Hi-Fi magasin Fidelity nr. 60

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.102
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Og så dagens påskenøtt. Sett i lys av nr 60.

Hva er high end ?

er det lyden, prisen, design, tykkelse på kabinett eller annet som avgjør ?

mvh Huldra, glad i god lyd, bra design og overkommelige priser.
Lyden og dens kvalitet. Og best lyd finner du ikke i segmentet 40-80 k, hvor bladet mer og mer har lagt seg.

• Liker
Reaksjoner: oct

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.102
Sted
Hades
Torget vurderinger
0

Intet som helst galt i det. Mitt poeng er at det er ikke det som er, eller var, målgruppen for Fidelity. Nå finnes det ikke lengre noe eget high-end blad i skandinavia, hvilket jeg syns er trist.

8

8x12_TOM

Gjest

Hva er high end ?

Lyden og dens kvalitet. Og best lyd finner du ikke i segmentet 40-80 k, hvor bladet mer og mer har lagt seg.
Tror det er lurt og legge seg i prisleiet de har gjort. Komponenter fra 40-80 k gir meget mye for pengene hvis sammspill stemmer, og treffer så og si alle som leser bladet. Det er vel bare på høytalerfronten jeg mener det er greit å legge til en del ekstra kroner, hvis du ikke bygger selv da, for da kan 80 k også holde et stykke;)

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
For meg er high end noe udefinerbart og situasjonspreget.
Når jeg spiller enkelte spor hjemme, så oppstår det en slags eufori.
Ting går bare opp i en høyere enhet og gåsehuden oppstår.
Enkelte anlegg evner aldri å fremskape denne effekten, mens enkelte andre klarer å få den frem.
Mener nokså bestemt at denne tilstanden ikke utelukkende skyldes 100% naturtrohet.
Den er også avhengig av musikkvalg. Subjektivt sett så kunne jeg aldri nå denne tilstanden med Rolling Stones, ol.
Det må være noe med klang i.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.102
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Et eksempel som illustrerer hva jeg mener; jeg har nettopp kjøpt dCS Paganini Master Clock, som brukes sammen med min svært gode dCS Puccini cd-spiller. Denne klokken førte til en enorm oppgradering- på absolutt alle parametre. Det viser veldig godt at kvalitet hennger sammen med pris. Jeg tar meg selv i aldri gidde lese hele bladet lengre, og det blir mer framtredende for hvert blad. Jeg er ikke interessert i budsjett forsterkere, avspiller eller noe annet i den leia. Dessuten kan jeg lese om det i Watt og Lyd og Bilde.

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo

Hva er high end ?

Hei Lars Erik, Arve og andre.

Lyden er avgjørende, men den avhenger altså av pris ?

AudifilArve og andre har spennende vinklinger her...

et eksempel : Jeg har et sett Ayre pre power i 5 serien ( nypris varierende fra Ca 70 til 90 k) innom, for sammenligning av Eximus oppsettet. Ht er Focal Diva, riaa Consonace og MI14.

Min Pd-310 m Argo Pu har vært et populært kildevalg her i det siste.

I går kopla jeg opp min gamle Dual m, Shure V15III , NOS USA, på Consonance rør riaa og Exsimusa.
Patricia Barber henførte meg i en euforisk tilstand. Sanseløst vakkert, nært, blodfullt og henrivende engasjerende.

Var det High end ?

Vi kan jo ta DP1, siden den er teste to ganger i Fidelity....
Dac m pre og headamp. Jeg brukte den kun til pre i ovvennevnte eksempel. Pris er 22 k. Så high end kan det altså ikke være.

TrondTorgneskar ga den en strålende omtale, god skrevet også. Poenget hans var at man kan få highend lyd av ei boks som ikke koster skjorta. (Andre sammenligner den som ren dac m Bricasti M 1 og dCS)

mulig dette henger på greip, men hvor blei det av greipet ?

mvh Huldra, klar for flere egg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Når du etter kvart tek sjansen på å skifte ut noko i anlegget (om du t.d. klarar å finne ein Shure mk II i staden?) og gjer samanlikningar medan du er på det aller mest euforiske, og spelar Patricia Barber, etter å ha spelt St James Infirmary med Louis Armstrong på 45 rpm Quiex clear vinyl (denne må du berre ha), er du på ein high-end flight.

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Har du en forsterker til kr 5 000,-, og du mener det er high end, da er det high end

Edit;
endret stereoanlegg til forsterker

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Torget vurderinger
0
Ekstremtilfellet av high-end er Stig Arne Skilbrei.
Eg har skrive ein besøksartikkel i Fidelity.
Om han har betre anlegg enn dei fleste? - Det kjem an på kva du meinar med "dei fleste".....anlegget er greitt, det.
Og han har vel brukt rundt 5000 kr + fleire arbeidstimar enn meg på anlegget + lyttinga til det...+ mange pengar på serviceverkstad og Fretex.

Y

ymir

Gjest
High end er ikkje dei tinga du nemner, Huldra. High end heng saman med affeksjonskoeffisienten. Altså forholdet mellom kor mange timar du har styrt med anlegget, og kor mykje du har betalt for det.
Okei, litt med lyden har det også å gjere.....
FEIL;),High end er en komponent,et system som GIR deg en MUSIKKOPPLEVING utover det vanlige,UAVHENGIG pris.
"Match made inn Heaven" trenger ikke koste.

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Når du etter kvart tek sjansen på å skifte ut noko i anlegget (om du t.d. klarar å finne ein Shure mk II i staden?) og gjer samanlikningar medan du er på det aller mest euforiske, og spelar Patricia Barber, etter å ha spelt St James Infirmary med Louis Armstrong på 45 rpm Quiex clear vinyl (denne må du berre ha), er du på ein high-end flight.

Den plata sikra jeg meg, etter å ha hørt den på horn, rør og dynamiske basser...

Flittig spilt på Lux m Fr64fx.... Orgasmisk live musikk ;)

Skal prøve den på Dualen i kveld. Og seff har jeg et par mk II NOS, USA liggende og......

Tror etter års sammenligning jeg foretrekker mk III av Shure dog.

der skiller jeg meg litt fra KjellB
Mvh. ArildB

eller Huldra, en hifimessig chitzo, nytt og retro gir liv og mening....

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
742
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Definisjon bruk er definitivt ikke å kalle htt kabler til 20k budsjett kabler.
Var fryktelig nærme å si opp abbonement av Fidelity da.

Er dog heller ikke enig i at komplett anlegg til 5k kan kalles highend hvis EIER får gåsehud.. Heller ikke om man bare kan spille noen få typer musikk på anlegget.

High end bør være noe i nærheten av et anlegg som spiller troverdig og engasjerende. Uavhengig av lavt, middels eller høyt volum. Fungere like bra på Rammstein som Brahms.
Man får stadig bedre og billigere anlegg for hvert år.
Nekter dog fordet å tro at billige anlegg klarer å imponere andre enn eierne. Men om grensen starter på 50,100 eller 500k overlater jeg til andre å avgjøre..

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
...Er dog heller ikke enig i at komplett anlegg til 5k kan kalles highend hvis EIER får gåsehud.. Heller ikke om man bare kan spille noen få typer musikk på anlegget.
Enig. Feil av meg. Skulle vært "forsterker", og ikke "stereo anlegg".
F.eks. Rega Brio-R til 5000,- er for meg en High End forsterker.

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
742
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Rimeligste lukten av high end må være head fi. Koster ikke mange kr å få gåsehud av det.
Sitte å høre floyd skive du har hørt en milliard ggr på stereoanlegg, for å så plutselig med god headfi høre lyder fra nabostudio under innspilling..!
Slike aha opplevelser driver meg opp og fram. :)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.102
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Rimeligste lukten av high end må være head fi. Koster ikke mange kr å få gåsehud av det.
Sitte å høre floyd skive du har hørt en milliard ggr på stereoanlegg, for å så plutselig med god headfi høre lyder fra nabostudio under innspilling..!
Slike opplevelser får du også på et skikkelig godt anlegg. Det å stadig oppdage ting man før ikke har hørt, er det som driver meg. Det er ikke godt nok å framskaffe lyd, ikke god lyd engang; magien i high end er det som gjør forskjellen.

