937!
    The Telegraph has a leaked draft of the eurozone rescue plan for Greece. The financial engineering is Rube Goldbergish and unconvincing. But here’s what leaped out at me:

    9. All euro area Member States will adhere strictly to the agreed fiscal targets, improve competitiveness and address macro-economic imbalances. Deficits in all countries except those under a programme will be brought below 3% by 2013 at the latest.
    OK, so we’re going to demand harsh austerity in the debt-crisis countries; and meanwhile, we’re also going to have austerity in the non-debt-crisis countries.

    Plus, the ECB is raising rates.

    So demand will be depressed in both crisis and non-crisis economies; this will lead to a vigorous recovery through … what?

    The Serious People are determined to destroy all the advanced economies in the name of prudence.
     
    N

    nb

    Gjest
    Da ble amerikansk statsgjeld nedgradert av S&P for første gang på 70 år. USA har fortsatt høyeste rating fra de to andre store ratingbyråene (Moody's og Fitch). Blir spennende å se hva som skjer når handelen i amerikansk gjeld (og alt annet) åpner på mandag.

    Normalt skulle dette tilsi at prisen på amerikansk statsgjeld faller (som vil si at rentene stiger) men i det siste har den smått absurde situasjon vært at gjelden har økt og økt og poltikere i USA har kranglet mens rentene har fallt som en tung sten. P.t. er amerikansk statsgjeld så etterspurt at dersom man kjøper sorten med 2 års løpetid får man en rente på 0,28%. I 10 år er renten rundt 2.5% (har vært enda lavere). Ikke veldig attraktive nivåer å låse inn for hhv 2 og 10 år, men det sier litt om hvor lite lystne investorer er på alternative plasseringer nå om dagen.
     

    FatmanFlump

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Innlegg
    547
    Antall liker
    1
    Jeg frykter vi titter ned i avgrunnen. Især når et av de fremste håpene for å unngå den er at Berlusconi skal gjøre noe halvveis fornuftig.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Bare slapp av. Vi har nok jord å dyrke opp med poteter og ha både kyr, geiter, sauer og fjærkre rundt om kring, så mat skal det nok bli på oss alle.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Er OMF her?
    Kunne vært interessant å fått hans synspunkter på situasjonen.

    Da vi i 2008 diskuterte dette mente han at finanskrisa snart var over og vi var "back on track", hvor den vekstbaserte økonomien kunne fortsette som før. I dette systemet kunne man da fortsette å akkumulere gjeld fordi en høy økonomisk vekst ville være redningsplanken.
    Jeg var ganske tydelig på at denne gangen ville det ikke gå.

    Det er nok mange ubalanser som skal rettes opp før vi er back on track.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.731
    Antall liker
    494
    bjornh skrev:
    Bare slapp av. Vi har nok jord å dyrke opp med poteter og ha både kyr, geiter, sauer og fjærkre rundt om kring, så mat skal det nok bli på oss alle.
    Vi er ikke selvforsynt. Det tar tid å reetablere all nedlagt produksjonsareale. Dessuten er vi flere enn noensinne.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    bjornh skrev:
    Bare slapp av. Vi har nok jord å dyrke opp med poteter og ha både kyr, geiter, sauer og fjærkre rundt om kring, så mat skal det nok bli på oss alle.
    Forrige episode hungersnød i Norge fant sted rundt Napoleonskrigene – på slutten av 1700-tallet om du skal tro på enkelte historikere, ifølge andre mens handelen var blokkert under krigen. USAs BNP per capita falt med omtrent en tredjedel under depresjonen – noe av det verste registrert i historien. Tipper de fleste her inne skulle klare seg noenlunde også om en tredjedel av inntekten forsvant.

    Det finnes mer realistiske scenarier enn at vi må henfalle til å tygge gråstein.

    For øvrig ikke overbevist om Espen Rs fordømmelse av kapitalismen i dette tilfellet – USAs gjeldsnivå er slett ikke uhåndterlig gitt demografi og innvandring (mange europeiske land står langt verre stilt!), men det amerikanske politiske system er kjørt på grunn. Sjelden i et demokrati har noe politisk parti vist seg like styringsudiktig som GOP.
     

    FatmanFlump

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Innlegg
    547
    Antall liker
    1
    Jeg vet ikke hvor forestillingen om at denne steinklumpen vi kaller Norge er så velegnet til jordbruk kommer fra, men med olje og trålere tror jeg vi skal kunne hold nøden unna dørstokken.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Wright skrev:
    bjornh skrev:
    Bare slapp av. Vi har nok jord å dyrke opp med poteter og ha både kyr, geiter, sauer og fjærkre rundt om kring, så mat skal det nok bli på oss alle.
    For øvrig ikke overbevist om Espen Rs fordømmelse av kapitalismen i dette tilfellet – USAs gjeldsnivå er slett ikke uhåndterlig gitt demografi og innvandring (mange europeiske land står langt verre stilt!), men det amerikanske politiske system er kjørt på grunn. Sjelden i et demokrati har noe politisk parti vist seg like styringsudiktig som GOP.
    Politikerne i USA føler absolutt ikke at en krise er nær. Fordi historisk sett viser det seg at i krisetider kommer folk kjapt til enighet og finner konstruktive løsninger på tvers av politiske uenigheter.

    Det politiske systemet er blitt minst like pill råttent som finansene hvor det meste dreier seg om maktkamp, posisjonering og kortsiktig gevinst. Etter hvert ser man på dette som en selvfølge og normalt.

    Det er godt å minne seg selv på at alt er en overgang, alle systemet er midlertidige og vil bli erstattet av noe annet. Også det kapitalistiske systemet hvor alt skal omsettes i kroner og øre og hvor overskudd og profitt er selve formålet med enheten og gjerne med store menneskelige og miljømessige kostnader.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.203
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er nok en gang der at det er köpläge på børsen. På fredag falt børsen under den "magiske streken" min som tilsier at det er OK å kjøpe. Det er vel ikke spesielt sannsynlig at den får noen rakettstigning på mandag morgen, så da skal jeg kanskje handle litt. Ting går seg gjerne til i løpet av noen år.

    Wright skrev:
    USAs BNP per capita falt med omtrent en tredjedel under depresjonen – noe av det verste registrert i historien. Tipper de fleste her inne skulle klare seg noenlunde også om en tredjedel av inntekten forsvant.
    Sannsynligvis, men sånt er aldri jevnt fordelt. Noen mister jobben, andre må jobbe overtid. Den ene får dårlig råd, den andre ikke.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.690
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    bjornh skrev:
    Bare slapp av. Vi har nok jord å dyrke opp med poteter og ha både kyr, geiter, sauer og fjærkre rundt om kring, så mat skal det nok bli på oss alle.
    Vi er ikke selvforsynt. Det tar tid å reetablere all nedlagt produksjonsareale. Dessuten er vi flere enn noensinne.
    Golfbaner og plenar er langt lettare arbeid for plogen enn fråflytta gardsbruk der småbjørka og sitkagrana har tatt over.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.842
    Antall liker
    8.822
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Espen R skrev:
    Er OMF her?
    Kunne vært interessant å fått hans synspunkter på situasjonen.

    Da vi i 2008 diskuterte dette mente han at finanskrisa snart var over og vi var "back on track", hvor den vekstbaserte økonomien kunne fortsette som før. I dette systemet kunne man da fortsette å akkumulere gjeld fordi en høy økonomisk vekst ville være redningsplanken.
    Jeg var ganske tydelig på at denne gangen ville det ikke gå.

