Fidelity # 41

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Burnt_Island skrev:
    Gago skrev:
    synd at det tøffeste bildet i hele bladet, der kremen av norsk ungdom sitter og pilser utafor hotellet, ble så dårlig.
    virkelig synd det ja... ;)
    DA har nr. 41 landet i min postkasse!!! Sjøl etter at jeg etterlyste det pr. mail, tok det altså 6 døgn før det ankom.... Posten har et betydelig forbedringspotensiale, til tross for all (in-)effektivisering, nedbemanning om omstrukturering som det foretaket har gjennomført de siste åra.. Min Densen DM-10 brukte nøyaktig 14 døgn fra Bodø til Danmark! Med Posten,ja...eller heter det "Bring" nå for tida..??

???

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.397
    Gago skrev:
    synd at det tøffeste bildet i hele bladet, der kremen av norsk ungdom sitter og pilser utafor hotellet, ble så dårlig.
    ha ha ha ... jau, den var god! Bollegod! Snittalder på oppunder 75 år eller deromkring ::)

Cheers!

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    368
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    3
    "Heftet" kom til jæderen og i dag. Noe du vil diskutere vilhemW? ;D

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.219
    Torget vurderinger
    6
    VilhelmW skrev:
    DA har nr. 41 landet i min postkasse!!! Sjøl etter at jeg etterlyste det pr. mail, tok det altså 6 døgn før det ankom.... Posten har et betydelig forbedringspotensiale, til tross for all (in-)effektivisering, nedbemanning om omstrukturering som det foretaket har gjennomført de siste åra.. Min Densen DM-10 brukte nøyaktig 14 døgn fra Bodø til Danmark! Med Posten,ja...eller heter det "Bring" nå for tida..??

???
    Når du sender noe ut av landet så blir det stoppet i Tollen. Og Tollen har ingenting med Posten å gjøre.
    Sendte engang et teleobjektiv tilbake til butikken i New York grunnet reklamasjon. Det tok 4 uker (inkl 2 uker hvor det ble liggende i tollen i Oslo + 10 dager i tollen i USA)....
    Da jeg kjøpte det derimot brukte det 4 dager med UPS fra butikken i New York til budet ringte på døren! 8)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Finn M skrev:
    Når du sender noe ut av landet så blir det stoppet i Tollen. Og Tollen har ingenting med Posten å gjøre.
    Sendte engang et teleobjektiv tilbake til butikken i New York grunnet reklamasjon. Det tok 4 uker (inkl 2 uker hvor det ble liggende i tollen i Oslo + 10 dager i tollen i USA)....
    Da jeg kjøpte det derimot brukte det 4 dager med UPS fra butikken i New York til budet ringte på døren! 8)
    Yes, I know...Jeg spora DM-10'en heile veien. Den ble innlevert en torsdag, ble liggende hos Posten "et sted i Bodø" til mandag. Så gikk den til Fauske for omlasting, og der ble den liggende til onsdag. Fredag ankom den Oslo. Der ble den liggende til mandag. Deretter gikk den til fortolling som tok et døgn, og så videre til Danmark. Det tok 14 dager, og fortollinga tok 1 døgn. Returen fra Danmark har tatt 3 døgn. Jeg får den visstnok utlevert i dag - skal bli godt å få teste nyserva Densen!!!

;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hva er det som skjer? Før i verden var Fidelitytrådene lange som doruller. Vi fikk kritikk, ros, det ble kjeftet og diskutert, det kom både pepper og sukker, tilbakemeldinger i enhver farge..men noe skjedde. Nå er det side opp og side ned med "Jeg fikk det i dag". "Nå kom det til Narvesen her på Sildestimstuen". Vel og bra at det kommer fram, det er ikke det, men det hadde jo vært hyggelig med en og annen tilbakemelding som ikke innebærer distribusjonsproblematikk. Den synes å ha forstummet nærmest helt. Har dere sovna, eller er dere bare så såre fornøyd at dere ikke har noe som helst å melde? (Fat chance, I guess...) ;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    32.794
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg koste meg med Fidelity denne gangen. LP12-omtalen var pavlovsk. Artig å sammenlikne Vadseths Jamo 907-omtale med Stereophiles.
    Jeg synes det er fint at Fidelity har fått inn Damhaug. Ikke blomstrende, men informativt og godt underbygget.
    Kjekt med Beatles. Flere klassisk musikk-anmeldelser kunne vært noe. Det er jo opptil flere i redaksjonen som skjønner seg på slikt.

