Jeg antar ( d.v.s. jeg tror, men veit ikke...) at temmelig mange lesere av "Fidelity" har omtrent like lite elektro-kunnskap som meg. Jeg veit så vidt forskjell på + og -, men vis meg et koplingsskjema...da sliter jeg skikkelig. Jeg interesserer meg kun for d.i.y-saker, dersom det er redegjort på en begripelig måte, for oss legfolk, hvordan man får lirka sammen greiene.
For noen år siden, hadde danske "High Fidelity" ( sic...jeg savner det magasinet - og de utmerkede cd'ene som fulgte med! ) en selvbyggerserie; selvbygg trinn for trinn av høyttalere, enkle for- og effektforsterkere, en headfi-forsterker... Jeg mener å huske at disse var basert på sånne "bygg-sjøl"sett fra en produsent. Det var i alle fall såpass grundig forklart, at sjøl jeg ( kanskje..) kunne ha klart å satt dette sammen. Men hvorfor skal man bygge sjøl, når loddinger etc., visstnok er svært kritiske punkter for sluttresultatet? I high-endvrden trekkes direktemonterte komponenter, loddinger under kunstige atmosfærer og jeg veit ikke hva, frem som viktige konkurranseparametre for å velge akkurat den forsterkeren, høyttaleren, cd-spilleren eller dac'en. Da kan det umulig være heilt bra, hvis jeg skulle sitte ved kjøkkenbordet og smelte dette sammen med en dårlig loddebolt og loddetinn av heller ukjent opprinnelse og reinhet???
For øvrig er jeg ikke overrasket over vinylsnurretesten - jeg tør vedde på at det er hr. Solstad som har forfattet den. Han uttrykte jo for ikke så lenge siden, at den spilleren var en av de som kanskje skulle etterfølge Vpi'en hans. Så da kommer det garantert flere vinylsnurre-tester ut over høsten. Hva med Vpi sin siste, sjøl om det er en såkalt "innstegsmodell"?