    Det er nok mange ubalanser som skal rettes opp før vi er back on track.
    Tja...jeg er her jeg....har vel i stor grad snakket om Norge - og her går det så det suser. Vi har vel aldri hatt større nasjonalformue, enorme overskudd på handelsbalansen og budsjettet, historisk lav arbeidsledighet og reallønner er høyere enn noen gang. Boligprisene er på all time high.

    Vanskelig å huske alt man har skrevet noen år tilbake, men dommedag som mange har predikert har jeg ikke hatt tro på - og det har vi vel heller ikke sett. Men kom gjerne med et sitat - så skal jeg gledelig innnrømme at jeg var optimistisk hvis jeg har ment at dette var noe man ristet av seg i løpet av en måned!

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.842
    Antall liker
    8.822
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Lite aktivitet i "høy strømprisen" tråden forresten.....

    Mvh
    OMF
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    OMF skrev:
    Lite aktivitet i "høy strømprisen" tråden forresten.....

    Mvh
    OMF
    Når vannet renner ut flomlukene i dammene er det ikke markedets fortjeneste at strømprisen er lav nå.
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Det er litt for mye på en gang som går feil vei i verdensøkonomien,til at dette lover spesiellt godt for de første kommende år.Analytikerne,som er de ivrigste til å forsøke å tone ned problemene,sitter dessverre ,og for det meste på "feil" side av bordet,da de gjerne kommer fra forretninger som selv har sterke interesser i markedet. Den kommende krisen i finansmarkedet er nærmest dømt til å komme,og særlig fordi den egentlig ikke er en egen og ny krise,men kun de uunngåelige følgene av den forrige. Det å sprøyte penger inn i foretak som ikke går på vanlig vis,kommer skjelden godt ut,noe krisepakkene gjorde.Å sparke døde hester,er også et betegnende uttrykk som kan illustrere situasjonen.Det "krisepakker" gjør er nøyaktig det motsatte av hva økonomene fraråder private å gjøre;låne for å betale gjeld.
    I Norge så var,og forsåvidt er situasjonen en litt annen.Her kallte de det ikke krisepakker,og "tilskuddene" ble som en midlertidig subsidiering å regne fordi vi ikke solgte varer til utlandet i samme skala som før høsten 2008.Dette tok seg noe opp etterhvert,men enda er nivået på langt nær der det var.Staten norges svært gode økonomi gjør sitt til at vi enda kan leve i en delvis bobleøkonomi en stund til,selv om handelen er adskillig mindre.Dette vil dessverre ikke vedvare om finanskrisen fra 2008 kommer inn i sin sluttfase,og kulminerer med en kollaps av dollaren.Noe som forøvrig ikke burde overraske noen,særlig med de økonomiske krumspringene fra Kina de siste tre årene i bakhodet.
    EU har store problemer med sine tidligere miserer,og strever enda med å begripe hvorfor svake økonomier over år ikke passer inn i deres gamle kart.Målet var tydelig vis bare å vokse,ikke bare økonomisk,men også geografisk.Nå kommer regningen. Sammen med USA`s stadige evne til å holde seg med politikere som ikke innser at verden er større enn bare USA,og velger å styre deretter,så er mulighetene for et relativt snarlig kollaps i verdensøkonomien urovekkende stor.Norge vil ikke greie å holde dette unna i samme grad som "sist" denne gangen,og da mest fordi dette ikke er en isolert krise,men bare fortsettelsen av den eneste fra 2008.Vi står han nok av,men denne gangen vil det merkes for de fleste,noe det egentlig ikke gjorde i særlig grad fra høsten 08 og utover.
    I midlertid vil dette ta lang tid om politikerne i USA,greier å ta virkeligheten inn over seg,og velge å heve sitt bunnløse gjeldstak,uten forbehold igjen. Det vil fortsatt ikke løse noe,men det vil utsette det uunngåelige i årevis,noe som burde interessere republikanerene også,nå som de sannsynligvis har greid å forpurre Obama`s gjenvalg.De ser jo, som kjent, ikke særlig mye lenger fram enn 4 år i slengen.