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.957
Torget vurderinger
3
Spiller det musikk ? Å da mener jeg musikk slik at gliset kun blir stoppa av øra.
Er svaret ja så kan det egentlig være High hva faen det vil.
Prisen er i så måte revnende likegyldig.
Tror det blir tynt i abonnements rekkene hvis det kun skal skrives om vilt prisede kreasjoner.
Noe av jobben er vel å prøve å få med seg bredden i hobbyen.
Og dette synes jeg gutta som skriver i og for Fidelity faktisk klarer å formidle på en glimrende måte.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.102
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Spiller det musikk ? Å da mener jeg musikk slik at gliset kun blir stoppa av øra.
Tror det blir tynt i abonnements rekkene hvis det kun skal skrives om vilt prisede kreasjoner.
Og dette synes jeg gutta som skriver i og for Fidelity faktisk klarer å formidle på en glimrende måte.
Jeg ser den. Det er bare det at da mister de kjerneleserne; de som har lest bladet pga at det viet seg til det aller beste innen lydformidling. Det er selvsagt opp til de selv. Men da må de slutte med villedende reklame. Fidelity er ikke, slik det har framstått den senere tid, et high-end blad.

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
642
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Synes man begynner å miste litt bakkekontakten når man kaller komponenter til 30k for budsjett. For meg så slutter det å være budsjett i det komponenter koster over 10k. Hva som skal betegnes som high-end er en annen diskusjon.

Et godt matchet annlegg til 50k kan gi flotte musikkopplevelser og spille bedre enn et dårligmatchet annlegg til 4 ganger prisen. Det råeste jeg noensinne har hørt, med god margin, kjørte med en integrert til 35k men var veldig godt matchet og stod i et meget bra lytterom. Kan til tider virke som flotte dyre frontplater, høye priser og at det spiller imponerende på gode opptak er viktigere enn at man blir sittende å spille skive etter skive med favorittmusikken sin.

For meg så har Fidelity stort sett hatt en god balanse i hva de skriver når man tar de siste 4-5 utgivelsene under ett. Eneste jeg savner er mer tester av DACer. Hadde ikke skadet med gruppetester av DACer fra 10k til 30k og og noen tester av high-end DACer som topmodellene til DCS, MSB osv.

Sikkert fint for en liten minoritet av hi-fi intereserte om Fidelity kun skrev om ting som kosta 100k+ men for de fleste så ligger de mest interresante kjøpene mellom 10k og 60k. Fidelity er som alle andre avhengige av at det finnes en stor nok kundegruppe som er interresert i hva de skriver om. Finnes alltid utenlandske alternativer hvis man kun er interresert i det dyreste av det dyre.

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Tror vi trenger en presisering av Påskenøtt nr 1.

Hva er en Highend forsterker?

MF AMS koster 70 k , og faller da ifølge LR utenfor de beste forsterkere.

Hvilke konkrete forsterkere skal da Fidelity teste ? For at de skal være interessante, eller Highend.

(AMS35i omtales av internasjonale kritikere, som en av verdens beste integrerte)

mvh Huldra, snart klar til å legge neste egg

edit. Mye fine tanker enhvis !

Btw. Når Fidelity omtaler seg som skandinavias eneste high end blekke, er det vel etter nedleggelsen av High Fidelity, et blad jeg virkelig savner. Spesielt CDene deres....
omtalte de bare dyre komponenter ? Langt ifra..

Etter deres anbefalinger kjøpte jeg en nesten gratis power amp i sort blikkasse, Cambridge P500.
Ble solgt for latterlige 1600 kr. Jeg levde lykkelig med den i noen år med trange budsjetter.

Lånte hjem en Canadisk sak til ca 20k. Lydforskjellene var marginale........

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.102
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Tror vi trenger en presisering av Påskenøtt nr 1.

Hva er en Highend forsterker?

MF AMS koster 70 k , og faller da ifølge LR utenfor de beste forsterkere.

Hvilke konkrete forsterkere skal da Fidelity teste ? For at de skal være interessante, eller Highend.

(AMS35i omtales av internasjonale kritikere, som en av verdens beste integrerte)

mvh Huldra, snart klar til å legge neste egg
Har ikke hørt den, så aner ikke. Ei heller er det galt av de å skrive om forsterkere i det prisleiet. Det som for meg blir totalt feil, er når de lengre nesten ikke skriver om top of the line-produkter. Jeg vil pirres, fristes, sjekke kontoen, skvise enda mer godlyd ut av anlegget. Dess bedre det blir, dess artigere blir det å lytte til musikk. Her var bladet tidligere.

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.957
Torget vurderinger
3
Jeg ser den. Det er bare det at da mister de kjerneleserne; de som har lest bladet pga at det viet seg til det aller beste innen lydformidling. Det er selvsagt opp til de selv. Men da må de slutte med villedende reklame. Fidelity er ikke, slik det har framstått den senere tid, et high-end blad.
Jeg både ser og anerkjenner poenget ditt. Men det å skrive for et publikum blir alltid litt gjetting på hva massene kunne tenke seg.
Kan det være slik at redaksjonen i Fidelity ser at summen kjernelesere er for lav ,og at vi med den vinklingen faktisk hadde mistet hele bladet?
Jeg er redd det er tilfelle.

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
742
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Godt skrevet. Magien er alfa omega. HAR forøvrig ikke seriøs headfi pr dd..
Ulempen dog med mye omgang med dyr og godt matchet hjemmeanlegg er at man må lete etter positive trekk i kompisers rimelige anlegg.. (som heldigvis ikke frekventerer denne siden)
Mvh
Veien er målet..

Slike opplevelser får du også på et skikkelig godt anlegg. Det å stadig oppdage ting man før ikke har hørt, er det som driver meg. Det er ikke godt nok å framskaffe lyd, ikke god lyd engang; magien i high end er det som gjør forskjellen.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.102
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Jeg både ser og anerkjenner poenget ditt. Men det å skrive for et publikum blir alltid litt gjetting på hva massene kunne tenke seg.
Kan det være slik at redaksjonen i Fidelity ser at summen kjernelesere er for lav ,og at vi med den vinklingen faktisk hadde mistet hele bladet?
Jeg tror heller de utraderer seg selv med å bli for likt Watt og Lyd og Bilde. Nisjen deres er high-end- ikke budsjett. Massene i denne sammenheng er ikke hva bladet bør konsentrere seg om.

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
642
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Jeg tror heller de utraderer seg selv med å bli for likt Watt og Lyd og Bilde. Nisjen deres er high-end- ikke budsjett. Massene i denne sammenheng er ikke hva bladet bør konsentrere seg om.
Jeg vil påstå at Fidelity sin nisje er utfyllende tester av mid-end krydret med tester av det ypperste på markedet. En 10/60/30 fordeling mellom under 10k, 10k-60k, over 60k tror jeg er en fin middelvei for Fidelity. Dette vil dog avhenge av at bransjeaktørene er villige til å levere utstyr til test.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
Som en analogi kan det nevnes en BMW som bare elsker at man gir mer pulver eller en racerbåt som er kommet opp i plan.
Når man spiller rimelig høyt og alt åpner seg opp med et gedigent rom, hvor man ikke aner noen grad av begrensning og systemet bare trives dess mer du gir på, da er jeg i mitt ess. Det er uhyre få systemer som er i stand til å gjøre dette på en realistisk måte uten at lydbildet faller sammen og blir anstrengt. Det er flust av systemer som kan spille grisehøyt, men man må bare ha opplevd denne ekstatiske opplevelsen gjengitt på et system nærmest uten begrensninger for å kunne nikke anerkjennene. Jeg har kun fått denne opplevelsen på mine SF Extrema av de anleggene jeg har hatt.
Prøv feks. Tord Gustavsen Being There, spor 9, eller en percussion solo med Marilyn Mazur. Impact er skremmende.
Hvis reproduksjonen og orkesterbestykning krever et mer begrenset volum, så gjelder selvsagt de samme kravene til de parameter som får frem denne følelsen.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.890
Sted
Sølvbyen
For meg betyr begrepet high-end produkter som befinner seg i den høyere enden av kvalitetsskalaen. Det koster ofte mye penger, men det er ingen automatikk i at high-end må være det dyreste som er å få tak i, eller at noe er high-end bare fordi det koster jævla mye penger. Et high-end produkt kan være oppnåelig i lavere prisklasser enn det absolutt idiot-dyreste som er å få tak i. IMO.

State of the art derimot, det er produkter som er tatt så langt som teknologien og tilgjengelig kunnskap og erfaringer tillater, og det koster dermed som regel nesten alle pengene i hele verden.

På meg kan det virke som disse to begrepene, high-end og state-of-the-art, sammenblandes noen ganger.

Forøvrig syns jeg det er fint at Fidelity viderefører arven fra Audio ved å skrive om produkter i flere prisklasser, og dermed er et blad for mer pragmatiske entusiaster som meg selv også, som ikke har råd til det aller dyreste som er å få tak i. Noe forøvrig både Stereophile, Hifi News, og The Absolute Sound også gjør. Tror et blad som bare skrev om state of the art produkter i et lite land som Norge ville fått et kort liv.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
For meg betyr begrepet high-end produkter som befinner seg i den høyere enden av kvalitetsskalaen. Det koster ofte mye penger, men det er ingen automatikk i at high-end må være det dyreste som er å få tak i, eller at noe er high-end bare fordi det koster jævla mye penger. Et high-end produkt kan være oppnåelig i lavere prisklasser enn det absolutt idiot-dyreste som er å få tak i. IMO.

State of the art derimot, det er produkter som er tatt så langt som teknologien og tilgjengelig kunnskap og erfaringer tillater, og det koster dermed som regel nesten alle pengene i hele verden.

På meg kan det virke som disse to begrepene, high-end og state-of-the-art, sammenblandes noen ganger.

Forøvrig syns jeg det er fint at Fidelity viderefører arven fra Audio ved å skrive om produkter i flere prisklasser, og dermed er et blad for mer pragmatiske entusiaster som meg selv også, som ikke har råd til det aller dyreste som er å få tak i. Noe forøvrig både Stereophile, Hifi News, og The Absolute Sound også gjør. Tror et blad som bare skrev om state of the art produkter i et lite land som Norge ville fått et kort liv.
Enig i mye av dette, men vil legge til en kommentar.
Når man ser karaktergiving som spitzenklasse ol. for mid-fi produkter, så må man ta med i betraktning kost-nytte effekten.
Det minner litt om 6-er terningen for rødvin. Denne gjenspeiler jo kvalitet vs. prisleie.

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Det er jo noe som kalles ultra high end også. Kanskje en betegnelse, som faller mer i tråd med State of the Art begrepet.

Jeg tror Fidelity sliter nok som det er med kjøpergruppene, et ultra High end magasin måtte nok ha andre typer innhold også, for å overleve...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vi har vært gjennom dette før, Lars_Erik. Jeg tror virkelig du ber om for mye. Det kan da umulig være rom for et tidsskrift som primært tar for seg 'top of the line'. Som krydder i hverdagen, ja. Men som noe i nærheten av hovedinnholdet i bladene, aldri. De fleste audiofile drømmer om det du selv selger på brukten (fordi de muligens får råd til det en vakker dag, brukt). Et magasin som skriver hovedsaklig om det du drømmer om, vil dø i løpet av kort tid. Det tidsskriftet finnes knapt globalt, hvordan skal det overleve på et språk som snakkes av 5 mill, og forstås av kanskje 20 mill?

For ikke å snakke om det fåfengte i jaget etter kommersiell 'high end'. Hvis man har opplevd kompetent utført og (relativt) raust budsjettert DIY á la Sluket og LMC, så mister 'high end'-begrepet litt av mystikken. Mildt sagt. Jeg har hørt mye dyr hifi oppigjennom, det høres fortsatt ut som hifi. Det neste steget er ut av bobla til den kommersielle industrien.

Forresten: Den lille tua som står i fare for å velte mitt lass er NordOst og Lars Kristensen, akustiske asjetter til 20 lax, og denslags. Ett tosiders oppslag til om NordOst, og det er slutt.

Sist redigert av en moderator:

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.102
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Tror absolutt det er rom for å gå tilbake der de var før, med mer vekt på high-end. De klarte det jo tidligere også.

Nordost har mye bra; glemte den interessante artikkelen i farten.

• Liker
Reaksjoner: oct

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
742
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Noe jeg savner er mer digitalt fra Fidelity. Får det i bøttevis fra watt og lyd og bilde.
Beste streamer, dac og pc lyd. Sette sammen billige/dyre komboer. shoot out.:)
Tørre litt. Sier noen at f.eks hrt hd streamer dac er på høyde med dsc .. Legg balla på bordet og si hva dere mener!
Det og litt mer vinyl så hadde jeg tegnet livstid abonnement. :)

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
Noe jeg savner er mer digitalt fra Fidelity. Får det i bøttevis fra watt og lyd og bilde.
Tørre litt. Sier noen at f.eks hrt hd streamer dac er på høyde med dsc .. Legg balla på bordet og si hva dere mener!
Tror mangelen på dette skyldes forutinntatte oppfatninger og manglende kompetanse/frykt for dette nye domenet.
Man ser også at det settes ut til enkelte medarbeidere, men det er jo helt greit at man spesialiseres i enkelte grener og bidrar deretter.
Dette gir meg egentlig bare større trygghet for at temaet er tilstrekkelig dekket.
Det kan jo faktisk også være at det tradisjonelle lyder bedre, enkelt og greit.
Jeg bruker alt fra trådløse hirez musikkservere til rørforsterkere, så jeg mener jeg har en fot i hver leir.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Tror mangelen på dette skyldes forutinntatte oppfatninger og manglende kompetanse/frykt for dette nye domenet.
Man ser også at det settes ut til enkelte medarbeidere, men det er jo helt greit at man spesialiseres i enkelte grener og bidrar deretter.
Dette gir meg egentlig bare større trygghet for at temaet er tilstrekkelig dekket.
Det kan jo faktisk også være at det tradisjonelle lyder bedre, enkelt og greit.
Jeg bruker alt fra trådløse hirez musikkservere til rørforsterkere, så jeg mener jeg har en fot i hver leir.
Tom for liker, men liker.

mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Torget vurderinger
0
Iallfall er det spennande med dynamikken mellom bladet og alle kommentatorane, både dei som skriv til redaksjonen, og dei som ytrar seg her. Det er varierande entusiame, konstruktivitet og kvalitet i innlegga, naturlegvis, men det er eit blad som har kontakt med lesarane sine. Eg håpte i mi tid på at eit nettmagasin skulle gje rom til akkurat sånt, men så vart det ikkje noko av. Tykkjer Fidelity er bra, særleg over tid.

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Avslutningsvis har Fidelity kjøpt inn og gjengitt en artikkel fra Svenske Hifi och musik . Ei blekke m yngre skribenter, som innehar den etterlyste kompetanse på digital og dessuten stor entusiasme for vinyl. Og de tør å kalle en spade for en spade....

Fidelity vil framover kjøpe inn mer stoff derfra og fra andre eksterne kilder. Så får jeg personlig håpe det ikke blir for mye kopier fra Hifi och musik, som jeg abonnerer på.

Integrasjon av lyd, bilde og flerkanal er spennende for mange av oss. Musikk på Bluray og SACD er det en del perler av. 2L utgivelser inkludert.

Personlig har jeg et stereoanlegg, med receiver og tre ekstra kanaler for denslags, også når lerret er nedrullet.

Hva mr. Takk for oppmerksomheten, ønsker å oppnå med all den gørra han bretter ut over flere tettskrevne sider, om surround receivere , er for meg noe uklart. Og hva dette har i et Highend magasin å gjøre, ikke minst....
Hans tekniske kompetanse og etter min mening manglende oppdatering på området,bærer nok litt preg av og å ha brukt mye tid med nesa ned i sine vintage vinylsnurrere og denslags.
en titt på tester i f.eks HiFi World kan anbefales. De har en gang i året en test av en surroundreceiver. De populære budsjettmodellene Onkyo 607 og senere 608 er bl a testet og målt. Ta en kikk på de målingene, og tenk litt på betegnelsen fuskewatt....
En høyere prisa Yamaha 3010 blei testa i fjor. Den er vel oppgitt til ca 135 w i stereo. Målingene viste 200 watt i åtte ohm og 360 i fire ohm.
At man ikke får highend lyd for 5k, er vel ikke spesielt overraskende dog.

Artikler om høyoppløst musikk og avspillingsutstyr til dette ønskes velkomne. De bør da helst være av mer konstruktiv karakter. Se gjerne på Linn sin Majic DSM, med HDMI og riaa...
Likeledes: Test ut Nad M51 i tokanals musikk og filmanlegg. La gjerne f.eks Tore Dag få teste en slik med 2L innspillinger og andre spennende innspillinger, som han jo har bedre oversikt over enn de fleste av oss. Det ville vært spennende å få en beskrivelse av Naden , som pre til DP ....

Ellers sier jeg meg hjertens enig m AArve ovenfor. Engasjerte lesere er bra. Om vi alle skulle være enig i alt som skrives, ville jo det vært et særdeles urovekkende tegn.....

( Og til Arve, st James Inf. Er avprøvd og mer enn godkjent på Dual m Shure, men sannelig var det ikke langt unna med en Td 150 mk, kugelarm og Shure V15II )

takk for sei, sa Huldra, for denne gang m et lite tips ang romkorreksjon og målemikrofon. La være å bruke det, det gjør jeg, og det er helt gratis.
og til Gunnar, støyer den Onkyoen din slik du beskriver, så er det ingen grunn til å ynke seg. Lever den på rep. Slik skal det ikke være.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
Ta en kikk på de målingene, og tenk litt på betegnelsen fuskewatt....
Jeg tror poenget til GB (som jeg forøvrig støtter på dette punktet) var at når man legger sammen den oppgitte utgangseffekten fra alle SR kanalene, så overstiger dette det oppgitte anslaget over totalt trukket effekt fra nettet. Dette er jo ikke mulig om man da ikke har oppfunnet en evighetsmaskin, løst energikrisen og fått Nobelprisen i fysikk.

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Ta en kikk på de målingene, og tenk litt på betegnelsen fuskewatt....
Jeg tror poenget til GB (som jeg forøvrig støtter på dette punktet) var at når man legger sammen den oppgitte utgangseffekten fra alle SR kanalene, så overstiger dette det oppgitte anslaget over totalt trukket effekt fra nettet. Dette er jo ikke mulig om man da ikke har oppfunnet en evighetsmaskin, løst energikrisen og fått Nobelprisen i fysikk.
Den skjønner jeg. Argumentet er like gammelt som surround lyden.
Situasjonen på strømsida har forbedret seg veldig på receiverne siste åra.

De fleste av oss, som frekventerer sentralen, og leser Fidelity, bruker kun center og bakhøytalere drevet av receiveren.
Så er spørsmålet hvor mange watt man trenger for å drive en normal høyttaler.
jmf AMS35 i eller min egen Bladelius klass A.
Målinger på alle kanaler finnes og, den beskrivelsen gb gir, ligger mange år tilbake i tid.

Men det jeg setter størst spørsmåltegn til er at en higendskribent kjøper billigste modell, som han hater, og tydeligvis legger dette til grunn for en generell vurdering. Og bruker sidevis i Fidelity til dette. Skjønner ikke hva den Onkyoen har i Fidelity å gjøre...

f.eks driver en 3010 et femkanals anlegg, m Focal Diva som fronter, til vanvidd. Bra låter det også ;)

mvh Huldra, i surroundmodus

Topp Bunn