At Adam blir Adams og D'Appolito blir D'Appolita er ved det gamle, og hvor mange typografer fikk viljen sin på forsiden? Og hvorfor kan man ikke skrive at det faktisk er Belcea-kvartetten som er avbildet i billedteksten?

Jeg vurderer et abonnement, men det er vel helt til neste kabel-spesial...

U

utgatt60135

Gjest
    impulse skrev:
    Har dere sovna, eller er dere bare så såre fornøyd at dere ikke har noe som helst å melde? (Fat chance, I guess...) ;D
    Jeg var sen med å kjøpe bladet og har ikke lest så mye ennå faktisk. Lover å komme med fyldig tilbakemeldig på godt og ondt (vel, ond er jeg aldri :)).

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.502
    Torget vurderinger
    0
    Jeg satte stor pris på Gaia-reportasjen, LP12 og ikke minst Gunnar Brekkes første del av prosjekt Kinahøyttalere. Jamo-høyttaleren og de små aktive høyttalerne er artige/interessante produkter å lese om, selv om jeg ikke er i målgruppen. Jeg synes det var alt for mye CD-spillere. Slutt gjerne helt med det ;D. Jeg synes også det er alt for mye musikkanmeldelser.

Jeg håper det kommer flere artikler om ukonvensjonelle systemer, akustikk, aktiv drift, DIY, ombygging og modifisering, DSP osv, og færre tester av vanlige høyttalere, forsterkere og CD-spillere.

Jeg har tegnet abonnement i dag, så det er vel grenser for misnøyen med siste nummer.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.586
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Likte gaia reportasjen. Er ellers ikke så engasjert i Fidelity som før. Føler jeg vet omtrent akkurat hva som står i testene før jeg faktisk leser dem. Litt forutsigbart på en måte.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.860
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    ...
    Har dere sovna, eller er dere bare så såre fornøyd at dere ikke har noe som helst å melde? (Fat chance, I guess...) ;D
    Gjeeeeeesp.

Flott besøksartikkel om Gaia - kudos til Pedal.

Morsomt med aktive høyttalere ... hva med en dobbeltest av ATC - aktiv vs passiv?

... trykk feil på trykk feil ... det er i de minste konsistent - gjenta hundre ganger D'Appolito.

Bortsett fra #1 så er dette det beste Fidelity jeg har bladd i mht utvalg av artikler ... men behøver dere å skrive så tjukt på med egne fordommer om ditt og datt, dette og litt mindre «timotei og blomstereng» så kunne jeg kanskje vurdere å kjøpe blekka mer regelmessig.

mvh
    KJ

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Valentino skrev:
    Jeg koste meg med Fidelity denne gangen. LP12-omtalen var pavlovsk. Artig å sammenlikne Vadseths Jamo 907-omtale med Stereophiles.
    Jeg synes det er fint at Fidelity har fått inn Damhaug. Ikke blomstrende, men informativt og godt underbygget.
    Kjekt med Beatles. Flere klassisk musikk-anmeldelser kunne vært noe. Det er jo opptil flere i redaksjonen som skjønner seg på slikt.

At Adam blir Adams og D'Appolito blir D'Appolita er ved det gamle, og hvor mange typografer fikk viljen sin på forsiden? Og hvorfor kan man ikke skrive at det faktisk er Belcea-kvartetten som er avbildet i billedteksten?

