Haakon_Rognlien skrev:
Som vinylspillere, for eksempel?
Vinylspillere er jo små, finmekaniske vidundre!
Haakon_Rognlien skrev:
Det er FINT at folk med teknisk kunnskap argumenterer saklig, slik nb marsboer her gjør. Hans argumenter er gode og relevante. Det som er spennende er at til tross for at han garantert har rett i det han sier, kan våre ører av og til oppleve "feil" som mer likt virkeligheten enn det som er "riktig". Og mitt spørsmål til ham var egentlilg ikke annet enn at jeg undret på hva han i tilfelle tenkte, om han har hørt for eksempel en av de bedre Audio Note DAC'ene.
Ja da. Irritasjonen min var ikke rettet mot deg som sådan. Du bare sto i veien da jeg kom på det.

Det er nemlig en liten samling gjengangere som ikke tåler å høre vitenskaplige begrunnelser eller etterlysninger av slike for hvorfor et produkt virker slik det gjør (eller ikke virker slik det hevdes), uten å spy galle om at posteren burde klappe igjen siden han åpenbart ikke har prøvd dyre nok produkter selv. Jeg beklager at jeg "angrep" dette som et svar på ditt innlegg, som åpenbart ikke var ment slik.
Haakon_Rognlien skrev:
Og angående kabler... vel... jeg er nok litt på ditt parti her. Jeg liker ikke høre forskjeller, men hva faen skal en stakkar gjøre når det er relativt klart opplevd på slike ekstreme anlegg som det red. rår over? Holde det skjult?
For all del. Hører man forskjeller, skal man selvsagt beskrive disse forskjellene. Jeg er sikker på at egenskaper i kabler som resistans, indiktans, kapasitans, osv. kan skape hørbare forskjeller i lydgjengivelsen. Spesielt tilkoblet utstyr som er konstruert på en måte som gjør det spesielt følsomt for enkelte verdier av en eller flere av disse egenskapene.
I disse tilfellene skulle jeg ønske meg en utredning om HVORFOR disse forskjellene eksisterer, og kanskje litt teoretisering om hva ved en gitt kabel som gjør at lyden fra et gitt sett komponenter blir påvirket i en viss retning. Videre ønsker jeg meg at kabelomtaler ikke blir brukt som en bekreftelse av kabelfabrikantenes noen ganger avsindige påstander og kvasiteknologiske markedsføringssvada i et forsøk på å forklare hvorfor en kabel oppleves som bedre enn en annen. (Jeg sier ikke dermed at det er dette som gjøres i Fidelity.)
Jeg innser selvsagt at et snevert tidsskrift som lever av reklameinntekter ikke kan gjøre følgende, men i en perfekt verden, kunne også en omtale som har analysert de elektriske egenskapene i en kabel og kartlagt hva som gir den de attraktive egenskapene den har, beskrevet hvordan man kan få til det samme med komponenter for noen hundrelapper fra Elfa i stedet for å refinansiere boliglånet og bruke en halv årslønn på en signalkabel.