    Som en (sannsynligvis kjent)økonom jeg ikke husker navnet på i farten,engang sa(sånn ca); "økonomi i stor skala er barnemat,og reglene følger bortimot naturlovene.Det er i småskalaøkonomiene det trengs økonomer for å sette alle bitene på riktig plass.Det er rentene som gir oss økonomer et levebrød,fordi de skaper penger som egentlig ikke finnes enda.."

    La oss håpe jeg tar feil!
    Mvh Rune
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    DN gjorde en fin undersøkelse. Et panel aktive investors ble bedt om å uttale seg om fremtidsutsiktene, ca én måned før denne smellen.
    De som investerte egne midler var skeptiske; de som forvaltet andres midler og investerte disse var positive.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Asbjørn skrev:
    Sannsynligvis, men sånt er aldri jevnt fordelt. Noen mister jobben, andre må jobbe overtid. Den ene får dårlig råd, den andre ikke.
    Flåsete sammenligning fra min side, ser den. En blir ikke 9.1% arbeidsledig, men 100%. Når de drøyeste dommedagsscenarier trekkes inn kan kanskje sammenligningen likevel ha litt for seg.
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    DN gjorde en fin undersøkelse. Et panel aktive investors ble bedt om å uttale seg om fremtidsutsiktene, ca én måned før denne smellen.
    De som investerte egne midler var skeptiske; de som forvaltet andres midler og investerte disse var positive.
    Jeg tilhører de som har ventet på en smell i aksjemarkedet og har ikke skjønt hvorfor det ikke har skjedd for lenge siden. Hvorfor? I følge aksjemarkedet har ting sett aldeles strålende ut (sterk oppgang siden finanskrisen 1.0) mens ser man på rentemarkedet har det bare gått verre og verre - ref søreuropeisk statsgjeld og hvor lite avkastning investorer nøyer seg med for å plassere pengene i en trygg havn som US Treasuries. De to verdenene har rett og slett ikke hengt sammen.

    Jeg kjøpte litt på fredag så får vi se på sikt om det var smart eller ikke. Blir nok enda billigere på mandag så kanskje laste opp litt til da.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.842
    Antall liker
    8.822
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Anonym skrev:
    OMF skrev:
    Lite aktivitet i "høy strømprisen" tråden forresten.....

    Mvh
    OMF
    Når vannet renner ut flomlukene i dammene er det ikke markedets fortjeneste at strømprisen er lav nå.
    Nei, men markedet får ofte skylden hvis det er mangel på nedbør....rart med det.....

    Mvh
    OMF
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.632
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kjøpte også litt på fredag. Pris/bok på osebx var ca 1.39, godt under Hermanrud/Andreassens kjøp under 1.5 og selg over 2.1. Men så er det jo det gamle ordtaket "never catch a falling knife" da...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    vredensgnag skrev:
    DN gjorde en fin undersøkelse. Et panel aktive investors ble bedt om å uttale seg om fremtidsutsiktene, ca én måned før denne smellen.
    De som investerte egne midler var skeptiske; de som forvaltet andres midler og investerte disse var positive.
    Husker også at når disse eksterne pengeforvalterne i perioden jan-april ble bedt om å gi en prognose for fremtidsutsiktene ga flere av dem uttrykk for at vi ville se børsen i 500 før nyttår.
    Det blir litt som med fru Blom som spår det været som er akkurat nå.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    OMF skrev:
    Anonym skrev:
    OMF skrev:
    Lite aktivitet i "høy strømprisen" tråden forresten.....

    Mvh
    OMF
    Når vannet renner ut flomlukene i dammene er det ikke markedets fortjeneste at strømprisen er lav nå.
    Neida. Markedet får skylden når man har produsert ned reservoarene, og håpet på regn som uteblir, med den følge at prisene på spotmarkedet skyter i været. Og siden kraftmarkedet vinner når det gjør dette, blir folk forbannet.
    Vi snakker bukten og begge endene, og mange syns det er urimelig at kraftprodusentene får operere med slike buffere.

    Nei, men markedet får ofte skylden hvis det er mangel på nedbør....rart med det.....

    Mvh
    OMF
     
    N

    nb

    Gjest
    Det er også på sin plass å minne om at de nåværende rystelsene i verdens finansmarkeder primært har sitt opphav i det faktum at valgte vestlige politikere (og følgelig i siste instans velgerene) har valgt å føre en politikk hvor utgiftene langt overstiger inntektene, og dette selv før eldrebølgen treffer den vestlige verden. Statsgjelden økte i mange land selvsagt bratt under resesjonen som fulgte finanskrisen 1.0 men de var svært godt i gang også før den tid. Det er populært å skylde på det slemme markedet og enda slemmere banker, men dette er altså et uføre som elektoratet langt på vei har ansvaret for selv. Det er land som alikevel har klart seg bra av ulike grunner, som Norge, Australia, Finland, Sverige, Canada og Nederland for å nevne noen.

    Europa ser nok ganske annerledes ut om 10 år.
     

    FatmanFlump

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Innlegg
    547
    Antall liker
    1
    Problemet i det som kan bli "Finanskrisen 2.0" er at det i stor grad er politikerne som må ta skylden. Denne gang går det ikke å lene seg tilbake og skylde på finanssektoren. Hellas... burde skjemmes. Italia har brukt all sin energi på lovgivninge for å holde sin mafia-statsminister ute av buret. USA har sippet te i stedet for å gjøre de kutt i skattelettene som burde vært et minimum. Britene har tatt situasjonen sin på alvor og Irland måtte nærmest tvinges til å ta i mot hjelp. Spania har vært trege, men i motsetning til Hellas og Italia har de gode demokratiske prosesser for å møte utfordringene. Finanssektoren har prøvd hardt å holde motet oppe, men nå ser det ut til å sprekke.

    edit: ser nb har syngt noe av samme visa og støtter det han skriver.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.983
    Antall liker
    6.203
    FatmanFlump skrev:
    Problemet i det som kan bli "Finanskrisen 2.0" er at det i stor grad er politikerne som må ta skylden. Denne gang går det ikke å lene seg tilbake og skylde på finanssektoren. Hellas... burde skjemmes. Italia har brukt all sin energi på lovgivninge for å holde sin mafia-statsminister ute av buret. USA har sippet te i stedet for å gjøre de kutt i skattelettene som burde vært et minimum. Britene har tatt situasjonen sin på alvor og Irland måtte nærmest tvinges til å ta i mot hjelp. Spania har vært trege, men i motsetning til Hellas og Italia har de gode demokratiske prosesser for å møte utfordringene. Finanssektoren har prøvd hardt å holde motet oppe, men nå ser det ut til å sprekke.

    edit: ser nb har syngt noe av samme visa og støtter det han skriver.
    Vør ikke for sikker på det. For mange går det alltid an å skylde på finanssektoren.
     
    N

    nb

    Gjest
    Gjest skrev:
    Spørsmålet er bare om det er berettiget.
    Det er ikke finanssektoren som har tatt opp et berg av statsgjeld for å betale for ymse former for goder, noen kriger osv. Hvor store en stats inntekter og utgifter skal være er i svært stor grad et politisk valg. Det er ikke så mange som har håndtert denne balansen veldig bra. Det har gått greit så lenge investorer rundtomkring har vært mer enn villige til å låne de pengene til lave renter. Det går ikke like bra når gud og hvermann dumper statsgjeld i markedet og søker tilflukt i ting de ser som tryggere som gull, sveitiske franc og amerikanske og tyske statsobligasjoner.

    Det normale i dårlige tider er å øke offentlige utgifter for å stimulere ønokomien. Det går ikke nå. Det andre er å kutte rentene. De er omtrent så lave som de kan få blitt mange steder. Verktøykassen er betydelig tommere enn hva den var forrige gang det gikk dårlig.

    Det blir spennende tider.
     

    FatmanFlump

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Innlegg
    547
    Antall liker
    1
    nb skrev:
    Det normale i dårlige tider er å øke offentlige utgifter for å stimulere ønokomien. Det går ikke nå. Det andre er å kutte rentene. De er omtrent så lave som de kan få blitt mange steder. Verktøykassen er betydelig tommere enn hva den var forrige gang det gikk dårlig.

    Det blir spennende tider.
    Up shit creek without a paddle
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    nb skrev:
    Det er også på sin plass å minne om at de nåværende rystelsene i verdens finansmarkeder primært har sitt opphav i det faktum at valgte vestlige politikere (og følgelig i siste instans velgerene) har valgt å føre en politikk hvor utgiftene langt overstiger inntektene..
    Men "hvermansen" er på en måte unnskyldt. Det ene er at folk flest ikke skjønner bæra av såkalte avanserte finansielle instrumenter. D andre er at vi selv skapt oss et samfunn hvor kreditt og gjeld er hellig. Å leve på forskudd er blitt en nødvendighet for at systemet vi har skapt skal gå rundt. På hvermansens nivå har det inntil nylig betydd at man stadig refinansierer gjelda og låner opp mot limiten.

    Vi er alle hjernevasket med en tankegang om utilstrekkelighet, at det ikke er nok. Ikke nok bra, ikke nok stort og ikke nok flott. Denne uken ble det sjøsatt en yacht til 26 milliarder kroner med 100 000 kg gull og platina ombord. En slags show-off greie som skulle overgå alt annet. Dette mens matvareprisene stiger og store deler av verdens befolkning får det betydelig tøffere.
     
    N

    nb

    Gjest
    Espen R skrev:
    Men "hvermansen" er på en måte unnskyldt. Det ene er at folk flest ikke skjønner bæra av såkalte avanserte finansielle instrumenter. D andre er at vi selv skapt oss et samfunn hvor kreditt og gjeld er hellig. Å leve på forskudd er blitt en nødvendighet for at systemet vi har skapt skal gå rundt. På hvermansens nivå har det inntil nylig betydd at man stadig refinansierer gjelda og låner opp mot limiten.
    Det er "hvermannsen" som sørger for at politikere må overby hverandre. Og dette har ingen verdens ting med avanserte finansielle instrumenter å gjøre. Statsgjeld er omtrent det enkleste som finnes, det er simplere enn selv ditt bankinnskudd i en norsk bank.

    Edit: Om noen vil investere 100.000 Euro i f.eks tysk statsgjeld i fem år. Så er det som skjer
    - investor betaler 100.000 EUR til en bank som selger lånet
    - investor mottar årlig pålydene rente - la oss si 3% eller 3.000 EUR i året i fem år.
    - etter fem år får investoren tilbake pengene sine, dvs 100.000 EUR.

    That's it.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.203
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    Om noen vil investere 100.000 Euro i f.eks tysk statsgjeld i fem år. Så er det som skjer
    - investor betaler 100.000 EUR til en bank som selger lånet
    - investor mottar årlig pålydene rente - la oss si 3% eller 3.000 EUR i året i fem år.
    - etter fem år får investoren tilbake pengene sine, dvs 100.000 EUR.

    That's it.
    Inntil investoren en dag ikke får tilbake pengene sine, fordi låntager har maxet ut det siste kredittkortet sitt og ikke kan fortsette med å låne mer for å betale rentene på de gamle lånene...

    Nei, dette er ikke spesielt avansert i det hele tatt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    nb: Jeg syns jeg har lest noe om at gresk statsgjeld ble usynliggjort av amerikanske finansinstitusjoner. Usynliggjort på en måte at selv ikke EUs kontollorganer fanget dette opp før langt på overtid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn