Hi-Fi magasin Fidelity nr. 60

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
742
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Ja Faaan. Lagt merke til det du også?
Da jeg koblet pass forsterkeren på surround så har jeg også slitt med forkjølte mennesker. Særskilt i Bones s8..
Folk hørtes friskere ut på pioneer..
mvh
Veien ER målet.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2
Hei igjen Håkon!

det blei litt kryssposting her..

Du skriver du er redd det meste av mitt innlegg faller utenfor tema......

Godt mulig du er redd det, men her må jeg nesten be om en forklaring.
Jeg satt med artikkelen foran meg og skrev om noen enkeltpunkter.
Det dreier seg om en del personfokus, og det dreier seg om litt påstander og meninger jeg ikke finner grunn til å diskutere videre, litt om annonsering etc. Intet drama i det, jeg føler bare ikke for å følge opp alle disse løse trådene.

Etter hva jeg har oppfattet har en surroundreceiver aldri vært ment å erstatte eller konkurrere med en integrert til samme pris.
Som jeg har skrevet før bruker jeg de som "påhengsmotor" , tidligere til musikkDvd , Sacd etc.
De siste par åra til musikk på BD i tilegg ( både med og uten bilde) Nå høyoppløst musikk på flere media.
At folk bruker receivere til både dette og hint er da helt i sin orden. Men jeg blir litt forvirret når du sier at en receiver ikke har vært ment til konkurranse eller erstatning for likt prisede integrerte. Trodde det var her stridens kjerne lå? Er dette så enkelt som at vi er enige om at de ikke holder samme kvalitetsnivå?

Jeg har aldri hatt en 314 i hus, men kan ikke tenke meg den spiller bedre enn en Yamaha 3010 ( kjøpt på dagstilbud til 10 k , febr -12)
Den brukes normalt til center, Focal veil 18k, og bakhøyttalere. Frontene Focal Diva utopia Be ( veil 90 k , 2009 ) Jeg kopla den opp til alle fem kanaler, og den spilte musikalsk og deilig, underholdene og med et flott drag i bassen. Faktisk er jeg usikker på om en integrert til 15 k ville gjøre jobben like bra eller bedre. Det ble stående slik i mange måneder.
Normalt er den koplet inn på Ht bypass til pre og to kanals power ( nå Eximus)
til stereo brukes da pre og power. Men faktisk kunne jeg levd helt greitt m receiveren alene, om jeg ikke hadde sammenligna m det jeg har.
For meg er det musikalitet og golyden som gjelder.
Her sier du vel egentlig det motsatte av i forrige avsnitt, eller? NAD 314 var kun et eksempel av fler, da denne kledde av en Marantz receiver til 16 000,- på et slikt sett at det nesten var litt pinlig. Men bortsett fra det, har jeg ingen problemer med at du synes oppsettet du beskriver spiller meget bra. Det er jo bare flott! :)

Jeg har hørt skrikende ht til 50 k, som får strålende ht i presse og jeg har hørt nydelige ht til 8 k, som jeg kunne levd godt med.
Jeg synes folk flest bruker pris for mye som mal.

Når du spør om komplett anlegg til 50 k , så ser jeg ikke helt hva har med artikkelen å gjøre, men selvfølgelig tror jeg ikke det.
50 k var et tilfeldig valgt tall. Og jeg oppfatter rett når vi er enige at 2 kanaler til en sum er bedre enn 5 kanaler til samme sum? I så fall er vi begge enige med Gunnar Brekke!

Gunnar skriver at han får bedre lyd fra Onkyoen enn flat Tv..... Seriøst ?
Det var vel neppe noen overraskelse for noen av oss! :)

En receiver vil pr i,dag ikke spille like godt som en dyr, god integrert elller pre power. Annet enn i Hd format.
Men en annen ting er at mange bruker pre delen, også i stereo fra receiveren. Med veldig godt resultat.
Min erfaring er at det vanskeligste av alt er å finne en god stereo pre. Typiske modeller til 15 20 eller 30 k , kan gi forferdelig dårlig resultat i forhold til f.eks min DP 1, eller for den saks skyld en EC-1 fra 1990......
Delvis enig. Jeg er dog IKKE glad i å benytte pre-delen i receiveren, da jeg mener hoveddelen av problemene ligger der og i alt eletronisk fiksfakseri de holder på med. Men det finnes helt sikkert hederlige unntak. Det finnes veldig gode pre-amp'er i klassene du nevner, og din DP 1 er et godt eksempel. Det finnes sikkert også noen som ikke er like gode, dessuten er matching av ekstrem viktighet.

Inntil nylig har Hd lyden ikke vært tilgjengelig digitalt i stereo. annet enn via Usb ol. Jeg vet om en skribent som kjøpte en dac for å få HD lyd ut av coax på Sacd.
Jeg måtte fortelle ham at det var umulig....
Nå har Linn og NAD mf kommet m HDMI på tokanalskomponenter. Så blir det ihvertfall en opsjon.
Hd lyd kan være stort som musikk og på film, også musikkvideoer i Hd. Her er det jeg bruker receiveren. Og til film.
Man skal da for fanden ha det litt gøy også ;)
Tror nok, at om du har lest en del av mine artikler, at vi er 100% enige om at moro-faktoren er kanskje det viktigste punktet for noen av oss. Filmlyden kan på sitt beste være fantastisk dynamisk og levende.

I kjelleranlegget har vi en Denon til fem K , driver bakkanaler, men fungerer utmerked som pre.
Den beskrivelsen av en Babylonsk støykilde er bare tull og vås.
selvfølgelig skjer det feil m receivere, som i all elektronikk.

Min første receiver til surround ble ellers kjøpt inn i 94 , en Kenwood, som fungerer ypperlig den dag i dag. Har aldri gitt fra seg en ulyd.

Derimot har jeg hatt noen skrikende, svindyre stereokomponenter....

Mvh Huldra, som sier takk for oppmerksomheten ;)
Til dette siste kan man bare si ja vel, her er vi nok litt uenige, men ikke mer enn at det går fint å leve med, tenker jeg. Det viktigste, slik jeg ser det, er at man finner en løsning en selv er fornøyd med. Og undertegnede har da ingen intensjoner om å overprøve din egen erfaring i eget oppsett, selv om disse ikke samsvarer helt med mine opplevelser. Skal vi bare konkludere med at vi begge har funnet løsninger vi er sånn noenlunde fornøyde med? :)

Mvh
Håkon Rognlien

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
863
Det fine med slike tråder er at de for meg til faktisk å lese bladet. Jeg synes nr. 60 er et fint nummer med mye interessant stoff. Er jo imponerende i seg selv at Fidelity har klart å gi ut 60 utgaver når de har lesere som helst vil bruker bladet til tørkepapir! Nå har jeg lest både GB's betrakninger og Watt's tilsvar og jeg overlevde begge uten store pustebesvær. Og jeg tror begge befinner seg innenfor norsk lov med god margin.

Ellers vil jeg skryte litt av pick-up testene til Gunnar Brekke. Jeg synes generelt at det er vanskelig å finne gode tester på PU-er, men GB klarer å skrive disse på en måte som gjør dem lesbar også for de av oss som ikke er en del av en indre krets av PU-eksperter. Så jeg håper GB fortsetter å omtale PU-er. Faktisk så endte jeg opp med å kjøpe en Soundsmith Boheme PU, delvis på grunnlag av GB's omtale (en liten fjær i hatten til Fidelity der). Jeg har ikke fått montert den enda, men den ser lovende ut.

Den omtalte Parasound RIIA-en ser jo ut som den er bygd som en tanks! Nå har ikke jeg greie på elektronikk, men den innmaten ser mildt sagt ryddig og gjennomført ut. God ide med en tyst riia. The Absolute Sound skrev visstnok: ""it’s as quiet as a mouse in hospital slippers.":) Jeg er godt fornøyd med min nåværende Perreaux riia (til under halve prisen i forhold til Parasound), men tyst er den dessverre ikke. Så Parasound er kanskje en mulig oppgradering.

Alt i alt et bra nummer imo.

Mvh.

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Hei igjen Håkon!

det blei litt kryssposting her..

Du skriver du er redd det meste av mitt innlegg faller utenfor tema......

Godt mulig du er redd det, men her må jeg nesten be om en forklaring.
Jeg satt med artikkelen foran meg og skrev om noen enkeltpunkter.
Det dreier seg om en del personfokus, og det dreier seg om litt påstander og meninger jeg ikke finner grunn til å diskutere videre, litt om annonsering etc. Intet drama i det, jeg føler bare ikke for å følge opp alle disse løse trådene.

Etter hva jeg har oppfattet har en surroundreceiver aldri vært ment å erstatte eller konkurrere med en integrert til samme pris.
Som jeg har skrevet før bruker jeg de som "påhengsmotor" , tidligere til musikkDvd , Sacd etc.
De siste par åra til musikk på BD i tilegg ( både med og uten bilde) Nå høyoppløst musikk på flere media.
At folk bruker receivere til både dette og hint er da helt i sin orden. Men jeg blir litt forvirret når du sier at en receiver ikke har vært ment til konkurranse eller erstatning for likt prisede integrerte. Trodde det var her stridens kjerne lå? Er dette så enkelt som at vi er enige om at de ikke holder samme kvalitetsnivå?

Jeg har aldri hatt en 314 i hus, men kan ikke tenke meg den spiller bedre enn en Yamaha 3010 ( kjøpt på dagstilbud til 10 k , febr -12)
Den brukes normalt til center, Focal veil 18k, og bakhøyttalere. Frontene Focal Diva utopia Be ( veil 90 k , 2009 ) Jeg kopla den opp til alle fem kanaler, og den spilte musikalsk og deilig, underholdene og med et flott drag i bassen. Faktisk er jeg usikker på om en integrert til 15 k ville gjøre jobben like bra eller bedre. Det ble stående slik i mange måneder.
Normalt er den koplet inn på Ht bypass til pre og to kanals power ( nå Eximus)
til stereo brukes da pre og power. Men faktisk kunne jeg levd helt greitt m receiveren alene, om jeg ikke hadde sammenligna m det jeg har.
For meg er det musikalitet og golyden som gjelder.
Her sier du vel egentlig det motsatte av i forrige avsnitt, eller? NAD 314 var kun et eksempel av fler, da denne kledde av en Marantz receiver til 16 000,- på et slikt sett at det nesten var litt pinlig. Men bortsett fra det, har jeg ingen problemer med at du synes oppsettet du beskriver spiller meget bra. Det er jo bare flott! :)

Jeg har hørt skrikende ht til 50 k, som får strålende ht i presse og jeg har hørt nydelige ht til 8 k, som jeg kunne levd godt med.
Jeg synes folk flest bruker pris for mye som mal.

Når du spør om komplett anlegg til 50 k , så ser jeg ikke helt hva har med artikkelen å gjøre, men selvfølgelig tror jeg ikke det.
50 k var et tilfeldig valgt tall. Og jeg oppfatter rett når vi er enige at 2 kanaler til en sum er bedre enn 5 kanaler til samme sum? I så fall er vi begge enige med Gunnar Brekke!

Gunnar skriver at han får bedre lyd fra Onkyoen enn flat Tv..... Seriøst ?
Det var vel neppe noen overraskelse for noen av oss! :)

En receiver vil pr i,dag ikke spille like godt som en dyr, god integrert elller pre power. Annet enn i Hd format.
Men en annen ting er at mange bruker pre delen, også i stereo fra receiveren. Med veldig godt resultat.
Min erfaring er at det vanskeligste av alt er å finne en god stereo pre. Typiske modeller til 15 20 eller 30 k , kan gi forferdelig dårlig resultat i forhold til f.eks min DP 1, eller for den saks skyld en EC-1 fra 1990......
Delvis enig. Jeg er dog IKKE glad i å benytte pre-delen i receiveren, da jeg mener hoveddelen av problemene ligger der og i alt eletronisk fiksfakseri de holder på med. Men det finnes helt sikkert hederlige unntak. Det finnes veldig gode pre-amp'er i klassene du nevner, og din DP 1 er et godt eksempel. Det finnes sikkert også noen som ikke er like gode, dessuten er matching av ekstrem viktighet.

Inntil nylig har Hd lyden ikke vært tilgjengelig digitalt i stereo. annet enn via Usb ol. Jeg vet om en skribent som kjøpte en dac for å få HD lyd ut av coax på Sacd.
Jeg måtte fortelle ham at det var umulig....
Nå har Linn og NAD mf kommet m HDMI på tokanalskomponenter. Så blir det ihvertfall en opsjon.
Hd lyd kan være stort som musikk og på film, også musikkvideoer i Hd. Her er det jeg bruker receiveren. Og til film.
Man skal da for fanden ha det litt gøy også ;)
Tror nok, at om du har lest en del av mine artikler, at vi er 100% enige om at moro-faktoren er kanskje det viktigste punktet for noen av oss. Filmlyden kan på sitt beste være fantastisk dynamisk og levende.

I kjelleranlegget har vi en Denon til fem K , driver bakkanaler, men fungerer utmerked som pre.
Den beskrivelsen av en Babylonsk støykilde er bare tull og vås.
selvfølgelig skjer det feil m receivere, som i all elektronikk.

Min første receiver til surround ble ellers kjøpt inn i 94 , en Kenwood, som fungerer ypperlig den dag i dag. Har aldri gitt fra seg en ulyd.

Derimot har jeg hatt noen skrikende, svindyre stereokomponenter....

Mvh Huldra, som sier takk for oppmerksomheten ;)
Til dette siste kan man bare si ja vel, her er vi nok litt uenige, men ikke mer enn at det går fint å leve med, tenker jeg. Det viktigste, slik jeg ser det, er at man finner en løsning en selv er fornøyd med. Og undertegnede har da ingen intensjoner om å overprøve din egen erfaring i eget oppsett, selv om disse ikke samsvarer helt med mine opplevelser. Skal vi bare konkludere med at vi begge har funnet løsninger vi er sånn noenlunde fornøyde med? :)

Mvh
Håkon Rognlien

1. Det du kaller personfokusering, gjelder en svært erfaren journalist, som framsetter f.eks. en for mange uforståelig og meget tvilsom påstand om romkorrigering av lyd. Redaktør Holmedal skriver at ingeniøren har misforstått det hele. I den grad det handler om personfokusering, så er problemet at journalisten har brukt tittelen ingeniør til å underbygge påstandene.
De opplysninger jeg har framsatt er ingen løse rykter. Journalistens kompetanse er i høyeste grad saksrelatert.
( hva gjelder annonsering etc, så er dette relatert til GB sine påstander om lovbrudd . En rekke insuiasjoner overfor importør, produsent, journalister etc. Så lavmål er påstandene at vi er mange, som hadde håpt det var en For tidlig Aprilspøk. Det velkjente "kaste stein når man sitter i glasshus " , comes to mind...

Les ellers Holmedal sin kommentar i Watt nr 4. Kjøpte det på nett nå til drøye 50 lappen.
Meget sakelig og godt skrevet. Her sies det viktige, essensen av Blindveien .

2 du blir forvirret. Jeg skriver at jeg aldri har oppfattet en receiver skal konkurrere med en lik prisa integrert.

Javel. Vi oppfatter alle forskjellig.. Brekke avslutter med at man får bedre tokanals lyd fra en integrert til en tiendedel av prisen. Seriøst ?
Her bl.a er det stridens kjerne ligger.... Brekkes lavmåls argumenter i denne Blindveien

Han snakker om svindel og at receivere aldri har blitt testa mot integrerte.
tull og tøys. F.eks engelske, svenske etc blekker har gjort dette i ca 10 år.
enkelte recevere har grisebanka dyrere integrerte.

En receiver er langt mer enn en integrert f. Siste åra har det vært eneste måte å få sacd, bluray etc, også musikk inn på stereoanlegget digitalt, og med best lyd.. Jmf skribenten som kjøpte stereo hd dac til sin sacd...

Som med integrerte er kvaliteten varierende innenfor prisklassene. Å diskutere enkeltmodeller blir da litt tøvete.

3 jeg sier ikke det motsatte. Svarer kun på ditt spørmål om en konkret 314.

4. Om du leser konklusjonen til Brekke så står det som nevnt eksempelet om at en tiendedel bør være nok for å få bedre lyd i forhold til en receiver. Da foreslår jeg Brekke finner en integrert til 500 kr, og sammenligner med Onkyen sin .....

Ser da fram til denne test i neste Fidelity.

Angående resten av debatten vi to bedriver, så er det forsåvidt en avsporing. Personlig skreiv jeg om min 20 års erfaring med receivere
for å illustrere ovenfor alle de som ikke bruker receiver. Tror jeg er en kansje ganske så typisk receiver bruker m hovedinteresse i 2 kanal.

Jeg anbefaler alle å kjøpe en digitalutgave av Watt og lese Holmedals kommentar til
Blindveien. Forøvrig den største blindveien av en artikkel jeg kan minnes, og sannsynligvis Vadseth sin største glipp noen sinne som redaktør.
LES hva Holmedal skriver om anstendighet og hvor langt det er lov å gå.

Håkon og jeg har sannsynligvis ikke så veldig ulike preferanser, hvis dette er hans forsvar av Blindveien, så er det imidlertid for tynn suppe å regne...

Flere har kontaktet meg ang Blindveien. De vurderer å si opp abonementet pga av denne artikkelen. Noen sier sågar Fidelity kan legge ned for deres del, om dette skal være veien...

Hva blir det neste hat oppbjektet ? ECI6 med innebygd alskens elektronikk, deriblandt trådløst nettverk ?
Naim sine kombi bokser, Unity serien......

ellers er markedet for rene dekodere til flerkanal blitt heller skrantent. Prisen begynner omtrent der receiverne slutter. Og mange erfarer at de lavest prisa dekoderne fungerer dårligere enn gode receivere.
med HDMI kan man bruke en rimelig BD spiller, også som cddrev inn i receiveren.
BD er kanskje det siste og beste lydmediet på plate. Receivermodellene kommer som hakka møkk med nye formater og finesser.

Å kjøpe en dyr dekoder, er kanskje det dårligste kjøpet av alle...
Men det fins jo de som har råd til det.

Personlig synes jeg nå det hadde vært smart av Fidelity å komme med en uforbeholden unnskyldning for utgivelsen av Blindveien.

Den største blindveien av en audioartikkel i historien....

Mvh Huldra, som med dette håper å ha avsluttet denne diskusjonen, som aldri burde ha vært påkrevd.....

Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2
@ Huldra57:

1. Jeg gidder ikke diskutere person, det er helt på siden av tema.

2 / 3. La meg gjenta at Fidelity har ikke har noe imot multikanal, vi (og da mest i form av redaktøren og Gunnar Brekke) har behandlet temaet gjentatte ganger i alle år. Vi har gjort et utall tester med dyrt og billig utstyr i alle mulige varianter. Vi står inne for at til ren musikklytting er ikke en hjemmekinoreceiver smartest, den er ikke nødvendigvis den smarteste løsningen til filmlyd en gang! At artikkelen bevisst spissformuleres er et journalistisk grep man kan velge å like eller mislike.
Så hvordan ble dette nå,- er det meningsløst å sammenligne likt prisede receivere med integrerte tokanalere, eller var det motsatt? JEg har fortsatt ikke helt forstått ditt syn på dette.
Artikkelen tar ellers ikke opp enkeltmodeller, med unntak av at journalisten nevner en som benyttes som daglig driver av TV-lyden med fornuftig resultat.

4.At man lar seg provosere over holdninger basert i erfaring og utstrakt testing får en hver velge å gjøre som en vil med, men å mene at dette er noe som helst brudd med noen kjent presseetikk faller på sin egen urimelighet. Dersom Holmedal har hevdet noe slikt i sin engasjerte artikkel, får det stå for hans regning, men det forekommer meg å være usannsynelig at han kan ha hevdet noe slikt i denne saken.
Neste hat-objekt, altså? Fullstendig kortslutning. Fidelity har kun hevdet at de bestge løsninger for musikkfremstilling i størst mulig grad bør utelate avansert dekoding og prossessering for det best mulige resultat. Hvor kontroversielt er dette på en skala, når du tenker etter? Nyere integrerte enheter tar etter hvert inn mer elektronikk, bemerk at vi fortsatt ser på 2 x 50 - 2 x 250 Watt, med til dels betydelig større strømforsyninger og veldig mye bedre indre støyisolasjon enn en typisk 7 x 275 Watt receiver. I tillegg koster disse tokanalerne minst like mye, det er neppe til å undres over at rent lydfokus, av og til slumper til å låte bedre på musikk enn et fokus på avansert prosessering og dekoding av filmlyd. Dette er to forskjellige tankesett, og to forskjellige resultater. Det har liten hensikt å hevde noe annet. De som gjør det får leve salige i sin tro, men det ville være uredelig av Fidelity å ikke opplyse om dette faktum.

Be om unnskyldning? For hva da? Bevare meg vel, det skulle tatt seg ut! :)
(anbefaler for øvrig at du også leser artikkelen "Motorveien")

Mvh
Håkon Rognlien

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
@ Huldra57:

2 / 3. La meg gjenta at Fidelity har ikke har noe imot multikanal, vi (og da mest i form av redaktøren og Gunnar Brekke) har behandlet temaet gjentatte ganger i alle år. Vi har gjort et utall tester med dyrt og billig utstyr i alle mulige varianter. Vi står inne for at til ren musikklytting er ikke en hjemmekinoreceiver smartest, den er ikke nødvendigvis den smarteste løsningen til filmlyd en gang! At artikkelen bevisst spissformuleres er et journalistisk grep man kan velge å like eller mislike.
Så hvordan ble dette nå,- er det meningsløst å sammenligne likt prisede receivere med integrerte tokanalere, eller var det motsatt? JEg har fortsatt ikke helt forstått ditt syn på dette.
Artikkelen tar ellers ikke opp enkeltmodeller, med unntak av at journalisten nevner en som benyttes som daglig driver av TV-lyden med fornuftig resultat.

4.At man lar seg provosere over holdninger basert i erfaring og utstrakt testing får en hver velge å gjøre som en vil med, men å mene at dette er noe som helst brudd med noen kjent presseetikk faller på sin egen urimelighet. Dersom Holmedal har hevdet noe slikt i sin engasjerte artikkel, får det stå for hans regning, men det forekommer meg å være usannsynelig at han kan ha hevdet noe slikt i denne saken.
Neste hat-objekt, altså? Fullstendig kortslutning. Fidelity har kun hevdet at de bestge løsninger for musikkfremstilling i størst mulig grad bør utelate avansert dekoding og prossessering for det best mulige resultat. Hvor kontroversielt er dette på en skala, når du tenker etter? Nyere integrerte enheter tar etter hvert inn mer elektronikk, bemerk at vi fortsatt ser på 2 x 50 - 2 x 250 Watt, med til dels betydelig større strømforsyninger og veldig mye bedre indre støyisolasjon enn en typisk 7 x 275 Watt receiver. I tillegg koster disse tokanalerne minst like mye, det er neppe til å undres over at rent lydfokus, av og til slumper til å låte bedre på musikk enn et fokus på avansert prosessering og dekoding av filmlyd. Dette er to forskjellige tankesett, og to forskjellige resultater. Det har liten hensikt å hevde noe annet. De som gjør det får leve salige i sin tro, men det ville være uredelig av Fidelity å ikke opplyse om dette faktum.

Mvh
Håkon Rognlien
Men Rognlien, kommer dere i Fidelity til å ta utfordringen fra Holmedal? DET er en interessant problemstilling og det er den som er sakens kjerne her. For hvis det er sånn at en rimelig receiver faktisk kan spille på nivå med liktpriset setereotstyr, så forandrer jo det en hel del både i forhold til artikkelen og dens synspunkter. Dere har jo i mange år testet integrerte forsterkere i prisklassen 5-15K men disse må jo i såfall også da kastes på hi-fi'ens søppeldynge og klassifiseres som uegnede for musikklytting... Videre så er ikke person ikke helt å avfeie her da GB beviselig bruker sin tittel som ingeniør for å skape troverdighet om synspunktene han fremsetter, og hvis det nå er slik, som Holmedal hevder, at han tar feil i sine påstander da er jo heller ikke artikkelen troverdig, og troverdige artikler er jo noe Fidelity livnærer seg på. Hvis Brekke hadde skrevet i leserbrevs form hadde ingen giddet å bry seg, men artikkelen hamrer jo fast den ene sannhet etter den andre og da stiller ting seg noe annderledes. Hadde gjerne sett at noen som har virkelig peiling på romkorreksjon kunne skrevet noe enkelt her på forumet (eller i neste blad)bare for å oppklare hvem som faktisk har rett.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Når GB nå bruker sin ingeniørtittel til å legge makt bak sine påstander, så er det kanskje på tide å få klarhet i hvilke utdanning og papirer på dette og eksamener han har. ( Av det jeg vil kalle pålitelige kilder har jeg fått opplyst at at han aldri har fullført noe ingeniørstudie etc. om han har fullført så kunne det vært interessant å høre hvor relevant denne utdannelsen/ jobben han har er i forhold til det han skriver om. Ps godt mulig tittelen er ubeskyttet, slik at han har rett til å kalle seg dette uansett.)
Som ingeniør bryr jeg meg ikke om at innholdet i artikkelen er elendig. (Muligens dårligste jeg har lest noensinne i ett hifiblad). Men å underbygge dette makkverket med ingeniørtittelen er en fornærmelse mot alle ekte ingeniører med ett snev av yrkesstolthet.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
Hadde gjerne sett at noen som har virkelig peiling på romkorreksjon kunne skrevet noe enkelt her på forumet (eller i neste blad)bare for å oppklare hvem som faktisk har rett.
Uten å blande inn noen i selve diskusjonen, så har ihvertfall BX peiling (Audiolense).

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Uten å blande inn noen i selve diskusjonen, så har ihvertfall BX peiling (Audiolense).
Poenget er at romkorreksjon ikke er romkorreksjon. Det finnes mange ulike implementeringer. Artikkelen drar stort sett alle over en kam. Romkorreksjon uten fasekompensering kalles vanligvis EQ.

-15dB digitalt som skal gi telefonkvalitet (er jo satt på spissen, men likevel), er ikke en gang 3 bits reduksjon. (6db/bit).

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2
Men Rognlien, kommer dere i Fidelity til å ta utfordringen fra Holmedal? DET er en interessant problemstilling og det er den som er sakens kjerne her. For hvis det er sånn at e
n rimelig receiver faktisk kan spille på nivå med liktpriset setereotstyr, så forandrer jo det en hel del både i forhold til artikkelen og dens synspunkter. Dere har jo i mange år testet integrerte forsterkere i prisklassen 5-15K men disse må jo i såfall også da kastes på hi-fi'ens søppeldynge og klassifiseres som uegnede for musikklytting... Videre så er ikke person ikke helt å avfeie her da GB beviselig bruker sin tittel som ingeniør for å skape troverdighet om synspunktene han fremsetter, og hvis det nå er slik, som Holmedal hevder, at han tar feil i sine påstander da er jo heller ikke artikkelen troverdig, og troverdige artikler er jo noe Fidelity livnærer seg på. Hvis Brekke hadde skrevet i leserbrevs form hadde ingen giddet å bry seg, men artikkelen hamrer jo fast den ene sannhet etter den andre og da stiller ting seg noe annderledes. Hadde gjerne sett at noen som har virkelig peiling på romkorreksjon kunne skrevet noe enkelt her på forumet (eller i neste blad)bare for å oppklare hvem som faktisk har rett.
Som tidligere nevnt hadde i hvert fall undertegnede hatt mye moro av noe sånt. VI får se hva vi rekker over, har så vidt luftet det med redaktøren. Et alternativ er at noen foreslår en dugelig receiver, så finner vi en integrert til samme pris og gjør en egen shootout (atter en gang), så får vi se om noe har skjedd. Og som sagt, spissformuleringer er ikke alltid like presise. Jeg har selv hørt fra en profilert høyttalerprodusent at "en hver kan jo høre at bassreflekshøyttalere er uegnet til avspilling av musikk...!" Det er nok litt upresist, vil jeg hevde. :)

Mvh
Håkon Rognlien

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
Som tidligere nevnt hadde i hvert fall undertegnede hatt mye moro av noe sånt. VI får se hva vi rekker over, har så vidt luftet det med redaktøren. Et alternativ er at noen foreslår en dugelig receiver, så finner vi en integrert til samme pris og gjør en egen shootout (atter en gang), så får vi se om noe har skjedd.

Mvh
Håkon Rognlien
Isåfall hadde det vært greit hvis dere hadde stukket innom Tor på Lyric HIFI og tatt med dere denne også i shoot-outen, som audioreferanse både på analog og digitalsiden:
Cary Audio Design - Cinema 12

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
To ting: Cinema 12 er vel en prosessor, og ikke en receiver. Og TAA/Lyric har mistet agenturet på Cary, ny importør fra og med i går er vel L-sound etter hva jeg skjønner....

AVforum.no - Pressemelding: L-sound ny importør for Cary Audio og ATI i skandinavia
Ok, dette var nytt for meg.

Du har rett i at dette er en surround prosessor. Tanken var at man skulle sjekke en tredje kategori.
Overraskelsen ville være stor om ikke denne ville flatbanke både integrert og surround receiver på 2kanals analog og flerkanals HD lyd.
Dette er en fullbalansert pre/sink device, så den må kobles mellom kilde og effektforsterker(e).

V

vredensgnag

Gjest
To ting: Cinema 12 er vel en prosessor, og ikke en receiver. Og TAA/Lyric har mistet agenturet på Cary, ny importør fra og med i går er vel L-sound etter hva jeg skjønner....

AVforum.no - Pressemelding: L-sound ny importør for Cary Audio og ATI i skandinavia
Ok, dette var nytt for meg.

Du har rett i at dette er en surround prosessor. Tanken var at man skulle sjekke en tredje kategori.
Overraskelsen ville være stor om ikke denne ville flatbanke både integrert og surround receiver på 2kanals analog og flerkanals HD lyd.
Dette er en fullbalansert pre/sink device, så den må kobles mellom kilde og effektforsterker(e).
interessant setning i den pressemeldingen:

Avhengig av produkt så reduserer L-Sound AS prisene på Cary Audio med alt fra 30 % til 50 % i forhold til forrige importør sin prisliste. Prisnivået i Skandinavia blir nå liggende på Amerikansk nivå
.

Er vel kanskje greiest for fokus i en test om den står mellom to produkter, så kan vinneren testes mot utfordreren du foreslår.

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Når GB nå bruker sin ingeniørtittel til å legge makt bak sine påstander, så er det kanskje på tide å få klarhet i hvilke utdanning og papirer på dette og eksamener han har. ( Av det jeg vil kalle pålitelige kilder har jeg fått opplyst at at han aldri har fullført noe ingeniørstudie etc. om han har fullført så kunne det vært interessant å høre hvor relevant denne utdannelsen/ jobben han har er i forhold til det han skriver om. Ps godt mulig tittelen er ubeskyttet, slik at han har rett til å kalle seg dette uansett.)
Som ingeniør bryr jeg meg ikke om at innholdet i artikkelen er elendig. (Muligens dårligste jeg har lest noensinne i ett hifiblad). Men å underbygge dette makkverket med ingeniørtittelen er en fornærmelse mot alle ekte ingeniører med ett snev av yrkesstolthet.

Interessant uttalelse.... Jeg har diskutert artikkelen med ingenører, som uttrykker lignende syn. Noe annet er jo at du skriver det her....
mvh Huldra

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
@ Huldra57:

Mvh
Håkon Rognlien
@H_R

1 hva du ikke gidder, må du selvfølgelig få vurdere selv. Jeg har forsåvidt ikke forventa eller etterspurt deg noe ang Ingenørtittel.
Tidligere i tråden har du uttalt du forventer Brekke svarer for seg selv. Det virker ellers som om du opptrer som talsman for redaksjonen ?
Det andre punktet kan vi komme tilbake til om det blir aktuelt.

2/3 har jeg eller andre kritisert Fidelitys tidligere behandling av surround eller multikanal ?

Kritikken her har utelukkende omhandlets Brekkes artikkel.

Jeg kan ikke på et eneste punkt se at du har svart på den direkte kritikken. Således hadde det vært mye enklere om Brekke snakka for seg selv.
du spør om mine preferanser og meninger om integrerte.. Det er ikke det tema handler om.Du svarer med ditt eget syn pg hva Fidelity har skrevet før.. Vi er på mange måter enig i mangt. Du forsvarer Brekke med unøyaktigheter og spørsmål.Bagatelliserer og overser hans grove overdrivelser/ underdrivelser og tvilsomme teorier.
Personlig er jeg usikker på om du nå harselerer eller har mista styringa. Skal jeg på teoretisk grunnlag ta stilling til om musikalsk kvalitet på ikke angitt merke receiver kontra integrert. Er det spådom du etterspør ? Er pris eneste parameter for kvalitet nå.?

Brekke hater og dømmer alle receivere og de som driver med denslags skriver han.Men det hele er altså bare et journalistisk grep .
skrik om oppmersomhet... Så har han jo lykkes.
Når han endelig skal gi råd om lyd til Tv så er det gamlemåten m lyd på Koax, hdmi i Tv. Grøss og gru. Vi får da HD lyd ut av Tvdekoderne våre og Bd spillerne.. Og en receiver kan fint brukes i to kanaler om man ønsker.

4 meg bekjent har ingen reagert på annet enn Brekkes nedlatende artikkel. Vi ser den som destruktiv for musikken, multikanal og generelt. For rekrutteringen og de som satser på multikanal. Nå kommer ingenører inn i bildet og mener Brekkes bruk av Ingeniørtittelen er en fornærmelse mot yrkesgruppen.

Spissformuleringer og journalistiske grep....
og når andre prøver en spissformulering, da er det fullstendig kortslutning ! Hvor mange kortslutninger er det da ikke i Blindveien ?

Håkon. Du må gjerne svare med så mange smileys du vil.
Skriv gjerne om dine meninger om multikanal og receivere. Men ikke lat som om det er dette Brekke har skrevet.
Brekke kaller artikkelen for sure oppstøt. Slikt har folk flest oppdragelse til å holde for seg selv.

"Driter man på draget" så er det vanlig folkeskikk å be om unnskyldning.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Interessant uttalelse.... Jeg har diskutert artikkelen med ingenører, som uttrykker lignende syn. Noe annet er jo at du skriver det her....
mvh Huldra
Mener du samme syn som meg, eller GB? En kollega mente at han måtte være VVS ingeniør, fordi hele artikkelen var bare rør.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Det var da voldsomt til korsfestelsestrang! Godt nok er artikkelen noe enøyd, men han har da visserligen også gode poenger?

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Det var da voldsomt til korsfestelsestrang! Godt nok er artikkelen noe enøyd, men han har da visserligen også gode poenger?
Det er ikke innholdet i artikkelen som er problemet, men at den er skrive av en som påberoper seg ingeniørtittel. Da går artikkelen fra å være en vanlig hifi-synse artikkel til fagartikkel. Da stilles helt andre krav til form og innhold. Hadde han droppet setningen om ingeniør, så hadde det vært helt greit.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.570
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nå er ikke ingeniør noen beskyttet tittel. Tror ikke du/dere skal legge så mye i det.
Innledningen på artikkelen er "Jeg hater hjemmekinoreceivere"... Vel man vet hva som kommer.
Om den er rett eller ikke, bryter med god journalistisk etikk mm. er opp til redaktøren å avgjøre. Husk vi snakker for det meste subjektivt når det gjelder hiffi.. og Fidelity. Redaktøren har godkjent artikkelen og trykket den. Den skaper debatt noe som oftest er bra i mine øyne

Husk den er skrevet av en person som liker KISS prinsippet, vinylentusiast , diy mm. Å forene dette med vel og viten om rimelig avanserte (i audiosammenheng) bokser som absolutt ikke tangerer de nevnte kriterier er jo dømt til å komme ut litt --- ehh hva skal man si? Ubalansert?

Sist redigert:
N

nb

Gjest
Pølsevev er pølsevev helt uavhengig om den som kommer med det påberoper seg eller innehar relevant utdannelse og/eller yrkeserfaring eller ikke.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.415
Artikkelens emne er kjempelangt unna mitt interessefelt, men rent prinsipiellt; er det ikke fint at det kommer interesserte partsinnlegg fra Fidelitys bidragsytere?

Greit nok at Brekke kanskje hadde tatt litt mye Møllers Tran, men skribenter som står for sine meninger er da selve livsblodet i denne type medier? Ken Kessler, Art Dudley er to eksempler her

Morsomt med utfordringen fra Holmedal, og her bør jo Fidelity virkelig stille opp.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Greit nok at Brekke kanskje hadde tatt litt mye Møllers Tran, men skribenter som står for sine meninger er da selve livsblodet i denne type medier?
Som skribent kan man mene og tro hva man vil. Som fagmann skal man ha ryggdekning for det man kommer med. Det er fullt mulig å mene at 2+2=2. Det blir ikke rett, samme hvor mye man mener det. Derimot kan man si at 2+2=5 for store verdier av 2.

V

vredensgnag

Gjest
Jeg syns kritikken tar overmål her, samtidig som jeg undrer på hvordan det er mulig å hate "hjemmekinoreceivere" som kategori.

Enig med dem som skriver at man gjerne må få være partisk til ting. Brekke misliker altså hjemmekinoreceivere, nærmest av prinsipp. Slik jeg misliker alt Bremnes har gjort etter Gåte ved Gåte, regner jeg med. Det er naturligvis å ta sterkt i å dømme alle hjemmekinoreceivere nord og ned, slik det også blir en overdrivelse å mene at alt Bremnes har gjort etter '95 er lavmåls i forhold til det hun gjorde før. (Snakkesynging med overdreven klang på er ikke min greie.)

HaiFai er en kirke. I denne råder det en del dogmer. Når et alternativt haifai-syn utfordrer disse dogmene, da mobiliserer man, roper om blasfemi og søker å kaste de vantro på bålet. Problemet er vel mest disse vaklevorne som ikke helt vet hvilken menighet de tilhører og som skaper forvirring når de kolporterer feil tro på feil sted. Vi skal være glade for at vi får lov til å ha så mye som to høyttalere foran oss når vi lytter.

Sist redigert:

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
742
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Jeg skal iallefall kjøpe watt i dag. Morsomt med litt kniving. Utfordringer er utviklende.

Personlig har jeg stor Respekt for GB som konstruktør og Vinyl guru. Men ordtaket skomaker bli ved din lest eller hvordan den nå gikk kimer i bakhodet mitt...

Surround er kommet for å bli. Er vel ikke mange seriøse pre som leveres uten htt bypass..?

Diskusjonen om det er power eller pre som er akilleshæl i en reciver er jeg usikker på dog.
Jeg har alltid vært 2 kanalsmann, menn suget etter bass på film fikk meg til å integrere surround for 3-4år siden. En Pioneer til 18k,
Makan til kjip lyd når brukt uten effekttrinn har jeg sjelden hørt makan til..

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tror jeg må få lest denne artikkelen.

Kan nevnes at svenske LTS har tester noen rimelige surround receivere med sin seriøse og gode metode. En Yamaha fant de meget farget. To andre (Marantz og Denon) var ganske tett på å være transparente. De eies forøvrig av samme selskap og har som regel identisk innmat bortsett fra videodelen.

LTS sin test stemmer forøvrig godt med min erfaring. Har prøvd ganske mange surround produkter opp til 20k og alle gangene har jeg sammenlignet de med tokanals utstyr. Et par ganger har jeg erfart rimelige receivere være bedre enn dyrere stereoprodukter. Hadde f.eks en Vincent hybridforsterker til låns en gang med prislapp på ca. 18k. Bortsett fra at den hadde mer krefter, så ble den slått på alle parametre av en Onkyo receiver til godt under 10k. Kanskje var denne Vincent saken uvanlig dårlig, men opplevde tilsvarende da jeg prøvde en Rotel effektforsterker til 11k. Den ble også slått på kvalitet i effektdelen av flere surround receivere. Både en Onkyo og en toppmodell Pioneer med klasse D.

Min erfaring tilsier at det varierer mye og ikke er noe fasitsvar på at tokanals i samme prisklasse er alltid bedre. Kanskje er det slik de fleste gangene, men har som nevnt opplevd flere unntak. Det mangler helt klart noe på åpenhet og detaljer i surround produkter i denne prisklassen i pre-delen og DACen, men det gjør det da sannelig også som regel med tilsvarende prisete tokanals. Effektdelen varierer også mye og hva man trenger her er helt avhengig av høyttalere. De fleste bruker uansett gjerne dedikerte effektrinn og en god kilde.

Så er det fult mulig å rote seg vekk med innstillinger i en surround receiver og på den måten få degradert lyden. Autokorreksjon er IMO tragisk i de fleste receivere og ødelegger mer enn det gagner. Spesielt over dypbassområdet hvor rommet ikke er primært minmium fase. Har flere ganger opplevd at det introduserer det som minner om ekko tendenser.

En del dilldall er det i receivere som man kunne ha kuttet ut. Hvem trenger f.eks en dårlig videoprosessor? Men alt i alt, etter og ha prøvd mange produkter, er min erfaring at man får utrolig mye for pengene og i flere tilfeller matcher de tokanals utstyr på kvalitet (dog ikke kvantitet/watt).

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvilke svar skulle en sammenligning av to komponenter i rommet til Watt egentlig gi?
Man måtte ha testet langt flere produkter for å kunne si noe i nærheten av noe generelt.
Og skulle en slik test være med eller uten romkorreksjon? Rommet til Watt er vel forøvrig, slik jeg har lest byggebeskrivelsene, et nesten semianekoisk rom.
Tror ikke man får noe godt svar ifra en slik enkeltstående test.

Det som jeg bl.a. finner pussig med GB sine skriverier er hans resonnement om pris. Denne 5-10 gangen som han mener surround reiceiveren må koste for å matche et stereoprodukt. Skjønner man ikke at pris er avhengig av en rekke faktorer? Disse receiverne lages f.eks i enorme antall, som åpenbart presser prisene ned. I tillegg er det mye annet som avgjør pris. Merker som f.eks Naim og Linn kan vel ikke akkurat og sies å gi mye for pengene. Her betaler man mer enn for bare kvalitet. De har en annet prispolitikk og sikkert også langt høyere produksjonskostnader. Surround receivere selges over en lav sko overalt og det er langt større konkurranse. Vi har forøvrig f.eks sett flere ganger hvordan priser på enkelte stereoprodukter faller med mange prosent når store kjeder begynner å selge de eller noen overtar et agentur.
Så å bruke en slike gangetabell faller IMO på sin egen urimelighet.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
Hvilke svar skulle en sammenligning av to komponenter i rommet til Watt egentlig gi?
Man måtte ha testet langt flere produkter for å kunne si noe i nærheten av noe generelt.
Og skulle en slik test være med eller uten romkorreksjon? Rommet til Watt er vel forøvrig, slik jeg har lest byggebeskrivelsene, et nesten semianekoisk rom.
Tror ikke man får noe godt svar ifra en slik enkeltstående test.

Det som jeg bl.a. finner pussig med GB sine skriverier er hans resonnement om pris. Denne 5-10 gangen som han mener surround reiceiveren må koste for å matche et stereoprodukt. Skjønner man ikke at pris er avhengig av en rekke faktorer? Disse receiverne lages f.eks i enorme antall, som åpenbart presser prisene ned. I tillegg er det mye annet som avgjør pris. Merker som f.eks Naim og Linn kan vel ikke akkurat og sies å gi mye for pengene. Her betaler man mer enn for bare kvalitet. De har en annet prispolitikk og sikkert også langt høyere produksjonskostnader. Surround receivere selges over en lav sko overalt og det er langt større konkurranse. Vi har forøvrig f.eks sett flere ganger hvordan priser på enkelte stereoprodukter faller med mange prosent når store kjeder begynner å selge de eller noen overtar et agentur.
Så å bruke en slike gangetabell faller IMO på sin egen urimelighet.
En annen faktor er at ny teknologi faktisk virker dårligere på dyrere utstyr enn på hyllevare. Et eksempel er DTS HDMA og Dolby True HD som virket ganske umiddelbart på volum-produkter fra renommerte leverandører med høyt R&D budsjett, mens såkalte highend leverandører faktisk sliter enda med å få dette til å sitte skikkelig på sine prosessorer (feks. HDMI lock-on). Toppen av ironi er at man faktisk må legge på bordet en hel del ekstra for å få features (feks. innstikkskort, ol.) som ble standard på en AVR for lenge siden. Ellers må jeg si at jeg har en avmålt holdning til AVR's i grunnen.....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jøss! Det dårligste som noen gang er lest i en hifiblekke? Hvor mye hifipresse har dere egentlig lest? Det er jo skrevet side opp og side ned (sikkert titusenvis av dem på verdensbasis) om en ekstra oktav i bassen, en ekstra oktav i diskanten, sikkert en ekstra oktav eller to midt i mellomtonen, med sikringer, spikes, ledninger, rensemidler og antistatisk spray til CD'ene, shaktisteiner, vekkerklokker, stumtjenere av pukkenholt, små brokar til å lage hengebroer av ledningsvasene, og jeg vet ikke hva.

La gå at det var lettvint (jeg har lest den nå). La gå at spissformuleringene vandret over grensene til pisspreik eller hva det nå var. Men ærlig talt, hvis dette er det verste dere har lest fra hifipressen, så har dere neppe lest mye hifipresse før.

Aner jeg blodtåke?

Sist redigert av en moderator:

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Jøss! Det dårligste som noen gang er lest i en hifiblekke? Hvor mye hifipresse har dere egentlig lest?
Som påpekt flere ganger, så er det ikke innholdet som sådan, men påberopelsen av ingeniørtittel og kompetanse som får det til å bikke over. Når man innleder "faktaavsnittet" slik, har man selv lagt lista rimelig høyt.

Dersom det hadde vært en hvilken som helst hifisvada artikkel, så ville den bare føyd seg pent inn i rekken.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.460
Torget vurderinger
2
Kanskje greit å roe ned debatten om Gunnar Brekkes test av surroundreciever. Poenget har kommet frem, og det er vel ikke så mye mer å diskutere rundt dette.

Fidelity følger med i denne tråden, og det er bra at vi brukere kan påvirke bladet i ulike retninger. La oss holde oss konstruktive og saklige i kritikken, og drar vi det for langt så mister vi slagkraften.

Noe å tenke på...

Mvh
Høvdingen

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jøss! Det dårligste som noen gang er lest i en hifiblekke? Hvor mye hifipresse har dere egentlig lest?
Som påpekt flere ganger, så er det ikke innholdet som sådan, men påberopelsen av ingeniørtittel og kompetanse som får det til å bikke over. Når man innleder "faktaavsnittet" slik, har man selv lagt lista rimelig høyt.

Dersom det hadde vært en hvilken som helst hifisvada artikkel, så ville den bare føyd seg pent inn i rekken.
Jeg tror det er på sin plass å minne om at NASA's ingeniørteam tok feil av metriske og imperial måleenheter en gang . Jeg husker ikke hva resultatet var den gangen, men årsaken er fast inventar på harddisken min. Av og til tar man hardt i, og kommer feil ut. Det gjelder alle yrkesgrupper og fagkategorier. Jeg tror den historien med SI/Imperial-forveksling kan være god å tenke på for alle som serverer en pinlig tabbe, ingeniører spesielt. Den som ikke gjør feil, gjør ingen ting.

Her er saken i reprise, forresten. Mars Mission's Metric Mixup

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hjemmekinoresceiver???

Alltid er det de minst interessante komponentene som skaper mest diskusjon.
Snart skal vel folk skrive hundrevis av sider om signalkabler også...

Morsomt med lyd på alle kanter når man ser Istid 4 sammen med barna, men ubrukelig til musikk, naturligvis.

Mvh
BT
Ingeniør

Sist redigert:

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
742
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Der er du litt sent ute..
Kabler, som er en KOMPONENT like viktig som sofa foran anlegget.. Allerede passert mange 1000 sider ;)

Hjemmekinoresceiver

Alltid er det de minst interessante komponentene som skaper mest diskusjon.
Snart skal vel folk skive hundrevis av sider om signalkabler også...

Morsomt med lyd på alle kanter når man ser Istid 4 sammen med barna, men ubrukelig til musikk, naturligvis.

Mvh
BT
Ingeniør

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
personlig synes jeg det var en forfriskende artikkel, det at mannen er ingeniør fikk jeg ikke med meg og er / var ikke for meg veldig viktig, synes det er skrevet langt verre ting av andre blekker enn dette her, men som vanlig , kritikk mot receivere skaper masse sinne.....

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
For enkelte bidragsytere i denne tråden har selvhøytidligheten gått de til hodet og humoren i denne hobbyen forsvunnet... Patetisk..Og dere vet hvem dere er... :p

Slike kommentarer er ikke noe hyggelig. Det er enkelte i tråden som har dratt GB testen noe langt, men personangrep er ikke veien. Mvh Høvdingen

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.450
Torget vurderinger
1
Personlig har jeg stor glede av hjemmekinoreceiveren min, en Marantz SR9600 med matchvekt på 30 kg ca. Av alt stæsjet jeg har og har hatt er denne noe av det absolutt bedre; absolutt ingen unoter i form av bilyder, brum og annet. Har solgt en hundedyr Copland pga brum uten å ha brukt den så mye som to timer, har reparert monoblokker etter lynnedslag (marantzen overlevde greitt) etc etc. Lydmessig synes jeg receiveren egentlig ikke står særlig tilbake for mye av alt det andre tokanalsutstyret mitt til mange ganger prisen. Rent, oppløst og en tanke varmtklingende. Mer enn nok krefter til mitt bruk. Så personlig er jeg ikke fremmed for å bruke hjemmekinoutstyr til ren musikkspilling i to og flere kanaler (hvorfor har ikke HFS lagd en ordentlig underkategori for flerkanals lyd forresten? Plassering av temaet blant tv-prat og nikonobjektiver er for dårlig av et hififorum!)

Både Stereophile ved Kal Rubinson og Hifinews (tidligere, før retrovarianten av i dag) behandlet hjemmekinoreceivere som seriøse testobjekter og jeg mener å huske at mange fikk riktig godt skussmål for lydkvalitet. KR mener pr idag at romkorreksjon i det store og hele er et pre og- riktig gjennomført- løfter lytteopplevelsen betydelig. Se SACD.net for mer der.

Jeg håper derfor at Fidelity kan ta utfordringen og gjennomføre ordentlig test av godehjemmekinoreceivere. Wattfolka kalibrerer og justerer, Fidelity lytter. Gjerne i storstua til Vadset. Det hadde vært kult. Er ganske sikker på at resultatet ikke blir så ille.

Topp Bunn