Jeg vurderer et abonnement, men det er vel helt til neste kabel-spesial...
    Hyggelig at du likte det såpass, Val. Jeg registrerer jo at du plutselig ønsker deg en fullrigga LP 12, så da må jo et og annet ha skjedd. ;D Jeg tror nok mulighetene for å få klassisk-ønsket ditt oppfylt er tilstede.
    Jeg vet hvor mange typografer som fikk viljen sin. Ikke en eneste en. Det gjorde ikke jeg heller, by the way. Litt vel løssluppen bruk av typografiske virkemidler der, det er vi enige om. Så får vi se om den enigheten kan brukes til noe i fremtiden.
    Vær nå skikkelig gæær´n og tegn et abbonnement, mann. At du ikke hører forskjell på kabler er jo en i overkant skral unnskyldning! ;) ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    KJ skrev:
    impulse skrev:
    ...
    Gjeeeeeesp.

Flott besøksartikkel om Gaia - kudos til Pedal.

Morsomt med atkive høyttalere ... hva med en dobbeltest av ATC - aktiv vs passiv?

... trykk feil på trykk feil ... det er i de minste konsistent - gjenta hundre ganger D'Appolito.

Bortsett fra #1 så er dette det beste Fidelity jeg har bladd i mht utvalg av artikler ... men behøver dere å skrive så tjukt på med egne fordommer om ditt og datt, dette og litt mindre «timotei og blomstereng» så kunne jeg kanskje vurdere å kjøpe blekka mer regelmessig.

mvh
    KJ
    "Timotei og blomstereng" KJ? Jeg regner med at du ikke snakker om shampoo her, så kunne du være litt mer konkret? Det blir litt enklere å gjøre noe med da....

R

RoDa

Gjest
    totte skrev:
    Jeg håper det kommer flere artikler om ukonvensjonelle systemer, akustikk, aktiv drift, DIY, ombygging og modifisering, DSP
    Tror pinadø alt dette er på plass i hjemme-hos artikkelen jeg leverte til neste nummer. ;)

Mvh
    Rolf

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    638
    Torget vurderinger
    6
    Tror pinadø alt dette er på plass i hjemme-hos artikkelen jeg leverte til neste nummer.
    Min umiddelbare tanke er: "YES!" :D

Etterfulgt av: "hvem, hva, hvor?"

Følger også opp med tidligere forslag: hva med et besøk hos Troels Gravesen?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.860
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    ...
    "Timotei og blomstereng" KJ? Jeg regner med at du ikke snakker om shampoo her, så kunne du være litt mer konkret? Det blir litt enklere å gjøre noe med da....
    «Timotei og blomstereng» ~ blomsterspråk - HiFiLyrikk - «uendelige» rekker av feilslåtte metaforer. Det siste nummeret er ikke det værste av sorten, pålangt nær. For alt jeg vet er språkføringen noe av Fidelitys «journalistiske identitet»; og ja, det er vanskelig å skrive konkret og direkte om lyd, men jeg vil gjerne ha litt mer av det.

mvh
    KJ

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    32.794
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    At du ikke hører forskjell på kabler
    ...er faktisk ikke riktig. Men kabelinteressen er på tech spec-nivå...

Hjemme hos liker jeg og å lese.
    Artikler om klassisk hifi er også kjekt. En idé der kunne kanskje vær å spørre en viss Vasary-samler om å få bruke hans samling til research om et spesifikt produkt man har lyst til å skrive om. Finnes det noe Neby ikke har?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ord betyr jo forskjellige ting for forskjellige mennesker, så om du opplever metaforene som feilslåtte, er de i tilfelle det for deg. Å beskrive lytteopplevelser som selvfølgelig involverer følelser, med en konkret presisjon som om det omhandler en gravemaskin, er ikke bare vanskelig, jeg tror det villa gjort bladet kjedeligere. Men det er meg. "Blomsterspråk" blir i overkant ullent og meningsløst for meg. Termen, altså. Helt på linje med "sirkuskabler", hatfavoritten "fnidder" og "rørlyd".
    Har du noen eksempler på folk, evt magasiner, som får til dette? Jeg er ikke ute etter å starte en argumentasjonsrekke her, altså. Jeg er oppriktig nysgjerrig.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hva med musikksidene? Noen mener det er "alt for mye musikkanmeldelser", for å sitere fra et tidligere innlegg. Samtidig er jo denne hobbyen totalt meningsløs å holde på med uten musikken, så egentlig burde jo musikalske impulser være mye viktigere enn noe annet. Det er det for endel, men tydeligvis ikke alle. Noen kommentarer?
    Og jeg understreker nok engang, jeg spør fordi jeg gjerne vil vite, og fordi vi selvfølgelig er opptatt av hva dere mener. Det kan jo være dere får viljen deres! ;)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    32.794
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Et hifiblad uten musikkanmeldelser er også uten mening.
    Men jeg tror at et hifiblad kan tillate seg å bruke plass på også å være kritisk til hvordan platene låter.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.502
    Torget vurderinger
    0
    Valentino skrev:
    impulse skrev:
    Samtidig er jo denne hobbyen totalt meningsløs å holde på med uten musikken, så egentlig burde jo musikalske impulser være mye viktigere enn noe annet. Det er det for endel, men tydeligvis ikke alle. Noen kommentarer?
    Jeg er selvsagt enig i at HiFi uten musikk ville vært et meningsløst påfunn, men jeg mener at et HiFi-blad kan være ytterst meningsfylt uten musikkomtaler. HiFi handler vel om avspilling av musikk og ikke om musikk i seg selv ???

