Fidelity #50

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    achri-d skrev:
    • CDWMcInSpots skrev:
      Burson Audio HA-160 er vel så god at den også fortjener å testes med beyerdynamic T 1 og/eller Sennheiser HD 800(?)
      Det er snakk om en dedikert hodetelefonforsterker og min vurdering er at den må prøves med en serie hodetelefoner som har forskjellige elektriske og tekniske egenskaper, og ikke nødvendigvis toppmodellene som per i dag finnes på markedet.
    Jeg er uten videre enig i første ledd. Det innebærer f.eks. ulike impedanser fra i hvert fall 25-600 ohm, ulik effektivitet og andre faktorer som AKG K 701s X-faktor.

    Videre bør man forsøke hodetelefoner i ulike prisklasser det er aktuelt å benytte sammen med den aktuelle hodetelefonforsterkeren. Det er på den annen side neppe noe stort poeng å teste en hodetelefonforsterker til kr. 30.000,- med en hodetelefon til kr. 1000,- eller omvendt. Dette må imidlertid ikke forveksles med poenget i neste avsnitt om bruk av (dyrt) referanseutstyr for å belyse kvalitetene til produktet som skal testes.

    Toppmodellene kan benyttes til å vise hva hodetelefonforsterkeren er god for når den ikke holdes tilbake av hodetelefonen. Dette er vanlig testpraksis både i Fidelity og andre tidsskrifter der man både tester med naturlige utstyrskombinasjoner (bl.a. utfra pris) og med langt dyrere referanseutstyr. Hvorfor skal Fidelity avvike fra denne velprøvde praksisen straks Fidelity tester hodetelefonutstyr? Igjen indikerer dette en mer stemoderlig behandling av hodetelefonutstyr fra Fidelitys side.

    achri-d skrev:
    • CDWMcInSpots skrev:
      Tillegg 2:
      Det virker som om det meste av vanlig stereoutstyr som testes skal innom redaktørens referanseoppsett for kontrollytting. Hvorfor har ikke Fidelity tilsvarende referanseoppsett/-utstyr for hodetelefoner og hodetelefonforsterkere?
      For ordens skyld – jeg er freelance-skribent og kan ikke svare på spørsmål om redaksjonelle forhold.
    Da håper jeg at en eller annen fra redaksjonen med tilstrekkelig myndighet kan gi oss et svar.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    ^ Skal ta det opp på redaksjonsmøte i morgen. Skal overveie å melde min interesse i sakens anledning. Har lyttet til en del meget spennende hodetelefonforsterkere som er aktuelle for oppgaven.

    For ordens skyld, med hensyn til test av B&W-klokkene var noe av poenget at den er beregnet på iPoder og tilsvarende, og den ble testet på stort sett rimelig utstyr. Det ble ellers benyttet referanser fra Klipsch image 2 (in-ear) og Beyerdynamics DT 770 Pro (80 Ohm) og Koss Porta Pro.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Haakon_Rognlien skrev:
    ^ Skal ta det opp på redaksjonsmøte i morgen. Skal overveie å melde min interesse i sakens anledning. Har lyttet til en del meget spennende hodetelefonforsterkere som er aktuelle for oppgaven.
    Takk. Dette ser jeg frem til.

    For ordens skyld, med hensyn til test av B&W-klokkene var noe av poenget at den er beregnet på iPoder og tilsvarende, og den ble testet på stort sett rimelig utstyr. Det ble ellers benyttet referanser fra Klipsch image 2 (in-ear) og Beyerdynamics DT 770 Pro (80 Ohm) og Koss Porta Pro.
    OK og takk.


    Jeg vil samtidig takke for redaksjonsmedlemmenes/skribentenes hodetelefonrespons.

    Kan du/dere også ta en titt på og respondere på emnene i mitt svar #163 (som var #165)?:
    På forhånd takk.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Ryddet litt i noen gamle blader i dag og fant noe interessant. På forsiden av et gammelt Fidality var det bilde av Emblas kr 2000,- forforsterker som var populær for en del år siden. Det var også et bilde av den medfølgende fjernkontrollen. Vet du hva? Den var identisk med den som følger med Soulutions cdspiller til ørten hundre tusen...
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jupp!

    Hadde en sånn Embla, og den var identisk.
    Tror det egentlig var en TV-kontroll?
    Emblaen bruke bare to av knappene tror jeg.

    R
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Satte pris på Vadseths ujålete og presise omtale av rørvalg til AR Ref 5. Selvfølgelig bytter man ut standard Sovtek med bedre NOS-rør, og like selvfølgelig slås alle kjennere av et åpnere og luftigere lydbilde. Akkurat som de fleste med vin-interesse ville juble over synet av en god flaske Brunello. Men som vinen, må rørene passe inn i helheten. Jeg har gjort samme erfaring med den ikke helt ulike Premier 16 fra conrad-johnson: Ut med dyre Amperex-rør og inn med ditto billige Electro-Harmonix. Riktig klangbalanse, naturligere overtoner og "It just sounds right".
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Rasp i messingen

    Til Fidelitys skribenter:
    Fidelitys (og andre norske hifi)skribenter benytter jevnlig begrepet "rasp i messingen". Hva er det?

    Vennligst svar i tråden for merkelige hifibegreper.

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har tenkt en stund at vi burde ha en tråd om snurrige hifibegrep, og så fant jeg plutselig helt tilfeldig til min glede denne tråden
    [...]
    Rasp i messingen
    Jeg spilte messinginstrumenter i en del år, fortrinnsvis trombone, men først tenorhorn og deretter tuba. Ganske ofte leser jeg om (ofte manglende eller tilstrekkelig) "rasp i messingen" i ulike norske testomtaler. Hva er det? Ikke vet jeg. Jeg har også kommet til at jeg ikke forstår hvorfor det skal være et gode. Når man skal lære å spille et messinginstrument, er etter min mening en av de viktigste områdene/ferdighetene å oppnå god klang. God klang og relativt enkle tekniske ferdigheter er langt å foretrekke fremfor det motsatte. Jeg har store problemer med å forene mine ideer om god klang med "rasp i messingen".
    [...]
    trex skrev:
    Må innrømme, når du nevner det, at jeg aldri noensinne har hørt en blåser nevne ordet rasp........
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    594
    Det går godt sammen med andre nyord som "is i rubben"
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    CDWMcInSpots skrev:
    Rasp i messingen

    Til Fidelitys skribenter:
    Fidelitys (og andre norske hifi)skribenter benytter jevnlig begrepet "rasp i messingen". Hva er det?

    Vennligst svar i tråden for merkelige hifibegreper.

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har tenkt en stund at vi burde ha en tråd om snurrige hifibegrep, og så fant jeg plutselig helt tilfeldig til min glede denne tråden
    [...]
    Rasp i messingen
    Jeg spilte messinginstrumenter i en del år, fortrinnsvis trombone, men først tenorhorn og deretter tuba. Ganske ofte leser jeg om (ofte manglende eller tilstrekkelig) "rasp i messingen" i ulike norske testomtaler. Hva er det? Ikke vet jeg. Jeg har også kommet til at jeg ikke forstår hvorfor det skal være et gode. Når man skal lære å spille et messinginstrument, er etter min mening en av de viktigste områdene/ferdighetene å oppnå god klang. God klang og relativt enkle tekniske ferdigheter er langt å foretrekke fremfor det motsatte. Jeg har store problemer med å forene mine ideer om god klang med "rasp i messingen".
    [...]
    trex skrev:
    Må innrømme, når du nevner det, at jeg aldri noensinne har hørt en blåser nevne ordet rasp........
    Dersom du har spilt messingblås så skjønner du godt betydningen! Rasp er den flerrende lyden som oppstår når du blåser inn i et munnstykke til en trompet, trombone, tuba osv. Du kan ikke bare blåse luft inn uten videre; du må stramme leppene slik at de vibrerer og sender en pulserende luftmengde inn i instrumentet, som gjør at lyden oppfattes som raspende. Ett hvert noenlunde oppegående anlegg gjengir dette greit nok.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Rasp i messingen

    Til Fidelitys skribenter:
    Fidelitys (og andre norske hifi)skribenter benytter jevnlig begrepet "rasp i messingen". Hva er det?

    Vennligst svar i tråden for merkelige hifibegreper.

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har tenkt en stund at vi burde ha en tråd om snurrige hifibegrep, og så fant jeg plutselig helt tilfeldig til min glede denne tråden
    [...]
    Rasp i messingen
    Jeg spilte messinginstrumenter i en del år, fortrinnsvis trombone, men først tenorhorn og deretter tuba. Ganske ofte leser jeg om (ofte manglende eller tilstrekkelig) "rasp i messingen" i ulike norske testomtaler. Hva er det? Ikke vet jeg. Jeg har også kommet til at jeg ikke forstår hvorfor det skal være et gode. Når man skal lære å spille et messinginstrument, er etter min mening en av de viktigste områdene/ferdighetene å oppnå god klang. God klang og relativt enkle tekniske ferdigheter er langt å foretrekke fremfor det motsatte. Jeg har store problemer med å forene mine ideer om god klang med "rasp i messingen".
    [...]
    trex skrev:
    Må innrømme, når du nevner det, at jeg aldri noensinne har hørt en blåser nevne ordet rasp........
    Dersom du har spilt messingblås så skjønner du godt betydningen! Rasp er den flerrende lyden som oppstår når du blåser inn i et munnstykke til en trompet, trombone, tuba osv. Du kan ikke bare blåse luft inn uten videre; du må stramme leppene slik at de vibrerer og sender en pulserende luftmengde inn i instrumentet, som gjør at lyden oppfattes som raspende. Ett hvert noenlunde oppegående anlegg gjengir dette greit nok.
    flerrende lyden
    What a f....???


    ;)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    pengesluk skrev:
    [...]
    Dersom du har spilt messingblås så skjønner du godt betydningen! Rasp er den flerrende lyden som oppstår når du blåser inn i et munnstykke til en trompet, trombone, tuba osv. Du kan ikke bare blåse luft inn uten videre; du må stramme leppene slik at de vibrerer og sender en pulserende luftmengde inn i instrumentet, som gjør at lyden oppfattes som raspende. Ett hvert noenlunde oppegående anlegg gjengir dette greit nok.
    Nei, jeg gjør visst ikke det. Jeg har problemer med både "rasp" og "flerrende". Jeg oppfatter ikke lyden fra messingblåseinstrumenter som noen av delene.

    Dessuten blir det noe merkelig når du nevner koniske og sylindriske messingblåseinstrumenter i samme åndedrag. De koniske har typisk en rundere klang enn de sylindriske. Kan du f.eks. gi oss et eksempel på et opptak med et "flerrende" flygelhorn?

    Et lite (mal)apropos siden du fant det nødvendig å forklare blåseteknikken for messingblåseinstrumenter:
    Jeg har faktisk også forsøkt didgeridoo, ulike rør, (antagelig) ulike slanger, og selvsagt kun munnstykke (det er en helt normal øvingsmetode).
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Sånn kan det låte bl.a., ja. Flerrende, snerrende, raspende, fresende. Mange måter å beskrive det på, og det låter veldig forskjellig fra utøver til utøver. fra det sarteste Chet Baker uttrykk til jungleaktig snerring a la Cat Anderson og "Bubber" Miley sammen med Sam Nanton, fra Ellington's storhetstid.

    Virkelig TØFF messing-snerring kan du høre på Prokofiev's filmmusikk til "Ivan Den Grusomme".
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    pengesluk skrev:
    Sånn kan det låte bl.a., ja. Flerrende, snerrende, raspende, fresende. Mange måter å beskrive det på, og det låter veldig forskjellig fra utøver til utøver. fra det sarteste Chet Baker uttrykk til jungleaktig snerring a la Cat Anderson og "Bubber" Miley sammen med Sam Nanton, fra Ellington's storhetstid.

    Virkelig TØFF messing-snerring kan du høre på Prokofiev's filmmusikk til "Ivan Den Grusomme".
    Er det dette du skriver om?: http://open.spotify.com/track/5vJ1OqUwxyXQkZsmhsvb2e (Prokoviev: Ivan the Terrible Op. 116 No. 9). Spotify har forøvrig flere "Ivan the Terrible"-innspillinger.

    Har du noen Spotify-eksempler for:
    "Cat Anderson og "Bubber" Miley sammen med Sam Nanton, fra Ellington's storhetstid."

    Tillegg:

    Tillegg 2:



    Jeg tror jeg kan forstå og være enig i "snerrende", i hvert fall for sylindriske messingblåseinstrumenter. Både Eartha Kitt, trompet og trombone kan nok snerre, men "rasp i messingen" ...??
     

    Vedlegg

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Var gøy å lese igjen den tråden fra 2006. Synd å se så mange kjente aktive fra den gang nå var blitt "gjester". Men, men, HiFi er muligens ikke noe man er like aktiv med hele tiden.

    Noe varer dog; har siden mitt innlegg i 2006 mer enn en gang opplevd å lese om forfattere som har fått "hakeslepp av sort bakgrunn".

    Blir artig å lese nye gjesteskribenter som nå er varslet, om det medfører gjenbruk eller nyskaping av metaforer, allegorier og klisjeer....gjerne på sort bakgrunn. ;)

    Og for all del; ikke snakk om anlegget ditt, det heter da "oppsett" må vite.....

    CDWMcInSpots skrev:
    Rasp i messingen

    Vennligst svar i tråden for merkelige hifibegreper.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    CDWMcInSpots skrev:
    pengesluk skrev:
    [...]
    Dersom du har spilt messingblås så skjønner du godt betydningen! Rasp er den flerrende lyden som oppstår når du blåser inn i et munnstykke til en trompet, trombone, tuba osv. Du kan ikke bare blåse luft inn uten videre; du må stramme leppene slik at de vibrerer og sender en pulserende luftmengde inn i instrumentet, som gjør at lyden oppfattes som raspende. Ett hvert noenlunde oppegående anlegg gjengir dette greit nok.
    Nei, jeg gjør visst ikke det. Jeg har problemer med både "rasp" og "flerrende". Jeg oppfatter ikke lyden fra messingblåseinstrumenter som noen av delene.

    Dessuten blir det noe merkelig når du nevner koniske og sylindriske messingblåseinstrumenter i samme åndedrag. De koniske har typisk en rundere klang enn de sylindriske. Kan du f.eks. gi oss et eksempel på et opptak med et "flerrende" flygelhorn?
    ..........
    Rasp og flerrende er helt logiske uttrykk for meg når det gjelder lyden av messinginstrumenter. Ikke alltid, alt til sin tid, men mye messing har en pirrende "kant" som gjør uttrykket ekstra spennende.
    Mange trompetere f.eks. har stort uttrykks-spekter, der disse tingene er en del av virkemidlene.
    Bare å søke dem opp på rekke og rad i Spotify. En jeg liker er f.eks. Arturo Sandoval
    http://open.spotify.com/track/29d8amoKJLuC8trlpxR918
    http://open.spotify.com/track/2kCJce8SjEpyYoL6lrPlax
    (og ta gjerne Cat Anderson med samme låt i farten, eller Cootie Williams selv)

    Klangidealer har mye med musikksmak å gjøre, men det behøver ikke låte bomullsdott hele veien.

    Forøvrig sitter jeg og koser meg med Fidelity #50, liker det intervjuet med mr. MusicalFidelity. :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg gleder meg allerede til tester av hodetelefonforsterkere og hodetelefoner i Fidelity #51+. :)

    Etter å ha brukt timesvis hver dag de siste 2 månedene med variert musikk fra følgende komponenter, så ser jeg frem til omtalene og kan lettere danne meg et inntrykk av omtalene.

    Hodetelefonforsterkere:
    - Burson HA-160D **)
    - Lehmann Audio Black Cube Linear
    - Violectric HPA V200 *)
    - Yulong D100
    - NuForce HDP *)

    Hodetelefoner:
    - Sennheiser HD800 *)
    - AKG K702 *)
    - AKG 271mkII *)
    - Audeze LCD-2 **)

    Kilder (DAC) har vært / er:
    - Burson HA-160D
    - Abrahamsen V6.0 *)
    - Hegel HD10 **)
    - Yulong D100
    - NuForce HDP

    *) eget eie
    **) på vei til å bli eget eie

    Head-fi mener jeg vil bli langt mer utbredt enn hva man får inntrykk av p.t.

    Takk til Fidelity som klarer å være "current". :)

    Et tips / ønske på tampen er at man bør forsøke å ha en referanse å vurdere inntrykkene opp mot, eller i det minste ha flere i redaksjonen som uttaler seg. Head-fi krever jo ikke så mange kJ å flytte rundt på. ;)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    pengesluk skrev:
    Sånn kan det låte bl.a., ja. Flerrende, snerrende, raspende, fresende. Mange måter å beskrive det på, og det låter veldig forskjellig fra utøver til utøver. fra det sarteste Chet Baker uttrykk til jungleaktig snerring a la Cat Anderson og "Bubber" Miley sammen med Sam Nanton, fra Ellington's storhetstid.

    Virkelig TØFF messing-snerring kan du høre på Prokofiev's filmmusikk til "Ivan Den Grusomme".
    Trombonene på Dvorak sin 8. ....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn