Hi-Fi magasin Fidelity nr. 60

svendatle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2006
Antall liker
7
Sted
Skien
Torget vurderinger
2
nå kom det her i Skien,ikke altfor rask postgang,men det er igrunn vanlig det.

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
320
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Köpte mitt ex i sverige igår.
Är det bara jag som får deja vu upplevelser när man bläddrar i fidelity nu för tiden.?
Tycker att det är samma saker hela tiden ju!
Vet inte hur många gånger man ska behöva läsa om samma produkter gång på gång.Second opinions hela tiden-snart third och fourth opinion också skulle jag tro.Trist tycker jag.Speciellt när tidningen blivit dyrare...
Vill hellre läsa om nåt nytt i nya blad,annars kan jag lika gärna läsa de gamla om och om igen i stället och spara pengarna.
Nästa nr kommer jag all bläddra igenom i butik för att avgöra om det är värt pengarna eller ej- vilket jag inte tycker att detta nr är.
Tweaksen va lite kul att läsa om i allafall.-var väl allt också...

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2
Köpte mitt ex i sverige igår.
Är det bara jag som får deja vu upplevelser när man bläddrar i fidelity nu för tiden.?
Tycker att det är samma saker hela tiden ju!
Vet inte hur många gånger man ska behöva läsa om samma produkter gång på gång.Second opinions hela tiden-snart third och fourth opinion också skulle jag tro.Trist tycker jag.Speciellt när tidningen blivit dyrare...
Vill hellre läsa om nåt nytt i nya blad,annars kan jag lika gärna läsa de gamla om och om igen i stället och spara pengarna.
Nästa nr kommer jag all bläddra igenom i butik för att avgöra om det är värt pengarna eller ej- vilket jag inte tycker att detta nr är.
Tweaksen va lite kul att läsa om i allafall.-var väl allt också...
Kan du ta noen eksempler på produkter som kommer igjen og igjen i Fidelity? Så skal jeg se om jeg kan gi noen journalistiske poenger i sakens anledning. :)

Kan hjelpe deg litt på vei: Electrocompaniet AW 180 har vært omtalt i egen, uavhengig test for en tid tilbake. I forbindelse med nye produkter fra Electrocompaniet, synes vi det ville være litt gøy å gjenta en lytt på noe av det eldste i deres portefølje. AW 250 var kandidat, men vi falt altså ned på en ny runde med "gammelt" stoff med et par andre komponenter. For hvor bra er egentlig EMC 1 / EMC 1 UP i dag, etter at vi har "skreket fra oss" omkring en rekke nyvinninger i digitaldomenet? Og mens vi først er på gamle tomter, hvordan står den etter hvert tilårskomne AW 180 seg i dag? Altså en liten rammeartikkel også om den. ER alltid greit å sjekke referansepunktene litt! :)

Mvh
Håkon Rognlien

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
320
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Tja, nu orkar jag inte leta igenom tidningshögen-men det mesta av second opinion tex.
Hegel integrerade är väl med igen om jag inte blandat ihop olika tidningar...
Känner liksom igen väldigt mycket tycker jag.ofta.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2
Tja, nu orkar jag inte leta igenom tidningshögen-men det mesta av second opinion tex.
Hegel integrerade är väl med igen om jag inte blandat ihop olika tidningar...
Känner liksom igen väldigt mycket tycker jag.ofta.
Hegel har blitt omskrevet en del ganger, men aldri samme komponent omigjen. Hva andre blader fra andre land skriver om, har vi dessverre ikke den fulle oversikt over! :)
Second opinions benyttes spesielt i de tilfeller der en av oss har fått et så stort engasjement for en komponent at vi "tar av" litt, da er det kjekt at en til sjekker ut om det er noe i dette, eller om det var utslag av et tilfeldig euforisk anfall. :) En fin måte å balansere litt på, ganske enkelt, husk at vi ikke måler, vi skriver rent subjektive tester.

Håkon

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
320
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Jo det är ju faktiskt det som gör det hela intressant också.Mätningar ser jag ändå aldrig på...
Det är ju trots allt den bästa hifitidningen i mina ögon oavsett;)
Visst blir det ju en del liknande recensioner i andra tidningar också men det känns ändå som att man sett en del förut.Bara det inte blir för ofta så...
Stå på-det är bra oavsett...speciellt hemma hos reportagen.
Ps-jag läser oavsett gamla tidningar om och om igen mellan de nya.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg storkosa meg over artikkelen om Emc 1 / Emc 1 UP. Kanskje fordi det er en av mine favoritt cd-spillere, og vil sikkert være det temmelig lenge. Får se hvor lang tid det tar før jeg anskaffer meg en sjøl. Hadde det ikke vært fordi jeg liker min Densen B400XS så steikanes godt, så.... Det er noe eget med toploadere kontra ei ( noe skranglete ) skuff som kommer slamrende ut.

Pak.k, jeg er tilbøyelig til å være enig med deg ang. disse second opinion-artiklene. De er ikke veldig interessante, og jeg oppfatter disse ofte som rimelig fyllstoff. Men noen kan være verdifulle, for inntrykkene kan jo endre seg, når man får lytta litt - f.eks. til en høyttaler. Det kan være fort gjort å bli forført av en ny flott forsterker eller anna komponent. Og enda viktigere, komponenter kan bli bedre, hvis de ikke er innspilte når lyttingen foretas. Sånn sett, kan en second opinion være både nødvendig og riktig.

Rognlien, jeg imøteser mer enn gjerne flere nye omtaler, gjerne a la artiklene om de integrerte i nr. 60. Innspill kan være " De fem beste gulvstående under 50K", "High-end hodetelefoner / head-fi forsterkere" osv... Og pøs på med vinylstoff - det har vært lite med spilleromtaler i det siste. Hva med nyhetene fra Vpi og Rega? Hver utgave bør ha med en solid sak om en ( gjerne flere ) p.u'er. Mulighetene er mange!

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Pløyd gjennom bladet et par ganger, jeg synes Brekkes artikkel vedrørende hjemmekinoreceivere var meget bra skrevet. Jeg har veldig sansen når man begrunner på en såpass skikkelig måte hvorfor man misliker slike produkter, det fremstår veldig troverdig og gir gode argumenter til slike som meg selv, som med jevne mellomrom må forklare bekjente hvorfor jeg ikke vil forholde meg til slikt.

Jeg er også veldig glad for at Fidelity endelig tar tak i et produkt som Krell S-1200. Det vil si, de tar på ingen måte tak i det, men velger i det minste å trykke en artikkel vedrørende et produkt som sansynligvis kan tilfredstille 95% av alle stereofreaker, selv om det er en prosessor for surround der også. Fidelity virker i det hele tatt veldig forutinntatt når det gjelder prosessorer, det virker forhåndbestemt at slike produkter ikke holder mål i stereoanlegget uansett hvem som har laget dem. Fidelity burde forsøkt S-1200 i sitt referanseanlegg med åpne øyne, og fortalt noe om i hvilken grad denne kan brukes som preamp i stereo.

Utfordring til Fidelity; få tak i et testeks av Brystons nye SP3, preamp/surroundprosessor/DAC, helt UTEN dsp, men med bassmanagement. Test den i referanseanlegget og i kinoen og bli overrasket.

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
642
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Second opinioins var bra i dette nummeret. Syntes Vadseth sin second opinion av Nad M51 traff bra. Den mangler en del på rom i dybden (blir litt 2D i lydbildet), og når den kjøres gjennom Pre så kan den mangle litt på transparens. Usikker på om det er interaksjonen mellom PWM (m51) og analog klasse A (pre) som gjør at det sløres litt eller om det er DACen i seg selv.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Grace gjør seg ikke lenger besvær:-

Dette bare til orientering;- har forlengst sluttet å kjøpe og lese Fidelity;- det blir dermed et irritasjonsmoment mindre å plages med;- trakk forresten plasten av nr 16 her forleden,- den,- plasten altså,- var nokså gulnet,- tiden går;- noen minutter med denne utgaven bekreftet riktigheten av å holde seg borte;- har tittet såvidt på noen eks. hos Narvesen, eller Pressbyrån i de siste årene:- inntrykket hver gang entydig:- en glanset salgsbrosjyre!

Grace,- som i sin tid var villig til å gi Fidelity en chanse;- den villigheten ser man i eftertid var naiv.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.664
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

Dette bare til orientering;- har forlengst sluttet å kjøpe og lese Fidelity;- det blir dermed et irritasjonsmoment mindre å plages med;- trakk forresten plasten av nr 16 her forleden,- den,- plasten altså,- var nokså gulnet,- tiden går;- noen minutter med denne utgaven bekreftet riktigheten av å holde seg borte;- har tittet såvidt på noen eks. hos Narvesen, eller Pressbyrån i de siste årene:- inntrykket hver gang entydig:- en glanset salgsbrosjyre!

Grace,- som i sin tid var villig til å gi Fidelity en chanse;- den villigheten ser man i eftertid var naiv.
Jaja! Men kva driv du med då, no for tida? Har du framleis F9E og fyller stova med god musikk? Har du framleis input? F9E er ein god pickup, men har du oppdatert deg på nyare ting? Skifta elektronikk, høgtalarar eller noko sånt? Eller har du vorte fullvoksen, slik at du ikkje føler det er noko å herje etter lenger?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.938
Torget vurderinger
8
Vet ikke hvor mange ganger jeg har bestilt dette bladet nå, men ikke fått noe.

Men en annen ting som er Viktig for å bli litt seriøse og få flere lesere er.. Mange begynner jo i det små..eller alle begynner jo der.

Kan vi få flere tester (uten at jeg vet hvordan det er nå i dag) av budsjett forsterkere og DACer ?
Det er jo en rivende utvikling..

MEN, da av produkter som koster det samme. Og ikke en til 2000,- en til 2900,- en til 5000 og en til 8000,- for dette blir 4 ganger prisen av den ene. Og bruk gjerne en god dyrere forsterker som referanse.
Dette gjelder jo alle samtester/samletester av produkter uansett prisklasse.

Skulle ikke det gå tror dere?? Da ville det blitt så mye lettere for oss lesere + at dere vil fått mange nye lesere, da ingen norske blader kjører samme pris på produktene som blir testet mot hverandre.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.450
Torget vurderinger
1
Jeg synes bladet er artig å lese, blar ofte tilbake i gamle numre og kryssjekker lytteinntrykk alt etter hva det gærne hifihuet mitt har dilla på akkurat nå. Det blir for snevert bare å lese Fidelity og andre blekker bare når man skal ha noe nytt i racket. Har etterhvert innsett at det å LESE om hifi nesten er like viktig som høre på musikk for meg. Mulig folk steiler nå, men for meg er en stor del av hobbyen å lese gode artikler skrevet med snert og spretne vendinger - Haakon R; der er du konge! - mens jeg komponerer ulike anlegg og "ser for meg" hvordan det hele lyder. Sprøtt, jeg vet det....

Hvis jeg skulle ønske meg noe så er det at indeksen over testet utstyr derfor oppdateres, tror siste indeks var i nr 36. HR er flink til å beskrive sine lytteinntrykk av testobjektet, i tillegg passer han på å komme med temmelig konkrete anbefalinger på hva som kan matche og ikke. Der kunne kanskje skribentene bli litt mer konkrete; hva kan passe, og hva vil slett ikke passe?

Hifichoice driver å setter sammen hele anlegg og tester dette grundig; beskriver hver enkelt komponent for seg, systemmatch og samlet lytteinntrykk. Dette kunne jeg tenkt meg også i fidelity.

PS: Hvis noen har en stabel choice/news/plus stående uvirksom, ikke hiv de. Jeg kjøper gjerne...:)

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Jeg synes Fidelity nr 60 er en av de beste på lang tid.

Men jeg savner litt mere test av Sonus Faber, Montana høytalere(spesielt Sammy) og Jeff Rowland utstyr.

Vet at dere hadde mye Rowland før, men det er stund siden.

JR har vel kommet med en ny dac og ny serie med forsterkere.

Ellers håper jeg dere kommer med mange nummere også i fremtiden.

Er også litt lei av å lese om Hegel, min første forsterker var fra Hegel, kjøpte den jubileums utgaven de kom i forbindelse med at de hadde vært hos OHC i 10 år.

Den har aldri fungert.

Sist redigert:

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
632
Det mangler fremdeles info om benyttet utstyr for testene.
Gunnar B. og Jan M. er stort sett de eneste som tar seg bryet med å sette opp disse viktige opplysningene i en "faktarute".
Man ikke ikke forvente at alle lesere til enhver tid har oversikt over hva skribentene har av utstyr i riggene sine.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Grace hilser til Audiophile-Arve,-

hei du! Nei riktig voksen blir vel vi av denne åtteogsekstigenerasjonen aldri;- modnes får man vel dog anta,- mer reflektert,- ikke sant;- klart det er alltid noe å lære,- men når man har dyrket en interesse ganske intensivt i over førti år,- ja da får vi tro det meste er på plass. Du tar forresten fullstendig feil hvis du tror jeg dyrker noen form for nostalgi;- tvertimot har jeg alltid sett fremover;- jeg er f.eks. ferdig med vinyl og platespillere;- har videre svært liten sans for anakronismer, som bruken av vakuummrør i moderne komponenter. Mine nåværende komponenter varierer forøvrig i alder fra et halvår til en ti-tolv år. I motsetning til mange andre her, studerer jeg med fornøyelse de målinger som blandt annet Stereophile presenterer;- i tillegg til tidsskrifter, er naturligvis internet i senere år blitt uvurderlig om man ønsker å holde seg orientert. Kan legge til at jeg har lest noe av det du har bidratt med på net;- for min del må du gjerne forsette med skriverier,- ser eventuelt frem til det.

Grace,- som har bånd til Nordfjord og Sunnmøre.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.664
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er godt å høyre du ikkje er fråfallen, Grace, og etter det eg hugsar du skreiv i gamle dagar, har du absolutt greie på dette. Det hadde vore synd om du kutta ut, sjølv om det definitivt kan vere greitt å drive litt refleksjon over hobbyen vår. For eigen del er det nok sånn at til meir eg prøvar og finn ut, til meir vert eg klar over at det stadig vert mindre eintydige konklusjonar å trekkje....
Målingar har det til felles med hysterisk subjektive moro-artiklar at dei må tolkast. Og det kan vere vel så utfordrande å tolke målingane, sjølv om det no alltid er noko eige med fakta. For dei som forstår det då.
Elles takk for hyggjeleg kommentar.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2

Tusen takk for at du orienterer oss om dette, Grace.

Mvh
Håkon Rognlien

C

cruiser

Gjest
Registrerer at man i siste nummer ikke er særlig begeistret for hverken pc, kjærringer eller hjemmekinorecievere.. Syns artikkelen av G. Brekke om hjemmekinorecievere bare var bortkastet bruk av papir, skjønner ikke vitsen? Hvor mange av bladets lesere er i markedet for en reciever til 3-4k? Hvorfor skrive en artikkel hvor eneste hensikt er at høyere fidelity folket skal sitte å le av 95% av befolkningen? De fleste i min omgangskrets har nettopp ett slikt produkt, hvor de sitter sammen med sin bedre halvdel og koser seg både med musikk og film foran sine pianolakkerte høytallere med høy WAF.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Håkon Rognlien:- truffet,- eller ironisk?

Grace svarer:- å jeg ber;- ingen ting å takke for!
Forøvrig har jeg respekt for Vadseth;- hans egne bidrag er efter min mening tidsskriftets mest substansielle og reflekterte;- kanskje han nå burde se seg om efter nye bidragsytere,- og dermed forhåpentlig nye og friske perspektiver,- og ikke minst formidlingsevne.

Grace,- som er troendes til å orientere om hva det skal være!

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Savner liste over testede produkter, samt sammenligninger med tidligere testede produkter når man tester nye. Sånn at ikke alt oppfattes som verdens beste.

Også håper jeg Arve skriver mer, for det var meget fornøyelig lesning.

Artikler om strøm, vinylbegreper osv settes det stor pris på.
Det kunne gjerne vært flere artikler av denne typen. For eksempel forskjeller på klasse A, AB, osv, og forskjellige høyttalerprinsipper, begreper, osv osv.

K.I.S.S.-artiklen falt i smak.

Asbjørn hadde vel fortesten en utfordring til dere vedrørende kvaliteten på omtalt musikk i bladet.
Vi er tjent med mer fokus på dette.

"Hjemme hos-"artikler er fint!

Sist redigert:

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Grace . Hva med å dra den gulna plasten av nr 17 og 18 også, før du avsetter journalistene ?

er det noe gammal bitterhet du bærer på, som har behov for å slakte ei blekke du slutta å lese for lenge siden ?

At man er i stand til å brilljere med en penn burde ikke være grunn til ikke å la den ligge innimellom.

Slik du selv framsetter dine meninger her, blir det hele noe patetisk, for ikke å si en smule trist....

Mvh Huldra

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Når en konsekvent skriver om seg selv i 3 person, har en ett problem i mine øyne.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Grace orienterer Huldra 57, og musicman:-

Først:- "patetisk" oppfattes i betydning "høystemt";- en karakteristikk å leve med!

Så:- tredje person benyttes som en teknikk for å skape distanse.

Grace,- som herved er ferdig med denne tråden.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.899
Torget vurderinger
4
Jeg er oftest kanske så positiv til Fidelity, men denne gangen ble jeg skuffet. En ting er at utvalget testobjekter ikke var helt innertier hos meg, det kan man ikke forvente hver gang. En annen sak er "testen", eller omtalen er vel rettere å si, av en 7,5 kilo tung kopperskål til 2000 små €, over en hel side hvor det eneste man sitter igjen med er at lyden blir fargerik. Ikke ett eneste ord om hvordan det er ment å skulle fungere, ei heller et kritisk blikk på funksjon/prestanda ift. den ganske så ubeskjedne prisen.

Highly unimpressive !

panfam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
4
Second opinioins var bra i dette nummeret. Syntes Vadseth sin second opinion av Nad M51 traff bra. Den mangler en del på rom i dybden (blir litt 2D i lydbildet), og når den kjøres gjennom Pre så kan den mangle litt på transparens. Usikker på om det er interaksjonen mellom PWM (m51) og analog klasse A (pre) som gjør at det sløres litt eller om det er DACen i seg selv.
Litt artig dette. Akkurat denne DAC'n er ratet A+ i Stereophile og får toppkritikker i det meste av tester både i England og ikke minst Tyskland (flere av disse magasinene måler jo også, ikke bare "lytter"). I Fidelity vurderes M51 som "grei til prisen"...Det er opplagt at hobbyen vår ikke er basert på eksakt vitenskap :)

Samme test i Fidelity skryter for så vidt av CD-transporten M50, men forutsatt at den benytter en bedre DAC enn NAD M51. De fleste andre testene, bla. Audio (Tyskland) poengterer at komboen (M50/M51) låter 10% bedre over HDMI enn andre overføringer, samt at optisk (dersom jeg husker riktig) faller særlig igjennom i forhold til HDMI.

Siden jeg er i modus for å bytte ut squeseboxen med en annen løsning så er jo dette en svært interessant løsning for meg. Det er derfor synd at Fidelity ikke tar seg tid til en ordentlig test når de først har produktene på bordet. At testeren har problemer med "ny teknologi", og innrømmer dette er nesten ennå verre. Jeg antar at det er noen i redaksjonen som er kompetent til å sette opp og teste produkter fra en "storserieprodusent" som NAD. Har man ikke denne kompetansen så vil jeg anbefale redaksjonen å la være å teste produktene.

En annen artig sak er jo denne Stello testen. Etter det jeg skjønner så inneholder effektdelen 2*Eximus S1 forsterkere som i en tidligere utgave ble hyllet opp i skyene, men den får jeg ta en annen gang.

Trond Winther

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
Siden jeg er i modus for å bytte ut squeseboxen med en annen løsning så er jo dette en svært interessant løsning for meg. Det er derfor synd at Fidelity ikke tar seg tid til en ordentlig test når de først har produktene på bordet. At testeren har problemer med "ny teknologi", og innrømmer dette er nesten ennå verre. Jeg antar at det er noen i redaksjonen som er kompetent til å sette opp og teste produkter fra en "storserieprodusent" som NAD. Har man ikke denne kompetansen så vil jeg anbefale redaksjonen å la være å teste produktene.
Trond Winther
Jeg også savner en bredere kompetanse på digitalsiden i Fidelity. Det store faremomentet er at frykten for ny teknologi bringer med seg en slags skyttergrav-mentalitet hvor potensialet ikke blir tilstrekkelig belyst og man sitter igjen med en følelse av at produktet ikke holder mål, men saken er vel heller at det er sikrest å forholde seg til det man behersker. Så lenge man tar dette forbeholdet er det greit for meg at man vektlegger andre ting. Dette er også et tilsvarende problem med leverandører av den gamle skolen. Man kan ikke forvente at disse skal holde seg oppdatert på alle detaljer på ett enkelt produkt, men jeg opplever til stadighet at det er ikke alltid man 'snakker samme språket' Dette blir spesielt synlig mhp. diskusjoner rundt HD formater og digitaloverføring av sådanne. Dette er nærmest for en egen disiplin å regne. Sist, men ikke minst, så er der mange barnesykdommer ute og går som ikke blir påpekt fordi det aldri blir testet. Det er også mange produkter til 6-sifrede beløp som egentlig er 'gammeldags' før det kommer til test, men det blir kun oppdaget av dem som oppdaterer seg til stadighet på ny teknologi.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2
En annen artig sak er jo denne Stello testen. Etter det jeg skjønner så inneholder effektdelen 2*Eximus S1 forsterkere som i en tidligere utgave ble hyllet opp i skyene, men den får jeg ta en annen gang.

Trond Winther
Hei Trond

Les den Stello-testen litt nøyere, så vil du øyne sammenhengen. Vi var faktisk innom samme problemstillingen ved testen av de separate effekttrinnene.

Mvh
Håkon Rognlien

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.933
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Noen som har lest nye watt - tenker da spesielt på artikkelen som er slags motsvar til fidelity/gunnar brekkes artikkel ang. recievere?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Gunnar Brekkes artikkel om receivere var knall! Endelig en som snakker uten tanke på produsent/leverandør-presset. Tror kanskje jeg starter nytt abonnement av Fidelity igjen gitt! :)

Sist redigert:

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Noen som har lest nye watt - tenker da spesielt på artikkelen som er slags motsvar til fidelity/gunnar brekkes artikkel ang. recievere?
I de rimelige prisklassene er min erfaring at du får veldig mye lyd for pengene selv i to kanaler.
Mulig det har med at tokanals er nisjevare og blir solgt lite av.
Store kvantum på recivere nå til dags og selvfølgelig er prisene deretter.
Hadde en vanlig tokanals stereoforsterker solgt like mye, og de store el-gigantene satset og kjørt kampanjer tror jeg vi hadde sett helt andre priser på tokanals også.

Men jeg forstår godt hva Gunnar Brekke mener...

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Nr. 60 er lest fra perm til perm. Nå har æ leita fram nr. 55 og 56 for ny gjennomlesing..æ har litt tungt for det, så æ må repetere!

Når kan man forvente nr. 61, tro?

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.933
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Gunnar brekkes artikkel om receivere var knall! Endelig en som snakker uten tanke på produsent/leverandør-presset. Tror kanskje jeg starter nytt abonnement av Fidelity igjen gitt! :)
Absolutt, syns den var underholdende jeg også - ønsker ikke noen store diskusjoner her heller; er ett tema som skaper store krangler ofte ;)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.102
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Bladet er jo desverre snart kjemisk fritt for high end stoff. Mens det bugner over av budsjett og low end. Ikke bra!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Tja..Autofil skriver jo heller ikke bare om Ferrari'er og Lamborghini'er. Jeg synes dette med low-, budsjett- og high end er noe skikkelig snobberi. I nr. 60 mener jeg at det sto at Hegel H300 var en integrert forsterker i budsjettklassen. Det er like fullt en skikkelig god integrert forsterker. Mitt inntrykk er at det i mange tilfeller, er marginale forskjeller fra det øvre skiktet av såkalte budsjettforsterkere, til de såkalte integrerte high-end forsterkerne. Jeg har ikke hørt så veldig mange integrerte i den kategorien, men svært mange tester og omtaler beskriver ofte forskjellene som nettopp marginale. Er det sånn at en forsterker må være oppgitt til +300 watt teoretisk effekt, veie 30-40 kg og ha turkis belysning for å bli regna som high end? Jeg kjøper hifi-utstyr med ørene, men må samtidig også skjele til hva som er "greit nok" reint pengemessig, og hva som er hinsidens enhver fornuft for min del.

Jeg er klar over at Fidelity skal være et high end magasin. Likevel synes jeg at det er heilt ok at man skriver om alle gode produkter, ikke bare om uberklasse, som uansett ikke er oppnåelige for andre enn et lite fåtall av oss.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.102
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Fidelity er vel ment å være et high-end blad? De reklamerer endog med å være skandinavias eneste. Jeg har flere ganger det siste året eller så kommentert denne mangel mellom hva de reklamerer for og realitetene. Lyd og Bilde og Watt tar seg av budsjett og low-end. Det er aldeles ikke snobberi å være interessert i best mulig lyd. For en audiofil er det selve grunnlaget for hobbyen. I det siste nummeret var det kun en eneste artikkel av interesse i så måte; artikkelen om Dali Epicon 8. Resten var kun fyll, og totalt uinteressant hva high-end angår. Dog var artikkelen om Emc 1 interessant.

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Fidelity er vel ment å være et high-end blad? De reklamerer endog med å være skandinavias eneste. Jeg har flere ganger det siste året eller så kommentert denne mangel mellom hva de reklamerer for og realitetene. Lyd og Bilde og Watt tar seg av budsjett og low-end. Det er aldeles ikke snobberi å være interessert i best mulig lyd. For en audiofil er det selve grunnlaget for hobbyen. I det siste nummeret var det kun en eneste artiukkel av interesse i så måte; artikkelen om Dali Epicon 8. Resten var kun fyll, og totalt uinteressant hva high-end angår. Dog var artikkelen om Emc 1 interessant.
Tom for liker, men liker.

mvh

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo

Trond Winther
Hei Trond

Les den Stello-testen litt nøyere, så vil du øyne sammenhengen. Vi var faktisk innom samme problemstillingen ved testen av de separate effekttrinnene.

Mvh
Håkon Rognlien
hei Trond og Håkon.

Som ivrig og fornøyd Eximus bruker, virker denne testen litt merkelig.

Fikk først kjøpt nr 60 i dag, og har kun skumlest dog.

Stello AI700 inneholder to stk Eximus S1 MK 2, og er i følge sixmoons, en veldig god pre. For 10 k ekstra, i forhold til to stk S 1.

å sammenligne denne preen, innebygd, med det beste som finnes i heimen til redaktøren, blir litt drøyt..... Og så si den ikke er et godt kjøp.

Kanskje kan Håkon sammenligne den med sin egen norske pre ?

For øvrig har AI700 både XLR og Rca inn på powerdelen. Slik sett kan man se på den som en poweramp i referanseklassen til 38 k , og en fjernstyrt pre m to HT bypass inn, til 10 k.
Jeg vurderte selv å vente på Stelloen. Med en DP1 pre og dac m headamp, vil man kunne benytte pre delen i DP 1 til finlytting, eller en annen pre.
Dette var tanken min.... Så blei det to S 1, som fikk en altfor god test av alle andre enn redaktøren.
Trolig lot de seg forføre av den litt for voldsomme bassen, og overså oppløsningen, den manglende, i toppen.

S1 mk 2, er en mye bedre power enn mk1, meiner eg...

Og Nad M51, blei visstnok aldri testa i Stereophile....
De kopla den visstnok opp på en HDMI inngang på en receiver, og testa dermed surroundreceiveren........

Kunne btw godt tenkt meg en M51 sjøl. Til to kanals anlegg m Tv. M sine HDMI inn og ut, er det vel der den hører hjemme ?
Har ikke lest testen, men flere andre blekker har mye kritisk og si om den. Men god til prisen, sier vel alle den er.

Mvh Huldra, klar som et påskeegg......

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Og så dagens påskenøtt. Sett i lys av nr 60.

Hva er high end ?

er det lyden, prisen, design, tykkelse på kabinett eller annet som avgjør ?

mvh Huldra, glad i god lyd, bra design og overkommelige priser.

Topp Bunn