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.662
    impulse skrev:
    Hva med musikksidene? Noen mener det er "alt for mye musikkanmeldelser", for å sitere fra et tidligere innlegg. Samtidig er jo denne hobbyen totalt meningsløs å holde på med uten musikken, så egentlig burde jo musikalske impulser være mye viktigere enn noe annet. Det er det for endel, men tydeligvis ikke alle. Noen kommentarer?
    Og jeg understreker nok engang, jeg spør fordi jeg gjerne vil vite, og fordi vi selvfølgelig er opptatt av hva dere mener. Det kan jo være dere får viljen deres! ;)
    Som man roper i skogen, vet De, hr Impulse.

Jeg skal våge meg på et litt kontroversiellt forslag til musikkanmeldelsene. Jeg er (som du vet og også vært så vennlig å skrive om i Fidelity) over gjennomsnittet interessert i musikk og jeg leser flere blader, nettsider etc i uken, bruker spotify/itunes o a for å holde meg oppdatert på de typer musikk jeg er interessert i.

Der tror jeg de fleste Fidelity lesere er på linje.

Det jeg gjerne vil lese om i Fidelity, er musikk som foruten høy musikalsk kvalitet, også er eksepsjonellt godt innspilt (altså mht lydkvalitet).

Verdifull musikk med lydkvalitet som to kaniner som knuller i en blikkboks kan jeg lese om hundre andre steder. Verdifull musikk innenfor alle genre og formater, som også er meget godt innspilt, ja det hadde det vært fint å lese mer om i Fidelity.

Da kunne musikkseksjonen gjerne utvides (for min del gjerne på bekostning av gruppetester av 300 budsjettcdspillere)

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    BigSwifty skrev:
    impulse skrev:
    Som man roper i skogen, vet De, hr Impulse.

Jeg skal våge meg på et litt kontroversiellt forslag til musikkanmeldelsene. Jeg er (som du vet og også vært så vennlig å skrive om i Fidelity) over gjennomsnittet interessert i musikk og jeg leser flere blader, nettsider etc i uken, bruker spotify/itunes o a for å holde meg oppdatert på de typer musikk jeg er interessert i.

Der tror jeg de fleste Fidelity lesere er på linje.

Det jeg gjerne vil lese om i Fidelity, er musikk som foruten høy musikalsk kvalitet, også er eksepsjonellt godt innspilt (altså mht lydkvalitet).

Verdifull musikk med lydkvalitet som to kaniner som knuller i en blikkboks kan jeg lese om hundre andre steder. Verdifull musikk innenfor alle genre og formater, som også er meget godt innspilt, ja det hadde det vært fint å lese mer om i Fidelity.

Da kunne musikkseksjonen gjerne utvides (for min del gjerne på bekostning av gruppetester av 300 budsjettcdspillere)
    Veldig bra formulert Big og støtter dette fullt ut. Kunne kanskje ha noen tema numre også, hvor man presenterer et plateselskap som konsentrerer seg om å gi ut plater med meget bra lydkvalitet. Litt historikk, teknikk og en presentasjon av det de gir ut av musikk, samt anmeldelser fra samme.

Når det kommer nye skribenter inn i bladet, hadde det vært hyggelig med en presentasjon av vedkommende. La vedkommende fortelle litt om seg selv og sin bakgrunn. Gjerne i form av en hjemme hos reportasje hvor anlegg og preferanser blir presentert. Dette hadde vært både artig lesing og til stor "hjelp" når man leser deres innlegg, eller tolkningen av det som blir skrevet. Dere som har vært med lenge kjenner vi godt og måten dere skriver på. Ikke de nye.

Ha en god helg

Mvh RBN

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.860
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Ord betyr jo forskjellige ting for forskjellige mennesker, så om du opplever metaforene som feilslåtte, er de i tilfelle det for deg. Å beskrive lytteopplevelser som selvfølgelig involverer følelser, med en konkret presisjon som om det omhandler en gravemaskin, er ikke bare vanskelig, jeg tror det villa gjort bladet kjedeligere. Men det er meg. "Blomsterspråk" blir i overkant ullent og meningsløst for meg. Termen, altså. Helt på linje med "sirkuskabler", hatfavoritten "fnidder" og "rørlyd".
    Har du noen eksempler på folk, evt magasiner, som får til dette? Jeg er ikke ute etter å starte en argumentasjonsrekke her, altså. Jeg er oppriktig nysgjerrig.
    Ord betyr så mangt, det har du helt rett i.

Jeg er mindre opptatt av hifiskribentens «føleri», og mer opptatt av å forstå hva det er han hører. HiFiNesws får det ofte til. HighFidelity (DK) var gode på det før (før ca 2000), men er mindre gode på det nå. Martin Colloms var veldig god på det før han begynte å anmelde sirkuskabler. ;) Du har helt rett i at lyrikken i seg selv blir kjedeligere.

Av kommersielle hensyn så vil jeg ikke anbefale at Fidelity tar mine meninger om språk og innhold alt for seriøst. Jeg tror «kjerne leseren» av Fidelity ikke vil sette pris på mitt «ideal bilde» av hva Fidelity kunne ha vært. ;)

mvh
    KJ

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.562
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    33
    impulse skrev:
    Musikksider i fidelity hopper jeg over. Musikk kan en lese om andre steder. Dessuten spiller det liten rolle om en kjøper noe som viser seg å bli uspilt. Det er noe annet med de tekniske sakene som fort vekk koster like mye som en FIAT600 ???
    En annen detalj ved omtaler som for meg er helt uinteressant: Vekt.
    Hvis det er viktig, kan jeg lett finne data selv.
    Noen ganger er dette det eneste (nesten) tekniske bidraget i en artikkel.
    Vis heller litt "innmat". Fidelity har en utmerket fotograf. Kanskje flere :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Se her, ja! Plutselig ble det liv i tråden igjen! Takk for gode tilbakespill. Jeg roper mer enn gjerne i skogen,Hr. Digre Swifty. Det er godt det er reflekterte og tydelige svar å få. Å spisse noe musikkstoff inn mot opplevd lydkvalitet og verdifullt musikalsk innhold er en god ide som det skal jobbes videre med. Det var såpass inspirerende at jeg akkurat har vært en tur i egen platehylle for å finne noe å skrive om...og jeg fant det!

Presentasjon av nye skribenter? Vel, jeg fikk i alle fall både tryne, meninger, (mitt gamle) anlegg og lytterom på trykk i sin tid. Det var morsomt å skrive, og jeg fikk mye veldig hyggelig og varmende respons i ettertid. Det er ikke alle som synes såpass mye eksponering er ok, men man kan da spørre dem... ;)

Klassisk hifi og hjemmebesøk er alltid fint å jobbe med og takknemlig å lese. Dere skal nok se det blir å finne også.
    Når det gjelder språket, vet jeg at vi har litt å gå på, og det jobbes med det. Dette med "lyrikken" er et tveegget sverd, fordi vi etterstreber forståelse, samtidig som vi ikke har noe felles vokabular, eller en felles forståelse for hva vi legger i begrepene. Det dreier seg ofte om opplevde kvaliteter på linje med mat og vin. Det er derfor jeg fra tid til annen henviser til vårt "audiofile onomatopoetikon", lydmalende ord i en hifikontekst. Vi kommer selvfølgelig til å jobbe for at vi blir så tydelige som mulig på hva vi opplever uten at det høres ut som om vi er i familie med Finn Schiøll, men dere som venter dere hyperkonkrete beskrivelser, ikke hold pusten. Jeg tror det er omtrent like spennende å lese som det er å drikke ukegammal selters......

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.586
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Henger meg på mixeaudio her. Ta innmatsbilder. Få for all del med det meste av innmaten og ikke bare et lite hjørne pga. at akkurat der var fargene fine :)
    Får med meg musikk-spalter andre steder. De sidene er uinteressante for meg i Fidelity desverre. Men sikkert nyttige for andre.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Skal ta det videre, Bamba. Du har vel sett at det vanker et og annet "nakenbilde" nå om dagene? ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Skal ta det videre, Bamba. Du har vel sett at det vanker et og annet "nakenbilde" nå om dagene? ;)
    Porno skulle det bare mangle at bladet gir sine lesere. Er ikke Fidelity en del av Leif Hagens portefølje, da ;D

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.586
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og en fast spalte med skikkelig diy hadde vært morsomt. Gjerne av gjesteskribenter.

Litt teknisk nyttig informasjon om kasseberegning til høyttalere f.eks.

Fidelity røramp-konstruksjon del 1 til del 10 ?

Tweaking av komponenter etc. (Brekke har noen fine spalter der)

Kanskje også en liten "frem fra glemselen" test.
    Eksempelvis: Hvordan står gamle B&W matrix 805 seg mot nye?

Gjemte skatter på bruktbørsen

Eksempler på artikler, innlegg jeg (og sikkert mange andre) hadde satt veldig pris på..
    Berre nokre tips.
    BTW: Nakenbilder liker vi .

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    totte skrev:
    Valentino skrev:
    impulse skrev:
    Samtidig er jo denne hobbyen totalt meningsløs å holde på med uten musikken, så egentlig burde jo musikalske impulser være mye viktigere enn noe annet. Det er det for endel, men tydeligvis ikke alle. Noen kommentarer?
    Jeg er selvsagt enig i at HiFi uten musikk ville vært et meningsløst påfunn, men jeg mener at et HiFi-blad kan være ytterst meningsfylt uten musikkomtaler. HiFi handler vel om avspilling av musikk og ikke om musikk i seg selv ???
    Her er vi nok grunnleggende uenige,tror jeg. Hi-Fi handler om avspilling av musikk, men blir totalt meningsløst uten at vi også forholder oss til musikken.....

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.502
    Torget vurderinger
    0
    impulse skrev:
    totte skrev:
    Her er vi nok grunnleggende uenige,tror jeg. Hi-Fi handler om avspilling av musikk, men blir totalt meningsløst uten at vi også forholder oss til musikken.....
    Tja, jeg skrev vel nesten nøyaktig det samme som deg (se uthevingene), men vi kan være uenige om hvorvidt dette betyr at man må ha rene musikkomtaler i et HiFi-tidsskrift. OK? ;)

Lydkvalitesfokuserte anmeldelser er uansett relevante i et slikt tidsskrift (som du og flere allerede har vært inne på).

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ser den, ja. Jeg var nok litt upresis her. En halv setning jeg mente jeg hadde skrevet var plutselig borte... :-\ Meningen min var å si at vi måtte forholde oss til dette i et magasin som Fidelity. At vi nok vil ha et sterkere fokus på hvordan platene vi omtaler låter enn mer generelle medier har,er selvsagt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne diskusjonen minner meg om da danske High Fidelity anmeldte Haugesundsbandet The Colors Turned Reds plate fra 1987, som kom ut på et dansk plateselskap. I en ganske morsom formulering påstod anmelderen at ikke bare har nordmennene grafset til seg all oljen i Nordsjøen (Ekofisk ligger ganske nær Danmark), men nå har de også gått hen og laget årets beste danske album! Ganske morsomt.

Og hvorfor ble ikke The Colors Turned Red noen stor hit? De var tross alt norsk rocks håp ifølge Beat. Det var rett og slett fordi det danske plateselskapet gikk konkurs under lanseringen av platen, så det kom bare ut et opplag som ikke ble markedsført.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.586
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ser faktisk på en nesten ubrukt Colours turned red vinyl plate nå :)
    Glemte skatter det.
    Var på en konsert med dem for et par år siden. God konsert, drit lyd...

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.562
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    33
    bambadoo skrev:
    Og en fast spalte med skikkelig diy hadde vært morsomt. Gjerne av gjesteskribenter.

Litt teknisk nyttig informasjon om kasseberegning til høyttalere f.eks.

Fidelity røramp-konstruksjon del 1 til del 10 ?

Tweaking av komponenter etc. (Brekke har noen fine spalter der)

Kanskje også en liten "frem fra glemselen" test.
    Eksempelvis: Hvordan står gamle B&W matrix 805 seg mot nye?

Gjemte skatter på bruktbørsen

Eksempler på artikler, innlegg jeg (og sikkert mange andre) hadde satt veldig pris på..
    Berre nokre tips.
    BTW: Nakenbilder liker vi .
    Jeg tror fidelity har en uskreven regel om at de ikke skal omtale produkter som ikke er kommersielt tilgjengelig.
    Det er greit for meg.
    Men jeg ser ikke bort fra at en og annen DIY kreasjon kunne virket som krydder i maten. Litt inspirasjon for de som har lyst til å lage noe selv.
    Det måtte nok til en ikke-kommersiell skribent for å beskrive "produktet". Det kunne sikkert blitt brukbart det også ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Ser faktisk på en nesten ubrukt Colours turned red vinyl plate nå :)
    Glemte skatter det.
    Var på en konsert med dem for et par år siden. God konsert, drit lyd...
    Hvis det var i Haugesund så er det ikke rart, for jeg har aldri hørt god livelyd i den byen. Nå er det veldig mange år siden sist jeg var på konsert der, men det har vært en tendens til at teknikerne (som ofte kom fra tensing) ikke hadde øre for monitorlyd i det hele tatt, boostet mellomtonen på vokal og la på så mye klang at det feedet hele tiden. Jeg skulle en gang skrive om en konsert med nevnte band, men i pausen ba de meg legge bort journalisthatten og ta over lyden isteden. Min filosofi er at god lyd i salen starter med god monitor. Uten god monitor får man ikke god lyd uansett, for musikerne blir usikre.

Men dette blir forferdelig OT, så tilbake til Fidelity ;)

Palace

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    Støtter forslaget om å teste eldre komponenter opp mot nyere. Det finnes jo massevis av godt brukt utstyr å få kjøpt, så å teste noe av det opp mot dagens nyeste hadde vært gøy!

Musikksidene interesserer meg ikke. Er jeg hypp på lese plateanmeldelser kjøper jeg et blad laget for nettopp det. Jeg synes Hifi & Musik gjør det bra ifht. plateanmeldelser. De dekker opp de aller fleste sjangere og har et enkelt system for vurdering av både lydkvalitet og musikkvalitet.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hva kunne gjort musikksidene mer interessante,da? At de lignet mer på de du finner i HiFi&Musik ?

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.844
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    impulse skrev:
    Hva kunne gjort musikksidene mer interessante,da? At de lignet mer på de du finner i HiFi&Musik ?
    Fri og bevare oss. HiFi & Musiks musikkanmeldelser er rene posematen, eller pulverkaffe for den del. "Den her skivan er jättekul, och jag gillar den jättebra. Ljud:4. Musik:5." Nå befinner jeg meg mer i motsatt ende av skalaen hva omtale av musikk angår, og vet at det kan fortone seg like ekstremt, men det må da gå en nedre smertegrense et sted? 10 ord? 22? Kortomtaler er en egen sjanger i flere seriøse tidsskrifter, men bare som et supplement til mer reflekterte omtaler.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn